n
n
n
m
m
TELEVISIE TOEGELICHT
JAZZ
Naadloze
Avontuurlijk
VAN VERTROSSING NAAR VERENDUNG
TV-RUBRIEK
Mode
Routine
r
n
r
r
M
X
n
H
n
nnnnn
H
n
B
n
X
x
I
X
n
X
x
X
X
F~
X
1
B
HMH
fl
HH
fl
r
fl
MMH
li
r
X
3
i
n
X
LJ
r
M
M
u
X
LJ
nrvinn
HMM
mnnn
r
X
r
r
X
B
r
E
D
X
FJ
b
nnn
B
nsa
B
M
nnr
n
X
X
X
X
x
X
X
X
X
x
fl
n
n
B
rjmnn
H
n
tL
4
1
J
PAGINA 42
RADIO-TV
ZATERDAG 20 MEI 1989
IN HET WEEKEINDE
Snelweg
De Ncrv-televisie herhaalt de suc
cesvolle serie 'Weg van de snel
weg'. Het is een serie program
ma's die laat zien welke beziens
waardigheden en natuurschoon
de reiziger soms vlakbij de snel
weg kan aantreffen. De route van
vandaag loopt door het Oost-
Zwitserse land met de 150-dalen:
Graubünden. Gestart wordt in de
oudste stad Chur en vervolgens
loopt de route onder meer langs
Davos, Guarda, Slot Tarasp en St.
Moritz. Binnenkort zal er ook een
nieuwe serie van 'Weg van de
snelweg' op het scherm verschij
nen. (Nederland 1, zat, 19.19 uur)
De populaire popzangeres Ellen
Aim (Diane Lane) wordt tijdens
een concert voor de ogen van haar
publiek ontvoerd door een motor
rijdersbende. Dan verschijnt haar
ex-vriend Tom Cody (Michael Pa
re) om zijn grote liefde te bevrij
den. Hij is de enige die haar kan
redden, maar hiervoor moet hij
een hoge prijs betalen. (Neder
land 2, zat, 22.10 uur)
De parade
America
Vandaag alweer de laatste afleve
ring van het succesvolle Ameri
kaanse ontbijttelevisieprogram-
ma 'Goodmorning America'. De
ze feestelijke afsluiting wordt ge
presenteerd vanuit Maasstricht
vanaf het Onze Lieve Vrouwe
plein. De Amerikaanse presenta
toren Joan Lunden en Charles
Gibson belichten de volgende on
derwerpen: een reünie tussen
Amerikaanse bevrijders van
Maastricht en de Nederlanders
die hen hebben zien binnenko
men, de Amerikaans-Nederland-
se militaire verhouding en hon
derd jaar Vincent van Gogh. Ook
in deze uitzending een reportage
over Nederlandse astronauten
waarbij natuurlijk Wubbo Ockels
aan het woord komt. Tot slot be
kijken de Amerikanen de struc
tuur van het Nederlandse gezin.
(Nederland 2, zat, 7.25 uur)
De Tros brengt dit weekend de
nachtfilm 'De parade' waarin een
gezin wordt geportretteerd dat
vecht tegen de maatschappelijke
vooroordelen in de omgeving.
Matt Kirby keert terug naar zijn
gezin na een verblijf van zeven
jaar in de gevangenis. Zijn verle
den bezorgt de familie een stig
ma, dat maar moeilijk te overwin
nen valt. Zijn vrouw Rachel, zijn
dochter Tilda en zijn schoonmoe
der Sarah hebben zich met moei
te kunnen redden. Sarah geeft les,
Rachel werkt in een zuivelfabriek
en Tilda heeft een baantje in de
horeca. Zij is verliefd op een jon
gen die in de ogen van haar moe
der niet echt deugt. Iedereen in
het gezin Kirby vecht op zijn ma
nier tegen de burgelij ke houding
in de omgeving. (Nederland 2, zat,
23.51 uur)
Capitool
F.A. cup
Veronica brengt vandaag een
rechtstreeks verslag vanuit het
Londense Wembley Stadion van
de Engelse Cup Final, het groot
ste voetbalevenemnet in Enge
land en inmiddels ook zeer popu
lair in Europa. In deze finale ko
men Liverpool en Everton tegen
elkaar uit. Een droomfinale, om
dat beide clubs uit Liverpool af
komstig zijn. In 1986 stonden de
ze twee elftallen ook tegenover el
kaar in de Engelse Cup Final
waarbij Liverpool met 3-1 de wed
strijd won. Voor de wedstrijd
komt Veronica met een 30 minu
ten durende impressie van de
kwart finales en de halve finales,
die aan deze slotfinale vooraf zijn
gegaan. Het commetaar wordt
verzorgd door Harry Vermeegen.
