'Ik heb geen geheime agenda' Klooster werpt schaduw over vrijheden kerk 'Dommes' Terlouw gevangenispredikant in Scheveningen Prikkellectuur Kerkdiensten SCHEVENINGEN - Na tuurlijk, de dominee is voor de gedetineerden een ver trouwd verschijnsel. Maar als het geen hij maar een zij blijkt te zijn, is dat toch even wennen. "Ze zeggen van al les en nog wat tegen me: do- minese, domines..." Domi nee M. Terlouw-Sterk moet er wat om lachen. Ook voor haar is het allemaal nog kers vers; een paar weken gele den werd zij in de hervorm de gemeente van Bodegra ven bevestigd als gevange nispredikant. Daarmee is zij de vijfde vrouw onder de in totaal 36 dominees die deze 'buitengewone' functie ver vullen. door Wim Schrijver Ook al kom je er voor een min of meer zakelijke afspraak, een bezoek aan het huis van bewaring aan de Van Alkemadelaan in Schevenin gen blijft een sombere aangelegen heid. Eerst melden bij de poort in de grauwe muur, identificatie en con- ..trole op metalen voorwerpen bij de daadwerkelijke ingang* en vervol gens na opnieuw je naam opgege- ven te hebben een tocht door de De vraag of er fabeltjes in de bijbel staan is reden tot een discussie die •al loopt sinds het tot stand komen 'van de Heilige Schrift. Intussen is een ieder het er wel over eens dat 'Het Woord parabels bevat. Zinne beeldige verhalen om een zedelijke waarheid aanschouwelijk te maken. 'Hierbij staan niet de historische fei ten uit Het Woord ter discussie, maar wordt gewoon geduid op de 1 eeuwenoude praktijk van joodse •leermeesters (later rabbijnen) om ]via verhaaltjes hun boodschap kracht bij te zetten. In het Oude Testament komen we /hier voorbeelden van tegen in het boek Spreuken. 'Als er geen hout is, dooft het vuur; waar geen lasteraar is, komt de twist tot rust'. Maar zon der me^r de bekendste en veel zeg- gendste parabels zijn uit de mond van Jezus opgetekend en zijn alom bekend onder de noemer 'gelijke- nissen'. Wie kent niet het verhaal van de barmhartige Samaritaan of i de verloren zoon? Juist omdat de populaire gelijke- nissen door velen zo vaak gehoord zijn, dreigen zij hun zeggingskracht te verliezen. En dat, aldus ds. Harry Faber van der Meulen, kan de hoor der doof maken voor .de enorme draagwijdte van Jezus' ogenschijn lijk simpele parabels. In zijn boek 'Bijbelverhalen als prikkellektuur' wil hij zijn lezers daar weer bewust van maken. Faber van der Meulen gaat niet al leen in op de functie van gelijkenis sen, hij maakt aan de hand van voorbeelden duidelijk dat Jezus 'sprak over 'toenemen en groeien', over 'verandering' en over 'leren hoe het wél moet'. Het is een over zichtelijk en inspirerend boek ge worden, dat wellicht niet op alle punten tot instemming noopt, maar daardoor ook zelf als prikkel tot ver der doordenken kan fungeren. w.s. 'Bijbelverhalen als prikkellektuur; over gelijkenissen van Jezus' ver scheen bij Kok in Kampen en kost 29 gulden negentig. Bij deze uitgever kwam ook het nieuwe boek van Jos Brink uit, die in zijn rol als voorganger 'stukjes van de kerk' beschrijft in 'Mijn hart een woordkuil'. Dit boek kost achttien gul den negentig. gangen van het complex, waarbij voortdurend deuren geopend en na tuurlijk weer gesloten worden. De op zich fraaie nieuwbouw doet aan de beklemming weinig af. Het kantoortje, waar ds. Terlouw sinds kort huist, bevindt zich geheel aan het einde van de vleugel van het huis van bewaring. Hoewel duide lijk geen huiskamer, heeft deze ruimte toch iets gemoedelijks. Be halve een bureau is er een zitje, met op de tafel een thermoskan thee, die geschonken wordt in plastic beker tjes. Dikke kaarsen staan voor ge traliede ramen waardoor eindelijk de voorjaarszon valt. "Ze moeten wel nodig gewassen worden; de ge vangenen mogen dat aan de buiten kant niet doen". De vraag hoe zij in de gevangenis is terechtgekomen, is voor ds. Ter louw zelf ook niet zo duidelijk te be antwoorden. Wel zegt ze; "Pastoraat moet voor mij een uitdaging zijn". Zij begon indertijd met een studie psychologie, maar stapte later over naar de theologie. En terwijl haar eega L. Terlouw na dezelfde studie koos voor de gemeente hij is nu predikant in Bodegraven werd zij geestelijk verzorger in het Acade misch Ziekenhuis in Leiden. Ook diende zij enige jaren de gemeente van