m Denkwijzer Het kritisch oog onder vuur Verlammende dromen Oorlogsverslaggevers betalen hoge prijs voor hun roeping Onze taal ZATERDAG 1 APRIL 1989 EXTRA PAGINA 29 De brandhaarden in de wereld zijn hun werkterrein. Slechts een klein clubje Nederlandse televisiejournalisten en cameramensen waagt zich aan oorlogsverslaggeving. Het is een vak apart. Afzien in zware omstandigheden, pingelen met autoriteiten, onder vuur liggen en draaien. Beelden schieten van moord en doodslag, maar tegelijkertijd zelf als schietschijf dienen, zoals IKON- cameraman Lagrouw onlangs in El Salvador. Eerder stierven daar de IKON-reporters Koos Koster, Jan Kuiper, Joop Willemsen en Hans ter Laag. Berichtgevers van ellende betalen een hoge prijs voor het gewelddadige verhaal op de buis. door Peter Contant Er zitten nog rode vlekken in het ge zicht van cameraman Kees Colson (40) uit Hilversum. Een souvenir uit Chili. Daar werden Colson en KRO- reporter Joost Middelhoff met fos for bewerkt door aanhangers van het regime van Pinochet. In El Salvador zetten gezagsgetrouwe militairen wapens op de borst van Colson, EO-regisseur Dries van den Eij- kel en technicus André Siezinga. Ze wer den ten onrechte verdacht van wapen smokkel. "Wie gaat er bidden Dries, jij of ik?", vroeg Colson aan de EO-man. Ze deden het beiden. Tijdens een ander bezoek aan El Sal vador dacht Colson dat z'n leven voorbij was. "Ik was ingesloten in een steeg en aan alle kanten sloegen de kogels naast me in. Ik was bij Petrus, maar hij wilde me niet. Als door een wonder gered". In Vietnam lag Colson onder de auto van de Amerikaanse omroep NBC van wege een kogelregen. "Ik heb in Viet nam letterlijk in m'n broek gepoept van angst. Ik was er samen met AVRO's Fons van Westerloo. Als één van de laatste ploegen verlieten we het land. Beelden van helikopters, die vanaf vliegdeksche pen in zee werden gedropt, waren van mij. Ik had ze als enige. Iedereen vlucht te. Cameramensen gingen er vandoor terwijl ze hun apparatuur lieten liggen. Als ik dan toch kapot moet, dan draaiend, dacht ik. Maar ik redde het". Onmogelijk Kees Colson geldt op het moment als oorlogscameraman nummer 1 in Neder land. Overal is hij geweest. Z'n telefoon nummer is bekend bij alle redacteuren van actualiteitenrubrieken. Colsons naam wordt direct verweven met leed en ellende. Zeer tegen zijn zin. "Ik kan ook heel mooie dingen filmen die niets met oorlog te maken hebben, maar als er er gens weer de pleuris uitbreekt dan wil len ze me daar weer hebben. Ik zou niets liever willen dan van dat image afraken. Maar het lijkt onmogelijk". Beelden van doden, beschietingen, on dervoeden, gemartelden. Colson maakte ze, maar kwijt is hij ze nooit. In het on derbewustzijn lijkt de film van ellende voortdurend te worden afgedraaid. "In bed word ik 's nachts soms badend in het zweet wakker". Annelies, z'n vrouw: "Kees, je ligt in bed, thuis. Niks aan de hand, zeg ik dan". Colson: "Dan slaap ik verder. Geen trauma's. Angst, ik weet wat het is. Maar ik heb ermee leren omgaan". Zo ook de uit Israël afkomstige came raman Micky Wollmann, nu woonachtig in Amsterdam en als free-lancer werk zaam voor het NOS-Journaal, Evenals Colson bezit Wollmann een rijke interna tionale oorlogservaring. Hij zat in de jungle van Nicaragua, werd gegijzeld in een hotel in, Cyprus en filmde op de Go- lan-vlakte tijdens de zesdaagse oorlog. "Ik ben nooit bang. Ik blijf altijd kalm. Zou ik in paniek raken, dan kan dat m'n dood betekenen. Iedere seconde telt. Wordt er geschoten, dan moet je direct kunnen bepalen: draaien of op je buik gaan liggen". De Naardense cameraman Lajos Kala- nos vindt dat minder eenvoudig. "Voor dat ik naar een oorlogsgebied