'Eigentijdse zending' verdeelt christenen Kerkendag: vonkjes aanblazen Leidse kerken organiseren voorproefje op landelijke dag ZATERDAG 20 MEI 1989. GEESTELIJK LEVEN PAGINA 17 LEIDEN - "Wij hebben er echt geen behoefte aan om als ker ken de problemen in de wereld te claimen. De enige pretentie die we hebben is dat bij ons het initiatief vandaan kwam om meer oog te krijgen voor zaken die met recht, vrede en milieu te maken hebben". Aan het woord is de heer D. Westera, voorzitter van de stuurgroep die namens de Leidse Raad van Kerken de kerkendag voorbereidt, die zon dag 28 mei in de sleutelstad zal worden gehouden, Dezer we ken vinden door heel het land plaatselijke en regionale ker- kendagen plaats, bedoeld als voorlopers van de landelijke kerkendag in september. Dit al les gebeurt onder de noemer van het conciliair proces. door Wim Schrijver Gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping. Aldus de thema's die de lidkerken van de Raad van Kerken in ons land nu sinds een paar jaar volop bezighouden. Dat dit geen loze kreet is bleek enige weken geleden uit een verslag dat een predikant in een regionale kerk bode deed, over een gesprekje met een ouderling voor hij de kansel in een andere gemeente beklom. 'Gaat u het ook over het proces hebben?', vroeg de ambtsdrager bezorgd. 'Wij horen de laatste tijd niets anders'. De dominee kon hem geruststellen; hij preekte wel over 'het proces', maar daarmee doelde hij op de rechtszaak tegen Jezus Christus. Ds. Willem van der Zee uit Am sterdam, secretaris van de Neder landse Raad van Kerken, wordt niet moe te vertellen op hoeveel ver schillende plaatsen in ons land het conciliair proces goed wordt opge pakt. Er zijn honderden werk- of stuurgroepen in het leven geroe pen, die bijeenkomsten organise ren,- de kerken en individuele gelo vigen praktische ideeën aanreiken of zelfs kerkendagen organiseren. Ook in deze regio gebeUrt dat volop. Je kunt geen kerkblaadje opslaan, of er wordt iets gemeld over het pro ces. In Voorschoten werd een week geleden nog een hele themadag ge houden. En straks dus ook in Lei den. Het was in Leiden de voorzitter van de plaatselijke Raad van Ker ken, ds. H. Schouten, die vorig jaar zomer de idee van een eigen versie van een kerkendag lanceerde. De reacties binnen het moderamen (be stuur) waren niet direct laaiend en thousiast. "Het moest nog even sud deren. Eerst was er vooral de ge dachte: waar begin je aan? Maar al lengs werd iedereen enthousiaster", aldus de predikant. Een plaatselijke kerkendag heeft volgens hem als voordeel dat je samen een concreet doel hebt om naar toe te werken, terwijl dat ook een stimulerend ef fect heeft op het hele proces. Verlegenheid "Er is toch een zekere verlegenheid bij de kerken: wat doe je precies met dat proces? In eerste instantie hebben we overwogen een soort stuurgroep in het leven te roepen die de kerken zou begeleiden, maar daar hebben we van afgezien". Wes tera kan die 'verlegenheid' in de kerken beamen. "Helaas moet ik vaststellen dat er nog weinig be wustzijn is. En dan doel ik niet al leen op zaken als het leeggpoien van je auto-asbakje. Ik merk in mijn om geving dat meelevende kerkleden vragen: ja, dat conciliair proces, wat is dat ook al weer? Dan denk je: maar dat wordt toch al jaren ver teld?" De predikant naast hem glim lacht: "Daar blijf je als predikant al tijd mee zitten. Je kunt honderd keer iets zeggen..." Westera beaamt het hardleerse trekje in de menselij ke natuur, maar toch houdt hij zijn vraagteken. Is hij het wellicht eens De term conciliair proces viel in 1983 voor het eerst tijdens de vergadering van de Algemene Assemblee van de Wereldraad van Kerken. Thema's als honger, bewapening, racisme en aantasting van het milieu bepaalden de agenda van deze zitting van het hoog ste orgaan van de wereldraad. Er bestond grote on gerustheid; er moest iets gebeuren. Bij de kerken in de DDR kwam het uiteindelijke initiatief vandaan. Op hun beurt waren zij geïnspi reerd door de om zijn ideeën in de Tweede Wereld oorlog omgebrachte Duitse theoloog Dietrich Bon- hoeffer. Deze riep reeds in het begin van de jaren dertig op tot een wereldwijde kerkelijke bezinning rond