Rozenburg. Crisissituatie Toen de halve baan in Schevenin gen zich voordeed had zij direct be langstelling, hoewel zij erkent dat zij op dat moment "niet veel" wist van het reilen en zeilen in een huis van bewaring. Ook de sollicitatie commissie was die mening toege daan en daarom werd gekozen voor een kennismaking met het werk vooraf. "Ik vond het allemaal erg in teressant". Maar er was ook aarze ling. "Kan ik dit als vrouw wel aan? Het zijn natuurlijk geen lieverdjes". En nee, ook haar man was om die re den 'niet zo enthousiast. Maar die aarzelende houding ver dween zeer spoedig, toen ds. Ter louw meer meemaakte van de ge sloten wereld die een gevangenis voor een buitenstaander vormt. "Je kunt hier heel goed functioneren als vrouw'T is nu haar overtuiging. Ze voegt er bedachtzaam aan toe; "Mis schien zelfs beter. Ze hoeven zich niet met mij te meten. Ik ben ook niet bedreigend. Mijn rol is in deze zin ook makkelijker dan die van de bewaarders, die voor de gedetineer den een soort dubbelrol vervullen". "Het is belangrijk dat er iemand is die ze kunnen vertrouwen. Dat was in het ziekenhuispastoraat ook zo. Het is toch in bepaalde zin een cri sissituatie, maar bij jou hoeven ze niets op te houden". De predikant vindt het nog te vroeg om in te gaan op haar verwachtingen. Ze is nu vooral nog aan het verkennen, bij voorbeeld de mogelijkheden van het rechtssysteem, de cultuur en re ligie van de diverse etnische groe pen, maar ook de drugsproblema tiek die in de cellen nog volop be staat. Niet alleen Wat zij zich wel meteen heeft voor genomen is een verbinding te leg gen tussen "de gemeente buiten en binnen de muur". Ds. Terlouw: Je bent uiteindelijk één kerk, één li chaam zij het in een uitzonderlij ke situatie - en dus spreekt het vanzelf dat je naast elkaar gaat staan, een stuk medemenselijkheid toont". De predikant benadrukt dat zij behalve ambtenaar in het huis van bewaring, ook predikant in de kerk is. Dat contact wil ze ook ste vig houden. Naast een predikant, een aalmoe zenier en een humanistisch raads vrouwe een dergelijk trio is ook te vinden in de straf- en jeugdgevan genis in Scheveningen is ook een aantal kerkelijke vrijwilligers ac tief. Dat zijn, in tegenstelling tot de dominees, in de meeste gevallen vrouwen. "Dat is in de ziekenhuizen ook zo, Ik heb daar geen verklaring voor". Ds. Térlouw, ook aangesteld voor het penitentiaire ziekenhuis, wil zeker gaan bijdragen aan de toe rusting van vrijwilligers. "Ik zie mijn functie niet geïso leerd. Misschien juist omdat het hier zo'n' gëisoleerde situatie is". Tijdens de bevestigingsdienst in Bodegraven, een paar weken gele den, werd opgemerkt; "De gevan genen en dominee Terlouw hebben één ding gemeen: ze willen niet al leen gelaten worden". Of dit voor al le gedetineerden geldt is de vraag "Voor sommigen is het benauwend om altijd met anderen te moeten sa menleven" maar de predikant zelf kan er zich volledig in vinden. Jungle "Ik geloof dat er voor iedereen die vrijkomt, afgestraft is zoals dat heet, een nieuw begin mogelijk zou moe ten zijn. Maar vaak is dat toch niet zo, omdat zo'n persoon met de nek wordt aangekeken. Ik ben vol hoop naar de kerk toe, dat zij zichzelf in dat opzicht laat corrigeren". Ds. Terlouw vindt niet dat zij er speciaal is voor de gelovigen in het huis van bewaring. Voor deze mensen heeft zij wel een taak, maar niet exclusief. "Je bent er ook voor anderen. Ge woon, als medemens". Een ieder wordt in zijn waarde ge laten. Zo wordt er bijvoorbeeld een feest georganiseerd voor de hin does. De predikant wil niet als een evangelist rondlopen. "Ik heb geen verborgen agenda". "Ik hoop wel dat ik een getuige ben van Jezus Christus en Zijn vrede. Maar de eer ste wet is datje respect hebt voor de ander. Pas dan kunnen er mogelijk heden ontstaan voor diepere con tacten. En dan vertel ik wel hoe ik erover denk, maar het is nooit een zaak van moeten. Als de vrijheid in het geding komt..." Vrijheid? Ds. Terlouw komt een gebeurtenis voor de geest die als Ds. Terlouw-Sterk buiten de gevangenismuur: "De eerste wet is dat je respect hebt i kunnen er mogelijkheden ontstaan voor diepere contacten". antwoord kan dienen. "Aan het ein de van een gesprek bekende een be woner; ik was van plan om jullie voor mijn karretje te