Je staat tegen de domheid te praten' Leerproces van Adriaan van Dis Dame Daphne du Marnier overleden 'Birds' voor Mengelberg, Blakey en Surman op North Sea Festival Schrijver Bob den Uyl vanavond bij SSR: 'Veldslagen': terreur in taal Tussen gevoel en rede Maker bevrijdingsbeeld overleden DONDERDAG 20 APRIL 1989 KUNST PAGINA 25 DEN HAAG (GPD) - De Birds '89, onderscheidingen die worden uit gereikt tijdens het komende North .Sea Jazz Festival op 14, 15 en 16 juli, zijn toegekend aan Misha Mengel berg, Art Blakey en John Surman. De winnaars zijn te beluisteren op het NSJF-evenement, deze zomer in de zalen van het Haagse Congres gebouw. Voor het eerst sinds 1985 is er uit- gegaan van drie onafhankelijke vakjury's. In de categorie 'Neder- .landse musici' is Mengelberg be kroond. Hij wordt een van de be langrijkste vernieuwers van de Eu ropese jazzmuziek genoemd die 'ri sico's durft te nemen'. In de categorie 'musici buiten de Verenigde Staten en Nederland' heeft de jury gekozen voor de En gelse vernieuwer John Surman, 'een sleutelfiguur in de ontwikke ling van de jazz'. Art Blakey is in de sector 'Ameri kaanse musici' de winnaar gewor den. Over hem merkt de jury op dat de 'meester-drummer' een voor beeld is voor tal van musici en dat 'zijn Messengers kunnen worden beschouwd als een meer dan 30 jaar bestaand conservatorium'. Voor de internationale jazzprijs 'Bird' is de naam ontleend aan de bijnaam van Charlie Parker, de in 1955 overleden altsaxofonist die een van de invloedrijkste musici in de jazzgeschiedenis is geweest. Op het komend festival is Art Bla key te horen met de Jazz Messen gers, weer vernieuwd en tien man sterk. Mengelberg concerteert met het ICP Quintet met als gasten Han Bennink en George Lewis. John Surman komt naar Den Haag met zijn nieuwe John Surman Brass Project. 'Meesterdrummer' Art Blakey: voorbeeld voor tal ROTTERDAM - Zijn vele reizen deden hem schrijven over de 'Hit- lertafel' in München, over Albert Speer en Hitiers secretaresse en over het 'Reichsparteitaggelande' in Neurenberg. Bob den Uyl is net een dag terug uit het nabij Oldenzaal gelegen Bad Bentheim Vanavond leest hij, toevallig op 20 april '89, voor op de Leidse ver eniging S.S.R. (aanvang 20.00), maar niet zozeer verhalen die juist vandaag symbolisch hadden kunnen zijn. Daarom een gesprek: Bob den Uyl (59) over Duitsland, reizen en de verwerking van ge schiedenis, 100 jaar na dato. Een verhaal van afkeer en fascinatie. Een huisartsenbijscholingscursus deed Den Uyl voor een lezing naar Bentheim reizen, waar de Holland se medici goedkoper konden sa menscholen dan in eigen land. De doktoren troonden hem mee naar 'of all places' een casino. Zijn verha len over de medische stand las hij hen wijselijk maar niet voor. Laat werd het wel. Den Uyl reist vooral in West-Eu ropa, met name Duitsland. "West- Europa is de bron van de geschiede nis. Ik ging naar Franco's Spanje om te zien hoe dat werkte, wat je wel en niet kon doen. Was ik in de jaren dertig oud genoeg geweest om - dat met Duitsland te doen, dan had ik dat zeker gedaan". In Rusland -liggen nog 300 roebels op hem te wachten, die hij daar moet opma ken als beloning voor van hem ver taalde verhalen. Maar gezien zijn voorkeur voor kort en vooral vrij reizen gaat hij niet. "Rusland is een land, waar ik gegarandeerd in moei lijkheden kom". We houden het bij Duitsland. Over de inwoners schreef Den Uyl in zijn 'Neurenbergse protocollen': "We spreken tegenwoordig dan wel beleefd over 'de nazi's' en 'de Duit- sers' als zou het twee totaal verschil lende volkeren betreffen, maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat alleen Hitler met de partijgeno ten van het eerste uur Rusland is binnengerukt. Er waren daar, meen ik, nogal wat Duitsers bij". Desge vraagd zegt Den Uyl nu: "De Duit sers willen hun verleden vergeten, om redenen die voor ons' niet