Ontroering is in Nederland SPREEKUUR Kind en koorts Kees van Kooten: producent van bestsellers door Barbara Thiel, arts Ruim een half jaar na het verschijnen staat 'Zeven Sloten' nog steeds als een van de best verkopende boeken in Nederland genoteerd. Kees van Kooten mag zich behalve een veelgeprezen televisiemaker ook een succesvol schrijver noemen. Hij debuteerde in 1976 met 'De Ergste Treitertrends'. Daarna volgden: 'Koot droomt zich af', 'Koot graaft zich autobio', 'Veertig', 'Modernismen', 'Hedonia', 'Meer Modermismen' en 'Zéven Sloten'. In totaal zijn er meer dan een miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht. In 1987 kreeg hij als populairste schrijver van Nederland de Publieksprijs van de Commissie voor de Propaganda van het Nederlandse Boek. door Jan van Damme Een televisie-carrière van een kwart eeuw en ruim tien jaar schrijver schap hebben er voor gezorgd dat Kees van Kooten (1941) al geruime tijd behoort bij de Bekende Neder landers. Van Kooten debuteerde in 1965 op de te levisie in het jongerenprogramma Fanklup. Met Wim de Bie had hij voor die tijd op het Dalton Lyceum in Den Haag waar hij in 1960 eindexamen gymnasium alpha deed een cabaret groep opgericht. Die samenwerking, mondde uit in het radioprogramma 'De clichémannetjes', dat het duo, landelijke populariteit bezorgde. Op de beeldbuis deed het tweetal van 1969 tot 1973 mee in het satirische 'Hadimassa' van Dimitri Frenkel Frank. Na de overstap van^de Vara naar de Vpro richtten Van Kooten en De Bie in 1974 het Simplisties Ver bond op. Bun televisiewerk werd met twee Nipkow-schijven bekroond. Vier jaar geleden kregen ze de Ere- Nipkowschijf, "opdat de jury hen niet elk jaar behoeft te lauweren". Ook als schrijver mocht en mag Van Kooten zich in-een schier grenzeloze po pulariteit koesteren. Acht boeken, meest verhalenbundels, heeft hij inmiddels op zijn naam staan. Elke titel afzonderlijk prijkte maandenlang op de bestsellers lijsten. Zijn meest recente bundel 'Zeven Sloten' verscheen vorig jaar september en is nog altijd in de boeken-toptien te- rüg te vinden. Samen met De Bie maakte hij van 1973 tot 1986 jaarlijks de Be scheurkalender. Met enige regelmaat treedt Kees van Kooten ook her en dér op in het land waarbij hij onder meer voorleest 'uit eigen werk'. Contact "Voor mij is zo'n optreden van belang omdat ik het leuk vind contact te houden met het publiek. Zowel het maken van televisie als het schrijven is eenrichtings verkeer, je hebt nooit een directe reactie. Ik kijk of de grapjes en de oproeringen, die ik in een verhaal heb gestopt, door de mensen gewaardeerd worden. Het blijft leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Ik lever commentaar op wat me die dag verbaasd heeft, en op wat me in de plaats waar ik ben is opgevallen". "Als ik word uitgenodigd voor een op treden, ga ik 's middags al" in die plaats kijken. Fototoestel mee, een dialect ho ren, in een café zitten: van zo'n voor dracht kom ik altijd yeel rijker terug dan ik erheen ben gegaan. Verder lees ik voor uit eigen werk, zoals dat heet, ik improvi seer; ik babbel met de mensen. En ik neem mijn trombone mee om wat te toer teren. Het zijn onvoorspelbare avonden, zonder vast programma, anders zou het me snel Vervelen". U bent televisiemaker en schrijver. Wat vult u in als uw beroep wordt ge vraagd? "Grappenmaker. Want daar komt het op neer. Ik voel me geen schrijver mét een grote S. Daarvoor moet je bij Claus, Mulisch, Réve, Hermans en Bernlef zijn; die zijn full-time met schrijven bezig. Voor zowel