ÖESCEN Schitterende observaties van Penna '1933' lijkt een jongensboek 'Donor': adoptie via een achterdeur Kenia in de greep van corruptie Kristien Hemmerechts: normaal en abnormaal Poëzie voor kinderen kan gewone poëzie zijn LITERATUUR De liefde voor jongens en de aandacht voor het detail Autorit met veel bochten ZATERDAG 20 MEI 1989 Bij alle terechte belangstelling voor de wraakzucht die Salman Rushdie trof na de publicatie van zijn 'The Satanic Verses' vergeet men ge makkelijk dat bedreiging van schrijvers en censuur van boeken helaas overal ter wereld voorkomt. Roemeense, Chinese en Zuidameri- kaanse auteurs zitten wat dat be treft in hetzelfde schuitje. En om dichter bij huis te blijven: 'Spycat- cher' van Peter Wright mocht de Britse premier Thatcher wel maar haar onderdanen niet lezen. Gelukkig maakt Londen weer iets goed door onderdak te bieden aan de Nigeriaanse auteur Ngugi wa Thiong'o. In zijn eigen Afrikaanse land is hij ongewenst. Met zijn link se opvattingen en ongezouten kri tiek op het regeringsbeleid heeft de schrijver zich niet populair ge maakt. Zijn roman 'Petals of blood' (dat zich afspeelt in Kenia) is in dat land verboden, in zijn geboorteland mogen zijn toneelstukken niet wor den opgevoerd. Nog maar een paar maanden geleden werden in Kenia diverse poppen symbolisch ver brand. Die poppen stelden politieke bannelingen en critici van de cor rupte machthebbers voor. Ook van Ngugi wa Thiong'o was er een pop bij. 'Petals of blood' is onlangs ver taald verschenen onder de titel 'Bloesems van bloed'. Het is een dik boek van meer dan 500 pagina's met een breed opgezet verhaal. De schrijver laat de veranderingen in Kenia zien aan de hand van de lot gevallen van zeven personen: vier 'goeden' en drie 'slechterikken'. De vier goeden worden aan het begin van het boek gearresteerd vanwege de dood van drie plaatselijke Kenia- se notabelen in een bordeel. De drie rijken hebben allen op een of ande re manier vuile handen gemaakt. In de loop van het verhaal wordt dui delijk welke gebeurtenissen tot hun moord hebben geleid. Boeiend beschrfijt Ngugi wa Thiong'o de opkomst van het ge hucht Ilmorogo, de plaats van han deling, dat uitgroeit tot een grote stad met krottenwijken. Die be schrijving gebeurt deels aan de hand van het verhaal dat een van de hoofdpersonen, de onderwijzer, op schrijft voor de politie-inspecteur. Het beste en meest cynische hoofdstuk is 'De reis', de protest mars van het complete dorp naar de hoofdstad. De schijnheiligheid, cor ruptie en harde mentaliteit van de Keniase bovenlaag worden dan zichtbaar. Schitterend beschrijft Ngugi wa Thiong'o hoe de bewo ners van het dorp hun ogen uitkij ken in de grote stad en er verloren rondlopen. Ze worden afgewezen door de dominee en hun eigen afge vaardigde. Alleen met de hulp van een sociale advocaat lijken ze hun wensen vervuld te krijgen. Ngugi wa Thiong'o geeft een goed beeld van een Afrikaans land dat niet alleen door brute westerlingen, maar door een eigen corrupte bo venlaag economisch naar de knop pen wordt geholpen. Jammer is dat de vertaling van dit oorspronkelijk in het Engels geschreven boek niet altijd even vindingrijk is. Er zijn knullige vertaalfoutjes bij, zoals de vertaling 'wel' voor well'. Ngugi wa Thiong'o weet in dit boek de kritiek goed te verpakken in een spannend verhaal. Tot in het laatste hoofdstuk laat hij in het mid den door wie de rijke notabelen zijn gedood. Ondanks kleine tekortko mingen heeft 'Bloesems van bloed' meer dan voldoende kwaliteiten om het aan te bevelen aan ieder die een uitgesproken en kritisch beeld wil krijgen van Kenia. JOS DAMEN Bloesems van bloed, Ngugi wa Thiong'o, vert. Annelies en Karei