Oecumene dank zij telefoon Heeft er bij jullie nog wel iemand kleren?' ZATERDAG 22 APRIL 1989 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 17 Leids Knooppunt voor jongerenpastoraat en diakonaatgeopend geopend als het 'Knooppunt'. Deze gezamenlijke presentatie, zo maakt het tweetal duidelijk, is geen gevolg van lange planning of dito beraad. "Het idee voor zoiets als een 'Knooppunt' bestaat eigenlijk nog maar ruim een maand", vertélt Jac queline. "Praktische overwegingen hebben doodgewoon de zaak enorm versneld", is de simpele ver klaring van Jan Jetse. Tegelijkertijd kregen zowel de protestantse raden als de werkgroep van het dekenaat de nieuw vrijge komen ruimtes op de hoogste ver dieping van het monumentale pand aangeboden. Bol verliet daarvoor zijn kantoortje in een pastorie, ter wijl op dat moment het jongeren- diakonaat van de hervormden en gereformeerden een nieuwe impuls kreeg. Schoonwater, tot dat mo ment vrijwilligster, kreeg eerst van de diaconieën en later van de kerke raden, het groene licht om twaalf uur per week betaald dit werk te co ördineren. Identiteit. "Het was echt niet de bedoeling om bij elkaar te gaan zitten", benadrukt Jan Jetse. Jacqueline gebaart in het grootste kantoortje richting een muur. "Daar is eigenlijk mijn hokje. Dat wordt ook wel gebruikt, maar het is zo •klein". Al snel werd er op diverse terreinen samengewerkt. En dan die ene telefoon... "We had den in het begin wel vier verschil lende bandjes voor het automa- tisch-antwoordapparaat". De twee werkers maakten ook een versie waarbij ze beurtelings een zin in spraken. "Maar het resultaat bleek nogal lachwekkend". Samen presenteren zij zich nu als het 'Knooppunt voor jongerenpas toraat en diakonaat'. "Beide bena mingen komen erin terug", aldus Bol. Mocht in de praktijk blijken dat deze oecumenische aanduiding voor leden uit de uiteenlopende achterban niet prettig overkomt, dan veranderen we het weer, zegt Bol laconiek. Hij merkt verder op: "Er komen uit de kerken opmerkin gen als: denk eraan datje niet je ei gen identiteit verliest. Zelf denk ik dan: wat is er tegen? Als je daardoor weer een nieuwe identiteit kan vin den...?" Mag de verstandhouding tussen de diverse kerkverbanden dan nog lang niet zo makkelijk liggen als bij de jeugdraden en het jongerenpas toraat, deze organisaties kunnen el kaar intussen ook op het vlak van eikaars doelstellingen goed vinden. "Er zijn ongetwijfeld nog een hele boel dingen die we van eikaars werkwijze niet weten", relativeert Schoonwater. Hoewel er een ver schil zit in de minimumleeftijd van de doelgroep (bij Jan Jetse ligt die ongeveer bij het twaalfde jaar, ter wijl de jeugdraden zich ook bezig houden met bij voorbeeld kinder- nevendiensten), herkennen de orga nisaties elkaar in de aandacht voor de kerkjeugd. Aansluiting "De kerk", zo weet Bol, "heeft nogal snel de neiging om te zeggen: wij hebben wat te brengen, zonder zich echt goed af te vragen in hoeverre het aansluit bij wat de jongeren zien en denken". Lang niet altijd is er het besef dat jongeren op zich wel geïn teresseerd kunnen zijn, maar dat daarbij een andere dan de traditio nele benadering nodig is. Schoon water: "Alle kerken vinden het heel erg belangrijk dat er wat met de jon geren moet gebeuren. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze daarvoor makkelijk bij ons terecht komen..."' Het blijft voor haar zonder meer een punt van zorg hoe de kerken echt vóór het werk van het jongeren- diakonaat te interesseren. Jacqueline Schoonwater en Jan Jetse Bol in het zojuist officieel geopende 'Knooppunt': "Praktische overwegin gen hebben de zaken enorm versneld". (foto Holvast) ten te zetten. Daarbij staat haar "het ideaalbeeld uit Delft" voor ogen. Sinds een jaar of vijftien draait daar een vorm van kerkelijke hulpverle ning, waarbij jongeren er individu eel op uittrekken. Gaat de een voor lezen bij blinden, een ander rijdt een bejaarde en weer een volgende helpt de kamers van een bejaarde met een minimum-inkomen op knappen. De aanstelling van Schoonwater is, bij wijze van proef, voorlopig voor twee jaar. Die van Bol is inder tijd op drie jaar gesteld. Na afloop van die periode zal er bezien wor den in hoeverre de doelstellingen werden gehaald. Op zich is dat pri ma, vindt