'De critici drinken alleen ons bier op' 'Image and Sound' in teken televisie PODIÜMBLIK Jonge Russische kunstenaars vinden geen weerklank bij volk Belgisch-Nederlandse Muziekdagen Marathon- voorstelling in Engelenbak Gerenoveerd Ijouvre erg in trek DINSDAG 4 APRIL 1989 KUNST PAGINA 21 Redactie Pieter C. Rosier Marcel Marceau Marcel Marceau werd vorige week in deze krant de peetvader van de pantomime genoemd. Vanavond is deze kunstenaar in de Leidse Schouwburg met zijn nieuwe programma, waarin hij behalve klassieke nummers als 'Le Jardin Public' en zijn beken de creatie BIP, ook nieuw werk laat zien. Hij doet onder andere een spiegelact met zijn drie leer lingen Jean Luc Galmiche, Bog- dan Nowak en Scott Malcolm. Jacobs en Van Dijk Morgenavond zijn ze weer te ho ren: de gevleugelde klanken van het duo Jacobs en Van Dijk. Gershwin, Ellington, Bach en Beatles staan op het repertoire van deze virtuoze pianisten van de koude grond. Flessen trekre vue 'Theo en Thea', maar nu zonder konijnetanden, komen donder dagavond in de Leidse Schouw burg. Arjan Nederveen en Tosca Niterink (zo heten Theo en Thea in het echt) brengen daar hun pro gramma 'De Flessentrekrevue' In de bijsluiter staat dat er gela chen mag worden. Montezuma's Reven ge Close-harmony, a-cappella, of hoe deze zangkunst ook mag he ten, staat vrijdagavond op het programma in de Leidse Schouw burg. Nummers als 'The' Lion Sleeps Tonight' worden daar ge bracht door het snel terrein ver overende gezelschap Monte zuma's Revenge. Baluta Wervelende rokken, stampende laarsjes, kuitenflikkers, ondeu gende blikken naar jongens met sloffen die krullen als schaatsen - u jaadt het al: dat moet volksdan sen zijn. In de Leidse Schouw burg is het zaterdagavond weer prijs. Daar geeft dan het Haags Folkloristisch Dansensemble 'Baluta' acte de présence. Vijfen dertig dansers en danseressen presenteren een internationaal programma met dansen uit Roe menië, Bulgarije, Joegoslavië en tal van andere landen waar de beentjes van de vloer gaan. Ook zal er een gastoptreden worden verzorgd door - hoe komen ze er op - de dansgroep 'Hupsakee'. Ivoorkust Nog meer dans in de Leidse Schouwburg. Het Nationaal Bal let van de Ivoorkust, nu voor de tweede keer in Europa, zal de schouwburg op zijn grondvesten doen schudden met wervelende dansen en veel exotisch schoon. Stuffed Puppet The atre De befaamde poppenspeler Ne ville Tranter van het Stuffed Pup pet Theatre komt op woensdag en dondergavpond in het LAK- theater met zijn nieuwste voor stelling: 'Kamer 5'. Het beklem mende poppenspel vindt plaats in een psychiatrische inrichting waar door patiënten een.bizar rol lenspel wordt gespeeld. Bloedbruiloft Het werk van de dichter en schrij ver Federico Garcia Lorca's is hier nog veel te weinig bekend. Het is dan ook verheugend dat het LAK op vrijdag- en zaterdag avond komt met 'De Bloedbrui loft', een poëtisch drama van Gar cia Lorca. Het wordt gespeeld door de groep Carroussel en is ge regisseerd door Lidwien Rood- haan. Het gegeven van dit stuk is simpel: een vrouw moet trouwen met een man in wie zij niets ziet - wijn stroomt. Haar vriend ont voert haar - bloed vloeit. Martin Mens 'De bruiloft van Opa'. Dat is de ti tel van Martin Mens' solovoorstel ling die op zondag te zien is in het LAK-theater. Mens acteert, danst en zingt. De acteur vertelt over een opa die vijf keer getrouwd is geweest en op al die bruiloften verhalen en liedjes zong. DEN HAAG (ANP) - Het vierde fes- beste ter wereld. Daarover houdt