gel den. Die houding zal pas kunnen veranderen als de generatie die de oorlog heeft meegemaakt er niet meer is. Dan zal men zeggen: Het verschijnsel Hitler was nogal inte ressant. Zonder bijgedachten". Of het zover komt is nog maar de vraag, als je het vergelijkt met de manier waarop de Fransen '1789' herdenken. Den Uyl: "De nare kant jes zijn zoveel mogelijk wegge werkt. Men doet, typisch Frans, of het de eerste revolutie ter wereld is, terwijl Engeland en Nederland toen al een stuk verder waren". Den Uyl laat zijn understatements groten deels weg als hij het heeft over de door Emiel Fangmann wijze waarop sommige Duitsspre kenden met hun geschiedenis om gaan. Hij spreekt uit eigen ervaring, want hij begaf zich een aantal jaren geleden met VPRO's Peter Flik in het hol van de leeuw. Om radiore portages over oude getrouwen van Hitier te maken die nog in leven wa ren, keken ze rond in Beierse con treien. "En dan merk je datje op be paalde momenten toch echt dood ziek wordt van dat volkje. Er was daar een Obersturmbahnführer ("als ik het goed zeg") die tot de lijf wacht van Hitler had behoord. Die beweerde op een bepaald ogenblik dat de vernietiging van de joden misschien wel waar was, maar het was in elk geval niet op Duitse bo dem gebeurd. En dat is óók waar, maar dat is een non-feit. Dat zijn dingen, waar je niet tegen in kan gaan, dan sta je machteloos, ge woon machteloos. Machteloze woe de. In feite sta je tegen de domheid te praten". Maar Den Uyl zou Den Uyl niet zijn als hem niet nog iets anders op gevallen was aan deze Duitser "Hij had nog een café daar, maar toen we bij hem kwamen was het gesloten. We mochten binnen via de achter kant en kregen een glas wijn. Toen we opstapten, we wilden gewoon weggaan, zei hij dat we die wijn nog moesten betalen". Den Uyl grinnikt en vervolgt: "Terwijl het café dicht was. Wij dachten gewoon, nou ja, een glas wijn..." Tegenover Hitiers voormalige secretaresse viel Den Uyl bijna in slaap. "Het was een uit puttende reis geweest. Toen vroeg Peter Flik nog of Hitier haar wel eens een klap op de bil gaf of zoiets. Nee, dat niet, Herr Hitler was altijd zeer correct. En ook Eva Braun werd als een heilige beschouwd. Al- bert Speer zei, nadat we hem ver slag van de sfeer in Berchtesgaden hadden gedaan: "Ach ja, die Beieren zijn wat primitief." Den Uyl is nooit in Braunau ge weest, wel in Linz, en Wenen, waar hij de sfeer nog steeds 'unheimisch' vindt. "Dan schrik je, je hebt een ge dachteomwenteling nodig om je in die mensen te verplaatsen. Zo'n grootvader, die in W.O I èn II ge vochten had. En dan zeiden ze: Hij stond op het punt om in 1918 offi cier te worden. Ineens was die oor log afgelopen. En toen was 1939 een mooie kans om toch officier te wor den". Over de zogenaamd positieve kanten van Hitler is D^n Uyl kort: "Het is logisch dat als je een wapen industrie gaat opbouwen, het eco nomisch weer beter gaat met een land. En door de autobanen kon hij sneller met zijn leger optrekken. De tweede wereldoorlog is trouwens in Rusland uitgevochten. Dat is onom stotelijk. De oorlog had nog veel langer kunnen duren als Hitier wer kelijk dat genie was geweest, waar voor sommigen hem houden. Dan had hij die nog kunnen winnen ook, misschien". Bob den Uyl reist niet alleen met het doel geïnspireerd te worden door de geschiedenis. Met een schrijversgezelschap uit de landen van de Rijn zakte hij een tijd gele den op een 'Narrenschiff deze ri vier af. "De Fransen praatten daar Frans, de Duitsers Duits en de Ne derlanders.... Duits, ook als ze hun gedichten voordroegen. Daar heb ik mee aan geërgerd. En aan de graag te waarmee Nederlanders Duits spreken, Harry Mulisch vooraan. Nou ja, dat is een halve Duitser. Ik kan dit alles met meer recht zeggen, want mijn moeder was óók een Duitse" maakt Den Uyl bekend. Maar ondanks de taaiaanpassing van onze schrijvers kwam er geen echte verbroedering. "Je had daar twee ruimten waar je kon zitten op dat schip plus de bar. In die ruimten zaten de Fransen en de Duitsers. Verwonderlijk was het dan ook niet dat de Duitse barbediende aan het eind van de reis Nederlands sprak". 