Jan Jetse, want dat lot Valt ieder categoriaal pastoraat ten deel. Wel heeft hij de indruk dat met name bij het jongerenwerk naar de relatie tussen doelstellingen en re sultaten wordt gekeken. "Bij het ge wone pastoraat in een parochie is dat niet het geval. Maar daar zal ook wel verandering in komen, nu er steeds minder pastores komen". Het tweetal is er van overtuigd dat jeugdraden en jongerenpasto raat geen verschijnselen zijn, die zich alleen maar voordoen als in de kerken de zorg voor de jeugd toe neemt. Jacqueline: "Mensen heb ben elkaar altijd nodig. Het jonge- rendiakonaat kan kerken stimule ren in de omgang met de jongeren". Bol illustreert dat het jongerenpas toraat echt niet iets is dat zich pas is gaan manifesteren in de tijd van 'godsverduistering'. "Toen ik klein was, barstte het ook van de activitei ten voor de jeugd". De tijd is wel veranderd, geeft hij toe. "Het was toen vanzelfsprekend dat je erbij hoorde. Nu is het veel meer de vraag: hoe raak ik erbij betrokken?" De naam 'Knooppunt' komt ter sprake. Al filosoferend over een naam die als vlag de lading dekte van de drie organisaties overi gens zijn de hervormde en gerefor meerde jeugdraden alleen in naam nog apart kwam men bij de uit spraak van Prediker terecht, dat een drievoudig snoer niet snel ver broken kan worden. Via een teke ning van een geknoopt touw. kwam men uiteindelijk op het 'Knoop punt'. "Het is gewoon een duidelij ke naam, waaraan je trouwens aller lei betekenissen kunt geven", aldus Bol. Schoonwater vindt de korte aanduiding ook prettig: "Het is ook zo ingewikkeld om steeds de namen van de verschillende kerken te noe- RIJNSBURG Groot was de vreugde bij de gereformeerde kerk in Boedapest en de Roe meense vluchtelingen aldaar, toen vorig jaar het transport van de kerken uit Rijnsburg aankwam: 23 ton kleding, twee ton vitaminebiscuits, twee ton melkpoeder en een bedrag van 25 duizend gul den. "Heeft er bij jullie nog wel iemand kleren aan?", merkte een van de Hongaarse predikanten op, overweldigd door de' grote hoeveelheid goederen die uit de Hollandse vrachtwagens kwam. Mo menteel is er een tweede, bre der opgezette actie gaande. "Het was wel wat beschamend; wij werden als de grote weldoe ners uitvoerig bedankt, terwijl wij gewoon van onze rijkdom deelden". Ds. C. F. Smaling,her vormd predikant in Rijnsburg, geeft ronduit toe, dat de reis vorig jaar oktober naar Hongarije hem beslist niet onberoerd heeft gela ten. "Je ziet dan met je eigen ogen wat vluchtelingen zijn. Dat geeft je toch een andere kijk óp de zor-, gen en noden van deze mensen". En even later, als hij van diverse ervaringen van vluchtelingen verhaald heeft: "Ik heb hiermee iets geleerd, wat ik nog niet wist". Bij hem in de studeerkamer zit zijn bevriende plaatselijke gere formeerde collega, ds. J. Cziria, wiens banden met de twee Oost bloklanden al veel ouder zijn. Hij heeft er vele vrienden, is zelf ook in Hongarije geboren, hoewel hij al "bijna een kwart eeuw" in Ne derland woont en werkt. "Ik wist", vertelt hij, "via mijn com necties in Roemenië dat de situa tie er erg slecht was, ook voor de kerken. Ik had ook stellig de in druk dat het voor de gereformeer den en luthersen steeds moeilij ker werd". 'De Ruyter' De positie van de Roemeense Or thodoxe Kerk intussen, is geheel anders. "Ik kreeg namen door van kerkleiders die niet bepaald uit blonken in solidariteit", formu leert hij eufemistisch. Feit is dat de orthodoxe kerk samen met de staat als twee handen op de spreekwoordelijke buik is. Dat bleek vorig jaar nog eens duide lijk tijdens de zitting van het Cen traal Comité (bestuur) van de We reldraad van Kerken in Han nover, waar men het - met het oog op de grote Roemeense kerk nauwelijks aandurfde een Ne derlands voorstel te volgen om de politiek van .Roemenië rond de minderheden te veroordelen. "Vorig jaar hoorde ik van het dorpenplan", vertelt Cziria, daar mee doelend op de inmiddels volop in werking gestelde vernie tigingsmachine die de woon plaatsen van de paar miljoen Hongaren in Roemenië met de grond gelijk moet maken. Ds. B. Tamas, gereformeerd predikant in Boedapest en hoofd van het kerkelijk vluchtelingenbureau, stelde zijn oud studiegenoot Czi ria uitvoerig op de hoogte. Onder de indruk teruggekomen, sprak