(Nederland 2, zat, 15.30 uur)
Muziekfilm
Vanavond brengt Veronica
'Streets of fire', een muziekfilm
met rocksongs van wereldbe
roemde artiesten als Ry Cooder,
Jim Steinman en The Blasters.
De discussie in het NOS-televisie-
programma Het Capitool gaat
zondag over China. Aanleiding is
de studentenopstand in dat land.
Gespreksleider is Fred Verbakei.
Gasten zijn de zakenman Paul
van Hessen, Stefan Landsberger
(wetenschappelijk medewerker
aan het Sinologisch Instituut van
de RU Leiden), de in Leiden stu
derende Chinees Cheng Shao
Gang en de politicoloog Manus
Brinkman (nederland 3, zon,
12.00 uur).
Youri Egorov
De Vpro-televisie brengt een por
tret van de vorig jaar overleden
Russisch-Nederlandse pianist
Youri Egorov. Als veelbelovend
talent werd Egorov al op jonge
leeftijd naar het westen gestuurd
om daar aan de belangrijkste con
coursen deel te nemen. Egorov
maakte een bliksemcarrière in
West-Europa. Zijn debuut in Car
negie Hall was een sensatie, in
Frankrijk werd hij 'de nieuwe Li-
patti' genoemd. „Er was geen
sprake van techniek, omdat deze
perfect was", verklaart de Por
tugese pianiste Maria Joao Pires
in de film, „de matriële kant van
de piano viel weg, zijn piano had
ieder instrument kunnen zijn.
Het was zuivere, pure muziek." In
de documentaire zullen onder
meer enkele video-opnamen uit
1983 van het pianofestival in La
Rocque d'Antheron te zien zijn.
Verder komen dagboeknotities,
brieven en foto's in beeld en
wordt er gesproken met vrien
den, collega's en de moeder van
Egorov. (Nederland 2, zon, 21.42
uur)
Komedie
De Vpro brengt 'Raspberry
Ripple', een Engels comedy-dra
ma van Rupert Haselden over een
lichamelijk gehandicapte jongen
die drastische maatregelen neemt
om meer bewegingsvrijheid te
krijgen. De aan een rolstoel ge
kluisterde Rick woont in St. Ra-
chaels, een tehuis voor lichame
lijk gehandicapten. Om aan zijn
dorre bestaan te ontsnappen, cre-
ërt hij een fantasiewereld die zich
afspeelt in de jaren dertig in Chi
cago. De directrice van St. Ra-
chaels, Ricky's grootste vijand,
adviseert hem meer in de realiteit
te leven. Rick is echter vastbeslo
ten om aan het leven in het tehuis
te ontsnappen. Hij maakt plan
nen om de brandkast op het kan
toor van de directrice te kraken.
(Nederland 2, zon, 22.43 uur)
Een fragment uit 'Streets of Fire'
Ry Cooder.
Bijdrage: Ken Vos
Henry THreadgill Sextett: 'Rag,
Bush And AU' (December 1988.
Novus cd: 3052-2N, lp: 3052-1N0.
