'Ik was het spijkertje
waarop de hamer viel'
DE TIJD,
VAN TOE Ni
Ex-hoofdagent Kasper haalt opgelucht adem
Veel interesse open dag tuinbouwbedrijven Rijnsburg
Medische staf Rijnoord: overheid moet ingrijpen
GOD DE VADER MOEST WEG
VAN HET LAATSTE OORDEEL
PAGINA 8
REGIO
MAANDAG 3 APRIL 1989
ALPHEN AAN DEN RIJN
- De opluchting is zichtbaar
op het gezicht van Joop Kas
per, nu eindelijk is bewezen
dat hij niet betrokken is ge
weest bij de Alphense gifaf
faire. Een jaar lang heeft hij
moeten wachten op zijn ge
noegdoening, een periode
die duidelijk zijn sporen
heeft nagelaten. Want Kas
per mag dan opgelucht
ogen, tegelijkertijd ziet hij er
vermoeid uit, en toch nog
steeds een beetje gespan
nen.
"Wat wil je, de afgelopen periode
heeft jaren van mijn leven gekost.
Het is de hele tijd afwachten en in
de zenuwen zitten. Ik ben heus heel
blij dat nu is gebleken dat ik niets
met die hele affaire te maken heb
gehad, maar zo'n jaar is niet iets wat
je zomaar even kunt vergeten. Zo
iets gun je zelfs je eigen vijanden
niet, ook al wist ik dat ik gelijk'zou
krijgen".
door
Herman Joustra
De beschuldiging van een jaar gele
den: Kasper, op dat moment nog
hoofdagent bij de Alphense politie,
zou steekpenningen hebben aange
nomen van Kemp, de vuiltranspor-
teur uit Hazerswoude die een
hoofdrol speelde, en nog speelt, in
alle geruchten en verhalen over de
illegale vuilstort in de Coupépoider.
Gevolg: Kasper werd op 31 maart
van het vorig jaar, hangende het on
derzoek, geschorst. "De hele gifaif-
faire sloeg in als een bom, binnen de
kortste keren was het een hot-item,
ook bij mij. Ik heb de indruk dat de
verrassing zo groot was, dat alle be
stuurders in paniek handelden".
Milieubewust
Hij heeft ook sterk het idee dat dat
tot zijn val heeft geleid. "Ik ken Si
mon Kemp. En dat was blijkbaar
genoeg voor ze om direct een link te
leggen. Je kunt dan beweren watje
Joop Kasper: "Ik heb nooit de
moed verloren. Ik wist toch dat ik
gelijk had". (foto Ben de Bruyn)
wilt, maar het helpt dan niet meer.
Ook al heb ik toen gezegd dat ik er
niets mee te maken had, dat ik juist
heel milieubewust ben, ze geloof
den het niet. Ik was blijkbaar het
spijkertje waarop de hamer moest
vallen. Toch heb ik nooit de moed
verloren, ik wist toch dat ik gelijk
had. Jarenlang heb ik gewerkt met
criminelen, ook heb ik altijd gepro
beerd de waarheid boven water te
krijgen. En als iemand iets niet ge
daan had, dan kreeg hij zijn gelijk
ten slotte ook. Al heeft het by mij
wel erg lang geduurd, ambtelijke
molens draaien langzaam".
Het feit dat Kasper werd ge
schorst, maakte het allemaal nog er
ger. "Ik ben van alles beschuldigd
en dat doet pijn. Ik ben een politie
man in hart en nieren, maar als je
zelfs door een aantal collega's - ge
lukkig lang niet allemaal - van alles
wordt beticht kun je natuurlijk niet
méér terug. Al hou ik nog zo van het
vak, zo maar weer beginnen in het
Alphense korps, alsof er niets is ge
beurd, dat kan natuurlijk niet".
