Songfestival: verguisd maar veel bekeken De beste hoeft de eerste niet te zijn ZATERDAG 6 MEI 1989 EXTRA PAGINA 29 Het Songfestival is en blijft een vreemd verschijnsel. Menigeen vindt het al jaren niet om te genieten, desondanks blijkt het telkens weer een succesformule. Ook al is het voor de tv-kijker vaak vergeefs wachten tot het beter wordt. Want laten we wel wezen: de artistieke waarde van het Eurovisie Songfestival is maar al te vaak omgekeerd evenredig geweest aan de pracht en praal waarmee het meest bekeken, meest waardevaste, maar tegelijkertijd zo verguisde programma menigmaal is omgeven. Niettemin zullen glitter, glamour en klatergoud ook op het 34ste Eurovisie Songfestival in het Palais de Beaulieu van Lausanne schitteren en schetteren onder het toeziend oog van een nieuwsgierig miljoenenpubliek. Het Songfestival, oftewel het 'moetje van de Eurovisie': we kunnen er blijkbaar geen genoeg van krijgen. Je zou ze de kost moeten geven, degenen die beweren er nooit en te nimmer naar te kijken, maar heimelijk toch hun bijdrage leveren aan de kijkcijfers. Afgaande op de liedjes die in de 33 voorafgaande afleveringen op het kijkersvolk zijn losgelaten, zou de conclusie kunnen worden getrokken dat het met het artistiek talent van de Europese componisten en tekstschrijvers treurig is gesteld. Gelukkig komen er voor en na het Songfestival altijd weer genoeg songs op de markt om hettegendeel van die stelling aan te tonen. En een enkele keer wordt dat ook tijdens het Songfestival bewezen. Een ander aspect van het Eurovisie Songfestival is dat de roem veelal zeer tijdelijk van aard is, dat snel opgekomen artiesten dikwijls nog sneller gedoemd zijn af te glijden in de vergetelheid. Het stralingseffect van een enkele ster was van blijvende waarde, de meeste Songfestival-sterren verbleekten al voordat ze goed en wel aan stralen toekwamen. Verreweg de meeste ex- deelnemers genieten thans locale bekendheid in achterafzaaltjes, hummen er op los in achtergrondkoortjes, of staan als vanouds weer achter draaibank of aanrecht. Een volwassen affaire is het Songfestival al lang niet meer, meer en meer is het verworden tot een gammel compromis tussen flinterdunne showbiz en 'Kleutertje Luister'. De gemiddelde leeftijd van het deelnemersveld gaat per jaar omlaag, sinds de Belgische bakvis Kim drie jaar geleden de hoofdprijs in ontvangst mocht nemen. Als het echt op artistieke prestaties aankomt kan er vanavond maar een winnaar zijn: Engeland. Maar bij het Songfestival hoeft de beste niet altijd de eerste te zijn. Mens erger je dus niet. Alvast een reactie op het traditionele verzoek: 'May I have your votes, please?' 1. ITALIË: 'A vrei voluto Ana Oxa en Fausto Lea. Waar is de tijd gebleven van de roem ruchte festivals van San Remo, waar gepolijste tenores napolitane als Clau- dio Villa en Dominico Modugno met zoetgevooisde stemmen het hoogste lied zongen, als kandidaat-vertegen woordigers van het Italiaanse lied op Eurovisie Songfestivals? Nu worden we geconfronteerd met Ana Oxa en Fausto Leali die elkaar tijdens het re frein van een hartverscheurend, ty pisch Italiaans duet proberen te over stemmen. Ana met haar iele, door geen zangles bijgeschaafde stem en Fausto als het verlate Italiaanse ant woord op Rod Stewart, verwijzen het fragiele geluid van Gigliola Cinquetti voorgoed naar het stemmenarchief van de RAI. Dit optreden zal in Lausanne best een beleefdheidsap- plaus ontlokken, maar als verzorgers van de muzikale omlijsting lijken ze in een pizza-tent beter op hun plaats. Vooruit maar, een krappe 6. 