De gave om 'karakterloos' te worden 'Ik had m'n mid-life crisis al op m'n tiende' 'Met metaforen kun je risico's vermijden' Paul Steenbergen op 82-jarige leeftijd overleden Luiks orkest in Leiden PAGINA 29 Joe Jackson over jeugd, vakmanschap en de 'gehate' videoclip r AMSTERDAM - "Ik haat videoclips. Ik haat ze nog steeds. Wat dat betreft, is mijn mening in het geheel niet veranderd". Joe Jack son lacht voluit, vervolgens knipoogt-ie omstandig en doet dan voor hoe een boer met kiespijn lacht. De kalen de Englishman in New York heeft eieren voor zijn geld gekozen en weet dat. door John Oomkes Onlangs was Jackson één van de be langrijkste artiesten die acte de pré- sence gaven op de internationale muziekbeurs IM&MC in Amster dam, een promotioneel circus dat iedereen voor lief neemt maar voor het overige graag links laat liggen. Niets is veranderlijker dan een mens, zelfs als het één van de beste, en eigenzinnig ingestelde rockar tiesten betreft. In 1984 haalde Joe Jackson de wereldpers met een frontale aanval op 'de video-revolu tie'. In een artikel dat hij schreef voor het invloedrijke Amerikaanse vaktijdschrift Billboard stelde hij vast dat hij geen video meer zou ver vaardigen. De promotieclip achtte hij een "oppervlakkige, smakeloze en wetmatige manier om muziek, waren en je ei die niet zelfstandig kan bestaan, te wilden slaan" verkopen". Een popmusicus die beet in de hand die hem voedde, dat v In het restaurant van het Amstel Hotel hoort Jackson zijn toenmali ge bezwaren nog eens aan omdat hij zojuist met behulp van de Egyp- tisch-Australische cineast Alex Press nou juist dat heeft gemaakt waartegen hij vijf jaar geleden ful mineerde: een videoclip. "Deze is anders, hoor, en erg grappig", zegt hij, opnieuw knipogend, "Maar ik besef dat het daar niet om gaat. Nee, ik voel rhe niet in verlegenheid ge bracht, want het idee voor het film pje heb ik zelf opgehoest anders zou ik het niet hebben gedaan". "Ik denk niet anders over de visu ele vervuiling die de clips hebben opgeleverd dan toen ik dat artikel voor Billboard schreef. Iedereen doet nog steeds alsof het maken van een clip je pas een bepaalde status verschaft omdat dat het bewijs is dat een bedrijf voldoende in je wil investeren. En ik zie nog steeds niet in waarom het in principe noodza kelijk is om je muziek te visualise- "Ik heb er echter mijn buik van vol om als enige heilige door de wereld te trekken, en de enige te zijn die geen video's meer maakt om princi- piële redenen. Toen ik die verkla ring schreef, regende het telefoon tjes: allerlei collega's aan de lijn die verklaarden dat ze het met je eens Zelfportet Picasso: 100 miljoen gulden NEW YORK, 10 mei (AP) - Een zelfportret van de kunstschilder Pablo Pi casso uit diens blauwe periode is dinsdag in New York voor 47,85 miljoen dollar, ongeveer 100 miljoen gulden, verkocht. Een record voor een Picas so. Absoluut recordhouder wat kunstprijzen betreft is nog altijd Vincent van Gogh: diens 'Irissen' werd in in 1987 voor 53,9 miljoen dollar verkocht. 'Yo Picasso', geschilderd in 1901, bracht het dubbele op van wat voor de veiling bij Sotheby's in New York was geraamd. Het eindbod werd per te lefoon uitgebracht. Het vorige Picasso-record werd vorig jaar gevestigd, toen het doek 'Arlequin' voor 38,45 miljoen dollar van de hand ging. "Het enige effect dat de verkla ring heeft gesorteerd is, dat ik geen clips meer maakte, en daarmee zelf het bewijs leverde van de afhanke lijkheid die artiesten hebben van dat medium: de platen die ik de af gelopen jaren heb gemaakt, kregen niet de aandacht die ze verdienden. De clip is dus reclame, daar moet je realistisch in zijn, misschien wel je principes ten spijt. En, ach..", zegt Jackson grijnzend, "het is een aar dig filmpje geworden. Duits expres sionisme zoals in de jaren twintig. De toptijd van de stomme film, hahaha". Jackson heeft dus zijn laatste res- tantje onschuld verloren. In het ge heel niet toevallig