afreis ben ik ontzettend bang. Ik neem ook altijd heel innig afscheid van de mensen die me dierbaar zijn. Gewoon, omdat ik er van uitga dat ik ergens om het leven kan komen. Eenmaal thuis probeer ik de rust weer terug te krijgen door te lezen en te drinken. Dan sluit ik me iedere keer twee tot drie dagen op. Dan verwerk ik alles wat ik heb mee gemaakt". Nachtmerries Lina Kool uit Hilversum, de echtgenote van AVRO-cameraman Dick, herinnert zich nog goed het moment dat haar man opeens nachtmerries kreeg en niet meer naar oorlogsgebieden durfde. Kool, ie mand met een grote staat van dienst en ruime internationale ervaring, had er in eens genoeg van. Lina: "Oorlogen in Chili, Cyprus, Viet nam, de Russische inval in Tjechoslowa- kije, alles deed hij. Ik ben nooit bang ge weest omdat Dick een heel rustig ie mand is. Een dooie held is geen held, zei hij altijd. Daarom heb ik altijd zonde: zorgen zyn koffer gepakt. Het werd an ders toen we onze kinderen uit Vietnam en Bangladesh hadden geadopteerd. Toen kreeg hij iets over zich van: ik kan het niet maken om m'n leven in de waag schaal te stellen voor m'n gezin". "Een teer onderwerp" noemt Veroni ca's Nieuwslijn-verslaggever George Mustert uit Huizen het opdoen van we zenlijke emoties in risicovolle gebieden. "Je bent daar zo frequent mee bezig dat die gevoelens nooit meer verdwijnen en op de gekste momenten opduiken". Bijna allemaal hebben ze last van ge voelens van angst, spanning en vooral onbehagen, maar toch vertrekken ze el ke keer weer naar een nieuwe brand haard. Net alsof er in het verleden niets is gebeurd. Wat is dan toch de drijfveer voor dit soort levensgevaarlijke opera ties? Voor geluidsman Ruud van der Heij eu. UI. DOOR JOOP VAN DER HORST Wat de boer niet kent, dat eet hij niet. Dat vind ik redelijk. Het is een beetje bekrom pen en je loopt veel lekkers mis. maar je kan er oud mee worden. De Nederlandse keuken is zo gek nog niet. Het spreekwoord heeft vooral een figuur lijke betekenis. Vreemde mensen, vreemde gewoonten, vreemde zaken worden vaak met argwaan bekeken. Het is een beetje dom. maar wel heel mense lijk. Af en toe echter wordt zo'n domme vergeeflijke zwakheid tot een deugd ver heven. Dan roept men fier: "Wij zijn van vreemde smetten vrij". Dan wordt het in eens levensgevaarlijk. De geschiedenis heeft bewezen hoe ver mensen kunnen gaan om zich van de resterende vreemde smetten te ontdoen. Zodra het vreemde een smet is omdat het vreemd is, is het hek van de dam. Als de domheid tot natio nale deugd wordt uitgeroepen, is alles mogelijk. De meeste Nederlanders zijn tamelijk fat soenlijk. maar zodra het over taal gaat maken ze een uitzondering. Dan hoor je ineens schaamteloos verkondigen dat onze taal van vreemde smetten vrij moet blijven. Tegenover Engelse woorden worden opinies uitgekraamd die men te genover Engelse mensen niet zou durven zeggen. Als het om taal gaat zijn veel Ne derlanders verontrustend nationalistisch. Uit de hele wereld halen we spullen en mensen naar Nederland. Fototoestellen uit Japan, koffie uit Zuid-Amerika, compu ters uit de Verenigde Staten, olie uit het Midden-Oosten, mandarijntjes uit Span je, speelgoed uit Taiwan, ijzer uit Zwe den; iedereen die niet meteen in de bij stand moet, mag hier komen werken. Al les mag ingevoerd worden maar geen woorden, want dat zou onze eigenheid aantasten. Dat is niet iets van de Cen trumpartij. maar gemeengoed onder ove rigens beschaafde lieden. Onze eigenheid? Wat is dat? De Neder landse bevolking heeft alle eeuwen men sen van buitenaf in zich opgenomen. Zeer tot ons voordeel. De Nederlandse cultuur heeft altijd veel aan het buitenland ontleend. Zeer tot ons voordeel. De Ne