De beroete deuren van het paradijs Beelden uit de droom ontsnapt Italiaanse cultuurmonumenten vervuilen Biedermeier in Oostenrijk Magie van poppen Russen doen mee aan Liszt-concours DONDERDAG 6 APRIL 1989 KUNST PAGINA 25 Van Abbemuseum toont recent en ouder beeldhouwwerk door Henk Meutgeert 'Clap your hands', Henk Visch EINDHOVEN - De in Eindhoven geboren beeldend kunstenaar Henk Visch (1950) heeft zich in korte tijd geschaard onder de bekendste Nederlandse beeldhouwers. In de jaren zeventig hield hij zich bezig met grafisch werk, maar rond 1980 begon hij met zijn uit afvalhout en schrootjes opgebouwde figuren. De voorlopige kroon op zijn werk kreeg hij vorig jaar tijdens de Biennale van Venetië waar zijn beelden in het Nederlandse paviljoen werden gepresenteerd. Het Eindhovense Van Abbe Museum presenteert nu een overzicht van zijn werk, waaronder veel beelden die de laatste paar jaren werden gemaakt. Samen met onder anderen Vene man, Fortuyn/O'Brien, Kemps en Vlugt wordt Henk Visch gerekend tot de jonge Nederlandse beeld houwkunst die tegen het eind van de jaren zeventig ontstond. Het uit de minimal art voortgekomen on persoonlijke en op de vorm gerichte werd losgelaten en er onstond ruim te voor figuratie en het scheppen van een eigen wereld. Visch begon met het maken van figuren, opge bouwd uit stukjes hout waardoor een schubachtige huid ontstond. Tegelijkertijd maakte hij fragiele bouwsels met ijle staanders. Twee polen De tentoonstelling in Eindhoven laat zien dat Visch zich nog steeds tussen die twee polen beweegt. Hij maakt van hout of ijzer geconstru eerde, schijnbaar breekbare, bouw sels en aan de andere kant kloeke, stevige beelden. Het is vaak moei lijk te geloven dat zo verschillende Henk Meutgeert/GPD) werken door eenzelfde maakt zijn. Wat de beelden ver bindt, is echter de geheel eigen poë zie, het in zichzelf gekeerde van het werk van Visch. Dat Visch' beelden nooit een spel van vorm alleen zijn, bewijst één van de recente beelden met de titel 'Clap your hands'. Het is opge bouwd uit driehoeken van metaal draad en krijgt de vorm van een on bewerkt stuk steen met veel platte vlakken. Middenin dat staketsel staat, schijnbaar balancerend, een ouderwets zwart doosje (een boter- vloot?), dat die geometrische vor men ineens een andere lading mee geeft. In een andere ruimte bevindt zich eenzelfde soort kristalvorm, ditmaal met bontgekleurde vlakjes die een blik op het binnenste niet toelaten. Elders staat een groot, drie Henk Meutgeert/GPD) meter hoog, zwart rad opgesteld twee meter hoog die zijn hoofd op waarin een ouderwets lantaarntje een onmogelijke manier omdraait In twee, ook recente, beelden chaam voortzet. Dat letterlijke, keert Visch weer terug naar de figu ratie, maar nooit te dwingend. 'Don't wait for me in a borrowed ho me' uit 1988 is een zwarte figuur van Michelangelo was zo onder de indruk van Lorenzo Ghiberti's vergulde deurpanelen van de oostelijke ingang van de Doopkapel in Florence, dat hij ze een plaats toedacht aan de poorten van de hemel. Nu staat de Deuren van het Paradijs een plaats te wachten in een speciale glazen ruimte in het museum tegenover de Florentijnse kathedraal. Hoe ook de cultuurmonumenten langzaam ten onder gaan in ons vervuilde milieu. door Frances d'Emilio De standbeelden van de Dom van Milaan zullen ook spoedig naar bin nen verhuizen en de Romeinen zul len het voortaan zonder het 1.800 jaar oude ruiterstandbeeld van kei zer Marcus Aurelius moeten stellen. Het onlangs gerestaureerde beeld, dat zijn plaats had op het plein voor het gemeentehuis op het Capitool, zal daar niet terugkeren omdat het de uitlaatgassen van het Romeinse verkeer niet langer kan velen. Zinloos Maar wat een onlangs gehouden conferentie van restaurateurs in Florence. De conferentie, die werd gesponsord door het Italiaanse staats-elektrici- teitsbedrijf ENI, besprak ook de mogelijkheid om het bedrijfsleven meer voor de restauratie van cul tuurmonumenten te interesseren. In Italië, waar de regering met enor me begrotingstekorten kampt en weinig geld over heeft voor culture le aangelegenheden, gebeurt dit al. Maar het