'Presidentschap van Walesa is op korte termijn ongewenst' JiïïAV Schoonmaakbranche wil af van negatief imago Poolse professor Nowak vindt het gunstig dat Solidariteit nu niet meer zo populair is Speciale personeelscursussen moeten beroep opwaarderen Vanuit Nederland worden de ont wikkelingen in Polen nauwgezet ge volgd door professor Leszek No- wak, een voormalige hoogleraar filo sofie aan de universiteit van Poznan, die in het verleden vanwege zijn lid maatschap van Solidariteit door de autoriteiten uit zijn ambt werd ge zet. Dat gebeurde in 1984. Tegelijk werd hem ook zijn paspoort ontno men waardoor hij geen gehoor kon geven aan verschillende invitaties uit het buitenland voor gastcolleges en studieprojecten. door Bert Paauw In januari'88 kreeg hij zijn paspoort te rug omdat dat in de toenmalige politieke lijn paste. Nowak werkte vervolgens eni ge tijd in Italië en Berlijn, waarna hij in september '88 in Nederland belandde op uitnodiging van het NIAS Netherlands Institute for Advances Studies) in Wasse naar. Bij het NIAS, een interuniversitair instituut dat elk jaar wetenschappers uit nodigt om zich ruim een jaar in alle rust te wijden aan wetenschappelijk werk, maakt hij deel uit van de projectgroep Oost-Europa. Eind dit jaar hoopt hij zijn bezigheden in Wassenaar af te sluiten met een boek en dan wil hij terugkeren naar Polen. Historisch Professor Nowak vindt de overeenkomst tussen Solidariteit en de Poolse regering als 'gebeurtenis op zich' niet historisch. "Historisch zijn de ontwikkelingen die er aan ten grondslag liggen. Het akkoord betekent de erkenning van Solidariteit als volwaardige gesprekspartner, een partner die deelt in de politieke macht, die invloed uitoefent op bepaalde beslui ten. Het is voor het eerst dat zoiets in een communistische staat gebeurt. Er zijn in de loop der jaren vele oppositionele be wegingen in communistische landen ac tief geweest, maar hun acties hebben meestal weinig effect gesorteerd". "Verder betekent het akkoord de be vestiging van de kracht en volwassen heid van Solidariteit als volksbeweging. Solidariteit heeft getoond in staat te zijn de massa te mobiliseren, zodanige socia le krachten los te maken dat de regering eenvoudigweg wel moest onderhande len om de situatie in Polen niet volledig uit de hand te laten lopen". Kan het akkoord worden opgevat als een duidelijke stap in de richting van democratie? Nowak: "Het systeem dat wij in Polen hebben wordt vaak verkeerd begrepen in het Westen. Men praat bij een éénpar tij-systeem al gauw over een dictatuur. 'Wij in het Westen hebben meerdere par tijen, dus een democratie', hoor je dan. Maar de verschillen tussen het Westen en het Oosten liggen dieper en meer verbor gen. Heersers in een éénpartij staat kun nen ook best op democratische wijze door het volk worden gekozen. Waar het om gaat is de spreiding van macht". "In het Westen kun je drie grote sociale krachten onderscheiden, een economi sche factor (het zakenleven), een politie ke factor (de politieke partijen) en een culturele factor (de massamedia). Die groepen oefenen alle drie macht uit maar controleren elkaar gelijktijdig. In de Oostbloklanden zijn alle krachten in de handen van één partij. Die partij maakt politiek de dienst uit, houdt de planning van de economie strak in de hand en neemt de beslissingen op cultureel ge bied". "De afspraak dat straks bij verkiezin gen 35 procent van de parlementszetels toevalt aan de oppositie kun je geen stap noemen in de richting van de westerse samenleving. Wat wel stappen in de rich ting van een echte democratie kunnen worden genoemd zijn de mogelijkheden voor mensen om een eigen bedrijfje te beginnen en het legaliseren van kranten van de oppositie. Overigens is het vech ten voor bepaalde rechten in Polen al ge ruime tijd aan de gang. De ondergrondse pers bestaat al zo'n 15 jaar. De ontwikke* lingen naar een scheiding van de drie ge- Zwaaiend met vlaggen en getooid met spandoeken paradeerden vertegenwoordigers van het Poolse vakverbond Solidariteit begin deze week in optochten ter