Ik zit tussen Baantjer en Bernlef in' Drohken dansers in feeststemming Vier sponsors voor Concertgebouworkest Tli ïillerselirij ver René Appel: Kijkhuis bij Associatie Filmtheaters Matte uitvoering opvallende Spaanse combinatie Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam IV^IJDAG 21 APRIL 1989 PAGINA 25 Nederlands Dans Theater (jubileumpro gramma) met Symponie in D (Jiri Kylian: Jo seph Haydn); Arenal (Nacho Duato/Maria del Mar Donet live); première van Black Cake (Hans van Manen/Tsjaikovski, Jana- cek, Stravinski, Mascagni, Massenet). Ge zien op 20 april in het Danstheater in Den DEN HAAG - Dronken dansers op toneel. Ze komen voor in het nieuwe ballet Black Cake van flans van Manen. Feest is het bij het Nederlands Dans Theater want gisteren bestond dit interna tionaal gerenommeerde gezel schap dertig jaar. In 1959 rebel leerde een aantal dansers (onder wie Rudi van Dantzig. nu artis tiek leider van concurrent het Na tionale Ballet) tegen de verstar ring binnen Het Nederlands Bal- Jet van Sonia Gaskell. De jonge weelde behaalde al snel succes mede dank zij Hans 4an Manen. Na negen jaar artis- Hjlek directeur te zijn geweest, ver trok hij naar het Nationale Ballet, in 1986 keert hij terug naar huis en wordt hij naast Jiri Kylian en Nacho Duato huis-choreograaf bij het NDT. Kylian vroeg hem voor het dertigjarig bestaan een choreografie te maken en Van Manen besloot iets feestelijks te maken; een Black Cake. Let wel een zwarte taart. Op feestjes spe len zich ook wel eens wat minder leuke gebeurtenissen af, al dan niet onder invloed van drank. Black Cake bevat dan ook een scala aan sferen en stemmingen. De feestgangers komen onzeker op en bereiden zich voor: de een rangschikt een oorbel, de ander een kledingstuk. Opeens zetten ze een ballroom-dans in geabstra heerde vorm in. Klassieke bewe gingen worden afgewisseld door de typische onpersoonlijke maar perfect uitgevoerde ballroom-be- wegingen. Van Manen maakt de ze dansers mensen van vlees en bloed door ze op elkaar te laten re ageren. Venijriig, teleurgesteld en melancholiek. De drie pas de deux verschillen hiervan in sfeer ook al door de fragmentarische muziekkeus: van Stravinski en Mascagni tot Janacek, Tsjaikovs- ki en Massenet. Er is een lyrisch en romantisch stel, een bekvech tend stel en een komisch duo. In dat komisch duo zitten ongeloof lijk mooie delen. Nacho Duato danst op handen én voeten, bas- ketbalt met Sabine Kupferberg en samen dansen ze hoekig en stijf. Prachtig. In de laatste scène, het vijfde bedrijf, komt het zootje ongere geld bij elkaar en maken ze wan kelende dronkemanspassen met geheven glas. Een grappige ober houdt de voorraad drank op peil. Black Cake biedt zo'n beetje al le stijlen aan dans: Theater, pure dans en mime. Hans van Manen is van alle markten thuis. Toch is het daardoor niet altijd evenwich tig, niet altijd even overtuigend. Zo gaat het dansante-duet plots over in een ruziende theaterscène zonder dat daar eigenlijk aanlei ding toe was. Ook de dronken be wegingen hadden theatraler en groter gekund. Maar ach, Black Cake is een feest om naar te kijken. En heeft een feest niet vaker een schaduw zijde? INGRID VAN FRANKENHUYZEN AMSTERDAM (ANP) - De Associa tie van Nederlandse Filmtheaters is uitgebreid met zes nieuwe leden. Deze landelijke vereniging van pro fessionele vertoners van kunstzin nige films is nu actief in 26 steden in Nederland. Als nieuwe leden zijn toegetreden filmhuizen in Leiden (Kijkhuis), Amersfoort (De Lieve Vrouw), Apeldoorn (Gigant), Helmond (Filmhuis) en Zaandam (De Fa briek). Op 28 april gaat in Zutphen Luxor open. De filmtheaters