'Schone' liedjes en blanke blues F. Springer schrijft geschenk Boekenweek Diana Ross overrompelt opnieuw Ahoy Musea steeds meer gesteund door vriendenkringen Vierde Internationale Chansonweek in Leidse Schouwburg WOENSDAG 17 MEI 1989 AMSTERDAM (ANP) - De auteur F. Springer, pseudoniem van de diplo maat C.J. Schneider, zal het Boe kenweekgeschenk 1990 schrijven. Dit is gisteren bekendgemaakt door de Stichting Collectieve Propagan da van het Nederlandse Boek (CPNB), die jaarlijks het initiatief tot de uitgave van het Boekenweek geschenk neemt. Springer debuteerde in 1962 met 'Bericht uit Hollandia'. Voor zijn ro man 'Bougainville' kreeg hij in 1982 de Bordewijkprijs van de stad Den Haag. Het eerste Boekenweekgeschenk dateert uit 1984. Achtereenvolgens accepteerden Maarten 't Hart, Rem- co Campert, Marga Minco, Tessa de Loo, J.M.A. Biesheuvel en Hueo Claus de opdracht. ROTTERDAM Aan de actuali teit van Diana Ross hoeft niet lan ger getwijfeld te worden. De Amerikaanse superster maakte na enkele stille jaren onlangs be kend klaar te zijn voor de jaren negentig. In het uitverkochte Ahoy' leverde ze gisteravond het overtuigende bewijs met een da verende glamourshow, die niet enthousiaster ontvangen had kunnen worden. Enig onver wacht minpuntje voor de uitzin nige eerste lichting fans van avond volgt de tweede, morgen de derde was de rommelige af sluiting met de herhaling van haar nieuwe single 'Workin' Over time'. Bij haar vorige concertbezoek (aan hetzelfde sportpaleis, in ok tober 1985) was Diana Ross nog onbetwist toonaangevend op haar gebied. Sindsdien heeft de wereld met genoegen kennisge maakt met de verwante kwalitei ten van Whitney Houston en is de voormalige leadzangeres van The Supremes haar vaste greep op de hitparade kwijtgeraakt. In plaats van platensuccessen 'scoorde' ze met haar Noorse echtgenoot Arne Naess wel twee zoons, een andere reden voor haar minder promi nente aanwezigheid aan het showbizzfront. Dat Diana Ross - inmiddels 45 jaar en moeder van in totaal vijf kinderen mèer wil zijn dan een vedette met een schitterend ver leden mocht reeds blijken uit haar hernieuwde samenwerking in de studio met producer Nile Rodgers, die negen jaar geleden aan de basis stond van haar disco- hitrijke langspeler 'Diana'. Op die swingende leest bor duurt ze thans, na weken repete ren in Engeland, bij haar nieuwe veroveringstocht door Europa voort. Alsof de tijd geen vat op haar lijkt te hebben, met de gre tigheid van een tiener, die het nog helemaal moet gaan maken. La Ross' grote voordeel ten op zichte van (jeugdiger) collega's is haar enorme vakvrouwschap en charisma. De bijna twintig jaar jongere Whitney Houston mag het van haar winnen in vocaal vermogen en natuurlijke schoon heid, Diana Ross klopt haar in raf finement en uitstraling ruim schoots. Evenals bij beide voorgaande visites in 1982 betoverde ze Ahoy' voor het eerst presen teerde Diana Ross zich als een wervelende sexy fee, die haar pakkende muzikale sprookjes en passant omlijstte met een fraaie modeshow. Als nieuwe stunt was er haar serie verkleedpartijen voor de pauze in een telkens neer- dalendê koker midden op het in het hart van de arena opgestelde podium. Dat ingenieuze privé-domein werd volgens de beste Ross-tradi- ties regelmatig bezocht door le den van de dertiènkoppigê bege leidingsgroep en ter plekke aan gewezen fans. Sommige van deze special guests werden door hun idool tot een opzwepend dan wel intiem dansje verleid, hetgeen vanzelfsprekend telkens grote hi lariteit tot gevolg had. Het