Wim de Bie als voor mij geldt dat we het er tussendoor doen. Zelf zien we onze boeken zeker niet als literatuur. Dat de kritiek er soms anders over denkt, is niet onze schuld. Wij beoefenen een genre, dat vroeger de bellettrie heette". "Ik ben groot geworden in de jaren vijftig, toen er een stroom van onbekom-. merde komische schrijvers was. Ach teraf gezien heel wonderbaarlijk. Je had Carmiggelt, Annie Schmidt, Henri Knap, Ferdinand Lange, Harriet Frezer, Martie Verdenius. Sinds het verscheiden van Bomans en Carmiggelt is dat genre in Nederland helemaal weggezakt. Cam- pert houdt zich er af en toe nog mee be zig, maar dan heb je het wel gehad". Moeilijk Hans Warren schreef over uw boeken: "Bij Van Kooten is het geen kwestie van leuk doen, maar van. leuk zijn". Als dat zo is, houdt dat dan in dat hét schrijven u weinig moeite kost? "Helemaal niet! Het is echt verschrik kelijk moeilijk,óm komisch te schrijven. Ik vind het veel moeilijker de mensen met een vérhaal aan het lachen te krij gen, dan aan het huilen. Mulisch heeft daarover ooit gezegd: een verhaal is nooit makkelijk geschreven, het is hoog uit makkelijk leesbaar. Voordat het bij mij zover is heb ik ontzettend zitten schrappen en twijfelen. Dat komt ook omdat ik heel veel aandacht besteed aan het muzikale, aan het laten zingen van de taal. In elk zinnetje moet toch iets gebeu ren. Taal is muziek, vind ik. En het móët dan zo natuurleuk, dat woord heb ik er zelf eens aan gegeven, mogelijk overko- In uw boeken houdt u het dicht bij huis. Gezin en familie zijn de inspiratie bron. "In het literaire vlak heb ik maar wei nig fantasie, denk ik. Als het over Kees van Kooten gaat, dan heb ik weinig zin om daar de naam van Karei van Houte of wie dan ook neer te zetten. Wat ik mee maak, wat mij in mijn alledaagse leven aangrijpt en ontroert, dat zijn inderdaad dingen die dicht bij huis liggen. In deTT~ teratuur heet dat dan een Elsschot- of een Carmiggélt-traditie, zonder dat ik me pok maar een moment met die groothe den zou willen meten. Maar het blijft het Hollands binnenhuisje, dat is waar. Ik heb het over mijn horiden, mijn katten, .mijn, vader en mijn moeder, mijn oma en mijn vrouw en mijn kinderen". Bent u verslaafd aan uw gezin? "Absoluut. Als ik ergèns optreed weet ik niet hoe snel ik 's nachts terug moet rijden. Het leven is maar kort, en het is zo'n toeval dat mensen op eikaars weg komen dat ik elke minuut die je daaraan onttrekt verloren 'tijd vind". Op de televisie zet u typetjes neer. In uw boeken wordt de eigen stunteligheid breed uitgemeten. Krijgt de lezer daar mee ook een typetje voorgeschoteld? "In al die figuren zit veel van jezelf, an- ders*kun je nooit geloofwaardig spelen of schrijven. Wel moet je de bestaande ka raktertrekken over- of onderdrijven om het beoogde effect te scoren. Volgende week zal ik u ongetwijfeld een vinger met een pleister erom kunnen laten zien. Daar zit een verhaal aan vast, en d,at is dan ook echt gebeurd. Ik loop inderdaad regelmatig in zeven sloten tegelijk. Die struikelneiging is, geloof ik, des ko mieks. In de verhalen moet ik het soms aandikken of verkleinen, anders gelooft niemand het. De werkelijkheid kan nu eenmaal niet overtroffen worden. Maar alles wat ik schrijf is me ook echt overko- >meh. Ik heb voor die situaties kennelijk een zintuig en een antenne ontwikkeld. Mijn leven staat op die manier in dienst van het komische". Intiem Bent u niet bang u teveel bloot te geven in uw boeken? "Dat is een keuze. Ik ben mijn eigen Story en Privé. Daardoor heb ik