trekken de afge lopenjaren steeds meer publiek. Op dit moment scoren daar films als De Kommissaris en Het Rode Koren veld hoog. TONEEL Litteris Sacrum speelt 'Mamma. Kijk zonder handen', een komedie met quasi-surrealistische trekjes van Hugo Claus. Dit stuk is morgenavond te zien in de Leidse schouwburg (20.15 uur). A^/ESTERDAM René Ap- >pel is met zijn onlangs ver- .'schenen thriller 'Spijt' een vv%n de vier genomineerden 1-vpor de Gouden Strop, de [«jaarlijkse prijs voor de beste vNèderlandstalige misdaad roman. Twee jaar geleden -gooide hij met zijn debuut 'Handicap' ook al hoge ogen. Zijn derde thriller is bijna klaar. "Voorlopig streef ik naar een ritme van een boek ;per jaar. Elk jaar moet er een -nreuwe Appel in de winkel Stadhouderskade. Op de grauwe muren teksten als 'Hier geen yup- piehokken', 'Viva Rara' en 'René vrij'. Eenmaal buiten realiseer ik mij dat ik vergeten ben te vragen of Appel zich door deze omgeving heeft laten inspireren voor zijn thril ler 'Spijt'. In dat boek speelt de ex treem gepolitiseerde kraakbewe ging van Amsterdam immers een belangrijke rol. Eerder had Appel gezegd dat hij veel ideèen gewoon uit de krant haalt. Maar hier ligt het letterlijk op straat. door Gerlof Leistra 'Vanuit zijn woonkamer heeft René Appel uitzicht op de beruchte kra kerspanden aan de Amsterdamse Drie dagen in de week werkt Appel als taalwetenschapper aan de Am sterdamse universiteit. De rest van zijn tijd besteedt hij aan het schrij ven. Als ik hem vraag of hij 'thriller schrijver' genoemd wil worden, kijkt Appel mij onderzoekend aan. "Dat vind ik helemaal geen schande hoor. Thrillers hebben een eigen waarde die niet onderschat moet worden. Maar ik hang inderdaad te gen de literatuur aan, als je dat soms bedoelt. Ik zit in een soort schemer gebied tussen Baantjer en Bernlef. Een thriller is in mijn ogen niets an ders dan een spannend verhaal, waarin misdaad een rol speelt. Het hangt van de psychologische diep gang en de uitwerking van de ka rakters af of het literatuur is". Kraakbeweging In 'Handicap' beschrijft Appel de wederwaardigheden van Herman van Zelm, een leraar die getrouwd is met Stefanie, een ex-leerling in een rolstoel. Hun huwelijk stelt niet al te veel meer voor en wanneer Stefanie Nederlands Phllharmonisch Orkest. Diri gent: Kenneth Montgomery. Decors: Ka- tfirin Kegler. Kostuums: Uta Loher. Regie: delmut Polixa. Gezien in het Muziektheater op 20 april. AMSTERDAM De combinatie van de muzikale komedie 'L'Heu- re Espagnole' met het marionet tenspel 'El Retablo de Maese Pe dro' vormde een van de verrassin gen van het eerste seizoen in het Muziektheater. Om te beginnen omdat beide werken een Spaanse achtergrond gemeen hebben maar ook omdat de personages in Ravels eenakter bij nader inzien meer weg hebben van marionet ten dan mensen. Dat werd bena drukt in een speelse enscenering van Helmut Polixa met een dui delijke parallel tussen het mecha nische van de klokkenwinkel die Ravel op het toneel zette en de mechanische bewegingen van de gedanste marionetten in Falla's eenakter. Het grote winstpunt was echter het bewijs dat het nieuwe mu ziektheater wel degelijk geschikt was voor kleinschalige werken en opera's met een kleine orkestbe zetting. De nieuwe serie voorstel lingen is geen exacte kopie ge worden van die van twee seizoe nen geleden. Polixa heeft zijn re gie bijgeschaafd en dat levert vooral aan het slot van 'L'Heure Espagnole' een mooi effect op, als het wegzakkende decor het kunstmatige van deze komedie nog eens onderstreept. Gebleven is de omlijsting met drie liederen van Ravel, die de voorstelling ook muzikaal meer tot