aandeel van dergelijk rand- vermaak was toch minder dan voorheen. Ook stond Diana Ross niet meer zoveel stil bij haar (in derdaad) unieke band met Neder land, waar volgens haar het beste publiek ter wereld woont. De enorme vaart die er van meet af aan (Tm Coming Out', 'Upside Down') inzat, moest er in blijven, vooral voor de onderbreking. Tij dens dat overrompelende eerste gedeelte eerde Diana Ross Mar vin Gaye via 'Missing You', greep ze terug op haar gloriejaren met The Supremes (onder meer 'Baby Love', 'Stop In The Name Of Lo ve', You Can't Hurry Love') en op haar rol als Billie Holiday in 'Lady Sings The Blues'. Strips en Egypte naast elkaar in 'Oudheden' LEIDEN (ANP) - Fictie en werke lijkheid staan van 23 mei tot 14 au gustus naast elkaar aan de voet van de tempel uit Taffeh in de hal van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. De tentoonstelling 'Egypte hertekend' laat door een combina tie van stripboeken en door teke naars gebruikte bronnen zien, dat deze verhalen niet op zichzelf staan maar een eindpunt vormen van een ontwikkeling die al in de 15de eeuw begon met de tekeningen van Egyp tische monumenten. Ze vertellen ook veel over de manier waarop wij tegen het oude Egypte aankijken. In Leiden wordt duidelijk dat voor het eerst het oude Egypte in het stripverhaal is geïntroduceerd in 1932 in het Kuifje-album 'De Si garen van de Farao'. Latere strips voegden telkens nieuwe elementen toe aan ons beeld van het Nijlland. DEN HAAG (ANP) - Toenemend geldgebrek van musea en grotere publieke belangstelling hebben tot gevolg dat de vriendenkringen van musea steeds meer aanzien krijgen. De vrienden droegen in 1985,naar schatting acht miljoen gulden aan financiële steun bij. De door hen verrichte dienstverlening is tegen-' woordig even belangrijk voor het museumbeleid als collectievorming en conservering. Tot deze bevindingen komen Hester Brugman en Maria Vernoy in "Ware vriendschap is weder zijds", een onderzoek voor de Ne derlandse Federatie van Vrienden van Musea naar het functioneren van vriendenkringen. De meeste musea hebben te ma ken met financiële tekorten. De vriendenkringen brachten oor spronkelijk alleen geld bij elkaar voor aanvulling van de museumcol lectie. Tegenwoordig werken ze ook als vrijwilliger, beheren een muse umwinkel, bemannen een biblio theek, bereiden een tentoonstelling voor, leiden bezoekers rond of ver richten andere hand- en Spandien sten. Soms restaureren vrijwilligers ook objecten. Meer dan de helft van de vrien denkringen die aan de enquête meededen, steunt een historisch museum of een museum met onder meer een historische collectie. In veel gevallen betreft het een plaat selijk of regionaal museum. Van alle kringen is 20 procent op gericht door het museum. Er zijn musea met een zo goed als ingesla pen vriendenkring; ook zijn er die zo'n kring maar lastig vinden: potte- kijkers, leken die zich met het be leid bemoeien. "wat overtrokken" om te stelleq dat de dienstverlening door vriei ei] dat nden- kringen voor het museumbeleid even belangrijk is als collectievor ming en conservering. "De vrien denkring hier vergadert een keer per jaar. Daarbij is de directeur aan wezig. Die maakt dan zo zijn verlan gens en wensen kenbaar en ja, dan krijgen wij wel af en toe een cadeau tje. Wat de vrijwilligers betreft, we hebben bij de tentoonstelling 'Lei den in gaslicht' wat mensen ingezet. We hopen binnenkort een kleine koffieshop te beginnen in de hal en daarvoor denken we ook aan vrij willigers. Maar het structurele werk, het