Daarom ook vroeg hij zijn ontslag
aan bij de gemeente, een ontslag dat
hem eervol werd verleend. Stilzit
ten hoeft hij niet, want inmiddels
heeft hij een baan geaccepteerd als
manager bij het Alphense koeriers
bedrijf Transpart. "Ik moet helmaal
opnieuw beginnen, alsof ik weer
van de middelbare school kom. Ik
moet me nu gaan waarmaken in het
gewone burgerbedrijfsleven, daarin
mijn best gaan doen. Dat zal heus
wel even wennen zijn. Zo'n politie
opleiding is natuurlijk vrij eenzij
dig. Maar het zal wel lukken. Het
koeriersbedrijf wil ik groter laten
groeien en ik zie ook veel mogelijk
heden voor het bedrijf. Alphen is
een grote stad aan het worden en
het bedrijfsleven heeft behoefte aan
een goed geoliede koeriersdienst".
Nieuw leven
Vandaag begint hij met zyn werk
zaamheden bij Transpart. Een
nieuw leven voor Kasper, al is zijn
vorige nog niet helemaal afgelopen.
Aanstaande donderdag dient nog
een strafzaak tegen de gewezen po
litieman. Belangrijkste beschuldi
ging daarbij is dat hij de Vuurwa-
penwet zou hebben overtreden. Het
zou gaan om het bij zich dragen van
een dienstpistool. Kasper zelf wenst
daar liever nog niets over te zeggen,
maar hij lijkt wel vetrouwen te heb
ben in een goede afloop. "Het be
langrijkste is nu dat ik van alle
blaam ben gezuiverd en dat ik nu
weer rustig door het dorp kan lo
pen. Want veel Alphenaren kennen
mij, dat was het afgelopen jaar mijn
grote pech. En die dachten: waar
rook is is vuur. Gelukkig is nu de
grootste druk weggevallen. Eerlijk
heid gaat bij mij boven alles. De
kortste lijn tussen twee punten is
een rechte lijn".
Geen wraakacties
Ook al is Kasper de afgelopen perio
de nog allerminst vergeten, natrap
pen is er niet bij. "Ik heb geen zin in
wraakacties, wat koop je daar nou
voor? Ik moet zeggen dat ik respect
heb voor burgemeester Paats. Dat
die dit nog allemaal aankan, terwijl
een aantal van zyn ambtenaren in
opspraak is. Met de afsluiting van
mijn zaak is de hele affaire natuur
lijk nog niet afgelopen. Het pro
bleem van de gifbelt blijft".
RIJNSBURG De open dag van negen Rijnsburgse tuinbouwbedrij
ven die zaterdag is gehouden, heeft bijna 8.000 bezoekers getrokken.
Dat betekent een stijging met 3.000 bezoekers in vergelijking met de
'Kom in de kas' van verleden jaar. Publiek, het organiserende comité
en de deelnemende tuinders in het tuinbouwgebied Kloosterschuur
zijn zeer tevreden over het verloop van de dag.
W. van Noort, een van de organisatoren, zegt niet precies te kunnen
inschatten waardoor het aantal bezoekers zo explosiefis gestegen. Het
mooie weer was zeker debet, maar naar zijn mening is ook de publici
teit rond het 75-jarig bestaan van bloemenveiling Flora en de open dag
zelf, een goede stimulans geweest. "Bovendien zijn de bedrijven in
Kloosterschuur allemaal nieuw en uitgerust met de modernste appara
tuur. Dat maakt mensen natuurlijk nieuwsgierig".
Niet alleen in Rynsburg, ook in de 26 andere tuinbouwgebieden die
aan de manifestatie deelnamen, was de belangstelling groot. In totaal
namen 160.000 mensen afgelopen zaterdag een kijkje in een van de vele
groente-, bloemen- en potplantenkassen. De landelijke open dag werd
's morgens op de veiling Delft-Westerlee in De Lier geopend door pre
mier Lubbers.
Een belangrijk deel van de bezoekers van de Rijnsburgse open dag
legde de route langs de negen bedrijven op de fiets af. Hoewel geen van
de bedrijven over bezoek te klagen heeft gehad, trokken vooral het le-
liebedrijf van Van Klaveren en het chrysantenstekbedrijf van Barn-
hoorn veel belangstelling. Op beide bedrijven waren technische hoog
standjes te bewonderen. Het leliebedrijf werkt met een computer die
de temperatuur tot op de graad nauwkeurig regelt, op het chrysanten-
bedrijf is het uitplanten van de stekjes sterk geautomatiseerd.