gerechtigheid en vrede. De wereldraad riep op tot een "conciliair proces van wederzijdse verplichting en verbondssluiting voor gerechtigheid, vrede en behoud van de schep ping". Op de Westduitse Kirchentag van 1985 zette de in de oecumenische beweging bekende natuur kundige Friedrich von Weiszacker een vette streep onder het initiatief door te wijzen op de milieupro blematiek; "De tijd dringt". Een driejarig schema van voorbereiding, verdie ping en verbreding werd opgesteld, terwijl de cli max van het proces werd gepland in 1990 in de vorm van een werelwijde ontmoeting in Seoul in 1990, die een boodschap aan de wereld zou moeten afschei den. Vorig jaar bleek tijdens zitting van het bestuur van de Wereldraad echter dat maar zeer weinig lan den het strakke schema konden volgen. Onder andere Nederland en de beide Duitslanden kwamen als gunstige uitzonderingen uit de bus. Met name in de Derde Wereld leeft het proces nauwe lijks. Vandaar dat 'Seoul' nu de status van een soort tussenstation heeft gekregen, dat de kerken van de wereldraad op de route van het proces moet stimu leren. In Nederland heeft de Raad van Kerken het con ciliair proces uitgebreid opgepakt. Op 16 september vindt de nationale kerkendag plaats, terwijl alle kerken via een 'geloofsbrief' gestimuleerd zijn om zich met diverse 'speerpunten' bezig te houden, zoals de machtsongelijkheid tussen mannen en vrouwen, de honger in de wereld, vijandschap tus sen oost en west en vervuiling van de natuur. De bijeenkomst die deze week in Basel plaats vond, vormde in wezen de Europese voorloper van de samenkomst in Seoul. Ook de Rooms-Katholieke Kerk was via vertegenwoordigers uit diverse lan den goed vertegenwoordigd, hoewel Rome geen of ficiële participant is in de wereldraad en daarom ook niet in het conciliair proces. Ds. H. Schouten rechtsen de heer D. Westera van de stuurgroep die namens de Raad van Kerken in Leiden de kerkendag organiseert. "Als de kerken nog een kans hebben om een stuk getuigenis uit te dragen, dan is het wel via het conciliair proces". (foto Henk Bouwman) met de gereformeerde synode-voor zitter, ds. Evert Overeem, die de naam 'conciliair proces' het "be drijfsongeval" van de wereldraad noemde? De manager van een orga nisatie-bureau knikt. "Als je als we reldraad de wereld in de meest rui me zin van het woord wilt bereiken, dan moet je je woorden op een goudschaaltje wegen. Ik vind ter- men als 'gerechtigheid' ongelukkig gekozen". Maar,- zegt het tweetal, de bena ming kan uiteindelijk het probleem niet zijn. Toch zijn ze niet somber. Schouten: "Langzaam maar zeker merken de mensen dat er iets gaan de is". De vraag op wie het proces zich met name richt het eigen kerkvolk of de wereld is volgens Westera niet eenduidig te beant woorden. "De woorden gerechtig heid, vrede en schepping staan niet voor niets in een bepaalde volgorde. Ik hoop dat de bewustwording in de kerken hierover door de kerkendag wordt vergroot". Maar daar gaat het hem niet alleen om. Hij staat ook in de samenleving en wil ook politiek zijn bijdrage leveren. Inspiratiebron "Misschien zou ik, als ik niet chris telijk was opgevoed, het zelfde heb ben gedaan". De dominee haakt daarop in. "De vraag is: hoe defi nieer je het geloof? Is het je primai re inspiratiebron waardoor alles in een bepaald licht komt te staan, of erken je dat ook mensen buiten de kerk of een andere godsdienst be paalde dimensies kunnen aanleve ren?" Schouten heeft zich gespecia liseerd in andere godsdiensten en hangt met zijn wetenschap niet de oude gereformeerde leer aan, die het christelijk geloof wel nadrukke lijk als de wezenlijke bron ziet. De motivatie is in het conciliair proces niet het belangrijkste, vin den de twee heren. Naast de kerken zijn daarom ook andere organisa ties van harte welkom een bijdrage te leveren aan de kerkendag. "Het is wel zo", voegt Westera daaraan toe, "dat als de kerken nog een kans hebben om een stuk getuigenis uit te dragen, dan is het wel via het con ciliair proces". Zelf is hij afkomstig uit een gereformeerd milieu waarin geloof en belijdenis de kernwoor den vormden. Nu zegt hij echter: "De nadruk ligt vandaag meer op het getuigend bezig