tival 'Image and Sound', dat van 22 Peter Greenaway een lezing als met 29 april in Den Haag diens nieuwste produktieTV-Dante wordt gehouden, staat in het teken van televisie. Het programma, dat vooral in het Haags Filmhuis wordt afgewerkt, omvat Films, video, op tredens, presentaties, lezingen door en interviews met internationale gasten. In Het Paard wordt een spe ciaal muziekprogramma geboden. In het Omniversum wordt een ro botinstallatie van Paul Wiegerink opgesteld. Tot de internationale gasten be hoort de Britse programmamaker en producent voor onder meer Channel 4 John Wyver. Ook de Brit Peter Armstrong, die bij de BBC on derzoek doet, is van de partij. Bei den leveren bijdragen voor het on derwerp televisie als medium voor de toekomst. Dat doet ook Scott Fisher uit Amerika die komt vertel len over zijn onderzoek voor NASA naar de illusie zich in een niet be staande ruimte te bevinden. Uit de Verenigde Staten zijn er voorts Re becca Allen en Andy Lippman. De laatste leidt de afdeling 'Films van de toekomst' van het meest toon aangevende instituut op het gebied van mediaonderzoek, het Medialab van het Massachussetts Institute of Technology in Boston. Onderdeel van het festival is evenzeer de Britse Televisie die al gemeen wordt beschouwd als de MOSKOU - "Kijk, dat is Russische barok. Stalin-ba- rok", zegt Art Troitsky ter- Nederlands theater dit komend na jaar, en probeert de overige transac ties te volgen. "Toch is het nog een betrekkelijk kleine opbloei", waar- wijl we op een druilerige schuwt hij, "in Moskou maartse dag door het westen nirrgrad kom je fantastische kunst theater tegen, maar daarbuiten i t zo dood als een pier. Dit hele grote land moet nog in beweging van Moskou lopen. Langs de brede avenue prijken de woonkazernes die de dicta- komen tor aan het eind van de jaren ping.p0ng.diplomatie veertig, begin jaren vijftig, *T. ui i o. tt^+ Niettemin is Russische kunst in h heeft laten optrekken. Het westen een modewoord. Onder i protserige stucwerk aan de vlag van de perestrojka en de gevels harmonieert niet in het minst met de zanderige pel glasnost is vrijwel alles goed wat achter het voormalige IJzeren jttt i Gordijn komt. De oorzaak daarvan zomen van de weg. Wat IS het js zoeken in de signaalfunctie die Russische woord voor trot toir eigenlijk? door John Oomkes Ook gids Troitsky moet lang zoeken naar appartement 165. Toch dreigt het ministerie van cultuur de een voudige woning van schilder Dimi- tri Wroebl binnenkort op te nemen op de nieuwe toeristische kaarten van de hoofdstad. „Zodat je onder weg van de dierentuin naar het Bol- sjoi Theater ook nog wat kunst kan opsnuiven", zegt de bijna 29-jarige kunstenaar een tikje schamper. Wroebl behoort samen met enke le anderen zoals Joeri Vodin en de schilders uit de Voermansteeg (Foe- rmanni Pereoeloek) tot de nieuwe Russische kunstenaars die geen schilderij meer in portefeuille heb ben. De internationale kunstmarkt heeft de Russen ontdekt en binnen de kortste keren geannexeerd. In Frankrijk, Duitsland en de Verenig de Staten gaan de werken van Joeri Albert, Konstantin Zwesdotsjov, André Filipov, Vladimir Zacharov, Sven Gundlach en de tweeling Ser- gej en Vladimir Vironenko voor on stuimige prijzen van de hand. Snobistisch "Misschien vind je het eer snobistisch", zegt Dimi als 1 maal geacclimatiseerd zijn in zijn huis annex galerie en hem bij zijn koosnaam mogen aanspreken, "Maar je kan hier bijna niet anders. Alles wat je van mij aan de muur ziet hangen, is