Ros kam, uitg. In de Knipscheer. Van de Italiaanse dichter Sandro Penna had ik nog nooit gehoord tot dat ik een prachtig essay over hem las, geschreven door Kèes Verheul. Uit dat essay begreep ik onder meer dat Penna een klein maar zeer ver fijnd oeuvre had nagelaten. Hij was iemand die je niet in de hoofd stroom van de literatuur tegen kwam, wat soms een waarborg voor kwaliteit kan zijn. Korte tijd daarna las ik gedichten van Penna in het li teraire tijdschrift Maatstaf, dat wel vaker deuren opent als het gaat om onbekende schrijvers. Wat die gedichten zo bijzonder maakte was de toon. Een lichte toon, oprecht, en makkelijk ver staanbaar. Zuid-Europees kun je zeggen. Je zag in gedachten geen sombere luchten en vette kleigron den. Heel in de verte klonk iets door van de grootmeester onder de dich ters. Kavafis, die in Nederland zo goed is geïntroduceerd door Hans Warren. Er is trouwens nog een overeenkomst tussen beide dich ters: hun jongensliefde. Jongens komen ook in vele ge daanten voor in 'Een beetje koorts', een verzameling korte verhalen en schetsen van Penna, die onlangs in vertaling verscheen bij uitgeverij De Woelrat te Amsterdam. Penna's liefde voor hen valt te vergelijken met de liefde die de Nederlandse dichter Jan Hanlo voor kinderen koesterde: ook Penna zocht i onschuld, de onwetendheid - karak- het kleine schuilt: zich in geen enkel opzicht vergelij- deren goed kunnen observeren is ken met columns zoals ze in Neder- één ding, maar jezelf portretteren in land-verschijnen. Het wereldgebeu- dezelfde lichte kleuren - dat is pas ren gaat geheel aan Penna voorbij, werkelijk knap. En Penna slaagt Bewijzen wil hij maar weinig, of het daar schitterend in in het titelver- moet zijn dat de essentie van alles in haal van de bundel, waarvan ik het tertrekken die je helaas weinig aantreft bij ouderen. De schetsen (of columns, het maar hoe je bij jongen die begin zal citeren. een ijsje eet op een prachtige zomer- "Al een paar dagen had hij middag, een avond in de bioscoop, beetje koorts. Hij was er zelfs zeker (Wat dat betreft kan hij overigens van dat het ging om een tuberculeu- wilt) laten ook met Hanlo worden vergeleken, ze ziekte. Kortom, hij wist dat hij ook deze had veel aandacht voor het zou doodgaan. Maar hij moest ge- zogenaamde kleine.) woon zijn haar laten knippen, en Penna ontpopt zich in deze verha- zich laten scheren. Zeker, hij had begrepen dat ook degeen die ster- len vooral als een groot slenteraar, iemand die elke dag weer een we reldreis wist te maken, al sloeg hij maar één straathoek om, zoals bij voorbeeld blijkt uit' het verhaal gaat niet kan ontkomen dagelijkse dingen". "De gedachten behorende bij dergelijke geestestoestand zijn de 'Lido van Rome': "De 'electrische' ders, zeker, dan bij r uiteindelijk ga je toch r Sandro Penna 'Roma San Paolo' vertrek ken naar het 'Lido' doen er twintig minuten over: net zo lang als het duurt om in de binnenstad van de ene obelisk naar de andere te gaan. Maar deze twintig minuten brengen je in een andere sfeer, tussen dezelf de mensen die andere mensen zijn geworden". Wat me vooral overtuigde van de kwaliteiten van Penna is de wijze Het nieuwste boek waarop hij over zichzelf schrijft. An- Philip Metcalfe over beginperiode van het nazi-regime de Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts heeft een verlokkende titel. Het heet 'Brede heupen'. Maar voor deze titel is gekozen, is helemaal duidelijk. De wordt gewekt dat het hier zou gaan frivool werkje, zeker niet het geval. 