2. ISRAËL: 'Derech H'a Melech' Gilli en Ga- lit. Een knulletje van een jaar of dertien wordt vocaal gesteund door een vol wassen dame, terwijl op de achter grond nog eens twee fraaie zangeres sen hun bijdrage proberen te leveren aan het welslagen van deze Israëli sche inzending. Deze nietszeggende, snel tot vergetelheid gedoemde brij van getoonzette clichés doet hevig verlangen naar de songs die Israël in 1978 en in 1979 tweemaal winst ople verden. Bij gebrek aan kwaliteit gokt Israël op de jeugd van het zangertje, dat kennelijk vertedering moet oproe pen bij de jury. Maar het optreden mist de onbedorven charme die kin deren eigen is; Gilli zingt als een ma tig bij stem zijnde vocalist op pocket formaat. Met een 4 is dit gedoe nog rij kelijk beloond. 3. IERLAND: 'The Real Me' Kiev Connolly. Connolly draagt voor uit eigen werk. Zowel de tekst als de muziek is van zijn hand. Het resultaat is, vergeleken althans met de voorgaande twee num mers, best te pruimen. Maar origineel is anders. 'The Real Me' doet wat dis- co-achtig aan, het refrein wordt als een repeterende breuk op het gehoor losgelaten. Niet dat Connolly in de voetsporen van Johnny Logan zal tre den, maar een redelijke klassering moeter voor hem inzitten. Al heeft de ervaring geleerd dat je het nooit weet met de jury's die voor Songfestivals worden geformeerd. Onze beoorde ling, wat die ook waard is, neigt naar een 6,5. Voor het gemak ronden we dit cijfer naar boven af. 4. NEDERLAND: 'Blijf zoals je bent' Justine Pel- melay. Vorig jaar stond ze nog in het achter grondkoortje dat Gerard Joling bege leidde tijdens diens Songfestival- avontuur in Dublin. Nu heeft de ex- Leidse, maar nu in Zoetermeer woon achtige Justine Pelmelay promotie gemaakt en mag ze solo. Dat doet ze beslist niet slecht, al zullen sommigen beweren dat haar optreden in de verte aan dat van Anneke Grönloh doet denken. 'Blijf zoals je bent' past uit stekend in het geijkte repertoire dat op Songfestivals ten gehore pleegt te worden gebracht. Niet meer en niet minder, maar vermoedelijk wel ge noeg voor een alleszins verdienstelij ke jury-beoordeling. Met daaraan ge koppeld enkele contracten voor op tredens buiten de landsgrenzen. Al werd dat ook typen als Bernadette Kraakman, Linda Williams en Mari- bel ooit in het vooruitzicht gesteld. Helaas voor hen is hun werkelijkheid het personeelsavondje in een ach- terafzaaltje. Van deze kant een aan moedigend zeventje voor Justine. 5. TURKIJE: Bana Bana Pan. Wegwezen, duik onder of graaf u in. Want Pan maakt er een pan van. 'Bana Bana' is een voorbeeld van muzikaal analfalbetisme dat is ontwikkeld uit naam van een staatsomroep die ook zo graag wil meedoen aan het Eurovi sie-Songfestival. Twee knullen en twee meiden huppelen er wat op los. De vrouwelijke helft van het kwartet murmelt te pas en te onpas in het rit me van mitrailleur-vuur 'bana bana', de mannelijke helft voegt daar telken male 'boem', 'boem' of iets van die strekking aan toe. Hoge noten beteke nen in dit geval valse noten, terwijl op de achtergrond potten- en pannen ge rammel valt te beluisteren. Ten over vloede: een van de dames zou zich kunnen uitgeven voor de tweeling zuster van Michael Jackson. Verder houdt elke vergelijking op. Tenzij het Eurovisie-draaiboek Istanboel c.q, Ankara aanduidt als de volgende, hal teplaats van het Songfestival, een ge garandeerde nummer laatst. Of zoals onze leraar Frans het vroeger zo tref fend wist te zeggen: Een 1 voor de moeite. En verder zand erover. gestaan. Blijkbaar leven ze in Parijs nu in de veronderstelling dat de Waal se stad een broedplaats is van pril zangtalent. Zoals kinderen in recla mespots de vertedering van ouderen moeten opwekken, zo wordt ook in dit geval gespeculeerd op sentiment. Bij de juryleden in de andere 21 lan den moet een gevoelige snaar worden geraakt. Wil het Songfestival nog iets van z'n geloofwaardigheid behouden, dan is het te wensen dat dit niet ge beurt. Wat hier wordt voorgeschoteld, is je reinste kinderarbeid. Hoog tijd zo langzamerhand, dat er een leeftijds grens wordt ingesteld. Een 3 als straf maatregel, bij gebrek aan toezicht van de arbeidsinspectie. 