'Een uur in de wind' en' Tropenjaren' van Adriaan van Dis door De Thealerunie. Met: Helmert Woudenberg, Gerda Havertong, Olga Zuiderhoek, Harry van Rijthoven, Dick van den Toorn en Hans Man in 't Veld. Re gie: Mette Bouhuijs. Gezien op 19 april in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Het Adriaan-van Dis effect zal er zekef toe hebben bij gedragen, dat er gisteravond veel publiek naar de Schouwburg was gekomen. Twee korte toneelstuk ken van deze gesoigneerde en erudiete televisiepresentator, journalist en schrijver wekken.nu eenmaal nieuwsgierigheid. Of zijn theaterwerk inderdaad aan die verwachtingen voldoet, is nog maar de vraag. Het eerste stuk 'Een uur in de wind' valt waar schijnlijk niet tegen: niet voor niets is het geschreven in op dracht van de optiebeurs via be middeling van de Theaterunie; als Cadeautje bij gelegenheid van het tienjarig bestaan van de optie- beurs. Van Dis schroomt niet om de ma nipulaties in dat ondoorzichtige wereldje van de optiebeurs in zijn plot te verwerken. De uitwerking van het gegeven is echter grotesk en grappig genoeg om ook door mensen van de optiebeurs leuk gevonden te worden. De aanpas sing van een voormalig idealist naar de moderne zakelijk inge stelde tijdgeest leidt tot een paar geestige scènes. Een nog steeds niet gepromo veerd wetenschappelijk mede werker in de sociolinguistiek wordt met een gouden handdruk ontslagen. Uitgerekend zo'n we reldvreemde wetenschapper komt in de verleiding om op de optiebeurs zijn heil te gaan zoe ken. De gouden handdruk is er snel doorheen gejaagd. Het ligt voor de hand dat een dergelijke radicale ommezwaai falikant mis lukt. Het antwoord op de vraag. Wat voor fouten deze ex-weten- schapper nu precies heeft ge maakt, veronderstelt nogal wat kennis van optiebeurspraktijken. Hier wordt het stuk uitleggerig, en helaas zonder een echt bevre digend resultaat. Dat Gerda Ha vertong er zich nog zo behendig uit weet te redden, is knap. De duidelijkheid van het plot laat dus te wensen over. Omdat spe lers als Hemert Woudenberg en Olga Zuiderhoek er zichtbaar lol in hebben om deze onmiskenbaar eigentijdse teksten te spelen, blijft het stuk overeind. Na afloop van de voorstelling maakte de TROS in de foyer van de Leidse Schouwburg, radio-opnamen voor het programma 'Coulissen'. Daar kwam in gesprekken met de acteurs onder meer de vraag naar voren, of niet een ervaren drama turg de tekst van het stuk had moeten bekijken. De aanwezigen spraken dat niet tegen, waaruit mag blijken dat dit werkstuk vooral gezien kan worden als een stop voorwaarts in het ontwikke lingsproces van de toneelschrij ver Adriaan van Dis: niet meer, niet minder. Het tweede stuk vond men over het algemeen beter, althans dege nen die voor de radio-opname wa ren achtergebleven. Toch zullen juist hier sommige Van Dis televi siekijkers vreemd opgekeken hebben. Twee broers ontmoeten elkaar na lange tijd. De een is een keurig beschaafd buitenlands correspondent, de ander een pro vocerende leernicht die de New Yorkse homoscene afstruint. Zo pikt hij een travestiet op, en op to neel laat men min of meer zien wat beiden met elkaar uitspoken. Eigenlijk zijn de hoofdpersonen halfbroers. Door toedoen van hun verschillende vaders hebben zij jarenlang niet met elkaar over weg gekund. Dan verschijnt moe der ten tonele die naar aanleiding van het vaderschap ook nog iets te onthullen heeft. Het minder humoristische twee de stuk is meedogenlozer, en wordt ook navenant gespeeld. Toch doet 'Tropenjaren' een beetje gekunsteld en erg nadruk kelijk geconstrueerd aan. De ac teurs doen echter wat ze kunnen. WIJNAND