'Aan iemands hoofd zie je hoe zijn billen hangen' 'In het ongehoorde scherpt zich het oor' Engelbewaarders en rivierwater Kijken naar een lege huls Beckett mag bij Van Velde 12 APRIL PAGINA 21 Theatervrouw Joke Bruys geeft mannen koekje van eigen macho-deeg ROTTERDAM - Dirkie felul. Gewoon zeggen: inderdaad, daagt uit. Het schuddend "IkvfndheTn.et moeilijk om over hondelijfje heeft een badkui- mezelf te praten, maar zodra ik ie- ken VOOr mijn voeten gelegd mand moest neerzetten die het óver en wacht de reactie van zijn toefen opponent gespannen ar. t overhalen. Ik vond het gauw ge- Is zijn huis", zegt Joke nant. Juist omdat daarin mijn eigen Bruijs, "En nu heeft-ie iets van, speel met me. Hè, Dirk? Je bent leuk, hè?" Het hon delij fje vergeet de bezoeker en het badkuiken, en heeft ques Klöters zijn verantwoordelijk meisjes gevoelens doorklinken". Ze lacht, snel. "Kijk, een typetje maken is makkelijk, maar dan heb je 't over heel andere dingen". Florusse en in mindere mate Jac- Hoe ben je in Voorheen Donquis- hocking 'gebruikt'? Fred, Jacques en de anderen moesten ook een vrouw hebben, zou je kunnen zeg gen. Joke: "Ik ben daarin inderdaad 'gebruikt', maar zeker niet 'mis bruikt'. Er moest inderdaad een vrouw in, omdat Anke Groot geen zin meer had. De groep is niet over één nacht ijs gegaan. Ik geloof dat er drie maanden zijn verlopen met au dities. Dan hadden ze weer actrices die niet konden zingen, dan alleen nog oog voor Joke. Dirkie, voluit Dirkie Millecam (naar de actrice) figureert ook in Helpers weg, eerste Ronde het cabaretprogramma waar- Joke Bruijs dit seizoen be de ontplooiing van Joke Bruijs als cabaretière. Fred haalde haar kloten. Op een wonderlijke Kaltes Grauen, ma over de kleinkunst dertig naar voorbeeld Mann in de boezem va: Don Quishocking. Klöters bracht wijf lekker zingen. Misschien kan de noodzakelijke scholing bij. Het wel i ander soort etikettenplak- kerij. Het 'gansje' dat ooit deelnam aan het schnabbelcircuit vestigt dat ze meCT in huis heeft dan je van Sjaan de Vries op het eerste gezicht verwacht. En ach, laten we eerlijk zijn: zo'n vol bloed Katendrechtse als ze in 'Vreemde Praktijken' neerzet, tweede programma, Instituut Sch- veel solo': is ergens een kopietje van Joke zelf. Althans van een deel van Joke. "Want de mensen plak ken je altijd maar een etiketje op wagermann, stonden de linkse r dia in de rij voor een interview. Intellectueel "Het is niet te intellectueel", zegt z door John Oomkes geen mooi gearrangeerd program ma waarbij je je afvraagt: waar gaat 't om, en waar zit Joke nou nog? Maar aan de andere kant kan hij me ook heel goed blijvend motiveren. Hij heeft allebei de smaken: Jozef van den Berg met 'Genoeg gewacht' i de Leidse Schouw- tot figuranten in het door hem te spelen stuk. Tijdens het verloop van de voorstelling doet hij daar verder echter nauwelijks nog iets mee. Jozef van den Berg richt zich voortdurend tot de 'man van het licht' die niets terugzegt maar hoogstens aanwijzingen via het toneellicht geeft. Hieruit probeert Van den Berg informatie te destil leren over de toneelrol, die hij moet gaan spelen, dat is om de tijd te doden, want hij wacht op de schrijver van het stuk die maar niet komt. Voor een belangrijk deel vult Van den Berg de voorstelling 'Ge noeg Gewacht' met speculaties over zijn nieuwe rol in het nieuwe stuk. Mocht hij daarbij dingen moeten doen die hem niet aan staan, zegt hij nu al te zullen afha ken. Eerst betekent dat: niet de rol spelen, maar in het verloop van de voorstelling: sterven. Juist als hij daar bijna aan toe is, komt aan een touwtje uit de toneeltoren een theatertekst naar beneden. En wat blijkt: alles wat hij gezegd heeft, staat woordelijk in deze to neeltekst. Van den Berg kan