'Ik heb een band met vocht, nat, grond, gras' Opera van Verdi niet goed gemoderniseerd Luiks orkest: hecht ensemble Rotterdamse Dansgroep raakt niet KIJKUIT Exposities Concerten VRIJDAG 12 MEI 1989 KUNST PAGINA 25 Het gehijg van Co Westerik ROTTERDAM - Hij ziet, tijdens het uitlaten van de hon den, in het Park in Rotterdam of in de weidsheid rond zijn stek in Frankrijk, langs zijn schoenen steeds weer dat won derlijke stukje natuur. "Ik ben erg op plantjes, bloemen", zegt hij. "Ik heb een band met vocht, nat, grond, gras". Zo loopt hij te kijken. Naar waar hij zijn voeten neerzet. En raakt gefascineerd. Dan gebeurt.er iets heel spannends, boeiends. "Je geeft jezelf een knipoog in de spiegel en je weet het Co Westerik: "Wat is het essentiële van wat mij zo frappeerde? Daar denk ik over na en dat wil ik vastleg gen. Via verbeelding, letterlijk. Op tekenen, neerschrijven in de zin van: omzetten om er een ding van te brouwen. En op dat moment wordt de keus gemaakt. Hoeveel laat ik weg? Wat laat ik staan? Dat keuze moment is van wezenlijk belang voor wat er uiteindelijk op het doek komt". Na het kijken volgt de schets. De kunstenaar: "Wat ik noem een ideeschets. Kant en klare ont- werpschetsjes. Ik maak er vele. En kele worden uitverkoren en komen tezijnertijd aan bod. Daarbij houd ik me nauwkeurig aan dat oor spronkelijke idee". De 65-jarige voltooide zo onlangs zijn honderdste schilderij. Hij zegt daarover: "Je maakt door de tijd heen een lint van dingen en ineens is de honderdste aan de beurt. Lie ver had ik als honderdjarige mijn 65ste schilderij gemaakt". Zijn honderdste: een geopende bloem, roze, waarin, uit een grauwe lucht, regendruppels vallen. Een door Joost van den Hooft bloem in een nat, bruin veld. "Nat van vruchtbaarheid", zegt de ma ker. "Veel meer is er niet over te zeg gen. Het is een beeld, dat niet hele maal in woorden is te vangen. Er kan nog veel ingevuld worden. De grauwe lucht zou kunnen verwijzen naar milieuvervuiling. Zure regen. Heel spannend is ook het gegeven van de bevruchting: de erotische kant die eraan zit. Dat is wat ik noem de 'dubbelslag'. Er broeit nog iets onder. Ik heb het er niet bewust ingebracht, maar het blijkt er te zijn. Misschien dat dat mijn kwaliteit is: dat mijn schilderijen en tekeningen een grotere lading hebben dan ik betoog: Dat het mes aan twee kan ten snijdt". Droevig Het blijft overigens oppassen gebla zen. Westerik: "Ik maakte 'Snijden aan gras', toen ik, zittend in de mei zon, me sneed aan het papier waar op ik aan het tekenen was. Er viel een grote, rode druppel bloed in het gras. Op het schilderij snijdt de vin ger zich aan een grasspriet". Castra tieangst, was de uitleg van sommi gen. "O ja?" Zijn lÓOst^ werd niet wat het wor den moest. Al deed hij er, met tus senpozen, een jaar over. Westerik: "'t Wordt nooit zoals je wilt dat het wordt. Het enige dat je kunt berei ken is dat je zover mogelijk komt. De laatste fase is en blijft een moei lijke affaire. Hoever moet ik nog gaan? Moet het beter? Maar wat is beter? Zo dicht mogelijk bij het oor spronkelijke idee komen, daar gaat het om. Je haalt toetsen weg, zet nieuwe toetsen. Je corrigeert, een week lang. Je kijkt: is dat wat ik wil? Je merkt datje weer in het ou de stadium bent, waarover je niet te vreden was. Dan houdt het dus op. Droevig, maar je komt niet verder. Wat al een heel eind is natuurlijk". Hij veronderstelt dat je "mis schien