TELEVISIE TOEGELICHT
KLASSIEK I Bijdragen: Paul Korenhof
Porgy Bess
L'Heure
espagnol
Indrukwekkende mensen
TV-RUBRIEK
Nieuwe
Schubert
Mahler-uitgave
IN HET WEEKEINDE
Koninklijk toilet
Vanavond brengt de Nos 'Het ko
ninklijk toilet', een ironische tele
visiekomedie van de Zweedse te-
Jevisie SVT. Onder de bevolking
van een provincieplaats ontstaat
commotie wanneer bekend
wordt dat de koninklijke familie
er een bliksembezoekje komt af
leggen. De voorbereidingen zijn
in volle gang. Iedereen doet z'n
best de stad een zo goed mogelijk
aanzien te geven. Als de grote dag
daar is, zijn de verwachtingen van
de bewoners hoog gespannen. Al
leen de voormalige wethouder
Egon deelt niet mee in de geest
drift. (Zat. Nederland 3. 21.10
uur).
Concert
De NCRV-televisie brengt een
rechtstreeks verslag van het con
cert 'Gevleugelde vrienden" dat
vandaag in De Doelen in Rotter
dam wordt gehouden. De pianis
ten mr. Pieter van Vollenhoven,
Pim Jacobs, Daniël Wayenberg,
Tony Eijk en Laurens van
Roöyen zullen er een optreden
verzorgen. Zij hebben het afgelo
pen jaar onder de titel 'Gevleugel
de vrienden' een serie concerten
gegeven ten bate van het Natio
naal Fonds Verkeersveiligheid.
Dit fonds wil samen met de
ANWB voor een betere opvang
van verkeersslachtoffers zorgen.
Aan het feestconcert werken ver
der mee Wall Street Crash, het
Metropole Orkest onder leiding
van Harry van Hooff, de zangeres
Justine en de fluitiste Anneke de
Vries. (Zat, Nederland 1, 20.18
uur).
Rondom tien
Vandaag staat het Ncrv-telvisie-
programma 'Rondom tien' in het
teken van de verjaardag van prin
ses Juliana. Henk Mochel ont
vangt bekende en minder beken
de mensen, die vertellen over hun
bijzondere en persoonlijke con
tacten met de prinses. In de stu
dio zijn onder meer të gast de
oud-ministers De Gaay Fortman
en Luns, oud-kamervoorzitter
Van Thiel, Jos Brink, fotograaf
Paul Huf en enkele studievrien
den -en vriendinnen van de prin
ses. De verschillende verhalen
worden geïllustreerd met uniek
film -en fotomateriaal. (Zat, Ne
derland 1, 21.30 uur).
Film en video
In het televisieprogramma 'Vero
nica film en video' heeft René
Mioch een interview met Richard
Gere naar aanleiding van de film
'Miles From Home'. Ook praat
Mioch met Glenn Close en John
Malcovich, de hoofdrolspelers
van 'Dangerous Liaisons', een
film over lust, verleiding en
wraak. Verder heeft Mioch een
gesprek met Amy Irving die in de
film 'Crossing Delancey' de rol
van een jonge vrouw speelt die
moet kiezen tussen twee grote
liefdes. Jeroen Krabbé is in de
film een van living's grote liefdes.
Tot slot een gesprek met Tom Sel-
leck, die in de film 'Her Alibi' de
rol vertolkt van een misdaad
schrijver, die een meisje vrij
koopt uit de gevangenis en daar
mee hoofdrolspeler wordt in zijn
eigen roman. (Zat, Nederland 2,
20.29 uur).
Leven en dood
In de Veronica talkshow 'Op le
ven en dood' praat Koos Postema
over de verantwoordelijkheid
van mensen die in hun beroep be
slissingen moeten nemen over le
ven en dood van zichzelf en van
anderen. In deze aflevering praat
Postema met een man die redder
van beroep is. Hij weet niet meer
hoeveel drenkelingen hij uit de
Noordzee heeft gevist. Verder een
gesprek met een matroos, die met
namen veel kinderen uit de ge
kapseisde ferry de 'Herald of Free
Enterprise' heeft gered. Ook
komt er een Belgische brand
weerman aan het woord die be
trokken bij een brand in L'Inno-
vation, het grootste warenhuis in
Brussel. Tot slot, bezocht Poste
ma een Amerikaan die in de ijs
koude rivier nabij Washington
tussen de ijsschotsen was ge
sprongen om een vrouw van de
verdrinkingsdood te redden.