16. SPANJE: 'Nacida para amar' Nina. Er zijn van die componisten die het Eurovisie Songfestival beschouwen als afzetmarkt van muzikale een heidsworst in wegwerpverpakking. Het zijn genieën als het er op aankomt loze verbindingen te leggen tussen noten. En Juan Carlos Calderon, te vens tekstschrijver en dirigent, is daar een van. Ene Nina, een raven zwarte signorita, kauwt het allemaal voor. Aardig om te zien, daar niet van. Maar als u nu even de kamer uitloopt om de glazen vol te schenken of een sanitaire stop te maken, mist u weinig of niets. Een 4 voor dit pauzenummer. 17. CYPRUS: 'A popse as vrethoume' Fanny Po- lymeri Yiannis Savidakis. Na een jaar afwezigheid waagt Cy prus maar weer eens een kansje. Het oog wil ook wat en in dat verband mag gerust worden opgemerkt dat zangeres Fanny de moeite van het be kijken waard is. En zanger Yiannis kan er zeer zeker ook mee door, heb ben we ons laten vertellen. Het lied dat zij brengen heeft weinig preten ties, maar kent wel een commerciële inslag. Derhalve zou het dit eenhoof dige lid van de lekenjury niet verba zen als de Cypriotische inzending voor de verandering eens boven de middenmoot uitstijgt: een 6. 18. ZWITSERLAND: 'Viver senza tei' Furbaz. Zonder nu direct te willen spreken van plagiaat, komen sommige loopjes in dit wijsje heel erg bekend voor. In elk geval wordt het met overtuiging gebracht door een zangeres, die statig achter een vleugel heeft plaatsgeno men. Achter het snaarinstrument staan ook nog drie zangers stram in de houding, als stonden ze in de jaren vijftig. Alleen hun monden bewegen, verder niets. De tekst is geschreven in het Raetoromaans, de vierde Zwitser se taal. Leuk dat ook eens te hebben gehoord, dol als we nu eenmaal zijn op folklore en al wat daarmee samen hangt. Daarom valt het oordeel nog redelijk gunstig uit in de vorm van een 5. 19. GRIEKENLAND: To diko mon asteri' Marianna. Marianna die als vocaliste haar fami lienaam Kyris voor het gemak weg laat, tekende ook voor de compositie. En het moet gezegd dat ze in beiderlei opzicht niet de minste van het deelne mersveld is. Integendeel. Haar aan wezigheid, haar stemgeluid en haar lied zouden normaal gesproken moe ten worden erkend met een plek in de voorste rij. Een dikke zeven dus. 20. IJSLAND: Thad sem enginn ser' Daniel Au gust Haraldsson. Een skinheadachtig personage kweelt zichtbaar gedreven een lied waarin geen zinnig mens eigenlijk kan geloven. Voor het overige past het hierover te zwijgen en te volstaan dit liedje in te delen in de categorie van 'tweetjes'. 21. WESTDUITSLAND: 'Flieger' - Nino de Angelo. De in Karlsruhe woonachtige Nino de Angelo had een jaar of drie geleden een kolossale hit met 'Jenseits von Eden'. Componist Dieter Bohlen moet daaraan hebben gedacht, toen hij 'Flieger' schreef. In een ander ar rangement heeft hij enkele herken ningspunten van 'Jenseits von Eden' overgenomen in zijn streven van 'Flieger' ook een financiële klapper te maken. Maar deze vlieger gaat niet op. Vergeefse moeite, dit doorzichtige leentjebuur-spel. Hoger dan een 3 mag de beloning niet uitvallen. 