een godheid moet zijn om het te laten lukken". En hij ziet het al voor zich: "Je geeft jezelf een knipoog in de spiegel en je weet van elkaar: dat doen we even, ouwe jon gen". Terug in de werkelijkheid: "In het begin weet ik heel goed waar ik heen wil. Ik bouw het schilderij oudmeesterlijk op met onderschil deringen. Dan komt de middenfase. Ook geen probleem. Maar in die laatste fase, waarin het schilderij ge weldig moet worden, laat iets me in de steek. Overigens: wanneer het hangt is die problematiek er niet meer. Dan vind ik het meestal best een fijn schilderijtje". Drijfveer Hij noodt me mee te lopen naar een van zijn tekeningen aan de muur. Zegt: "En als het niet over grasjes, grond en bloemen gaat, kom je bij voorbeeld hier terecht. Gekke din gen die gebeuren in een huiskamer. Die rare verveling, die landerige sfeer, beschenen door het blauwe licht van de televisie. Wat is de es sentie van wat er in deze kamer ge beurt?" Co Westerik: een heremiet die zich constant verwondert over wat hij in zijn directe omgeving ziet ge beuren. Anderen moeten dat ook zien, vindt hij. "Ik stel het allemaal wat nadrukkelijk door dingen weg te laten". Hij begint te hijgen: ",Dat hu-hu- hu-hu wat ik heb als ik iets zie, dat is de essentie, dat is de drijfveer die me doet schilderen en tekenen". Fenna de Vries heeft haar woonkamer - en daarmee die van Co Westerik - geheel ontruimd om er voor een periode van een maand, de maand mei, een exposi tieruimte van te maken. Tentoon gesteld worden nog niet eerder geëxposeerde schilderijen, aqua rellen en tekeningen van haar echtgenoot. Co Westerik dus. Toen Fenna de Vries in '87 haar verkooplokaal voor moderne kunst aan de Westersingel sloot, had ze wel besloten: voor Co eens in de twee jaar een tentoonstel ling te blijven organiseren. Op 1 juni wordt de expositie ruimte weer gewoon woonkamer. Tot die tijd kan Westeriks werk bekeken worden op vrijdag tot en met zondag van 14 tot 17 uur of na afspraak (tel. 010-4114002). Adres: Eendrachtsplein 18, Rotterdam. 'Simone Boccanegra' van Verdi door De Nederlandse Opera m.m.v. het Nederlands Philharmonisch Orkest. Dirigent Graeme Jenkins. Regie: Stephen Wadsworth. De cor: Thomas Lynch. Gezien in het Muziek theater op 11 mei. AMSTERDAM - Het kan een fascinerend effect opleveren om een opera op een historisch gege ven over te planten naar modernev tijden. Recente ensceneringen van werken van Wagner en (Ri chard) Straus hebben dat uitge wezen, maar ook de opvoeringen door de English National Opera in Londen en Opera Forum in Ne derland die verdi's Rigoletto plaatsen naar 1 mafia-milieu. Het is echter wel noodzakelijk dat het werk zelf zich voor zo'n in greep leent en dat de regisseur een sterk concept op tafel legt. Bij de voorstelling van Simone Boc canegra door de Nederlandse Opera werd echter aan geen van beide voorwaarden voldaan en het resultaat is onbevredigend, op meerdere punten onlogisch en soms zelfs lachwekkend. Niet al leen wordt het dan merkwaardig om personages met een zakmes of een modern pistool te zien geba ren als de tekst van een degen of een zwaard spreekt, maar het kan zelfs op de lachspieren werken als Verdi's operafiguren elkaar nochalant handjes gaan geven. Het probleem met Simone Boc canegra is allereerst dat het werk meer een uiting is van politiek idealisme dan dat het over de con flicten en hartstochten van de personages gaat. Met als centrale scène het