absoluut geen last van die sector. Ik heb niets te verbergen, ik kan altijd naar mijn boe ken verwijzen. Bovendien denk ik dat het geen kwaad kan als we een slagje openhartiger worden over onze twijfels of zwakheden. Natuurlijk heb ik verha len geschreven die erg intiem zijn. Mijn vrouw zei soms: moet dan nou? Voorme- zelf had ik dan het gevoel dat hét moest, omdat het verhaal voor meer mensen stond. Daarin heb ik altijd gelijk gekre gen. Schreef ik over mijn eigen veertig worden, mijn eigen prostatitus, dan dacht ik: tjeetje, kan dat wel? Maar als ik in de loop der jaren van zoveel mensen hoor: leuk zeg, ik wist niet hoe ik het mijn vrouw moest vertellen, toen heb ik haar dat boek gegeven... Mijn gevoel blijkt te kloppen. Dat is heel verheu gend". Die reacties zijn belangrijk? "Niet om applaus te halen. Ik zeg dat niet uit valse bescheidenheid, want ap plaus krijg ik genoeg. Het is belangrijk in die zin, dat ik weet dat mijn verhalen meer zijn dan zomaar iets; dat ze anders ik wil niet zeggen: méér zijn dan lite ratuur. Mijn verhalen helpen mensen óvër een bepaald punt heen, of ze laten hen met andere ogen kijken. Ik ga nu niet larmoyant vertellen over zieken of stervenden die mijn boeken hebben ge lezen. Wel heb ik veel reacties gehad van lezers, voor wie mijn boeken een grote steun waren. Het klinkt dominee-achtig, maar dat vind ik veel belangrijker dan de koorts verdragen. Wel kan het door de ho ge temperatuur uitdrogen, iets waarvoor baby's extra gevoelig zijn. Het kind moet daarom extra drinken (evéntueel de voe ding verdunnen) en bij een baby moet worden gelet op het aantal natte luiers. Als een baby minder gaat plassen kan dat wijzen op beginnende uitdroging. De dokter zal altijd willen weten welke verschijnselen er verder zijn. Er zijn on telbaar veel oorzaken van koorts, maar de meest voorkomende oorzaak is een ver koudheid. Die wordt veroorzaakt door een virus en gaat meestal vlot over. Er kan echter een infectie door een bacterie bij komen, in de vorm van bijvoorbeeld een oorontsteking, keelontsteking, bron chitis of zelfs longontsteking. Let daarom op grijpen naar de oortjes, niet willen drinken en hoesten. Oudere kinderen kunnen zelf aangeven waar ze last van hebben. Als er sprake is van een bacterië- le infectie kan een antibiotica-kuur hel pen. Bij een baby is het vaak moeilijk erach ter te komen wat er aan de hand is; ook bij onderzoek is de oorzaak van de koorts niet altijd te vinden. Dat is ook niet altijd nodig. Waar het bij een baby om gaat, is hoe ziek het kind is. Als het levendig is en goed drinkt zal er niet snel iets misgaan. Maar een baby die spuugt zal sneller uit drogen en een suffe, kreunende baby is ernstig ziek. Een ziekte waar veel ouders bang voor zijn is hersenvliesontsteking (meningitis, nekkramp). Dat is een ontsteking van de vliezen die om de hersenen liggen, veroor zaakt door meningokokken, een soort bacterie. Symptomen die op hersenvlies- - Maar dan nog: verveelt het schrijven over uw eigen struikelen, over uw eigen gezin nog niet? "Ik denk dat ik daar inderdaad alles over geschreven heb. Dat punt bereik je natuurlijk ook. Kinderen worden 18, 19, 20 jaar, de periode datje ze als klein kind behandelde is afgesloten. Het sterven van mijn vader, het sterven van mijn hond, verliefdheid op mijn vrouw, over spel: die thema's uit het burgelijk leven heb ik wel behandeld. Dat wil dus zeg gen dat ik op een kruising van wegen sta". "Nee, ik zit niet op een dood punt. Mo menteel ben ik bezig met een bundel, die, na 'Modermismen' en 