een eenheid maakt, maar te recht werd nu afgezien van Falla's klavecimbelconcert, dat het ge heel tot een net iets te bonte avond maakte. De bezetting heeft op twee belangrijke punten wijzi gingen ondergaan. De tenor Thierry Dran mist de vloeiende lyriek van Laurence Dale en de bariton Gilles Cachemaille blijkt een fractie kleiner van stem dan Jean-Philippe Lafont, die inder tijd de muilezeldrijver en de fi guur van Don Quichotte met net iets meer aplomb neerzette. Die beide verschillen kunnen echter geen oorzaak zijn van het feit dat de première van deze tweede se rie een opvallend matte indruk maakte. De toneelbeelden waren heel vermakelijk, dirigent Kenne th Montgomery liet vakkundig zingen en musiceren, maar toch ontbrak precies die tinteling, die twee vrij onbenullige kleine ope ra's in het theater tot leven moet brengen. Het leek of er een grauwsluier over de voorstelling lag, maar als die is weggetrokken, kan het resultaat zeker weer de moeite waard Worden. PAUL KORENHOF tijdens een vakantie in Tunesie 's avonds laat in het hotelzwembad verdrinkt, valt de verdenking al snel op Herman. 'Handicap' blijft tot de laatste pa gina spannend en heeft nog het meest weg van een psychologische roman. 'Spijt' - een boek waarin kra kers, junkies, hulpverleners en cor rupte agenten figureren - komt wat minder uit de verf. Het is weliswaar knap geschreven, maar heeft niet de diepgang van 'Handicap'. Tussen de regels door geeft Appel in 'Spijt' een aardig kijkje aohter de schermen van de Nederlandse kraakbeweging.'Heeft hij daar veel research voor moeten doen? "Ach nee, ik lees de kranten goed. Wan neer je te veel research in je boek stopt, steekt het staketsel er dwars doorheen. Dat is niet mijn stijl. Maar ik ben ook niet zo'n schrijver als Theo Capel, zo, van ram-bam-er- tegenaan. Voor mij is het een uitda ging om de dingen onderhuids te la ten gebeuren". Naar eigen zeggen heeft Appel nooit de ambitie gehad om schrijver te worden. "Maar ik heb het wel atijd leuk gevonden om te schrij ven. In de jaren zeventig publiceer de ik literaire verhalen in bladen als Maatstaf, Hollands Maandblad en Avenue. Ik ben zelfs nog een tijd as pirant-redacteur geweest van Prop ria Cures. Vervolgens heb ik tien jaar lang thrillers en detectives ge recenseerd voor NRC Handelsblad. Maar op een gegeven moment heb jé ze ook allemaal wel eens door je vingers gehad. Bovendien is het een lastig genre om te bespreken. Je mag het verhaal niet vertellen, ter wijl het doorgaans juist om dat ver haal gaat". Favorieten Tot zijn favoriete schrijvers in het genre rekent hij Ruth Rendell, John le Carre en Elmore Leonard. Wat Nederland betreft, is Appel vooral gecharmeerd van het werk van To- mas Ross en Gerben Hellinga, bei den eveneens genomineerd voor de Gouden Strop 1989. "Maar zo'n Elmore Leonard is echt fantastisch: een spannend ver haal, ijzersterke dialogen. Neder landse romanschrijvers kunnen geen dialogen schrijven. Waar dat aan ligt? Geen idee. Misschien dat thrillerschrijvers wat dichter bij de werkelijkheid blijven. Het is geen verbeelding in het kwadraat". Zelf heeft hij er een gewoonte van gemaakt om hardop voor te lezen wat hij zojuist heeft geschreven. "Dan wil ik horen hoe het klinkt. Of ik bij het schrijven schema's ge bruik? Nee, nee. Ik bedenk de meeste dingen terwijl ik aan het schrijven ben. Tijdens het schrijven krijgen de figuren reliëf en op die verhaallijn. Dat is het leuke kom ik weer op een nieuwe schrijven". AMSTERDAM (ANP) - Het Ko ninklijk Concertgebouworkest is erin geslaagd vier sponsors te vin den die het orkest over een periode van drie jaar in totaal 