(Zat, Nederland 2, 21.20 uur).
Film 1
Vanavond brengt Veronica in
twee delen de Franse speelfilm
'For those I loved'. De film speelt
zich af in Warschau aan het begin
van de Tweede Wereldoorlog. De
15-jarige Martin Grayewski
woont in het getto van Warschau.
Zijn moeder en broertjes komen
om in de gaskamers van Treblin-
ka. Zijn vader sneuvelt tijdens de
opstanden van de Joden uit het
getto tegen de Duitsers. Martin
gaat meevechten met de Poolse
partizanen en als luitenant bij de
N.K.V.D. van het Rode Leger
rijdt hij Berlijn binnen. Hij wil
wraak nemen, maar de Russen
houden hem tegen en Martin emi
greert naar de Verenigde Staten.
Door hard werken wordt hij een
rijk en machtig man. Na tien jaar
voorspoed en geluk slaat het
noodlot opnieuw toe. (Zat, Neder
land 2. deel 1: 22.55 uur. deel 2:
00.25 uur).
Thriller
De Vara brengt de eerste afleve
ring van de vierdelige Britse thril
ler 'Zijn laatste vlucht'. De serie
laat zien dat mensen die ooit be
trokken waren bij de IRA, zich
nauwelijks meer zonder proble
men kunnen terugtrekken. Het
ondergrondse leger voelt zich dan
verraden en neemt wraak op het
voormalige IRA-lid.
Een mengsel van romantische-
en schuldgevoelens brengt Dan
ny McDonnell er toe zijn steun te
geven aan het Ierse Republikein
se Leger (IRA). Via de computer
van de bank waar hij werkt,
schuift hij met grote geldbedra
gen tussen alle valutamarkten
van de wereld. Het 'wisselgeld'
draagt hij af aan de IRA.
Danny wordt gepakt door de
Britse terreurbestrijders. Zijn da
den zijn goed voor 25 jaar gevan
genisstraf. Maar als Danny al zijn
kennis van de IRA opbiecht, staat
hij in minder dan drie jaar buiten
de gevangenispoort. De autoritei
ten zorgen ervoor dat Danny on
middellijk na de vrijlating Noord-
Ierland kan verlaten, zodat de
IRA hem niet op het spQor kan
komen. De gevangenisadmini
stratie maakt echter een fout:
Danny wordt een dag te vroeg op
vrije voeten gesteld en de IRA ligt
direct op de loer.
(Zon, Nederland 1, 20.28 uur).
ZATERDAG 29 APRIL 1989
Gershwin: 'Porgy and Bess'. So
listen, Glyndebourne Festival
Chorus, London Philharmonic
o.l.v. Simon Rattle. EMI CDS
7495682 (3 cd's).
Zelf in gerenomeerde platenzaken
zal men in de bakken "opera" soms
vergeefs zoeken naar 'Porgy and
Bess', een werk dat door velen nog
steeds niet voor 'vol' wordt aange
zien en rustig bij de muzicals wordt
ingedeeld. Alsof een werk over ne
gers vol populaire melodieën en in
vloeden uit jazz, spiritual en andere
sectoren van populaire muziek en
folklore geen 'serieuze muziek' zou
kunnen zijn! Onzin natuurlijk. 'Por
gy and Bess' is een volwaardige
opera met ruim drie aaneengesloten
uren hoogwaardige muziek, vrijwel
zonder gesproken dialogen.