zijn schrijverskleren gaan aan- LEIDEN In het beroemde stuk van Samuel Beckett wachten Estragon en Wladimir op de 'komst van Godot, wie of wat Go- [dot is, blijft een open kwestie. Er wordt in elk geval gewacht, of dat al dan niet zinvol is, 'blijft even eens een onbeantwoorde vraag. Jozef van den Berg refereert aan dit 'Wachten op Godot' van Bec kett in zijn nieuwe solovoorstel ling die 'Genoeg Gewacht' heet. Eigenlijk een geestige titel, maar toch dekt die titel niet de lading van zijn' optreden, want de per soon op wie hij wacht, blijkt hij zelf te zijn. 'Genoeg Gewacht'? Neen, vooral tevergeefs gewacht! En dat is op zichzelf een concrete ontknoping, ook al blijft hier en daar de waarschijnlijk beoogde symboliek enigszins aan de vage kant. Bij het betreden van de zaal be staat het toneelbeeld uit een muur, door een eenvoudige be lichtingstruc mogen wij na enige trekken en zijn personage ten gra- tijd door de muur heen kijken. Op het achtertoneel schuift een gor dijn naar twee kanten open, dragen. Het wachten op neelstuk is hier zelf tot een toneel stuk verwerkt. Meer 'tevergeefs' toneelzaaltje zichtbaar gewacht dan 'genoeg gewacht' wordt. Als toeschouwers krijgen •we dus nu eens de gelegenheid om te zien, hoe een toneelzaal er vanaf het podium uitziet. Alles goed en wel, maar wat is hierbij de ons toegedachte rol? Van den Berg bombardeert ons derhalve. Het is al met al een inge wikkelde constructie geworden, die veel weg heeft van een lege huls. Het toegewijde acteren van Jozef van den Berg kan daaraan weinig veranderen. WIJNAND ZEILSTRA Politie in Windorkest AMSTERDAM (ANP) - Oud-leden van de voormalige Amsterdamse Politiekapel hebben met een aantal jonge musici 'The Amsterdam Wind Orchestra' (AWO) gevormd. Het or kest bestaat uit 45 musici. Dit heeft Jan Taat van ProMusic vandaag meegedeeld. Per jaar worden gemiddeld zes concertprogramma's gebracht. Het eerste wordt 17 april in het Concert gebouw in Amsterdam uitgevoerd. Heinz Friesen heeft de artistieke lei ding" ervan op zich genomen. Het programma bestaat uit werken van o.a., Leonard Bernstein, George Gershwin, Alfred Reed en John Wil liams. In 'Helpers weg, eerste Ronde' loopt ook zo'n volks type rond datje volkse smaak tot etiketjes plakken zou kunnen smaak. Hij werkt goed op brengen. Het is de werkster van me vrouw Bruijs, die met lede ogen aanziet hoe Joke haar vent aan de kant heeft gezet, en voor haar vrij heid kiest. "Je gelooft het niet, maar die werkster neerzetten, dat kost me moeite. Terwijl ze heel erg Rotter dams is en dus dicht bij me staat. Het is toch ook mijn alter ego, mijn veel moei te met wat ze zegt, maar hoe ze het zegt. Hoe pas je zo'n alter ego in je programma in? Ik wou geen karika tuur maken, niet alleen maar een mens dat maar wat roept, maar wel degelijk iemand die het gedrag van Joke Bruijs afmeet aan wat ze zelf doet. Zo dat je denkt: maar die werkster die daar zit te lullen, heeft 't ook over haar eigen twijfels". Gênant De 'anderen' praten over je, zegt indruk krijgen dat je beperkt bent het niet zeg. Ik zeg gewoon: wat is het, waar gaat het over? Oh, anti-fas cistisch cabaret en met die en die quintessens. Nou, dat trekt me ge weldig aan. Dan heb je iets van: ik heb wel wat in m'n poten. En verder heel goeie wisten ze d'r zoveel i dat 2 r iici ia lULji mijxi a Ik ben met be- andere ik? Ik had niet perkt goed hebben kunnen onderwijzen". [an ik niet", zegt ze geërgerd als je d'i zeurt. "Fred Florusse schrijft bij het Kleinkunst is niet alleen een za< brainstormen over een programma van jezelf kunnen uiten, van zelfe al mijn opmerkingen op. Ik gooi er pressie, maar ook een zaak van tr nog wel eens losse flodders uit als ditie. In jouw programma zit e< we met elkaar