'Betere verstandhouding met vrouwen'
Derderangs detective-schrijver verliefd op moordenares
Amy Irving met Jeroen Krabbé in 'Crossing delancey'
VRIJDAG 12 MEI 1989
PAGINA 23
Tom Selleck in 'Her alibi'
BIOSCOPEN
'Her alibi'; regie: Bruce Beresford; hoofdrollen:
Tom Selleck, Paulina Porizkova; theater: Lido,
Leiden
Tom Selleck speelt in 'Her alibi' een
zelfde soort man als in de televisie
serie Magnum. Dit keer is de be
snorde hartenbreker geen privé?
detective maar schrijver van der
derangs detectives. Philip Black
wood worstelt met zijn carrière.
Zijn uitgever dreigt hem er uit te
gooien als hij niet snel met een best
seller op de proppen komt. Maar de
ideeën voor een kassucces willen
maar niet komen.
Om inspiratie op te doen brengt
de schrijver een bezoekje aan de
plaatselijke rechtbank. Daar ziet hij
de beeldschone Nina, die verdacht
wordt van moord op een landge
noot. Hij is overrrompeld door de
schoonheid van het Roemeense
meisje en (dus) overtuigd van haar
onschuld. Hij bedenkt een smoes
om haar vrij te krijgen. Blackwood
vertelt de inspecteur van politie dat
hij de minnaar van haar is en verzint
een alibi. Het plannetje slaagt, het
meisje komt vrij.
Maar de schrijver verlangt wel
een tegenprestatie voor deze edel
moedige daad. Hij is haar alibi, en in
ruil daarvoor eist hij dat Nina bij
hem komt wonen. Blackwood is
niet alleen verliefd op Nina maar
denkt haar als onderwerp goed te
kunnen gebruiken voor
De politie waarschuwt de schrij
ver. Heeft Nina immers wel de
moord gepleegd dan zal ze er wel
licht niet voor terugdeinzen om Phi
lip ook om zeep te brengen. Want
pas dan zal ze echt bevrijd zijn en
hoeft ze niet langer met Philip sa
men te leven.
Philip begint dan te twijfelen aan
de onschuld van Nina. Hij ontdekt
hele vreemde dingen en wordt
doodsbang. Er gebeuren onver
klaarbare ongelukken, de Roe
meense blijkt een scherpschutter te
zijn en kan ook heel goed overweg
met vlijmscherpe
Deze film van Bruce Berefsord
roept één vraag op: moeten we dit
uitermate voorspelbare onzin-ver-
haaltje echt serieus nemen? 'Her ali
bi' is zo slap en clichématig dat de
verveling al na vijf minuten toe
slaat. Vooral in het begin is alles erg
onwaarschijnlijk en bovenal heel
houterig gesp'eeld. Het verhaal
komt moeizaam op gang en de grap
pen zijn platvloers. Het laatste deel
van 'Her alibi' is iets beter, omdat
daar meer actie in zit.
Misschien is het de bedoeling ge
weest om de driestuiversroman op
deze manier belachelijk te maken.
Op sommige momenten worden de
clichés zo overdreven dat er inder
daad sprake
ders
dat
Net als in de tv-serie Magnum
geeft Philip Blackwood commen
taar op zijn eigen belevenissen. De
ze gesproken teksten, die een on
derdeel vormen van Philips nieuwe
roman, zijn eigenijk een commen
taar op de film zelf. Zinnen als 'haar
borsten persten zich tegen zijn ge
spierde lichaam' kunnen best op de
lachspieren werken maar de hele
film is van dezelfde kwaliteit als die
zin. 'Her alibi' hinkt op twee ge
dachten én is daardoor verre van
leuk.
ERNA STRAATSMA
PARIJS (GPD) - Amy Irving
vindt het onaangenaam om als
'Steven Spielbergs echtgenote'
te worden gezien. Begrijpelijk
want haar eigen staat van dienst
is niet gering. Naast Rex Har
rison stond ze op Broadway in
Shaw's 'Heartbreak House' en
ze deed die hoofdrol nog eens
over in een versie als tv-serie.