is dat dan ook één van de thema's die opduikt op zijn nieuwe en verdienstelijke plaat 'Blaze of Glory'. In het titelnummer wordt een jonge 'god' beschreven die op zekere dag wordt ontdekt door een talentscout van een platen maatschappij: 'Who gave him some advice on what to wear/ and sent him out to make the young girls cry/ And all the young boys who'd been just dumb and restless/ now they could identify'. Johnny, de ster die Jackson be schrijft, verliest zijn onschuld, brandt op en komt akelig aan zijn einde. Alle latere sterren die probe ren in Johnny's voetsporen te vol gen, zijn van bordkarton en denken dat ze Superman zijn. "Terwijl ze niet eens kunnen vliegen", zingt Jackson schamper. "Nee, dat lied gaat niet over Elvis Presley", zegt Joe, „Ondanks die verwijzing naar Memphis. Memp his, Tennessee heeft voor mij wel iets mystieks. Het is de geboorte grond van de rock and roll. Het lied dat ik schreef, gaat over de allereer ste rockmusici die fris van de lever op je schouder de wijde wereld introkken en ver volgens het onderspit dolven. Ei genlijk vrij vaak hun succes met hun leven betaalden. Presley heeft het nog tot 1977 gered - nee, dit lied gaat meer over jongens als Eddie Cochran en Buddy Holly". Zombies Toch zou je met evenveel reden kun nen zeggen dat rockartiesten eigen lijk als zombies rondlopen zodra ze hun ziel hebben verkocht. Hoeveel van die zogeheten 'survivors' kom je niet tegen? Zombies zijn het vaak lees het boek van Albert Goldman maar over Elvis Presley. "Hahaha! Aardig, dat beeld van de rondlopende lijken, de walking dead of rock and roll. Maar het gaat mij vooral om die onschuld die ze verliezen. Ik ben geïnteresseerd in die generatie, omdat het mijn gene ratie is - niet letterlijk, maar qua mentaliteit dan. Er bestaat toch zo iets als de na-oorlogse rockgenera- tie. Toen ik een kleuter was, moet ik niet al te veel van de jaren vijftig hebben gemerkt, maar in dezelfde sfeer van betrekkelijke opstandig heid verliepen ook de jaren zestig". "Ik kan me nog precies herinneren hoe ik als jochie van tien vond dat ik niet ouder hoefde te worden. Ik wist nog van niks, had nog geen behoor lijk glas wijn genuttigd, nog geen seks ervaren - kortom, in staat tot een zuivere afweging. Ik vind het de perfecte symmetrische leeftijd: tien! Joe Jackson wilde niet ouder v/orden. Opgroeien leek me hinder lijk vervelend! Ik had m'n mid-life crisis dus al op m'n tiende! Hahaha! Dat scheelt straks weer..". In een lied op Blaze of Glory, Down to London, beschrijf je wat je in Londen zocht toen je vanuit het provinciale Portsmouth succes zocht in de grote stad. Dat nummer begint met een citaat van Buffalo Springfield: Stop, what's that sound. Een belangrijk i uit de jaren zestig. "Ik besefte dat niet toen ik het' schreef. Ik kende het nummer ook niet. Niet bewust tenminste. Ik had alleen een heel vaag gevoel van: hé, waar ken ik dit van? Het klopt dat 'Down to London' biografisch is. Maar het gaat eigenlijk over ieder een die geluk, onafhankelijkheid, een baan, succes of avontuur zoekt. Ik zocht opwinding. Dat is nog zo, en daarom woon ik in New York". "Deze plaat is een betere mix van de muzikale invloeden die ik in de loop van de jaren heb verwerkt. To ny Barrero en Michael Morreale zijn trompettisten uit de salsa-scene in New York, die nu zijn ingepast in een andere stijl. Je kunt ze vergelij ken met de leadgitaristen uit de rock, ze zijn net zo macho. Als Bar rero een hoge noot raakt in de stu dio, gaat hij erbij staan als iemand die zojuist een homerun heeft gesla gen". Profs "Overigens is het verfrissend om met professionele studiomuzikan ten te kunnen werken. Joy Askew bijvoorbeeld heeft er tien jaar zang studie op zitten, en dat hoor je. Ze is thuis in alle stijlen, is gewend 's morgens om negen uur in de studio present te zijn en meteen de juiste noten te raken. Dat is iets anders dan die beginners die zich niet wil len scholen". Rockmuziek houdt