Het is ook een werk dat niet al
leen bestaat uit hits als 'Summerti
me', 'Bess, you is my women now'
of'It ain't necessarily so'. Hoewèl de
tragiek van de beide hoofdpersonen
terecht in het centrum staat, is het
op de eerste plaats een opera over
de Amerikaanse negers in een
preiode waarin zij rich vaak nood
gedwongen aan de rand van de sa
menleving ophielden. Wie zich
daarvoor openstelt en niet op de
volgende bekende deun gaat zitten
wachten, vindt in Gershwins opare
een muzikale schatkamer vol ver
rassingen, maar ook met een drama
tiek die het simpele liefdesverhaal
tje verre overstijgt.
Zoals altijd met opnamen uit
Glyndebourne schuilt de grote
kracht hier minder in de individue
le prestaties, hoewel die zeker niet
gering zijn, dan in het ensemble-
werk en de sfeer van het geheel.
Daardoor wisten het koor en solis
tenteam, samengesteld uit negers
uit alle delen van de wereld en aan
gevoerd door de ook bij ons beken
de Willard White (die de titelrol al
eerder voor Decca opnam), de vo
caal slanke Bess van Cynthia Hay-
mon en de scherp getypeerde Spor
ting Life van Damon Evans ook in
de opnamestudio het drama vol-
baar tot leven te brengen. Het fasci
nerende klankenpalet van
Gershwin vindt een warm pleitbe
zorger in Simon Rattle, die met het
London Philharmonic spanning en
sfeer ononderbroken weten vast te
houden in een opname vol helder
heid en diepte. Speciale vermelding
verdient het tekstboekje vol fraaie
kleurenfoto's. Drie cd's vormen
voor menigeen een grote uitgave,
maar in dit geval zijn zij iedere cent
waard.
(GPD) Mensen kunnen heel in
drukwekkend zijn. Een stadion
met 55.000 mensen die met vlag
gen, spandoeken, oranje of rood-
wit-blauw beschilderde gezichten
zingen, fluiten, schreeuwen en jui
chen is bijvoorbeeld heel indruk
wekkend. Als zij met 50.000 man
het Wilhelmus zingen is dat heel
indrukwekkend. Als zij met
50.000 mensen het Deutschland
Deutschland ueber alles wegflui-
ten is dat weliswaar wat minder
indrukwekkend, maar als zij
daarna 15 sekonden (15 hele se-
kondenl) stilte betrachten ter her
denking van de slachtoffers in het
voetbalstadion in Sheffield, is dat
weer behoorlijk indrukwekkend.
En als er dan toch nog enkele hon
derden of tientallen zijn die door
die stilte heenzingen, dan is dat in
eerste instantie weliswaar pijn
lijk en beschamend, maar als je je
vervolgens realiseert dat zij niet
Hup Holland Hup zingen, maar
het Liverpool-lied van de slachtof
fers: 'You'll never walk alone',
dan is dat toch eigenlijk ook wel
weer aardig en roerend.
Mensen... je kunt er niet genoeg
van hebben. Ik wou dat ik er elke
dag een paar honderd in huis
had. En in zeker opzicht heb ik dat
ook, dankzij de televisie. Iemand
zou eens de moeite moeten nemen
te tellen hoeveel verschillende
mensen er op zo'n tv-avond van 7
tot 11 uur je blikveld passeren.
Het moeten er duizenden zijn.
Sommigen springen er tussenuit.
Bijvoorbeeld Gyorgy Konrad, Ge
orge Steiner, Jorge Semprun en
Gabriel Garcia Marquez. Vier
zondagavonden hebben we twee
uur per avond naar hen mogen
kijken en hen mogen aanhoren. Ik
heb dat als een groot privilege be
schouwd, te vergelijken met het
volgen van colleges van beroemde
schrijvers, wijze mannen, intelli-
gente medemensen. Alles bij el
kaar hebben wij hen stuk voor
stuk toch wel zo'n uur en drie
kwartier aan het woord gehoord,
geïnterviewd door Wim Kayzer.
Ik vond het geen seconde te veel. Ik
ken mensen die ik minder ken dan
ik hen nu ken.