Naast Peter Firth speelde ze ne
gen maanden lang Konstanze in
'Amadeus'. Op de planken deed
ze verder Tsjechov, Shake
speare, Tennessee Williams en
Noel Coward. En ze acteerde in
films van Blake Edwards, Brian
de Palma en Barbra Streisand.
Amy Irving wordt smoorver
liefd op Jeroen Krabbé in haar
allernieuwste film, 'Crossing
delancey', die gefotografeerd
werd door Theo van der Sande.
door
Pieter van Lierop
Amy Irving: "Twee Nederlanders
op de set, inderdaad. Ze waren love
ly, allebei. Theo is een vakman die
altijd met beide benen op de grond
blijft staan. Jeroen bulkt van ener
gie en toewijding voor zijn vak. Hij
speelt een schrijver van Nederland
se afkomst. Een rokkenjager. Een
rol die hem weinig problemen leek
te geven. Hij is erg charmant".
'Crossing delancey' is een kleine
maar bijzonder innemende film
over een meisje dat literaire avon
den organiseert in een Newyorkse
boekwinkel. Ze wordt verliefd op
een aantrekklijke bestseller-auteur,
maar zal uiteindelijk kiezen voor
een joodse zuurverkoper. Gisteren
was Nederlandse première van de
film die werd gebaseerd op een to
neelstuk van Susan Sandler en ge
regisseerd door Joan Micklin Sil
ver, een cineaste die eerder kwali
teitsfilms heeft afgeleverd als 'Ber-
nice bobs her hair' en 'Hester
Street'.
Irving: "Ik heb het oorspronkelij
ke stuk nooit opgevoerd zien wor
den, ik heb het alleen gelezen. Het
was een drama voor eigenlijk maar
drie personages. Het meisje Izzy,
haar grootmoeder en Sam, de au-
gurkenvérkoper. Het speelde zich
volledig af in oma's appartement/
Susan Sandler heeft hel script ge
schreven; haar eigen autobiogra
fisch toneelstuk effectief openge
broken en het aantal personages
uitgebreid".
New York
"Ikzelf ben geboren in San Francis
co. Ik kom ook niet uit een joods
nest, maar ben als christian scien
tist opgevoed. Maar op elfjarige
leeftijd kwam ik in New York te
recht en ben er naar school gegaan.
Toen ik zeventien was, ging ik er
weer weg, om terug te komen toen
ik me tot actrice ontwikkeld had. Ik
vo'el me toch meer New Yorker dan
iemand van de Westkust. Die typi
sche joodse buurt waar in de film de
grootmoeder woont, die heb ik
nooit gekend. Maar de 'upper west
side', waar Izzy haar eigen flat heeft,
daar heb ik zelf ook lange tijd ge
woond. Ook ik leefde toen alleen en
bracht eveneens heel wat tijd door
in de rijen voor de meeneem-maal-
tijden, Ging met de verkeerde ke
rels mee naar huis, om de verkeerde
redenen. Ik ken Izzy's wereld vrij
Amy Irving: 'Ik ben de Steven Spielbergs echtgenote t
langrijk om mijn carrière als Amy irving te ontplooien'.
nauwkeurig, mag ik wel stellen".
"Ik heb dit stuk nooit gezien als
het verhaal van een joods meisje dat
teruggaat naar het oude nest-en haar
culturele wortels. Het is enkel zo dat
Izzy met die grootmoeder de enige
vertrouwelijke relatie heeft in de
hele wereld. En door open te blijven
staan voor de denkwereld van die
oude vrouw, blijft ze in aanraking
komen met al die joodse tradities en
eigenaardigheden. Maar waar de
film wérkelijk over gaat dat is het
herwaarderen van de eigen morele
waarden. Het hele idee was dat Izzy
aanvankelijk had zitten wachten op
die ene perfecte man in haar leven
die mooi zou moeten zijn, rijk en
succesvol. Dat het wellicht verstan
dig was om uit te zien naar een man
die over een groot hart beschikt, ie
mand die een goed mens is en die je
beste vriend zou kunnen zijp, dat
was nooit in haar gedachtenwereld
opgekomen. Dat is iets wat Izzy in
de loop der gebeurtenissen leert.