praten. Daar komen kort item over de groten van het c liedjes uit voort, conférences, ik zie dat zelf niet ontstaan. D'i het Nederlandse cabaret inderdaad zeiver. Ik heb geen opleiding, geen een trend waarbij je het over jezelf academie. Vanaf de middelbare moet hebben: Kaandorp, Jenny school zong ik al. Met m'n vijftiende Arean. Als je eindelijk, zoals ik, de het Vara Dansorkest. Al heel kans krijgt om een eigen program- snel bovenop het biljart. Jan Blaas- te maken, dan moet je het ook er zag er op m'n achttiende wel zelf zijn, die daar staat", "Dat wordt ook het moeilijke van een volgend programma. Ik heb nu al iets van, ja, dat moet compleet an ders zijn. Het moet geen voortbor duren zijn op Helpers weg". Bruijs in feite. De mensen roddelen achter je rug over je scheiding ene Gerard Cox, maken je snel dacht. Dat moet je niet negeren, aanbracht en haar dwong het druk op je. Als je i i team werkt Je redde je kont met improvisatie. haarzelf te hebben. "Vandaar dat ik als met Voorheen Donquishocking Er was niemand in je geïnteres- proocerend begin. Gewoon, geen dan wordt het voor je gedaan" seerd. Niemand die je wat r Autobiografie van schrijver Willem Brakman op komst BOEKELO - Deze maand ver- ren ze. schijnt 'Vadermoorders', de sneetje nieuwste roman van Willem k"omet< A liefde' - ook een roman - in de schikt winkel. En dezer dagen voltooi de de i schrijver 'Pop op de bank', die begin vol gend jaar zal worden uitgege ven. William ten Brink sprak met Brakman over literatuur, beheersing en de zin van het le ven. de allereerste dag, volkomen onge- datvak". "Mensen klagen altijd. Weinig Boekelo wonende verdienen, beroerd wonen, een rot- ziin autobiografie, baan en een slecht huwelijk. En dan naar de dokter: 'Ik ben zo moe, al tijd maar zo moe'. Daar heb ik geen geduld voor. Dan zeg ik: een psychi ater zou tien jaar nodig hebben om door William ten Brink Vrouwen die je bij hun bevalling bij zulke moest bevechten, zó hysterisch a, wat orde op zaken Astrid Roemer vertelt LEIDERDORP - "De Leider- dorpse bevolking is met geen stok de deur uit te krijgen", ver zuchtte organisator Loek Stra- man in het artistiek café in 'De •Hollandse Tuyn'. De van oor sprong Surinaamse schrijfster Astrid Roemer moest het gister avond met een twintigkoppig pu bliek doen. Opgemerkt mag wor den dat zich hieronder'geen men sen van Surinaamse herkomst be vonden: via de gemeente bena- derde migrantenorganisaties toonden evenmin interesse voor de veelzijdige auteur. Ten onrechte. Roemer wist gis teren in de ambiance van 'De Hol landse Tuyn' een huiselijke sfeer .te creëren. Tëgelijk moet worden gezegd dat ze boeiender vertelt dan voorleest. De kritiek op het voorlezen maakte ze na de pauze zelf bekend en dat tekent haar •openheid. Niet alleen wil ze Suri- namers een spiegel voorhouden, bok schuwt ze de confrontatie met haar gehoor niet. Zo zette ze ,de wereld op zijn kop in een voor gelezen column uit Oost West Holland-Best^ Hierin krijgt de 'ik', die sterk op Roemer lijkt, in Nederland tegen haar zin nieuwe buren. "Maar", zegt ze zelf, "liever geen Surinaamse buren. Die grij pen alles aan om een feest te orga- n, proberen uitheemse ge rechten uit, steken messen om een meid, en je weet niet of ze voor Bouterse of Brunswijk zijn". Haar onlangs bij Conserve ver schenen boek 'Het spoor van de jakhals' noemde Roemer een wraaknovelle. Omdat ze bekend staat als een complex auteur, die altijd over vrouwen schrijft, was dit verhaal met mannelijke hoofdpersonen bewust in een 'snelle stijl' geschreven. In het na jaar verschijnt bij de Arbeiders pers van haar hand ene bloemle zing met typisch Surinaamse ver halen. Roemer vertelde gisteren on der andere over de 'winties'. Dit zijn Creoolse medicijnmannen, die