verkocht aan het bui tenland. Zelfs al zou je wat willen kopen ik heb niks meer. En wat hier hangt, gaat naar Parijs, waar ik mijn eerste eigen expositie in het buitenland krijg". te zoeken in de signaalfunctie die van goed gedijende kunst uitgaat. Met uitzondering van een korte pe riode tijdens het bewind van Chroestjov, reageerde de Russische overheid als een stier op een rood doek als het om kunst ging die geen sociaal-realistisch tintje had. Nog in 1974 reageerden de autori teiten met bulldozers op een exposi tie van abstracte kunst. Dat had eerst een bescheiden exodus van Russische kunstenaars naar het westen tot gevolg, en pas later een wat terughoudender beleid. Ook niet-geaccepteerde uitingen van kunst konden, zij het enkel in de be scherming van het eigen huis en aan een beperkte kring belangstellen den, worden getoond. In de jaren tachtig ontstond zo een eigen hu- muslaag van appartements-kunst, de zogeheten apt-art, die nu de voe dingsbodem is voor de actuele Sov jet-kunst en de akker voor westerse kunstexploitatie. Sinds anderhalf jaar heeft i gesprek met drie Russische kwnstenaars, v.l.n.r. Sacha Dzikia, Di- i om ons werk moeten schreeuwen, maar we horen niks". (foto Rob Marinisen/GPD) een voorkeur voor een symbolisti- fascist, zeg: ik ben een fascist. Ik wil sche, figuratieve stijl. Hij zet bij- daarmee zeggen: stel r voorbeeld Stalin niet goed ben, niet deug. Maar i de de zichzelf gekeerde voorbijganger op iets wordt hier letterlijk opgevat". straat die geen oog heeft dergrondse kunstkringen erkend, noodlijdende bejaarde, vervolgens omarmd en daarna ge- Djikia tekent met viltstiften en Toch wordt de houding van de o Belasting de dat het het nodig heeft". bruikt als uithangbord zich- markers op vetvrij papier, waarach- heid door Wroebl en Dzikia als 'soe- zelf. Het is als in de dagen dat China ter een wit fond zorgt v ping-pong-diplomatie bedreef en al- Zijn werk is op het cartoon-achtige dus te kennen gaf dat het de deur af, bijtend en telkens op het randje sche tekeningen Pall Mail beetje naar het westen op meer dan kier wilde openen. Amerikaanse ga leriehouders als Eduard Nakham- kin en Phyllis Kind hebben de weg naar Moskou goed weten te vinden en zeer veel ingekocht. Nakhamkin heeft zelfs een officiële kocht, terwijl Wroebl weet dat je gende maatschappij kan verkrop- geen enkel werk van hem langs de PfllS VOOT pen. Schitterend is een Lenin die douane krijgt zonder tenminste 500 rechtop zittend in zijn doodskist de roebel belasting op te hoesten. "Dat de', zoals de revolutionaire leider die belasting dan maar zelf voor m'n rekening i komst met het Russische ministerie vaak wordt genoemd van cultuur waardoor hij op grote Als ik het wil kopen, aarzelt Dji- hoe goed schaal werk van hedendaagse Rus- kia. "Ik heb kortgeleden dit werk in de waarde sische kunstenaars kan aantrekken het Paleis van de Jeugd kunnen Lenin Dimitri Wroebl deelt zijn apparte ment als galerie met twee Maar het toont i op de hoogte is van je werk". Jonge kunstenaars als Wroebl en deed zich ook geen Dzikia reageren dan ook terughou- werd dend op de meer open lijkende hou ding van de Russische autoriteiten. poseren. En echte censui 3 toch te verstaan gegeven dat bij voorkeur Lenin moesten ont- Wroebl: "De situatie is verbeterd, Stalin is geen probleem", zonder i Maar ik ben toch al 'Toch werd de expositie eerder af- snel tot de conclusie gekomen dat Dirk Jan Kop, cultureel attaché vriende jonge kunstenaars, Sacha gesloten dan voorzien", zegt