derlandse taal heeft haar woordenschat voor misschien wel de helft of meer te danken aan andere talen. Zeer tot ons voordeel. Het is een wonderlijk standpunt om alle vroegere ontleningen en immigra tie "onze eigenheid' te noemen en de poort te willen sluiten voor toekomstige ontleningen. Wie zo denkt, moet beseffen in welk louche gezelschap hij zich be vindt. De aanleiding voor dit stuk is een krante- bericht en een boek. Het bericht meldt dat de Amsterdamse politiekapel een nieuwe naam heeft gekregen: Amsterdam Wind Orchestre. Die nieuwe naam is belache lijk. Niet omdat het een Engelse naam maar omdat een middelmatig blazersor kest zich met een chique naam allure wil geVen. Als ze hogerop willen, dan moeten die Amsterdamse politieagenten gewoon beter gaan spelen. Het boek is Taal en tekst van A tot Z. Praktische handleiding voor schriftelijk taalgebruik, van P.J. van der Horst (geen familie), uitgegeven door Thieme. Hoe wel er ook wel nuttige aanwijzingen in staan, wordt het toch sterk ontsierd door op iedere bladzijde weer die afkeuring van talrijke germanismen. Opvallend ge noeg is de auteur veel meer bang voor germanismen dan voor anglicismen. Goed taalgebruik, zo schijnt deze auteur te denken, is vaderlandslievend taalge bruik. door René Diekstra hoogleraar psychologie te Leiden We nemen wolkenkrabbers in een enkele sprong, walgend van angst kruipen we ineen als er een ruimtemonster op ons af komt, rollebollend over het palmenstrand van een atol in de Pacific omhelzen we een minnaar en dat alles zonder ook maar een spier te vertrekken. Korte tijd later worden we wakker, fris en vol nieu we energie of badend in angst- of liefdes- zweet. Blijkbaar slaapt ons brein nooit en zijn onze miljarden hersencellen even ac tief wanneer we dromen als wanneer we klaarwakker zijn. Dat het inderdaad zo is, kunnen we afleiden uit het feit dat on ze mentale voorstellingen en gedachten 's nachts op z'n minst zo rijk en uitgebreid zijn als overdag. De vraag is dan: waar om bewegen we onze spieren niet of nau welijks als we dromen? De gedeelten van onze hersenen die ge specialiseerd zijn in het opstarten en be sturen van spierbewegingen zijn ook tij dens onze dromen actief. Dus moet het zo zijn dat öfde boodschappen die ze zenden niet de zenuwcellen bereiken die norma liter onze spieren laten bewegen, öf de boodschappen worden wel ontvangen maar er is iets dat die zenuwcellen ervan weerhoudt te reageren. De neuro-psycholoog Adrian Morrison voerde een tijdje geleden een fascinerend experiment uit, dat licht werpt op welke van die twee verklaringen de meest waarschijnlijke is (het is trouwens niet waarschijnlijk dat hij over dat experi ment eerst met de Dierenbescherming overleg heeft gepleegd). Hij maakte een kleine inkeping in de hersenstam van een kat. Het aldus geopereerdedier blijkt zich overdag heel normaal te gedragen. Maar het begint heel vreemd te reageren tijdens de REM (rapid eye movement snelle oogbewegingen) slaap. Dat is die fase van de slaap waarin bij mensen het meest intens gedroomd wordt en waarin de enige lichaamsbewegingen snelle be wegingen van de oogbol achter de geslo ten oogleden zijn. Zo gauw de geopereer de kat in de REM-fase komt, richt ze haar kop op, begint rond te lopen, slaat haar pootjes uit in de richting van denkbeeldi ge voorwerpen en voert nog het hele scala van gebruikelijke dagelijkse gedragin gen uit, en dat allemaal terwijl ze werke lijk in slaap is. Deze gedragingen kunnen tijdens de slaap optreden omdat de centra van de hersenen, die bewegingen sturen, tijdens de REM-slaap volledig actief blijven. Net zoals de centra die de zintuiglijke waar nemingen besturen, dat wil zeggen die