inschakelen van het be drijfsleven heeft zijn sehaduwzij- moeten gebeuren den. "De bedrijven zijn vooral ge- FLORENCE - Beroet en half ver teerd door uitlaatgassen, zijn de tien bronzen panelen van de Deuren van het Paradijs voor restauratie van hun oorspronkelijke plaats verwij- restauratie derd. Aangezien ze op geen enkele omfboog manier kunnen worden beschermd tegen de uitlaatgassen, zullen zij na hun herstel in een glazen, zuurstof- arme ruimte van het museum wor den gezet. Hun plaats op de deuren van de Florentijnse Doopkapel zal worden ingenomen door kopieën. In Italië heeft de restauratie van oude cultuurmonumenten de afge- met de 21 meter hoge Triomfboog richt op concrete projekten en heb- van Settimius Severus en het Fo- ben geen algemene belangstelling rum Romanum? Die is immers niet voor monumentenzorg", zegt Luis zo gemakkelijk over te brengen Monreal, de directeur van het Getty naar een museum. Conservation Institute in Califor- Volgens Alessandra Melucco, die nië, een van de aanwezigen op de de restauratie van het standbeeld conferentie in Florence, van Marcus Aurelius heeft gecoör- Roberto Boddi, de conservator dineerd, is de hedendaagse techno- van het Fortezza da Basso in Floren- logie niet in staat het voortschrij- ce, een van de meest vooraanstaan- dend verval van van de cultuurmo- de restauratiewerkplaatsen van Ita- numenten te voorkomen. Haar col- lie, beaamt dit. Volgens hem bestaat lega Roberto Nardi verzucht: "Bin- het gevaar dat bedrijven slechts in nen één generatie verliezen we een teresse zullen tonen voor zeer be- culturele erfenis van 2.000 jaar". kende of in het oog springende ob- jekten. Objekten die minder be- Nardi, archeoloog en restaura- kend zijn teur, werkte ondermeer mee aan de restauratie behoeven, zullen zo toch een deel van de Tri- nog verloren gaan. Settimius Serevus, Enige tijd geleden werd dit beeld wellicht dringender telijk ontwrichte Hongaar met een hamer bewerkt. Het is inmiddels geres taureerd. Maar hoe zal het gaan met de beelden die moeten 'ademen' ook overdrachtelijke, 'terug kijken' is een thema dat enkele ja ren geleden ook al naar voren kwam. Balans Een ander thema uit die beginjaren is het letterlijk balanceren van li chamen. 'Geheel de uwe' uit '88/'89 bestaat uit een bronzen menselijke figuur die liggend balanceert op en kele enkele tenen en het hoofd. Over de buik marcheert een groepje speelgoedaapjes richting onderli chaam van de seksloze persoon. Aan een draad daarboven hangt een zwarte pendel met vlakjes aan een dunne draad. Dreiging, beweging en een licht-humoristische toets; een beeld dat door zijn sterke aan wezigheid de hele ruimte vult, maar ondanks dat als geheel in zichzelf gekeerd is. Verstilling, metaforen, een zoe ken naar persoonlijke ervaringen, een droomwereld; het zijn woorden waarmee de afgelopen jaren gepbrobeerd is het werk van Henk Visch te kenschetsen. Het blijven echter pogingen om achter de con crete ideeën achter zijn beelden te komen, omdat ze er zelden uit af te lezen zijn. "Je kijkt vooruit en je denkt achteruit. Daartussen sta je. Mijn beelden gaan over heel oude begrippen", zei Visch een paar jaar geleden. Het tijdschrift Museumjournaal bestempelde de hedendaagse Ne derlandse kunst eens als een 'her metische machine'. Dat fascineren de geslotene bepaalt in uitzonderlij ke mate de beelden van Henk Visch. Geef ze een volledige zaal zoals in een aantal gevallen in het Van Abbe Museum het geval is, loop er omheen, bekijk ze van alle kanten, deelgenoot word je nooit echt. Wat rest, is de eigen droom van de museumbezoeker, een zoe ken naar associaties en betekenis- Beelden van Henk Visch tot en met 7 mei in het Van Abbe Muse um, Bilderdijklaan 10 Eindhoven. Michelangelo (Piëta) door een gees- Open: dinsdag tot en met zondag de meest beschadigde numenten in Rome. "Waar aanvan kelijk pas na 2.000 jaar erosie op trad, gebeurt dat nu in vijf jaar". De restauratie van de Triomfboog in Rome werd gestaakt, niet alleen uit geldgebrek, maar vooral omdat de restaurateurs niet tegen de lucht- iling konden opwerken. Het werden in hun oude glorie hersteld Het vervuilde bruine