'Brede heupen' geworden naar de rest is een doorwrochte psychologische haal. Nogal gezocht vind ik het frag- De Amerikaanse historicus Philip Metcalfe heeft zich met zijn boek '1933' een bijna onmogelijke taak gesteld: het oproepen van de begin periode van het naziregime. De pe riode dat Duitsland zich ontwikkel de van een grimmig soort bananen republiek tot een totalitaire SS- staat. Het probleem van een boek als '1933' is dat geen enkele lezer zich kan losmaken' van de ver schrikkingen die zich gedurende de jaren na de begintijd hebben vol trokken. Bij de eerste mishandelin gen van joden denk je immers di rect aan de zes miljoen die in 1945 bleken te zijn uitgeroeid. Metcalfe heeft echter een boeien de invalshoek gekozen. Volgens de inleiding was het zijn bedoeling het lot van vijf mensen te beschrijven, die in 1933 en 1934 in Duitsland ge tuigen waren van Hitiers machts greep. William Dodd, de Ameri kaanse ambassadeur en zijn doch ter Martha: Putzi Haefstaengl, Hit- Iers chef van de buitenlandse voor lichtingsdienst; Bella Fromm, een joodse society-verslaggeefster; en Rudolf Diels, de eerste chef Van de Gestapo. De kringen waarbinnen '1933' zich beweegt zijn dus die van de di plomatie, journalistiek en rege ringsfiguren. Het milieu dat elkaar in restaurants, in de foyer van de schouwburg, op recepties en bij kleine tète a tètes ziet. De manier waarop Martha Dodd zich aanvan kelijk door de nazi's laat inpalmen, de geleidelijke manier waarop zij in de gaten krijgt wat er werkelijk aan de hand is, dat alles klinkt heel aan nemelijk. Zij het dat de historicus Metcalfe het niet kan laten om toch enig commentaar te geven. Door zijn commentaar verzwakt hij het effect op de lezer dat de angst en de verwarring die zich van de hoofdpersonen meester maakt zou kunnen hebben. Iedereen meent en vaak terecht dat zijn telefoon wordt afgeluisterd. Iedereen is bang om gearresteerd en gedood te worden en desondanks blijven veel Duitsers op hun post en proberen de buitenlandse diplomaten en journalisten onvermoeibaar contac ten met het regime te onderhouden. Om hun lezers in te lichten, om col vrienden uit de klauwen de r gen, vormt geen enkel bezwaar, het zielknijper kan i is zelfs onthullend. Dat Metcalfe in de komt. zijn commentaar deze feiten niet De hoofdpersoon in 'Brede heup- verzwijgt, maar ze wat lauwtjes pre- en' heet Laura. Ze komt uit een senteert, vind ik hinderlijk. Over groot gezin, waarvan de vader al Hitiers betrekkingen met de grote vroeg is overleden. Haar zuster Elza industrieën, de kerk en het leger heeft daarvan een behoorlijke gees- vertelt hij weinig of niets. Dat Hitier telijke knak gekregen. Tenminste, in 1934 op een nietsontziende ma- alles lijkt in die richting te wijzen, de SA heeft uitgeschakeld, Ze komt terecht in een psychiatri- 3 te redden en wat de doet hij af als het opruimen diplomaten betreft toch vaak c de economische belangen van hun land te beschermen. sche inrichting. De familie staat de regels broeit van alles. Maar voor een raadsel. Elza wil niemand gens wordt dat drama expliciet be- bende vulgaire gangsters die i meer serieus een staatsgreep had- meer te woord staan. Laura herin den beraamd. Terwijl Hitler die op- nert zich dat haar zuster altijd al een Wat '1933' zo'n interessant boek ruiming toch nodig had om met het beetje vreemd was. Ze moest haar kunt zoiets natuurlijk ook teveel maakt, is dat Metcalfe laat zien hoe Duitse establishment te kunnen sa- zusje vroeger troosten als ze in bed doen. Na het lezen van 'Brede heu- menwerken. lag te huilen. Een jongensboek is '1933' ook Het draait in deze roman allemaal door de kinderlijke manier waarop om de, nogal afgesleten, vraagstel- bange Metcalfe dingen aan zijn lezers uit- ling: wat is normaal en wat is abnor- omstandig- legt, met veel herhalingen (sommi- maal? Het blijkt dat Laura, net