werk van de suppoosten of zo, zullen we nooit door vrijwilli gers laten doen. Daar moet je niet aan gaan tornen anders stoot je het brood uit de mond". NPO maakt vuist tegen ministerie HAARLEM (ANP) - Het Noordhol lands Philharmonisch Orkest (NPO) zal het ministerie van WVC zonodig voor de rechter dagen als WVC drie van de 61 toegezegde for matieplaatsen niet financiert. Het NPO is al anderhalf jaar in overleg met het ministerie om de financie ring rond te krijgen. In het kunsten plan van WVC worden de 61 forma tieplaatsen van het NPO gegaran deerd. De moeilijkheid rond de financie ring komt voort uit financiële af spraken die in het verleden tussen het ministerie en het orkest zijn ge maakt. Een gevolg van de onzeker heid over de drie formatieplaatsen is dat het NPO het nu met minder musici moet doen. Daardoor ont staan problemen als een musicus bij voorbeeld door ziekte uitvalt. 4foto ANP) Glenn), om vervolgens de tent compleet op zijn kop te zetten via de (eerste) toegift 'Reach Out And Touch'. LOUIS MOULIN Ferré-expositie LEIDEN - Ter gelegenheid van het concert dat Leo Ferré zal ge ven in de Leidse Schouwburg is van 19 mei tot en met 26 mei in de foyer een tentoonstelling te zien van prenten die de graficus Wim Bors maakte, geïnspireerd op teksten van deze chanson nier. Bovendien zal er een video band worden getoond, waarin twee chansons van Ferré in beeld zijn gebracht. Wim Bors is een graficus die woont en werkt in het Friese Sint Jacobi Paro chie. Veel van zijn werk is ont staan in nauw overleg met Fer- De auteur F. Springer, pseudo niem van de diplomaat C. J. Schnei der. (foto ANP) KunstRai lonkt naar de massa AMSTERDAM (GPD/ANP) - De vijfde KunstRai, de jaarlijkse beurs van hedendaagse beeldende kunst die deze keer van 24 tot en met 28 mei in de Amsterdamse Rai wordt gehouden, moet meer publiek gaan trekken dan de voorgaande jaren. Galeriehouder Wim van Krimpen, directeur van de KunstRai 89, liet daar gisteren tijdens de presentatie van de plannen voor de beurs geen misverstand over bestaan. Het con stante bezoekersaantal van rond de 18.000 moet omhoog. Het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur (WVC) heeft besloten extra middelen ter beschikking te stellen voor de zogenoemde kunstaan koopregeling. De verruiming geldt vanaf de opening van de KunstRai op 24 mei en duurt tot eind juni. Als het experiment slaagt, zal worden overwogen de regeling een perma nent karakter te geven. Op dit moment kunnen particu lieren die een hedendaags kunst werk van een Nederlandse kunste naar willen kopen een regeling voor gespreide betaling treffen voor be dragen die variëren van minimaal 1.000 tot maximaal 10.000 gulden. Tijdens het experiment is de rege ling uitgebreid van minimaal 500 tot maximaal 25.000 gulden. LEST wint Europese theaterprijzen Scène uit 'A Woman of No lm\ LUXEMBURG - De Leidse theater groep Leiden English Speaking Theatre is gisteravond op het Euro pees Engelstalig Theater Festival bekroond met twee prijzen voor haar uitvoering van Oscar Wilde's toneelstuk 'A Woman of No Impor tance'. Het gezelschap behaalde de 'Luxembourg Cup' voor de op één na beste produktie en de 'Discretio nary Award' voor de beste kos tuums. De eerste prijs was voor de 'American Theatre Company' in Brussel. Na een voorselectie namen 12 gezelschapppen deel aan het fes tival. 