het mogelijk maken dat we zien, horen, ruiken en voelen. En ook net zoals dat in gewikkelde hersencentrum, het limbische systeem, dat te maken heeft met geheugen en met het kunnen spelen. De kleine snede in de hersenstam ontregelt blijkbaar de processen die er normaliter voor zorgen dat we onze dromen niet uitleven. Het experiment toont dus aan dat onze hersenen tijdens de REM-slaap inder daad gedragsopdrachten opstellen en verzenden, maar dat de bewegingszenu wen normaliter daarop niet reageren. Maar wat belet die zenuwcellen dan om de spieren in beweging te brengen? De onderzoekers Chase en Morales van de Universiteit van Californië in Los An geles hebben een uitvoerige studie ge maakt van de zenuwcellen die spierbe wegingen controleren en die ook wel mo torneuronen worden genoemd, wat ge woon weer bewegingszenuwcellen bete kent. Ze gebruikten daarbij een glazen buis met een punt die zo klein is, dat het direct in zo'n motorneuron kan worden gestoken. Die punt heeft een minuscuul gaatje, waardoor een stof (die elektrisch geleidend is) in de cel kan worden ge bracht, zodat de elektrische aktiviteit van de cel onderzocht kan worden. Met behulp van deze techniek waren de onderzoekers in staat vast te stellen welke van de twee mogelijke processen, die de activiteit van zenuwcellen kunnen on derdrukken, de echte was. Want passivi teit of inactiviteit kan het gevolg zijn van het feit dat een bepaalde prikkeling niet aanwezig is. Maar het kan ook het gevolg zijn van de aanwezigheid van een be paalde stof, die verhindert dat we op een bepaalde prikkeling reageren. Zoiets als kalmeringstabletten slikken tijdens een huwelijksaanzoek. In het onderzoek werd vastgesteld dat de tweede mogelijkheid in feite het geval is tijdens de REM-slaap. Onze motor neuronen worden onderworpen aan de invloed van een remmende stof die ze be let om op opwindende boodschappen uit de hersenen te reageren. Ontregeling van die remming (zoals gebeurde bij de kat waarbij de hersenstam werd ingesneden) leidt ertoe dat dieren (en mensen) tijdens de REM-slaap net zoveel bewegen als overdag. Maar na een paar minuten van die REM-slaapbeweeglijkheid worden ze wakker en vragen ze zich verbaasd af waar ze zijn en wat ze gedaan hebben. De wetenschap dat er een hersenstof is, die motorneuronen onwerkzaam maakt, is een belangrijke stap in het begrijpen van stoornissen waar mogelijk een ab normale afscheiding van die stof tot ver lammingsverschijnselen leidt. Een van die stoornissen is de zogenaamde narco- lepsie. Er zijn in ons land vermoedelijk zo'n 6000 mensen die lijden aan deze stoornis, die gekenmerkt wordt door een overmatige slaperigheid overdag en die zich meestal ergens tussen het 10de en 20ste levensjaar ontwikkelt. Narcolepsie- patiënten hebben zeer regelmatig de nei ging overdag in slaap te vallen, onge pland een dutje te doen, waarna ze zich weer energiek voelen, maar één of twee uur later gebeurt hetzelfde wéér. Zowel voor de patiënt als voor anderen kan dat natuurlijk hinderlijk zijn, maar nog hinderlijker is een ander klassiek symptoom van narcolepsie: de zoge naamde kataplexie. Kataplexie is een kortdurend, plotseling verlies van spierspanning, een spierverslapping dus, vaak optredend na een emotionele prikkel zoals lachen, boosheid of opwin ding. Dat zoiets bepaald niet ongevaar lijk is, blijkt wel uit het feit dat sommige patiënten bij het vissen, als ze onver wacht een kanjer aan de haak hebben, als gevolg van kataplexie in het water vallen. Het verschil met de epilepsie-pa- tiënt is dat de narcolepsie-patiënt in zo'n (ge)val bij bewustzijn blijft. Een ander veelvoorkomend symptoom is zogenaam de slaapverlamming. De meesten