Het maakt 'Crossing delancey' tot
een drama dat bij nogal wat Ameri
kaanse vrouwen een gevoelige
snaar heeft geraakt. Niet dat nu
meteen iedereen naar goedhartige
augurkenverkopers is gaan uitkij
ken, maar deze film stelt toch het
beeld bij van wat de 'ideale man'
zou kunnen zijn. Dat merk je dus
ook aan de casting. Kijk naar Peter
Riegert die Sam speelt. Die had tot
nu toe alleen rollen gedaan als 'bes
te vriend' van hoofdrolspelers; van
de Robert Redfords en soortgelijke
types die altijd de meisjes krijgen in
films. Peter Riegert blijkt nu ook
door mannen bijzonder gewaar
deerd te worden, als een exponent
van al die andere gewone mannen
die uiteindelijk toch de meerder
heid vormen. Niet een schatrijke
dekhengst, maar meer een vent die
te waarderen valt om wat hij is, in
plaats van om wat hij doet of zich al
lemaal permitteren kan. 'Crossing
delancey' is een bescheiden film,
maar het meer dan bescheiden suc
ces ervan, wordt verklaard door de
ze meer menselijke kijk op roman
tiek, denk ik".
Maar zo aandoenlijk als het is,
er zit ook een zekere triestheid in die
finale, als Izzy tegen de augurken
verkoper zegt dat ze niet weet wat ze
met hem beginnen moet, maar dat ze
hem zo vreselijk aardig vindt. En op
die grond besluit ze genoegen met
hem te nemen en hem in haar armen
te sluiten.
"Maar dat is realiteit". Het is een
gegeven dat geen enkele vrouw ter
wereld alles kan bieden wat een in
dividuele man zich kan wensen, en
geen man ter wereld kan alles bete
kenen wat een individuele vrouw
zich dromen kan. Als je mikt op de
sterren maar plotseling duikt er
naast je iemand op die je recht in de
ogen kijkt en die echt bij je kan blij
ven en met wie je een reële relatie
kunt hebben, dan ben je voor zo ie
mand misschien wel bëreid uit de
wolken te komen. Vrouwen van
twintig jagen op een carrière. Als ze
dertig zijn hebben ze succes en zit
ten op het goede spoor. Maar dan
merken ze dat de biologische klok
doortikt. Ze willen trouwen en kin
deren hebben, terwijl ze gaan besef
fen dat hen daarvoor een afnemen
de hoeveelheid tijd ter beschikking
staat. Er is aids in de wereld geko
men, dus men kijkt er voortaan ook
wel voor uit om zo maar kerels op te
pikken. Als je dan nog steeds naar
een man zoekt, hou je vanzelf op al
leen uit te kijken naar het romanti
sche ideaal. Je zoekt hem niet voor
een verzetje maar als je beste vriend
voor het grootste deel van je leven.
Iemand die van je moet houden,
voor je wil zorgen en voor wie jij wil
zorgen. En dan zoek je anders en ga
je mannen op een realistischer ma
nier bezien".
'Crossing delancey' is geregis
seerd door Joan Micklin Silver. Ook
in 'Yentl' had u een vrouwelijke re
gisseur; Barbra Streisand die te
vens uw tegenspeelster was. Ging
het er in deze twee films totaal an
ders aan toe dan bij opnamen waar
u geregisseerd werd door mannen,
Brian de Palma bij voorbeeld?