'A Woman of No Importance' werd geregisseerd door Kees Eps- kamp. Volgens het juryrapport was de LEST-produktie origineel en ver nieuwend. De groep was er vooral in geslaagd een sprankelend spel met veel beweging te maken. De in dividuele acteerprestaties dwongen bewondering af. Met verve was een van Wilde's minder bekende stuk ken aan de vergetelheid ontrukt. Diana Ross met iemand uit het pu Met het verse 'Paradise' en even later 'Workin' Overtime' be gon de tweede helft vrij ingeto gen. Na het uitbundige 'Why Do Fools Fall In Love' liet Diana Róss iedereen weer even tot beda ren komen met 'Endless Love' (in duet met koorzanger Bobby LEIDEN - De Leidse schouwburg staat vanaf aan staande zondag weer een week lang in het teken van Het Lied. Voor de vierde maal in successie wordt de Internationale Chanson week gehouden, waarin deze keer in totaal negen vocalis ten voor het voetlicht zullen treden. Sinds het aantreden van de huidige schouwburgdirectie bestaat deze 'specialiteit van het huis', die inmid dels een traditie is geworden. Dat heeft tot voordeel, dat directeur Frans Boelen en zijn medewerkers in de prqgrammering voor een deel kunnen teruggrijpen naar eerdere successen. Vier van de negen solis ten hebben namelijk al eens in een eerdere editie van de Chansonweek in de Leidse schouwburg hun op wachting gemaakt. Door wijnand Zijlstra Onbetwistbare kampioene in dat opzicht is 'La Voz de América Lati- na'; Mercedes Sosa, wier optreden tijdens de eerste Chansonweek di rect al een extra-concert noodzake lijk maakte en tot een terugkeer in de tweede editie van 1987 noopte. Haar afwezigheid vorig jaar wekte eerder verwondering bij een grote schare vaste fans, zodat het optre den van de Argentijnse zangeres tij dens de komende Chansonweek al leen maar voor de hand kan liggen. Sosa is een bijzondere vrouw. Ze wordt beschouwd als de belangrijk ste zangeres van het Nuevo Cancio- nero Argentino. Haar repertoire is politiek en maatschappelijk geën gageerd, verpakt in poëtische tek sten van Latijns-Amerikaanse dich ters als Victor Jara, Violeta Parra, Milton Nascimento en Atahualpa Yupanqui. Ze zingt over de waardigheid van het menselijk leven, ze vertolkt de roep om gerechtigheid en wijdt me nige liefdesverklaring aan haar va derland. Sosa alleen als 'Folklorista' te karakteriseren zou haar volgens de kenners tekort doen. In het voor woord bij de CD 'La Negra" ('de zwarte parel', de troetelnaam van Mercedes Sosa in Argentinië) be kent ze ook zelf aansluiting te willen zoeken bij moderne ontwikkelin gen op muzikaal gebied. Anders 'verstart' folklore, wordt zij 'conser vatief en 'reactionair'. Puurheid Maria del Mar Bonet is de tweede soliste, wier succes tijdens La Se- mana Internacional de la Canción (aldus de Spaanse krant El Pais die hieraan aandacht besteedde) aanlei ding gaf tot een terugkeer naar Lei den. Sosa zingt voornamelijk in het Spaans, Maria del Mar Bonet in het Catalaans - zeker niet te verwarren met het Spaans, want dat zou de strijdbare Catalanen kwetsen. Evenals Sosa moet dus ook Maria del Mar Bonet het naast haar stem van een bijzondere persoonlijkheid en uitstraling hebben. Wie geen Spaans, laat staan Catalaans be heerst, wordt immers met een taal barrière geconfronteerd. Als een zangeres desondanks een avond lang kan boeien, tekent dat haar klasse. De reacties waren vorig jaar zeer enthousiast. Het optreden van de in haar eigen land vermaarde vertolkster van het Nieuwe Cata laanse lied (die in ons land inmid dels in bredere kring bekendheid geniet) muntte uit door een ontroe rende puurheid. Wars van elk showy effectbejag, ja bijna zelfs iets te introvert, maakte de bescheiden heid van Maria del Mar Bonet op ve len grote indruk. Iets dergelijks kenmerkte ook het concert van de Vlaamse zangeres Delia Bosiers die twee jaar geleden - samen met Martine Bijl en Jasperi- na de Jong - een voortreffelijke bij drage aan de tweede editie van de Chansonweek leverde. 