van ons kennen wel het verschijnsel van verlam de armen of benen bij het ontwaken en de angst d.e dat kan oproepen. De narcolep sie-patiënt ervaart vaak al bij het insla pen een totale verlamming van de spie- Narcclepsie betekent zowel voor de pa tiënt als voor zijn omgeving veel prakti sche en emotionele ellende. Moeilijkheden met partners en werkgevers of collega's komen vaak voor, vooral vanwege het feit dat ie patiënt zo vaak een dutje doet en dat de voortdurende slaperigheid hem of haar ongemotiveerd en passief maakt. Ómdat de ziekte op dit moment niet gene zen kan worden, hoogstens symptoma tisch bestreden, is onderzoek zoals in deze column beschreven van wezenlijk belang (een patiëntenvereniging zou trouwens ook geen overdreven luxe zijn). Dat geldt ook voor een ander merk waardig slaapverschijnsel, namelijk dat van de zogenaamde apnoe, dat is het stoppen van de ademhaling tijdens de slaap. Tijdens de slaap ontspannen de spieren van de bovenste luchtwegen zich. Als gevolg daarvan neemt de grootte van de opening van de luchtweg af en ade men wordt dus in het algemeen moeiza mer dan wanneer we wakker zijn. Bij sommige mensen stopt de ademhaling zelfs, en zij worden vervolgens dan hap pend naar adem wakker. Er zijn patiënten bij wie dit soort slaaponderbrekingen tientallen tot enke le honderden keren per nacht kunnen voorkomen, hoewel ze zich daar achteraf gelukkig lang niet altijd bewust van zijn. Het meest kenmerkende symptoom voor bedpartners is het vaak extreem luide snurken van zulke patiënten. Maar na tuurlijk is het liggen naast iemand wiens ademhaling regelmatig stopt ook geen rustgevend genoegen. Zeker niet omdat sommige patiënten inderdaad in hun slaap kunnen sterven. Voor apnoe zijn allerlei soorten behan deling in omloop, variërend van slapen in een stoel voor lichte gevallen, tot het in brengen van een buisje in de luchtweg dat overdag kan worden afgesloten. Maar al deze behandelingen nemen op nieuw de oorzaak niet weg, ze bestrijden slechts de symptomen. Mensen met narcolepsie of apnoe verto nen in afwijkende mate wat de natuur ons blijkbaar allemaal voorschrijft, na melijk dat we tijdens onze slaap niets mo gen doen. Maar waarom mogen we eigen lijk onze dromen niet uitwerken? Voor de hand liggend is de veronderstelling dat we alleen op deze manier met elkaar kun nen slapen. En ook dat alleen op deze ma nier het lichaam aan de nodige rust kan komen, terwijl de geest ongestoord van binnen schoonmaak kan houden. Sommige bio-psychologen menen dat onbeweeglijkheid tijdens de slaap zich bij dier en mens heeft ontwikkeld om be scherming te geven tegen natuurlijke vij anden. Een beweeglijk en tegelijkertijd onbewust dier zou een wat al te gemakke lijke prooi vormen. Kortom, als u niet besprongen wil wor den moet u zich gewoon slapende houden. den (31) uit Amersfoort, die ondanks zyn jonge leeftijd al acht oorlogen heeft mee gemaakt, is het een weloverwogen keu ze. "Het ligt heel persoonlijk. Veel van mijn familieleden zijn om het leven ge komen tijdens de Duitse bezetting. Ik huldig het principe dat ons levensgeluk ook verdrukten in andere landen ten goede moet komen. De macht van de ca mera is groot. In 1977 had nooit iemand van Nicaragua gehoord. Datzelfde gold voor El Salvador. Mede dank zij de IKON weten veel Nederlanders nu dat het daar niet deugt". Getroffen Van der Heijden, die als broekie van twintig jaar al geluidsapparatuur mee sjouwde langs de slagvelden, weet waar over hij spreekt. In 1980 ontsnapte hij in El Salvador ternauwernood aan de dood. Hij stond op de dodenlijst van de parami litaire moordbrigade. Hij werd in zijn rug getroffen toen hij in een auto het hotel verliet. In