'Zeldzaam als mensen een mooie toon hebben' Meer kandidaten voor Leids Cabaretfestival Leidse gitariste wint concours in Barcelona Beetje stroopgevoel bij Hathor Beklemmend toneel Bruckner Rapport jeugd en cultuur Esther Steen bergen: 'Je hebt van tevoren al een voorstelling hoe iets moet gaan klinken en daar moet je naar toe stude- De Leidse gitariste Esther Steenbergen (24) won dinsdag in Barcelona het Maria Canals concours. De eerste prijs leverde haar een geldbedrag van 10.000 gulden op. Zij liet 59 kandidaten achter zich. Woensdag was zij even in Leiden om bij te komen van de gebeurtenissen. Gisteren was ze alweer op weg naar Keulen om daar een concert geven. Monica Schiks vond haar in een versierde studentenflat. door Monica Schiks LEIDEN - Boven in de gezamenlij ke hal van de studentenflat hangt boven een pingpongtafel een laken met de tekst "Er kan er maar één de eerste zijn!" Als om deze uitspraak gestalte te geven verschijnt eerste prijswinnares Esther Steenbergen onder het laken, stelt zich voor en leidt me binnen in een met slingers en ballonnen versierde kamer. En kele vrienden die zojuist de afwas hebben gedaan en koffie aan het zetten zijn komen er ook bij zitten, een beetje lacherig voor zoiets als een gesprek met de krant. Het lijkt wel alsof Esther nog niet helemaal bekomen is van de recente gebeur tenissen. Ze ziet er wat verwonderd uit alsof ze het nog niet echt kan ge loven. De wedijver met negenen vijftig andere kandidaten. "Je zit al lemaal in het zelfde schuitje en het is ook niet erg gezellig als je samen met iemand staat te kijken en jij mag wel door en hij niet". De prijsuitreiking in de schouw burg van Barcelona en meteen daar op op terugreis naar Nederland waar iedereen zich met héél andere zaken bezighoudt zoals interland voetbalwedstrijden. Lang en uitgebreid uitrusten is er echter niet bij; Keulen staat op het programma. Dat heeft niet te ma ken met aanbiedingen na het beha len van de eerste prijs. Dit concert was gepland in het kader van haar conservatoriumstudie in Keulen bij Hubert Kappel, bij wie ze in juni af studeert. "De conservatoria in Duitsland zijn er veel meer op ge richt dat je het podium opgaat erf concerten geeft". Esther heeft haar leraar zelf uitgezocht. Nadat ze op 12-jarige leeftijd in Leiden op de muziekschool met gitaar begon en vervolgens toegelaten werd op het Rotterdamse conservatorium, hoor de ze een plaat j/an Hubert Kappel. Ze schreef een brief met het verzoek bij hem te mogen studeren en on danks de strenge Duitse toelatings eisen werd ze aangenomen. "Niet alleen omdat ik technisch zoveel van hem zou kunnen leren, maar ook omdat hij waanzinnig mooie toonkwaliteiten heeft. Bovendien is hij zó muzikaal en gitaar heeft toch tja, ik weet niet.... het is heel zeld zaam als mensen een mooie toon hebben, vind ik". Voorbereiding Hoelang is ze bezig geweest met zich voor te bereiden op het con cours? "Half januari ben ik begon nen. Dat is niet zó lang, maar ik heb wel hard gestudeerd." In de orde van zes a acht uur per dag? "Nou nee, niet elke dag, kom, maar wel heel degelijk. Je moet altijd heel hard studeren als je een stuk wilt uitvoeren. Zo'n concours moetje ei genlijk beschouwen als een con cert." Het Maria Canals concours in Bar celona - genoemd naar een beroem de pianiste die ook aanwezig was - vierde dit jaar zijn vijfendertigste verjaardag. Het is een groot con cours en er wordt gewedijverd door violisten, pianisten en - hoe kan het ook anders in Spanje - door gitaris ten. Zestig gitaristen afkomstig uit alle delen van de wereld dongen mee naar de eerste prijs, die uitein delijk door een Leidse gitariste in de wacht werd gesleept. Over haar mededingers: "Vooral die Zuidamerikanen kunnen heel goed gitaar spelen. Ik vond het heel knap wat ze allemaal deden. Ik was voor al verbaasd over het niveau, dat zo veel mensen zó goed kunnen spe len!" Heeft ze er