Visagist werkt veel
met het kohlpotlood
Ayur-Veda kijkt ook
onder oppervlakte
Veel getob in bed, maar er gloort hoop
Honderd jaar Hitier - weg ermee!
Vrolijke, frisse kleuren in voorjaars make-up
MAANDAG 17 APRIL 1989
Folkloristische dessins, frisse, transparante stoffen en kleuren met
veel exotische invloeden bepalen het kledingmode-beeld dit seizoen.
Daarbij hebben de visagisten (make-updeskundigen) make-uplijnen
ontworpen waarin paars, blauw en aqua-tinten een belangrijke rol
spelen. Ook de zalmroze, vaak gecombineerd met goudbruine tinten
wordt veel gebruikt. En naargelang de stemming kan met die kleuren
uitbundig of heel ingetogen worden gewerkt. Een ding is zeker, het
kohlpotlood kan in geen enkele toilettas ontbreken. Een greep uit het
grote aanbod van nieuwe kleuren en lijnen.
DIOR
Simplicité, eenvoud, zo
heet de inderdaad bedrieg
lijk eenvoudig ogende, heel
geraffineerde make-up van
Dior. Ontwerper Tyen ver
fraait het gezicht van de
vrouw dit seizoen met zacht
glanzende 'geeltinten'. Voor
de ogen is er de vijf-kleuren
doos 'Discretion' waarin de
kleuren: zalm, beige, sepia
(bruin), roodbruin en ree
bruin zitten. Wie wat meer
kleur wil, kan daarbij nog
ijsblauw en violet of geel- en
bruingoud gebruiken. Voor
de nagels en lippen zijn er
vier tinten: parelmoer- oran
je- beige- en dieproze.
Dior kómt ook met een
nieuwe make-upbasis: Juste
Couleur, vier vloeibare pas
teltinten. Rose pale: voor
een bleke, grijsachtige vale
huid, Bleu Tendre: voor een
droge huid, die vaak rode
vlekjes heeft, Abricot: om
een gebronsde huid nog stra
lender te maken maar ook te
gebruiken door vrouwen
met een wat vale huid en
Blanc: een witte basis die de
huid zonder problemen nog
mooier maakt.
Om het geheel af te wer
ken maken de visagisten
weer royaal gebruik van een
doorschijnende losse poe
der. Deze is er bij Dior in
twee klassieke (transparant
en beige-roze) en twee cor-
rectiekleuren (wit en zacht
roze).
WILLS
Aquarelles, waterverf
kleuren, heeft Wills gebruikt
voor deze zomer. Hiermee
zijn vier make-ups gemaakt,
waarvan we er een uitwer
ken: de combinatie van zee
groen en ivoorgeel met
goudglans. Met de lichte
kleur wordt het oog van
wimperrand tot wenkbrauw
ingevuld. De groene kleur,
aangebracht in de buitenste
ooghoek, zorgt voor de juiste
schaduw en diepte. Het oog
wordt omlijnd met een
groen kohlpotlood en ook de
wimpers worden met een
De nagels en lippen krijgen
een zalmroze kleur. Tinten
die ook worden gebruikt
zijn: blauw/geel, Engelse ro
ze/taupe en blauw/wit. Het
duo-doosje kost 5,90, de
mascara, nagellak en lip
stick 9,85 en het kohlpot
lood ƒ4,90.
STENDHAL
Sou-i-Manga, genoemd
naar een Afrikaans vogeltje
met schitterend gekleurde
veren, geeft aan dat Stend
hal een veelheid van kleuren
in de nieuwe make-up niet
schuwt. Om al die kleuren te
kunnen laten gebruiken, zijn
drie make-uplijnen ontwor
pen. De eerste is Perroquet
(papegaai) met kerriegeel,
saffraan en koningsblauw.
In Colibri, de tweede lijn,
spelen olijfgroen en ivoor
een hoofdrol. De derde is
Flamand Rose, een oogma-
ke-up waarin strogeel, abri
koos en hemelsblauw met el
kaar worden gecombineerd.