tafereel in de raadszaal aan het slot van het eerste bedrijf houdt Verdi een pleidooi voor de eenheid en het overbruggen van de tegenstellingen tussen de ver schillende partijen, maar in de re gie van Wadsworth is daarvan weinig terug te vinden. Wat moeten we met 'patriciërs' en 'plebejers' als we op het toneel Amerikaanse dempocraten en re publikeinen zien, allen keurig in pak? En hoe wordt aanvaardbaar dat de jeugdige, licht ontvlamba re Gabriele Adorno behoort tot de partij van de patriciërs, als hij over het toneel loopt een halve Heli's Angel met een knipmes op zak? Het werkt even verrassend als we na de oog wat ietwat tijd loos aangeklede proloog opeens in de tuin van een Amerikaanse villa terechtkomen, maar al snel stapelen de vraagtekens zich op en is de logica ver te zoeken. Erger is dat Wadsworth de per sonages meestal doelloos over het toneel lijkt te schuiven. Van een functionele bewegingsregie is geen sprake, van spanning tussen de personages evenmin, en een dieptepunt wordt bereikt als het volk in uiterst zonderlinge uit monsteringen rondjes gaat lopen in de raadszaal. De aankleding is modern, maar de regie is van het soort dat de opera veel te lang een slechte naam heeft bezorgd. Muzikaal werd de voorstelling echter een festijn dankzij de Brit se dirigent Graeme Jenkins. Aan het opmerkelijk warm en ver zorgd klinkende Nederlandse Philharmonische Orkest (in een opstelling met de bassen bijna midden in de bak) ontlokt hij een breed scala aan kleuren, fraai ge modelleerde legatobogen en waar nodig meeslepende uitbarstingen van uitbundigheid. Vanaf het zin derende voorspel had hij het ge heel vast in zijn greep en terecht werd hij al na de pauze met een ovatie begroet. Henk Smit, dit seizoen een van de vocale pijlers van de Neder landse Opera, herhaalde de titel rol die hij ook al in de vorige pro- dukties had gezongen. Zijn ver tolking is inmiddels Italiaanser van klank geworden en hoewel zijn stem eigenlijk te breed is voor een paar momenten van uit gesponnen lyriek, compenseerde hij dat ruimschoots door zijn vo cale overtuigingskracht. Hij vond een gelijkwaardige partner in de bas Harry Peeters als een nobele Fiesco, die het ook niet kon hel pen dat zijn rol in de regie van Wadsworth gereduceerd leek tot een bordpapieren leden pop. Na een aarzelend begin ontplooide Charlotte Margiono in haar eerste grote rol in het Muziektheater een Amelia vol warmte en lyriek, ter wijl de Corsicaanse Tibere Raffal- li zijn markante kernachtige stem met stijlgevoel hanteerde zonder de goedkope effectjes waar de ge middelde Italiaanse tenor het pa tent op lijkt te hebben. Heel vreemd was echter dat de zaal bij dit Verdi-feest grote lege plekken vertoonde. PAUL KORENHOF K O Meesterserie-concert door het Luiks Philharmonisch Orkest onder leiding van Alexandre Myrat, met als pianiste Jenny Za- charieva. Wagner: Ouverture Rienzi, Tsjaikowsky: 1e pianoconcert, en Mendels sohn: 3e symfonie (Schotse). Gehoord op 11 mei in de Stadsgehoorzaal. LEIDEN - Al kent ons land vele goede symfonieorkesten, toch kan het verfrissend zijn een bui tenlands gezelschap te horen zoals gisteravond het uit Luik af komstige orkest. Opvallend was het apart opkomen van de con certmeester vóór de dirigent om zo het orkest apart te vertegen woordigen, een gewoonte die Ne derland niet zo kent. Niet zo op zienbarend was het programma, maar wel gaf de weinig gespeelde ouverture van