zijn. Daartoe geeft het conciliair proces een enorm mooie gelegenheid". Niet-kerkelijke organisaties kun nen óp de kerkendag juist een goe de bijdrage leveren aan het 'verta len' van de thema's. "Denk maar eens aan een organisatie als Amnes ty International. Als kerken moet je het niet allemaal alleen willen doen". Op de vraag of het conciliair proces niet een wat erg laat initiatief is, wijst de predikant op het feit dat de verschillende thema's met na me recht en vrede al jaren de aan dacht van de kerken heeft. Het nieu we van het conciliair proces is ech ter, dat alles met elkaar in verband wordt gebracht. "Je kunt dan zeg gen: dat gebeurt laat, maar het is vaak zo dat iets pas ontdekt wordt als het al zo ver is. Helaas". Zandloper De thema's hangen dus samen, zo zal op 28 mei 's middags tijdens een 'markt' (aldus Schouten) of 'instuif (aldus Westera) in de Pieterskerk duidelijk worden gemaakt. Praat je over armoede of racisme, dan heeft dat alles met gerechtigheid te ma ken. Maar ook met vrede, want hoe leef jezelf met de etnische minder heden in de straat? En goed milieu gebruik heeft uiteindelijk ook ge volgen voor de Derde Wereld en dat valt ook weer onder de twee andere noemers. De stuurgroep zal ook een 'tippenfolder' samenstellen met daarin allerlei praktische suggesties rond de drie thema's. Van het ge bruik van piepschuim tot het drin ken van zuivere koffie. 's Ochtends zal in alle wijken van Leiden door bij de raad aangesloten kerken in de diensten aandacht aan het proces worden geschonken. De middag wordt afgesloten met een viering waarin aanbevelingen zul len worden opgesteld voor de lan delijke kerkendag in september. "Wij zijn net een soort zandloper; we willen signalen afgeven naar de basis, maar ook naar het landelijke platform", typeert Westera de plaats van de kerkendag. Lopen de mensen niet de kans op de markt te verdwalen te midden van het aanbod van allerlei zaken die nodig veranderingen behoeven? Westera: "Hier komt dan echt een stukje geloof om de hoek kijken. Vergelijk maar de verhaaltjes die Jezus vertelde van bijvoorbeeld een man die beroofd en in elkaar ge ramd werd en een buitenlander die te hulp kwam. Daar praten wij nu nog over. Zo hopen wij ook te inspi reren, vonkjes aan te blazen". Voor meer informatie kan men op dins dag of vrydag bellen tussen negen en twee uur, telefoon 071-120070 (Jacque line Schoonwater). Financiële bijdragen zijn ook welkom via giro 18.56.835, t.n.v penningmeester Gemeenschap ken i Ker- -Het is al lang verleden tijd dat achter in de klas een negertje stond, met de handen devoot te gen elkaar en die, als er de we kelijkse munten voor de zen ding ingingen, ook nog eens ui terst dankbaar buiginkjes maakte. Dat is maar goed ook, vindt de organisatie van de We- reldzendingsconferentie, die maandag in San Antonio (Texas) van start gaat. Zending heeft, niet altijd ten onrechte, het imago van een imperialisti sche activiteit verworven. Daar wil men vanaf. 'Uw wil geschiede Zending in het voetspoor van Christus', zo luidt het thema van deze conferentie. Vanaf 1910 vindt de conferentie om de, pak weg, tien jaar plaats, terwijl sinds de oprichting van de Wereld raad van Kerken in 1948 deze orga nisatie de conferentie regelt. Als het aan de organiserende commissie ligt, gaat deze negende editie de ge schiedenis in als de conferentie die de aanzet gaf voor een nieuwe, niet- imperialistische vorm van zending. De conferentie heeft een gezag hebbend karakter en zal dan ook door zo'n achthonderd afgevaardig den van over heel de wereld worden bezocht. De mate van belangstel ling mag wel blijken uit het feit dat van deze bezoekers slechts driehon derd stemgerechtigd zijn. Ook dit maal heeft de wereldraad streng ge selecteerd. Zo moest van deze groep onder meer de helft van het vrouwe lijk geslacht en zeventig procent van buiten de Eerste Wereld afkom stig zijn. Verdeling grond Daar de organisatie zich nauwgezet aan deze en meer soortgelijke crite ria heeft gehouden, vielen een aan tal potentiële afgevaardigden waaronder veel mannen buiten Een zendeling vertelt de jeugd i stempeld zijn? de boot. Dit is door velen opgelost door de officiële afvaardiging