'Schone liedjes' wilde ze brengen, en dat deed ze ook - in alle eenvoud en be scheidenheid, maar daarom met des te meer zeggingskracht. Vaak met eigen teksten, in veelal schitte rende arrangementen van Ben van der Linden die haar ook tijdens het optreden van volgende week zal be geleiden. Evenals vorige keer maakt Delia Bosiers wederom deel uit van een drieluik. Ditmaal staat zij naast twee internationale colle ga's: Tina Selini uit Griekenland en Jeanne Bichevskaya uit de Sowjet- Unie. Bichevskaya De als de 'Russische Joan Baez' om schreven Jeanne Bichevskaya is Programma Vierde Chansonweek Woensdag 24 mi Donderdag 25 n Vrijdag 26 mei .Zaterdag 27 mei Rory Block (USA) met voorprogramma van Leoni Jansen (Nederland) Jeanne Bichevskaya (Sowjet-Unie) Delia Bosiers (België) Tina Sêlini (Griekenland) Maria del Mar Bonet (Spanje) Paul van Vliet (Nederland) Leo Ferré (Frankrijk) Mercedes Sosa (Argentinië) Dichter-zartger Leo Ferré. waarschijnlijk de grote onbekende van de komende Chansonweek. Menigeen in Nederland althans zal nog niet eerder van haar gehoord hebben, hoewel zij naar verluidt met name in Oost-Europa een naam heeft opgebouwd. In de Sowjet- Unie schijnt ze zelfs een absolute topattractie te zijn, voor wie de mensen om kaartjes vechten. Jean ne Bichevskaya geldt als een zange res met een sterke persoonlijkheid, wier repertoirekeus uitgaat naar authentieke volksliedjes, waarvan zij naar men zegt het 'volkse' ele ment in zijn originele schoonheid wil herscheppen. Hoe dat klinkt, valt volgende week te beluisteren. In tegenstelling tot haar Russi sche collega geniet de Griekse Tina Selini (die als derde zangeres deel uitmaakt van het drieluik van vol gende week dinsdag) in Nederland al de nodige bekendheid. Sterker nog, ze heeft ons land uitgekozen als startpunt voor een internationa le carrière. Vorig jaar kwam haar - door de Nederlander Will Hoebee geproduceerde - LP/CD uit, met een orkest onder leiding van de Neder lander Harry van Hoof. Naar alle waarschijnlijkheid zal Tina Selini volgende week een deel van het op deze LP/CD uitgebrachte repertoire ten gehore brengen. Misschien zit daar naast songs in haar moedertaal ook 'In love with you' bij. Dat num mer is allesbehalve Grieks: het is de vertaling van 'Ik hou van jou', waar mee ooit Maribelle ons land verte genwoordigde op het Eurovisie songfestival; onmiskenbare Neder landse invloeden derhalve. Paul van Vliet Voor het eerst in zijn vijfentwintig jarige carrière gaat Paul van Vliet (foto pr) een avondvullend programma brengen, waarin hij vrijwel uitslui tend zal zingen. Dat belooft dus zon der meer een unieke avond te wor den. Na afloop van zijn optreden in de Leidse schouwburg, waar hij de afgelopen week met zijn one man show 'Een gat in de lucht' stond, vertelde Paul van Vliet over zijn plannen. De Chansonweek-bijdra- ge met een keuze uit het liedjesre pertoire van 25 jaar mag naar zijn mening géén programma van louter nostalgisch terugblikken worden. Van Vliet zegt te willen onderzoe ken, of nummers van toen ook nu nog standhouden. 