enig idee van waar om de jury haar de eerste prijs heeft gegeven? Wat geeft de doorslag bij hun oordeel? "Tja, dat heb ik me ook afgevraagd. Kijk, iedere kandi daat kan die stukken in principe spelen op hoog niveau. Ik denk dat de presentatie heel belangrijk is ge weest en de muzikaliteit van je spel, en natuurlijk heb ik ook heel mooi gespeeld. Kijk het gaat erom hoe je naar jezlf luistert; hoe je je voorstelt dat je iets moet gaan klinken." Nu blijkt maar weer dat uitleggen nog iets heel anders is dan uitvoeren. Woorden zijn per definitie niet in staat de schoonheid van muzikale klanken weer te geven: Als je het niet mooi vindt zoals je speelt, dan moetje aan de slag. Dan moetje zor gen dat het wél mooi wordt. Op de ene manier of op de andere en het is vooral belangrijk steeds kritisch naar jezelf te blijven luisteren. Je hebt van tevoren al een voorstelling van hoe iets moet gaan klinken en daar moet je naar toe studeren. Bij moderne muziek is dat soms erg las tig, dan moet je blijven zoeken. Maar bij sommige muziek...tja, dan' weet ja: Zóóo moet het worden!" Hierbij heft ze haar ogen én haar handen omhoog alsof ze klanken hoort die niet te vatten zijn, zo mooi. Het programma voor zo'n concours telt verplichte onderdelen als etudes van Villa Lobos en modérn werk van de Cubaan Leon Brouwer. Daarnaast kunnen de kanidaten een vrije keuze maken uit werken van een bepaalde stijlperiode. Esther Steenbergen koos hiervoor een eigen bewerking van een cellos uite van Bach. "Er zijn veel gitaris ten en er is maar een beperkt reper toire. Omdat je toch muziek wilt maken op je eigen insturment, zoek je andere mogelijkheden. Bachs cello suites zijn prachtig en kunnen óp gitaar gespeeld worden. Het is ook heel leuk om bij een cellist op gitaarles te gaan om meer over die suites te leren." Iedereen wil natuurlijk weten wat ze met het geld van plan is; een nieuw instrument kopen? Lessen van beroemde gitaristen over de he le wereld nemen? "Nee, eigenlijk niet. Ik wil een opname laten maken van mijn spel (een demootje heet dat tegenwoordig). Daar hoop ik dan concerten mee te kunnen krij gen. Concerten geven is heel leuk." Erg duidelijk ziet ze de toekomst op het ogenblik nog niet voor zich. Vanmiddag al belde er een meneer op met concerten in Den Bosch en Maastricht. Esther beseft dat ze een impresariaat in de arm zal moeten nemen als het gaat stormlopen. Als het bij het fotomaken niet meteen lukt om een niets-aan-de-hand-ge- zicht te trekken, kruipt Esther ach ter haar gitaar: "Ik speel wel even wat, goed?" Je zou zweren dat ze haar instrument al en hele tijd heeft gemist. Geen boetes voor TV-werkjournaal HILVERSUM (GPD)' - Het VARA programma 'TV-werkjournaal' mag in zijn huidige vorm op de televisie blijven. Het Commissariaat voor de Media, dat een onderzoek naar het naar het programma had ingesteld, heeft dit meegedeeld. Het onderzoek werd ingesteld om te beoordelen of de vacaturespotjes van bedrijven in TV-Werkjournaal al dan niét in strijd zijn met de recla meregels. „Op één uitzondering na bevatten de spotjes geen wervende reclame voor de bedrijven," aldus woordvoerder Moerer van het Com missariaat. De uitzondering betreft een spotje van een uitzendbureau, waarin jongeren werden opgeroe pen voor het bureau te gaan wer ken. Concert door het kamerkoor Hathor o.l.v. Wim Vluggen. Werken van o.a. Palestri- na, Monteverdi, Vaughn Williams en El- Medewerking verleende het Marsyas gar. Mee blaasens ;ensemblke o.l.v. Hans Stoop werken van Gounod en Gouvy. Gehoord op 28 april in de Lokhorstkerk. LEIDEN - Om een oude, afge zaagde momp kan niemand meer hartelijk lachen. De span ning van het nieuwe is er af. Wa re kunst is het als iemand dezelf de mop weer tot een fonkelend nieuw verhaal weet om te tove ren. Met muziek is het net zo: een koor studeert een program ma in en voert dat enkele keren uit. Net als men op zijn lauweren wil gaan