deze met Smaling en beiden von den dat er iets moest gebeuren. De vorig jaar in Rijnsburg gehou den actie was het resultaat. Velen werkten mee en het resultaat was dan ook groots. Maar, zo besefte de kerkelijke delegatie die met het transport was meegereisd, de nood is even zeer van zulke afmetingen, dat het niet bij die ene krachtsinspan ning mocht blijven. Dit maal wer den de zaken breder aangepakt. Er kwam een speciale werkgroep, die de voor Hongaren welluiden de naam 'De Ruyter' meekreeg. Nog steeds wordt daar de Neder landse zeeheld geëerd om het feit dat hij in 1676 enige tientallen Hongaarse dominees bevrijdde van de galeischepen. Stomverbaasd Besloten werd de hervormde en gereformeerde diaconieën in de classes Leiden en Alphen a/d Rijn, respectievelijk Rijnsburg uit te nodigen voor een informa tieve bijeenkomst die vorige maand plaatsvond en waarop maar liefst 27 gemeenten zich lie ten vertegenwoordigen. De be doeling is dat eind mei of begin juni vrachtwagens met vooral lin nengoed, schoeisel en levensmid delen richting de gereformeerde kerk in de zestiende wijk in Boe dapest vertrekken. De kerk, aldus de twee predi kanten, heeft van de Hongaarse overheid volledig de vrije hand gekregen in de opvang van de vluchtelingen. Naast al het men selijk leed ziet Cziria daarin een even verheugend als verbazing wekkend verschijnsel. Werd de kerk sinds de machtsovername in 1948 zeer strak gehoüden, nu werkt de kerk volop samen met de staat, die sinds vorig jaar de schending van de mensenrechten in Roemenië niet meer ontkent. "Er is echt een heel goede samen werking tussen de kerken en de overheid". Dat proces heeft zich overigens een paar jaar geleden al ingezet. Cziria: "Wie schetst mijn verba zing toen ik in de zomer van 1987 in Hongarije van de kansel hoor de dat er een nieuwe wet zou ko men, die aan kerken de ruimte gaf om voortaan zelf godsdienston derwijs te geven in een eigen ge bouw. Er hoefden ook geen deel nemerslijsten overhandigd te worden. Ik was echt stomver baasd. Al tientallen jaren lang was de situatie volkomen anders geweest". Zijn indruk is overi gens dat de kerk door alle drukte rond de vluchtelingen, eigenlijk nog geen tijd heeft gehad om de vrijheden te verwerken. Zonder kinderen Daarnaast laten de dominees niet onvermeld hoe ernstig de situatie rond de vluchtelingen is. Smaling schetst van zijn persoonlijke con tacten hoe mensen er zelfs toe kunnen komen om vrouw, man of kinderen achter te laten. "De een zei dat hij vond dat de wereld van de enorme verdrukking moest weten en dat hij daarvoor zelfs zijn gezin wilde achterlaten. Een onderwijzeres kon het niet langer aan om steeds maar mee te wer ken aan de 'indoctrinatie". Een voorbeeld van discriminatie in het onderwijs geeft Cziria: als in een klas niet minimaal 25 Hon gaarse kinderen zitten, maar by voorbeeld 24 en slechts één Roe meense leerling, dan moet het on derwijs in het Roemeens plaats vinden. Hoewel het bepaald tegenstrij- dig lijkt, zijn de Hongaren in Roe menië, evenals de Roemeniërs zelf, verplicht om minimaal vier kinderen ter wereld te brengen om zo aan een groot en sterk land mee te werken, Cziria: "Alle vrou wen worden daarom in de fabriek eenmaal per maand door een par tijfunctionaris, die geen arts is, met een en dezelfde rubber hand schoen onderzocht of zij in ver wachting zijn. Blijkt dat een vrouw een spontane miskraam heeft gekregen, dan wordt ze ont slagen en krijgt over de laatste weken ook geen salaris uitbe taald", vertelt de predikant schijnbaar zakelijk. Desondanks blijkt duidelijk dat de predikanten begaan zijn met hetlot van de vluchtelingen uit Roemenië. Dat geldt, weten zij, ook voor de gemeenten, waar momenteel de acties op gang zijn. "Het leeft echt bij de mensen. Dat is ook het voordeel van het feit dat dit project nog relatief klein schalig is: het blijft dicht bij de mensen. Bovendien, daardoor zijn de onkosten ook minimaal". Of ook deze actie weer een ver volg zal krijgen? Voor Cziria en Smaling ligt het antwoord voor de hand. "Je kunt na zoiets niet zeggen: zo, dat hebben we gehad, nu stoppen we ermee". Cziria: "Waar je mee omgaat, word je mee besmet. Zo is de zegswijze toch?" W.S. LEIDEN Praktische za ken als een telefoon zijn er de reden van dat de Leidse