'Je rol wordt niet geboren door babbelen Laatste banden verbroken tussen Cannon en Golan TROOST Jonge Russische schrijvers en de alledaagse problemen Elfde Leids Cabaret Festival Duivelsverzen niet op Zwitserse boekenbeurs Jip Wijngaarden in 'Rouw siert Electra' Het Zuidelijk Toneel uit Eindhoven kwam deze week plotseling in het nieuws. Nadat de toneelgroep geweigerd had in Kerkrade op te treden voor een zaal met 35 mensen, sloten de andere Limburgse schouwburgdirecteuren de rijen. Gevolg: het Zuidelijk Toneel hoefde ook niet meer met de voorstelling van 'Rouw siert Electra' naar Venraay, Venlo en Roermond te komen. Limburgse solidariteit dus versus het Zuidelijk Toneel dat hierdoor niet eens meer aan zijn wettelijke spreidingsverplichtingen kan voldoen. Door de theatergroep is nog aangeboden de '35' per bus naar een voorstelling elders te transporteren. Tevergeefs. Geen 'Rouw past Electra' derhalve in het land van het bronsgroen eikenhout. Maar wel in Leiden. Zaterdag staat het stuk op de planken van de Leidse Schouwburg. Een gesprek met actrice Jip Wijngaarden. door Frans Doeleman AMSTERDAM - "Voor een hele- boel mensen ben ik Anne Frank ge- 1 worden. Er zit iets anders bij dan bij een acteur die Hamlet speelt. Hem I zal je nooit op straat zo aanspreken, maar ik word weieens aangespro ken met Anne Frank. Ik heb daar i geen hinder van en ook niet de be hoefte er doorheen te stoten. In 'Rouw siert Electra' speel ik zo'n to taal andere rol, dat de toeschouwers aan het eind niet meer zullen den ken, gh, dat was Anne Frank. Zelf ben ik dat beeld ook kwijt na alles wat ik gedaan heb". Voor het eerst sinds haar debuut in 1984 in 'Het dagboek van Anne Frank' staat Jip Wijngaarden bij het *9k r- periode liep ik met grote oren rond, luisterde naar iedereen. Maar bij de eerste try-out schrok ik mij letter lijk rot, doordat er een lach kwam op een zin die ik zei. Wist ik veel van timing, of ik al dan niet moest door praten. Zonde dat dat gevoel later verdwijnt, want die naiviteit is na tuurlijk wel heerlijk, dat niet weten wat het eigenlijk allemaal inhoudt om te spelen voor een zaal met zo- veel ■■■MlHB Zuidelijk Toneel uit Eindhoven weer in een produktie voor grote za len. "Het is een rare tijd geweest, van diepe dalen tot hoge pieken", zegt de 24-jarige Amsterdamse, te rugblikkend op haar entree in het theater. "Bijna twee seizoenen An ne Frank spelen was heel zwaar. Na afloop werd er nog wat gedronken en je ging altijd laat naar bed. Ik werd toen echt in het grote leven ge stort, hoewel ik absoluut geen uit- gaanstype ben. Toen het voorbij was, had ik niet iets van: nu ben ik actrice. Dat gevoel is eigenlijk dit jaar pas gekomen". Jip Wijngaarden wilde decor-ont werpster worden en volgde daarom na de middelbare school een kunst zinnige opleiding, in Utrecht. Haar vader maakte haar attent op de au ditie voor Anne Frank, hoewel zij nog nimmer op het toneel had ge staan. "Ik ben altijd wel in voor iets Jip Wijngaar den: 'Voor een heleboel mensen ben ik Anne Frank gewor den'. (fotoGPD) anders, we zien wel waar het schip strandt. Meer vanuit ,die houding ben ik er aan begonnen dan uit de wil om actrice te zijn. Daardoor kon ik lekker ontspannen spelen, ik wist wat ik wilde worden en dit deed ik er alleen maar bij". Haar uitverkiezing voor de rol van Anne Frank vatte Jip vrij laco niek op: "Het was een soort blinde lings vertrouwen: als ze mij kiezen, dan kan ik het. Tijdens