Deze kleuren worden, de ge
noemde volgorde van bin
nen naar buiten toe, schuin
opwaarts op het ooglid aan
gebracht. De onderkant van
het oog blijft puur en mari
neblauw komt op de wim
pers. Voor de lippen is er een
roze, doorschijnende lip-
gloss met een zweempje
goud. Het triodoosje kost
ƒ35,55.
ASTOR
'You are so beautiful', zegt
Margaret Astor tegen de
De bedrieglijk eenvoudig ogende make-up van Dior.
diev
i de
lijnen van dit huis kiezen:
Brighton (de blauwe kleu
ren) Marakesh (olijfgroen
met champagne en een
vleugje goud) of Blue
Lagoon. Deze laatste make
up is het meest in het oog
springend. Voor het oog
worden hierin violet en roze
gecombineerd met zee
groen, terwijl het oog wordt
omlijnd met een paarstinten.
De nagels en lippen zijn in
deze lijn anemoon-roze. Het
duodoosje is bij Astor het
duurste produkt: f 10,95.
CHANEL
Chanel Etincelles, de
vonken moeten er beschaafd
af springen in de nieuwe ma
ke-up van Chanel. De ogen
worden opgemaakt met een
combinatie van lila en roze
tinten of goud-roze, abri
koos, goudbruin en glan
zend goudgrijs. Voor de lip
pen en nagels kan worden
gekozen uit paars-roze, een
beetje de kleur van fuch-
sias's of een kleur de orchi
dee-roze wordt genoemd. De
wangen zijn heel licht fuch
sia-roze, dit alles wordt op
gebracht op een huid die
met Teint Soleil Blond een
levendige goud-beige kleur
heeft gekregen.
in Parijs, zo noemt Bouijois
de voorjaarsmake-up waarin
zachte pasteltinten en war
me levendige kleuren hand
in hand gaan.
Voor de donkere types is
er een combinatie van stra
lend blauw en diep roze en
voor de blonde types bete
kent een lente in Parijs tere
groene kleuren op de ogen.
BIOTHERM
Fraicheur d'été, de fris
heid van de zomer wil de ma-
ke-up van Biotherm uitstra
len met prachtige aqua (wa-
ter)tinten voor de ogen in de
Harmonie Lagune. Een ex
tra accent krijgen de ogen
door gebruik van een groen
kohlpotlood en een dito
mascara. Voor de jukbeen
deren is er een zacht zalmro
ze tint en de lippen worden
geschilderd met een half-
dekkende oranje stift. In de
Harmonie Glycine speelt
paars-blauw, gecombineerd
(foto pr)
met licht lila-roze de eerste
viool. Ook hier zorgt het ko
hlpotlood voor een extra ac
cent. Voor de wangen is ler
zacht-roze en voor de lippen
een schitterend roze met pa
relmoereffect. De doosjes
oogschaduw kosten 29,50
net als de blushers.
ELLEN BETRIX
Magic of India, de betove
ring van India, met deze ma
ke-up mikt Ellen Betrix heel
duidelijk op de folklore en
Oosterse tendenzen in de
mode. Wie er exotisch en
dromerig wil uitzien moet
volgens de visagist van dit
merk de ogen kleuren met
Blue Lagoon, terwijl Anti
que Gold op het buitenste
ooglid tot aan de wenkbrau
wen loopt. Met het nieuwe
kohlpotlood (hier kajal ge
noemd) in Silver Black en
Golden Blue wordt de na
tuurlijk lijn van de ogen na
getekend, waardoor een
door
Henriëtte v.d. Hoeven
stralende open blik onstaat.
De lippen en nagels zijn pur
per-rood. Wie er betoverend
en zelfbewust wil uitzien
kiest voor de lippen en na
gels de kleur Golden Copper
(goudkoper).
SANS SOUCIS
Paradise Garden, de tuin
van het paradijs, zo noemt
Sans Soucis de voorjaars
make-up waarin blauw, de
groene watertinten en zwart
een belangrijke rol spelen.