spannen, maar omdat er hier echte belangstelling voor je wordt getoond, vergeet je al les en voel je je even vrij. Daar gaat •het om. In wezen is het hier een soort jungle en dan is het goed om een plek te hebben waar je even je zelf kunt zijn". Exodus "Zelfs in de gevangenis kan een stukje innerlijke vrijheid ontstaan. Het is wel heel veel wat ik nu zeg je loopt iedere dag tegen het sys teem aan, dat eerder afstompend werkt. Daarom zijn de contacten zo belangrijk, met familie, maatschap pelijk werk". De zondagse diensten worden ook aangegrepen om evep in een andere sfeer te zijn. De vier diensten er mogen niet te veel ge vangen tegelijk samen zijn wor den bezocht door zo'n 140 van de ruim tweehonderd gevangenen. Hoewel de dominee niet aan deze baan is- begonnen onr "succes te boeken", wil zij wel zoeken naar kansen te geven. Ja, negen van de tien vallen terug in hun oude ge woontes, maar weet ds. Terlouw, "het geloof kan bijdragen aan de persoonlijkheidsontwikkeling". Nazorg buiten de gevangenismuren is van levensbelang. In Schevenin gen bestaat het project 'Exodus', wat 'uittocht' betekent. "Na, de uit tocht komt eerst de woestijn". Van daar dat ex-gedetineerden letterlijk worden opgevangen. "Als er geen nazorg is, dan zijn al je woorden zonder grond. Dan zeg je: er is hoop, maar je geeft iemand niet de instrumenten in handen om er echt wat van te maken". Dat het werk frusterend is, kan ds. Terlouw aan haar enthousiaste collega's niet merken. "Het is wel zo dat er moeite bestaat met het systeem van vrij heidsberoving. Bij de meesten heeft het nauwelijks zin, behalve dat ze een tijd uit de maatschappij zijn. En iemand die echt tot ander inzicht komt, moet soms nog jaren dat en thousiasme levend houden. Dat is een spanningsveld, waar collega's wel eens op af knappen". De Rooms-Katholieke Kerk in het vaderland van Karol Wojtyla, voor velen beter bekend als paus Johannes Paulus II, mag dankbaar zijn. Na vele jaren de kerk en haar leden gediscrimineerd te hebben, bevindt de Poolse staat zich aan de vooravond van een historische beslissing: religie en geloof zullen vanaf deze maand geen vieze woorden meer zijn, waarvoor iedere rechtgeaarde Pool zich moet schamen. Tijdens de viering van het dui zendjarig bestaan van de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk, vorig jaar, werd door een gezaghebbend staatsideoloog ruiterlijk toegege ven dat het in al die jaren na de Oktoberrevolutie van 1917 niet gelukt is om de godsdienst het 'opium van het volk' ook maar iets in te perken. Ook de kerken in het socialistische paradijs kun nen daarom dankzij de frisse wind van Gorbatsjov nu, zij het in beperkte mate, ruimer adem ha len. Dat ging eveneens niet aan de landen in het Oostblok voorbij. Allereerst bleek dat uit kleine dingen. Om bij de Rooms-Katho lieke Kerk te blijven: vorig jaar bijvoorbeeld konden voor het eerst de uitzendingen van de 'we reldomroep' van Rome, Radio Vaticana, in vrijwel alle socialisti sche staten worden ontvangen. Merkwaardig detail:is de ont vangst in Oost-Europa nu goed, in het eigen Italië drukken zenders de stem van Rome de ether uit... Nieuwe tijd En nu gebeuren er grote dingen. Deze maand gaat de regering in Polen door de bocht. Aan de offi ciële systematische onderdruk king van het enorme gelovige volksdeel komt een einde. In de jaren onder Stalin werd de grote Rooms-Katholieke Kerk van haar eigendommen beroofd, werden bisschoppen voor de rechter ge daagd en kwamen daar weer met zware straffen vandaan, en wer den aankomende priesters ge dwongen het militair uniform te dragen. De Poolse premier Mieczyslaw Rakowski presenteerde vorige week een paar nieuwe wetten in het parlement en merkte daarbij op dat er nu sprake is van een nieuwe tijd. De drie ingediende voorstellen, die deze maand door het parlement bekrachtigd moe ten worden, geven de Rooms-Ka tholieke Kerk volledige vrijheid van godsdienstoefenening en te vens haar eigen zaken naar eigen goeddunken te regelen. Boven dien hebben de tienduizenden geestelijken daardoor recht op een pensioen. Overigens bevestigen deze wet ten de bestaande praktijk. Wat die sovjet-ideoloog volmondig aan gaf, wordt door de Poolse over heid ook al jaren begrepen; door de kerk te onderdrukken groeit je invloed niet