1.750.000 gul den per jaar ter beschikking zullen stellen. Het totale aantal musici kan door deze extra middelen worden verhoogd van 110 naar de oorspron kelijke 115. Dit werd gisteren be kendgemaakt door bestuursvoor zitter W.E. Scherpenhuijsen Rom. zullen gaan sponsoren zijn DAF, de NMB Bank, de Postbank en Sara Lee/Douwe Egberts. De bedrijven krijgen in ruil voor hun bijdrage het recht de naam van hun onderne ming te koppelen aan die van het or kest. Ook zal hun per onderneming de mogelijkheid worden geboden een besloten concert te organiseren, aldus Scherpenhuijsen Rom. Deze komen overigens niet bovenop het De vier bedrijven die het orkest aantal van 118 voorgenomen con certen die het orkest het komende seizoen zal geven. Het totale budget bedraagt jaar lijks 16 a 17 miljoen gulden. Naast het sponsorgeld bestaat dit bedrag uit eigen inkomsten van vier a vijf miljoen gulden, een rijksbijdrage van vier miljoen en een subsidie van de gemeente Amsterdam van 7,5 miljoen gulden, aldus het bestuur. Dirigent Riccardo Chailly toonde zich zeer ingenomen met de uitbrei ding van de capaciteit van het or kest. "Voor de leiders van groepen instrumenten is het zeer belangrijk dat zij met vaste krachten kunnen werken, hoe goed de tijdelijke ook zijn. Dat komt de kwaliteit van het orkest als geheel ten goede", aldus de chef-dirigent. Hij wees er verder op dat er zo ook meer dirigenten en solisten van wereldklasse kunnen worden aangetrokken. Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: 'Revolutionair geld' en 'Schepen met geld', t/m 4/6; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 17, 'Boren en gra ven in onze aarde', over ontginning en grondstoffen, t/m 30/4; ma t/m vr 10-17 uur, 3 14-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, 'Leiden in gaslicht', een stad in verandering 1800-1900, t/m 4/6; ddi t/m za 10-17, zo 13-17 uur. Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente ^toonstelling van werk Leny Noyen, vr. JjJ-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen- üaexpositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, dfrt/m za. 10-16 uur. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. Signaal, Studio voor vormgeving Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge- tonen diverse ontwerpen, tevens pre- sentaliemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm ri schilderij, druk, foto. tekening of beeld. Kunststichting AZL - Gebouw 1, Rjjnsbur- gerweg 10, schilderijen en tekeningen van Jules van der Vuurst de Vries, tot 28/4; dag. van 10-17 uur Galerie 'Time is Art' - Nieuwstraat 10, Gerrit Alberts met kleur-etsen, t/m 29/4; woe t/m Gplerie Stelling - Burgsteeg 14, Renata Bauer met schilderijen en Ineke Geurts met beelden, tot 30/4; wo t/m zo 12-18 uur. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8, verkooptentoonstelling Irma Roefs-de Wit, tevens expositie van Japanse kamerscher men en een aantal Sgng-kommen, tot eind april; wo t/m zo 11-17 uur. Lak-galerie - Cleveringaplaats 1. Charlotte s Fèvre met tekeningen en etsen en Mari- 3n Oltheten met etsen, tot 22/4; André Thijssen met zijn nieuwste werk uit de serie 'Ridiculus Vitae', van 24/4 t/m 26/5; ma t/m a 10-22 uur, zo 14-17 uur. Ars Aemula Naturae - Pieterskerkgracht 9, expositie van 25 Ars-leden, t/m 24/4. SJpring en Samenleving - Maresingel 3, ex- Rosilie Ellen van Toor, schilderijen, etsen en gemengde technieken, t/m 12/5; te bezichti gen ti|dens kantooruren. Expositieruimte Caecilia - Caeciliastraat 18. linosneden van Coccie van Duyn, tekenin gen van Marjolein Groustra, poëtische land- schapscollages van Arna Loonstra en teke ningen en olieverfschilderijen van Alex Ver- duyn, t/m 5/8. Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3, Frank Porcelijn met kleurgrafieken, t/m eind mei; di t/m za 10-17 uur. Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1, 3 12-22 u Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, in d Blauwe gang: schilderijen van Frans va Breugel, t/m 31/5. Galerie Bleijenberg - Breestraat 113, teke ningen van Wim Hofman, t/m 13/5; c )-18u o tot 21 t Pop Antiquariaat Paddenburgh - Diefsteeg. 14, etsen van Marcel Schellekens, t/m 26/4; wo t/m vr 13-18 uur, do 19-21 uur, za 12-17 uur. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome nade 12b, Joke A. ter Hoeven-Hirs met im pressionistische aquarellen, stillevens en landschappen, di t/m vr 9-18 uur, za 10-17 uur, zo 9/4 14-16 uur. Katwijk Katwijks Museum - Voorstraat 46, tentoon stelling 75 jaar Katwijksche Bouwvereeni- ging, t/m 6/5; do t/m za 10-12 uur en 14-17 Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder. Brigitte Wa- woe met beelden en Louis Vorkink met wer ken op linnen en papier, t/m 27/4; ma t/m vr 9-17 uur, wo ook 18.30-20 uur. Verpleeghuis Leythenrode - Hoogmadese- weg 55, aquarellen van Riet Spaas, van 22/4 t/m 7/6; dag. 10-20 uur. Noorden Hotel-restaurant 'De Watergeus - Simon van Capelweg 10, L.A. Clarenburg expo seert unieke foto's van het Nieuwkoopse natuurgebied, tot 19/6; dag. vanaf 10 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijnsburg', vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur. Wassenaar Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, Cobi Cussell met bijzondere collectie aquarellen en etsen, tot 1/7. Galerie 27 - Schoolstraat 27. Alexander Ha- je, schilderijen in diverse technieken, zoals olie, krijt, acryl, metaalverven en potlood, t/m 4/5; di t/m za 10-17 uur. In de Droomfabriek vrijdag en zaterdag een swingavond. De eerste avond is Vic Sensor paraat; de tweede avond een optreden van de groep El Son Samba y Salsa. Aanvang 22.00 uur, Oude Singel 56, Leiden. The Plastic Dolls staan zaterdagavond in het LVC. Hun muziek is rauw met als be langrijkste inspiratiebron the Blues. The morning lasts forever' wordt door de Dolls als hun beste elpee aangemerkt. Aanvang 23.00 uur; Breestraat 66, Leiden. Het Breehuys geeft zaterdagavond weder om de gelegenheid aan een optreden van de groep Depraved Morals. Aanvang 22.00 uur; Breestraat 19, Leiden. De folkclub Horus heeft woensdagavond de Amerikaanse traditionele bluegrassband 'High Country' uitgenodigd in het Waagge bouw. Aanvang 20.00 uur, Aalmarkt 21Lei- Klassiek In de grote zaal van het Leids Volkshuis wordt vanavond een solidariteitsconcert voor Chili gehouden. Het Nederlands gitaarduo, Erik Otte en Juun Voorhoeve spelen samen met het Leids gitaarkwartet (vier gevorderde leerlingen van Erik Otte) en de muziekgroep Clamor, die zich geheel richt op de Latijnsamerikaanse beweging van 'Het nieuwe lied'. Aanvang 20.15 uur, Apothekersdijk 33a, Leiden. Lingua Musica geeft zaterdagavond een concert dat geheel bestaat uit werken van Franse componisten. In het Requiem van Gabriel Fauré zal de Amsterdamse bariton Tom Sol en een jongenssopraan van de koorschool Sint Bavo soleren. Aanvang 20.15 uur. Rijksmuseum van Oudheden aan het Rapenburg, Leiden. In de K&O-kapelzaal is vanavond het piano duo Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar te beluisteren. Schubert. Brahms en Mozart staan op het programma. Aanvang 20.15 uur, Oude Vest 45. leiden. De celliste Ingrid van Veen en de pianist Ben Martin Wijnand geven donderdag een lunchconcert. Haydn, Franchomme en Rachmaninoff behoren