Ook bij Sans Soucis wordt
de natuurlijk lijn van het oog
geaccentueerd met een vrij
stevig lijntje, bijvoorbeeld in.
groen of blauw.
Tip van de visagist van
Sans Soucis: een blusher
kan ook vlak onder de wenk
brauw of langs de haargrens
worden aangebracht. Dit
verlevendigt het gezicht.
JIL SANDER
Colour Pure, zuivere kleu
ren, onder die naam brengt
Jil^ Sander ondermeer vijf
oogschaduw trio's
zijn gecombineerd:
lila/violet/orientaals
mint/diepzeegroen/teer i
marine/marmerwit/fuchsi-
'aroze; palmengroen/anijs-
/bananengeel en taupe/cho
coladebruin/helder zonnig
geel. Bij deze kleuren is een
nieuwe oogpotlood met 2
kleuren (paars/zeegroen). De
nieuwe blushers zijn oriën
taals oranje-rood en een fris
roze. In dezelfde tinten is er
nagellak en lipstick.
PHAS
Vibration Fuchsia, de
naam geeft al aan welke
kleur het belangrijkste is in
de make-up van Phas. Deze
hoofdkleur kan wat worden
verzacht met verschillende
grijze nuances en zacht roze.
Wie echt op wil vallen moet
volgens Phas in de oogma-
ke-up spelen met kleuren als
fuchsia, blauwgrijs, mint-
groen zacht roze en konings
blauw. Voor een wat zachter
ogende make-up kiest men
bij Phas voor grijs met een
vleugje zacht roze. Om de
ogen sprekender te laten lij
ken wordt gebruikgemaakt
van een blauwgroene masca
ra en een kohlpotlood in de
zelfde tint. En wie fuchsia
voor mond en nagels te fel
vindt, kan kiezen voor een
parelmoer roze zonder uit de
toon te vallen.
Gezond zijn en blijven, wie
wil dat niet? Maar om het le
ven zo gezond mogelijk door
te brengen, moeten ziekma
kende factoren zoveel moge
lijk worden uitgebannen.
Vóórkomen is beter dan ge
nezen en ook de westerse ge
zondheidszorg komt daar
meer en meer achter.
In India wist men dat zes
duizend jaar geleden al, al
dus Coos Visser en Ed Ver-
hoeff die samen een boekje
hebben geschreven over
Ayur-Veda, de Indiase ge
neeswijze die rekening houdt
met lichaam, geest, gedrag
en omgeving van ieder mens
door
Annemiek Ruygrok
"Het is een zeer individueel
gerichte wetenschap", zegt
Visser, "want voor ieder
mens gelden andere facto
ren. Zo zal de één zich prima
thuisvoelen in een drukke
managersfunctie, terwijl dè
ander het liefst elke dag op
zijn gemak zijn „tuintje
wiedt".
Eigenlijk was het de be
doeling dat Visser en Ver-
hoeff een boek over 'holis
tisch management' zouden
schrijven. Een wat wazige
term; die erop neerkomt dat
door veel te mediteren en
het eigen evenwicht te (her
binden je als manager beter
uit de verf komt. Niet voor
niets heeft het Ritam, het
Randstad Instituut voor
Toegepast Absoluut Mana
gement, waarvan Visser di
recteur is 'Do less, accom
plish more' ('doe minder, be
reik meer') in het brieve-
hoofd staan.
Maar de beide auteurs
kwamen steeds meer inte
ressante gevens over Ayur
Veda tegen en besloten
prompt aan deze oude, maar
in vergetelheid geraakte ge
zondheidskunst, een boekje
te wijden.
"In de westerse genees
kunst is geen totaalvisie. Wij
gaan teveel af op sympto
men en dan is het eigenlijk al
te laat om onze levenswijze
nog te veranderen", aldus
Verhoeff die in het dagelijks
leven directeur bij een ziek
tekostenverzekeraar is.