echt. Dezelfde offi cieuze ruimte die bijvoorbeeld de vakbeweging kreeg, werd ook het deel van de kerk. De kerk ge bruikte haar positie ook bij het bewerken van de steeds duidelij ker gekanaliseerde drang naar de mocratische vrijheden. Heet hangijzer En dat een Pool in 1978 paus werd, deed de Rooms-Katholieke Kerk ook bepaald geen kwaad. Johannes Paulus II heeft zich al tijd bewust afstandelijk tegen over zijn vroegere regering opge- Tijdens zijn bezoek aan Polen, twee jaar geleden, bezocht de paus een monument ter herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereld oorlog. (foto AP) steld. Tot spijt van het bewind weigerde het ministaatje diplo matieke betrekkingen aan te kno pen. Nu na de erkenning van Soli dariteit waarop Walesa de paus demonstratief in Rome ging be danken voor diens steun ook de kerk meer status krijgt, zal de verhouding Warschau—Vaticaan ongetwijfeld beter worden. In dat verband gaan de gedach ten bijna automatisch naar een ander land waar Rome ook geen echte contacten onderhoudt: Is raël. Terwijl deze week daar tij dens Jom Hashoa de slachtoffers van de holocaust zijn herdacht, bevindt zich in Polen nog steeds een heet hangijzer in de relatie Je ruzalem—Vaticaan, namelijk het Karmelietessenklooster op de plek waar zich in de oorlog het vernietigingskamp Auschwitz bevond. Al jaren was het klooster de in ternationale joodse gemeenschap een doorn in het oog. Was het niet juist Polen dat eeuwenlang, tot aan de Tweede Wereldoorlog toe, bekend stond om zyn anti-semi- tisme? De lucht leek op te klaren toen vertegenwoordigers van het Vaticaan en de joodse gemeen schap ruim twee jaar geleden overeenkwamen dat het klooster naar een plaats buiten het kamp zou worden verplaatst. Dit moest in februari dit jaar een feit zijn. Misverstand Echter, toen de bewuste datum daar was, bleek ér niets van de af spraak terecht gekomen te zijn. Van joodse zijde werd onder meer bij monde van het internationale joodse comité (IJCIC) meege deeld, dat de vrieskou in de on derlinge betrekkingen weer volop aanwezig was. Van de zijde van het Vaticaan werd echter be nadrukt dat het probleem niet daar lag de Poolse overheid kwam niet over de brug met de benodigde vergunningen. Het is een feit dat de in Rome vertegenwoordige Nederlandse kardinaal Willebrands verant woordelijk voor de dialoog met de joden aandringt op het ver trek van het klooster. Deson danks blijft de positiebepaling te genover de joden een probleem. Een pijnlijke demonstratie gaf de paus daar zelf van door tijdens zijn bezoek aan het voormalig kamp Mauthauzen gedurende zijn omstreden reis naar Oosten rijk vorig jaar niet in te gaan op de daar omgebrachte joden. De jongste ontwikkelingen rond het klooster stemmen niet veel optimistischer. Het wordt steeds duidelijker dat voor veel Poolse gelovigen het gebouw geen probleem is. Er is zelfs al een actiegroep van rooms-katholie- ken groep die het klooster wil be houden. Hun bewering dat het niét op de plaats van het kamp Auschwitz is gebouwd, ging pater Gegotek, belast met deze proble matiek, echter te ver. Het kloos ter, zo zei hij vorige week in een interview, bevindt zich wel op de plek het voormalige kamp Auschwitz, maar de joden wer den omgebracht in de gaskamers van Birkenau, iets verderop. Het probleem berust volgens hem dus op een misverstand... Extra pijnlijk Juist nu de Rooms-Katholieke Kerk in Polen officieel al haar vrijheden terug krijgt, valt het conflict rond het Karmelietessen klooster extra pijnlijk op. Het is een schaduw op deze feestelijke gebeurtenis in de geschiedenis van de kerk, die eeuwenlang me de-verantwoordelijk was voor de discriminatie van de 'Christus- moordenaars'. Het maakt tevens nieuwsgierig naar wat straks daadwerkelijk gedaan wordt met de vrijheid om nieuwe kerkelüke gebouwen neer te zetten. W.S. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10ds. Alblas, 11.45 oec. studentendienst; Marekerk 10 ds. Kateenberg. 5 ds..V.d. Velden Woerden; Mara- nathak. (L. Morsweg) 10 ds. Rietveld; Oecu- manische geloofsgemeenschap De Regen boog (Merenwijk) 9.30 en 11.15 pastoor Van Well en dr. De jonge; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 SoW-dienst Petrakerk; Bevrijdingsk. (Mont- gomerystr.) 