Om iets te bereiken moet je vaak je nek uitsteken' Veel gratis reclame voor Duinrell Sergio Leone overleden Jerney Kaagman van de BV Pop: Daalmeijer directeur Veronica Missen ontvangen speciale gast T elevizierring maakt me trots en verlegen' 9Vader van spaghetti-western MAANDAG 1 MEI 1989 De BV Popprijs is een initiatief van de vakorganisaties voor muzikanten in de pop en lichte muziek. De BV Pop heeft de prijs ingesteld om muzikanten die al bekendheid hebben nog net even een extra duw in de rug te geven. Earth and Fire-zangeres Jer ney Kaagman is hét gezicht van de stichting BV Pop. Jerney heeft als geen ander een lans gebroken voor betere werkom standigheden voor popmuzi kanten. BLARICUM de BV Popprijs wordt morgen voor de vierde keer in het Escapetheater in Amsterdam uitge reikt. Net als andere jaren zijn er weer drie genomineer den. Dit jaar zal de strijd gaan tussen The Nits, saxofonis- te Candy Dulfer en popgroep De Dijk. De BV Pop adviseert muzikanten op allerlei terreinen zoals het af sluiten van goede contracten, het zorgvuldig omgaan met belas tingzaken, het afsluiten van ver zekeringen, kortom in alles, be halve de artistieke kant van mu ziek maken. Op dit moment heeft de BV 200 leden en volgens Jer ney moeten dat er in de komende jaren veel meer worden. Sinds 1 januari van dit jaar is de BV Pop een samenwerkingsverband aan gegaan met de Kunstenaarsbond van de FNV. Jerney Kaagman: "Voorlopig voor een proeftermijn van een jaar. We willen bezien of we samen sterker staan". Nek uitsteken De activiteiten van de BV werden Jerney Kaagman niet altijd in dank afgenomen. "Nee, je moet vaak je nek uitsteken om iets te bereiken. Als je misstanden aan de kaak wil stellen, moet je soms mensen tegen je in het harnas ja gen. Dat vind ik op zich niet zo erg, maar ik heb wel eens het idee dat mijn eigen carrière daardoor wel eens werd gedwarsboomd. Zodra je je nek uitsteekt is niet ie dereen even blij met je". Jerney verklaart waarom de vakorganisatie*besloten heeft tot het instellen van een jaarlijkse prijs. "Ten eerste is de onder scheiding er in het belang van de muzikanten omdat het voor hen toch heel aardig is als zij in hun biografieën kunnen vermelden dat zij een belangrijke Nederland se onderscheiding hebben gehad. Ten tweede is het ook voor de BV Pop een wervende zaak omdat we daarmee meer naamsbekendheid krijgen". Een andere zaak waar de BV Pop zich momenteel mee bezig houdt is de betaling van muzikan ten voor medewerking aan radio- en televisieprogramma's. Jerney Kaagman: "Het is helaas nog steeds zo in Nederland dat arties ten gratis meewerken aan radio- en televisieprogramma's. De el lende is dat als je het niet doet, je plaat ook niet op de radio wordt gedraaid. Wij van de BV Pop zijn in onderhandeling met de omroe pen om daar verandering in aan te brengen". Sponsor Terug naar de prijs van morgen. Aan aandacht voor de BV Pop prijs zal het dit jaar niet ontbre ken. Vanaf gisteren tot en met 3 mei wordt in Amsterdam de In ternationale Music and Media Conference gehouden. Dat bete kent dat er duizenden i HILVERSUM (GPD) Nieuwslijn-eindredacteur Joop Daalmeijer (43) is be noemd tot televisiedirecteur van Veronica. Hij volgt Tij- men Koelewijn op, die al ge ruime tijd geschorst is en ziek thuis zit. Hans van der Veen (40), hoofd pers en pr van Veroni ca volgt Lex Harding op als directeur radio. Harding verlaat per 1 juni Veronica om zich als directeur geheel te wijden aan de commer ciële satelliet Veronique. Zowel Daalmeijer als Van der Veen worden opgeno men in de directie van Vero- de hoofdstad rondlopen die met popmuziek te maken hebben. Kaagman: "We willen voor de ge nomineerden