"Ik vind het zalig om met vrou
wen te werken. Met Joan Micklin
Silver heb ik een verstandhouding
die veel intiemer is. Ik kan dingen
zeggen die bij een mannelijke regis
seur niet mogelijk zouden zijn ge
weest. Ik kan met haar uren op een
hotelkamer blijven hangen en door
praten over de film of over wat dan
ook. Als ik dat met een man zou
doen, riskeer ik rare stukjes in de
roddelbladen. Met iemand als Joan
op de set, ben je ook gevrijwaard
van de wedijverende ego's die je
toch vaak ziet ontstaan als er sprake
is van een crew met uitsluitend
mannen. Joan heeft me toegestaan
te helpen met casten, met de dialo
gen, ze gunde me zelfs inspraak bij
de regie. Ze noemde mij zelfs voort
durend haar co-regisseur. Tussen
door konden we ook nog samen
gaan winkelen, wat ik ook niet zo
gauw met Brian de Palma zou doen.
Het maakt ook wat uit dat Joan drie
dochters heeft van ongeveer mijn
leeftijd en dat ik ook met mijn eigen
moeder heel close omga".
"Ik heb altijd veel betere ver
standhoudingen gehad met vrou
wen dan met mannen, met Steven
mijn eigen echtgenoot als grote
uitzondering. Vrouwen zijn open
hartiger. Je komt wel eens een man
tegen die ook openhartig is, maar
meestal proberen ze zich toch an
ders voor te doen dan ze zijn. Iets
wat ik met vrouwen zelden heb
meegemaakt".
Barbra Streisand
"Ik heb ook een reusachtige tijd ge
had toen ik met Barbra Streisand
werkte, maar het was anders dan nu
met Joan. Barbra was toen nogal ge
concentreerd op de mannelijke
kanten in haar karakter. Ze speelde
in 'Yentl' immers een vrouw die
voor een man wil doorgaan. En ze
moest zich voor de eerste keer zien
te bewijzen als filmregisseur en pro-
ducente. En toch hield ook zij zich
ten opzichte van mij met dingen be
zig waar mannen meestal niet aan
toekomen. Details. Even snel op me
af komen en regelen dat de kleur
van mijn lipstick in overeenstem
ming zal zijn met de kleur van het
fruit op tafel. Maar je merkt het ook
ten aanzien van de acteerregie. Ze
geeft een extra uitdaging, als het
gaat om bij voorbeeld amoureuze
scènes. Als een man je de rol een
maal heeft toevertrouwd laat hij het
verder van jouw eigen ideeën over
liefde afhangen hoe je zo'n de scène
zult spelen. Maar een vrouwelijke
regisseur duikt naast je op en
brengt ook haar eigen opvattingen
in het geding over wat de romanti
sche fantasie van de mannelijke te
genspeler zou kunnen zijn. Daar
praat je over van vrouw tot vrouw
en zoiets kan je spel uiterst vrucht
baar beïnvloeden. Maar het blijft
natuurlijk gevaarlijk om te generali
seren over mannelijke en vrouwelij
ke regisseurs. Er is over 'Crossing
delancey' opgemerkt dat er een heel
andere film uit zou zijn gekomen als
hij door een man was geregisseerd.
Maar het is natuurlijk net zo waar
dat het resultaat ook heel anders
zou zijn geworden indien 'Crossing
delancey' door een andere vrouw
dan Joan Mickin Silver was geregis
seerd".
Cadeautje
Amy Irving en Steven Spielberg
hebben samen een zoontje van drie
en half jaar oud, luisterend en
soms ook niet luisterend naar de
naam Max. Peetvader is horror-re
gisseur Brian de Palma. Het ver
moeden dat er in huize Spielberg
voornamelijk over film gepraat
wordt, blijkt ongegrond.
"We lezen allicht eikaars scripts.