gelegenheid van de Dag van de Arbeid. Voor het eerst konden zij zich op legale wijze tijdens een nationale manifestatie presenteren, als uitvloeisel van het akkoord dat vorige maand tussen Solidariteit en de Poolse regering werd gesloten. In de door velen als 'historisch' betitelde overeenkomst met de Poolse overheid werd niet alleen de officiële status van Solidariteit geregeld, maar werden ook tal van politieke en economische hervormingen afgesproken. Er komt ruimte voor vrije concurrentie tussen bedrijven. Particuliere organisaties krijgen het recht om bladen uit te geven en radio- en tv-stations op te richten en de oppositie heeft de mogelijkheid mee te dingen naar zetels in het parlement. Is Polen op weg naar de democratie? Professor Leszek Nowak: "Opstan dige massa's en topleiders zijn in ze kere zin eikaars bondgenoten". (Foto Wim Dijkman) Betekent de huidige economische mi sère niet een gevaar voor de positie van Solidariteit die na het akkoord straks mede-verantwoordelijk wordt gesteld voor de lage levensstandaard? Nowak: "Als de economische groei niet snel genoeg gaat en de levensstan daard niet op redelijk korte termyn ver betert, dan bestaan er inderdaad grote gevaren voor Solidariteit. De kans is dan aanwezig dat er massale protesten ko men tegen de nieuwe politieke structuur die men eveneens niet als effectief zal be schouwen om de crisis aan te pakken. Daarom beklemtoon ik nogmaals dat het vestigen van een democratie op westerse leest niet zozeer afhangt van het verdelen van parlementszetels over communisti sche partij en oppositie, maar veel meer van een tot stand te brengen scheiding van de eerder genoemde sociale krach ten op politiek, economisch en cultureel terrein". "Solidariteit staat nu voor de taak de in het akkoord op die terreinen afgespro ken veranderingen goed te begeleiden. Ik heb er vertrouwen in dat dat zal luk ken. Ik heb veel bewondering voor de lei ders van Solidariteit, ze hebben veel be reikt aan de onderhandelingstafel". Spreiding "Er moet eerst een breed platform van democratische mechanismen worden gecre- eërd. Pas dan is een presidentschap van Walesa zinvol". (Archieffoto). noemde machten zijn al een tijd bezig. Waarom is Jaruzelski opeens bereid de Het akkoord betekent een ondersteu- macht te delen? Is dat niet strijdig met de ning van dat proces en in die zin kan het aard van het communisme, de sterke cen- akkoord een stap in de richting van de- trale sturing vanuit één bepaalde ideolo- mocratie worden genoemd". gie? Nowak: "Er wordt door de meeste mensen, in alle politieke systemen, veel te veel macht toegekend aan de leider of een groepje leiders. Men ziet te weinig dat een leider altijd onder druk staat van het lagere kader. In Polen zijn ook tien duizenden 'apparatsjiks' die allerlei in stellingen en gemeenschappen zoals uni versiteiten en dorpjes besturen. En het is een menselijke motivatie, geen specifiek communistische motivatie, om te stre ven naar een zo groot mogelijke invloed. Binnen een organisatie is altijd een strijd gaande om de belangrijke posities. Noem het maar de normale competitie tussen mensen". "In elk machtsapparaat bestaat altijd een druk vanaf de bodem naar de top. Om een voorbeeld te geven: een bestuur der in een bepaalde streek probeert toe stemming en gelden los te krijgen om in zijn gebied fabrieken te laten bouwen. Dat geeft de plaatselijke economie een impuls, dat maakt de streek belangrij ker, dat geeft hem meer aanzien. En dit voorbeeld is met talloze andere voorbeel den uit te breiden". "De macht van topleiders is beperkt, ze zijn eigenlijk 'de gevangenen van het apparaat'. En apparatsjiks kijken meestal niet veel verder dan hun eigen belangen. Dat is een vanzelfsprekende gang van zaken, overal. Het is een ver lammend proces en leiders kunnen dat proces alleen doorbreken als de massa in het geweer komt, als er massale revolu tionaire acties op gang komen. De angst bij de apparatsjiks voor een uit de hand lopen van die acties biedt leiders de gele genheid veranderingen door te voeren". "Hoe vreemd het