22. JOEGOSLAVIË 'Rock me baby' Riva. Laten we maar niet al te veel woorden vuilmaken aan dit staaltje van getoon zette benauwdheid. Wéér zo'n groep- je. Hier zou het stemmen moeten sta ken. Temeer omdat de zich in allerlei bochten wringende zangeres maar blijft roepen 'rock me baby', waar 'flop me baby' veel beter op z'n plaats lijkt. Als er dan echt moet worden ge stemd, dan maar een krappe 2. Omdat deze inzending net iets minder anti cultuur brengt dan de Turkse. ir Justitie Pelmelay (Nederlandvorig jaar op de achtergrond, nu op Gilli en Galit (Israël): Mikken op vertedering. de solotoer. uotc and door Gerard van Putten Nathalie Paque (FrankMjk): Je r 6. BELGIË: 'Door de Wind'— Ingeborg. - De BRT is dit jaar aan de beurt om België te vertegenwoordigen en Inge borg is degeen op wie in Vlaanderen alle hoop wordt gevestigd} Het zal ijdele hoop zijn. Haar vriena Stef Bos tekende voor de muziek e« de tekst. •Of die Bos is een onverbeteijijk rijme laar, dan wel een onderkoéld humo rist. Een ding staat vast: de tekst is een onvervalste dijenkletser. Luister maar naar deze fragmenten: "Ik kan je voélen met mijn hart ori'slot". "Ik kan je niet missen, door de,wind* door de regen, dwars door afred heen". In geborg, niet bepaald het ppk der zoe te kelen, krijgt het allemaal uit haar strot zonder te verblikke|k en te ver blozen. Bn dat is al een prestatie op zich. Jammer dat er op het Songfesti val geen cijfers worden uitgedeeld voor een kolderieke, zij het Serieus be doelde voordracht. Nu rest er niet an ders dan het bordje met) het cijfer 3 omhoog te steken. 7. ENGELAND: j- 'Why do I always get it wrong' - Live Report. Op het podium van hetjFalais de Be aulieu in Lausanne wdrdt dan toch nog ruimte gemaakt vbor kwaliteit. Even had het er schijè van dat het weer vergeefs wachteh zou worden op het betere werk, ma^r nu is het dan warempel zo ver. Live Report dat wordt gedragen door eten kaalhoofdi ge, van Malta afkomstige zanger, on derscheidt zich in allej opzichten van de rest van het deelnemersveld. Niet minder dan 111.156 J Britse kijkers vonden dat deze 'formatie naar Lausanne moest. Eenf verademing te midden van alle grauwe middelmaat die deze avond soms} wordt afgewis seld door ondermaats geblèr. Heel wat getipte winnaars! mochten na het onverbiddelijke juryjoordeel niet het hoogste lied zingen pp voorafgaande Eurovisie Songfestivals, vandaar dat het zou getuigen van verregaande naï viteit om te roepen: 'lAls dit geen hoge ogen gooit, nou, da» weet ik het niet meer". Mocht Livd Report ten on- \e KinOeraröeia. (toto afp> rechte de eerste plaats niet worden gegund, dan rest deze groep in elk ge val de troost een song met hitpotentie te hebben vertolkt. Een 8 lijkt op z'n plaats. 8. NOORWEGEN: 'Venners Naerhet' Britt Synove Johannsen. Ongetwijfeld zal dit lied punten ver zamelen. Trouwens: ook de andere Scandinavische landen hoefden in de lange reeks van Songfestivals nim mer te treuren om een hatelijke nul. Het geheim: de Scandinavische lan den schenken elkaar punten. Zoals Is raël tot dusver altijd vriendelijk was voor Nederland en omgekeerd. Het ziet er naar uit dat Noorwegen dit maal niet alleen afhankelijk is van de goedgeefsheid van Denemarken en Zweden; in Oslo hebben ze het wel eens bruiner gebakken. En de 18-jari- ge, roodharige studente Britt Synove Johannsen valt ook niet uit de toon. Een krappe voldoende. Gezien de armzalige resultaten die Noorwegen eerder op Songfestivals haalde, is dat heel wat. 9. PORTUGAL. 'Conquistador'Da Vinei Het gevoel dit al eens eerder te heb ben gehoord, kan 'Da Vinei' maar niet wegnemen. De drie dames en drie he ren leven zich uit in een deun die wordt opgezweept door een jankende gitaar, een blaasinstrument en een discodrum. In geen enkel opzicht de aangewezen methode om iets te ver overen. Al was het dan maar de hoofd prijs van het Eurovisie Songfestival. 'Da Vinei' mag blij zijn met een 4. 