Maharishi Mahesh Yogi is
trouwens de man die de oor
spronkelijke kennis en toe
passing van Ayur-veda op
nieuw beschikbaar heeft ge
maakt. Vandaar dat kenners
Lezingen over Indiase geneeswijze
Verhoeff en Visser ont
moeten nogal wat scepsis op
hun weg om de leer te ver
breiden. Toch is er in Neder
land al een goed draaiende
kliniek waar zij wordt toege
past: in het gezondheidscen
trum in Laag Soeren kan
men zich door middel van
massages, stoom- en oliebe
handelingen, inwendige rei
niging en via meditatie tegen
allerlei kwalen laten behan
delen. "En heus het helpt.
Daarom ook is ziektenkos-
tenverzekeraar het Zilveren
Kruis een experiment aan
gegaan, waarbij mensen die
aan transcendente meditatie
doen, 30 procent minder pre
mie hoeven te betalen". Het
experiment is intussen afge
rond en de resultaten zijn
zeer bevredigend, aldus het
tweetal.
Verhoeff tovert bijna tege
lijkertijd een staatje tevoor
schijn, waarop gegevens
vanuit Amerika staan ver
meld. Daar werden 126 pa
tiënten, die onder meer aan
reuma, chronische bronchi
tis, psoriasis, verhoogde
bloeddruk en hoofdpijnen
lijden, volgens de Indiase
methode behandeld. En wat
blijkt? In verreweg de mees
te gevallen werd meer dan
de helft van de patiënten er
veel beter van. Bij de reuma
patiënten ligt het percentage
zelfs op 88 procent.
"Ayur-Veda draait erom
dat eigenlijk al vanaf de ge
boorte de mens een bepaal
de constitutie heeft, zowel li
chamelijk als geestelijk.
Daarop afgaande zou al een
bepaald patroon moeten
worden ontwikkeld. De een
zou bepaalde voeding en
kruiden moeten gebruiken,
die een ander juist moet mij
den".
Verhoeff schetst de mens
als een ijsberg: alleen het
topje komt aan de opper
vlakte, de rest niet. "En de
westerse gezondheidszorg is
op dat topje gericht, terwijl
Ayur-Veda juist ook onder
de oppervlakte kijkt".
Het accent moet liggen op
het herstel en behoud van
het evenwicht. "Iemand met
een gezonde evenwichtige
geest is positiever en zal dus
minder gauw ziek worden.
Meditatie is een middel dat
een krachtige invloed op het
geestelijk functioneren
heeft", aldus Visser.
In 'Maharishi Ayur-Veda,
gezond zijn en blijven' be
schrijven de auteurs naast
een uitgebreide omschrij
ving van de principes en pro
gramma's van Ayur-Veda
ook praktische adviezen en
tips voor voeding en leefwij
ze. Het boekje is als paper
back voor 27,50 in de boek
handel te koop.
Wie meer over Ayur-Ve
da wil weten kan binnen- k
kort ook zijn licht opsteken
tijdens twee lezingen: op
27 april in restaurant
Nieuw Minerva in Leiden,
en op 28 april bij het Ritam,
Groot Haesebroekseweg 10
in Wassenaar. De lezingen
beginnen om acht uur 's
avonds en de toegangsprijs
bedraagt vijf gulden.
Handige afvalbak
Met de 'Clickit' van Curver is
een bezwaar dat aan bin
nenshuis-afvalbakken ver
bonden was op een slimme
manier opgeheven. Het aan
de achterkant van de bak
scharnierende deksel, dat bij
de vorige types noodzaakte
om de bak op enige afstand
van een wand te plaatsen
(omdat die klep ander niet
rechtop kon blijven staan) is
bij de Clickit vervangen
door een deksel dat op onge
veer de halve breedte schar
niert en met een kliksysteem
overeinde blijft staan.
De bakken zijn in diverse
kleuren en afmetingen (9,15,
25, en 50 liter) verkrijgbaar.
Het repertoire van seksueel
gedrag is sinds het begin van
de jaren zeventig uitgebreid.