rusten gaan er dingen mis: het wil niet meer, de rek is eruit. Alsof je door een zee van stroop moet waden. Een beetje stroopgevoel was er wel op het concert. Waar het aan lag weèt ik niet. Lassus en Palestrina klonken nogal eens aarzelend en mat ondanks de ac tieve (niet afwachtende) inzet van de koorleden. Oogopslag, vastberaden lichaamshouding en zelfs de manier van koorboek vasthouden getuigden daarvan. Monteverdi is weer een ander verhaal. Hij zingt vaak over "moiré' (doodgaan). Is het niet van liefdesverdriet dan wel van liefdesgeluk. Wim Vluggen deed er alles aan om'de dramati sche aspectën van deze muziek te laten gedijen. Met wuivende, royale gebaren gaf hij grote ver schillen in klanksterkte aan, veelzeggende accenten. Jam mer genoeg mocht dit niet altijd helpen. Bij vlagen was het schit terend, maar soms was het toch ook deeg kneden. Slechts in en kele gevallen kregen de disso nanten de schrijnende klank van zure citroenen en brandne tels: leed is er om geleden te worden, men moet het niet ont lopen. Sweelincks psalmen en voor al het lied van de veranderlijke Rozette hadden de spanning van het nieuwe, zodat deze wer ken feestelijk waren om te be luisteren. Voor intermezzi van geheel andere aard zorgde het Marsyasblaasensemble met de ietwat onrustig gespeelde Petite Symphonie van Gounod en een verrassende punktuele en speel se uitvoering van Petite Suite Gauloise van pne meneer Gou vy. Beide komponisten uit de negende eeuw. Dit alles onder de wat stijve maar zeer zorgvul dige leiding van Hans Stoop. Tot slot was het een verras sing om te luisteren naar de mu ziek van twee romantische En gelsen: Ralph Vaughn Williams en Edward Elgar. Hier werd mijn vermoeden bewaarheid: Hathor en zijn dirigent Wim Vluggen vormen een muzikale wisselwerking. Ieder zat lekker in zijn vel. Misschien dat het idioom van Engelse volksmu ziek ons toch nader aan het hart ligt dan Palestrina. Zó dwin gend en vol overgave werden deze liederen voorgedragen dat je er soms ijskoud van werd. Het applaus voor het tweede deel van het concert was geestdriftig en lokte op de valreep nog eens een toegift uit. MONICA SCHIKS "Ziekte die |eugd heet" van Ferdinand Bruckner door F act. Vertaling: Peter H. Propstra. Toneelbeeld: José Huibers. Re gie: Lidy Six. Gezien in het LAK Theater op 28 april. Herhaling: 29 april. LEIDEN - "Ziekte die jeugd heet". De titel zegt veel, de om standigheid dat het stuk werd geschreven in het Berlijn en ge situeerd in het Wenen van de ja ren twintig mogelijk nog meer. Het realisme waarmee We- dekind en Schnitzler hypocrisie en falende relaties aan de kaak stelden, heeft bij Bruckner een extra dimensie gekregen. Zijn personages behoren tot een nieuwe generatie die ook nog een verloren wereldoorlog en de ineenstorting van het keizerrijk te verwerken heeft gekregen. Zes jonge intellectuelen en een dienstmeisje moeten trachten huin draai te vinden in een we reld die trilt op zijn grondvesten en waarin alle normen en waar den ter discussie staan. Het resultaat maakt niet vro lijk, maar dat gebeurt zelden wanneer de realiteit in het spel is. Ogenschijnlijk doet Bruckner weinig meer dan een overvloed aan gangbare thema's als ontrouw, gebrek aan respect en doodsverlangen in één stuk verenigen. Het verschil met Schnitzler en tijdgenoten ligt in het feit dat ook alle facades ge slecht zijn. Omgangsvormen worden tot nul gereduceerd, niemand poogt nog de schone schijn op te houden en van een schilderachtig decor van milieu en sociale status is niets meer te bekennen. De beklemmende, in één ruk doorgespeelde voorstelling van F Act laat geen middel onbe proefd om de toeschouwer on verbiddelijk met die ontluiste ring te confronteren. Een kaal, grauw toneelbeeld en nietszeg gende eigentijdse kostuums vormen het decor voor een ge heel dat weinig hoop laat op een betere wereld. In de opmerke lijk strakke regie van Lidy Six bepalen