D 'Ik heb de kunstcritici raak getypeerd' Bloemrijke schildering van conflict Alan Rudolph, regisseur van 'The moderns' VRIJDAG 31 MAART 1989 PAGINA 21 gf m m m m m The romance of book and sword'; regie: Ar Hui; hoofdrollen: Cheung Dor Fook, Tat Sil Sheung, O Yee Lo Re; theater: Kijkhuis, Lei Chinees avonturenepos 'The romance of book and sword' Zwaardvechters springen meters hoog de lucht in en blijven even zweven om elkaar hun slagen toe te brengen. Schilden spuwen vuurstralen, slingertouwen worden gebruikt om moeiteloos een heel re giment ruiters beentje te lichten, het heeft te maken met Kung Fu, het lijkt op Chinese acrobatiek en het is allemaal heel anders dan de filmkijker hier gewend is. Het spectaculaire - drie uur du rende - avonturenepos 'The roman ce of book and sword' kwam tot stand als een co-produktie tussen China en Hongkong, en is geba seerd op een in die landen razend populaire Kung Fu-roman van de schrijver Kam Yung. De regisseus- se An Hui oogstte met dit filmisch hoogstandje op diverse festivals al veel bewondering. Voor de argeloze westerse kijker is de tweedelige film 'The romance of book and sword' een merkwaar dige ervaring. Het meest verrassend is de schitterende vormgeving. De film zit vol wijdse opnamen van bij na surrealistische landschappen. De gevechten zijn elegant en sierlijk als ballet, hoewel er soms lelijke bloedstralen rondspuiten. Vergele ken met deze verfijnde Chinese krij gers zijn de helden uit Amerikaanse actiefilms lompe boerenpummels. De westerse kijker is gewend aan fantasieverhalen die zo realistisch mogelijk gebracht worden. Hier is eigenlijk het omgekeerde het geval. Scène uit 'The romance of book and sword De gebeurtenissen spelen in de achttiende eeuw, en hebben een re alistische achterrond. De film tilt het verhaal echter boven de platte werkelijkheid uit. Alles is fantasie rijk en betoverend. De historische gebeurtenissen zijn in de loop der i kleurrijke le- aan het bewind van de heersende keizer Qian Long, die bovendien zijn broer blijkt te zijn. De film is Het verhaal gaat over Chen Jia- duidelijk gemaakt voor een publiek luo, leider van het opstandige ge- dat al geheel vertrouwd is met de nootschap 'De rode bloem'. Hij pro- avonturen van Chen Jialuo. Perso- beert (vergeefs) een einde te maken nages worden soms met een half woord geïntroduceerd, en het ver haal springt onverwacht van het ene hoogtepunt naar het andere. Vooral in het begin kunnen al die Chinese namen en dynastieën ver warrend werken. Het is het beste om alles rustig over je heen te laten komen. Uiteindelijk wordt toch wel duidelijk hoe een en ander in elkaar steekt. Anders dan de drama's die we ge wend zijn. is 'The romance of book and sword' geen verhaal dat naar een hoogtepunt met bijbehorende overwinning toewerkt. Het is eer der een aaneenschakeling van anekdotes, heldendaden en con frontaties, waarin telkens de tegen stelling tussen Chen en keizer Qian op een andere manier aan de orde komt. Kenmerkend is ook het open einde. Chen is in de gelegenheid om Qian te doden, maar doet dit niet. Qian legt dit uit als een teken van zwakte, maar Chen antwoordt: 'Als ik jou doodt komt er misschien nog een slechtere keizer'. Ook op het gebied van de liefde is er een dergelijke terughoudend heid. In het tweede deel (getiteld 'Princess Freegance') wordt Chen bewonderd en begeerd door twee dochters van een Mohammedaanse bondgenoot. De beelden zijn vaak hoogromantisch, maar Chen komt niet tot daden. Zijn persoonlijke ge voelens laten zich niet verenigen met de historische taak die hij zich zelf heeft gesteld. Ook hier is de bloemrijke schildering van het con flict belangrijker damn de oplos sing ervan. Wie oog heeft voor zulke eigenaardigheden zal ontdekken dat dit ogenschijnlijk simpele avon- turenverhaaltje nog onvermoede aspecten bevat. LEO BANKERSEN VENETIË (GPD) - In Alan Rudolphs nieuwe film 'The mo derns' schept de regisseur (een buitenbeentje in de Amerikaan se filmwereld) zijn eigen fanta sie over de bonte kunstenaars wereld van Parijs in de jaren twintig. Er werd geleefd bij de dag en het begrip 'kunst' liet zich nog relativeren. In een ge slepen maar humorrijke intrige maken we kennis met Keith Carradine die als de kunstver valser Nick Hart zijn vierde hoofdrol speelt (na 'Welcome to L.A.', 'Choose me' en 'Trouble in mind') onder regie van Alan Rudolph. 