de repetitie- Gebabbel Na Anne Frank bevond Jip-zich in de riante positie dat zij uit aanbie dingen kon kiezen. De keus viel op De Zaak, een clubje jonge mensen die net van de toneelschool kwa men. Ze speelden onder meer in het Shaffy-theater en kleine zalen in het land. "Ik wilde wel doorgaan, maar niet met het idee de top te bereiken. Als het gezellig was, met leuke mensen, en ik het gevoel had dat we iets maakten waar ik principieel achter stond, dan was dat voor mij genoeg. Na anderhalf jaar ben ik wegge gaan. Ik had toen iets van ik hoef niet meer te spelen, al dat gedoe en gebabbel. Drie maanden ben ik naar Amerika geweest, echt met va kantie. Ik moest mijzelf terugvin den. Dat was allemaal een beetje te loor gegaan. Ik had al die tijd achter de keuze aan gelopen: ik ben geen actrice en toch doe. ik het, hoewel dat niet mijn droom was". Terug in Nederland speelde zij in een tv-film, een co-produktie van De Zaak en de VPRO. Complimen ten waren haar deel. "Dat gaf mij het idee dat ik het toch wel een beetje kan, dat het niet allemaal toe val is wat ik doe. Toch ben ik dat jaar niet doorgegaan met spelen. Met twee vrienden ging ik in zee om kostuums te ontwerpen en decors te maken. Van dat soort werk word ik heel rustig, het was haast een ver lengstuk van mijn vakantie. Nee, ik miste het publiek niet". Het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan, want na de afgelo pen zomer was Jip Wijngaarden te zien in 'Suus' van Herbert Achtern- busch bij de Zaanse theatergroep Hollandia. "Ik deed daarin een mo noloog van een half uur, dus dat was echt acteren. Daarna kwam 'Rouw siert Electra' bij Het Zuidelijk To neel. Dat waren twee dingen die voor mij zo te maken hadden met het feit dat het gewoon een vak is, dat je ervoor moet studeren. Je rol wordt niet geboren door er over te babbelen. Daar raakte ik altijd zo van in de war, dat maakte mij ziek. Er wordt zoveel afgeluld in de thea terwereld". Gevoel "Gevoel kan je niet spelen, dat moet je hebben en dat krijg je door er hard aan te werken. Als je echt repe teert, is dat ook een onderzoek in je hoofd. Mijn manier van werken is om er in te springen. Dan ligt het ge vaar op de loer dat, als je niet sterk in je schoenen staat, je in de war raakt, doordat je toch in jezelf zit te wroeten. Ik ben dat nu een beetje kwijt, ik kan het op een wat schone re manier doen, waardoor het zelfs nog meer oplevert". "Ik vind het leuk om in de huid van een ander te kruipen. Het is een uitdaging om dat te laten zien aan een zaal vol mensen, hen te laten ge loven dat jij diegene bent die je ei genlijk niet bent. Het publiek komt op jouw adem te zitten. Je voelt, als het goed gaat, dat het een samen spel is met de mensen in de zaal, dat groepsgevoel is als een soort warm bad. Het allerleukste vind ik wan neer mensen mij aanspreken over de vrouw die ik speel. Dan praat ik over iemand die ik een beetje ken en zij die avond hebben leren ken nen. Dan is het echt een andere per soon geworden. Dat vind ik het grootste compliment dat je indirect krijgt". "Een 'Langs lijnen naar het boek len. Het de opnamen zijn ooit in de film i geleidelijkheid' Couperus te spe- is gemaakt, maar financiële denen (nog) niet doorgegaan. En ik zou graag een jaar lang wat ik nu als hobby doe alleen willen schil deren, mij even een schilder voelen. Dat is, denk ik, mijn probleem, dat ik overal zomaar in rol. Voor hetzelf de geld was ik nu schilderes