de zeven spelers alle toonaarden van het emotionele scala zonder elkaar ooit te berei ken. Iedereen is uitsluitend met zichzelf bezig, de afloop is even deprimerend als voorspelbaar en slechts bij vlagen schemert door dat het stuk niet in 1989 speelt. Hoewel men bij enkele details vraagtekens kan plaat sen, blijkt dat van onderge schikt belang bij een voorstel ling die de toeschouwer steeds vaster in haar greep neemt. Jam mer dat enkele studenten van nu zich aanvankelijk niet be wust waren van het verschil met een kindermatinee. PAUL KORENHOF Het nieuwe programma Made in Braille* van Vincent Bijlo, de winnaar van de publieks- en persoonlijkheidsprijs van vorig jaar, is uitstekend ont vangen. <'oto Peter Nauta) AMSTERDAM(GPD) - Musea en theaters zijn voor jongeren zo'n beetje verboden gebied. Volgens de Utrechtse antropologe Mieke de Waal gruwen ze van opera en ballet en weten ze niet eens het verschil tussen Tony Eyk en Gustav Leon- hardt. Kunst zou in hun ogen meer iets voor 'kaklui' en 'kapsonelijers' zijn. Eind vorige week werd in aan wezigheid van minister Brinkman met veel tromgeroffel de door De Waal geschreven studie 'Daar ga je toch niet heen?' gepresenteerd. Maar is het werkelijk zo droevig gesteld met de culturele belangstel ling onder jongeren? De Yemen-ex- positie in het Amsterdamse Tropen jaar een dwarsstraat - heeft inmiddels toch al vele tienduizenden jongeren ge trokken? En wat te denken van de theateroptredens van mensen als Frank Boeijen en Paul de Leeuw? Die moeten het vrijwel uitsluitend van jongeren hebben en trekken toch uitverkochte zalen! Bovendien geeft de studie een vertekend beeld bioscopen en popconcerten blijven bijvoorbeeld buiten beschouwing. Zij worden niet tot de 'gevestigde kunst' gerekend. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mu ziek- en balletscholen. De Waal baseert haar studie' op interviews met een achttiental scholieren in Gouda, „omdat het een uiterst gemiddelde plaats in Ne derland is". Ze heeft geen contact gelegd met educatieve diensten van musea. Er is geen gesprek geweest met de mensen achter het Cultureel Jongeren Paspoort. Ze heeft zelfs niet de moeite genomen een ge sprek te arrangeren met de verant woordelijk ambtenaar van het SeCu (Samenwerking Onderwijs - Cultu rele Instellingen) in Gouda. Een cij fermatige onderbouwing van haar boude beweringen ontbreekt volle dig. Is het niet wat mager een heel onderzoek te baseren op de uitspra ken van achttien scholieren in een en dezelfde plaats? Mieke de Waal: "Misschien wel, maar ik had maar vier maanden de tijd. Bovendien moest ik het onder zoek in de zomer uitvoeren en dan is het SeCu gesloten. Maar deze studie is ook uitsluitend bedoeld als eerste inventarisatie. Het kan best zijn dat er na aanvullend onderzoek heel an dere dingen boven water komen. Eerlijk gezegd heb ik mij wel wat verbaasd over de aandacht van de pers. Tot mijn spijt worden alleen maar de kreten overgenomen". Directeur Kees Eijkelenboom van het CJP is vluchtig door het rapport heengewandeld. Het beeld is natuurlijk bekend, dus wij vielen niet van onze stoelen van verbazing. Maar de opzet van de studie vind ik uiterst discutabel. De Waal schetst een heel grof beeld, terwijl de wer kelijkheid veel genuanceerder is. Die belangstelling verschilt van plaats tot plaats. En achttien inter views is natuurlijk ook veel te wei nig om een onderzoek op te base ren. Ik zie deze studie dan ook meer als een artikel Voor ons is het zeker geen beleidsstuk. Dat wil niet zeg gen dat het aangesneden probleem niet zou bestaan. Maar dat verdient wel een wat uitgebreider onderzoek dan nu gebeurd is". LEIDEN - Aan het Leids Cabaret festival, dat van 1 t/m 6 mei wordt gehouden in de Leidse Schouw burg nemen dit jaar 12 kandidaten deel. Dat is meer dan ooit in de nu 11-jarige geschiedenis van het festi val dat steeds meer een begrip aan het worden is. Voor