als binnen- en buitenland een dictatuur kan wennen, meeste keurige Duitsers en oppor tunisten passen zich periode aan de nieuv heden aan. Sommige journalisten figuren worden pen' had ik het idee: zo, nu kennen we de karakters van de personages, laat nu het spel maar beginnen. Hoe bang Hemmerechts is om de dingen bij hun naam te noemen i diplomaten zijn er snel bij om de keer geïntroduceerd). De vertaling weet met haar gevoelens. Ze haar zusje, ook niet helemaal weg blijkt uit het einde van haar roman. Wat je vreest de zuster stabilisatie van Hitiers terreur op past hiebbij: rommelig, houterig en liefd geworden, of heeft zichzelf dat Laura, gebeurt juist het moment dat de nazi's Duitsland slordig. aangepraat, o~ TJ~1 in de ijzeren greep hebben als een De kinderlijke idealisering van haar boezem\ verzachting te beschou- Amerika tenslotte, is misschien het lijk schoon van Jasper hoeft de de bewegingen die er in deze r Een kleine minderheid blijft slechtst verteerbaar roepen in de woestijn. De landse lezers. Al met al doet '1933' per is ronduit lelijk. Neder- knappe Laura het niet te doen. Jas- gemaakt worden door de schrijf- boeiende verhaal heeft aangepakt, is voor Nederlanders ar moeilijk verteerbaar. '1933' lijk een jongensboek, in allerlei op zichten. De hoofdpersonen zijn bra ve en beschaafde mensen, de tegen standers zijn slecht, dom en vulgair. Metcalfe zijn denken aan een 'novelisatie' Als Laura van hem in verwach ting raakt en Jasper haar buik ziet zesdelige Amerikaanse tv-: 1989 Hoogst interessant materiaal, maar opzwellen,'Taat hij haar in de steek op een te vlotte en te oppervlakkige Durft hij de verantwoording van het manier bewerkt. Spannend, dat vaderschap niet op zich te nemen? wel- Wil hij zelf nog kind blijven? Is hij Jammer, want het thema dat Met- bang dat Laura net zo'n dominante calfe in zijn boek aansnijdt, is zeer moeder wordt als zijn eigen moe- Het boek is preuts: over de seksuele actueel. Het Duitsland van 1933 en der? We mogen er naar raden. Het betrekkingen van de figuren wordt 1934 was immers niet het laatste boek zit vol met dit soort conflicten, gezwegen. Het boek is überhaupt voorbeeld van een grimmige bana- Elza, de zus van Laura, mag dan ouderwets. Dat de nazi's leden van nenrepubliek die zich tot een totali- de keizerlijke familie en andere na- taire terreurstaat ontwikkelde. En tionalisten uit de kringen van de de selectieve verontwaardiging adel en de bourgoisie schofferen, ongeïnteresseerdheid die de be- wordt als ernstiger voorgesteld dan schaafde wereld tegenover dit soort 'gewone' ster- veranderingen aan de dag pleegt te Pietje Precies leggen, behoort evenmin tot het hart alleen n het gekkenhuis zitten, met de ande re figuren in dit boek is het mis schien net zo erg gesteld. Wat te denken van Laura zelf, die een ver houding begint met haar baas, een Zoals het ook gebagatelliseerd verleden. wordt hoe de nazi's communisten en homoseksuelen vervolgen. Dat de hoofdfiguren deze visie huldi- Waarom pijnigt ster. Maar wat precies wordt geld, blijft in het duister. CEES VAN HOORE 'De doorzeefde piano' van Thomas McGuane doet het meest denken aan een autorit op een bochtige weg. In het begin heb je nog bewon dering voor de man of vrouw achter het stuur die je met hoge snelheid door al die slingers loodst. Maar na AUGUST HANS DEN BOEF Er lopen meer gekken buiten het verloop van tijd gaat het irriteren gesticht rond dan er binnen, dat i zo'n beetje de conclusie, de lering, In het NOS-programma TV 3 wordt volgende week dinsdag bekend ge maakt welke Nederlandse schrijver dit jaar 'De Gouden Strop' voor het beste misdaadboek heeft verwor ven. De produktieve thrillerschrij ver Tomas Ross die in 1987 met 'Beta' deze prijs al eens won staat weer op de nominatie, dit keer met zijn boek 'Donor'. 