ge weest. Mijn grote wens is natuurlijk gewoon gelukkig worden in een huis buiten met kinderen. Ik hoef niet eerst iets bereikt te hebben. Ik zal niet zeggen: pas na die film wil ik een kind. Maar ik wil wel eerst wat ouder, rijper worden, stabieler, wat meer weten wie ik ben". Adriaan van Dis. (foto Cees Zont/GPD) Van Dis en Van den Brink in de Burcht LEIDEN - De Stichting Burcht Li terair organiseert in samenwerking met boekhandel Kooyker vanavond in de Burcht een conversatie tussen de auteurs H.M. van den Brink en Adriaan van Dis. Onder het motto 'Feit en fictie' wordt bij deze gele genheid geprobeerd Van Dis' ont wikkeling van journalist tot schrij ver in kaart te brengen. Van Dis ty peerde zichzelf eens met de volgen de regels: "...het gevecht tussen de scheiding en de krullen in het haar, tussen discipline en zinnelijkheid, ken ik als geen ander. Ik ben nooit iemand geweest die één glas wijn kan drinken. Het was altijd een paar flessen of helemaal niets". H.M. van den Brink, een schrijver en publicist die, blijkens een brand briefvan boekhandel Kooyer, liever zijn initialen in de krant ziet dan zijn toch niet onaardige dubbele voor naam, is chef van het Zaterdags Bij voegsel van NRC Handelsblad. Evenals Adriaan (voor intimi Adje?) van Dis heeft hy een ruime ervaring in het interviewen van schrijvers. Daarnaast publiceerde hij enkele le zenswaardige boeken zoals 'Reis naar de West' (1986) en 'Boven de grond in Washington en New York'. Aanvang van de conversatie avond: 20.15 uur. nieuw op te richten produktiemaat- schappij 21st Century Film Corpo ration, ten bedrage van 160 miljoen dollar voor Pathé zeventien films zou maken, verspreid over een pe riode van vier jaar. UTRECHT (GPD) - Menahem Go- I lan is definitief elke binding kwijt met de filmonderneming die hij 25 jaar geleden samen met zijn neef Yoram Globus onder de naam Cannon vanuit Israël had opgezet en op spectaculaire wijze uitbouw de tot eén wijd vertakte multinatio nal. In Nederland verwierf Cannon de bioscoop-ketens van Tuschinski, Holland Exhibitors en City, terwijl op produktiegebied Fons Radema kers in staat gesteld werd De Aan slag te regisseren, de film waarmee een Oscar gewonnen werd. I Anderhalf jaar geleden kwam Cannon in financiële problemen die werden opgelost toen de Italiaanse projectontwikkelaar Giancarlo Par- retti zich een meerderheidsbelang verwierf in dë film-onderneming. Parretti ging verder met de uitbouw van Cannon door o.m. aankoop van het ooit roemruchte Franse bedrijf j Pathé, waarna tevens de naam van Cannon veranderd werd in Pathé Communications. In maart van dit jaar werd het management van deze nieuwe me dia-gigant gereorganiseerd. Yoram Globus werd op het hoogste niveau van de leiding gehandhaafd, maar Menahem Golan (die naar buiten toe altijd het meest gezichtsbepa- lend geweest was voor Cannon) werd geloosd met een gouden hand druk van 12 miljoen dollar. Wel was overeengekomen dat Golan met de EG-commissie wil bescherming van auteurs en vertalers BRUSSEL (ANP) - De EG-com- missie wil auteurs en vertalers in de Gemeenschap beter gaan bescher men. EG-commissaris Jean Donde- linger heeft daarvoor plannen ont wikkeld, aldus een Commissie woordvoerder gisteren in Brussel. De Commissie ziet het liefst dat er "tariefovereenkomsten" komen voor auteurs en vertalers. Ook.een uniform auteursrecht zou volgens l de Commissie een wezenlijke ver- I betering betekenen van hun