10 ds. Mackaay, 5 ds. Hortensius; •Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Nauta en pas toor Heyster; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse 1 Schouw) 11 ds. Kramer. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds. Van Beinum. Diakonessen- huis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. Van 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Ge- ref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surmamestr.) 10 ds. Hortensius, 10.30 do vend.; Oude Vest 10 SoW-dienst Hoogl. kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis'Groenhoven hr Van Wallinga; Merenwijk zie herv. gemeente. Ge- ref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds. Groeneveld. Geref. Gem. (zie onder Leider dorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15ds. Mostert. Doopsgez.- Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10 ds. Vos-Wiegand. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) ds. Agte- reek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 ev. Piet, 10.30 ev. Smit. Evangeliecentrum- Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr. Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten De Ontmoe ting'. Noordhofland V schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Christelij ke Wetenschap (St^ensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30. 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw- .smgel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7. zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat. 7. zo. 9.30; Steen- schuur zat. 7, zo. 8.30,10.11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7.30, zo. 9.30 en 11Lam- menschansweg zat. 7. zo. 9 en 10.30; Haarl- .straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Bergsma Lek- kerkerk. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 prof. V.d. Broek Ravenswaay, 7 ds. Van Driel. Ge ref. Kerk 9.30 ds. Veenstra, 6.30 ds. Wilschut. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds. Westerink Den Helder. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds. Ommering. 6.30 ds. Van Roon Zeist; Kruiskerk 9.30 prof. V.d. Beek; Op- standingskerk 9.30 ds. Boeyenga-Alders Dordrecht; G. Herderkerk 10 ds. Nieuwenhuis. 6.30 ds. Mulder; De Bron 9.15 ds. Oosthoek Velp, 10.30 ds. Taselaar; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Oudshoomse kerk 10 ds. De Nie Amsterdam; S'ionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Van Andel Bergschenhoek. 6.30 ds. Ver- ploeg Ermelo. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 ds. Wilschut, 5 ds. Van Wijngaarden; Salv.kerk 9.30 ds. Nawijn Hoogland. 5 ds. Bovenberg Leiden. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 hr. Kleingeld. 4.30 ds. Jans- sens. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 16.30 ds. v.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwèrfstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. Van Bameveld, 6.30 hr. Van Gemeren. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) hr. V.d. Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Briljantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bet hel', hoek Emmalaan) 10 hr. Vermeij. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 ds. Bloemendaal. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7. zo. 9.45 en 11.30; Pi- usk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Van Eijk Gouda, 6 ds. Vermaat Maasslui^GereL/Herv. Bemhardstr.) 10 dr. Bade Alphen. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 6; Salv.kerk 10 en 6.30; Bethl.kerk (Nieuwer- brug) 10 en 6.30. Geref. Kerk 10 en 6.30. Ge ref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 5.30. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 8 ds. Van Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. V.d. Pol, 6.30 ds. Jansen; De Stek 9.30 ds. Van 't Hoff. Geref. Kerk 9.30 ds. De Jong, 5 ds. Van 't Hoff. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Van Dij ken üsse. Geref. Gem. 9.30 leesdienst. 7 ds. Boogaard. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) 9.30 hr. Van Steenis. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 kand Ro denburg Kaktwijk. 6.30 ds. Meijers Leiden. Ge ref. Kerk 9.30 ds. Huisman, 5 ds. Bergsma. Rk Kerk: dorp zat. 7. zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7. zo. 