tot de uit te voeren partijen. Aanvang 12.45 uur, Oude vest 45, Leiden. Zondag wordt in museum de Lakenhal een concerl gegeven door het Marsyas Blazers ensemble o.l.v. Hans Stoop. Het ensemble bestaat uit gevorderde leerlingen van de Streekmuziekschool. Aanvang 15.00 uur. Oude Singel 28-32. Leiden. In het Circustheater in Scheveningen treedt zondagavond het Scapi- noballet op met o.a Stravinsky's 'Danses Concertantes' en 'Pulcinella'. Aan dit optreden verleent het Limburgs Sympfonie Orkest met dirigent Ronald Kieft alle medewerking. Op de foto de dansers Erika Trabi en Johan Meijer. (foto Hans Gerritsen) 11, za 22. 20.30 uur; voorstelling: 'Hiros- a, mon amour' van Marquerite Dumas, ir Theatergroep Imperium. therse kerk. De u ten vele stijlperiodes uit de koormuziek van de 169 tot en met 20e eeuw. Enerzijds ligt het accent op de kerelijke muziek voor de tijd rond Pasen, anderzijds komt de wereld lijke Signatuur naar buiten met werken rond thema's als natuur, de ongelukkige liefde. Vrouwe Musica. Aanvang 20.15 uur, Hoog landse Kerkgracht 26, Leiden. Leidse Schouwburg vr 21, 20.15 uur; voorstelling: 'De Cock en de moord in seance' van Appie Baantjer. 'Er wordt gestrooid...', met Jos Brink. Fra Sanders, Lucie de Lange en Bas Groenen- berg. (uitverkocht). do 27, 20.15 uur; Shusaku Dormu Dance Theater: 'Albatros Aileron". LAK-Theater vr 21, 20.30 uur; Toneelgroep De Appel speelt: 'Madame de Sade', met o.a. Carline Brouwer, Trins Snijder en Elja Pelgrom. za 22, 20.30 uur; voorstelling: 'Kritiek' door De Faktorij met Esgo Heil en Matthias Maat. zo 23, 15.00 uur; kindervoorstelling (6-12 jaar): 'De Muziekwinkel', door De Spring plank. wo 26, 20.30 uur; Jean-Jacques Dulon Raymond Acquaviva spelen 'Pour un oui ou pour un non' van Nathalie Saraute. Micro-Theater Appeltheater vr 21. za 22. 20.15 uur. zo 23. 14.00 uur. woe 26. do 27. 20.15 uur; Toneelgroep De Appel: 'Kleine Alice', met o.a. Carol Linssen Sacha Bulthuis en Robert Prager. vr 21za 22.20.15 uur; Theater aan de Rijn: 'Droomspel', met o.a. Peter Bolhuis, Jan van Eijndthoven, Paul Gieske en Wik Jongsma. Circustheater vr 21, 20.15 uur; concert Circle Percussion, slagwerkensemble olv Michael de Roo: 'Ka- guyahime'. zo 23, 20.15 uur; Scapino Ballet mmv Lim burgs Symfonie Orkest met Nils Christe- programma. ma 24.20.15 uur; Close harmony groep The Nylons. woe 26. 14.00 uur; Hoofdstad Operette met 'Eine nacht in Venedig', van Johan Strauss, regie kees Roes; mmv sol. koor, Balletstu dio Evelyne en Operette orkest olv Patrice van Opstal. Diligentia vr 2120.15 uur; 'List Nu', van Liesbeth Ust, mmv Rob van Dijk (piano). zo 23. 14.30 uur; Ensemble Contraint mmv Toneelacademie Maastricht- 'I Histoire du soldat', van Stravinski. woe 26 en do 27. 20.15 uur; 'De Flessen- trekrevue'. met Arjan Ederveen en Tosca Koninklijke Schouwburg vr 21, za 22. ma 24, 20.15 uur. zo 23,14.00 uur; Linda van Dijk en Kees Brusse in: 'Se paration' van Tom Kempinski. zo 23, 16.00 en 20.15 uur; 'Pour un oui ou pour un non' van Nathalie Sarraute, door Jean-Jacques Dulon Raymond Aquaviva. di 25, 20.15 uur; The Mousetrap van Agatha Christie, met o.a. Eric van Ingen, Francine Dreessen, Lucas Dietens en Guusje Wes- terman. woe 26, 20.15 uur; Opera Forum Jong; 'II matrimonio segreto', van Domenico Ci- marosa; regie Olivier Teichmann; muz. Lei- ding Jules van Hessen, do 27. 