We volgen heel geïnteresseerd van
elkaar waar we mee bezig zijn en
helpen elkaar bij het nemen van be
slissingen. Zo gauw Steven een film
helemaal af heeft, krijg ik hem ge
presenteerd als een soort persoon
lijk cadeautje. Hij zet me in een
klein zaaltje en ik mag het zien als
eerste in de hele wereld. Ik vond
'E.T.' veiTukkelijk, maar 'Empire of
the sun' is van al Stevens films mijn
favoriet. En toen ik 'Close encoun
ters of the third kind' zag, was ik ge
schokt: Is dit de man met wie ik sa
menleef? Iemand die zoiets bril
jants verzinnen kan? Ik had daar
geen flauw idee van gehad. Ik ken
de hem alleen als..., nou ja, als Ste
ven. We hebben wel eens gepraat
over de mogelijkheid om voor een
film samen te werken, maar ik wil
de dingen graag uit elkaar houden.
Ik heb daarvoor te veel persoonlijke
trots. De enige film van Steven waar
ik iets voor gedaan heb is 'Roger
Rabbit' geweest. Als daar Jessica
Rabbit een liedje zingt, hoor je mijn
stem. Als Stevens carrière en de
mjjne samensmelten, ga ik me ho
peloos verloren voelen. Ik ben op
gegroeid als Julius Irvings dochter;
Julius was een belangrijke figuur in
het Amerikaanse toneel. Daarna
werd ik het vriendinnetje van Ste
ven Spielberg, de meest succesvolle
filmer aller tij.den. En vervolgens
Steven Spielbergs echtgenote. Alle
maal best, maar ik vind het belang
rijk om mijn carrière te ontplooien
als Amy Irving".
"Maar thuis zijn wij tamelijk nor
male mensen en praten helemaal
niet zo veel over film en des te meer
over Max. Max heeft onze levens
stijl ingrijpend veranderd. Ik be
doel: ik had totdat ons kind geboren
werd nog zo sterk het gevoel zelf
'kind' te zijn. Dat stopt dan rigou
reus op het moment datje beseft in
eens verantwoordelijk te zijn voor
een heel klein mensje. Steven heeft
nog steeds veel van een 'kind' in
zich. Dat zie je aan zijn films, maar
ook bij ons thuis. Hij verzint de
meest fantastische bedverhalen
voor Max. Als we proberen het jo
chie af en toe iets voor te lezen, dan
wil hij dat helemaal niet. Hij heeft
liever dat Steven iets verzint. En
Max vormt voor Steven een excuus
om nog urenlang met de blokken
doos te spelen".
(OP)NIEUW
BLIJVERS
'Working girl' - secretaresse Melanie
Griffith grijpt de macht - City, Katwijk
'My stepmother is an alien' - Kim Ba-
singer als buitenaardse schoonheid in
Amerikaans gezin - Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'Twins' - Arnold Schwarzenegger
maakt zjjn debuut in een komedie met
Danny Devito - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'The naked gun' - moderne slapstick
uit de archieven van de tv-serie 'Police
squad' - Luxor, Leiden en Euro, Al
phen
'Dangerous liaisons' - verdorven adel
speelt duivels liefdesspel - Lido, Lei
den
'Mississippi burning' - Odeon, 12 jr.
'Twins' - Odeon, 16 jr.
'The naked gun' - Odeon, al.
'Sofia' - Studio (656402), 16 jr.
'Madame Sousatzka' - Studio, 16 jr.
'La lectrice' - Studio, 16 jr.
AMSTERDAM
'Mississippi burning' - Alfa (2'
'Rituelen' - Alfa, al.
'Loos' - Alfa, 16 jr.
'Bagdad café'-Alfa, 16 jr.
'Rain man' - Alhambra (233192), al.
'The accused' - Alhambra, 16 jr.