toch per defi nitie iets van onschuld in? Met drie akkoorden het geluk zoeken en zo? Waarom dan zoveel eer voor profs? "Kijk. Iemand die geschoold is hoeft niet te zoeken naar een manier om zijn verhaaltje muzikaal te ver tellen. Er is niets fouts aan een be ginnend groepje dat spontaan over komt en in zijn onschuld de meest fantastische dingen doet, maar ze zijn in de regel bij hun derde plaat uitgepoept. Plus dat ze hun sponta niteit kwijt zijn. Ik ben geen snob, maar het is gewoon beter om men sen te hebben die de muziek be heersen, dan te worden geconfron teerd met het zoveelste poptalent met een prachtige, wilde coiffure". "Waar het op neerkomt is dit: bij muziek gaat het om inspiratie. Het vermogen om je hart te laten spre ken en daarmee andere mensen te raken. Als je dan gehinderd wordt door een gebrek aan kunnen is dat dodelijk. Ik begrijp het niet als ik lees dat er rockmusici zijn die geen notenschrift willen leren omdat ze bang zijn dan hun onschuld te ver- UTRECHT - "Ik trof hem in het ziekenhuis aan tussen Hagenezen, die geen flauw benul hadden wie hij was en wat hij had betekend. Zijn been was afgezet. Daar was hij volkomen kapot van. Naast hem werd er luidruch tig over voetbal gepraat, of zoiets. Ik kan nu nog janken, als ik dat beeld van dat treu rige ziekenhuiszaaltje terug haal. Moet dat nou de omge ving zijn, waar één van grootste acteurs die Neder land ooit heeft gekend, moet eindigen?". Woord van de acteur Willem Nijholt, uitgesproken tijdens een recent gehouden interview. De ernstig zieke collega over wie hij toen sprak, is maandag avond in zijn woonplaats Den Haag overleden. Paul Steenber gen werd 82 jaar. Nijholt heeft gelijk: in een land als Engeland zou iemand van het formaat als Steenbergen tot aan het eind van zijn dagen op handen zijn gedragen. Maar Nederland heeft een gebrekkig geheugen voor theatertalent, zeker als het om mensen gaat die niet of nau welijks voor de massamedia te levisie of film hebben gewerkt. door Eric van der Velden Wie zegt bijvoorbeeld de naam Ida Wasserman (overleden in 1977) nog wat, de eerste actrice van het gezel schap waaraan Paul Steenbergen 21 jaar lang leiding gaf en waarvoor hij grote rollen heeft gespeeld: De Haagsche Comedie. Na zijn af scheid in 1972 is het nooit meer he lemaal goed gekomen met het Haagse repertoiretoneel. Dit sei zoen moest er onder de naam van Het Nationale Toneel een totaal nieuwe start worden gemaakt. Het korte geheugen voor de enor me verdiensten Van Steenbergen werd in zekere zin door hem zelf in de hand gewerkt. Er is geen artikel over Steenbergen verschenen, of er kwam wel het woord 'bescheiden' in voor. "Een man die altijd gewei gerd heeft te leunen op zijn roem, zich gedurende zijn hele carrière als toneelkunstenaar ondergeschikt heeft gemaakt aan zijn werk en vooral steeds opviel door beschei denheid", luidde de typering die van hem werd gegeven op de laatste avond in zijn leven dat hij zich aan een publiek onderwierp, of beter gezegd: möèst onderwerpen. Dat was in 1985, toen zijn toneelvrien den hem in de Koninklijke Schouw burg een huldiging brachten naar aanleiding van zijn 75ste verjaar dag. Twijfelaar Bij deze gelegenheid werd ook een boek gepresenteerd, geschreven door de schrijver-criticus Pierre H. Dubois, waarin Steenbergen naar voren komt als een somber figuur, een twijfelaar, die zich misschien zelf nog wel het meest verbaasde over de intensiteit waarmee hij to taal verschillende rollen kon vertol ken. Dubois laat Steenbergen zeg gen dat een acteur karakterloos is. Alleen wie geen hinder heeft van al te sterk eigen karaker, zou de poten tiële eigenschap bezitten om zich in het karakter van een rol te verplaat sen. Collega's vonden hem daaren tegen allesbehalve karakterloos. Zo zei de acteur Bob de Lange in 1963 over hem: "Hij werkt snel, treedt de problemen die hjj op zijn weg vindt bijna agressief tegemoet, maar bezit de discipline om te luisteren naar het