ook klinkt, opstandi ge massa's en topleiders zijn in zekere zin eikaars bondgenoten. In Polen zijn altijd veranderingen tot stand gebracht in de jaren dat een echte volksopstand dreig de. In '56 door Gomulka na het ontstaan van een revolutionaire massa-beweging in Poznan, in '70 door Gierek na indruk wekkende stakingen in Gdansk, in '82 door Jaruzelski nadat de populariteit van Solidariteit tot enorme hoogten was gestegen en dan nu in '89 weer door Jaru zelski die na allerlei stakingen in het hui dige slechte economische klimaat niet wil wachten op de echte volksopstand". Is de positie van Solidariteit onder het Poolse volk op dit moment nog net zo on aantastbaar als voorheen? Nowak: "Solidariteit is nu waarschijn lijk niet meer zo populair als in 1980. Dat is wel te verklaren. In 1980 dwong Soli dariteit als eerste volksbeweging in de Poolse historie officiële erkenning door het communistische regime af. Dat maakte een geweldig enthousiasme los. Iedereen die weinig heil zag in het com munistische systeem schaarde zich ach ter Solidariteit". "Nu, in 1989 zijn er vele oppositionele groeperingen. Er leven veel verschillen de denkbeelden, er is een tendens tot spreiding van de oppositie. Solidariteit is nog wel de sterkste". "Ik acht het overigens een goede zaak dat Solidariteit niet meer zo populair is. De over-populariteit van Solidariteit in 1980 droeg ook gevaren in zich. Elke massale sociale beweging, elke revolutie heeft nameljjk sterke populistische ten- denzen die gemakkelijk kunnen uitmon den in anarchie en een nieuwe alleen heerschappij. Bij elke revolutie kun je twee componenten onderscheiden: ener zijds het streven naar een totale victorie via het uitschakelen van de tegenstan der, anderzijds een protest niet zozeer om te doden maar om te streven naar ver betering van de samenleving. In Polen zijn die twee componenten gelukkig met elkaar versmolten". "Het slechtste wat een sociale bewe ging kan overkomen is het winnen van de revolutie. Winnaars van een revolutie gaan zich na verloop van tijd altijd gedra gen als de oude machthebbers. De over winning leidt eerst tot anarchie, vervol gens ontstaat een nieuw sterk machtsap paraat dat zich niet zelden ontwikkelt in de richting van een totalitaire staat". "Beter is dat de massa revolutie maakt, die revolutie verliest, maar door haar op stand wel ruimte forceert voor verande ringen omdat leiders en hun apparatsjiks een nieuwe revolutie willen vermijden. Een verloren revolutie betekent altijd wel een stukje vooruitgang. Dat laatste zie je in Polen. Het akkoord is de vrucht van de nederlaag van Solidariteit". Er zijn de laatste tijd geluiden dat Walesa aspiraties zou hebben voor het presidentschap. Walesa als president, zit dat er in? Nowak: "Ik hoop het niet, althans niet op korte termijn. Walesa is een politiek talent, maar zelfs hy werd in 1980 tegén zijn zin gedwongen tot radicale eisen, ui tingen en daden. Beter is het wanneer in Polen nu eerst ontwikkelingen naar on afhankelijke bedrijfsvoering en onafhan kelijke culturele uitingen op gang ko men. Er moet eerst een breed platform voor democratische mechanismen wor den gecreëerd. Pas dan is een president schap van Walesa zinvol en gewenst. An ders wordt hij te snel een soort generaal Jaruzelski". De schoonmaakbranche werkt er hard aan het imago op te vijzelen. Om zich in de moordende concurrentie tussen de vierduizend bedrijven in Nederland staande te houden, richt men zich op het verhogen van de kwaliteit en het versnellen van de service. Daartoe worden speciale personeelscursussen gegeven. door Janine Boddé Behoedzaam worden de doorzichti ge handschoenen aangetrokken. Ze zijn een tikkeltje te groot. De kar wordt voor de laatste maal aan een inspectie onderworpen. Hebben we alles? Een rode emmer met precies vijf liter handwarm water en veertig millimeter schoonmaakmiddel, een blauwe emmer met zemen, doeken, sponzen en moppen. In de lift heerst een lacherige, opgewon den sfeer. Op de zesde verdieping aange komen gaat de tocht verder naar de he- ren-wc's. Tegelijkertijd