Traditiegetrouw was het begin van de route langs de negen tuin
bouwbedrijven bij bloemenveiling Flora. In de vroege ochtenduren
opende gedeputeerde T. Jansen de open dag door het hijsen van een
De plantmachine op het chrysantenbedrijf v
burg trok erg veel belangstelling.
Tien burgemeesters en hun vrouwen uit de bollenstreek kozen ver
volgens uit de inzendingen van de cursisten van de Rijnsburgse bind-
cursus, de bes<e werken.
ALPHEN AAN DEN
RIJN - De medische
staf van het Alphense
ziekenhuis Rijnoord
vindt dat de overheid
moet ingrijpen nu de on
derhandelingen zijn af
gebroken over een fusie
•met het Sint Elisabeth
Ziekenhuis in Leider
dorp (EZL).
"Ik denk dat de overheid
aan het woord is, die moet
in elk geval iets zeggen.
Steeds is ons verzekerd dat
een basisziekenhuis in Al
phen noodzakelijk is. Wij
denken dat het plan van het
EZL niet voldoet aan de
kwalificatie basiszieken
huis. De overheid moet dat
ook laten weten", aldus de
Alphense internist M. Alle
man, bestuurslid van de
medische staf.
- Hoe het ministerie van
WVC reageert op de mede
deling van het bestuur, is
nog niet bekend. "Het is nu
nog te prematuur om daar
over iets te zeggen. De brief
van het bestuur, waarin de
redenen staan waarom de
besprekingen zijn afge
knapt, is nog niet ontvan
gen en daarover moeten we
ons eerst buigen", aldus
een woordvoerster. Eerder
dreigde het ministerie dat
de erkenning van Rijnoord
(waarvan de financiering
afhankelijk is) per 15 april
zou worden ingetrokken
als niet vóór.l april de fusie
in grote lijnen rond is.
Alleman benadrukte
eind vorige week dat het
besluit om de onderhande
lingen af te breken niet is
genomen door de Alphense
specialisten. Hij sprak
daarmee de bewering van
EZL-directeur A. Boesten
tegen, die zegt dat het be
stuur van Rijnoord is terug
gefloten door medische
staf en ondernemingsraad.
Volgens Boesten is het be
stuur dinsdagavond ak
koord gegaan met het fusie
plan van het EZL. Voorzit
ter A. Bemtsen van
Rijnoord vertelt echter dat
toen een voorbehoud is ge
maakt en dat het bestuur
het plan van het EZL zag
als basis voor verdere be
sprekingen.
Maagbloeding
Woensdagavond vergader
den afgevaardigden van
beide medische staven en
toen bleek volgens Bemt
sen dat het EZL 'geen of
nauwelijks acute zorg in
Rijnoord wilde laten'. Het
bestuur van Rijnoord heeft
het bestuur van het EZL
gevraagd de acute zorg be
spreekbaar te maken. Toen
dat niet mogelijk bleek, zijn
de besprekingen afgebro
ken, aldus Bemtsen.
Woensdagavond bleek
volgens internist Alleman
dat tussen beide medische
staven grote meningsver
schillen waren over drie
punten: het behoud van de
acute interne geneeskunde
(zodat patiënten met bij
voorbeeld een maagbloed
ing in Alphen kunnen wor
den opgenomen), het be
houd van de hartbewaking
en van de acute neurologie
(opname na bijvoorbeeld
een beroerte).
In het medisch functie
plan dat half maart is gepre
senteerd door het EZL ont
breken deze voorzieningen
voor de Alphense locatie.
Rijnoord is van mening dat
deze onderdelen noodzake
lijk zyn in een basiszieken
huis. "Zij willen de planma
tige zorg hier houden, en de
acute zorg daar", vat Alle
man de geschillen samen.