de hoofdstad San Salvador werd hij met spoed geopereerd. Cameraman Herman van Meekren, zoon van Nieuwslijn-presentator Jaap van Meekren, onder meer actief in Viet nam, zegt: "Je hebt een taak in het leven. Daaraan geef je een invulling. Niet alleen om maar shotjes te maken, maar ook om een helder verhaal te maken". Kees Colson is het daarmee eens: "Iedereen moet weten wat voor rommel en rotzooi er is in de wereld. We moeten dat nieuws brengen en daarin een duide lijke lyn aanbrengen". Voor L^jos Kalanos gaat het nog iets verder. "Voor my speelt idealisme een belangrijke rol. Ik ben zelf vijf jaar ge vangene geweest in Hongarije voordat ik naar Nederland kwam. Ik identificeer me met de ellende: honger, rampen en oorlog". Je inleven in een conflict in een andere wereld in een andere cultuur. Het is moeilijk. Standaardregels bestaan er niet voor, dat blijkt. En zeker voor camera mensen geldt een verhoogd risico. Het kritische oog van een buitenstaander wordt vaak als uitermate storend erva ren. En daarom is het samenspel tussen cameraman en verslaggever zo belang rijk. George Mustert van Nieuwslijn: "Ik weiger naar een riskant gebied te gaan met een cameraman die ik niet ken. Ik werk eigenlijk het liefst alleen met Colson. Hem ken ik van haver tot gort. Ik sta naast die man, altijd, ook als er ge filmd wordt. Het is een samenspel. Je moet eensgezind de beslissingen ne- Draaien Colson ziet dat precies zo. "Ik werk niet in een risicogebied met verslaggevers die ik niet ken. Ik moet weten hoe ie mand is en hoe iemand reageert". Maar uit zijn relaas blijkt dat dit ook niet altijd voorspelbaar is. "Tijdens een onver wachte beschieting in Suriname van een aantal persmensen, dat onder begelei ding van een legerpatrouille stond, schreeuwt Willibrord Frequin tegen me: 'Godverdomme draaien...'. Dat deed ik, terwijl de risico's niet te overzien waren. Achteraf, toen we de beelden hadden en niemand van ons gewond was zei ik: goed dat Willibrord het zei". Hetzelfde met George Mustert op de Filippijnen. Staat er iemand te schieten op een plein. George er naartoe. Why are you shooting?, vraagt hij terwijl de kogels om z'n oren vliegen. Fout, helemaal fout. Maar om de één of andere onbegrijpelij ke reden liep ook dit weer goed af. Hij Cameraman Kees Colson in een helikopter in Iran: "Ik was bij Petrus, maar hij wilde niet". «oto's gpd> Cameraman Lajos Kalanos in actie op de Filippijnen: "Voordat ik naar een oorlogsgebied afreis ben ik ontzettend bang". had er natuurlijk nooit naartoe moeten gaan". Dat er fouten worden gemaakt staat voor alle betrokkenen vast. Niet alleen door verslaggevers, maar ook door came ramensen. De één heeft geluk, de ander pech. Cornel Lagrouw, de IKON-came- raman die twee weken geleden in El Sal vador om het leven kwam, wordt door de vakbroeders in de laatstgenoemde cate gorie gerangschikt. Het klinkt hard. Kees Colson: "Ik vind niet dat we moe ten zeuren over de dood van een camera man. Het is verschrikkelijk voor z'n vriendin en voor de familie. Maar je weet dat je kwetsbaar bent. Je moet niet au roepen als het zeer doet". Herman van Meekren plaatst vraagte kens bij de beelden van Lagrouw, waar op militairen van het leger te zien zijn die vanuit een helikopter met mitrailleurs vuren. Van Meekren: "Dan vraag ik me af, in hoeverre laat je je in met oorlogs misdadigers?". Geluidsman Ruud van der Heijden zegt: "Ik vind dat zoiets niet kan. Ook de Amerikaanse fotografen die by de IKON-crew stonden vond ik een raar clubje mensen. Typisch beeldhandela- Vragen Maar Colson gaat nog verder. Hij heeft het ruwe (ongemonteerde) materiaal van Lagrouws opnamen gezien. En daar op afgaand heeft hij een reeks