'My stepmother is an alien' - Bellevue
(234876), al.
gaafde autistische man - Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'The bear' - 'acterende' beren in senti
mentele natuurfilm van Jean Jacques
Annaud - Trianon, Leiden, City, Kat
wijk en Greenway, Voorschoten
'Cocktail' - Tom Cruise als behendige
barkeeper die snel geld wil maken - Ci
ty, Katwijk en Greenway, Voorscho-
'A fish called Wanda' - John Cleese in
sprankelende komedie over haat-lief-
de-verhouding tussen Amerikanen en
Engelsen - Greenway, Voorschoten
'Seks ritten' - Rex, Leiden
'Tom en Jerry' - City, Katwijk
'Avontuur met een staartje' - Greeri-
DEN HAAG
'The accused' - Asta (463500), 16 jr.
'Working girl' - Asta, al.
'My stepmother is an alien' - Asta, al.
'Loos' - Babylon (471656), al.
'Dangerous liaisons'- Babylon, al.
'Rain man' - Babylon, al.
'Twins' - Cineac (630637), al.
'The accidental tourist' - Cineac, al.
'Her alibi' - Cineac, al.
'Rain man' - Metropole (456756), al.
'Crossing delancey' - Metropole, al.
'The bear' - Metropole, al.
'The naked gun' - Metropole, al.
'Another woman' - Metropole, al.
'A fish called Wanda' - Odeon (462400),
'Madame Sousatzka' - Cinecenter
(236615), 16 jr.
'Crossing delancey' - Cinecenter, al.
'Another woman' - Cinecenter, al.
'Dead ringers' - Cinecenter, 16 jr.
'The naked gun' - Cinema, al.
'Twins' - Cinema, al.
'Married to the mob' - City (234579), al.
'The naked gun' - City, al.
'Working girl' - City, al.
Twins' - City, 16 jr.
'A fish called Wanda' - City, al.
'The dead pool' - City, al.
'Cooktail' - City, al.
'Vincent' - Kriterion, 16 jr.
'Pernette? Rocco: Papaleo' - Kriterion,
16 jr.
'Het leven is een lange rustige rivier' -
Kriterion, 16 jr.
'Inside Marilyn' - Parisien, 18 jr.
'La perverse chatelaine' - Parisien, 18
jr.
'El verano de la senora Forbes' - The
Movies (245790), 16 jr.
'Cartas del parque' - The Movies, 16 jr.
'La lectrice' - The Movies, 16 jr.
'Crossing delancey' - Tuschinski
(262633), al.
'Twins' - Tuschinski, al.
'Her alibi' - Tuschinski, al.
'The bear' - Tuschinski, al.
'Rain man' - Tuschinski, al.
'Working girl' - Tuschinski, al.
'My stepmother is an alien' - Tuschins
ki Cineac (243639), al.
'Mijn vader woont in Rio' - De Uitkijk,
TELEVISIE
Een echte tienerfilm is 'Porky's
pikante pretpark'. Oversekste
scholieren worden een nachtclub
uitgegooid en nemen wraak. Me
ligheid troef (zaterdag, Nederland
2, 22.10 uur).
Het vervolg op 'Poltergeist',
'Poltergeist II* is nog onwaar
schijnlijker dan het eerste ver
haal. Moeten we hierom griezelen
of lachen? De wetenschap dat
hoofdrolspeelster Heather
O'Rourke kort na de opnames is
overleden maakt de film nog dra
matischer (zaterdag, Duitsland 1,
00.10).
Het leven van de Amerikaanse
musicalschrijver Bob Fosse is
verfilmd in 'All that jazz'. Een
dans- en muziekspektakel (zater
dag, BBC 1, 23.40 uur).
Een man keert in 'Tiempo de
morir' na achttien jaar naar zijn
dorp terug waar hij een plaatsge
noot doodde. De zonen van het
slachtoffer zinnen op wraak. Een
Colombiaans/Cubaanse film met
onder anderen Jorge Ali Triana
en Gustavo Angarita (zondag, Ne
derland 2, 22.07 uur).
Het is een tijdje heel erg in ge
weest om films te maken over
rampen. 'Earthquake' is daar
zo'n voorbeeld van. De burge
meester van Los Angeles weigert
maatregelen te nemen tegen een
op handen zijnde aardbeving.