afwijkende standpunt van een opponent en weet dit voor het zijne te prevaleren als hem dat juist voor komt". De actrice Anne-Will Blan kere die onder hem debuteerde noemde hij hem vanochtend voor de radio een uitermate "stimuleren de persoonlijkheid, iemand die niet snel tevreden was en als regisseur het beste uitje wist te halen". Ingetogen Steenbergens vermogen in de huid van een ander te kruipoen ging ook weer niet zo ver, dat er in zijn rollen geen constante viel te bemerken. De criticus Ben van Eysselsteijn noemde in 1963 "zijn beheerste voornaam-rustige speelstijl" als een kenmerk dat hem tot een "uitge sproken modern acteur heeft ge- maak". Zelf had Steenbergen een voorkeur voor de elegante kome dies van Anouilh en de melancholi sche tragi-komedies van Anton Tsjechov. "Geef Steenbergen een rol waarin verlangen zich verdicht tot kwelling en hij laat iedereen ach ter zich", merkte de critica Jeanne van Schaik-Willing ooit op naar aan leiding van één van zijn Tsjechov- vertolkingen. Steenbergen heeft zijn ingetogen speelstijl, die later wel als typisch 'Haags' is aangemerkt, vermoede lijk ontwikkeld als een reactie op het toneel waarmee hij is opge groeid. Zijn vader had een toneel tent waarmee hij de kermissen af reisde. Op heel jonge leeftijd wer den hij en rijn broer Lou al ingezet bij het vertolken van kinderrollen in allerlei draken. Zijn hekel aan het acteren verdween pas toen hij zijn enige zuster Jo bij het Rotter- damsch Hofstadtoneel zag spelen en merkte dat toneel meer kon zijn dan gek doen met een aangeplakte baard. Na korte tijd een eigen gezel schapje te hebben gehad kwam hij in 1933 bij het Vereenigd Rotter- damsch-Hofstad Toneel van Cor van der Lugt-Melsert, waar hij voor al jeune premier-rollen heeft ge speeld. Tijdens de Tweede Wereld oorlog maakte hij deel uit van het Residentie Toneel. Dit gezelschap werd in 1947 opgevolgd door de Haagse Comedie, waaraan Steen bergen tot zijn pensioen verbonden is gebleven. liezen. Dat is hetzelfde als een schrijver die analfabeet is. Tuurlijk, er zullen best dichters zijn die hun naam niet kunnen schrijven. De zaak ligt zo helder; het is niet eens de discussie waard". Joe Jackson staat op, rekt zich uit. "Lekker. Ach, sinds ik me reali seer dat ik me met niemand hoef te meten of niemand hoef te beconcur reren, gaat-ie goed. Alleen raar dat je er tien jaar over doet om daar ach ter te komen, niet?" Theo van Baaren (77) overleden GRONINGEN(GPD) - Niet zo heel lang na zijn echtgenote en kame raad in de kunst, Gertrude Pape, is vorige week donderdag literator- /theoloog dr. Theo van Baaren op bijna 77-jarige leeftijd overleden. Hij is deze week in besloten kring gecremeerd. De sinds 1952 in Gro ningen wonende Utrechtenaar heeft zowel in de wetenschap als in de.kunst een volstrekt eigen plaats ingenomen. In de oorlogsjaren was hij mede-oprichter van het surrea listische tijdschrift 'De schone zak doek'. Van Baaren publiceerde in dit eigenzinnige tijdschrift poëzie Als theoloog voelde surrealist Van Baaren weinig voor het gareel. In een interview uit 1985 stelde hij: "Ik weet het niet of God bestaat, hij heeft het mij nooit laten weten". Bij Meulenhoff verscheen een reeks dichtbundels van Van Baaren. Daarin bleef ook de dood niet onbe sproken. Expositie Haagse School in München DEN HAAG (ANP) - Minister Brinkman van cultuur opent mor gen in de Neue Pinakothek in Mün chen een tentoonstelling waarin een keuze is opgenomen uit de Haagse School-verzameling van het Haagse Gemeentemuseum. De ex positie duurt tot 7 augustus en is een van de Nederlandse culturele manifesties die dit jaar in München worden gehouden. Andere eveme- menten zijn voorstellingen van Ne derlands ballet, theater en uitvoe ringen van Nederlandse orkesten. De Neue Pinakothek is een recent museumgebouw voor kunst uit de vorige eeuw, waaronder een grote collectie schilderijen. Het museum beschikt over werken van Neder landse kunstenaars als