de maximale inter nationale promotie uit de prijsuit reiking slepen. Vandaar dat we de uitreiking laten samenvallen met de beurs". MEXICO De huidige Miss Holland, Angela Visser (links), buigt zich met de missen Canada en Ierland vertederd over naar een spe ciale gast, de chimpansee Avi. Het aapje mocht met zijn trainer mee naar een feestje voor de deelneem sters aan de Miss Universe verkiezing. De verkiezing wordt pas op 23 mei gehou den in Mexico, waar de mis sen zich nu al bevinden 'ter voorbereiding op het grote gebeuren'. (foto ap> Peter-Jan Rens: HILVERSUM (GPD) - „Ik was to taal verbijsterd. Ik krijg nooit een prijs." Peter-Jan Rens, die dezer dagen de Televizierring kreeg, zegt dat hij eigenlijk verwacht had dat Ron Brandsteder de prijs zou krijgen. „Dat het publiek mij de prijs gaf, en dat met zo'n grote meerderheid, maakt me trots, maar ook verlegen. Ik had het echt niet verwacht." De populaire VAR A-presenta tor vindt dat de prijs eigenlijk Wassenaarse graaf hoofdpersoon in 'Kom ns langs...' DEN HAAG/WASSE NAAR Buiten schijnt de zon volop, binnen wordt het licht getemperd door barokke gordijnen. De ruimte van het statige ho tel waar het radio-pro gramma 'Kom ns langs in Des Indes...' wordt opge nomen, is niettemin tot de laatste stoel uitverkocht. Voor zeven gulden vijftig per kaartje blijken vooral oudere Haagse dametjes op het geesteskind van Ka- rel Prior af te komen. door Miep de Graaff Het was afgelopen zaterdag middag, toen de opnamen plaatsvonden, dus stralend weer. Gistermiddag tijdens de uitzending van 'Kom ns langs in...' was het net zo stralend. Spijtig voor de Wassenaarse graaf Hugo van Zuylen van Nijevelt, die dit keer de hoofd persoon in het radioprogram ma van Karei Prior was. Krijgt of neemt de veelbespro ken graaf ruim een uur lang de gelegenheid volop reclame voor zijn attractiepark Duin rell te maken, is het weer veel te mooi weer om binnen bij de radio te blijven hangen. En op rumoerige terrasjes zal het slecht luisteren zijn naar wat de graaf en zijn gasten te mel den hadden. En dat is jammer, want de zonaanbidders hebben giste ren tussen de wervende woor den over het attractiepark door tal van opmerkelijke we tenswaardigheden over het doen en laten van de adellijke Duinrell-directeur gemist. Aardig was bijvoorbeeld dat oud-coureur Maus Gatsonides langskwam in Des Indes om te verhalen hoe hij met een nog jeugdige graaf de Rally van Monte Carlo heeft gere den. Verrassend blijkt ook het live-optreden van de dames- groep-in-opkomst, 'the Sis ters'. De groep, volgens de pr- man van het Wassenaarse at tractiepark 'geboren' op Duin rell en om die reden door de graaf uitgenodigd, blijkt ook op zaterdagmiddagen in war me hotelruimtes voor kippe- vel te kunnen zorgen. Wending Het gesprek krijgt een opmer kelijke wending als Prior en Van Zuylen het krijgen over de recente rondreis van de graaf en zijn echtgenote. Het Wassenaarse echtpaar blijkt tijdens die reis ook Zuid-Afri- ka te hebben aangedaan. Prior: "Maar dat mag vandaag de dag toch helemaal niet meer?" Van Zuylen: "Onzin. Trouwens, ik heb niets van rassendiscriminatie ge merkt", en vervolgens stelt hij dat blank zwart tegenwoor dig zo veel en vaak met elkaar kunnen omgaan. "Ze mogen zelfs met elkaar trouwen te genwoordig. Niet dat ik het daarmee eens ben, maar dat is weer een ander verhaal...". De zaal houdt hoorbaar de adem in, maar de opmerking blijft verder in de lucht hangen. Prior gaat meteen weer door. De volgende gast wacht. Intussen sukkelt één van de Haagse dametjes in het pu bliek in slaap. Het is ook zo warm... voor het hele team van 'Doet 'i of doet 'ie 't niet' is. „We hebben hem met z'n