'Donor' is door de jury gekwalifi ceerd als een sterk boek. 'Fascine rend, veel vaart, actueel, origineel': het juryrapport lijkt wel een lof zang. Voor een groot deel kan ik met de juryleden meegaan. 'Donor' is inderdaad een goede thriller, vlot en met verve geschreven. Het is steeds een sterke kant van Ross geweest dat hij met zijn verha len durft in te haken op de actuali teit, waarbij hij heikele onderwer pen niet uit de weg gaat. Ook dit maal heeft hij zijn verhaal geba seerd op een «stukje werkelijkheid: de gang van zaken bij de adoptie van een buitenlands kind. Ross zet een aantal gewone men sen neer, die tot heel grote offers be reid zijn om hun vurig verlangen naar een kind in vervulling te zien gaan. Ze zijn zelfs bereid wettelijke grenzen te overschrijven, als dat kind er maar komt. Louche lieden kunnen maar al te gemakkelijk munt slaan uit die veelal emotionele benadering van zo'n adoptie. Ross' hoofdpersonen zijn mensen van vlees en bloed die zoals het ju ryrapport noemt 'tot leven komen'. Volgens de officiële richtlijnen ko men zij niet in aanmerking voor een adoptiekind: dan maar via een ho pelijk onzichtbare achterdeur. Maar daar staan ongure types die zich wil len verrijken aan het gemis van an deren. Goed van de tongriem gesne den figuren, maar gelukkig voor 'onze helden' pakken ze de zaak klungelig aan en kunnen de slacht offers vat op de gebeurtenissen krij gen. Heel routineus vertelt Ross zijn verhaal vol onverwachte wendin gen, maar ook met nauwelijks terza ke doende details. Doordat de ge schiedenis zo dicht bij de werkelijk heid ligt kan de lezer er zich prettig mee vereenzelvigen. Hij kan meelij den met de hoofdfiguren, zich met hen kwaad maken, zich mede ver kneuteren over hun succésjes in de jacht op de daders en meevoelen met hun teleurstellingen. Alles en goed wel dus, maar de ju ry moet niet aankomen met een zin als: "Ross' figuren handelen uit per soonlijke motieven waardoor het verhaal logisch en geloofwaardig naar een ontknoping wordt ge voerd". Is het geloofwaardig dat een moordenaar die een (ongewapende)' vrouw in bad verrast zelf het onder spit moet delven en wordt gedood? Het lijk wordt vervolgens in de kast gefrummeld en verder in het ver haal kraait er geen haan naar. En is het logisch dat diezelfde vrouw op de laatste bladzijden - als al haar lotgenoten in de puree zitten - onverklaarbare en ook onverklaar de hulp krijgt van een plotseling uit de lucht gevallen politiemacht? Maar laten we niet te zwaar tillen aan dergelijke details. Want 'Donor' is en blijft een levendig verhaal vol actie en verrassingen. Een boek dat terecht hoog is geplaatst op de kwa- liteitslijst van de Nederlandse daadliteratuur. KOOS POST tegenstaan en als je pecht hebt, word je er niet alleen figuurlijk, taar ook letterlijk beroerd van. Zo verging het mij met het lezen van McGuanes verhaal, waarin de lezer in een ijltempo langs een schier eindeloze reeks "gedachten- kronkels wordt geleid. Zinnen zon der onderling verband, volkomen losstaande literaire hoogstandjes en zinloze zijsprongetjes wisselen el kaar af. 