Het is een hoopvolle gedachte
dat Konrad, Steiner, Semprun en
Marquez niet de enige schrijvers
zijn die iets te vertellen hebben. Er
lopen er nog honderden rond. Zo
nu en dan verschijnt er eentje bij
Adriaan van Dis. Twintig mi
nuutjes. Daar zijn we dankbaar
voor, maar we verlangen naar
meer. We? Het Nederlandse volk?
De kijkcijfers zullen ongetwijfeld
uitwijzen dat dat niet het geval is,
maar die kijkcijfers zullen ook
uitwijzen dat het er toch meer dan
een paar Feyenoordstadions vol
zijn. Ik zou best een uur naar
Henk J.A. Hofland willen luiste
ren, die bij Adriaan van Dis een
minuut of vijfentwintig van zich
afbeet over de verplichte VUT die
hem binnenkort zal beknotten in
zijn levensvreugde: het schrijven
in de krant over wat hem alle
maal bezighoudt. Hij is ook niet
van plan zich aan die VUT te sto
ren. En ik had ook best twee uur
achtereen naar Judith Herzberg
willen luisteren en kijken, in-
plaats van de drie kwartier die
zij nu door Ischa Meijer in het
NOS-programma 'Oog in oog'
werd geinterviewd.
Drie kwartier, is het dan nooit
genoeg?!?!
Nee, soms is het nooit genoeg. Zo
vaak zie je niet iemand die met
volstrekte integriteit de vragen
van de interviewer beantwoordt, -
of weigert te beantwoorden. Of
zich te weer stelt tegen het cliché-
denken. „Een ontzagwekkende
man!" zei Ischa over mr. Abel
Herzberg, Judiths vader. „Niet
voor mij", antwoordde Judith
Herzberg, „hij bibberde altijd.
Vaak vond ik het ook niet zo ont
zettend goed wat hij schreef. Mijn
vader had een goed antwoord op
onze kritiek. Als wij gelijk hadden
had hij goede kinderen, als wij
ongelijk hadden had hij een goed.
boek geschreven".
Abel Herzberg is nu 95 jaar. „Ik
ben er ontzettend dankbaar voor
dat hij niet is doodgemaakt", zei
Judith Herzberg, waarna zij het
even te kwaad kreeg. In wat voor
wereld leven wij toch dat je als
dochter al dankbaar mag zijn dat
je vader niet is doodgemaakt? Ju
dith wees er nog op, hoe uitzonder
lijk het voor Europese joden is dat
haar vader Abel nog leeft, maar
dat ook zijn vrouw en zijn kinde
ren nog leven. Hoeveel rijker zou
het culturele leven van Amster
dam niet zijn geweest als de joden
niet vermoord waren, even rijk
misschien als van Neyj York, filo
sofeerde zij.
Die drie kwartier waren zo om.
Ik had met alle liefde nog een uur
willen toehoren. Ischa deed het als
interviewer goed, netjes 'hebt u'
zeggend, waarna Judith 'bedoel
je' terugzei. Een mooi programma
dus, van een zelfde kwaliteit als
'Nauwgezet en wanhopig' van
Wim Kayzer, maar ook een verra
derlijk programma. Want bij de
televisie zal men nu nog jaren
lang zeggen: Judith Herzberg, die
is al eens heel lang op de televisie
geweest, verzin iets anders. Dus
dat extra uur dat we van Konrad,
Semprun, Marquez en Steiner
kregen, zullen we van haar moe
ten missen. Niet dat de wereld
dan vergaat. Maar mijn wereld
zou er toch wat interessanter door
zijn geworden.
Claudio Abbado: een specialist in het Weense repertoire.
van Dam, Orchestre National de la
R.T.F. o.l.v. Lorin Maazel. DG 423
719-2»<cd).