Griezelen en trillen met onder an
deren Charlton Heston en Ava
gardner (zondag, BRT 1, 14.50
uur).
Een minder succesvolle film
met John Cleese is 'Clockwise'.
De Britse komiek speelt hierin
een nerveus schoolhoofd. De man
heeft heel wat moeite met het
openen van een onderwijzerscon
ferentie (maandag, Nederland 1,
20.16 uur).
In 'The last starfighter' gebeu
ren rare dingen door toedoen van
een videospelletje. Een jongen
moet het heelal helpen verdedi
gen tegen een boosaardige vijand.
Met onder anderen Lance Guest,
Robert Preston en Barbara Bos-
son (woensdag, Nederland 2,
16.25 uur).
Een engerd spookt in 'Night
mare on Elm Street' rond in de
dromen van vijf scholieren. Vier
van de vijf jongeren worden in
hun slaap gedood. De vijfde pro
beert te ontsnappen (woensdag,
Nederland 2, 22.30 uur).
Een foto beïnvloedt in 'La pho
to' in belangrijke mate het leven
van een Griek. De jonge man ver
laat tijdens het kolonelsregime
zijn vaderland en komt in Parijs
in een rare situatie terecht (don
derdag, BRT 2, 20.00 uur).
FILMHUIZEN
Charlie Chaplin wordt dinsdag
uitgebreid geëerd in de LAK-ci-
nema. Vorige maand was het hon
derd jaar geleden dat de komiek
in Londen ter wereld kwam en
daarom draait de LAK-cinema
een aantal klassieke Chaplin-
films. Om 20.00 uur worden een
serie korte filmpjes vertoond,
'The bank', 'Police', 'Easy
street', en 'The immigrant'. Daar
na (22.00 uur) draait de eerste lan
ge speelfilm die Chaplin gemaakt
heeft, 'The kid'. Daarin ontfermt
een zwerver zich over een te von
deling gelegd jongetje. De twee
worden dikke vrienden, maar dan
komt de moeder tevoorschijn.
Muziek en beelden van de Rol
ling Stones, de Who, de Kinks en
de Beatles zijn morgen te zien en
te horen in het Filmhuis LVC. De
hele avond staat in het teken van
popmuziek uit de jaren zestig.
Het normale programma van het
LVC komt hierdoor te vervallen
(vanaf 22.00 uur).
'Spoorloos' van George Sluizer
is gebaseerd op een gelijknamige
roman van Tim Krabbé. Het is
een mysterie waarin een meisje
verdwijnt tijdens een vakantie in
Frankrijk. Haar vriend stelt alles
in het werk om haar terug te krij
gen (Kijkhuis, t/m woensdag,
19.30 en 21.45 uur).
Gerard Dépardieu gaat in 'Jean
de Florette' over lijken om in het
bezit te komen van een stuk land.
Een 'plattelands'-film van Claude
Berri met onder anderen Yves
Montand (Kijkhuis, t/m zaterdag,
20.00 uur).
Het vervolg op 'Jean de Floret-
te' is 'Manon des sources'. Deze
film speelt tien jaar later. De
dochter van Jean neemt wraak
voor de dood op haar vader Ze zet
het dorp zonder water (Kijkhuis,
t/m zaterdag, 22.15 uur).
Thorn Hoffman is in 'Zoeken
naar Eileen' een wanhopige man
die het verlies van zijn geliefde
niet kan verwerken. Hij ontmoet
een vrouw die op zijn vriendin
lijkt (Kijkhuis, dinsdag, 20.00 en
22.15 uur).
Bruno Ganz is in 'Der Himmel
über Berlin' een engel die wil te
rugkeren naar het aardse bestaan.
Dat moet wel want hij wordt ver
liefd op een trapezewerkster. Een
schitterend, poëtisch gefilmd ver
haal (Kijkhuis, woensdag, 20.00
en 22.15 uur).