Treadgill (saxofoons en fluit) is nog
altijd een van de interessantste ar
rangeurs en componisten van de
modernere soort, maar met dit al
bum lijkt zijn concept van ver
menging van oudere zwarte muziek
en hedendaagse jazz-improvisatie
een formule tê zijn geworden. Qua
ideeën horen we niets wat we niet
op zijn twee vorige overigens uitste
kende produkties konden horen
(You kwow the number' en 'Easily
slips into another world').
De plaat steekt weliswaar met
kop en schouders boven het gemid
delde van zijn collega's uit, maar ie
mand met zijn staat van dienst had
misschien voor verandering moe
ten kiezen. De klankkleur van het
ensemblewerk is geheel dezelfde
gebleven, maar het spel lijkt wat
minder spontaan een enthousiast
dan in het verleden. Niettemin, zijn
schrijfwijze is een soort kwaliteits
keurmerk voor naadloze overgan
gen van de ene emotie naar de ande
re, van de ene associatie naar de an
dere. 'Sweet holy rag' laat het beste
hopen voor de toekomst. Goede op-
George Russell Septet: 'The Stra
tus Seekers' (31 januari 1962. Ori
ginal Jazz Classics/Riverside cd:
OJCCD-265-2).
Het bedrijf Fantasy, dat in zijn pak
ket vroeger toonaangevende labels
als Prestige, Contemporary en
Milestone, en sinds kort ook Pablo,
onder zijn hoede heeft brengt al eni
ge jaren een serie onder de naam
'Original Jazz Classics' uit. Oor
spronkelijk naar voorbeeld van Ja
panse maatschappijen werden oude
platen met de originele hoes heruit
gebracht. Tegenwoordig wordt er
hier en daar op cd een extra, onuit
gebrachte take toegevoegd. Na het
ontvallen van Gil Evans vorig jaar,
is George Russell (1923, piano, com
posities en arrangementen) de be
langrijkste overgebleven arrangeur
van de 'moderne oude garde'. Deze
plaat is inderdaad een veelgezocht
object onder verzamelaars, hoewel
van minder belang dan bijvoor
beeld 'Ezz-Thetics' of 'Stratus-
phunk' uit dezelfde periode.
Russell speelde vanaf het eind
van de jaren vijftig met een allesom
vattende theorie over jazz-improvi-
- Tot voor kort kon het
stormen en hagelen, de regen kon
de hele dag doorzeuren, maar als
op de televisie de laatste afleve
ringen (al dan niet van het sei
zoen) van geliefde series op het
scherm kwamen wist je toch: de
zomer is in aantocht! Hilversum
is al bezig zijn biezen te pakken,
tot september zien we ze niet meer
terug, vier maanden lang gaan ze
zich in zonniger oorden oriënte
ren op TV-gebied, frisse ideeen op
doen, de accu opladen, om ons in
september te kunnen verrassen
met gloednieuwe formules, of een
ongedachte aanpak van de oude
vertrouwde programma's!
Zo was het dus. Maar dit jaar
zijn de rollen omgedraaid. De zo
mer draait buiten al op volle tóe-
ren, we durven zonder parasol en
zonnebrandolie de tuin niet meer
in, en als we dan 's avonds rozig
voor het TV-scherm gaan zitten
(later dan anders, want pas tegen
een uur of negen begint het te fris
te worden om nog buiten te blij
ven zitten), zien we dat Hilversum
achterop is geraakt op het weer.
De laatste afleveringen beginnen
nu pas binnen te druppelen. 'Bep-
pie' is ver over tijd, zij komt vol
gende week pas met haar laatste
en dertiende aflevering! En 'Son-
ja op donderdag' en 'Tussen kunst
en kitsch', die afgelopen donder
dag met hun laatste aflevering
van dit seizoen kwamen, waren in
feite ook al ingehaald door de zo
mer. Een goede les voor volgend
jaar: voor 1 mei alle series afslui
ten, anders word je ongeloof
waardig, met de hele dag zon in
de tuin!