Als theaterwerk mag Ravels ope-
raatje dan een beetje onbenullig
zijn, muzikaal is het een waar ju
weeltje. Het probleem is het moei
lijk op het toneel realiseerbare ver
haaltje over de vrouw van een klok
kenmaker, die wekelijks haar min
naar ontvangt in het uurtje dat haar
man van huis is om de stadsklokken
op te winden. De tekst van Franc-
Nohain munt niet uit door gevoel
voor drama, maar is wel doordrenkt
van een verrukkelijke ironie, die
door Ravel perfect in muziek werd
vertaald. Dit werkje laat zich dan
ook het beste thuis genieten, zeker
aan de hand van een onlangs ver
schenen heruitgave van een opna
me uit 1965. De vijf solisten behoren
tot de bloem van het na-oorlogse
Franse operatoneel en met name Ja
ne Berbié (de vrouw), Jean Girau-
deau (de echtgenoot) en Michel
Sénéchal (de student) zijn specialis
ten in het muzikale komediewerk.
Maazels directie is een toonbeeld
van helderheid en verfijning, en de
gedigitaliseerde heruitgave klinkt
nog even fris als twintig jaar gele
den.
Schubert: Symfonie nr. 3 in D,
D.200 nr. 4 in c, D.417. The
Chamber Orchestra of Europe
o.l.v. Claudio Abbado. DG 423 653-
2 (cd).
Vorig jaar verscheen een opname
van alle symfonieën van Schubert
onder Abbado. Schijnbaar niets bij
zonders, want iedere dirigent van
formaat is aan zijn stand verplicht af
en toen een complete cyclus te
brengen. Bovendien is Abbado een
specialist in het Weense repertoire
van Beethoven tot Mahler, dat hij
laat klinken met een aangenaam
snufje Italiaans lyriek en intellectu
alistische precisie.
Het bijzondere was echter de ge
bruikte editie, tot stand gebracht
door Stefano Mollo, die op basis van
het handschrift alle partituren heeft
gezuiverd en daarmee een verras
send frisse, soms bijna nieuwe
Schubert naar boven haalde. Zijn
verbeteringen variëren van het con
sequent volgen van door de compo
nist aangebrachte correcties tot het
schrappen van alle wijzigingen en
toevoegingen van de hand van an
deren. De grote boosdoener was
Brahms, die vooral heeft getracht
de vierde symfonie (de 'tragische')
een romantische lading te geven die
zijns inziens beter bij de bijnaam
paste. Nu DG cd's los uitbrengt,
loont het de moeite juist.dat plaatje
met de derde en vierde symfonie te
beluisteren: Het gevaar is echter
groot dat daarna de lust ook de an
dere aan te schaffen, onbedwing
baar wordt.
Mahler: Symfonie nr. 4. Felicity
Lott (sopraan), London Philhar-
(foto pr)
monic Orchestra o.l.v. Franz Wel-
ser-Möst. EMI CDM 7698242 (cd)i
Verscholen in een goedkope serie
zit een opmerkelijke Mahler-itgave,
waarvan ik me nu al afvraag hoe we
er over een jaar of twintig naar zul
len luisteren. De pas 26-jarige Oos
tenrijker Franz Welser-Móst presen
teert zich hier als een dirigent die
aan het London Philharmonic Or
chestra uitmuntend spel weet te
ontlokken, van schitterende soli
van de houtblazers en van warmte
tintelende strijkerspassages tot
mooi doorzichtige tutti met een
prachtige balans tussen de diverse
groepen.
Er zijn meer jonge dirigenten dië
dat kunnen (hoewel: niet zoveel als
sommige platenmaatschappijen
ons willen doen geloven....) en het
echt fascinerende aan deze uitvoe
ring is de interpretatie van een diri
gent die op een heel eigen manier
met de structuur van het werk
speelt. Bij een zeer gematigd basis
tempo zijn flinke vertragingen,
even later gevolgd door kleine ver
snellingen eerder regel dan uitzon
dering, terwijl Welser-Möst in het
aanbrengen van accenten evenmin
als gemiddelde Mahler-interpreet
beschouwd kan worden. Het bij
zondere is dat dit alles nergens over
komt als een effect omwille van het
effect, maar als valt keurig op zijn
plaats binnen een ongewoon, maar
uiterst boeiend totaalconcept. En
alsof dat nog niet genoeg is, horen
we aan het slot Felicity Lott, die ra
ra avis onder de Britse vocalisten, iij
een engelachtig mooie sopraansolo.