allen verdiend. Ik den\dat ik hem gekregen heb, om dat er bij mij geen verschil is tus sen hoe ik normaal ben en hoe ik op de tv ben. Dat merkt het pu bliek. Heel belangrijk vind ik dat de kandidaten een goede tijd heb ben en niet voor gek zitten. Je moet nooit ten koste van mensen wer ken." Het belangrijkste van de Televi zierring is dat het een publieks prijs is, vindt Rens. „Het is een er- kenning van je werk. Je moet het als presentator hebben van je pu- bliek. Dat helpt mij er vaak weer bovenop. Zoiets werkt trouwens naar twee kanten. Ik van mijn ji kant probeer het publiek energie te geven. De kijker moet na zo'n show eigenlijk het gevoel hebben 1 dat hij er weer tegen kan." Op speciaal verzoek van de VARA heeft Peter-Jan een vijftal zomeredities van 'Doet 'ie 't' ge maakt, die gefilmd zijn in een aantal Nederlandse pretparken. Deze programma's, die de vakan tie als thema hebben, zullen vanaf eind mei te zien zijn. ROME (AP) - De Italiaanse regisseur Sergio Leone, de 'vader van de spaghetti- western', is in de nacht van zaterdag op zondag in zijn woning in Rome aan een hartaanval overleden. Hij is 60 jaar geworden, Leone verwierf grote internatio nale bekendheid met geweldda dige, maar zeer gestileerde wes terns, die een geraffineerdere in trige bezitten dan hun doorgaans oubollige Amerikaanse tegen hangers. Zijn bekendste films zijn „The Good, the Bad and the Ugly", ,A Fistful of Dollars", „For a Few Dollars More" en „Once upon a Time in the West". In veel van zijn films speelde de door Leone groot geworden Clint East wood de hoofdrol. „Met de dood van Sergio Leone heeft de Italiaanse cinema een van de meest gewaardeerde regis seurs die in de hele wereld be kend genoot verloren," zei de Ita liaanse president Cossiga in een reactie op diens overlijden. Leone begon zijn loopbaan als assistent bij de film „Fietsendie ven" van Vittorio de Sica. Daarna werkte hij mee aan een reeks groots opgezette historische films in de jaren vijftig zoals „Ben Hur" en „De Laatste Dagen van Pom peii". In 1961 maakte hij zijn re giedebuut met een eigen histori sche spektakelfilm: „The Colos sus of Rhodes". Antiheld Met zijn tweede film, de western A Fistful of Dollars, verraste hij in 1964 vrijwel iedereen in de film wereld, omdat dat genre zijn bes te tijd leek te hebben gehad. Maar in tegenstelling tot het zwaar ro mantiserende, Amerikaanse gen re van de frisse, gladgeschoren cowboyheid creëerde Leone een wésternversie met een ongescho- Sergio Leone ren, cynische antiheld, die echter met zijn revolver zeker zo goed van wanten weet. Het succes van Leone's wes terns leidde tot een ware stort vloed van spaghetti-westerns, zoals het genre naar zijn Italiaan se herkomst al snel werd ge noemd. Tussen 1964 en 1972 wer den er door een groot aantal Itali aanse regisseurs niet minder dan 300 van gemaakt. „De western is een zeer moeilij ke vorm," zei Leone eens in een interview. „Je moet een eenvou dig verhaal hebben, paarden en cowboyhoeden. Maar om interes se te wekken voor een eenvoudig verhaal moetje bijzonder goed de weg weten in de cinema. Dat is de reden dat er niet zoveel goede westerns zijn." In de jaren zeventig ondervond Leone nogal wat problemen om producenten te vinden die zijn dure en extravagante projekten wilden financieren. In 1983 slaag de hij er uiteindelijk- toch in om zijn droomproduktie Once Upon a Time in America" over het Amerikaanse gangsterdom in de tijd van de drooglegging te rea liseren. Kort voor zijn dood was hij bezig met de voorbereiding van een groots opgezette film over de Slag bij Leningrad in de Tweede Wereldoorlog.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 26