Hervormde en Gereformeer de Jeugdraad en de rooms- katholieke Werkgroep Jon geren Pastoraat samen één 'Knooppunt' vormen in de sleutelstad. Jacqueline Schoonwater (part-time kracht voor het hervormd- gereformeerd bureau) en Jan Jetse Bol (in dienst van de werkgroep van het deka- naat) werken samen "waar het kan". Het is wel even wennen. Wat zet je bij voor beeld op het bandje van de telefoon-beantwoorder? door Wim Schrijver De bewuste telefoon staat op de on langs geheel opgeknapte zolder van de befaamde 'Bakkerij' aan de Oude Rijn in de Leidse binnenstad. Iri dit pand waar al eeuwen geleden door de kerken aan de armen barmhar tigheid werd bewezen, huizen bo ven organisaties als het Vluchtelin genwerk en de kerkelijke omroep MOKER, nu ook de hervormd-gere- 'formeerde en rooms-katholieke or ganisaties die zich specialiseren in het steunen van plaatselijke kerken c.q. parochies die aandacht willen schenken aan de jongeren van de kerk. Sinds eind vorig jaar werken zowel Jacqueline als Jan Jetse al onder de zelfde hanebalken, terwijl vorige week de verdieping feestelijk werd LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Kra mer. 11.45 oec, studentendienst,7 'evensong' ds. Alblas; Marekerk 10 ds. Romein Rotter dam, 5 kand. Zuijderduijn; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Schouten; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 9.30 ds. Hortensius en 11.15 ds. Horten- sius en pastor Van Well, gezinsdienst; Bevrij- dingsk. (Montgomerystr.) 10 en 5 ds. Rietveld; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. De Mey-Meu- lendijk; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs; 'Stevenshof (rk kerk Haagse Schouw) 9.30 ds Koolstra. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds. Van Beinum. Diakonessenhuis elke zat. 10 30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. Van 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vre- deskerk zie herv gem.; Petrak (Surinamestr.) 10,30 hr, Steenbergen (doven); Oude Vest 10 SoW-dienst Hooglandse kerk; Maranathak. zie herv. gem,; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; be jaardenhuis Groenhoven ds. Verdoorn; Meren- wijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (He- rengr.) 10 en 5 leesdienst. Chr Geref K (Steenschuur) 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem (zie oihVi iu rdorp). Geref Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Dnftstr.) 11.30 en 5.30. Evang-Luth Gom. (Hoogl Kerkgr10.15 ds Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Ge'm. (Lok- horstk, Pieterskerkslr.) 10.30 ds. Brüsewitz. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Riinsburgerweg 124) ds Agtereet. Evang Ge meenschap (Middelslegr. 3) 9 ev. Korft. 10.30 ev Sussenbach. Pinkstergem (O. Vest 13) hr. Eikerbout. Leger des Heils (hoek Ves,- testr./Groenesteeg) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-ad ventisten ('De Ontmoeting', Noordhofland V.schoten)elke zat. 10 tol 11 bijbelstudie, 11 tof 12. predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heili gen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7 zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9,30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo 11.30. Stec-nschuur zat. 7, zo. 8.3ÓJ0,11.30, 6 en 7 (lof), Boshui- zerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11 Lammen- schansweg zat. 7, zo. 9 en 10,30; Haarl.straat zat. 7, zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude); Christen gemeenschap (in Oud-Kath. Kerk) zat. nm. ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Rang Nieuw- Vennep. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. Van Driel, 7 hr. De Haan Zevenhoven. Geref. Kerk 10 ds. De Boer, 6.30 ds. Modderaar. Chr. Ge ref. Kerk 9.30 kand. Oosting Aalten, 5.15 ds. Den Hartog Veenendaal. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds. Jonkman, 6.30 ds. 't Hooft; Kruiskerk 10 ds. 't Hooft; Opstandingskerk 10 ds. Ommering, 6.30 da. Broeijer-Bogers Utrecht; G. Herderkerk 10 ds. Mulder; De Bron 9.15 ds. Wigmans, 10;30 ds. Nieuwenhuis, 6.30 ds. Hoogendijk; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Moll; Oudshoornse kerk 10 ds. Roos; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Van Slooten Putten, 6.30 ds. Ouwendijk. Geref. Kerk Mar- .kerk 10 ds. Jonkman, 6.30 ds. Boer; Salv.kerk 10 ds. Van Wijngaarden, 6.30 ds. Van der Lugt Koudekerk. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 ds. Room, 5 ds. De Boer. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. Jans- sens ha, ds. Zwarts Katwijk. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 5.30 ds. V.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalk- ovenw. 62) 10 drs. Stavleu, 6.30 ds. De Jong. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) hr. V.d. Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Mor- genstersch. Briljantstr. 1)10. Christengemeen te 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) 10 hr. Veldhuis Bodegraven. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Man- dersloostr. 36) 10 ds. Meijering. Rk Kerk: Bo- nifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Jong, 6 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoek steen', Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10-ds. Huisman Hazerswoude. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Van Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Van de Hoef, 6.30 ds. Kraayeveld Ridderkerk; Salv.kerk 10 ds. Terlouw, 6.30 ds. Muller Sluip wijk; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 kand. Moen Ouderkerk, 6.30 ds. Van de Hoef. Geref. Kerk 10 ds. V.d. Kooi-Dijkstra Leimuiden. 7.30 ds. Elderman. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds. Simpelaar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 9 ds. Van Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Van de Pol, 6.30 ds. Van de Pol en ds. Jansen; De Stek 9.30 ds. Van 't Hof Woubrugge, 2.30 bev/intrede ds. Jansen. Geref. Kerk 9.30 ds. De Jong, 17 drs. Buikema Zwammerdam. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Van der Zwaag Klun- dert. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) 9.30 ds. Van Steenis. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. Ou wendijk Alphen, 6.30 ds. Stam Ter Aar. Geref. Kerk 9.30 ds. Bovenberg Leiden, 5 ds. Kuiper Noordwijk. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Verbeek, 7 ds. Hofland. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds. Hof land. Chr, Geref. Kerk 10 en 5 ds. Van Lange- velde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11; Jo- zefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem, 10 ds. Boonstra. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 10. Rk Kerk zat 7, zo. 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Sloof, 6 hr. Esmeijer Hoender- loo; Ontm.kerk 10 ds. De Graaf, 6.30 ds. Sloof. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Van der Horst, 5 ds. Koster. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 (koor). KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Hovius, 6 ds. Sjollema; O. Kerk 10 ds. Schuurman, 6 ds. C. van den Berg; Ichthusk. 10 ds. Christ, 6 ds. Hovius; Pniëlk. 9.30 ds. C. van den Berg, 6 ds. Christ; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Bogaard, 6 ds. Vroeginde- wij. Overduin 2.15 ds. Van den Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) hr. Wolfskeel Noordwijk. Ge ref. Kerk Vr.kerk 10 ds. Koster en 5 ds. Has- sefras Ruurlo; Triumfatork. 10 ds. Van Bree- voort, 5 ds. Van der Horst. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst, 3 ds. Grutter Rijnsburg. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. Koolsber- gen, 7 ds. Zwarts. Chr. Geref. K. 10 en 5 lees dienst. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. Van den Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5 leesdienst. Geref. Gem. in Ned. (Lou- westr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) Als voorbeeld noemt zij een infor matie-avond, waarvoor alle her vormde en gereformeerde kerkera- den éen uitnodiging hadden ont vangen. "En dan is de opkomst zo ontzettend klein, dat je als vrijwilli gers denkt: waar zijn we eigenlijk mee bezig? Wij hoopten onder an dere om gesprekken op gang te brengen tussen ouderen én jonge ren. Maar ze komen gewoonweg niet. Steeds weer is er die teleurstel ling". Dat geldt, vertelt ze, ook voor de zeer matige belangstelling van de jeugd voor de opening van het •'Knooppunt'. Er waren allerlei crea tieve activiteiten