sociale positie. De Commissie gaat de Europese ministers van cultuur, die op 18 mei bijeenkomen, een aantal voorstel len doen. Zo wil ze in drie jaar tijd een Europese "cultuurstatistiek" tot stand brengen. Die moet een duidelijker inzicht geven in de cul turele en wetenschappelijke aspec ten van de boekenindustrie. Verder wil ze, bij wijze van proef, financiële steun verlenen voor het vertalen van eigentijds literair werk. Verder moet er een "Europe se prijs" voor vertalingen komen. Voor zowel auteurs als vertalers wil de Commissie een sociaal statuut. Tenslotte wil ze een bibliotheken- informatienet ontwikkelen. Die overeenkomst blijkt nu, zes weken later, al te zijn opgezegd, zo weten de internationale vakbladen Variety en Screen International te melden. In ruil voor afzage van de 'gouden handdruk' en alle verdere verplichtingen, heeft Golan's 21st Century de wereldrechten gekre gen van Mack The Knife en Phantom Of The Opera, twee films waarvoor de opnamen geheel of ge deeltelijk al waren afgerond. Te vens mag Golan de opties overne men op een klein dozijn andere pro jecten, die hij dan wel met eigen geld zal moeten produceren. Om daarmee ook daadwerkelijk aan de slag te kunnen, zal Menahem Golan eerst nog circa 100 miljoen dollar bij elkaar moeten brengen via zoge naamde 'presales', via banken en privé-investeerders. Japanse tuin DEN HAAG (ANP) - De Japanse tuin in Park Clingendael in Den Haag opent zijn deuren van 29 april tot en met 11 juni dagelijks van 9.00 tot 20.00 uur. In de Japanse tuin heerst de symboliek overal, aldus de Haagse VW. Zo neemt het water in de tuin een belangrijke plaats in. Obstakels die een mens tegenkomt op het levenspad zijn weergegeven door het om rotsblokken en stenen kabbelende water. Aan het eind van de vijver ligt een ovaal eiland, dat de vorm heeft van een schildpad. De schildpad is voor Japanners het symbool van onsterfelijkheid. Bui ten al deze symboliek is er de be planting: Japanse esdoornsoorten, primula's, Japanse kers en azalea's zijn slechts enkele voorbeelden die in de tuin te zien zijn. Podiumprijs voor Michiel Braam AMSTERDAM (ANP) - De podi umprijs 1988 is toegekend aan de pianist, componist en orkestleider Michiel Braam (24). De Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland (SJIN), onder wier auspiciën de toekenning plaats vindt, heeft dit woensdag bekend gemaakt. De prijs, een bedrag van 3.000 gulden, wordt op 31 mei in. Nijmegen uitgereikt. De prijs wordt sinds 1983 jaarlijks toegekend aan een musicus wiens werk van belang kan worden geacht voor de ontwikkeling van de jazz en geïmproviseerde muziek in Neder land. Beoogd wordt de i een vroeg stadium van zijn te onderscheiden. ROTTERDAM (GPD) - "We spe- aan het publiek in de Rotterdamse len onze voorstelling zoals we dat al- Schouwburg wordt gedaan is de si- tijd doen, het kan ons niet schelen multaanvertaling. of het publiek ons begrijpt of niet. Rotterdam js niet de eerste stad Het is zelfs zo dat als een schouw- buiten de Sovjetunie waar het Maly burg ons niet de gelegenheid biedt Theater uit Leningrad de voorstel om het stuk onveranderd te spelen, ling komt spelen. In Engeland we de uitnodiging zullen afslaan", sleepte het als eerste buitenlands Dus krijgt Rotterdam het stuk Ster- gezelschap de felbegeerde Sir Lau ren aan de morgenhemel van rence Olivierprijs in de wacht. Het Alexander Gagin in juni in het Rus- Maly Theater reisde vorig jaar ook