Sonja had ter afsluiting een me
nigte TV-makers om zoch heen
verzameld, om van hen te horen
hoe het kwam dat er meetbaar
minder televisie wordt gekeken,-
zoals vorige week bekend werd ge
maakt. De simpelste gedachte
kwam niet ter sprake: het verza
digingspunt was kennelijk be
reikt, op een gegeven moment
houdt het op, meer gekeken kan er,
menselijkerwijs gesproken, niet
worden, zoals er ook binnen af
zienbare tijd een moment komt
dat bepaalde atletiekrecords niet
meer verbeterd kunnen worden.
Catherine Keyl meende dat het
aan de programmamakers lag,
die niet genoeg nadachten over
hun programma. Daar kwamen
sommigen toch tegen in opstand:
ze dachten nog steeds even hart
stikke goed na als vroeger! Marga
van Praag bekende dat ze zelden
televisie keek (of althans heel erg
gericht, wat hetzelfde is), omdat
ze daar domweg geen tijd voor
heeft. Ze vergeleek het met de bak
ker of de kaartjesknipper of zo ie
mand die 's avonds thuis toch ook
geen brood gaat bakken of kaart
jes gaat knippen,- een foute verge
lijking, want het is nog wel iets
anders of je TV maakt, of er naar
kijkt. Ik ben bijvoorbeeld journa
list en geabonneerd op vijf dag
bladen, die ik elke ochtend en
avond trouwhartig doorlees. Een
televisiemaker die geen televisie
kijkt is even abnormaal als een
kunstschilder die geen tijd heeft
om naar musea te gaan om te zien
wat er gaande is op zijn gebied!
Peter-Jan Rens verweerde zich
tegen het verwijt dat alle pro
gramma's op elkaar lijken met de
stelli ng dat ieder nieuw pro
gramma nu eenmaal een samen
raapsel is van ideeen uit andere
programma's. Hij heeft in zoverre
gelijk, dat alles in de loop der ja
ren al wel eens in een TV-vorm is
gegoten. Spelletjes als 'Wie van de
drie?' en 'Het hangt aan de muur
en het tikt' kun je al terugvinden
in spelletjesboeken uit de vorige
eeuw, en dan hangt het alleen
maar af van de deelnemers, en de
entourage, of zo'n spelletje zich
toch nog als iets nieuws kan pre
senteren. Peter-Jan had bijvoor
beeld kunnen wijzen op 'Sonja op
donderdag', waarvan de formule
gekopieerd is van 'Kilroy' op BBC
1. Of hij had kunnen wijzen op
dat andere programma dat zijn
laatste aflevering van dit seizoen
beleefde: 'Tussen kunst en kitsch',
dat is nageaapt van The Antique
Road Show van de BBC,- met dit
verschil, dat Cees van Drongelen
zich steeds tussen de kunstkenner
en de inbrenger van het stuk an
tiek (of kitsch) dringt, alsof de ex
perts niet net zo goed als hun En
gelse collega's in staat zouden zijn
een gesprekje met de eigenaar
over diens oude klok te i
De belangrijkste vraag die de
deelnemers van Sonja kregen
voorgelegd was, of zij dachten dat
TV-10 van Joop van den Ende
(meteen het dubbele van de Fran
se TV-5!) het Hilversumse media
landschap zou veranderen. Men
dacht over het algemeen dat dat
wel mee zou vallen. Ik denk van
niet. Ik herinner mij nog goed dat
ik ervan overtuigd was dat de
TROS van mr. Joop Landre een
doodgeboren kindje was dat al
leen maar te hard schreeuwde. Op
1 oktober 1966 mocht dat doodge
boren kindje gaan uitzenden, en
sindsdien is de vertrossing van
ons zuilensysteem een vertrouwd
begrip geworden. Ik heb het volste
vertrouwen, dat TV-10 daar nog
wat 'Verendung' (het Duitse
'verenden' betekent: creperen, el
lendig omkomen, sterven) aan zal
toevoegen...