Ravel: L'Heure espagnol. Jane
Berbié. Jean Giraudeau, Michel
Sénéchal, Gabriel Bacquier, José
dingstuk, 29 bijzondere presta
tie, 30 sierdek op e. bed, 31 voet-
lijst v.e. wand, 32 vloersteen, 33
balspel, 35 dwingend verlan
gen, 36 jap. gordel, 38 jongere
br. of zuster (Ind.), 39 nauw, 42
boomvrucht, 46 elk, 48 voor
(Lat.), 50 voetbalteam, 51 bin
nenste, kern, 54 bergweide, 55
Org. der Verenigde Volken
(Eng. afk.), 56 boom, 57 larve
v.e. insekt, 59 Europeaan, 60
woonschuit, 61 hooghartig, 63
eikeschors, 64 schrijfmiddel, 66
oude lap, 68 vogelprodukt, 70
fam. lid.
Oplossing
Horizontaal: 1 toestand, 6
breuk, 11 kade, 12 fam. lid, 14
gegraven diepte, 16 insekten-
etend zoogdier, 18 rand, 20 loon,
22 honingdrank, 23 schutsluis,
25 voorkeur, 26 asvaas, 27 twist,
28 vrucht, 30 zeepwater, 32
zeepwater, 32 deel v.e. boom, 34
ritueel gebruik, 36 voorzetsel,
37 muz. noot, 39 echtgenote, 40
vergroting, 41 op zekere tijd, 43
dat is (Lat. afk.), 44 neon
(scheik. afk.), 45 herkauwend
dier, 47 kleefmiddel, 49 een wei
nig, 52 onderricht, 53 spoedig,
55 afwezig, 56 riv. in Nederl., 58
slurfdier, 61 bovenaards wezen,
63 niet gespannen, 65 onder
grondse, 66 vr. munt, 67 riv. in
Gr.Br., 69 zeilbaan, 70 afgemat,
71 soepel, 72 verschil tussen
bruto en netto.
Verticaal: 2 telwoord, 3 vis, 4
reeds, 5 zoon van Zeus, 7 water
peil, 8 deel v.h. lichaam, 9 tred,
pas, 10 vertragingsmiddel, 12
gehoororgaan, 13 papegaai, 15
watering, 17 ingedikt vruchten
sap, 18 tenen mand, 19 deel v.e.
huis, 21 gretig, 23 onbelem
merd, 24 keukenkruid, 28 kle-
De winnaars van de Leidsch Dag
blad-handdoek zijn: Mevr. T. Mizeé-
Beij, V. Lennepstraat 4a, 2321 XB
Leiden, J.M. van der Sterre, Acacia
laan 18, 2351 CC Leiderdorp.
De prijs wordt de winnaars toege
zonden.
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in een enveloppe zen
den aan: Redactie Leidsch Dagr
blad, Postbus 54, 2300 AB Leiden.
ZATERDAG
Radio 1 na 18 uur
TROS 18.07 Coulissen. NOS:
19.03 De Samenloop. 23.06 Met
het oog op morgen. KRO: 0.02 Ver
halen uit Limburg (II). 1.02-7.00
Niemandsland.
Radio 2 na 18 uur
KRO: 18.04 Echo. 18.15 Levenslief
en levensleed. 19.03 KRO's coun
try time. 20.00-7.00 Zie radio 1
Radio 3 na 18 uur
NOS: 18.04 Driespoor. NCRV-
19.03 Koploper. 20.03 Harro de
Jonge, met om 20.03 Elpee pop
special. 21.03 Elpee- en CD pop:
22 03 Country style. 23.03-24.00
Late date.