Rienzi van Wagner een goede indruk van de geheim zinnige harmonieën die de toen nog jonge Wagner gebruikte. Hoewel de trompet hierin hele maal alleen begint met een lange noot, sloeg de dirigent Alexandre Myrat een hele maat vooruit, een kenmerk van zijn degelijke diri- geerstijl. Deze tot Fransman genaturali seerde Griek is ingetogen in zijn optreden. Het Belgische orkest heeft hij tot een hecht ensemble aaneengesmeed zonder zwakke plekken, afgezien van een enkele ongelijkheid in de strijkerspizzi- cati. En hier en daar klonk het wat te nuchter voor een romantisch programma. Toch heeft dit zijn voordelen in de als laatste uitge voerde Schotse symfonie van Mendelssohn: deze klonk niet te sentimenteel, wel melodieus en lichtvoetig. Vooral de houtblazers en de vio len konden hun warme klank de monstreren. Een betrouwbare bijdrage lever de het orkest ook in het bekende eerste pianoconcert van Tsjaikowsky door bij te blijven in de soms zeer snelle tempi van de soliste Jenny Zacharieva. Met groot gemak en ontspannen speelde de frêle Bulgaarse pianis te de zware pianopartij, niet al leen met het benodigde bravour, maar ook poëtisch klinkend, in de vrijere gedeelten. Daverende oc- tavenpassages werden afgewis seld door meeslepende melodie ën. Als Zacharieva even niets te spelen had, luisterde ze heel stil zittend naar het orkest om zich daarna weer op het klavier te stor ten. Een echte persoonlijkheid die een duidelijk stempel op de hele avond wist te drukken. FRANK DEN HERDER iySG 9 Leidse Schouw- De Rotterdamse Dansgroep, de voortzetting van het vroegere Werkcentrum Dans, presenteer de in de Leidse Schouwburg al weer haar laatste programma van dit seizoen. Artistiek leider Kathy Gosschalk tekende voor de cho reografie van 'il Palazzo del tem po velato' en vaste gastchoreo- graaf Ton Simons maakte 'Solitu- de/Im Auge Gottes'. Voor Kathy Gosschalk was het de tiende choreografie die zij bij de Rotterdamse Dansgroep deed. Zij liet zich dit keer inspireren door haar herinneringen aan een leegstaand palazzo in een Itali aans dorp. We zien een jonge vrouw die eerst aarzelend de ruimte lijkt te verkennen, maar gaandeweg worden haar bewe gingen zekerder en komt het ver leden weer boven. In een drietal duetten haalt ze ook de band met vroegere vrienden of geliefden weer aan. Elk duet wordt geken merkt door een eigen sfeer, maar het laatste, waarin de passie de boventoon voert, heeft ongetwij feld de meest zeggingskracht. In het tweede deel is het verla ten palazzo een decadente villa geworden. Terwijl een vrouw, strak ingesnoerd in elastiek en met een blinddoek voor, zich uit haar knellende tenue bevrijdt, haalt een man acrobatische toe ren uit op een stoel en een tafel. Meer mensen voegen zich bij hen en er hangt de sfeer van een lome namiddag in de Italiaanse cam- pagna. De vrouw uit het eerste deel probeert die sfeer te doorbre ken door een flirt aan te gaan met twee van de aanwezige mannen. Niet dat het allemaal niet onder houdend en aangenaam is om naar te kijken, maar echt raken doet het me niet. Hetzelfde geldt helaas voor de tweede choreografie, die de in New York wonende Ton Simons maakte. Met de titel verwijst Si mons zowel naar zijn Rotterdam se verblijfplaats, die hij Motel So litude noemt, als naar een pen sion waar Mozart ooit woonde. Het stuk kenmerkt zich door te genstellingen. Tussen delen Mo zart door klinkt opeens de trash van Einstürzende