georganiseerd, maar "alleen de mensen die je per soonlijk had benaderd kwamen daarop af'. Bol wil daar "niet zo zwaar teleur gesteld" over doen. "Zelf ga ik ook pas ergens op af als ik mij er bij be trokken voel". Daarbij maakt hij als vanzelf een overstap naar de ker ken. "Dat is ook de vraag naar de kerken toe: veel dingen zoals die nu in de kerk plaatsvinden, klikken op de een of andere manier niet bij de jongeren. Hoe komt dat? Hoe komt het dat er bij ouderen wel veel aan sluiting is, maar niet bij de jeugd?" Intussen proeft hij zelf bij de jonge ren wel een "schat van woorden en interesses". "Wat in de kerken wordt opgepakt, sluit daar om de een of andere reden te weinig bij aan". Er zou al heel veel gewonnen zijn als in parochies en gemeenten de mogelijkheid voor de jeugd aan wezig was om zelf iets wezenlijks in te brengen. Resultaten De hervormde en gereformeerde jeugdraden hebben met dat gege ven in het achterhoofd dan ook eni ge ideëen op stapel staan. In wezen heeft Jacqueline haar part-time aanstelling gekregen om met name het diakonaat door jongeren op po 9.45. Onaffe, baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 hr. Wolbers Franeker. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Lapre, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 ds. V.d. Lugt, 7 SoW ds. Van Wijngaarden Alphen. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Van Loenen, 6.30 ds. Knorth; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Doesburg. Ley- thenrode 10 ds. Sierat. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds. Brommet, 10.45 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 ds. De Vries. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt, Ge ref. Kerk 9.30 ds. Van der Kooi ha en 7 ds. V.d. Hoeven ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. De jong Voorhout, 7 ds. Bosma Scheveningen; Paulus- kerk 10 ds. Kooistra Apeldoorn. Geref. Kerk 10 ds. Korenhoff Heemstede. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10 en 4.30 ds. Arntzen. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 5 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. Van Dijken. Geref. Gem. 10 en 4. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr. V.d. Berg; R-k Kerk: Agathakerk zat 7, zo. 10 en 11.30, Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engel- bew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Wegenf Nijverdal, 6.30 ds.' Schilt Leimuiden. Geref. Kerk 9.30 ds. Van der Weg, 5 avondgebed. Chr. Geref. Kerk 9.30,2.15 ds. Westerink Bun schoten. Remonstr. Gem. 10 ds. Bach. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff, 6.30 ds. Baane. Geref. Kerk 9.30 ds. Moet Woerden. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Her/. Gem. 9.30 ds. Ten Voorde, 7 hr. V.d. Kamp Beverwijk. Geref. Kerk 9.30 hr. Hoffenaar Voorhout, 6.30 ds. Wijn gaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Ma- ris. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Geuze. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. bouwhuis, 5 ds. V.d. Bergh; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruitenburg, 5 ds. Elgersma; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Volk Katwijk. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kuiper; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Elgersma ha, 7 ds. Ruitenberg ha. Kapel W. v.d. Bergh- stichting 11 ds. Kersten Katwijk. 'Sole Mio' 9 ds. Ruitenburg. Ned. Prat. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds. Bloemendaal Delft; zat. 7. zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Ger mans; De Zilk 10 ds. V.d. Meij. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat 7. zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Vegter; Pauluskerk 10 ds. Da Cos ta; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. Vos. Geref. Kerk 10 ds. De Bruin. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 leesdienst, 4.30 ds. Groenenberg Amersfoort. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds. Goossens Doorn. Van Wijckerslooth 4 ds. Hoekstra. Endegeesl 10 ds. Friederich. Volle-evangeliegem. (Gem .centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. Zijl. Geref. K. 9.30 ds. De Gelder Lis- se, 5 ds. Zijl jeugddienst. Remonstr. Gem. 10 ds. De la Foret Rotterdam, Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7. zo. 10.30; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. V.d. Hoeven, 7 ds. Van der Kooy Leimuiden. Chr. Geref. K. $.30, 2 ds. Boiten Schiedam. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. Wagter, 5 ds. Smaling; Bethelkerk 9.30 ds. Smaling. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Snel; Immanuelkerk 9 ds. Snel, 10.30 ds. Snel en ds. verschor, 5 ds. Scholte Noordwijk; Maranathakerk 9.30 ds. Scholte Noordwijk, 5 ds. Cziria. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5,15 dr. Douma Kampen. Chr. Geref. K, 9.30 en 5 ds. Van Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 ev. Brands Rijsenhout, Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Kol- dewijn De Kaag, 7 SoW ds. Stelwagen Den Haag. Geref. Kerk 9 30 ds. Bras. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul- .laan 17) 10 ds. Offerhaus Haarlem. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Boer Benthui zen, 6.30 ds. Duisterhof Hillersberg. Geref. Kerk 9.30 ds. De Reus, 6.30 ds. Buikema Zwammerdam. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 14.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 kand. Verha gen Gouda. 6.30 dr. Vermeulen. Geref. Kerk 9.30 ds. Oegema, 6.30 ds. Verschoor Rijns burg. Geref. K. Vrijg. 9.30 ds. Grutter Rijns burg, 5 ds. Hoogendoorn Waddinxveen. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10 prof. J. van den Berg Leiden. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11 VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Schaap, 7 ds. Blanken; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. De Zwart, 7 zie herv. gem. Herv. evang. op geref. grondslag (kerk- geb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds. Van Kooten, 4.30 ds. Kuyt Hellouw. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leidschen- dam) 10 ds. Verheule. Geref. Kerk 10 ds. Grif fioen Naaldwijk. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 5 ds.' Los. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11,30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula- basisgemeenschap (ds. Fortgenschool) 10.30 gespreksdienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk.9.30 ds. Kunz, 5 ds. Schipaanboord; Hoeksteen 9.30 ds. Schipaanboord, 5 ds. Goossen; Bethelk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Kunz; Rehoboth- school 9.30 vic. Groenenboom Capelle; Imm- .kerk 9.30 ds. Van Houwelingen, 7 ds. Onstein. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 en 5 ds. Bongers ha; Ontm.kerk 9.30 ds. De Moor. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.30 ds. Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Van der Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30 leesdienst. Remonstr. Gem. 10 ds. Cossee. Jehova's Getuigen (Tróotstr. 4) 10 toespraak, 11 wachtlorenbespreking. WARMOND: Hen/. Gem. 10 ds. Muis. Rk Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 5.30 ds. Van Dis, 7 muziekdienst; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds. ds. Janse de Jonge; Messiask. 10 ds. Ter Linden Den Haag; Dorpscentrum 9.30 ds. Schaap Nijkerkerveen. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. V.d. Woude. 7. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Fockema An dreas. R. K. Kerk zat. 7, zon. 9.30, 11. Trinity Baptist Church (Bloemcamplaan) 10.30. Ame rican Protestant Church 9.15, 11.15.' WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 dr. Vreekamp Epe, 6.30 ds. Van 't Hof. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 drs. Aalders. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) geen dienst. Rk Kerk zat. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Van der Pol Boskoop. Geref. Kerk 9.30 hr. V.d. Louw Tienhoven, 7 ds. Ribberkink Rijnsburg. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Wolt- haus gezinsdienst. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zon. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zon. 10. Meer- burgkerk H. Rijndijk zat. 7, zo. 9.30 en 11 ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds. Tasse- laar Alphen. Geref. Kerk 10 ds. Buikema, 6.30 ds. De Jong Boskoop. Remonstr. Gem. geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 17