ZEILSTRA "Veldslagen" van Rainald Goetz door De Trust Independance. Vertaling: Rezy Schumacher en Tom W.E. Klein. Toneel beeld: Guus van Geffen. Remmelt van Kleef en Pilo Pilkes. Regie: Theu Boermans. Ge zien in het LAK-Theater op 19 april. Herha ling: 20 april. LEIDEN - Het programmavelle tje blijkt door opmaak en stijl on leesbaar (gezien de taalfouten misschien maar goed ook), maar gelukkig is er de agenda van het LAK, die dit tweede deel in de trilogie 'Krieg-Schlachten-Kolik' omschrijft als "verbaal mitrail- leurvuur". Dat blijkt een milde karakterisering, want meteen na dat het doek is opgegaan (jawel, een voorstelling in het LAK met een voordoek!) wordt een onstuit bare woordenstroom over de toe schouwer uitgestort, dikwijls in hoog tempo en bij een niet kin derachtig volume. Schier einde loze monologen die het midden houden tussen de barokke stijl vol samenstellingen van Home rus en het associatieve taalge bruik van Schierbeek. Korte, flit sende dialogen vol absurdisme en ■herhalingen. Uitroepen, schreeu wen, tussenwerpsels en wat er verder maar mogelijk is. Neolo gismen en platvloerse cliché's lo pen in elkaar over of worden doorspekt met hele pagina's vak taal uit verschillende disciplines. Kortom: er wordt met taal ge speeld. Onmiskenbaar zit in het taalge bruik van Goetz een grote mate van taalgevoeligheid en poëzie, maar om dat te constateren moet men zich als toeschouwer (toe hoorder is beter) dwingen tot een luisterhouding die voorbijgaat aan de dramatische samenhang. Het verbale geweld is immers van dien aard, dat elke poging om greep op het geheel te krijgen bij voorbaat tot mislukken is ge doemd. Natuurlijk is het mogelijk de essentie eruit te halen en na tuurlijk kunnen er grote brokken tekst worden opgenomen. De hoeveelheid en de aard van de tekst maakt het echter onmoge lijk alles te consumeren zonder zich op een afgrijselijke manier te overeten. Het gevolg is dat de feitelijke inhoud naar het tweede plan ver dwijnt. Orde, chaos, desillusie, vrouwenhaat, onvrede, gezin en geweld zijn leuke begrippen om dramatisch uit te werken, maar bij een dergelijke overdaad ver liest alles zijn smaak. Wie proeft nog het verschil tussen erwten soep en chocoladevla als hij tot kotsens toe zit volgepropt? Men kan alleen maar de grootst moge lijke bewondering hebben voor acteurs die dit hele menu avond aan avond moeten opdienen en dat doen met een enthousiasme alsof ze het zelf ook nog allemaal met plezier eten. Als ik eerlijk moet zijn: vijf minuten Strind- berg zegt mij meer dan een hele avond Goetz. PAUL KORENHOF Expositie met schilderijen van Renata Bauer en beelden van Ineke Geurts, t/m 30 april, Galerie Stelling, Burgsteeg 14, Leiden. Geopend: wo. t/m za. van 12.00-16.00 uur en zo. van 14.00-17.00 uur i van Mariken Oltheten etsen van Charlotte Ie Fèvre, tot "22 april. LAK-galerie, Cleve- LEIDEN Toevalligerwijs staat deze maand zowel bij Stelling als bij de LAK-galerie werk van vrouwelijke kunstenaars centraal dat deels aan grote verwachtin gen beantwoordt en deels voor aangename verrassingen zorgt. De bij Stelling geëxposeerde vierluiken van Renata Bauer ma ken een belofte waar die de eerste kennismaking met Bauers werk op een van de zomertentoonstel- lingen in de Waag al inhield. Een fascinerende serie in blauw had zich in mijn herinnering vastge zet en deed mij uitkijken naar een grotere presentatie. Nu het zover is gekomen kan ik alleen maar constateren dat Renata Bauer met haar eigen stijl en subtiele be handeling van de schilderkunsti ge middelen de kracht van haar werk verder heeft weten te ont wikkelen. De meeste vierluiken zijn sa mengesteld uit vierkante doeken, die met enige tussenruimte onder en naast elkaar zijn geplaatst. De afzonderlijke panelen zijn steeds op een andere manier beschil derd en vervullen binnen het ge heel een eigen functie. Bauer wis selt