Het is, met andere woorden,
meer dan recht-op-en-neer.
Niet alleen zijn mannen nu
sterker gericht op hun part
ner, vrouwen komen ook
wat meer op voor hun seksu
ele wensen. Zij zién seks
minder als onontkoombare
huwelijksplicht. Maar on
danks deze gunstige ontwik
kelingen is er nu niet minder
seksuele onvrede dan bijna
twintig jaar geleden.
De Utrechtse psycholoog
drs. Paul Vennix komt tot
die conclusies in zijn proef
schrift 'Seks en Sekse; ver
schillen in betekenisgeving
tussen vrouwen en mannen'.
Hij ondervroeg ruim vijf
honderd getrouwde of sa
menwonende mannen en
vrouwen naar hun beleving
van seksualiteit. Vennix, we
tenschappelijk medewerker
bij het Nederlands Instituut
voor Sociaal Sexuologisch
Onderzoek (NISSO) in
Utrecht, promoveerde hier
op afgelopen donderdag aan
de Rijksuniversiteit Gronin
gen tot doctor in de psycho
logische, sociologische en
pedagogische wetenschap
pen. Zijn promotor was de
gezinssociologe Iteke Wee-
da, bijzonder hoogleraar
emancipatievraagstukken
bij de RU in Groningen.
"Mannen en vrouwen zijn
niet goed op elkaar afge
stemd", legt Vennix uit.
"Dat is onze culturele erfe
nis, het is niet nieuw. Jon
gens en meisjes leren van
jongsaf aan totaal andere so
ciale vaardigheden, en dan
zouden ze het in bed wèl op
eens goed met elkaar moe
ten kunnen vinden. Dat is te
hoog gegrepen".
Toch is er de afgelopen
twintig jaar het een en ander
veranderd in wat Vennix
'het seksuele draaiboek'
noemt. "Van oudsher was
dat altijd door mannen be
paald. Nu zie je vooral bii
Gewoon lekker tegen elkaar aan liggen zon
der dat er van alles gedaan moet worden.
hen meer emotionele be
trokkenheid tijdens het
vrijen. Mannen vinden het
klaarkomen van de partner
belangrijker dan hun eigen
orgasme. En geslachtsge
meenschap wordt minder
belangrijk gevonden dan
vroeger. Er is dus wel wat
beweging op dat terrein".
Er worden nu ook vraagte
kens gezet bij 'typische'
mannelijkheid, terwijl vrou
welijkheid beter gewaar
deerd wordt dan vroeger.
"Via de media - waarin de
man vaak als dader voor
komt heeft hij een behoor
lijke duw gekregen. Ook de
aandacht voor seksisme
heeft ervoor gezorgd dat
geen enkele weldenkende
man meer harflop beweert
dat vrouwen dommer zijn
dan mannen. Je kunt niet
meer spreken van collectie
ve minachting voor vrou
wen".
Dergelijke positieve ver
anderingen verhelen niet
dat, zo blijkt uit Seks en
Sekse, bijna de helft van de
partners zo nu en dan onte
vreden is over de seksuele
relatie. Bijna de helft van de
één op de vijf
vrijt wel eens tegen
zijn zin. Vennix: "De com
municatie over seks is
slecht. Vooral bij
er een groot verschil tussen
wens en werkelijkheid.
Daarnaast hebben vrouwen
geleerd kritischer te kijken
naar hun verhouding. Dus
ook al is de kwaliteit van hun
verhouding objectief verbe
terd, toch beleven zij dat
nogal eens anders. Mannen
hebben geleerd meer te let
ten op de wensen van hun
partner zoals zij zich die
wensen voorstellen, dus
door een mannelijke bril.
Velen zijn het orgasme van
hun partner belangrijker
gaan vinden dan dat van
henzelf, maar de nadruk ligt
bij mannen nog steeds een
beetje meer op samen doen
terwijl voor vrouwen samen
zijn belangrijker is".