De medici van het EZL
beraadden zich donderdag
over de ontstane situatie en
besloten op hun beurt niet
verder te praten omdat het
door hen gepresenteefde
fusieplan niet acceptabel
was voor de medische staf
van Rijnoord. "Wij zijn
steeds bereid geweest om
verder te praten. Ik heb pas
nog gezegd: als we twee
maanden langer de tijd
hebben, dan komen we er
wel", aldus Alleman.
Vooruitgang
De gesprekken tussen de
specialisten van Rijnoord
en van het EZL zijn twee
weken geleden weer op
gang gekomen en sinds die
tijd is vooruitgang geboekt,
meent de internist. "Tegen
over de uitbreiding van de
poliklinische zorg en het
aantal dagbehandelingen
staan we positief. Boven
dien is afgesproken dat
twee specialisten voor elk
specialisme zouden wor
den aangesteld, zodat er
een dubbele bezetting is.
Ook over de EHBO-afde-
ling van Rijnoord was over
eenstemming. Er waren
ook zekere tegenstellingen
op andere punten, zoals
verloskunde, maar daar
was wel uit te komen".
De specialisten van
Rijnoord staan 'zeker niet
afwijzend' tegenover het
idee om een onafhankelijke
bemiddelaar in te schake
len: "Die moet dan wel écht
onafhankelijk zijn en bo
vendien toegang hebben
tot het Haagse, want de po
litiek gaat steeds meer een
rol spelen", aldus Alleman.
Net als de bestuursleden
denken ook de artsen nog
niet aan een andere fusie-
partner: "We hebben al een
flirt gehad met het Acade
misch Ziekenhuis in Lei
den, toen kwam het EZL.
Als we nu weer gesprekken
gaan voeren met een ande
re partner, maakt dat niet
zo'n sterke indruk. Maar
het zou natuurlijk zo kun-
nen zijn dat we op zoek
móeten naar een andere in
stelling. Maar ik zou niet
weten welke dat moet zijn,
dat is nog niet echt ter spra
ke geweest".
Zowel de specialisten als
de ondernemingsraad van
Rijnoord beraden zich de
zer dagen over stappen die
kunnen worden onderno-
ILEIDSE
KRONIEK OVER
Tegen het einde van de zestiende
eeuw kreeg een in Haarlem wo
nende schilder van Vlaamse
komaf, Karei van Mander was zijn
naam, het idee dat de Nederland
se schilders eigenlijk wel hetzelf
de verdienden als hun Italiaanse
broeders in de kunst: dat hun le
ven en werk werd vastgelegd in
een soort biografisch naslagwerk.
Hij toog aan het werk: deed her
en der navraag, reisde stad en
land af, verdiepte zich in archie
ven en liet ?ich gegevens op
sturen. Net zoals een generatie
eerder de Italiaan Giorgio Vasari,
aan wiens werk hy zich kon spie
gelen, het had gedaan voor zijn
landgenoten.
En zo verscheen in 1604 een
thans onschatbare bron van gege
vens over de Nederlandse schil
derkunst van de vijftiende en de
zestiende eeuw: Het leven der
Doorluchtighe Nederlandtsche en
Hooghduytsche schilders.
In dat boek wordt, hoe kan het
anders, melding gemaakt van dat
prachtige, kolossale drieluik van
Lucas van Leyden, waarop thans
de Lakenhal zo trots is.