'Verdwenen' is het romandebuut van Mary McGary Morris. De schrijfster schildert een groepje mensen op de rand van de samenle ving. In het begin verricht zij enkele melodramatische handgrepen om het stel bij elkaar te brengen: een moord op een man, een vader van twee kinderen die is verdwenen, een baby die uit huis is weggeno men. Levend van de hand in de tand, steeds meer verpauperend en ogen schijnlijk gemakkelijke slachtof fers voor eën gewiekste crimineel. Het loopt verrassend anders af, maar dat is bijzaak. De waarde van het verhaal ligt vooral in de indrin gende wijze waarop de schrijfster deze maatschappelijke verschoppe lingen neerzet. KOOS POST De doorzeefde piano, Thomas Mc Guane, uitg. Bert Bakker, f 34,50. Verdwenen, Mary McGarry Morris, utg. Bert Bakker, f 34,90. Omslagfoto van 'Een beetje koorts' kapper. Je doet alles met die slepen de angst op de achtergrond, maar het meest treurige is nou juist dat je weet dat er niets anders te doen valt dan de gebruikelijke dingen". WIM BRANDS die je uit deze roman kunt trekken. Maar dat wisten we natuurlijk al lang. Toch is 'Brede Heupen' een rede mij niet lijk boeiende roman over de inter- indruk menselijke verhoudingen. Ik heb hem gelezen als het eerste deel van familieroman en ben benieuwd Het lezen van Leendert Witvliets 'Misschien heet ze wel Suzan' stemt weer eens tot nadenken over de vraag wat nu eigenlijk poëzie voor kinderen is. Volgens de uitgever gaat het om gedichten voor 'jeugdi ge lezers vanaf twaalf jaar'. Karei Eykman meldt op de achterflap wervend: "Eindelijk moderne poë zie nu opengebroken naar kin deren toe". Dat maakt het er niet duidelijker op. Hoe leest een twaalfjarige die 'van lezen houdt'? Niet al te beschou wend, hongerig naar avontuur en spanning, maar ook bereid stil te staan bij sentiment, op twee sporen geboeid. Door herkenning van hoe het soortgenoten vergaat in herken bare situaties en door nieuwe infor matie over het onbekende: andere tijden, verre landen, ongekend avontuur dat thuis weinig te vinden is. Wat moet zo'n gretige lezer met een dun dichtbundeltje met veel te veel wit? Dan moeten spanning en ontroering, op beide sporen, sterk geconcentreerd en tamelijk direct in h^t vers te vinden zijn. Van dat bekende, herkenbare geeft Witvliet ruimschoots: nogal wat verzen gaan bijvoorbeeld over school. Zo is er het gedicht over een eenzame brugklasser: 'maar janken doet hij niet/ niemand die zijn tra nen ziet'. Herkenbaarheid en senti ment, en toch komt deze jongen niet tot leven. Je vindt bij Witvliet meer van zulke scholieren met heimwee naar het basisonderwijs, onder drukte dagdromers en zelfs een knaap die 'altijd de pineut' is. Het zijn wel soortgenoten, maar in het vers blijven het schimmen die niet willen uitgroeien tot helden, norse anti-helden of tragische (maar nutti ge) pispaaltjes. Je hebt ze, gelijk met het gedicht, uit en soms lijken ze zelfs op pad ge stuurd door een moralist die in schuldgevoel doet. Echte brugklas sers willen wel even toegeven dat het zielig is, maar je hoort ze 'nou, en?' denken. De spanning, zelfs in een zwak verhaal toch al gauw voel baar door het dagen van de ontkno ping, moet blijkbaar in een gedicht anders, innerlijk aanwezig zijn. Als Witvliet ophoudt met het regi streren op afstand en bijvoorbeeld ongeneerd als volwassene terug blikt op zijn kindertijd slaat de vonk in het vers. Neem de terugblik op een mooie zomeravond in het ge dicht 'In zomers', 'als het nog niet donker was/ maar wel stil'. De gerin ge mogelijkheden voor technisch vernuft, beeldspraak, verwijzingen en woordspel, nu eenmaal aan poë zie voor kinderen eigen, vormen dan geen beperking. De naakte eenvoud van het vers wordt functioneel want er gedijt spanning die ook voor twaalfjarige, weinig beschouwelijk ingestelde avonturenvreters voelbaar is. Het is niet het nieuwe van het verhaal- avontuur dat boeit, maar het ver moeden van het sensationele erach ter. Met voor de hand liggende van zelfsprekendheden als zomer, herfst, zon, avond, regen en zee kan Witvliet verzen schrijven die dat magische hebben dat de plot over bodig maakt. Er duiken zinnetjes op die je moet herlezen