satie, waarover hij laten heeft gepu
bliceerd. Zijn theoretisch werk pro
beerde hij in de praktijk te brengen
door zijn musici strikte opdrachten
betreffende harmonische toepas
baarheid van improvisatie mee te
geven. Het is een beetje overdreven
om hier dieper op de materie in te
gaan, maar Russell wilde het ver
dwijnen van een tonaal centrum in
de jazz (in' de serieuze muziek was
dat natuurlijk ruim een halve eeuw
eerder al gebeurd) een legtimatie
geven. Het resultaat klinkt nu aan
zienlijk minder opzienbarend dan
vijfentwintig jaar geleden, maar het
is zeer herkenbare en charmante
muziek, waarin het geluidseven-
wicht een veel grotere rol speelt dan
virtuositeit. Dat deze cd extra aan
trekkelijk maakt is de aanwezig
heid van een niet door snijwerk be
handelde versie van het titelnum
mer. Muziek die nu nog bij de tijd
klinkt en die iedereen kan worden
aanbevolen die zich voor avontuur
lijke muziek interesseeert. De ge
luidskwaliteit is zeer redelijk.
Bucky Leo Quintet: 'Rejoice In
Righteousness' (1988. Acid Jazz
lp: JAZID 7).
Sommige maatschappijen doen van
alles om iets commercieel aantrek
kelijk te maken. Jazz, en dan vooral
de bekende soort zoals die in de ja
ren vijftig en zestig gespeeld werd,
is al enige tijd in zwang in Groot-
Brittannië als een alternatief mode
verschijnsel. Het label Acid Jazz
verwijst naar zogeheten 'house'-
muziek zoals1 die in de popmuziek
populair is. Als slimme marketing-
truc wordt een serietje zogenaamde
mini-l.p.'s. 33-toeren platen van het
gewone formaat met 15 tot 30 minu
ten muziek, opgezet. Aan andere za
ken die de produktie overtreffen,
wordt zo weinig mogelijk geld uit
gegeven.
Op de hoes allen een foto en de
bezetting, des te spijtiger, aange
zien de musici slechts een handje
vol Britten bekend zullen zijn. Bij
beluistering blijkt dat het om jaren
zestig-hard bop gaat van het soort
dat bijvoorbeeld Horace Silver vijf
entwintig jaar geleden populair
maakte. Alleen, en zo vallen de pro
ducenten door de mand, de opna
mekwaliteit is allerbelabberst, en
het lijkt erop dat zoveel mogelijk is
bezuinigd op studiotijd, want techt-
nisch gaat er ih de niet bijster orgi-
nele muziek wel eens iets mis. Meni
ge live-plaat klinkt beter. Bucky
Leo c.s. zouden tussen Nederlandse
B-muzikanten in het geheel niet op
vallen. De matig geperste plaat is
hoogstens interessant voor de ver
zamelaar die alles moet hebben.
Saxofonist en klarinettist Earle Warren zorgde in de jaren zestig met zijn
band Swing Thirties, beter bekend als Swing Era, voor veel plezier. Nu
wordt deze muziek opnieuw gedraaid in Britse discotheken en op feesten.
(foto Kippa)
Houston person: 'Basics' (12 okto
ber 1987. Muse cd: MCD-5344, lp:
MR-5344).
Het Amerikaanse label Muse is de
voornaamste leverancier van de
soort muziek waarop het illustere
Prestige-label zo bedreven in was.
Makkelijjk in het gehoor liggende
tenorsax-produkties met een reper
toire dat vrijwel alleen uit standards
of haastig in elkaar gezette blues
stukken bestaat. Voor het ouder
wets zware tenorgeluid schijnt
vooral bij de oudere zwarte Ameri
kaanse burger nog een markt te be
staan. De muziek ligt tussen de ou
derwetse rhythm blues en de
akoestische jazz in. De belangrijkse
exponent van deze muziekstroom is
op het ogenblik Houston Person
(1934) die al meer dan twintig platen
onder eigen naam heeft opgeno-
Er zijn verrassingen, er zijn uit
sluitend standards opgenomen, die
met feilloze routine worden uitge
voerd. Hoewel Person qua fantasie
nooit een hoogvlieger is geweest,
bewijst hij een uiterst evenwichtig
improvisator te zijn, die van de
meest afgekloven frasering een sta
tement weet te maken. Zijn begelei
ders, Stan Hope (piano), Peter Mar
tin Weiss (bas), Cecil Brooks III
(drums) en Ralph Dorsey (percus
sie) doen hetzelfde als de leider, al
leen weten ze daarmee niet op te
vallen. De cd bevat een extra num
mer, 'Triste' van Antonio Carlos Jo-
bim, dat vreemd genoeg ook een
van de leukste solo's van Person be
vat. De opname is van dezelfde kwa
liteit als de muziek: ouderwets pro
fessioneel.