egaal gekleurde vlakken af met reliéfachtige en gemarmerde patronen. Tegenstellingen tussen nadrukkelijke geometrische ele menten en fantasievormen en tussen de ingetogen en vrijere be handeling van het vlak laten de wisselwerking zien tussen gevoel en rede die dit poëtisch geladen Ineke Geurts geeft met een vijf tal, onderling sterk verschillende, beelden een indruk van haar idee ën over samenhang tussen mate riaal en vorm. Een goed voor-, beeld is de reeks van tien, vrijwel identieke, antropomorfe elemen ten van wit papier, die, hoe breek baar op zichzelf, ook kracht ontle nen aan de ordening die het opge roepen beeld versterkt. Deze groep staat evenals een zuilvor mig object vrij in de ruimte ter wijl twee andere beelden tegen de wand geplaatst zijn. Van deze laatste stukken moet vooral het werk 'Godsbeeld' genoemd wor den, dat in de herhaling van ovale schaalvormen de symboliek be nadrukt. Charlotte le Fèvre toont bij het LAK ondermeer etsen met ab stracte composities, die in het te ken staan van variaties met rode en zwarte vormen en donkere lij nen, afgezet tegen een witte ach tergrond. De sfeer van haar teke ningen is zachter en vrijer dankzij een gevarieerd kleurgebruik en een semi-abstracte vormentaal. De etsen van Mariken Oltheten zijn in een aantal opzichten bij zonder. Anders dan bij de meeste grafiek, zijn deze bladen niet in oplage te vervaardigen, maar de basis van elk werk is een ets, ge combineerd met andere technie ken. Een ander kenmerk is de in tensiteit van de kleur. Het verloop van prachtige, transparante, rode en groene tinten is levendig en te gelijk krachtig. NANCY STOOP 'De kan niet zeggen dat ik erg van mensen houd' -UTRECHT (GPD) Ook dit jaar zal geen Nederlandse speelfilm mee dingen naar de Gouden Palm van Cannes. Vorige week kreeg Theo .van Gogh al bericht dat de door hem geregisseerde misdaadfilm Loos niet door de selectie was geko men. Op hetzelfde moment dat in frankrijk het officiële competitie programma werd aangekondigd, vernam gisteren producent Mat- thijs van Heijningen dat de door Herbert Curiël geregisseerde film Rituelen op het allerlaatste moment was afgevallen. Het festival begint 10 mei. De laatste Nederlandse film die Geen Nederlandse films in Cannes het hoofdprogramma van 's werelds belangrijkste filmfestival wist te ha len, was in 1975 Jos Stellings Mari ken van Nieumeghen. Diezelfde Stelling zal overigens twee maan den na Cannes deel uit maken van de officiële jury van het Filmfestival van Moskou. In Cannes zal Wim Wenders op treden als voorzitter van de jury die films beoordeelt van o.m. de cineasten Ettore Scola, Jim Jar- musch, Jerry Schatzberg, Fred Schepisi, LiLiana Cavani en Ber- trand Blier. Er zal officieel worden geopend met het drieluik New York Stories, waarvoor Francis Coppola, Martin Scorsese en Woody Allen de afzon derlijke delen regisseerden. Een dag eerder al gaat het festival offi cieus van start met een gala-voor- stelling van de onlangs door David Lean opnieuw gemonteerde versie van Lawrence of Arabia. Deze 'au teur-versie' bevat ongeveer 20 mi nuten aan scènes die nooit eerder zijn vrijgegeven. LEIDEN Beeldhouwer Pieter Starreveld is afgelo- de binnenplaats staat van het Leidse Stadhuis. Starre- pen maandag in zijn woonplaats Amersfoort aan een veld heeft na de Tweede Wereldoorlog voor verschil- hartinfarct overleden. Hij is de maker van onder meer lende steden verzetsmonumenten gebeeldhouwd. het bevrijdingsmonument bij de Molen de Valk in Lei- Zelf heeft Starreveld ook in het verzet gezeten. Hij is den. Daarnaast heeft hij ook het beeld gemaakt dat op 76 jaar geworden. LONDEN (AP) - De beroemde Britse schrijfster Daphne du Maurier, die wegens haar ver diensten de titel 'Dame' mocht voeren, is gisteren op 81-jarige leeftijd in haar slaap overleden. Een huisvriend van Du Mau rier, Monty Baker-Munton, heeft dit