en waarvan je er veel zou willen citeren. Het aardige van de bundel is dus ongewild dat je er zelf je weg in moet zoeken. Op de mooie, span nende verzen is de uitspraak 'open gebroken naar kinderen' nauwe lijks van toespassing. Blijkbaar is poëzie voor kinderen af en toe ge woon poëzie. Ontspannen soms, zoals Witvliet in het fraaie slotge dicht schrijft: 'Een lang en rustig ge dicht/ zoals sneeuw die altijd maar/ op een vlakte valt'. WIM VEGT ADVERTENTIE 3500 ENGLISH/ AMERICAN POCKETS 2000 PENGUINS FRANSE POCKETS OUITSE POCKETS NEOERLANOSE LITERATUUR KUNST REISGIDSEN LAND- EN WEGENKAARTEN TIJDSCHRIFTEN BUITENLANDSE KRANTEN Prinsessekade 3-4 2312 OA LEIDEN TEL. 071-140208 Laura voor een oplei- Londen gaat en daar een wat oudere man ontmoet die in haar 'een dochter' wil zien. Vader overle den, en ja hoor, daar dient zich een surrogaatvader aan. Hemmerechts kan goed schrij ven. Haar proza is suggestief. Je voelt dat achter de gebeurtenissen die zij beschrijft iets dreigends begint aan te nemen. Tassen Nieuwe Uitgaven Literatuur Brede heupen is de derde roman van de Belgische schrijfster Kristien Hem merechts, waarin ze beschrijft hoe een gezin geleidelijk uit elkaar valt wanneer een van de dochters, Elza, in een gesticht wordt opgenomen. Uitgeverij De Arbei derspers, 28,50. Gimmick! is het verhaal van de jonge schilder Walter van Raamsdonk, ge schreven door Joost Zwagerman, die de hele wereld rondtrekt en het slachtoffer dreigt te worden van zijn eigen succes. Uitgeverijf De Arbeiderspers, 29,90. Humeuren en temperamenten is een bundel korte stukken van Gerrit Komrij waarmee hij een soort abc van het gevoel tracht te maken. Uitgeverij De Arbei derspers, 29,90 De kracht van de liefde. Nieuwe bun del verhaaltjes van Marjan Berk. Uitge verij De Arbeiderspers, 26,90 Een kleine dondersteen is een bundel columns van Martin van Amerongen. Uitgeverij De Arbeiderspers, 29,90. Johanna de Waanzinnige is een roman van de hispanoloog en romancier dr. Jo- han Brouwer die leefde van 1898 tot 1943. Brouwers biografie schetst het leven van de gemalin van Philips de Schone die ge heel onverwachts tot de Spaanse troon werd geroepen. Uitgeverij Meulenhoff, ƒ39,50. Non-fiction Aboe Nidal bestaat niet. De journalist Mark Blaisse tast de grens tussen werke lijkheid en mythe in de journalistiek af. Uitgeverij De Arbeiderspers, ƒ29,90. Rondom sterven en rouwen. Een hand leiding van sociaal-psycholoog Guus van Lente voor wie in kontakt comt met ster venden of mensen die door een rouwpe- riode heen gaan. Uitgeverij Het Spec trum, 19.90. Japan, de onzichtbare drijfveren van een wereldmacht is de inmiddels be roemde analyse van NRC-journalist Ka- rel van Wolferen van de Japanse samen leving, waarin hij al bijna 30 jaar leeft en werkt. Uitgeverij Balans, 55,00. Alle dieren tellen mee is een boek van dierenarts Henk Lommers, geïnspireerd op de honderden spreekuren die hij mee maakte. Veel wordt verteld over de uit zonderlijke band tussen mens en huis dier. Uitgeverij Meulenhoff. 19,50. Telui om te lezen. Jaap Goedegebuure vraagt zich af of het lezen van litaratuur is gedegradeerd tot randverschijnsel. De schrijver signaleert een aantal verontrus tende ontwikkelingen en houdt een pleidooi voor de terugkeer naar het echte lezen. (Uitgeverij G.A. van Oorschot, 14,90. Tussen hoop en vrees. In dit geschrift is door een door de Teldersstichting inge stelde werkgroep onder leiding van mr. M. Patijn aandacht besteed aan een aan tal voor de Westeuropese veiligheid rele vante, recente ontwikkelingen. Uitgeve rij Teldersstichting. Oranje op de bres geeft een beeld van het vorstenhuis en het leger in de Neder landse geschiedenis. Uitgeverij De