Neubauten en ook in de dans wisselen traagheid en snelheid elkaar af. Klassieke bewegingen en een snufje electric boogie. Technisch is het heel knap en op de uitvoering valt nauwelijks iets aan te merken, maar 't waarom van dit alles wil maar niet duidelijk worden. MEYKE HOUBEN Primeur voor Residentie-orkest DEN HAAG (ANP) - Het Residentie-Orkest en pianist Steven Mayer ver tolken op 5 mei 1990 de Europese première van het Derde pianoconcert van Liszt. De partituur hiervan is onlangs door een Amerikaanse musico loog gevonden. Ht Chicago Symphony Orchestra voert het stuk voor het eerst uit op 3 mei 1990. Het betreft hier een geheel origineel werk van Liszt. De musicoloog Jay Rosenblatt, verbonden aan de universiteit van Chi cago, heeft de partituur op basis van verschillende bronnen weten te re construeren. Het nieuwe pianoconcert in Es-groot, globaal te dateren op het jaar 1839, bestaat evenals het Eerste pianoconcert uit drie, in elkaar overlopende de len. Het duurt ongeveer vijftien minuten. Het Residentie-Orkest heeft gedurende een jaar het exclusieve uitvoe- ringsrecht voor Europa en zal met het Derde pianoconcert optreden in on der meer Frankrijk, de Bondsrepubliek Duitsland, Oostenrijk, Zwitser land, Griekenland en Spanje. OPERA - Pierre Audi, sinds oktober 1988 artistiek directeur van De Ne derlandse Opera, zal tijdens het seizoen 1990-1991 zijn eerste operavoor stelling in Amsterdam regisseren. De keuze viel hiervoor op het uit 1641 daterende muziekdrama II Ritorno d'Ulisse in Patria van Claudio Monte verdi. De titelrol hierin zal worden gezongen door de Britse tenor Anthony Rolfe Johnson. Leiden Koninklijk Penningkabinet Rapenburg 28, dubbelexpositie: 'Revolutionair geld' en 'Schepen met geld', t/m 4/6; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. ,13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde Steen straat, 'Turkana, de herders van Noordwest Kenia', t/m 27/8; 'Afghanistan, een nieuw begin', t/m 29/10; di t/m za 10-17 uur, zo 14- Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, 'Leiden in gaslicht', een stad in verandering 1800-1900, t/m 4/6; ddi t/m za 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode if di. t/mza. 10-16 uur. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Ars Aemula Naturae Pieterskerkgracht 9, Kunststichting AZL (gebouw 1) - Rijnsbur- gerweg 10, fotowerken van Ronald Hooft, tot 2/6; dag. van 10-17 uur. n 26/5; ma t/m za 10-22 Sturing en Samenleving - Maresingel 3, Expositieruimte Caecilia - Caeciliastraat 18, linosneden van Coccie van Duyn, tekenin gen van Marjolein Groustra, poëtische land schapscollages van Arna Loonstra en teke_- ningen en olieverfschilderijen van Alex Ver- duyn, t/m 5/8. Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1 Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, in de Blauwe gang: schilderijen van Frans van Breugel, t/m 31/5. Galerie Bleijenberg - Breestraat 113, teke ningen van Wim Hofman, t/m 13/5; di t/m za 9-18 uur, do tot 21 uur. Stichting 'De Bange Duivel' Rijndijkstraat 4, werken op papier van Marije Mommers, t/m 13/5; do, za, zo 13-15 uur. t/m za 10-18.30 uur, do tot 22.30 u Den Haag Galerie Jan van Munster Koningin Emma- kade 55, aquarellen van de uit Oegstgeest afkomstige Heieen Nagel en Ed van der Kooy met gouache/acryl/grafiek, t/m 4/6, woe t/m za 12-17 uur, zo 13-17 uur, beide pinksterdagen gesloten. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome nade 12b, Joke A. ter Hoeven-Hirs met im pressionistische aquarellen, stillevens en landschappen, dl t/m vr 9-18 uur, za 10-17 uur, zo 9/4 14-16 uur. Culturele Raad - Prinses Margrietlaan, The Jashamer Art Company - Tulip Art, expositie en performance, homage aan de 'Tulpen eters', t/m 14/5; di t/m zo van 12-18 uur. Leiderdorp Gemeenthuis - Statendaalder, Lisse 't Huys Dever Hereweg 349a, Frans Trus van der Veld met plastieken, reliëfs, pennin gen en 'grondgrapjes', t/m 21/5; dag. beh- .ma van 14-17 uur. Noorden Hotel-restaurant 'De Watergeus - Simon van Capelweg 10, L.A. Clarenburg expo- Rijnsburg weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijnsburg', vr. 19-21 i 10-16 u De Haagse formatie 0-65, morgenavond in het LVC. Voorschoten Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Alfred Rozelaar Green met oliepastellen, tekenin gen en litho's, 13/5 t/m 24/6, woe en do van 13-17 uur, vr en za 11-17 uur, 2e pinkster dag 13-17 uur. Wassenaar Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, Cobi Cussell met bijzondere collectie aquarellen en etsen, tot 1/7. Klassiek Het Leiden English Choir geeft op donder dag 18 mei om 20.15 uur een concert in de Marekerk, Lange Mare 48 Leiden. Ten ge hore worden gebracht werken van Stanford. Howard Blake en Haydn. De dirigente is Ine ke Smit. De solisten die hun medewerking verlenen zijn Lisette Emmink, Fiekojan Hoolboom, Paul van den Bemt en Tom Sol. Het Leiden English Chamber Orchestra zal de muzikale begeleiding verzorgen. In de, door organist Joop Brons georgani seerde, concertserie 'Muziek in de Pancras' wordt zaterdagmiddag het eerste orgelcon cert gegeven door Dick Koomans. Koomans studeerde aan het Sweelinck-cobnservato- rium in Amsterdam en gaf reeds vele con certen in binnen- en buitenland. Hij won on der andere concoursen in Nijmegen, Brug ge en Odense. Aanvang van het concert: 13.30 uur. Pop Bloody Brillant. Zo heet de demo die het Leidse drietal The Yellow Chimneys' on langs maakte. Deze band maakt liedjes die men wel betitelt met de term 'speedpop', een kruising tussen de muziek van de Mon keys en The Ramones. Vanavond zijn The Yellow Chimneys' in het LVC. In het LVC. De Haagse formatie Q-65, die band waarbij de Pretty Things verbleekten, blijkt zoveel jaar na dato nog steeds spring levend. We strelen onze stoelpoot uit het Kurhaus en vermannen ons. Maar prachtig is het wel. De 'Kjoe' treedt morgenavond op in het LVC omdat daar dan de roaring sixties worden herdacht. Er worden films en clips Vertoond waarop ze te zien zijn, onze hel den: The Stones, The Beatles", The Doors, The Who, enzovoorts. Een avond die vooral geschikt is voor oudere jongeren. In het Breehuys aan de Breestraat 19 spe len morgenavond een aantal groepen. Dat zijn Esteban, een grindcoreband uit Alphen a/d Rijn, Chronic Disease, een noisecore- band uit België, en de hardcoreband Dem olition. Het programma begint om 22.00 uur. In de Droomfabriek is vanavond een Swing- avond met Youri Potpourri. Aanvang 21.30 Zinderende Braziliaanse muziek wordt ons beloofd door het Trio Cachaca. Het drietal brengt morgenavond in de Droomfabriek klassieke hoogtepuntebn uit de rijke bossa nova-periode, maar ook minder bekende composities en eigentijds materiaal. De avond begint om 21.30 uur. Theater Leiden Leidse Schouwburg vr 12, za 13, 20.15 uur; Paul van Vliet met zijn show: 'Een qat in de lucht' (uitverkocht). di 