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM: Herv. Gem. zie geref. kerk. Geref. Kerk ('Hoeksteen-) 10 ds. Rothfusz SoW- dienst, 7 ds. Hofland. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. Van Langevelde. Rk Kerk: Marl. zat. 7. zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7. zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds. Boonstra. Rk Kerk zat 7, zo. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 10 kand mw. Hagen Leiden. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30. KATWUK AAN DEN RUN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. De Graaf, 6 ds. Sloof; Ontm- .kerk 10 ds. Sloof. 6.30 ds. De Graaf. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Koster, 5 ds. V.d. Horst. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWUK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Chnst, 6 ds. Volk; O. Kerk 10 ds. Visser. 6 ds. Christ; Ichthusk. 10 ds. Van den Berg, 6 ds. Bogaard; Pmélk. 9.30 ds. Stam Ter Aar, 6 ds. Visser; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds. Vroegindeweij, 6 ds. Sjollema. Overduin 2.15 ds. Baa6. Herv. Gem. "De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. Nieber. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds. V.d. Horst 5 ds. Kersten; Triumfatork. 9.30 ds. Kersten, 5 ds. Koster. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. Janssens, 7 ds. Zwarts. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Uni- zaal) 10 en 5 ds. Van den Belt. Geref. Gem. (Remisestr.)IO en 5 leesdienst. woen. 7.30 ds. Elshout Scheveningen. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voor- str. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 hr. Van Groningen. Soefi Be weging (Zd-Boulevard) 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 prof. Berkhof Leiden, 7 ds. Van Niel Rijnsburg. Geref. Kerk 10 ds. V.d. Lugt, 7 ds. Van Niel SoW-dienst. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Doesburg. 6.30 ds. V.d Bom; Scheppingsk. 9,10.30 ds. V.d. Bom. Leythen- rode 10. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds. Brommet, 10.45 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds. Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Sohllt. Ge ref. Kerk 9.30 dr. Brinkman De Bilt, 7 ds. Den Heeten Hoofddorp. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. De GeF der. 7 ds. Langhout Putten; Pauluskerk 10 ds. Koldewijn De Kaag. Geref. Kerk 10 en 7 ds. Boswijk ha. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9.30 en 4.30 ds. Scholte. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 7 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. Velema. Geref. Gem. 10 en 4. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 V.d. Mei. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Slob Oegstgeest, 6.30 ds. Janse Woerden jeugdd.. Geref. Kerk 9.30 ds. Van der Weg-Rullman. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30. Remonstr. Gem. 10 drs. Van woerden-Surink. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 en 6.30. Ge ref. Kerk 9.30 ds. De Bruin Oegstgeest, 7 ds. Wattel Hoofddorp. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Ten Voorde. 7 ds. Mackaay Leiden. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Van Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Geuze, 7 dr. Noordegraaf Ede.. NOORDWUK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. V.d. Lee, 5 ds. Kuyt, 7 ds. Scholte; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Wattjes Als- dorf; De Rank (Golfbaan) 10 ds. V.d. Bergh. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10ds. Schol te. 7 ds. Wattjes; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. El- gersma. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds. Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Kuiper ha. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7. zo. 9.30 en 11 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Sierat Oegstgeest; De Zilk geen dienst. Rk Kerk Vic toria zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Verseput, Pauluskerk 10 ds. Da Costa, Gemeentecentrum (Lijtw.) 7 ds. Plomp. Geref Kerk 10 ds Plomp ha. Geref. Kerk Vnig. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 ds. Groeneberg Amersfoort. 