Van Mander laat zich als volgt
over het stuk uit (de tekst beslaat
een vijftiental regels, we zullen
niet alles citeren): Daer is noch
een schoon en heerlijck stuk op
het Stadthuys by den Heeren al-
daer in die openbaer plaetse in
weerden ghehouden en bewaert,
wesende het uyterste Oordeel, dat
een uytnemende goet werck ge
houden wort. Hier in comen veel
verscheyden naeckten van Man
nen en Vrouwen, waer wél te
mercken is, dat hy op het leven wel
heeft gemerckt, bysonder de Vrou
wen naeckten, die hy van lieflycke
camatie vleeskleur) heeft ghe-
schildert Het is sulck, datter
groote uytheemsche Potentaten
■nae hebben laten vraghen om te
coopen, dan maar) is van den
edel Heeren aldaer (bedoeld wor
den de Leidse stadsbestuurders)
beleefdlyck afgheslaghen, als dat
sy't hun vermoert Borgher ter
eerenniet begheeren te missen,
wat groote sommen gelts men
daer voor oock wilde gheven:
welcken glans der eer ende edel
/MENSEN EN
GEDANE ZAKEN
Schilderconst heerlyck met een
wederschijn claer en blinckende
maekt.
De laatste regels zijn niet zo
duidelijk geformuleerd, maar
toch kunnen we wel bevroeden
wat Van Mander bedoelt: dit res
pect, dat de burgemeesters voor
dit schilderij ten toon hebben ge
spreid, straalt als het ware op de
schilderkunst in haar geheel af.
Het zijn hooggestemde be
woordingen, het deed de schrij
ver kennelijk goed om in de krin
gen van het stadsbestuur zoveel
interesse aan te treffen.
Hij kon in het verhaal over het
Leidse Laatste Oordeel - dat ei
genlijk nogal kort is uitgevallen,
maar het moest dan ook deel zijn
van een groter geheel - vast niet
alle informatie kwijt die hem ter
ore moet zijn gekomen. Bij voor
beeld dat men nauwelijks drie
jaar na het ontzet van 1574 had be
sloten dat het stuk op het stad
huis thuis hoorde.
Het deed er niet toe - zo had
men geoordeeld - dat het van oor
sprong een katholiek devotiestuk
was dat al een jaar of vijftig in de
Pieterskerk opgesteld was ge
weest. Veel belangrijker vond
men het, het blijkt uit Karei van
Manders tekst, dat het een van de
fraaiste schilderstukken was, die
de Nederlandse schilderkunst
had opgeleverd. Voor geen geld
wilden ze het missen.
God de Vader
Maar toch: Van Manders Leidse
informanten hebben hem niet al
les verteld. Het gaat hier om een
wel weegt! - op het stadhuis was
gearriveerd en op een toeganke
lijke plqk was opgesteld, samen
met andere kunstschatten die aan
de beeldenstorm waren ontko
men, moeten er stemmen opge
gaan zijn: dat kan zo niet blijven!
Wat was het geval. Bovenaan in
de voorstelling op het midden
luik was God de Vader weergege
ven: een tamelijk klein figuurtje
in een oplichtende lichtglans en
in zwevende positie gehouden
door kleine engeltjes. Het was nu
juist vanwege dit soort verderfe
lijkheden dat men in het midden
van de eeuw in kerken en kloos
ters grote schoonmaak had ge
houden. Zou men het nu op het
stadhuis moeten tolereren? God
heeft in het tweede aan Mozes ge
openbaarde gebod immers te
kennen gegeven dat Hij niet uit
gebeeld wenste te worden. Het is
jammer dat Lucas, die aan het be
gin van de zestiende eeuw werk
zaam was geweest, ook niet beter
wist, maar die figuur van God de
Vader moest verdwijnen.
Misschien is er op een gegeven
moment ook nog wel sprake, van
geweest om dan ook de duif van
de Heilige Geest weg te halen.
Misschien heeft iemand zelfs wel
even geopperd dat dan ook Chris
tus moest worden verwijderd.
Daarvan is ons evenwel niets
bekend. Alleen van de bovenste
van de drie Personen van de god
delijke Drieëenheid staat vast dat
Hij is overgeschilderd: eigenlijk
een heel voorzichtige manier van
doen, want ze hadden Hem na
tuurlijk ook kunnnen wegkrab
ben!
Tegenwoordig lijkt het alsof
dat overschilderen nooit heeft
plaatsgevonden, want God de Va
der zit weer op Zijn plaats. Hoe
dat kan? Natuurlijk omdat men
die overschildering heeft wegge-
interessant stukje culturele ge
schiedenis, dat we ons tegen
woordig, staande voor het schil
derij, voor de geest moeten zien te
halen, want het hoort er gewoon
helemaal bij.