bekend gemaakt. De schrijfster overleed in Kilmarth, haar woning in het dorp Par, aan de oostkust van Cornwall. Volgens Ba ker-Munton vertoonde haar ge zondheidstoestand de laatste twee weken een "geleidelijke terug gang". Daphne du Maurier verwierf we reldfaam met romans als 'The Birds' en 'Rebecca', die door Alfred Hitchcock tot filmklassiekers wer den verheven, en 'Frenchman's Creek'. Veel van haar romans ontl eenden hun spanning aan bovenna tuurlijke elementen en psychologi- "sche intriges. Dikwijls werd als de cor gekozen het even schilderachti ge als woeste Cornwall. Ze werd op 13 mei 1907 geboren, als een van de drie dochters van de toenmaals befaamde acteur Sir Ge rald du Maurier. Onderwijs genoot ze van prive-leraren in Parijs, en op 21-jarige leeftijd begon ze haar eer ste verhalen en artikelen te publice ren. Haar uitgever moet op een goed moment tegen haar gezegd hebben: "Schrijf eens een roman". Het resul taat was 'The Loving Spirit'. Dit debuut leidde ook tot haar hu welijk; de jonge Britse officier Fre derick Browning raakte zo in de ban van het boek dat hij vastbesloten was haar te ontmoeten. Hij reisde in 1932 naar Par, en een paar maanden later trouwde hij met haar. In het zelfde jaar, ze was toen 25, schreef Du Maurier 'I'll Never Be Young Again', wat zij later kenschetste als "nogal damestijdschrift-achtig". Uit het huwelijk met Frederick Browning werden een zoon en twee dochters geboren. In 1936 volgde 'Jamaica Inn', om in 1938 te worden gevolgd door het wereldsucces 'Rebecca'; de roman werd 39 maal herdrukt, en alleen al van de gebonden editie werden meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Rebecca' was de eerste film die Hitchcock in Hollywood ^ettingrOKena maakte, met in de hoofdrollen Lau- Het landgoed Menabilly, dat het rence Olivier en Joan Fontaine. echtpaar huurde, stond model voor Manderley, het landgoed waar de vrouwelijke hoofdpersoon Rebec ca, in de film gespeeld door Joan Fontaine, onder invloed van de si nistere huishoudster verstrikt raakt in een mysterieus psychologisch drama rond de overleden eerste echtgenote van haar man (Laurence Olivier). Du Maurier ontleende waarschijnlijk ook het idee voor Re becca aan de geschiedenis van Menabilly; tijdens de Engelse Bur geroorlog was het landgoed ingeno men en geplunderd door de troepen van Cromwell, en volgens de overle vering was in een van de torens van het kasteel een jonge cavalerist in gemetseld. Haar geliefde werkkamer op het landgoed was het tuinmanshuis, waar ze naar eigen zeggen "uren lang kettingrokend en kauwgom- kauwend zat te ratelen op mijn schrijfmachine". Browning werd tijdens de Twee de Wereldoorlog commandant van de Britse luchtlandingstroepen, en werd later financieel secretaris van prins Philip, de echtgenoot van ko ningin Elizabeth. Toen haar man in de adelstand werd verheven mocht ze zich Lady Browning noemen. Nadat Lord Browning in 1965 was overleden, leidde ze een terugge trokken leven op Menabilly met haar twee honden. In 1969 werd ze door koningin Elizabeth benoemd tot 'Dame Commander' in de Orde van het Britse Rijk, wat haar het recht gaf zich voortaan Dame Daph ne te noemen. In hetzelfde jaar moest ze Menabilly verlaten omdat de eigenaar het weer wilde betrek ken, en vestigde ze zich op Kilmarth in Par. Daar schreef ze nog 'The House on the Strand', 'Not After Midnight' (1971), een verzameling korte verhalen, en de autobiografie 'Growing Pains' (1981). Menabilly bestaat nog steeds, maar wordt niet bewoond. "Ik kan niet zeggen dat ik erg van mensen houd," zo merkte Du Mau rier eens op, "misschien heb ik er daarom altijd de voorkeur aangege ven mijn eigen mensen te creeren in plaats van de echte te ontmoeten". De overleden schrijfster zal in be sloten kring worden gecremeerd, zonder kerkdienst of bloemenhul de.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25