3 ds. Houtman Leiden. Ned. Ge ref. Kerk (Gem.centrum) 8.45, 4 ds. Mudde Breukelen ha. Van Wijckerslooth 4 ds. Rijksen ha. Endegeest 10 ds. Friederich. Volle-evan- geliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 hr. Hoffenaar Voorhout. Geref. K. 9.30 ds. Zijl, 6.30 ds. Czina Rijnsburg. Remonstr. Gem. 10 dr. Meijering Oegstgeest. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 10.30; Petrus-B. zat. 7. zo. 9.30 en 11.30. RUNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9 30 ds. Van 1 Hof Woubrugge, 7 ds. Van der Hoeven. Chr. Geref. K. 9.30, 2.15 ds. Bouw Urk. RUNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. Wagter, 4.30 SoW-dienst Imm. kerk; Bet- helkerk 9.30 ds. De Bruin Maarn, 5 ds. Katten- berg Leiden. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 en 3 ds. Terpstra; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Czi- ria, 5 ds. Snel SoW-dienst; Maranathakerk 9.30 ds. Snel, 5 ds. Zijl Oude Wetering. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. Hofman Ouderkerk a/d Amstel. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr. Wit- mer Voorhout ha. Rk Kerk zo. 10.30. RUPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 1030ds. Van Achterberg Leiden. 7 ds. Vollebregt. Geref. Kerk 9.30 ds. Bras, 7 ds. Vollebregt. Chr. Ge ref. K. 10. 5 ds. Van der Heijden. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Sjollema Kat wijk aan Zee. 6.30 ds. Stam jr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. De Reus. Rk Kerk Aardam zat. 7. zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr. Vermeulen. 6.30 ds. Germans Sassenheim. Geref. Kerk 9.30 ds. Oegema. 6.30 ds. Bras Sassenheim. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst, 5.30 ds. Heida. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10 ds. Hemmes Oegstgeest. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Schaap. 7 zie geref. kerk; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. Kersten Scheveningen. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds. Korevaar, 4.30 ds. Van Kooten. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos'. Leidschendam) 10 ds. Verheule. Geref. Kerk 10 ds. De Zwart, 7 ds. Van der Schoot. Geref. K Vr.ig. (Bachlaan) 10 en 5 ds. Reitsema. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7. zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7. zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula- basisgemeenschap (Fortgenschooi) 10.30. WADDINXVEEN Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Maasland. 5 ds. Goossen; Hoeksteen 9 30 v.c Groenenboom. 5 ds. Schipaanboord; Bethelk. 9.30 drs. Oosterom Kampen, 5 ds. Visser Aal burg; Rehoboth-school 9.30 drs. Kachelland Kamerik; Imm.kerk 9.30 ds. Koetsier Heemste de, 7 ds. Onstein. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 en 5 ds. Terlaak Alphen; Ontm.kerk 9.30 ds. De Moor. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 14 45 ds Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Van der Want. Oud-Geref. Gem. (Mercu- riusweg 29) 10 en 6.30 leesdienst. Remonstr. Gem. 10 ds. Thieme-tiessing Boskoop. Rk Kerk St. Victor 10; Ontmoetmgskerk zat. 7. zon. 11.15. Jehova's Getuigen (Trooststr. 4) WARMOND: Herv. Gem. 10 ds. Muis. Rk Kerk zat 7. zo. 9 en 10.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 prof. Van Gennep, 4.30 ds. Van Dis; Kievietk. ('Sa men op weg') 10 ds. Janse de Jonge; Mes- siask. 10 ds. Vuyst Zeist; Dorpscentrum 9.30 Dekker Rotterdam. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. Schelhaas Den Haag. 7 ds. V.d. woude. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Knoppers Den Haag. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. V.d. Hoe ven. 6.30 ds. Van "t Hof Geref. Kerk 9 30 en 6.30 ds. Dronkert. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Kielder Vianen. Geref. Kerk 9.30 ds. Haitsma Bos koop. 7 kand. De Haan. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Limburg- Klokke. Rk Kerk St. Jan 9.30; Chr. Dienaark. 9.30. Meerburgkerk H. Rijndijk zat. 7. zo. 9.30 ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 ds. Van Doorn Alphen. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 drs. Buikema ha. Remonstr. Gem. geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 15