De man die zo veel moge
lijk vrouwen versiert heeft
plaats gemaakt voor de man
die een zo goed mogelijk
minnaar is. Met andere
woorden: als zij klaarkomt
zal het wel goed zijn. Vennix
vindt die opvatting
enigszins misleidend:
"Klaarkomen staat voor
seksueel bevredigd zijn.
Maar voor veel vrouwen is
het dat niet alleen. Zij zoe
ken, zo blijkt, meer bevesti
ging in intimiteit. Gewoon
lekker tegen elkaar aan lig
gen zonder dat er van alles
gedaan moet worden".
De afgelopen twintig jaar
zijn vrouwen volgens Ven
nix 'mannelijker' trekken
opkomen voor zichzelf, zelf
standigheid gaan verto
nen terwijl mannen niet zijn
meegeëmancipeerd.
Gevolg is dat de huwe
lijksmarkt niet meer in even
wicht is: veel geëmancipeer
de, kritische vrouwen zoe
ken vergeefs naar een gelijk
gestemde partner. Vennix
noemt dat 'triest' voor die
vrouwen, hoewel het niet zo
zeer hun probleem is als wel
dat van ongeëmancipeerde
mannen. "Het is juist goed
als je zowel de mannelijke
als vrouwelijke kanten in je
zelf ontwikkelt. De traditio
nele mannenrol geeft wel
maatschappelijk applaus,
maar is op de lange duur
toch negatief: sociaal isole
ment, ongezondheid, eerder
sterven".
Een kritische kijk op een
relatie kan zorgen voor ver
velende ontdekkingen.
"Maar een voordeel is dat je
in het vervolg niet meer zo
maar ergens aan begint. Het
voorkomt in elk geval, dat is
dan een troost, dat je op
nieuw in een valkuil stapt".
Dat klinkt allemaal lo
gisch, maar wat draagt 'Seks
en Sekse' volgens de onder
zoeker eigenlijk bij aan nieu
we inzichten? Wat is, met an
dere woorden,'het nut van
het onderzoek? Vennix:
"Het kan een handvat voor
partners zijn om te leren pra
ten over seksualiteit. Het
pleit ook voor veranderin
gen in het onderwijs. Waar
om is er geen studierichting:
hoe ga je goed met elkaar
om, hoe zitten jongens en
meisjes psychisch in el
kaar?"
Dit kan voorkomen, denkt
Paul Vennix, dat er automa
tisch wordt gegrepen naar
het gangbare draaiboek: zo
zijn mannen en zo zijn vrou
wen. Dat daar ellende van
komt, toont hij met zijn on
derzoek gevoeglijk aan.
De journalistiek is dol op ronde getallen.
Wie honderd jaar wordt, kan rekenen op
een foto in de krant. Maar de man die zijn
pensioen haalt en, zoals het bij hard wer
kende mensen hoort, enkele jaren daarna
sterft, zal nooit nieuws worden. Misschien
houdt de directeur van het bedrijf waar hij
heeft gewerkt nog een korte speech aan
zijn graf. Dat is dan mooi meegenomen.
Anderen verdwijnen geheel geruisloos uit
dat bedrijf. Een beetje zoals in Chili.
Niet alleen honderdjarigen maar ook
openbare instellingen spinnen goed garen
bij de journalistieke verslaafdheid aan het
ronde getal. Die instellingen maken er op
hun eigen houtje soms wat van die ronde
getallen bij. Dan laat zo'n instelling die
nauwelijks vijf jaar bestaat persberichten
uitgaan waarin het 'jubileum' met veel
tamtam wordt aangekondigd. Dit alles na
tuurlijk in de hoop dat zij een pagina in de
krant krijgen waarin de 'heldendaden'
breed worden uitgemeten. En als ze niet
de volle vijf jaar bestaan, dan foezelen dit
soort publiciteitszoekers toch gewoon wat
met de oprichtingsdatum.