Radio 4 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws.VOO: 18.02
Avondstemmina. 20.00 Nws. KRO:
Radio 5 na 18 uur
NOS. 18.00 Nws. EO: 18.10 lyi Ha-
berler (Goed nieuws). 18.25 Kayen
Rasja (Er is hoop). IOS: 18.40 Ara
bisch progr. NOS: 19.00 Progr.
voor buitenl. werknemers. EO:
20.30 Laat ons de rustdag wijden.
21.14. EO-Metterdaad hulpverle
ning. 21.15 Reflector. 21.35 Deze
week. 22.00-23.00 Zaterdag
avonduur.
OMROEP RIJNLAND
10.00-11.00 Informatief, nieuws
en actualiteiten
11.00-13.00 'Jongerensoos', jon-
gerenp
14.00-15.
14.00-15.00 Het blijft Hollands'
muziekprogramma
15.00-17.00 Sport', meto a
bal en duivesport
17.00-18.00 'Het overstuur',
voet-
ZONDAG
7.02 KRO's ontbijtshow. 7.53 Ter
overweging.' NOS: Gelukwens
t.g.v. de verjaardag van' H.K.H.
Prinses Juliana Aansl.: Wilhelmus.
EO: 8.02 Groot nieuws. VOO: 9.02
Veronica sport. TROS: 10.02 Weg
wezen VARA: 11.02 VARA Radio
1 zondageditie. 12.02 Ophef en
vertier. NCRV: 13.05 Hier en Nu.
NOS. 14.02 Langs de lijn. sport en
muziek. 18.02 Meer over minder op
zondag. VPRO: 19.02 The Groove
Juice Special. AVRO: 20.02 Top
pers van toen. 21.02 Play it agam
22 02 Now's the time NOS 23.05
Met het oog op morgen. TROS:
0.02 TROS Nachtwacht: 6.02-7.00
Een goede morgen met Ron Brand
steden
H.K.H. Prinses Juliana. Aansl.
helmus. VARA: 8.04 Vroege Vo
gels. 10.02 Tony van yerre ontmoet
John Lilipaly (1). AVRO: 10.30 Mu-
ziekmozaïek. 12.02 AVRO muziek
theater. 13.02 AVRO's radiojour
naal. ,14.02 Nederlands op AVRO
Dat zoeken
koek en zandgebak.
Ssssssst19.30 De he
nastiek. 20.00-7.00 Zie radio.
op... 19.02 Leuter-
19.10
hersengym-
na. Aansl.: Wilhelmus. KRO:
Heksennest. dorp der dorpen. 9.02
Zm in pop. 10.02 De wakkere we
reld. 12.02 KRO-miniparade. 13.02
Het weeshuis van de hits. 15.02
T.|d voor toen 16.02 KRO s Zalige
üefdeslijn. 18.02 KRO's Hitweek.
19.02 Pop-eye. 20.02 Radio Thuis
land. 21.02 De krijsende tafel.
22.02-24.00 Op slag van maandag.
NOS: 8.00 Gelukwens t.g.v. de ver
jaardag van H.K.H. Prinses Juliana.
Aansl.: Wilhelmus. 8.02 Nws. 8.04
H-Vier. 9.00 Onder de Groene Lin
de. 9.15 Musica Religiosa et Profa-
na. 9.55 Progr.-overz. 10.00 Nws.
KRO: 10.02 Eucharistieviering.
NOS: 11.00 NOS lentepfestival.
13.00 Nws. 13.02 Opera Matinee.
14.00 NOS lentepfestival 1989. A.
Raphael kwartet. B. Sjef Douwes,
klarinet en Jan Gruithuyzen piano,
(In pauze: Praten over muziek)
18.00 Nws. TROS: 18.02 Continu
Klassiek. 20.00 Nws. NOS: 20.02
NOS lente festival 1989. Radio Fil
harmonisch Orkest o.l.v. Hans
Vonk. Groot Omroepkoor en sol.