Anton Mau ve, Jozef Israëls, Willem Maris, Blommers en Mesdag. Deze werken zijn de komende maanden te zien in samenhang met schilderijen, aqua- re"en en tekeningen uit Den Haag. Alexandre Myrat, dirigent van het Orchestre Philharmonique de Liège, dat morgenavond is te beluisteren in de Stadsgehoorzaal. (foto pr> LEIDEN - De Meesterserie van K &0 wordt op 11 mei in de Stadsge hoorzaal besloten met een optreden van een gastorkest: onder leiding van Alexandre Myrat zal het Phil- harmonisch Orkest van Luik wer ken uitvoeren van Wagner, Tsjaik- ovsky en Mendelssohn. Dit orkest, dat geldt als het beste orkest van België, kreeg in 1960 door toedoen van het Luikse stads bestuur een officiële status. Tot die datum had het ensemble onder de naam 'Orkest van Luik' echter al een lange staat van dienst. Het or kest heeft zich in de loop der jaren een uitstekende naam verworven in binnen- en buitenland, zowel met tournees als met plaatopnamen. Het concert in Leiden staat onder leiding van Alexandre Myrat (gebo ren 1950 in Griekenland), die in Pa rijs directie studeerde bij Nadia Boulanger en Igor Markevitch. Zijn eerste optreden vond plaats in 1970 met het orkest van Monte Carlo met als solist de violist Hehryk Szeryng. Sedertdien stond Myrat als gastdiri- gent voor diverse orkesten in Frankrijk en daarbuiten. In 1988 dirigeerde hij in Engeland en Parijs The Bournemouths Sinfo- nietta en The English Chamber Or chestra. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot het gangbare orkestre pertoire, maar gaat evenzeer uit naar de hedendaagse muziek. Het programma van dit laatste Meesterserie-concert draagt een ro mantisch karakter. Geopend wordt met de ouverture Rienzi van Wag ner, waarna Jenny Zacharieva de solopartij zal vertolken in het Eerste pianconcert van Tsjaikovsky. Zij ontving haar opleiding in Moskou aan het Tsjaikovsky Conservatori um en behaalde in 1969 een onder scheiding voor haar interpretatie van het Russische repertoire. Het concert wordt besloten met de Der de symfonie van Mendelssohn, bij genaamd de Schotse symfonie. De ideeën voor deze symfonie kreeg Mendelssohn tijdens een reis door Schotland waar hij onder de indruk kwam van het ruige landschap en de volksmuziek. In zijn muziek klinken de indrukken van die reis door. Baltische dichters met Nederlandse collega's in SSR AMSTERDAM - Heel bijzonder wordt vanavond (20.00 uur) het literair café van de Leidse studentenvereniging SSR. In het kader van een Baltisch-Ne- derlands-Vlaams poëziefestival zijn de ze week een aantal dichters uit Estland, Letland en Litouwen in ons land om sa men met Nederlandse en Vlaamse dich ters op te treden. Na Amsterdam doen ze Leiden aan. door Emiel Fangmann De Amsterdamse avond in De Brakke Grond was veelbelovend. Presentatrice An- nemarie Oster (in Leiden: Wim Vreeswijk) kondigde aan en las op de haar kenmerken de, dus wat strenge, maar zeer duidelijke en integere wijze, de vertalingen voor. Tussen door trad het unieke 'Dutch Baltica' op, een anderhalf jaar geleden opgericht, semi-pro- fessioneel ensemble (vier mannen, vier vrou wen en een dirigent), dat ook vanavond acte de présence zal geven. Hun ijle stemgelui den neigden naar het religieuze, met afwisse lend een mannelijke of vrouwelijke solist en een achtergrond van bas tot sopraan, met slechts een midwinterhoorn aan het begin en af en toe een Baltische citer. In het Es- tisch heet zo'n instrument trouwens een 'kannel', in het Lets een 'kokle', in het Li touws een 'kankles' en in het verwante Fins een kantele. De groep bracht e»»n selectie uit de Baltische liederencultuur. Naast Nederlandse dichtere als Hanny Mi- chaelis en Ad Zuiderent (in Leiden worden dit Willem Roggeman en Anton Korteweg) en de Gentse Miriam Vanhee lazen de Balten minder geschoold,' maar daarom niet minder indrukwekkend voor uit eigen werk. Sigitis Geda (1943) opende. Hij is een van de 36 leiders van 'Sajudis', de Litouwse pe- restroikabeweging. Zijn