Kryptogram
i
1
0
i
i
53
22 j
28
29
30
3/
32
L—
-
-
L~
-
kun je 't opzeggen. 10. Steunpi
laar van de zaak. 16. Dit was 6
beslist niet, maar toch groeit er
niets. 18. En der komt er na. 19.
Abrahams koopwaar. 21. Twee
vogels in een vreemde taal. 22.
Hier is een jongen om een boom
op te zetten over gewas. 23. Het
begin van 30 kan dit maken. 24.
Energie voor streken van die
ren. 25. De meid is vol medelij
den. 28. Staan zjj achter 't opsto
ken? 30. Die moet veel dragen.
Oplossing
Horizontaal:
1. Muzikaal lichaamsdeel, 4. Zo
nu en dan rekenkundig voor het
uur S. 8. Te gek voor eèn schei
kundige verbinding, 11. Het
meisje dat U getikt heeft. 12.
Kuren van een rinkelende geld
la? 13. Iemand adviseren het na
te laten zonder gissen. 14. Voor
publiek en alleman. 15. Achter
dit dier lopen in Friesland. 17. Is
't een jongen die je nu ziet? 20.
Steek. 23. Streek over de voet.
26. Dat ben ik, ten voeten uit. 27.
Als die scheef' is, bent U goed
fout. 29. Wordt meestal in één
adem met Koos genoemd. 31.
Loot een kleine woonruimte
zonder voorgevel. 32. Gek zijn
en zwerven. 33. Met die pest an
ders door het laagste dal gaan.
34. Met glazuur ter vergadering.
Verticaal:
1. Hierin wordt wat afgelachen.
2. De een ziet het anders veel
tenslotte. 3. Een onoverzichte
lijk ongeluk waar U plaats
maakt voor de vijfde, toe. 5.
Ziek worden van een dwaas
lied. 6. Zomer en winter, maar
dan wel lekker en sportief. 7.
Voor het gemak in je schoenen
kermen. 9. Als je 't geleerd hebt
De winnaars van de Leidsch Dag
blad-handdoek zijn: R. de Jong,
Leidseweg 455, 2253 JL Voorscho
ten, W.L. Lubach, Meidoornstraat
48. 2313 XH Leiden.
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in een enveloppe zen
den aan: Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Leiden.
Radio 1 na 18 uur
TROS: 18.07 Coulissen. NOS:
19.03 De Samenloop. 23.06 Met
het oog op morgen. BRT/KRO: 0.02
Radio 2 na 18 uur
KRO: 18.04 Echo. 18.15 Levenslief
en levensleed. 19.03 KRO's coun
try time. 20.00-7.00 Zie radio 1.
Radio 3 na 18 uur
NOS: 18.04 Driespoor. NCRV:
19.03 Koploper. 20.03 Harro de
Jonge, met om 20.03 Elpee pop
special: Joan Armatrading; 21.03
Elpee- en CD pop; 22.03 Country
style. 23.03-2.4.00 Late date.