worden vijf wc- brillen opgetild. De 'beestjes' worden ge dood door krachtig in de pot te roeren met de wc-borstel. Ook de muren krijgen een beurt orti de dagverzameling handaf drukken te verwijderen die 'langzitters' weer hebben aangebracht. De werknemers van schoonmaakbe drijf Spiegel bv in Amsterdam vinden het heel normaal een toiletgroep schoon te maken die ze nauwelijks een uur daar voor een beurt hebben gegeven. Het hoort allemaal bij de tweedaagse schoon- maakcursus die ze volgen. "Toen ik van avond begon, heb ik meteen de asbak ken schoongemaakt. Dan is 't ergste vuil weg en door ze 't eerst te doen weët ik bo vendien zeker dat ik ze niet vergeet. Dat heb ik gisteren geleerd", aldus één van de vrouwelijke cursisten. De schoonmaakbranche werkt er hard aan om het imago op te vijzelen. De be drijven hebben de laatste jaren behoor lijk wat deuken opgelopen, onder meer door de beruchte fraude-affaires tussen schoonmaakbedrijven en de ministeries van Verkeer en Waterstaat (1985) en Bin nenlandse Zaken (1988). Controlerende ambtenaren knepen toen een oogje toe als een schoonmaakbedrijf niet het over eengekomen aantal uren maakte en op die manier de kas spekte. Om zich in de moordende concurrentie tussen de 4.000 schoonmaakbedrijven in Nederland staande te houden, beijvert men zich nu in het verhogen van de kwaliteit en het versnellen van de service. Niet alleen de klanten moeten over tuigd worden. Ook het personeel dat, ge zien het enorm hoge verloop in de sector, blijkbaar gelooft in het aloude cliché dal een schoonmaker poetst omdat-ie een voudig niets anders kan. Het besef dat schoonmaken iets is da de Nederlander liever niet doet, is ont staan in de jaren zeventig. Toen werd het werk gezien als een vieze, domme bezig heid die, omdat het toch gedaan n worden, maar voor rekening moest ko men van bijvoorbeeld de gastarbeiders. Die opvatting blijkt nog in veel geheu gens gegrift. De meest opvallende poging om het huidige personeel vast te houden is af komstig van de schoonmaakgroep La- vold, een samenbundeling van vijf regio nale schoonmaakbedrijven en twee tech nische schoonmaakbedrijven. Het con cern kampt met een verloop van 50 pro cent, ofwel 2.000 vacatures per jaar. Daarom is Lavold als eerste schoon maakbedrijf in Nederland drie maanden geleden begonnen met speciale perso neelscursussen. Ir. H. van Droffelaar, algemeen direc teur van Lavold: "Een schoonmaker is in feite iemand die werkt voor een onzicht bare werkgever. Men komt meestal bin nen als iedereen weg is. Je doet je werk en gaat we§r weg. Je krijgt nooit een schouderklopje, je hoort alleen maar iets wanneer er van de kant van de werkge ver iets te klagen valt. Dat kan behoorlijk demotiverend werken". "Het is voor schoonmaakbedrijven dan ook van levensbelang om zorg te be steden aan de eigen mensen, ze te laten merken dat hun werk gewaardeerd wordt. Anders raak je ze kwijt. Door het houden van schoonmaakcursussen be trekken we onze mensen meer bij het ge heel. Het gaat er echt niet om duur te doen en onze mensen op te leiden tot in terieurverzorgers. We maken het heus niet mooier dan het is. Waarom zouden we? We propageren juist dat de titel schoonmaker er eentje is om trots op te zijn". Bijeen in een lokaal van het grote kan toorgebouw waar ze dagelijks schoon maken, is het de acht cursisten duidelijk aan te zien dat ze schik hebben in de les sen. Gretig wordt geantwoord op vragen van cursusleidster Heystek. Ze toetst de stof van de vorige avond. "Wie weet waar de vier schoonmaak— M's voor staan. Doris?". De Ghanese vrouw antwoordt aarzelend. „Mensen, materiaal, middel en methode". De klas applaudiseert. Er volgen meer vragen. De moderne schoonmaker moet van alles weten, waarmee meteen duidelijk wordt dat ook andere dan louter sociale gedachten aan de cursussen ten grondslag liggen. De concurrentie in de schoonmaakbran che is moordend. Wie wil overleven moet meer bieden en dat betekent: beter schoonmaken in zo kort mogelijk tijd. De Lavold-groep, een van de tien grootste schoonmaak-concerns in Ne