gedicht 'In een uit hoek van een Hollands kerkhof: Koud,/ mistroostig/ en angstaanjagend/ is de ascese van de Judaeërs/ uit de oudheid/ door ervan weg te lopen/ hebben ze Christus/ aan de we reld geschonken./ De worm hunkert er zó zeer naar/ datje hem zou vereren/ en dat Per- kunas hem niet zou treffen. (NB Perkunas is een voorchristelijke oppergod). Andere op tredenden waren de Let Uldis Berzins (1944) en de eveneens uit Riga afkomstige Knuts Skujenieks (1936), die politieke gevangene Na het voordrachtgedeelte moest de Leid se slavist Theo van Lint het forum in goede banen leiden om een Babylonische spraak verwarring te voorkomen. Mevr. Ahlers- Brutan, voorzitster van de bond van Letten in Nederland, werd onder anderen als ver taalster ingeschakeld. Hanny Michaelis haal de om te beginnen H.J.A. Hofland aan, die dit jaar tijdens een reis door de Baltische sta ten schreef, dat de westerlingen zich zo wei nig van het lot van de Oosteuropeanen had den aangetrokken. Vanwege haar bemoeie nissen met de Vereniging voor Letterkundi gen, Nederlands officiële schrijversbond, kon Michaelis getuigen dat er tegen het ver volgen van schrijvers in het Oostblok altijd door de WL bij de verantwoordelijke auto riteiten geprotesteerd wordt en dat dan het ANP en de culturele redacties van de lande lijke dagbladen worden ingelicht ("ook Hof- lands NRC"). De Tsjechische schrijversbond kaatst dan vaak de bal terug. Met de Balti sche staten had de WL weinig te stellen ge had, omdat er weinig nieuws vanuit die lan den tot Nederland doordrong. Van Lint vroeg of de positie van een Bal- tisch dichtér minder marginaal was dan die van een Nederlandse. Geda antwoordde hierop cryptisch dat Litouwse schrijvers vroeger het Russische evangelie op een grappige manier moesten herschrijven. Vol gens Skujenieks had de dichter een andere taak gekregen, nu door Gorbatsjovs glasnost het zelfbewustzijn en daarmee het nationa lisme in de Baltische staten groeit. "Dichters behoren tot en komen uit het volk. Zij heb ben het volk in de vorige eeuw doen ontwa ken en ook nu weer. Gedichten zijn een soort nieuw evangelie. Berzins zei dat de waarheid al vanaf het revolutiejaar 1848 in Midden- en Oost-Europa haar plaats in de poëzie vond. Dichtere spelen juist nu in de Baltische sta ten een belangrijke rol in de politiek omdat ze de gave van het woord hebben. Dat bete kent wel dat er in de poëzie momenteel geen verzwaring en verdichting plaatsvindt". De vrijheid van de dichter bleek gister avond een ruim begrip. Want schrijven kon altijd, maar publiceren niet. Dit laatste kon volgens Berzins in Letland nu wel. Geda zei dat hetzelfde in Litouwen het geval was. Toch had hij ook vroeger kunnen schrijven wat hij wilde: "Met metaforen kun je risico's vermijden". Ten slotte werd er gevraagd naar de Ne derlandse dichter en politieke poëzie. Mi chaels zei dat politiek en poëzie in zoverre gescheiden moesten blijven, dat je je niet per se met politiek hoeft bezig te houden als dichter. Vanhee wilde een tijdsbeeld in poë zie vastleggen. Zuiderent noemde de wissel werking tussen mens en natuur in zijn poë zie eventueel een politiek gegeven "Eer der dan dat ik een Greenpeace-dichter ben". In 200 exemplaren is een mooi uitgevoerd boekje met twee maal negen gedichten (oor spronkelijk en vertaling) uitgegeven van alle optredenden in Amsterdam en Leiden. Dit toekomstige collectorsitem is op SSR te ver krijgen en bij de vereniging DAINA voor de bevordering van de Baltische cultuur (020- 6628109). Wie meer over de Baltische taal- en litera tuur wil weten kan tevens terecht bij 'Slavi sche Berichten' nr. 2, april 1989 (uitgegeven door de Slavische Stichting te Leiden) en bij Scipciki nr. 10, febr. 1989 (blad van Leidse slavisten en Ruslandkundigen). De KRO zendt opnamen van de optredens uit op 27 mei en 29 juli in het programma Camera Ob scure (Radio 4, 23.00-24.00).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 29