Dimi ik gewoon i de Nederlandse ambassade, vanzelfsprekend op de hoogte van de onstuimigheid waarmee de kun stenaars in de Sovjet-Unie reageren op de grotere vrijheid die onder Gorbatsjov is ontstaan. Hij bemid delt bij uitwisselingen langs officië le weg, zoals bij een presentatie van (Alexander) Djikia en diens Nina Kertselli. Hun werk hangt schouder aan schouder, en neemt het hele apartement in beslag: huis kamer, gang, keuken, en zelfs op het toilet. Dat van Wroebl strekt zich uit Wroebl, "Waarom? We weten nog blijven werken steeds niet waarom. In dezelfde vind het zelfs ruimte werden vervolgens katten mijn eigen huis wil n exposeren. Ik levensbelang dat de appartements-kunst, de apt- tentoongesteld. Overigens denk ik art, niet opgeven, maar juist als kunstenaars ook niet echt nieuwe impulsen voorzien. Pas met Gorbatsjov zelf of met Hitier op grote formaten, zowel op paper kunnen aankomen. Ik heb zelf een gesprekken, kun je echt alles kwijt, als op linnen geschilderd, en toont nieuwe serie waarin ik me opstel als Hier kan ik met je praten over ons verleden, over Lenin, over alles". Wroebl geeft toe dat er een zekere nostalgie schuilgaat in de wens om de veiligheid van de eigen Van Marken AMSTERDAM (ANP) - De Prijs Pali Mall Export Stich ting 1988 is gisteren in Theater Bellevue in Amsterdam toege kend aan Alexandra van Marken. Zij speelde hoofdrollen in de musicals 'Ik Jan Cremer' en 'Zeld zaam' en zal het ko mende seizoen naast Willem Nijholt te zien zijn in de musical 'Cabaret'. Bij de Toneelgroep MAASTRICHT (ANP) - Een keur van Belgische en Nederlandse musici treedt op 21, 22 en 23 april op in Maastricht in aanwezigheid van vrijwel alle compo nisten van wie muziek op het programma staat. Op de Muziekdagen gaan twee werken in première: 'Dans nr.2' voor gitaar en fagot van Maarten Bon en 'Songs of Experience' die Lucien Posman voor koor schreef. Dit heeft Gaudeamus, Nederlands centrum voor hedendaagse muziek, gisteren bekend gemaakt. Het centrum nam met de Belgische zusterorganisatie het initiatief voor de Belgisch Nederlandse Muziekda gen die dit jaar voor het eerst worden gehouden. Voor de programmering tekent een commissie die bestaat uit Boudewijn Buckincx en André Laporte uit België en de Nederlanders Han Reiziger, Harry Sparnaay en Paul op de Coul. Gaudeamus organi seert het festijn in samenwerking met Intropodium en de BRT. In Maastricht komt voornamelijk kamermuziek aan bod. Behalve veel solisten treden ook groepen op waaronder Ensemble 88, het Nederlands Saxofoon Kwartet, het Collegium Instrumentale Brugense, het Delta Ensemble en het BRT-Koor. Kamermuziek valt te beluisteren op drie concerten. Er is één con cert voor instrumenten en band, live-electronica en band alleen. Er is ook een concert met koor en orgel. Dit laatste concert wordt gegeven door het BRT- Koor onder leiding van Vic Nees en met medewer king van organist Joris Verdin. Het heeft op zaterdag plaats in de St. Anna Kerk. De overige concerten wor den gegeven bij Intropodium. Tot de internationaal bekende componisten van de oudere generatie die met werk zijn vertegenwoor digd, worden gerekend: André Laporte, Karei Goey- vaerts, Lucien Goethals, Ton de Leeuw en Peter Schat. Tot de jongere componisten van wie werk wordt verklankt, behoren de Belgen: Luc Brewaeys, Eric de Visscher, Boudewijn Buckincx, Dominique Lawalree, Frank Nuyts, Lucien Posman en Peter Beyls, alsmede de Nederlanders: Joël Bons, Paul Termos, Richard Rijnvos, Robert Nasveld en Klas