Ook van mensen die op groter schaal
'geschiedenis' hebben gemaakt, keert het
leven terug in de kranten op de dagen der
ronde getallen. Bij een figuur als, laten we
zeggen Vondel, heb ik daar weinig moeite
mee. Maar waarom ene meneer Hitier nu
zo nodig weer in de belangstelling moet,
dat begrijp ik niet. Al de artikelen die ik in
het weekeinde over dit heerschap heb ge
lezen, brachten niets, maar dan ook niets,
nieuws. Wat natte-vingerwerk in biogra
fieën was het, meer niet.
Er zit, vind ik, een gevaarlijk aspect aan
deze herdenking van het feit dat Adolf Hit-
Ier honderd jaar geleden het lef had ter we
reld te komen. Het kwaadaardige, het
waanzinnige, in zijn karakter, is na de oor
log al op alle mogelijke manieren beschre
ven in tijdschriften, kranten en boeken. Je
ziet nu een voorzichtige tendens ontstaan
om aandacht te schenken aan de positieve
dingen die hij heeft gedaan. Maar daarin
ben ik bij zo'n figuur helemaal niet geïnte
resseerd.
Publicist Martin van Amerongen gaf in
de NRC van afgelopen vrijdag een soort
bloemlezing van deze positieve dingen die
zo'n zes miljoen volwassen Duitsers in
de figuur van Hitier hadden ontdekt. Vol
gens deze mensen was hij als een groot
staatsman de geschiedenis ingegaan als
hij niet aan die 'vermaledijde oorlog was
begonnen', bezorgde hij heel wat werklo
zen destijds werk, had hij veel gevoel voor
kunst en is hij bovendien zeer bruikbaar
geweest voor de filmindustrie. Het is maar
dat u het weet. Nog even en Hitier gaat de
geschiedenis in als 'de goede moordenaar',
als het waanzinnige genie dat, als het alle
maal niet zo raar was gelopen, net zo goed
een Einstein had kunnen worden. Dat is
het gevaar wat er schuilt in al die overbodi
ge artikelen. Het negatieve is uitgeput, nu
dan maar eens flink graven naar het posi
tieve. En langzamerhand wordt het con
centratiekamp een curiosum.
O nee? Is zoiets onmogelijk? Leest u dan
het Nieuw Israelietisch Weekblad van de
ze week maar eens. Daarin kun je zien dat
zelfs sommige nabestaanden van de
slachtoffers die Hitier heeft gemaakt, het
niet zo nauw meer nemen met de afschu
welijke terreur die de architect van het
Derde Rijk heeft uitgeoefend. Het NIW be
vat een bericht over een winkelier, notabe-
ne een joodse winkelier, die handelt in ha
kenkruizen en nazi-vlaggen en die in zijn
vrije tijd werkt als impresario voor neo-na-
zistische popgroepen. En in datzelfde be
richt lezen we dat in Israël de schrijver
Dan Yaron bezig is met de vertaling van
'Mein KampfDit om de ultra-rechtse ge
meenschap in Israël te laten zien hoe ver
het kan komen als zij zich te rechts ge
draagt.
Natuurlijk zijn er al veel protesten geko
men tegen deze vertaling, onder andere
van Jad Wasjeem, het in Jeruzalem geves
tigde herinneringscentrum van de holo
caust. De uitgever van Yaron heeft ver
klaard dat hij huiverig is om met de verta
ling op de markt te komen. HU vreest dat
het boek de gemoederen net zo in beroe
ring zal brengen als 'The Satanic Verses'
van Salman Rushdie heeft gedaan. Hitler
en Salman Rushdie. Alleen die vergelU-
king al!
Je moet er toch niet aan denken dat
'Mein Kampf straks op de bestsellerslUst
zal staan. Daarom: weg met die artikelen
over Hitier. Voor je het weet komt hy weer
tevoorschUn, blykt hy stiekem onder een
andere naam honderd jaar te zyn gewor
den. O nee? Kyk uit. De Kameraden wor
den 'alt', erg 'alt'.
ANGELA PINNEBERG
EINDREDACTIE
HENK HOUTMAN EN
HENRIËTTE v.d. HOEVEN