16,20.16 uur; Musical: 'A night at the Cot ton Club', met o.a. Madeline Bell en Ruth Ja- cott. wo 17,20.15 uur; 'Introdans 2' met eigentijd se balletten. do 18, 20.15 uur; voorstelling: 'Zomer in Ri mini', met Bruun Kuyt en Rik Hoogendoorn. Lak-Theater vr 12, za 13,20.30 uur; voorstelling: 'Leonce en Lena', door Orkater. wo 17,20.30 uur; De Trust met 'Alexander', do 18, 20.30 uur; Karin Post en Dries van der Post 'Post Post' dansen 'Vier duetten'. Den Haag Diligentia r 12,20.15 uur; popconcert Peter Hammill. to 18, 20 Shirley Va Blankers. Koninklijke Schouwburg vr 12, za 13, ma 15, 20.15 uur, zo 14,14.00 uur; Hoofdstad Operette: 'Gasparone', van Millöcker, met Marga de Boer, Jacco van Renesse, Ton Hofman, Anita Heins e.a. wo 17, do 18, 20.15 uur; Toneelgroep Am sterdam: 'Hinderlaag', van Jeroen Henne- man, met Fred Goessens, Paul Eskamp, Eva van Heyningen e.a. Muziektheater vr12,20.15 uur; Residentie Orkest olv Jean Fournet, mmv Jongenskoor Kathedraal St. Bavo, Laurens Cantorij Rotterdam en Ka merkoor Rotterdams Conservatorium, werk van Ravel en Landowski. wo 17, 20.15 uur; Schönberg Ensemble olv Reinbert de Leeuw, werken van Birtwistle, Yun en Boulez. Amsterdam Carré vr 12, za 13, zo 14, 20.15 uur; Franstalige voorstelling: 'Freaks', naar Todd Browning, do 18, vr 19, 20.15 uur; Musical 'A night at the Cotton Club', met o.a. Madeline Bell en Ruth Jacott. Concertgebouw zo 14, 20.15 uur; concert 'Het orkest' olv Alexander Vakoulsky, mmv Viktor Liberman (viool), werk van Samama, Sibelius en Tsjaikowsky. wo 17, 20.15 uur; Shlomo Mintz (viool) en Yefim Bronfman (piano), werk van Brahms. C.C. Amstelveen wo 17, 20.15 uur; Het Nationale Toneel: 'Shirly Valentine', solotoneel van Anne-Wil Blankers. do 18, 20.15 uur; Show Paul van Vliet: 'Een gat in de lucht'. Muziektheater vr 12, za 13, zo 14, 20.15 uur; -30 jaar Ne derlands Dans Theater', mmv Nederlands Balletorkest olv Kasper de Roo. zo 14,13.00 uur. wo 17, 20.00 uur; De Ne derlandse Opera: 'Simone Boccanegra' van Verdi, mmv Nederlands Philharmonisch Or kest olv Graham Greene met Charlotte Mar giono, Tibere Raffalli, Harry Peeters e.a. Nieuwe de la Martheater vr 12, za 13,20.15 uur; De Hollandse Come- die; The Mousetrap' van Agatha Christie, met Eric van Ingen, Elsje Scherjon, Lucas Dietens e.a. di 16 t/m za 20, 20.15 uur; Show Liesbeth List: 'List Nu', mmv Rob van Dijk (piano). Stadsschouwburg vr 12, 20.15 uur, za 13, zo 14, 15.00 uur; Opera Mundi: 'De Schipbreuk' van Wage- naar, mmv Nederlands Blazers Ensemble, Nederlands Êoncert Koor met Lucia Meeu- wisse, Jan Derksen en Lieuwe Visser, ma 15 t/m vr 19, 20.15 uur; Het Nationale Toneel: 'De Parvenue' van Molière, met o.a. Wim van den Heuvel, Gees Linnebank, Els je de Wijn, Patty Pontier. Rotterdam De Doelen za 13,20.15 uur; Concert Dutch Swing Col lege Band. Luxor Theater vr 12, za 13, 20.15 uur; Cabaretprogramma van Hans Liberg: 'Wortel Bach Live', di 16, wo 17, do 18, 20.15 uur; Operette 'Gasparone', door de Hoofdstad Operette met o.a. Marga de Boer, Ton Hofman, Jacco van Renesse, Anita Heins en het Groot Koor-Orkest-Ballet. Rotterdamse Schouwburg vr 12, za 13, 20.15 uur; Toneelgroep Am sterdam: 'Hinderlaag', moordzuchtige meu- lelstukken in een huis vol horror, ma 15. di 16, wo 17, do 18, 20.15 uur; 'Op Hoop van Zegen' door het RO-Theater, met o.a. Trudy Labij, Peter Blok en Edmond

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25