Torstensson. omgeving te blijven v/erken. "Hoe Amsterdam viel zij, ging dat vroeger? In, laten we zeg- volgens juryvoorzit- gen, de tijd voor Gorby? Toen belde ter W. Bary, op in je een handvol, misschien een do- haar r°l 'n 'Bakeliet zijn, vrienden op en kon je iedereen De andere juryleden in alle lagen van de maatschappij waren Martine Bijl, bereiken die interesse had voor je werk. Gewoon van mond tot mond. En nu moet je oppassen dat de Mos- Hans kouse kranten niet je adres afdruk- burg. ken en er een toeristische attractie van maken. Ik wil hier alleen men sen ontvangen die willen praten over mijn werk en over de omstan-, digheden waaronder ik mijn werk moet doen. Ik heb niets aan een los se opmerking als: wat denk jij nou van de perestrojka?" "Misschien laat ik me nu al leiden door nostalgie, maar ik behoor tot de generatie die is opgegroeid met kunst in eigen appartement en ge sprekken bij de keukentafel. Het was lang de enige plaats waar we ons vrij konden voelen, waar we de Simone de Waard, Ruud Kuyper en an Willigen- De prijs bestaat uit een beurs ter waarde van 15.000 gulden en is bedoeld ter stimu lering van jong Ne derlands talent op het gebied van licht eigentijds amuse ment, uitgezonderd film, toneel en jeugd theater. Hij werd eer der toegekend aan Tetske van Osse- waarde (1978), Mar- Alexandra van Marken. vertoond. Het programma in Den Haag voorziet ook in een retrospectief met films waarin de televisie een prominente rol speelt. Verder zijn er programma's rond de belangrijk ste hedendaagse audiovisuele cen tra, rond satelliet-tv en over de pre historie van de televisie. Experi menteel werk en animatieprogram ma's komen voor in het ondetdeel 'Het bewegende beeld'. Hierin is ook plaats ingeruimd voor de Eu ropese première van BUZZ, een nieuw programma van MTV over de invloed van media op mensen over de hele wereld. In samenwerking met het Institut Francais is er het retrospectief over Jean-Luc Godard, die zich nooit wilde houden aan de vaste grenzen tussen film en video. Behalve video- produkties worden 24 films ver toond die Godard sedert 1954 heeft gemaakt. Een avondvullend programma is nog samengesteld uit Amerikaanse televisie uit de jaren vijftig, zestig en zeventig met waar mogelijk de originele commercials. Het muziekprogramma vermeldt vier verschillende avonden: Mu ziekfilms uit het Motown-archief, Soho Connection, het optreden van Funky JB's en dat van TOPY-NL. De laatste is de Nederlandse afde ling van de Temple Of Psychic Youth. Geboden wordt een perfor mance met muziek en video rond het thema 'de-televisionatie'. Schilderkunst, video, computer- grafics en robotica gaan samen in de installatie van Paul Wiegerink. Hij geeft hiermee in het Museon een beeld van de ontwikkeling van tra ditionele kunstvc media. officiële kunstkritiek in mijn eigen land drinkt hier in mijn keuken al leen het bier en de thee op. Ze prij zen je hoog, lachen zich dood om waar je over schildert, maar schrij ven niets op. Dat is geen lafheid, maar onvermogen. Zodra ze je niet in een categorie kunnen onderbren gen, of in een groep zoals die van de Voermansteeg, weten ze geen raad met je werk". Conservatief Wroebl en andere Russische jonge kunstenaars wacht roem in het wes ten en misschien wel vergetelheid in eigen land, omdat er zo'n enorme kloof gaapt tussen de vroege jaren twintig en de late jaren tachtig. "Mijn job is schilderen. We krijgen anderhalve minuut tv in Moskou en veel aandacht van westerse kran ten. De reakties