vooral in Rotterdam en de Bijlmer helpen om psychosoma tische klachten bij Surinamers te genezen. Volgens de wintie heeft een mens een mannelijke èn een vrouwelijke engelbewaarder. Mensen worden dan bijvoorbeeld genezen omdat geconstateerd werd dat de engelbewaarders het Surinaams rivierwater missen. Dit wordt vervolgens door fami lieleden naar Nederland ge stuurd. Ook doe je volgens Roe mer wel eens gekke ontdekkin gen. Het 'typisch' Surinaamse drankmengsel van rum, bier, eie ren en melk dat mannen in hun middagpauze ter versterking wordt voorgezet, vindt zijn oor sprong in de Nederlanden van de 17e eeuw. Astrid Roemer vertelde verder over de veertien of vijftien uitge vers, die ze heeft gehad. Ze be houdt echter liever haar vrijheid bij verschillende kleine uitgeve rijen dan dat ze zich vastlegt bij één grote, al zou ze dan meer ver kopen. Voordat ze met gedichten afsloot, ging ze vol vuur op een aantal zaalvragen in. Omdat ze de mensen in 'De Tuyn' steeds met 'jullie' aansprak als het over Ne derlanders ging, vroeg iemand waarom Astrid het niet gewoon over 'ons' had, omdat ze toch ook een Nederlandse is en hier al twintig jaar woont. Astrid kwam tot de conclusie dat de vraagstel ler daar gelijk in had en dat het verschil toch eigenlijk alleen zat in lichamelijke kenmerken. Dat verschil ontstond door het feit dat ieder mens naar zijn oorspronke lijke omgeving geschapen wordt. En het publiek kon zich er giste ren in vinden dat Astrid het aldus concretiseerde: "Het enige ver schil is dat u zodanig gepigmen- teerd bent dat u beter tegen de koude kan en ik zodanig dat ik be ter tegen de zon kan". EMIEL FANGMANN te stellen. Wat moet ik dan? Medicij nen - het was een prachtstudie,- maar de praktijk vervulde mij vanaf de eerste dag al met de grootste te genzin". Willem Brakman (66), auteur van inmiddels zo'n dertig romans, essay- .en verhalenbundels en in 1981 onderscheiden met de P.C. Hooftprijs verafschuwt gebrek aan beheersing. "Als ik met mijn zoon in een vliegtuig zit en het gesprek komt, onvermijdelijk, als hij de na den van het toestel bekijkt, op mo gelijk neerstorten, dan hoop ik vu rig dat het in stilte zal gebeuren. Ik Schrijver Willem Brakman: "Ik was als arts volkomen ongeschikt. Vrou wen die je moest bevechten bij een bevalling, zo hysterisch waren ze. In die tijd droeg ik oordoppen" (foto Hans Groene) Literatuur betekent voor Brak- ïan: betekenissen onthullen, sa menhangen zien, zodat een blik op in elkaar. Gecompliceerd, op het schizofrene af'. Brakman vergelijkt graag met moet er niet aan denken dat al die mij wel e passagiers ook nog eens gaan gillen. Dan zoek ik onmiddellijk mijn oor doppen weer op. Stil en waardig naar beneden vallen, dat is meer mijn stijl." "Schrijven is een voortdurend op zoek zijn en ontstaat vanuit de be hoefte 'het' gezegd te hebben. Ik moét schrijven, anders voel ik me niet plezierig. Ik kan soms gekweld worden door verschillende thema's tegelijk, die om voorrang vechten. Het is dan een verlossing als ik ein delijk een keuze heb gemaakt. Dan heb ik weer de rust om te schrijven, dan voel ik me als herboren". "Vestdijk was een man die schreef om niet te hoeven leven. Ik schrijf juist om te kunnen en te mógen le- 'het totaal' ontstaat. "Men verwijt muziek. "Men beleeft een bijna 3 dat r i boeken r gastisch enthousiasme le- laatste, o zo voorspelbare toon niet even gemakkelijk klinkt, want daarmee wordt de be- bankje kan nestelen, lofte ingelost. Denk aan de smart- lezer het lap, maar bij voorbeeld ook aan het belcanto. Maar juist in het onge- Maar makkelijk willen hebben, iemand willen lezen wat-ie al- hoorcle scherpt zich het oor, juist i kwamen ze bij mij terecht. Ze beho- jaren ren tot de schaarse groep intellectu- Erica