deel en de prachtige kleuren van Mi- Triomfboog steekt scherp af tegen chelangelo's fresco's in de Sixtijnse het gerestaureerde, bijna witte, Kapel Rome kwamen deel. "Maar vijf, grondige schoonmaakbeurt op- tien jaar zal de zwarte afzetting hooguit zijn teruggekeerd", zegt een collega in Nardi. Volgens Nardi moet de restaura- van de Triomfboog pas worden hervat als de overheid concrete dege- tot leven. Gebeurtenissen als deze mochten zich verheugen in een grote internationale belangstel ling. Waar men echter minder na drukkelijk bij stil staat, is het feit dat veel cultuurmonumenten lang- plannen heeft uitgewerkt zaam maar zeker verpulveren. An- restaureerde gedeelten dere zijn door milieuvervuiling zo danig aangetast dat alleen een veili ge plaats in het museum ze nog voor de ondergang kan behoeden. Alle technologie ten spijt, moeten res taurateurs erkennen dat zij dit pro- bouwwerk te onderhouden. Zolang dit niet het geval is, is restauratie zinloos, zo zegt hij. Beschermlaag Voor de restauratie van oude bouw- welijks kunnen tegenhou- werken wordt op dit moment voor namelijk gebruik gemaakt van na- de Floren- tuurlijke bouwmaterialen, maar de tijnse Doopkapel zijn niet de enige restaurateurs zijn het i kunstwerken die i moesten worden overgebracht. De vier vergulde bronzen paarden aan de facade van de St. Marcusbasiliek in Venetië werden na hun restaura tie binnen in de kerk geplaatst. Ook zij moesten hun oorspronkelijke plaats aan de buitenkant van de ba siliek afstaan aan kopieen. dat deze niet voldoen. De nieuw aangebrachte pleisterlagen zijn na een jaar of vijf meestal weer door vervuiling aangetast. Daarom is men naarstig op zoek naar duurza mer, chemische middelen. De roep om uitgebreider onder zoek naar een chemische bescherm laag voor steen klonk ook tijdehs DEN HAAG (ANP) - De Oostenrijk se cultuur in haar politieke en soci aal-economische context tussen 1815 en 1848 is het onderwerp van de tentoonstelling Biedermeier in Oostenrijk die van 7 tot 29 april in de Koninklijke Bibliotheek Haag wordt gehouden. Het Biedermeier staat v( fase in cultuur en kunst,' lijk in Duitsland en Oostenrijk, als reactie op de romantiek en retoriek van de Napoleontische periode. Be scheidenheid, gemoedsrust en ge zellige huiselijkheid domineren, waardoor politieke en sociale tegen- bert. stellingen in die tijd vaak te weinig aandacht krijgen. De 64 fotopane len aangevuld met boeken geven een indruk van het leven van alle dag. Het Biedermeier is aanwezig in Den kledij, meubelkunst en schilder kunst, met bekende meesters als Ja cob en Rudolf Alt, Peter Fendi, Jo sef Danhauser, Moritz Dassinger en Friedrich Amerling. Muziek is er ook een wezenlijk onderdeel van met huiselijk musiceren, dansen op walsen van Lanner en Strauss en luisteren naar muziek van Schu- 'Leedvermaak' Herzberg verfilmd AMSTERDAM (ANP) - Regisseur Frans Weisz gaat het toneelstuk 'Leedvermaak' van Judith Herz berg verfilmen met als acteurs voor namelijk leden van de Toneelgroep Amsterdam. Van buiten de groep spelen alleen Rijk de Gooyer en Edwin de Vries mee. Volgens een bekendmaking van de producent zal de film aan het eind van de zo mer gereed zijn. Herzberg kreeg in 1988 voor Leedvermaak de Charlotte Köhler- prijs, een vijfjaarlijkse toneelprijs. De jury omschreef 'Leedvermaak' als het beste Nederlandstalige to neelstuk sinds 1945. De film wordt i-produktie van producent Ri verside Pictures met de afdeling culturele programma's van de NOS. Stuffed Puppet Theatre met Kamer 5. Tekst, spel, poppen: Neville Tranter. Ge zien op 5 april in het LAK-theater alwaar nog vanavond. LEIDEN - Onlangs was de Australische poppenspeler/ac teur Neville Tranter in het LAK-theater met de tweeluik Manipulator en Underdog. Op nieuw brengt Tranter's Stuffed Puppet Theatre een bezoek aan Leiden, ditmaal met zijn nieuw ste creatie: Kamer 5. De Australiër kwam elf elf jaar geleden naar het Amsterdamse Festival of Fools en is sindsdien in ons kikkerlandje gebleven. In de loop van de tijd heeft Tranter zich ontwikkeld tot een meesterlijk poppenspeler die solo en met de schijnbaar meest eenvoudige gebaren