sisch te zien. De enige die Toronto en New York, i dit jaar staan optredens op het pro gramma in Duitsland en, mis schien, Japan. De voorstellingen in Rotterdam zijn de enige in Neder land. Het gezelschap dankt zijn buiten landse reizen aan de perestrojka. Overigens zou het zonder die perostrojka onwaarschijnlijk zijn dat Sterren aan de morgenhemel in Rusland zelf zou mogen worden op gevoerd. Op een persconferentie in de Rotterdamse Schouwburg legde regisseur Lev Dodin onlangs uit waar het stuk over gaat: "Het speelt in 1980, tijdens de Olympische Spe- Moskou. De autoriteiten wil- LEIDEN - VARA's Leids Cabaret Festival beleeft dit jaar haar elfde editie. De beste 12 cabaretgroepen en solisten zijn geselecteerd voor de den het toch al schitterende Mos- voorronden op 1, 2 en 3 mei in de kou een nog mooier aanzien geven. Leidse Schouwburg. De stad werd ontdaan van onge- Robert Brouwer (Groningen), wenste elementen. Sommige men- Kees Steketee (Groningen), Maar- sen werden heel ver weg gestuurd, ten van Lenteren (Rotterdam) en daar is in het Russisch een uitdruk- het duo Lebbis Jansen (Amster- king voor: honderdenéén kilome- dam) komen op maandagavond 1 ter, op die afstand mag iedereen le- h de-bak. Daarna, op dinsdag avond dus, volgen Wim Kauffman (Voorburg), Dito Dito (Rotterdam). Mark Boode (Rijswijk) en Cabaret Epha (Eindhoven). In de laatste voorronde op vrijdagavond 3 mei zullen optreden De Smiezen (Utrecht), Marcel Boon (Gronin gen), Oscar Wagemans (Hengelo) en het Vlaamse duo Peeters Angst. De laatste vijf kandidaten binden moet bewaken". o'n plek speelt het stuk - een trouwen, hoeren, dak;lozen, daar tijdelijk even heen te gaan. Het is een oude barak die vroeger bij een psychiatrische inrichting heeft gehoord. In het stuk komt ook een psychiatrische patiFnt voor een een militiaman die de route van de olympische vlam op vrijdagavond 5 mei de strijd met elkaar in de halve finale. De fi nale zal zaterdagavond 6 mei plaats hebben met de laatste drie kandida ten. Tijdens deze finale-avond is er optreden van het gezelschap Dodin noemt het stuk "drama tisch, misschien zelfs tragisch. De kern ligt niet zozeer in het levens verhaal van de hoeren, £ls wel in de bescherming van de vpersoonlijk- heid, van het individu en de verant- Verreck en Pleysier. De aanvang woordelijkheid die de maatschappij van al deze voorstellingen in de Leidse Schouwburg is vastgesteld op 20.15 uur. DORDRECHT - Ondanks de fi nanciële perikelen is de restaurator van het Dordrechts Museum, Jos Deuss, alvast begonnen met de res tauratie van de op 29 maart zwaar- beschadigede 17de eeuwse schilde rijen. Het onderzoek naar de schade is in volle gang, maar er is nog ondui delijkheid over de hoogte van de kos ten. Ook is nog niet zeker of de scha de volledig door de verzekering wordt gedekt. Direct na de brute vernieling van de 10 meesterwerken heeft de Stich ting Steunfonds voor Musea in Zuid-Holland een girorekening opengesteld. In de afgelopen weken zijn daar vele grote en Heine giften op gestort (giro 5124324, Steunfonds Zuid-Holland, restauratie Dordrecht). Volgens drs. J.M. de Groot, direk- teur van het Dordrechts Museum, is het een grote troost te weten dat zo- velen met het museum meeleven. de r De première van Sterren aan de morgenhemel had op 17 juli 1987 plaats in Leningrad. Dodin: "De voorstelling heeft nogal wat stof doen opwaaien, en hoewel er ook GENEVE (AP) - Een van de groot ste