'Meer Moder mismen', 'Meest Modermismen' gaat he ten. Daarin komen korte, komische ver halen, die niet zozeer over mezelf gaan. Met 'Zeven Sloten' heb ik het in de eerste persoon struikelen en het waarnemen van familie en gezin afgerond. Waar het nu heen gaat, weet ik niet. Het is gevaar lijk om je als bestseller-producent op te laten jutten. Ieder jaar een boek, dat is een raar ritme geworden in de Neder landse schrijverij". U bent wel van plan te blijven schrij- "Ja, ik zou bijvoorbeeld wel eens to neel willen schrijven. De taal trekt me, ik ben zeer gespitst op dialogen, op het ver anderend taalgebruik, op het langs el kaar heen praten. Als ik optreed, denk ik wel eens: hoe zou het zijn om op te ko men in een rol of een gedaante; een mo noloog van 50 minuten of anderhalf uur. Door af en toe in het theater te staan hou ik dat zintuig scherp. Ik heb het vermo gen om 'een man' te spelen, en dat zou best een interessant verhaal kunnen zijn". "Met Wim de Bie heb ik het al vaker over dit onderwerp gehad. We zouden pok eens een speelfilm willen maken. Punt is dat we de televisie nog zo leuk vinden, elk seizoen weer. Dat is ons me dium, we zijn ermee opgegroeid en groot geworden. Tot nu toe hebben we 26 Keek op de Weeks gedaan. Volgend seizoen gaan we zeker met dezelfde formule ver der. Wil je dat goed doen, dan kun je niets anders aan je kop hebben". ontsteking wijzen zijn koorts, ernstig ziek zijn, suf en brakerig, en vaak (maar niet altijd) nekstijfheid: het kind ligt met het hoofd naar achteren en kan de kin niet op de borst krijgen. Bij een baby blijkt de nekstijfheid soms alleen uit 'pijnlijk huilen' bij het verwisselen van de luier, doordat bij het omhoog houden van de beentjes ook aan de ontstoken her senvliezen wordt getrokken. Bij de beruchte maar zeer zeldzame meningokokkensepsis, een gevaarlijke complicatie van nekkramp waarbij gro te hoeveelheden bacteriën in het bloed ko men en waaraan het kind snel kan over lijden, ontstaan overal op de huid kleine bloedinkjes. Deze vlekjes zijn van de vele onschuldige vlekjesziekten te onderschei den doordat de vlekjes niet weg te druk ken zijn. Ook zijn veel ouders bij hoge koorts bang voor koortsstuipen. Koortsstuipen komen voor bij kinderen van een half jaar tot drie, soms vijf jaar en zijn niet zeldzaam. Ze ontstaan bij het plotseling snel stijgen van de temperatuur, dus niet als de koorts al een tijdje bestaat. Het kind begint dan plotseling te trekken met armen en benen en raakt buiten westen. Een uiterst beangstigend gezicht voor de ouders die vaak denken hun kind te ver liezen. Een koortsstuip is niet gevaarlijk. Het is wel degelijk een soort epileptische aan val, maar de kans voor het kind om later echte epilepsie te krijgen is nauwelijks groter dan voor iedereen (een op dè hon derd). De aanval is te stoppen met behulp van een kalmerend middel bijvoor beeld valium dat meestal met behulp van een klein plastic spuitje via de anus wordt toegediend. Kees van Kooten signeert een boek: "Het is gevaarlijk om je als producent van bestsellers te laten opjutten". (archieffoto) "Dit wordt weer zo'n dag waarop ik 's ochtends pap maak en besluit voorgoed te stoppen met alles wat slecht is; de kick van het niks, de kick van het niks, herhaal ik hardop en ik maak er kniebuigingen bij, in de maat, tot de thee is ge trokken. Ik zie hoe, uit heimwee naar Indië, vier nieuwe bloemen het op een schreeuwen hebben gezet in de oranje hibiscus. Ontheemd als een flamingo in Artis, staat hij in bloei op de keukentafel. Ha, pap! roepen