zijn pop pen tot levensechte mensen verandert. In Kamer 5 gaat hij een stap ver der in zijn ontwikkeling. Hij treedt zelf, als acteur, nog meer op de voorgrond zodat de pop pen en hij een bijna even 'zelf standige' rol lijken te spelen. Kamer 5 sluit het thematiek be treft aan bij vorige produkties. Liefde die (door de moeder) onthouden wordt aan het kind. Met alle nare traumatische ge volgen vandien. Ditmaal speelt alles zich af in een psychiatri sche inrichting waar een piep jonge patiënt (Kamer 5) door zijn moeder verstoten is. De an dere patiënten/kamers spelen een rollenspel zogenaamd om vat te krijgen op hun proble men maar in 'werkelijkheid' om hun lusten ongeremd uit te le ven. De kardinaal blijkt necro- fiel, de zuster masochistisch, de moeder heeft moordneigingen en de rechter lacht zich een breuk om alle menselijke ellen de op de wereld. In een verhaal waarin de fantasie en de reali teitsbeleving van de poppen door elkaar lopen, heeft Tranter een onderhoudend psychodra ma geconstrueerd waarbij de jongen in Kamer 5 definitief de das om gedaan wordt door de zuster. Maar de acteur Trater wekt het bejaarde jongetje tot leven. Heel symbolisch. De inhoud van de voorstelling maakt het nogal jaren zeventig; een tijd waarin persoonlijk zie- leleed weivaarde. Tranter gaat dan ook klef en te zeer betrok ken met de problematiek om. Alle vunzigheden en sexuele ontsporingen van de poppen en de zuster worden zo verlekkerd gespeeld dat het schaamrood je soms naar de kaken stijgt. Komt nog bij dat er alle tijd voor wordt genomen. Ondanks deze dik aangezette therapeuti sche boodschap blijft echter de magie van de poppen overeind. Het is ongelofelijk knap hoe Tranter zijn personages creëert en je het verhaal in zuigt. De zuster is een monster; iets dat toch door zijn acteerwerk tot stand komt. Als je de zware symboliek met een korreltje zout neemt, is Kamer 5 een voorstelling die de moeite van het 2 waard i INGRID VAN FRANKENHUYZEN Veertig kandidaten uit vijftien landen AALSMEER De bekende Engelse zangeres Vicki Brown heeft er een naamgenoot bij: een nieuwe, tweekleurige roos. De zangeres doopte deze roos gisteren in bloemenstad Aalsmeer en ze werd daarbij geholpen door de tienjarige Audrey Boerlage. (foto anp) UTRECHT (GPD) - Veertig kandidaten uit vijftien lan den zullen deelnemen aan het Liszt-pianoconcours, dat van 11 tot en met 27 mei gehouden zal worden in het Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht. In 1986 werd dit concours voor de eerste keer gehouden, sindsdien heeft het duidelijk internationale faam ver worven. Voor het eerst is ook de Sovjetunie vertegen woordigd, uit dat land komen twee kandidaten. Er komen verder deelnemers uit Japan, Spanje, Ko rea, Engeland, Italië, Peru, Brazilië, Duitsland, de Ver enigde Staten, Griekenland, IJsland, Australië, Korea en Nederland. Alle kandidaten zijn ondergebracht bij gastgezinnen, die een piano of vleugel hebben om de gast gelegenheid te geven te oefenen. De stichting Lisztconcours kan dankzij subsidie en sponsoring zes prijzen aanbieden, groot 25.000,15.000, 10.000 en drie maal 7.500 gulden. De stichting Liszt- heeft vastgelegd, dat het concours een wed strijd is, en dat er dus ongeacht het niveau in ieder ge val zes winnaars zijn. Bovendien heeft de provincie Utrecht een publieksprijs ingesteld van 15.000 gulden. Verder wordt de winnaar een tournee langs negen po dia aangeboden en hebben 29 podium-beheerders, van wie één in België, recitals aangeboden aan de win naars. Liefst hebben ze allen de winnaar van de eerste prijs, maar dat zal vermoedelijk niet voor honderd pro cent mogelijk zijn. De jury van het concours is als volgt samengesteld: Henk Suèr, voorzitter, Nederland, John Bingham, GrootBrittannië, France Clidat, Frankrijk, Arnaldo Cohen, Brazilië, Dean Elder, Verenigde Staten, Miklós Forrai, Hongarije, Andrzej Jasinski, Polen, Edward Kilenyi, Verenigde Staten, Kun Woo Paik, Korea, Mi- chail Wroskressenski, Sovjetunie, Daniel Wayenberg en Jan Wijn, beiden uit Nederland. Al deze pianisten hebben internationaal carrière gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25