20.15 uur; Blauwe Maandag Compa ny met 'De Meeuw' van Tsjechov, met Brit Alen, Jan Decleir, Els Dottermans. Chris Lomme. Muziektheater vr 21za 22.20.15 uur; Residentie orkest olv Alain Lomberd. mmv Solisten en Konzert- chor Darmstadt: 'La Damnation de Faust', van Berlioz. van 'Black Cake' van Hans van Manen, mmv Nederlands Ballet orkest olv Roelof van Driesten. ma 24, 20.15 uur; Nederlands Philharmo- nisch Kamerorkest olv Lev Markiz; mmv Isa bella van Keulen, (viool); werken van Stra vinski, Prokofiev en Tsjaikovski. di 25, 20.00 uur; Nederlandse Opera met 'L heure Espagnole', en 'El Retablo de Maeso pedro'. li 25 20.15 uur: Schönberg Ensemble olv Rem >hvet. i di 25. 20.15 uur; 'Gevleugelde Vrienden', mmv Louis van Dijk, Pirn Jacobs. Laurens van Rooyen, Daniël Wayenberg. Tonny Eyk, Pieter van Vollenhoven en het Rotter- dams Conservatorium Leerlingenorkest olv Harry van Hoof, werk van Gershwin en Cho pin. do 27, 20.15 uur; Koninklijk Concertge- bouworkest olv Riccardo Chailly, mmv Lynn Harrell (cello) en London-Voices olv Terry Edwards, werk van Wagenaar, Berio en Sjostakowitsj. C.C. Amstelveen vr 21, 20.15 uur; dansvoorstelling: 'D|azz Impuls' door Djazzex. za 22, 20.15 uur; Herman Finkers met zijn programma: 'Het meisje van de slijterij', wo 26. do 27, 20.15 uur; Cabaretprogram ma Youp van 1 Hek: 'Hond op het ijs', mu ziek: Ton Scherpenzeel. Muziektheater zo 23. 13.30 uur. do 27. 20.00 uur; De Ne derlandse Opera: 'L'heure espagnole' van Ravel en 'El retablo de Maese Pedro'. van De Falla, mmv Nederlands Philharmonisch Orkest olv Kenneth Montgomery. Nieuwe de la Martheater di 25 t/m do 27, 20.15 uur: Eric Schneider en Kiki Classen met Taboe' van Nicola Manza- Stadsschouwburg vr 21 t/m do 27. beh. ma. 20.15 uur, zo. Toneelgroep Amsterdam met do 27, 20.15 uur; Residentie Orkest olv Alain Lombard, mmv Francois-René Duchable, (piano), 'pianoconcert nr. 21van Mozart en symfonie 5 van Mahler. Carré vr 21, 20.15 uur; optreden Canadese close- harmony groep The Nylons', ma 24. 20.15 uur; optreden Labi Sifre. di 25. wo 26. do 27, 20.15 uur; programma: 'Sprakeloos', door Mini Maxi. Concertgebouw vr 21 20.15 uur. zo 23. 14.15 uur; Koninklijk Concertgebouworkest olv Riccardo Chailly. mmv Krystian Zimerman (piano), werk van Wagenaar. Stravinsky en Beethoven, za 22, 15.00 uur; concert Slagwerkgroep Den Haag, werk van Boerman en Xenakis. za 22, 20.15 uur; Nederlands Philharmo nisch Kamerorkest olv Lev Markiz, mmv Isa bella van keulen (viool), werk van Stravins ky, Prokofiev en Tsjaikowsky. zo 23, 20.00 uur; Amsterdams Tramharmo nie en het Amsterdams Operakoor, mmv Hans Broekman (piano), Tamara Lund (so praan) en Lieuwe Visser (bas), ma 24. 20.15 uur; concert Mr. Acker Bilk His Paramount Jazzband. "Vrijdag" van Hugo Cla De Doelen vr 2120.00 uur; Concerl Deo Cantemus olv Arie Pronk, mmv Femmy van der Weg so praan en Loek van der Leeden piano, zo 23, 11.00 uur; Zondagochtendconcert met de Caribean Surprise Show met Pla- cido Hazel. zo 23. 20.15 uur- Mr. Acker Bilk and his Pa ramount Jazzband. ma 24.20.15 uur Charity Night 1989, Bene fietconcert voor de St. Oncologische Zomer kampen. mmv Lee Towers. Anita Meyer. Renó Froger, Gerard Joling, Wim Koop- mans. Ben Cramer, André Hazes, Joke Bruys. Jody's Singers en Freddy Golden met zijn orkest. di 25. 20.15 uur; Time for music, up With People. 120 jonge artiesten uit 16 landen brengen een wervelende show. do 27. 20.15 uur; Tour de Europe, optreden Lionel Hampton en Festival All Star Big Band. Luxor Theater vr 21, 20.15 uur; Stuck with a Fantasy. do 27, 20.15 uur; 'Helpers wegeerste ronde', met Joke Bruys. Rotterdamse Schouwburg vr 21, za 22, 20.15 uur; Don Quichote door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. do 27. 20.15 uur; 'Op hoop van zegen', door het RO Theater met Trudy Labij. Edmont Classen, Tineke Schrier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25