Radio 4 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws.VOO: 18.02
Avondstemming. 20.00 Nws. KRO:
20.02 Klassiek op zaterdag. 21.00
Prijswinnaars van het Internationa
le Concours voor Etectronische
Muziek: 22.00 Orgelrubriek; 22.20
Radio 5 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws. EO: 18.10 lyi Ha-
berler (Goed nieuws). 18.25 Kayen
Rasja (Er is hoop). IOS: 18.40 Ara
bisch progr. NOS: 19.00 Progr.
voor buitenl. werknemers. EO:
20.30 Laat ons de rustdag wijden.
21.14. EO-Metterdaad hulpverle
ning. 21.15 Reflector. 21.35 Deze
VLOK KATWUK
09.00-10.00 muziekprogramma
met Hans Susan
10.00-11.00 Informatief', nieuws
en actualiteiten
11.00-13.00 'Joi -gerensoos', jon-
13.00-14.00 'Groe.en en verzoe
ken', populair ver*oekplatenpro-
gramma
14.00-15.00 Het blijft Hollands'.
OMROEP RUNLAND
ZONDAG
Radio 1
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
7.02 KRO's ontbijtshow. 7.53 Ter
overweging. EO: 8.02 Groot
nieuws. VOO: 9.02 Veronica sport.
TROS: 10.02 Wegwezen. VARA:
11.02 VARA Radio 1 zondageditie.
12.02 Ophef en vertier. NCRV:
13.05 Hier en Nu. NOS: 14.02
Langs de lijn, sport en muziek.
18.02 Meer over minder op zondag.
VPRO. 19.02 The Groove Juice
Special. AVRO: 20.02 Toppers van
toen. 21.02 Play it again. 22.02
Now'sthe time. NOS: 23.06 Met het
oog op morgen. TROS: 0.02 TROS
Nachtwacht: 6.02-7.00 Een goede
morgen met Ron Brandsteder.
Radio 2
NOS: elk heel uur nieuws. VARA:
8.02 Vroege Vogels. 10.02 Tony
van Verre ontmoet John Lilipaly.
AVRO: 10.30 Muziekmozaiëk.
12.02 AVRO muziektheater. 13.02
AVRO's radiojournaal. 14.02 Ne
derlands Op AVRO 2.15.02 Muziek
met Meta. 16.30 Kom 's langs in het
Zielhoes. 18.02 Dat zoeken we
op... 19.02 Leuterkoek en zandge-
bak. 19.10 Ssssssst19.30 De
hersengymnastiek. 20.00-7.00 Zie
radio. 1.
Radio 3
NOS: elk heel uur nieuws. KRO.
8.02 Heksennest, dorp der dorpen.
9.02 Zin in pop. 10.02 De wakkere
wereld. 12.02 KRO-miniparade.
13.02 Het weeshuis van de hits.
15 02 Tijd voor toen. 16.02 KRO's
Zalige Liefdeslijn. 18.02 KRO's Hit
week. 19.02 Pop-eye. 20.02 Radio
Thuisland. 21.02 De krijsende tafel.
22.02-24.00 Op slag van maandag.
Radio 4
NOS: 8.00 Nws. 8.04 H-Vier. 9.00
Onder de Groene Linde. 9.15 Musi-
ca Religiosa et Profana. 9.55 Pro-
gr.-overz. 10.00 Nws. KRO: 10.02
Eucharistieviering. NOS: 11.00 Für
Elise. 13.00 Nws. 13.02 Opera Ma
tinee. Philharmonia Koor en Or
kest. 14.00 Concert op zondagmid
dag: Concertgebouworkest. (Pau
ze: Praten over muziek). 16.00
NOS jazzgeschiedenis. 16.30 Dis-
kotabel. 18.00 Nws. TROS: 18.02
Continu Klassiek. 20.00 Nws. NOS:
20.02 Specialiteiten la carle.
22.00 Kamerconcert: Van barok tot
heden in kleine bezetting. 23.00-
24.00 Finale.
Radio 5
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nws. NCRV: 9.02
.Woord op zondag. 9.30 Te deum
laudamus. NOS: 9.55 Waterstan
den. IKON: 10.00 Zo moet het kun
nen. 10.10 Kerkdienst. 10.58 Wilde
Ganzen. 11.00 De andere wereld
van zondagmorgen. NOS: 12.00
Nieuws. VOO: 12.05 Het zwarte
gat. 14.00 Radio Romantica. 16.00
Bodylijn. NOS: 16.55 Mededelin
gen en schippersberichten. IKON:
17.00 Samenkomst. 17.58 Wilde
Ganzen. NOS: 18.00 Nieuws.