'De avond moet op zichzelf kunnen staan', aldus Van Vliet. Voor een tikkeltje nostal gie is pas plaats aan het eind van dit jaar, als Paul van Vliet in een spe ciaal programma gaat terugblikken en eveneens alle komische types weer even ten tonele zal voeren. Volgende week donderdag staat dus uitsluitend zijn gerenommeer de liedjesrepertoire centraal. In vo gelvlucht laat hij een keuze uit zijn chansons de revue passeren. Daar bij zal hij in verhaalvorm ingaan op de achtergronden en de aanleiding van sommige liedjes, hetgeen deze avond nog eens extra interessant kan maken. Ferré Een Chansonweek zonder verte genwoordiger van het Franse lied is ondenkbaar. In vorige edities heb ben grote namen als Georges Mous- taki, Juliette Gréco, Claude Nougaro en Michel Legrand in de Leidse schouwburg Frankrijk ver tegenwoordigd. Vorig jaar was er al leen Nicolas Peyrac. Was dat mis schien wat mager, dan wordt dat ko mende week ruimschoots gecom penseerd door de grootmeester van de 'chansons littéraires': dichter- zanger-componist Leo Ferré. Hij is bijna 73 jaar oud, deze 'anarchist' onder de chansonniers van na de Tweede Wereldoorlog. Zijn uitge breide discografie dwingt bewon dering af. De term 'oeuvre' is meer dan te recht, het omvat onder meer instru mentale muziek, talloze teksten, ro mans, opera's, oratoria en balletmu ziek. Zijn grote doorbraak komt na de gebeurtenissen van mei 1968. Zoals bij grote namen meestal het geval is, worden binnen zijn oeuvre zelfs verschillende perioden onder scheiden. Een keerpunt wordt ge markeerd door het al genoemde jaar 1968. Vooral zijn (soms al veel eer der geschreven) strijdlustige werk slaat aan bij de rebellerende jeugd. Ook zijn vroegere werk van meer poëtische aard heeft profijt hiervan. Velen maken dan eveneens voor het eerst kennis met zijn muzikale com posities voor gedichten van Baude laire, Verlaine, Rimbaud en Aragon, waarmee Ferré zichzelf plaatst in de traditie van de 'poètes maudits'. Na het keerpunt en de zogenaamde pop-periode, waarin Ferré samen werkt met de 'Zoo', volgt langzaam maar zeker zijn terugkeer naar de symfonische muziek. Blanke blues Eén hit is soms voldoende om een artiest uit de anonimiteit te halen. Dat heeft Rory, Block ondervonden, die begin dit jaar (volgens zeggen tot haar stomme verbazing) in Ne derland een hit scoorde met Lovin' Whiskey. Dit nummer is te vinden op de alom geprezen compilatie-CD 'Best Blues And Originals' die is sa mengesteld uit de vier albums die Rory Block tussen 1981 en 1986 op nam. Deze CD bleek een grandioos succes, het zal haar naar verwach ting een gouden plaat opleveren. Het afgelopen weekeinde opende Rory Block Pinkpop, het komende weekeinde opent deze 'blanke blueszangeres' met haar 'beschaaf de blues' (kwalificaties naar aanlei ding de Leidse schouwburg. Niet helemaal, want eigenlijk doet dat onze eigen Nederlandse Leoni Jansen, die in het voorpro gramma van Rory Block mag staan. Volgens de programmafolder komt Leoni Jansen met een - door haar zelf en pianist Polo de Haas samen gesteld - 'verrassingsprogramma', speciaal voor de Chansonweek. Als dat betekent dat ze onder meer haar versie van 'Blackbird' van Paul Mc Cartney en 'Two to Tango' van Rob Chrispijn/Frans Ehlhart zal bren gen, kan de eerste avond al niet meer stuk. Ruim een jaar geleden namelijk heeft Leoni Jansen in een soloprogramma al eens van haar vo cale kwaliteiten blijk gegeven. Het door haar verzorgde voorprogram ma kan een veelbelovend begin be tekenen van de vierde editie van de Internationale Chansonweek: ne gen solisten uit acht verschillende landen zullen gedurende zes avon den achtereenvolgens in een twee luik, een drieluik en vier solo-optre dens op de planken van de Leidse schouwburg staan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21