elen zonder vooroordelen. Die Voorheen dachten gewoon: God, wat kan dat "Ik ben heel erg 'gebruikt'. Zo wa ren er ensemble-stukken van origi ne waar ze niet uitkwamen. Dan kreeg je bij de repetitie te horen: de Mounties kón meer dan geef dat Joke maar. Eigenlijk hooggehakt rondlopen. Na het dat gemakzucht. Ik had belachelijk i debutante. Nou schrik ik nergens van, hoor. Ik ben gebruikt, ja, maar ook in positieve zin. Ik was geen aanhangsel, en daar krijg je zelfvertrouwen van", "Ik wist heel weinig van Erica Typetjes maken, verhaaltje vertel len. Een praktijkscholing. Ik denk dat dat goed is ik zie wel eens din gen van de kleinkunstacademie ko men... Of die soundmixshows... Da's niks: van tussen de schuifdeu ren meteen voor het hele volk. Je moeten vooral niet de moet leren Jioe je achter in de zaal komt. Maar van de achtergrond van Joke (onaangedaan): "Omdat ik cabaret wist ik niks. Ik ging er wel niet beperkt bén. Het zou dan dom veel naar kijken", zijn om dat over te laten komen. "De andere dingen die ik vroeger Maar, het is moeilijk. Ik ben hele- heb gedaan, zijn nooit echt een uit vindt ze. In korte, over elkaar strui- maal niet piekerig; Ik ben iemand daging geweest. Dat is wat me nu van: nou, dat zien we dan wel weer. gelukkig maakt: de wetenschap dat Maar met een soloprogramma krijg dit het wel is. Ik ben nooit dieper ge- gramma, de autobiografische toets je toch te maken met een zekere gaan dan hier. Je dreef op je talent. lang weet? Wat heeft het naam voor zin om alleen matie te geven zonder dat lezers bracht. En ook in het amusements vak zou je gebaat zijn met de uitda ging om tot je bodem te gaan. Als je in je eentje op het podium staat met een kleinkunstprogramma moet je dat wel. Je kunt niet zomaar een uit je hoofd geleerd tekstje brengen. Dan hebben de mensen in de zaal iets van: kom, ik ga maar eens even schijten. Het moet van hier komen". Ze wijst pontificaal op haar boezem. Mannenbillen In Helpers weg, eerste Ronde leren we Joke kennen als een vrouw die zo goed als geen blad voor de mond neemt. Iemand die de wegmoffel cultuur van deze tijd laf vindt, zich zorgen maakt over het neerbuigen de medelijden waarmee de validen de invalide medemens behandelt. Een vrouw ook die mannen een koekje van hun eigen macho-deeg geeft door het over mannenbillen te hebben. Stelling: aan iemands ge zicht kun je zien hoe z'n billen erbij hangen. "Die dingen ontstaan uit een la cherige opmerking: Zo van die Duys heeft zo'n kop. Het kan toch niet anders of... Maar dan dwingt Florusse me om van zo'n losse op merking meer te maken. In die zin is het wel degelijk mijn program- Er schuilt bij jou ook een gevaar in je openheid. Zo van, een lekker wijf op pumps die wat frank en vrij wat scherpe woorden in de bek neemt, en toch niks zegt. Joke: "Dat zou best eens kunnen. Vandaar dat ik het vak, dit vak, tot in de puntjes wil gaan beheersen. Ik wil niet meedoen aan die trend in het cabaret waarbij mensen laten zien hoe lullig ze zijn. Dat vind ik geen leuke vorm van theater, en ik ben er geen type voor. Ik ben veel te veel..." Ze spant haar biceps. Je groei als theatervrouw dient zich aan op een moment dat het ver val van je lichaam is begonnen. Joke: "Mmm, ja. Ja. Klopt. Mis schien zit 't ook wel zo. Ik geloof ook dat het zo moet in het leven. Je moetje zelf gestaag ontwikkelen, en op een gegeven moment kun je dat zelf een beetje sturen. Ik ben ook helemaal niet bang om oud te wor den. Hoewel, dat zeg ik nou wei- maar van de week zag ik iemand die aangewezen was op een ander. En afhankelijk zijn, dat lijkt me heel erg. Dan maken anderen weer uit of je dat hondje mee mag nemen naar het tehuis". Dirkie Millecam kijkt verstoord op. MAASTRICHT - Bij de opening van een