IKON: 18.10 Liturgie en kerkmu
ziek. IOS: 18.40 De onbekende Is
lam. NOS: 19.00 Programma voor
buitenlandse werknemers. 19.20
Suara Maluku. 19.55 Tambu. 20.30
Zorg en Hoop. FEDUCO/NOS:
21.20 Medelanders Nederlanders.
21.45 Medelanders Nederlanders.
NCRV: 22.10-22.40 Jazz uit het
historisch archief.
LOKALE OMROEP ALPHEN
20.00-21.00 Alphens Nieuwsma-
NCRV:
7.04 Hier en nu. 7.15 Het Levende
Woord. 7.22 Lichte muziek. NOS.
7.30 Nws. NCRV: 7.33 Hier en nu.
8.30 Nieuwsoverzicht Hier en Nu.
8.32 Maandagmorgen magazine.
(9.30, 10.30 en 11.30 Nieuwsover
zicht Hier en Nu). 12.06 Boer en
tuinder. 12.30 Nieuwsoverzicht
Hier en Nu. 12.32 Over kopen ge
sproken. 12.49 Moment. NOS:
12.55 Meded. t.b.v. Land- en Tuin
bouw. NCRV: 13.09 Hier en nu.
VOO: 14.06 Veronica Nieuwsradio.
Radio 2 voor 8 uur
NOS: elk heel uur nieuws. TROS:
7.04 Een goede morgen met Ron
Brandsteder (8.04-8.15 TROS-Ak-
tua). 9.04 TROS Gouden Uren.
11.04 Op Volle Toeren. 12.04 An-
ziek uit duizenden. EO: 15.04 Met
muziek het hele land door. 16.04
Open huis. 16.57 EO-Metterdaad
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. AVRO:
6.02 De Baas van de week. 9.04
Pinkstervitaminen. 12.04 Hollands
Glorie. 14.04 Toppop Radio. 16.04
Toppop twintig.
Radio 4 voor 18 uur
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade (8.00
Nws). 9.30 Daar word ik stil van.
10.00 KRO-Klassiek op maandag
morgen. 11.50 Over muziek. 12.00
Radio Vierklank (13.00 Nws.) 13.50
Over Kunst en Cultuur. 14.00 KRO-
Klassiek op maandagmiddag: Lie
deren en opera van Korngold.
15.50 Over poëzie. 16.00 In ant
woord op uw schrijven klassiek.
16.45 Zin in muziek. VARA: 17.00
Werken van R. Strauss.
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart-
marktberichten en uitgebreid wee
bericht. 9.00 Nws. 9.02 NOS Spor
tief. 9.25 Waterstanden. RVU: 9.30
Kijken in de toekomst. VARA: 10.00
Factor 5, met om 11.00 Berichten
van en over ouderen. NOS: 12.00
Nws. HUM.VERBOND: 12.05 Het
voordeel van de twijfel: Tsjechoslo-
wakije. NOS: 13.00 Nws. VARA
13.10 Faktor 5. met om 13.10 Be
richt van buiten. AVRO: 14.00 Moet
je horen... 14.05 Het naadje van de
kous. VARA: 14.25 Radio Driehoog
achter. 14.45 Chips die je niet kunt
eten. 15.00 Bericht uit het konink
rijk. NOS: 16.30 NOS Kindermaga
zine. 17.00 Wat een taal. 17.30 De
jaren vijftig. 17.55 Meded. en schip
persberichten.
RADIO WEST
7.15-8.00 ochtendmagazine, met
nieuws, aktualiteiten, weersberich-
ten en verkeersinformatie.
12.00-13.00 Lunch-uur, met nws-
overzicht, progr.aank., serviceru-
br., weerber., verkeersinf., land- en
tuinbouwinf., de kwis Hebbes en de