de kinderen, kwetteren hun bord leeg, springen op hun fiets en gaan juichend op weg naar school. Keten en dollen is het parool. Zingend was ik af. Mij pakken ze niet, vandaag. Zie de bomen praten, kijk de meisjes fietsen! Hou vol! lach ik naar zwangere vrouwen; ga uw gang, houd ik winkeldeuren voor vreemde mensen open; hoe oud is ie dan? vraag ik iedere hond die mij voor de voeten komt. Ook kop ik een paar keer tegen de gegolfde valletjes van enkele markiezen. Goedemorgen Keurslager! roep ik al op de drempel van zijn nog lege win kel, als ik netjes blaf, mag ik dan een stukje worst? Hoe zegt u? vraagt de slager. Als ik netjes blaf, herhaal ik, voor de zekerheid nog wat breder grijnzend, kan ik dan een stukje worst krijgen? Worst, spelt de slager, en het bloed van zijn handen vegend sloft hij nader bij. Weids gebaart hij langs zijn koelvitrine. Had u een bepaalde worst in uw hoofd? Niet direct, krabbel ik terug. Mijn lach is al veel idioter. Ik wou in elk geval drie schnitzels hebben. Drie schnitzels van honderdtachtig gram, ongeveer. De slager duikt in zijn vleesaquarium. Dat is anders geen worst, mokt hij, schnitzel. Nee maar daarna, zeg ik en ga wat verstaan, daarna dacht ik ik kan mis schien wel een lekker plakje worst krijgen. Een plakje? vraagt hij achterdochtig. Als beloning, of laat u eigenlijk maar. Beloning waarvoor? wil de Keurslager weten. Voor dat ik zo mooi geblaft zou hebben, zweet ik nu. Geblaft? schrikt hij, waar dan? Ik was zogenaamd een hond, het was een grapje, beken ik. Ah voor de hond! roept de slager blij, u wilt een plakje worst voor de hond! Thuis, zeg ik. Twee. Ik heb nu geen hond bij me, helaas. U wilt dus twee plakjes worst voor de hond mee, vat hij samen, nu weer knorrig. .En drie schnitzels van anderhalf ons, zei u? Zoiets, zeg ik. Wat u heeft liggen. Hij verzorgt mijn, bestelling en we zwijgen verder. Ik betaal zo gepast moge lijk en verlaat zijn winkel. Of zal ik in de deuropening nog even blaffen? Nee. Niet vergeten vlooienspray voor de honden te kopen. Toen ik gisteren de spuit bus op de kop van de oudste richtte, keek hij verbijsterd naar mij om vanonder een witte badschuimmuts: het was de Ovenreiniger". Uit: Hedonia, een opstel, Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam 1984. "Als ik word uitgenodigd neem ik mijn trombone mee om wat te toeteren" (foto GPI mooiste kritiek. Je schrijft ih/déboop dat men er iets aan heeft. Ik hou van mensen, en ik wil iedereen zo gelukkig mogelijk zien. Als ik "het heb over het vertederd kijken naar een begonia of een kat met drie potèn, hoop ik dat een ander dat ook heeft". Dat is de drijfveer i schrij- Recensenten schilderen u af als een Hollandse jongen met een grote mond en een klein hart. "Nou, ik heb niet zo'n grote mond. Wel een klein hart, ik ben snel ontroerd. Ont roering is verdacht, dat heb ik altijd heel vervelend gevonden in Nederland. Als je gewoon zegt dat je zielsveel van je vrouw houdt een opmerking die veel vaker gemaakt zou moeten worden hoor je dat niet te doen. Bij beschrijvingen van liefde voor iets of iemand moeten altijd kanttekeningen worden geplaatst. We le ven in een cynische tijd, ik hou daar niet Kanttekeningen Toch plaatst u zeker in de televisiepro gramma's ook kanttekeningen. "Dat heeft te maken met de ontoerei kendheid van je vermogen om meer dan één emotie tegelijk te hebben. Je denkt: ik hou van je, maar tegelijk blijk je in de poep getrapt te hebben. Waarmee ik wil zeggen, dat het een het ander opheft. Het leven valt nooit volmaakt op