uit te breiden met waarnemers en advi seurs. Als wij bijvoorbeeld naar Ne derland kijken dan blijkt dat naast de drie leden van de delegatie nog eens zo'n acht kerkelijke functiona rissen richting zonnig Texas gaan. De agenda van San Antonio biedt voor mensen die de programma's op de paar voorgaande conferenties kennen, nauwelijks verrassingen. Meeleven met de arme en lijdende mensheid zal ongetwijfeld bena drukt worden, evenals het handen en voeten geven aan gerechtigheid. Getuigen van de hoop die in ons is, is waardevol, aldus de organisatie van deze wereldzendingsconferen- tie, maar juist de daadwerkelijke steun mag beslist niet ontbreken. Werd in het verleden bij dat laatste vooral gedacht aan voedsel voorziening of medische zorg, nu wordt gewag gemaakt van recht vaardige verdeling van de grond en steun aan de kleine man. Wat dat betreft zitten de conferentiegangers op een goede plaats: midden in het rijke land dat mede dankzij 'Dallas' bijna symbool is geworden van de westerse welvaart, en vlak bij het ar me Mexico, een ontwikkelingsland van het zuiverste water. Concurrentie Het zou boeiend zijn dens deze conferentie een tendens aan de orde wordt gesteld die sinds enige jaren valt te signaleren: ging vroeger de blanke naar de zwarten om het Evangelie te verkondigen, tegenwoordig zou het vaker anders om gebeuren. Europa is zendings- gebied geworden, zo klinkt het. Met name uit evangelicale hoek valt dit geluid op te tekenen. Overigens gaat vanuit deze kring ook de zen ding in de Derde Wereld nog onver minderd door. Een van de Nederlandse afge vaardigden, dr. G. J. Butselaar, heeft onlangs toegegeven dat de vraag van blanke zendelingen op het zuidelijk halfrond hem bezig houdt. Daarbij merkte hij op: "Wij hebben de hete adem van onze evangelische broeders en zusters in de nek". Het is niet zo verwonder lijk dat hier woorden worden ge bruikt die de suggestie wekken als of het concurrentie betreft; erg veel evangelicalen zullen er in Texas niet bij zijn. Want, wat voor de lidkerken van de wereldraad de wereldzendings- conferentie is, is voor de evangelica-» len het Lausanne-comité voor We reldevangelisatie. En deze organisa tie heeft voor midden juli een bij eenkomst georganiseerd in Manilla (Filipijnen). Oorspronkelijk zouden de conferenties niet zo snel na el kaar plaatsvinden de wereldraad slaagde er echter niet in om de za ken een jaar eerder rond te krijgen maar nu dit wel gebeurt valt de verdeeldheid extra op. Onwaarschijnlijk De tweede samenkomst van Lausanne zal evenals in 1974 de na druk leggen op de evangelie-ver kondiging. Lausanne, waarvan de bekende Amerikaanse evangelist Billy Graham erevoorzitter is, wil er toe bijdragen dat iedereen op aarde voor het jaar 2000 met het evangelie in aanraking is gekomen. Daarin klinkt toch wel een wezenlijk ande re benadering door dan wat in San Antonio de agenda bepaalt. De hang naar de bevrijdingstheologie kan de goedkeuring van de evange licals nauwelijks wegdragen. Juist deze twee conferenties, waar vele honderdduizenden ande re christenen zich ook nog eens niet vertegenwoordigd weten, vormen een droevige demonstratie van het feit dat christenen onderling zo ver deeld zijn. Ook over de uitvoering van de opdracht die Jezus vlak voor Zijn hemelvaart aan zijn discipelen gaf: "Gaat dan op weg, maakt alle volken tot Mijn volgelingen..." Meer onderlinge eenheid bij het uitvoe ren van die belangrijke opdracht zou de kerken tot eer strekken. Maar de gang van zaken rond de beide bijeenkomsten maakt nog eens duidelijk hoe onwaarschijnlijk zoiets lijkt. Een lichtpuntje leek de eerste gezamenlijke vergadering die de algemene Nederlandse Zen dingsraad, de Evangelische Zen dingsalliantie en de Nederlandse Missieraad het vorig najaar hadden, juist met het oog op de conferenties. Tijdens deze zitting werd aange drongen op meer samenwerking en besloten werd om resoluties met de ze strekking over te brengen naar San Antonio en Manilla. Wellicht dat de kloof enigszins valt te over bruggen, aldus de gedachtegang. Zeer gevaarlijk Hoe verdeeld men is, bleek juist de ze week nog eens zonneklaar toen op de Europese kerkenconferentie in Basel mevrouw Aruna Gnana- dason het woord voerde. Dit promi nente lid van het wereldraad-be stuur zette zich af tegen de evangeli cale zendingsdrang. Het westen, zo zei zij, mag de uiterst rechtse funda mentalistische evangelisten geen kans geven hun "zeer gevaarlijke" ideeën te verspreiden. De verschil lende afgevaardigden uit het kleine landje aan de Noordzee hebben een zeer moeilijke opdracht meegekre gen. W.S. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Alblas, 11.45 oec. studentendienst, 7 evensong ds. Al blas; Marekerk 10 ds. A. J. de Jong. 5 ds. De Vreugd Amersfoort; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Veenstra; Oecumenische geloofsge meenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 pastoor Van Well en dr. Dirksen. 11.15 pastoor Van Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petra- kerk; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Nauta. 5 ds.. Jansen Boskoop; Vredesk. (Burg- gravenl.) 10 ds. Eekhof; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof(rk kerk Haagse Schouw) zat 7, zon. 11 kand. Van den Broeke. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst. 10.15ds. Mondeel Reeuwijk. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. Hemmes. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vre- deskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Bouhuys, 10.30 dovendienst hr. Van den Bos; Oude Vest zie Hoogl. kerk; Mara nathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven ds. Henzen jr.; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10en5ds. Arnold Amersfoort. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Re- monstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds. Brüsewitz. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord'. Rijnsburgerweg 124) ds. Agte- reek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 ev. Korff. 10.30 ev. Meulenberg. Evangelie- centrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lam mermarkt) 10. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr. Eikerbout. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Nieuw-Apost. Kerk (H. Riind. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevendedag-ad ventisten ('De Ontmoeting' Noordhofland V.schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerjt van J. Chr. v.d. Heili gen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7. zo. 6.30,10,11.30,6 en 7 (lof); Boshuizerka- de zat. 7. zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat. 7. zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7. zo. 10.30 en 12.15: Merenwijk zie herv. gem.; H Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Van Driel, 7 dr. Zwanenburg Ede. Geref. Kerk 9.30 ds. Boer. 6.30 ds. Den Heeten Hoofddorp. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds. Oosterbroek Harder wijk. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 9.30 ds. 't Hooft ha; Kruiskerk 9.30 kand. Lagendijk Leiden; Opstandingskerk 9.30 ds. Terlaak. 6.30 ds. Boer; G. Herderkerk 10 ds. Nieuwenhuis. 6.30 ds. Moll; De Bron 9.15 ds. Taselaar, 10.30 ds. Mulder; Ashram (Mars diep) 10 ds. Moll; Oudshoomse kerk 10; Sions- kerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Ouwendijk, 6.30 ds. Vermaat Massluis. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds. De Bruyn Oegstgeest, 6.30 ds. Jonk man; Salv.kerk 9.30 ds. Westerveld Apel doorn, 6.30 zie opstandingskerk. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 ds. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 4.30 ds. V.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molen- werfstr. 1) 10 ev. Van Dorp, 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. Jongejan, 6.30 hr. Schüssenbach. Volle- vang.gem. '.d. Hoorn. stersch. Briljantstr. 1) 10. 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) 10 hr. Vermeij. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 ds. Hooykaas. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7. zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Exalto, 6 ds. Hoek Aalst. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10 dr. Haitsma Boskoop. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Van Aalst. ds. Verwelius Veenendaal. Hoef. Geref. Kerk 9.30 ds. Den Braber Vries. 