tentoonstelling van het werk van de kunstschilder Bram van Velde in het Maastrichtse Bon- nefantenmuseum zal bij hoge uit zondering een stuk van Samuel Beckett opgevoerd mogen worden. De in Parijs wonende toneelschrij ver heeft zijn voor Nederland gel dende verbod op het uitvoeren van zijn werk eenmalig opgeheven. Dat verbod stelde Beckett vorig jaar in, nadat de Haarlemse Toneelschuur tegen zijn wil het stuk 'Wachten op Godot' liet spelen door vrouwen. Aan Beckett's toestemming is een lobby van Arthur Sonnen, artis tiek leider van het Theaterfestival, voorafgegaan. Sonnen: „Ik hoorde van de expositie van werk van Van Velde in Maastricht en deed de di recteur van het Bonnefantenmu- seum Alexander van Grevenstein de suggestie om 'Drie dialogen' van Beckett daarbij op te voeren. Bec kett schreef die dialogen indertijd voor Bram van Velde, met wie hij bevriend was." Teneinde toestemming te verkrij gen is Sonnen, zoals hij het zelf zegt, „bij Beckett op de stoep gaan zit ten". De reis naar Parijs was niet voor niets: zaterdagavond 10 juni worden de dialogen in het Bon- nefantenmuseum opgevoerd door Jan Ritsema, die ook de regie voor zijn rekening neemt, en een nog on bekende acteur. De voorstelling heeft plaats onder de vlag van de Stichting voor bijzondere kunstma nifestaties, de overkoepelende or ganisatie van onder meer het Hol land Festival. Er is nog een bijzonder aspect aan de openingsavond van de Van Vel- de-tentoonstelling in Maastricht. Behalve de 'Drie dialogen' wordt er nog de Beckett-monoloog 'Stirring still' gespeeld door het Ierse Gate Theatre. Dit laatste stuk gaat die avond in aanwezigheid van de Fran se cultuurminister Jack Lang en diens Nederlandse collega Brink man in wereldpremière. het denken worden gezet. De schrij- schrijven". dat wat nog niet eerder heeft ge- infor- klonken. Zoals in de moderne mu ziek, dat is avontuur. Zo wil ik ook speelt toe, de lezer moet "Een kwelling die grenst i de gang. Literatuur is niet dom- wanhoop" noemt Brakman de fase die vooraf gaat weg informatieverschaffing, veronderstelt activiteit bij de lezer geloof... om een en ander tot zijn geestelijk tering. Ik zoek eigendom te maken" het schrijven. 2, in de influis- lan yoga gren zende geestesgesteldheid om die in spiratie ruim baan te geven. Gevoe ligheid en scherpte nemen toe en geluksmoment Troep Net als Sheherazade in de 'Dui- "Een lezer", vindt Brakman, "moet eerste orde, een godsgeschenk, als zend en één nacht'. Schrijven is in een tekst kunnen verdwalen. Dat de influistering eindelijk komt", voor mij: de zinvolheid van het le- is belangrijker dan alleen begrijpen, yen bevragen. Die zin dreigt ons wel eens te ontvallen. In de junkie-cul-H tuur bij voorbeeld, met zijn 'waar- tuur is onder meer datje in een tekst de" fiets stapte en het Twentse land Junks kunt zoeken naar betekenis. Dat opzocht. "Toen de inval kwam heb leidt ook tot een zinvolle houding -Zoals die keer dat Brakman, Verdwalen vereist begaafdheid, ta- wachtend op inspiratie voor zijn es- lent en eruditie. De zin van litera- saybundel 'Een wak in het kroos' op n-zouden-we-'gevoel. schieten tekort in een vorm van cre ativiteit die ik de 'vitale creativiteit' noem. Een dag is leeg, we moeten er wat van maken. Zin en betekenis verschijnen niet uit het niets, zo -i stompje potlood op het asfalt ten opzichte van het leven: raadsels geslepen en hele stukken tekst in zien en proberen ze op te lossen, priegelschrift genoteerd op het eti- Mijn boeken zijn net zo ingewik- ket van een langs de weg gevonden keld als het leven zelf. Dat kan ik koffieroomfles. Doodsbang dat ik niet helpen, zo zit de werkelijkheid het weer kwijt zou raken". Samuel Beckett

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21