het eerst is er ook sprake van een halve finale, waarin vijf kandidaten tegen elkaar zullen uitkomen. Een dag later zal een vakjury uit drie finalisten een winnaar aanwij zen. Dit jaar hebben in de jury zit ting: Justus van Oei (cabaretier), Hanneke Rüdelsheim (theatercom binatie Bellevue/Nieuwe de la Mar) en Jeroen Pauw (programmamaker bij de VARA). De combinatie van een halve en een echte finale versterkt het wed strijd-element van het festival. Ooit - toen de festivalorganisatie nog dogmatischer principes aanhing - lag het competitie-element heel wat moeilijekr. Organisator Harry Kies geeft dat ruiterlijk toe, maar zegt "daar al jaren niet meer zo ingewik keld over te willen doen: het is een wedstrijd". Dat beide finale-avon den een grote mate van overeen komst zullen vertonen, vindt Harry Kies niet bezwaarlijk. De belang stelling voor de finale-avond is doorgaans zo groot, dat men met de halve finale als het ware een alterna tief kan bieden. Kies: "We kunnen het publiek beter bedienen met het geen we aan jaarlijkse oogst te bie den hebben". Het hele festival wordt evenals vorig jaar in de Leidse schouwburg gehouden. Tijdens de jubileumedi tie van 1988 was er een groot aantal gastoptredens. Dat is dit jaar om or ganisatorische en financiële rede nen niet mogelijk. Toch wilde men het festval graag in de schouwburg houden. Daarom is gekozen voor deze nieuwe opzet: geen drie (zoals tot nu toe) maar vier kandidaten krijgen per voorronde-avond een kans. Die avonden hebben volgens Kies meer het karakter van een 'open podium', een verlengstuk van de jaarlijkse selectieprocedure die tot dusver achter de schermen van het festival plaatshad. Informeel De drie voorronden (op 1, 2 en 3 mei) zijn ditmaal min of meer een openbare auditie, waarbij de orga nisatie hoopt op een informele sfeer met minder zenuwachtige jonge ca baretiers. De presentatie van deze avonden wordt beurtelings ver zorgd door Jan Pieterse en het caba retduo 'Morsige Types' (2e prijs 1986). De finale-avond wordt door Erik van Muiswinkel (cabaret 'Zak en As', winnaar 1985) gepresen teerd. De winnaars van 1987 'Verreck en Pleijzier' verzorgeh deze avond een gastoptreden. Het Leids Cabaretfestival kan zich inmiddels beroemen op een paar bekende namen in de cabaret wereld (onder wie ook Jack Spijker man van 'Dubbel en dwars') die bij het festival hebben gedebuteerd. Toch is niet de carrière van alle win naars even voorspoedig verlopen. De aanvankelijk zo succesvolle groep 'Mon Cherie en de herenflik- ken' bijvoorbeeld is al geruime tijd geleden uit elkaar gegaan. De groep 'Zwiep en Brons', win naars van vorig jaar, bestaat inmid dels ook al niet meer. Een aardige bijkomstigheid is overigens dat één van de leden van deze groep aan een carrière als zangeres is begonnen. Op 6 mei namelijk - nota bene tege lijk met de finale-avond van het ca baretfestival - komt Ingeborg Ser- gant (de ene helft van het voormali ge 'Zwiep en Brons') voor België uit tijdens het Eurovisiesongfestival: het kan verkeren dus. Met de winnaar van de Publieks prijs en de Persoonlijkheidsprijs 1988 gaat het goed. Vincent Bijlo is onlangs met het programma 'Made in Braille' uitgekomen dat door de landelijke pers goed is ontvangen. De vakjury van vorig jaar, die om di plomatieke redenen geheel onver wacht de zogenaamde 'Persoonlijk heidsprijs' uit de hoge hoed tover de, heeft dus met haar verwachtin gen over de kwaliteiten van Vincent Bijlo toch een beetje gelijk gekre gen. Is dat een reden voor de organi satie om de - vorig jaar nog omstre den - Persoonlijkheidsprijs te insti tutionaliseren? Harry Kies: "Neen, want er zijn in Nederland toch al te veel prijzen. Mensen die van caba ret houden, zien door de bomen het bos niet meer. Te veel prijzen bete kent inflatie, dan gaat de glans er vanaf'. Pleijsier, de van 1987, geven gastoptreden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 38