6.30 ds. Elderman jeugdd. Geref. K. Vrijg. (Ich- thusk.) geen opgave. Geref. Gem. (Stations weg 17) 10 en 6.30 leesdienst. Evang.-Luth. Gem. 9 ds. Van Beek. V.d. Pol, 6.30 kand. Olbrink; De Stek 9.30 ds. Jansen. Geref. Kerk 9.30 ds. De jong. 5 ds. Mondeel Reeuwijk. Chr. Geref. Kerk 9 ds. Lof rotterdam, 4.30 ds. Hogenbirk Sassenheim. Geref. Gem. 9.30 leesdienst. 3.30 ds. Rietdijk. denburg Katwijk. 6.30 ds. Van 't Hof ge. Geref. Kerk 9.30 ds. Bovenberg ds. baas Sassenheim. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7. zo. 10.30; Rijndijk HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Rothfusz. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds. Gesink, 7 ds. Ro thfusz. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. Van Lan- gevelde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11Jo- zefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10. Rk Kerk zat. 7. Hof Voorhout. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds. Kersten; Triumfatork. 9.30 en 5 ds. Koster. Ge ref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds. Houwen. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. Zwarts ha, kand. Eikelboom. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Ta- nis. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. Van den Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5 leesdienst, woen. 7.30 ds. Beens. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang- ds. Loonstra. Rk Kerk .gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 hr. V.d. Zeeuw Scheve- ningen. Soefi Beweging (Zd-Boulevard) 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. zie geref. kerk. Geref. Kerk 9 en 10.30 ds. Lapré SoW, 7 kand. Wallinga Leiderdorp. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 hr. V.d Kamp, 7 ds. Ten Voorde. Geref. Kerk 9.30 ei 6.30 ds. Rang. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.3I LEIDERDORP: Herv. Gem. en. Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds. Stegeman; Schep- pingsk. 9 en 10.30 ds. Brommet. Elis.-zieken- huis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente 3. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 Rk Kerk zat. 7, 10e 11.30. 10. KATWIJK AAN DEN RUN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 dr. V.d. Bank ede. 6 ds. Sloof; Ontm.kerk 10 ds. Sloof. 6.30 ds. De Graaf. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college^zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 hr. Brouwer en 5 ds. Van Breevoort. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Volk. 6 ds. Bogaard; O. Kerk 10 ds. Christ. 6 ds. Hovius; Ichthusk. 10 ds. Sjollema, 6 ds. Visser; Pniëlk. 9.30 ds. Hovius, 6 ds. Christ; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Schuur man, 6 ds. C. van den Berg. Overduin 2.15ds. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Van der Kooi, 11 (campingdienst De Drecht) hr. Broek Ooegstgeest. Geref. Kerk 9.30 ds. Schilt, 7 ds. Van der Kooi. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 1115. Germans Sassenheim jeugdd. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9 30 leesdienst, 4.30 kand. De Vries. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 7 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. Van Waddinxveen. 7 ds. Kuiper; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. V.d. Beid Katwijk; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Van der Plas Zwi|ndrecht. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kuiper. 7 ds. Rui tenberg; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Scholte. Ka pel W. v.d. Bergh-stichtmg 11 hr. De Ridder Sassenheim. 'Sole Mio' 9 mw. De Peuter Voor hout. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat, 7. zo. 9.30 en 11 NOÖRDWIJKERHOUT. Dorpsk. 10 ds. V.d. Meij; De Zilk 10 geen dienst. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. 110.15; Engelbew. zat. 7. zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Geuze Noorden, 6.30 ds. Stam Ter Aar. Geref. Kerk 9.30 ds. Smink Schoonhoven, 6.30 ds. Moll IJsselstein. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Van der Ent Elburg. Remonstr. Gem. geen OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will, kerk 10 ds. Eggink-hoog; Pauluskerk 10 ds. Da Costa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. Spelberg Utrecht. 7 hr. Schot. Geref. Kerk 10 ds. De Bruin. 7 dr. Spijkerboer. Geref. Kerk Vnjg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 kand A S. de Vries Kampen, 3 ds. De Boer Amsterdam. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 kand. Vrooland Apeldoorn. Van Wijckerslooth 4 hr. Schwencke. Endegeest 10 pater Boshou wers. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 11 ds. J. Breure, Geref. K. 9.30 en 6.30 ds. Wolthuis Heemstede. Remonstr. Gem. geen dienst. Rk Kerk zat. 7. zo. 10 en 11.30. Chr. Geref. K. 9.30.2 ds. Boiten Schiedam. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9 30 ds. Smaling, 5 ds. Vollebregt; Bethelkerx 9 30 ds. De Bruin. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Ribberink, 5 ds, Terpstra; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Terpstra, 5 hr. Zuurmond jeugdd.; Maranathakerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Ribberink. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Van Nieuw koop. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. Van Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Vol lebregt, 7 ds. Biewinga. Geref. Kerk 9.30 ds. bras, 7 zie herv. kerk. Biewinga. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul- laan 17) geen dienst. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Van t Kruis Hil versum, 6.30 ds. Smaling Rijnsburg. Geref. Kerk 9.30 ds. De Reus. 6.30 ds. Aalders Wou- brugge. Rk Kerk Aardam zat. 7. zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7. zo. 9.30 en 11.30. Godskerk. zat. 7. zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands. J. v. Hoof- laan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aulabasisge- VALKENBURG: Hen/. Gem. 10 dr. Vermeulen, 6.30 ds. Tijgeler Zeist. Geref. Kerk 9.30 drs. V.d. Velden, 6.30 drs. Oegema. Geref. K. Vrijg. dienst. Rk Kerk 8.30 ds. Geelhoed Den Haag. 5.30 ds. Heida. Vliegkamp 9.30 pater Walters WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Kunz. 5 ds. Geuze Noorden; Hoeksteen 9.30 ds. Schipaanboord, 5 ds. Burger; Bethelk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Schipaanboord; Rehoboth- school 9.30 ds. Kommers Papendrecht; Imm- .kerk 9.30 en 7 ds Van Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.15dr. Femhout, 5 ds. Bongers; Ontm.kerk 11.15 ds. Bongers. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds. Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Van der Want. Oud-Geref Gem. (Mercur.usweg 29) 10 en 6.30 leesdienst. Remonstr. Gem. geen WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Van Dis; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds. Visser; Messiask. 10 ds. Zuur mond Delft; Dorpscentrum 9.30 ds. Van Cam- pen Woerden. Geref. Kerk Zijllaan 10 en 7 ds. V.d. Woude. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Wemer Assen. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. Van t Hof. 6.30 ds. 1 Hooft Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders. 6.30 ds. De Reus Ter Aar. Ned. Prot. Bond (De Wijk. Schoolstr. 20) geen 1.10. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Blanken ha, 7 zie geref. kerk; De Ontmoe ting (Noordhofland) 10 ds. Mak Heemstede. 7 Rijndijk zat. 7, zo. 10 zie geref. kerk. Herv. evang. op geref. grond- r slag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwen hoekkade) 9.30 ds. Arkeraats, 4.30 ds. Van Kooten. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 pat. Wiegmans. Geref. Kerk 10 ds. De Zwart, 7 ds. Schaap. Geref. K. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Boer Benthuizen. Geref. Kerk 9.30 ds. Wilschut Al phen, 7 hr. Schreuder. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zon. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zon. 10. Meerburgkerk H. 1.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 ds. Koele- wijn Krimpen a/d IJssel, 6.30 ds. Ommering Al phen. Geref. Kerk 9.30 ds. Van den Bos Gouda, 6.30 Ds. Heiner Woerden. Remonstr. Gem. geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 17