laudamus. NOS: 9.55 Waterstan
den IKON 10.00 Verhalen vooraf
10.10 Kerkdienst. 10.58 Wilde
Ganzen. 11.00 De andere werelc
van zondagmorgen. NOS: 12.0C
Nieuws. VOO: 12.05 Het zwarte
gat. 14.00 Radio Romantica. 16.0C
Body lijn. NOS: 16.55 Mededelin
gen en schippersberichten. IKON
17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde
Ganzen. NOS: 18.00 Nieuws
IKON: 18.10 Liturgie en kerkmu
ziek. IOS: 18.40 De onbekende Is
lam. NOS: 19.00 Programma vooi
buitenlandse werknemers. 19.2C
Suara Maluku. 19.55 Tambu. 20.3C
Zorg en Hoop. FEDUCO/AVRO
21.20 Medelanders Nederlanders
FEDUCO/NOS: 21.45 Medelan
ders Nederlanders. NOS: 22.10
22.40 Jazz uit het historisch archief
LOKALE OMROEP ALPHEN
20.00-21.00 Alphens Nieuwsma-
gazine
21.00-22.00 Sportcarrousel
VLOK KATWUK
09.30Kerkdienst
OMROEP RIJNLAND
10.30-11.00 Voorlichting ge
meente Leiden
11.00-12.00 Sassenheim Lokaal
12.00-13.00 Noordwijkerhout Lo
kaal
13.00-14.00 üsse Lokaal
14.00-18.00 Sport
18.00-19.00 Warmond Lokaal
19.00-22.00 Rijnland Royaal
Radio 1 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. NCRV-
7.04 Hier en nu. 7.15 Het Levende
Woord. 7.22 Lichte muziek. NOS:
NOS: 12.55 Meded. t.b.v. Land-1
Tuinbouw. NCRV: 13.09 Hier en
nu. VOO: 14.06 Veronica Nieuws
radio.
Radio 2 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. TROS:
.04 Een goede morgen met Ron
11.04 Op Volle Toeren. 12.04 An-
dré van Duin. 13.04 TROS Aktua.
13.15 Tijd voor Tetske. 14.04 Mu
ziek uit duizenden. EO: 15.04 Met
muziek het hele land door. 16.04
Open huis. 16.57 EO-Metterdaad
hulpverlening. 17.04 Ronduit Ra
diokrant.
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. AVRO:
6.02 De Baas van de week. 9.04 Ar
beidsvitaminen. 12.04 Hollands
Glorie. 14.04 Toppop Radio. 16.04
Toppop twintig.
Radio 4 voor 18 uur
KRO: 7.00 Nws. .7.02 Aubade (8.00
Nws). 9.30 Daar word ik stil van.
10.00 KRO-Klassiek op maandag
morgen. 11.50 Over muziek. 12.00
Radio Vierklank (13.00 Nws.) 13.50
Over Kunst en Cultuur. 14.00 KRO-
Klassiek op maandagmiddag: Hon
gaars Staats Symfonie Orkest en
Koor o.l.v. Zoltan Pesko met sol.
15.50 KRO-literair: Over poëzie.
16.00 In antwoord op uw schrijven-
klassiek. 16.45 Zin in muziek.
VARA: 17.00 Werken van Debus
sy.
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6 30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht 9.00 Nws. 9.02 NOS Spor
tief. 9.25 Waterstanden. RVU: 9.30
Morgen. VARA: 10.00 Factor 5. met
Themadag 1 mei. NOS: 12.00 Nws.
HUM.VERBOND: 12.03 Het voor
deel van de twijfel. NOS: 13.00
Nws. VARA: 13.10 Faktor 5. met
Themadag 1 mei. AVRO: 14.00
Moet je horen... 14.05 Boerenbe
drog of boerenslim. 14.25 Radio
Driehoog achter. VARA: 14.45
Chips die |e niet kunt eten. VARAj
15.00 Bericht uit het koninkrijk'.
NOS: 16.30 NOS Kindermagazine.
17.00 Wat een aal. 17.30 Emslanó-
lager, concentratiekampen aan de
Nederlandse grens. 17.55 Méded.
en schippersberichten.
weekberich
ten en verkeersinformatie.
12.00-13.00 Lunch-uur, met nws-
overzicht, progr.aank., serviceru-
br., weerber.. verkeersinf.. land- en
tuinbouwinf., de kwis Hebbes en de
voorstelling van de dag.