10. ZWEDEN: 'En Dag' Tommy Nilsson. Tien tegen een dat Nilsson het wèl zal moeten hebben van de Scandinavi sche combine, als de punten worden uitgedeeld. Op 11 maart, uitgerekend op zijn verjaardag, werd de blondge lokte vocalist uitverkoren voor een reis naar Lausanne. Gesteund door een achtergrondkoortje van drie mei den en twee knullen doet Nilsson zyn best. Maar helaas voor hem, tot veel Anneli Saaristo (Finland): Subtrc verder dan iets dat menige luisteraar zal ervaren als gekweelde kwelling komt hij niet. Alleen daarom al moet 'En Dag' een eendagsvlieg bfrjven. Jammer voor Nilsson, maar meer dan een 2 schiet er niet over. 11. LUXEMBURG: 'Monsieur' Park Café Voordat deze Luxemburgse inzen ding aan een nadere beschouwing wordt onderworpen, eerst een ver haaltje dat in de Bouquet-reeks zeker niet had misstaan. In dit geval is het allemaal waar gebeurd. Een Ameri kaans zangeresje, ene Margaret Par ke, besloot in navolging van zovele landgenoten een kijkje te nemen in Europa. In Luxemburg begon ze ver volgens 'iets' met musicus Gast Wat- zing, een romance die werd bezegeld met de oprichting van Park Café waarin ook een paar bevriende musici werden opgenomen. En nu mogen ze dan de RTL vertegenwoordigen. Wat- zing schreef de tekst en muziek die door Parke wordt vertolkt. Er zijn van die kenners die dit werkje tippen als kanshebber. Maar om nou te zeggen dat het ondergetekende heeft be koord: nou nee. Het enige dat bfrjft hangen is de Amerikaanse, kostelijk klinkende uitspraak van de Franse tekst. Een 5. 12. DENEMARKEN: Vi Malen Byen Roet Birthe Kjaer. Deze struise Deense, die enigszins doet denken aan de bijna vergeten Zweedse zangeres Siw Malmquist, worstelt met het aloude probleem dat haar landstaal niet 'bekt'. Je hoeft geen liefhebber van dit genre te zijn om te zien dat Birthe Kjaer er als vakvrouw het beste van maakt. Wel licht dat deze melodie met een Engel se tekst internationaal wat meer le venskansen zal hebben. Nu zal voor Birthe Kjaer het grote vergeten al be ginnen nog voor ze toe is aan de laatste noot, en rest haar hooguit de vertrouwde locale bekendheid. Wat te zeggen van een zesje? 13. OOSTENRIJK: Thomas Forstner 'Nur eio Lied'. ïe verrassing uit een kü land. (toto Kippa) Sinds vorig jaar, toen achter de naam van ene Wilfried een hatelijke nul bleef staan, siert bescheidenheid de Oostenrijkers. In de hoop dat het Waldheim-effect is uitgewerkt zingt Thomas Forstner welhaast met schroom dat zijn aanwezigheid op het podium 'nur ein Lied' duurt. Meer hoeft ook niet, in het verleden hebben we al meer zingende Oostenrijkers achter een piano zien zitten. Forstner zal zeker maar wat is in dit geval ze ker? - niet in de prijzen vallen. Maar wie weet krijgt hij ooit de hoofdprijs als vertrekpremie uitgereikt, als hij net als destijds zijn grote voorbeeld Udo Jürgens de moeite neemt ook de komende twee, drie afleveringen van het Eurovisie Songfestival met zijn aanwezigheid op te luisteren. Noch tans een twijfelgeval, dus een 5. 14. FINLAND: Anneli Saaristo 'La Dolce Vita' Een subtropische verrassing uit het kille land met de duizend meren. De blonde Anneli Saaristo doet een Spaans nummertje op z'n Fins. Ze krijgt daarbij de steun van een fla menco-gitarist. Het geheel doet niet eens onprettig aan, bij tijd en wijle lijkt het alsof het onverstaanbare Fins als verstaanbaar Spaans in de oren komt. Saaristo zal met het 'La Dolce Vita' van componist Matti Puurtinen waarschijnlijk breken met de Song festival-traditie die wil dat Finland wordt opgescheept met een plek in de achterhoede. De honorering? Een ze- 15. FRANKRIJK: 'J'ai volé la vie' Nathalie Paque. Wat is dit in vredesnaam? Zitten we nu te kijken naar een volwassen lied jesfestijn of is dit 'Kinderen voor Kin deren'? Niet te geloven toch. Vorig jaar is het Frankrijk niet gelukt met een oude bekende als Gérard Lenor- man de overwinning voor de zesde keer sinds 1955 naar Parijs te halen, nu wordt alles ingezet op de 11-jarige Nathalie Paque. Het succes dat de Luikse Kim nu drie jaar geleden als vertegenwoordigster van Belgie had, moet de Fransen voor ogen hebben

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 29