vragen. Zo is Colson er zeker van dat er op het mo ment dat Lagrouw werd neergeschoten niet gefilmd is. "In het beeldmateriaal zit een stop. Na die stop krijgen we de blau we lucht te zien. Dat betekent dat ie mand de camera weer moet hebben aan gezet om verder te filmen nadat Lagrouw is neergeschoten. Dat kan Lagrouw zelf geweest zijn, maar ook iemand anders". In hoeverre het IKON-team zich in El Salvador met het leger heeft ingelaten kan woordvoerder Erwin van 't Land ook niet zeggen. Maar uit z'n woorden blijkt dat ook binnen de IKON gespro ken is over de beelden uit de legerheli- kopter. De IKON koos doelbewust voor een achtergrondverhaal uit El Salvador. Vol gens Van 't Land omdat er sprake was van een beginnende dialoog tussen rege ring en guerrilla. Binnen de IKON werd een dergelijke reportage verantwoord geacht. Toch besliste KRO Brandpunt- eindredacteur Ton Verlind enkele we ken geleden anders. Brandpunt wilde de verkiezingen ook verslaan, maar achtte de situatie in El Salvador te gevaarlijk. De beslissing spijt Verlind enigszins: "Je capituleert voor een regime, dat geeft me een onbevredigend gevoel. Je laat be langrijk nieuws liggen. Maar de veilig heid van de reporters staat altijd voor op". Inmiddels heeft de afdeling assuran tiën van het Nederlands Omroep Pro- duktiebedrijf (NOB) de chefs van de ac tualiteitenrubrieken deze week laten we ten dat de reis- en ongevallenverzekering met daarbij een molest-risico-verzeke- ring voor El Salvador uit het standaard pakket is geschrapt. Verlind: "Als ik zo iets lees word ik een beetje opstandig. Het betekent dat die afdeling min of meer beslist dat we een journalistieke missie naar El Salvador nu wel helemaal kunnen vergeten, ongeacht de journalis tieke afweging". Verzekerd Directeur Siezenga van Blom Van der Aa, de makelaar, die een verzekeraar zoekt voor reporters die bijvoorbeeld toch naar El Salvador willen, meent dat het zo'n vaart niet loopt. "We willen al leen vooraf geïnformeerd worden over dergelijke trips. Dat geldt ook voor re portages in Irak, Iran, Libië en Syrië. Maar er is zonder meer een verzekeraar te vinden die voor zo'n vierhonderd gul den per week een molestverzekering wil verstrekken, al dan niet met een aanvul lende verzekering voor El Salvador". Het komt George Mustert van Nieuws lijn wat vreemd voor. "De uit te keren premie zal zonder meer veel lager zijn. Dat wordt er niet bij gezegd. De verzeke ring die ik moest afsluiten voor Libië kostte Veronica duizenden guldens, zo ook toen ik naar Iran en Irak vertrok". In hoeverre cameramensen en verslag gevers altijd verzekerd zyn, blijft ondui delijk. Erwin van 't Land van de IKON benadrukt dat deze omroep voor het El Salvador-team de gebruikelijke verzeke ring heeft afgesloten. Maar Ruud van der Heijden kan zich nog goed herinneren, dat hij jaren met de VARA in de clinch heeft gelegen omdat hij niet verzekerd was door die omroep voor zijn verwon dingen die hij opliep in El Salvador. Cameraman Colson regelt ook altijd z'n eigen verzekering. "Doe je dat niet, dan ga je het schip in. Joop Willemsen was destijds ook onverzekerd in El Sal vador. Ik schat dat de helft van de repor ters in oorlogsgebieden niet goed of hele maal niet verzekerd zijn". Berichtgevers van ellende; een onbe grijpelijk vak. Extra verdienen voor hun zware arbeid in den vreemde is er ook niet bij. Colson heeft er onderhand ge noeg van. "Het wordt tijd dat er een nieu we generatie komt die m'n taak over neemt", zegt hij. Van der Heijden is er inmiddels al mee gestopt. Cameraman Kalanos daarente gen: "Dit is een waanzinnig mooi beroep, voor een speciaal slag r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 29