boekenbeurzen ter wereld waar aan ongeveer 700 uitgeverijen uit meer dan 30 landen deelnemen, is gisteren geopend. Op de beurs zijn vele duizenden publicaties beschik baar, maar het controversiële boek 'Duivelsverzen' van de Brits-India- se auteur Salman Rushdie wordt niet te koop aangeboden. Op de jaarlijkse beurs die vijf da gen zal duren, worden zo'n 100.000 bezoekers verwacht. Groot-Brittan- nie is dit jaar de eregast en in een speciaal paviljoen bieden ongeveer 75 Britse uitgevers hun nieuwe pu blicaties aan. Onder de Britse deelnemers be vindt zich ook de Penguin groep die de oorspronkelijke versie van de 'Duivelsverzen' uitbracht. Een ver koopster bij de stand van Penguin zei dat het boek niet in de beurscol- lectie zit. "We hebben zoveel andere boeken tentoon te stellen," aldus de Een andere deelnemer aan de boekenbeurs zei dat er klaarblijke lijk "een algemeen streven was om de discussie (over de 'Duivelsver zen') langzaam te laten uitsterven". Christian Bourgeois,die de Fran se rechten heeft op het boek van Rushdie, is niet op de beurs verte genwoordigd. Dat is evenmin het. geval met Kiepenheuer en Witsel^ niging voert op de beurs een opinie- erg enthousiaste reacties wa onderzoek uit naar aanleiding van zijn er nog altijd mensen die de Rushdie affaire. Aan bezoekers wordt ondermeer gevraagd of "alles kan worden gepubliceerd." Op de boekenbeurs is ook de Duitse uitgever van de 'Duivels- stand aanwezig van de Palestij: De Italiaanse uitgever staat vooral boeken Mondadori laat alleen zijn periodie- brochures voorhanden zijn r de In i i boe ken op de beurs kenstand was wel een poster wezig waarop in het Frans stond te daarnaast lezen: "Elk boek heeft het recht om te bestaan." De Internationale Uitgeversvere- Palestijnse opstand in de door Is raël bezette gebieden. Bij de stand dan weer publica ties beschikbaar waarin pro-Israeli- sche standpunten worden verde digd. Manuscripten Jules Verne ontdekt PARIJS (DPA) - Twee manuscripten met als titel 'De terugreis naar Enge land en Schotland' alsmede een verzameling gedichten van de Franse schrijver Jules Verne (1828-1905) zijn ontdekt in Nantes. De manuscripten lagen in een koffer vol schriften die het Jules Verne- museum in Nantes - de geboorteplaats van de schrijver - in 1983 voor 1,9 miljoen gulden kocht van de familie van Veme. Het reisjournaal uit 1859 over het Victoriaanse Engeland werpt naar me ning van deskundigen een nieuw licht op de grondlegger van de utopisch- technische roman. stoot nemen aan het stuk. Hoe dat komt? Vroeger mocht je niet aan de realiteit komen, en nu ineens komt dat allemaal naar boven, nu mag het. Ook onder het publiek zijn mensen die het daar niet mee eens zijn, vooral niet als je zegt dat de schuld in de maatschappij zelf ligt. Dat is duidelijk nieuw in de Sov jetunie. Er zijn ook mensen tegen perestrojka omdat ze bang zijn." Alexander Gagin, de schrijver van het stuk, behoort tot een jonge generatie schrijvers die zich 'de Nieuwe Golf noemt. Dodin: "Dankzij die nieuwe ontwikkelin gen zijn er veel meer mogelijkheden om stukken te schrijven en op te voeren dan vroeger". De jonge schrijvers verdiepen zich vooral in de ldeine, alledaagse problemen: "Het gaat niet meer over de staatsproblematiek of ande re grote zaken, maar over de psy chologie van de mens, van het indi vidu en hoe dat zich verhoudt tot de maatschappelijke situatie".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25