derland, spaart in elk geval kosten noch moeite om haar klanten tevreden te stel len. Naast de cursussen, die volgens Van Droffelaar 'scheppen met geld kosten', maakt het bedrijf in bladen en bioscopen en op 'billboards' reclame met de 'blink- binken- en clean-queens-brigade': goed ogende lachende jongelui die eruit zien alsof ze niets liever doen dan de hele dag schoonmaken. Van Droffelaar: "Wij willen voor eens en voor altijd afrekenen met het stereoty pe beeld van de zielige, simpele schoon maker die met een hoofddoekje op door de gangen schuifelt. Het bonte gezelschap onder leiding van mevrouw Heystek doet weinig den ken aan de fotomodel-schoonmakers. Er is slechts één overeenkomst: het enthou siasme. "Ik weet een heleboel over schoonmaken, maar heb toch pas giste ren geleerd hoeveel schoonmaakmiddel ik per emmer water moet gebruiken. Het heeft namelijk geen zin om veel te ge bruiken, dat gaat alleen maar schuimen en bovendien wordt je spiegel of je vloer dan juist streperig. Da's toch aardig mee genomen als je dat weet". Het schoonmaakvak kent nog meer ge heimen. Bijvoorbeeld die van de zeem leer die op een dusdanige wijze wordt ge vouwen dat men in totaal negen schoon- maakvlakken verkrijgt. Heystek krijgt geen kans te vragen of iemand het voor wil doen; de Marokkaanse deelnemer staat al vanachter zijn lessenaar te zwaai en. Uit de emmer die zij hem aanreikt, pakt hij de zeem en wringt die zo enthou siast uit dat de spatten in het rond vlie gen. Het vouwen heeft hij echter nog niet helemaal onder de knie. Na herhaalde pogingen moet hij de hulp van zijn buur man aanvaarden. Van Droffelaar: "Een goede instructie is tegenwoordig onontbeerlijk* bij het schoonmaken. Je kunt op papier nog zo mooi opschrijven hoe het allemaal moet, wil het goed gaan dan moet iemand het in de praktyk voordoen". De directeur praat uit ervaring. Een paar keer per jaar gaat hij de werkvloer op om geconfronteerd te worden met het beleid dat hy mede heeft uitgestippeld. Niet zelden worden regels na zo'n schoonmaakbeurt bijgesteld. "Ik heb het wel eens gehad dat ik in het ministerie van WVC in Den Haag moest schoonma ken. Mij werd gevraagd te gaan stofzui gen. Ik trok mooie baantjes en deed daar door ongeveer anderhalf uur over een etage. Maar ja, niemand had mij uitge legd dat ik vanwege de tijd 'tippend' (het zichtbare vuil met de stofzuiger aanstip pen, red.) moest stofzuigen. Dat is nu echter wel vastgelegd in de boekjes die nieuwkomers krijgen wanneer ze bij ons komen werken". Hoewel de cursussen pas drie maan- den geleden van start zijn gegaan, spreekt Van Droffelaar nu al van een suc ces. "De mensen krijgen er lol in. En door een betere aanpak werken ze ook sneller waardoor ze tijd overhouden om iets extra's te doen, om de puntjes op de 'i' te zetten. En dat werkt voor alle partij en natuurlijk bevredigend". Van Droffelaar beaamt echter dat de cursussen nooit zo zullen aanslaan dat het schoonmaakvak een gewild beroeD wordt. Maar het volgen van een schoon- maakcursus kan volgens hem wel het be gin zijn van een goede carrière. "Wij sti muleren iedereen die verder wil leren en op den duur leidt dat natuurlyk vanzelf tot een betere functie binnen Lavold". Diploma De cursus is ten einde. In het leslokaaltje worden diploma's en speldjes met de vermelding 'Vakkundig Schoonmaker' uitgedeeld, onderdeel van de stimule- ringspolitiek van het bedrijf. De uitrei king is een plechtige gebeurtenis. Iedere cursist wordt door mevrouw Heystek apart toegesproken voordat de oorkonde wordt overhandigd en de button wordt opgespeld. Iemand neemt foto's. Ieder een krijgt applaus, ook de 'opdrachtgeef ster' die een diploma krijgt omdat ze 'hoewel langzaam, goed haar best deed'. Het was leuk, zo laat de Italiaanse deel nemer weten terwijl hij aanstalten maakt naar huis te gaan. Óf hij wat aan de diplo ma zal hebben? "Welnee. Bij een ander schoonmaakbedrijf betekent zo iets toch niets? Schoonmaken is schoonmaken. Men doet het omdat het beter is dan hele maal niets".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25