Toen het grote drieluik - stelt u
zich eens voor hoeveel zo'n ding
haald: gelukkig bestaan daarvoor
perfecte technieken. Maar - en dat
is het interessante - het is niet bij
één keer overschilderen en één
keer te voorschijn komen geble
ven! Wat we nu zien is het resul
taat van op zijn minst een derde
behandelbeurt.
Wat is het geval. Als schilder
stukken langdurig in openbare
ruimten hangen worden ze vies
en vuil: lange tijd kun je bij wijze
van opknapbeurt een nieuwe ver
nislaag aanbrengen, maar er
komt een moment dat die hele
koek vernis eraf moet. Ergens in
de achttiende eeuw moet er zo'n
moment zijn geweest.
Bij die schoonmaakbeurt
kwam de figuur van God de Va
der tevoorschijn en wéér werd be
sloten Hem aan het gezicht te ont
trekken. Voor de goede orde: het
drieluik hing nog immer op het
stadhuis.
Weghalen!
In het begin van de jaren dertig
van de negentiende eeuw was er
opnieuw wat opknapwerk nodig.
De met die taak belaste schilder
kwam de burgemeester melden
dat hem was gebleken dat er on
der de hebreeuwse letters die op
het middenpaneel bovenaan te
zien waren, een figuurtje schuil
ging. Hij had die figuur tevoor
schijn gehaald: laat het nu toch
God de Vader zyn! "Weghalen!"
Dat was de ogenblikkelijke reac
tie van de burgemeester. "En
maar gelijk goed ook: schuur het
bovenstuk van het middenpaneel
schoon en maak maar iets dat
geen aanstoot meer kan geven".
Gelukkig heeft de schilder, die
deze van weinig eruditie getui
gende opdracht kreeg, die woor
den in de wind geslagen en heeft,
net als eerdere restauratoren, al
leen maar een goed dekkende
overschildering aangebracht. In
1935, inmiddels was het stuk in de
Lakenhal ondergebracht, was er
de zoveelste schoonmaak nodig.
Toen waren de consideraties die
eerdere generatie hadden, niet
meer nodig.
Tot op dat moment verkeerde
iedereen in de veronderstelling
dat God de Vader definitief was
verwijderd. Want zo was het van
af het begin van de negentiende
eeuw overgeleverd.
Op het moment dus dat aan het
licht kwam dat het in feite anders
was gelopen, was de opwinding
groot. Er werden Röntgenfoto's
gemaakt, er werd wat verf wegge-
krabd en ja hoor: er zat een fi
guurtje!
Natuurlijk ging men zich afvra
gen wat er zo'n honderd jaar tevo
ren moet zijn gebeurd: tot dusver
hadden we gedacht dat Ringe-
Het midden
paneel van Lu
cas van Ley-
dens wereldbe
roemde Laatste
Ooordeél-drie-
luik uit 1526,
dat oorspron
kelijk in de Pie
terskerk stond
opgesteld en nu
in de Lakenhal
is te vinden.
Helemaal bo
venin het eens
zo omstreden
God de Vader-
figuurtje.
ling, zo heette die vroeg-negen-
tiendeeeuwse restaurateur, het
God de Vaderfiguurtje had weg
gepoetst, maar nu blijkt hy het
toch te hebben laten zitten. Hoe
wel.... Een beetje beschadigd is
het wel: alsof hij met puimsteen
bezig is geweest. Zou hij mis
schien in eerste instantie op de
wens van de burgemeester zijn in
gegaan, maar daarna besloten
hebben om net als bij eerdere ge
legenheden alleen maar een over
schildering aan te brengen? Om
vervolgens net te doen alsof hij de
wens conform de bewoordingen
van zijn opdrachtgever had uitge
voerd? Het zullen speculaties
moeten blijven.