Ba- taafsche Leeuw, 29,90. Klaus Barbie, een van ons. Schrijver Max Nord woonde het proces tegen oor logsmisdadiger Klaus Barbie bij en schreef dit boek waarin de levensloop wordt gegeven van deze halsstarrige nazi die het ook na de oorlog voor de wind ging. Uitgeverij Kwadraat, 28,50. Truman Capote is de titel van de bio grafie die Gerald Clarke schreef. Hij be schrijft zowel de jeugdjaren van de schrijver van 'In cold blood' als zijn blik semcarrière in de letteren en zijn toetre ding tot de internationale jet set Uitge verij Veen, ƒ49,50. Het boek van de sigaar. Zino Davidoff, een van de grootste sigarenspecialisten ter wereld, schreef een boek over sigaar, de culturr rond het roken en vele anecdo tes over beroemde sigarenliefhebbers van vroeger en nu. Uitgeverij Loeb, 19,50. Antisemitisme is een uitgave van de Anne Frank Stichting en geeft een beeld van de meest belangrijke ontwikkelin gen en momenten in de geschiedenis van het antisemitisme. Uitgeverij SDU. Homosexuality, Which Homosexuality behandelt de vraag of er sprake is van al leen homoseksuele verlangens en daden of van homoseksuele mensen. Uitgeverij An Dekker, 32,50. Het oog van de oorlog van Frits Baarda is een fotoboek over fotografen aan het front. Uitgeverij SDU. Info Milieuzorg geeft een praktische ondersteuning bij het uitvoeren van het gemeentelijke en provinciale milieube leid. Uitgeverij Vuga, 24,50. Spellinggids Eigentijds Nederlands geeft de spelling van de eigentijdse woor denschat. Uitgeverij Wolters-Noordhoff, ƒ34,50. De zwarte hand van de raj is het de buut van Patrick McGrath met een aan tal horror-verhalen. Uitgeverij Luitingh, 24,90. De schreeuw van het lam is een thriller van Thomas Harris over eei denaar die het onder de Bill heeft voorzien de FBI natuurüjk een v rij Luitingh, 26,90. Blue Bell. Met hulp van nachtclubdan seres Belle trekt privédetective Burke in dit boek van Andrew Vachss ten strijde tegen eeh meedogenloze bende die kin deren vermoordt. Uitgeverij Luitingh, 29,90 Het scherp van de snede. Jonathan Kei lerman beschrijft hoe de kinderpsycho loog Alex Delaware in de bres springt voor een oud-patiënt die word beschul digd van twee moorden. Uitgeverij Luithingh, 29,90. Het witte licht. Campbell Armstrong schreef een thriller waarin onder leiding van een oud-KGBman een complot wordt gesmeed om Gorbatsjov en zijn 'kliek van nieuwlichters' ten val te bren gen. Uitgeverij Het Spectrum, ƒ34,90. Mode voor Moskou van Tomas Ross, de winnaar van de Gouden Strop. De myste rieuze moord op een Amsterdamse man nequin. Uitgeverij Het Spectrum. Wachten op de maan is een thriller van Guus Luijters over een gedoemde en per verse liefde. Uitgevrij Loeb, ƒ29,50. Buffalo op. Uitgeve- Poëzie Oolbekkink. Het schrijft a zie. De liefde is zijn (leer)meesteres. Uit geverij De Beuk, 18,50. Je ingehouden vreugde kenbaar... is de zevende verzenbundel van Albert Donk. In de bundel staan gedichten met gemê leerde stijl en inhoud. Uitgeverij De Beuk, 17.50. Ja! Naakt als de stenen is het debuut van K. Michel. Eerder vertaalde hij al wel gedichten van Octavio Paz en César Val- lejo. Uitgeverij Meulenhoff Nederland, 29,50. Achtergelaten land is de tweede dicht bundel van Fleur Bourgopje die vorig jaar de eerste Betje Wolffprys ontving voor haar werk. Uitgeverij Meulenhoff Nederland, 29,50. Jeugdboeken de Dag baby is een boekje van Mieke Hooft over baby's om een kind met komst van een broertje of zusje i trouwd te maken. Met illustraties van Ruud Bruijn. Uitg. Holland, f 13,90. Op een dag als ik durf. Susan is een ge- i meisje van elf jaar. Op een gegeven ontdekt ze dat ze een meisje in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 37