zijn plek". Een citaat uit een interview in 1985: "Ik heb mezelf nu zo duidelijk in de eerste persoon als een struikelaar afgeschil derd, dat ik mijn eigen bananeschil ben géworden. Ik moet niet weer een verhaal gaan vertellen over hoe ik in zeven sloten tegelijk sukkel, want op denfLuur ga ik mezelf vervelen". In 1988 verscheen 'Ze ven Sloten'. "Kijk, dat is nu het verschrikkelijke van interviews. Daarom vind ik het zo vreselijk. Je doet in je enthousiasme een uitspraak en jawel, die krijg je altijd na gedragen. U heeft volkomen gelijk: ik heb dat gezegd en ik heb me daar niet aan gehouden". Ouders maken zich snel zorgen als hun kind koorts krijgt. Zeker hoge koorts die lang aanhoudt kan angstaanjagend zijn. Die angst,is in het algemeen niet no dig want koorts is een nuttig verschijnsel en wordt wel de vriend van de zieke ge noemd. De temperatuur van het lichaam wordtbinnen nauwe grenzen constant gehouden. Daarvoor zorgt een onderdeel van de hersenen, de hypothalamus, dat als een soort thermostaat fungeert. Als de temperatuur zakt worden er maatrege len genomen om-deze te doen stijgen: ver nauwing van de bloedvaten in de huid zodat minder warmte aan de omgeving wordt afgegeven met als gevolg dat de huid koud aanvoelt en rillen. Als de temperatuur te hoog wordt gaan de bloedvaten juist openstaan en kan de transpiratie worden ingeschakeld om via verdamping van vocht afkoeling te bewerkstelligen. De normale tempera tuur van het lichaam schommelt, zoals ie dereen weet, rond de 37 graden en is 's ochtends vroeg het laagst en aan het eind van de middag het hoogst. Koorts is vrijwel altijd een uiting van een infectie. Als men door een virus of een bacterie wordt besmet, ontstaat in het li chaam een uitgebreide afweerreactie. Bij die reactie worden bepaalde stoffen ge vormd, pyrogenen (van het Griekse woord voor koorts: pyretos). Deze stoffen zorgen ervoor dat de thermostaat in de hersenen op een hogere temperatuur wordt afgesteld. De normale tempera tuur wordt dan plotseling als te laag be schouwd en het lichaam gaat aan het werk om de temperatuur te verhogen. Als koorts ontstaat heeft men het in het begin dus koud. Snel ontstaan van koorts gaat gepaard met zogeheten 'koude ril lingen', waarbij werkelijk het hele bed kan schudden. Bij het verdwijnen van koorts zal men het juist warm hebben; dat gaat dus gepaard met transpireren. Het 's nachts badend in het zweet wakker worden wijst dan ook op snel dalen van de koorts. Koorts is zoals gezegd een onderdeel van de afweerreactie tegen infecties; het verhoogt de weerstand. Het is daarom niet nodig, en zelfs niet aan te raden, de koorts te bestrijden. Zelfs als de tempera tuur oploopt tot boven de veertig graden, wat bij kleine kinderen makkelijk kan gebeuren, is dat niet schadelijk. Veel be langrijker is de ernst van de infectie die het kind heeft. Wie toch iets aan de koorts wil doen kan het kind eventueel met lauw water afsponzen en vooral zorgen dat het niet te warm ingepakt is. Desnoods kan parace tamol worden gegeven, een onschuldige pijnstiller die ook de koorts verlaagt (ui teraard in een aan het kind aangepaste dosis). Paracetamol is onder talloze mer knamen te krijgen bij de drogist, maar is onder de stofnaam verreweg het goed koopst. Aspirine (acetylsalicylzuur) wordt bij kinderen afgeraden omdat het mogelijk in uiterst zeldzame gevallen een ernstige leverziekte kan veroorzaken. Koorts op zichzelf is niet verontrus tend: een kind kan best een paar dagen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 31