Maar nu: wie het Laatste Oor
deel in de Lakenhal gaat bekijken
ziet God de Vader weer. Ja zelfs,
na de grondige opknapbeurt, die
het een jaar of tien geleden heeft
ondergaan, is het net alsof het 2
uit Lucas' atelier naar het muse
um is overgebracht.
Maar het is in feite wèl vierhon
derdvijftig jaar oud.
L D. COUPRIE
MAANDAG 3 APRIL
Leiden
voorstelling: 'Separation', met
Linda van Dijk en Kees Brusse,
aanvang 20.15 uur in de Leidse
Schouwburg.
bijeenkomst Spiritisch Genoot
schap Leiden, thema: 'helderzien
de waarneming', door J. Hoff
mann, aanvang 20.00 uur in zaal
Lage Morsweg 14a.
Leiderdorp
inleveren zomer- en sportkle-
ding voor de kledingbeurs van het
UW, 19.00 tot 21.00 uur in de
Scheppingskerk, Van Poelgeest
laan.
DINSDAG 4 APRIL
Alphen
voorstelling 'De trekpleister',
door toneelvereniging Kunst na
Arbeid, aanvang 19.30 uur* in
Katwijk
sporten voor mensen met CA
RA olv een fysiotherapeut, van
15.30 tot 16.30 uur in sportzaal
Boorsma, Zwanenburg 61
Leiden
informatieochtend over vakan
tiemogelijkheden voor alleen
staande ouders en hun kinderen,
var. 10.00 tot 12.00 uur en van
19.30 tot 21.30 uur bij het Fiom-
bureau, Langegracht 65a, ingang
Marceau, aanvang 20.15 uur in de
Leidse Schouwburg.
in kader van de landelijke actie:
'Hart voor het regenwoud' de vi
deo: 'Het gewicht van hout'. We
reldwinkel Leiden, vanaf 21.00
uur, Studentenekklesia, Rapen
burg 100.
Leiderdorp
inleveren zomer- en sportkle-
ding voor kinderen t/m 14 jaar,
UW. 9.00-11.00 uur, verkoop van
19.00 tot 21.00 uur in de Schep
pingskerk, Van Poelgeestlaan.
lezing Amnesty International
door mevrouw G. Brummel, aan
vang 10.00 uur in Op Dreef, Van
Alphenplein.
Nieuwkoop
eerste les in traditionele Japan
se wijze van bloemen schikken in
WOENSDAG 5 APRIL
Leiden
informatiebijeenkomst Wijk
Ouderenraad Binnenstad over:
'Gezondheidszorg in het kader
van de commissie Dekker', aan
vang 9.30 uur in dienstencentrum
Binnenstad. Hoge Woerd 65.
informatiepunt gemeenschap
pelijk wonen, van 20.00 tot 21.00
j Centraal Wo-
i, Gerestraat 20. tel: 121554.
Pianofestijn 'Op twee vleugels',
met Pim Jacobs en Louis van Dijk,
20.15 uur, Leidse Schouwburg.
voorstelling: 'Kamer 5', door
Stuffed Puppet Theatre, aanvang
Leiderdorp
verkoop UW kledingbeurs,
van 9.00 tot 11.00 uur; afrekenen
en terughalen niet verkochte kle
ding, van 19.00 tot 20.00 uur in de
Scheppingskerk.
Bemhardstraat 3.
Voorschoten
kindervoorstelling: 'Wie niet
blauw is, is gezien', door Kinder
theater Wellus Nietus, 20.30 uur.
cultureel centrum, Marijkelaan.
bijeenkomst volle-evangelie
gemeente, thema: 'tekenen der tij
den', aanvang 20.00 uur in het cul
tureel centrum, Marijkelaan.
schrijven voor Amnesty Inter
national, Loiuse de Colignylaan
17. tel: 071-760364.
DONDERDAG 6 APRIL
Alphen
orgelconcert Ronald de Jong,
aanvang 20.15 uur in de Ouds-
hoomse kerk.
Leiden
lunchconcert Hilde de Wolf
(fluit) en Petra Vreenswijk (clave-