die we hier zouden moeten losmaken...ach, de meesten sovjetburgers weten niet wat ze met ons aan moeten. Je moet niet verge ten dat de maatschappij hier diep- conservatief is. De belangrijkste lobby-groepen hier richten zich weer op het Slavische karakter van ons volk of de tijd voor de revolu tie". Vanuit de keuken betreden we weer de huiskamer. Wroebl: "Ons werk is realistisch. De Russische kunst is daarin geworteld. Dat is ook de paradox van de situatie. We wijken af van de vroegere sociaal- realistische schilders die trouw wa ren aan het systeem, en toch ver schilt de uiting nu ook weer niet zo wat veel. We verkeren in een vacuüm ei- i ik genlijk. Ons volk zou om dit werk naar buiten treden in mijn eigen moeten schreeuwen, we horen niks. land. 'Die Zeit' in Westduitsland Uit de praktijk blijkt helemaal niet heeft over me geschreven, griet Eshuijs (1979), Karin Bloemen (1984) en Hans Liberg (1985). Vorig jaar ging Montezuma's Reven ge ermee naar huis. Brigitte Kaandorp. AMSTERDAM (ANP) - In theater 'De Engelenbak' aan de Nes in Am sterdam wordt vanavond de vijf honderdste Open Bak gevierd met een voorstelling van vijfhonderd minuten. De organisatie heeft "voor de langste voorstelling ooit in Am sterdam gehouden" een keus ge maakt uit de amateur-artiesten die de afgelopen 15 jaar in de Open Bak hun eerste schreden op het toneel zetten. Open Bak is een wekelijks terug kerende gebeurtenis in de Engelen bak, waarin amateur-artiesten hun talenten kunnen laten zien. Van hen zijn bij voorbeeld Paul de Leeuw, Brigitte Kaandorp en Youp van 't Hek ook professioneel verder ge gaan in het vak. Zij zijn van van avond half acht tot woensdagoch tend half vijf aanwezig als presenta toren van de reeks goochelaars, a capella-zangers, dichters, cabare tiers en andere artiesten, maar tre den ook zelf op. De 500 minuten zijn verdeeld in delen van anderhalf uur. Voor wie in De Engelenbak geen plaats is, staat in het naburige Frascati een groot videoscherm opgesteld. De toegangsprijs bedraagt 500 centen voor anderhalf uur. Daarna worden zowel publiek als presentator 'ver verst'. PARIJS (AP) - Het pas gerenoveer de Louvre in Parijs heeft in de afge lopen dagen een recordaantal be zoekers getrokken, zo heeft een woordvoerster van het museum gis teren bekend gemaakt. Op de druk ste uren van de dag staan de men sen in lange rijen rond de glazen py- ramide die de nieuwe ingang vormt en aan het einde van iedere dag zijn ruim 50.000 kaartjes verkocht. Het vorige record dat op 2 april 1988 was vastgesteld stond op 29.000 bezoe kers. De eerste tentoonstelling die yi de lange glazen ingang te zien is be staat uit een selectie van de 2.700 schilderijen die sinds het ontstaan van het museum in 1793 door rijke Franse burgers aan het museum zijn geschonken. Er zyn onder meer werken van Rembrandt, David en Goya te zien. Ook het schilderij 'Saint Thomas' van Georges de la Tour maakt deel uit van de opening stentoonstelling die tot 21 augustus kan worden bezichtigd. De glazen pyramide, die ruim 1,7 miljard gulden heeft gekost, is weliswaar het meest in het oog springende project, maar vormt slechts een onderdeel van de gehele renovatie. Alle zalen zijn in de verf gezet en de marmeren vloeren zijn gezandstraald. Veel schilderijen zijn gerestaureerd en in verschillen de zalen is nieuwe luchtverver singsapparatuur geïnstalleerd. Als alles volgens schema verloopt zal de hele restauratie in 1993 zijn vol tooid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21