'The moderns' wordt binnenkort in de Nederlandse bioscopen verwacht. door Pieter van Lierop Behalve sierlijk vorm gegeven amu sement, biedt 'The moderns' de in fluweel verpakte maar niet minder agressieve stelling dat ver weg de meest lui die geld investeren in kunst, zaken doen met kunst, of schrijven over kunst, niet in staat zijn om het verschil te zien tussen kunst of kitsch, echt of namaak, or- ginaliteit of charlatannerie.'Het kan niet anders of filmkunstenaar Rudolph ventileert hier enige hoogst persoonlijke frustraties. Alan Rudolph: "Deze film is heel duidelijk een metafoor voor cinema zowel als schilderkunst of ongeacht welke andere artistieke discipline waar het grote geld op de loer ligt... Cézanne heeft de werkelijke door braak gemaakt naar de moderne schilderkunst, zonder dat hij daar zelf ook maar een seconde bij stil stond. Hij bekeek gewoon de we reld anders, dat was alles. Maar als je naleest wat er over zijn eerste ex posities geschreven werd! De critici vonden het vreselijk, het ergste wat ze ooit gezien zeiden te hebben. En kijk eens naar de eerste recensies die 'Citizen Kane' gekregen heeft! Het is mijn ervaring dat bij ons in Amerika de critici het meest conser vatieve deel van het publiek vor men. Als zij iets zien dat ze niet be grijpen of niet al eens eerder heb ben gezien, dan worden ze bang. Bij alles wat ze schrijven, verwijzen ze door naar dingen die ze al kennen. Zo proberen ze overzicht te houden en hun intellectuele superioriteit te beschermen. En de slechtste recen sies die ik voor 'The moderns' in Amerika heb gekregen, werden in New York geschreven en het waren tegelijkertijd de meest onnozele stukjes. Ik weet zelf best hoe je een vernietigende recensie schrijven kunt, over 'The moderns' desnoods: Door over Hemingway te beginnen bij voorbeeld. Hemingway speelt een volstrekt ondergeschikt rolletje in mijn film. Maar iedere criticus die begint met te stellen dat Heming way niet was zoals hij in mijn film wordt voorgesteld, verwerpt op die grond mijn film. Denkt dan klaar te zijn. De waarheid is natuurlijk dat die critici net zo min als ik weten hoe Hemingway in zijn jonge jaren precies is geweest. Ik weet alleen heel zeker dat hij niet was zoals die critici aannemen dat hij geweest is. Ik pretendeer ook helemaal niet om historisch accuraat te zijn. Heming way is een legende. In mijn film gaat het dan ook ook slechts om de 'schim van Hemingway'.. Aan het einde van mijn film voer ik de kunstcriticus op die zegt: 'Dit is een meesterwerk. Het is godsonmoge lijk dat dit werk ooit gedupliceerd zou kunnen worden!' En dat zegt hij, niet wetend dat hij naar een ver valsing staat te kijken. Ik meen dat ik dat daarmee heel wat critici raak getypeerd heb. Ze zijn zo arrogant. Ik heb nog nooit een recensie gele zen van een criticus die zo eerlijk was te bekennen dat hij niet begre pen heeft wat hij heeft gezien, dat hij geconfronteerd werd met iets dat hij niet bevatten kon, iets dat volstrekt anders is en nieuw". Niet historisch "Nog één keer, voor eens en altijd: er komen in mijn film geen histori sche personages voor. Zelfs de his torische personages zijn niet histo risch. Daarmee bedoel ik dat er een Gertrude Stein-achtige matrone in de film voorkomt die niet Gertrude Stein bedoeld te zijn. Er is die pia nist die Satie-achtige muziek speelt, je hoort zelfs een paar maten van een bekende Gymnopède maar het wordt toch weer anders en die man speelt ook blues. Die man zou van daag de dag in de kroeg hiernaast kunnen spelen". - Ik meende gedurende een paar seconden aan die Parijse bar anno 1926 zelfs een paar hedendaagse punkttypes te ontwaren. Of man keer ik dan iets aan mijn ogen? "Ik weet niet of jij iets aan je ogen mankeert. Maar eerlijk gezegd: ik geloof dat ik het öök heb gezien... Waarom ik dat deed? Dat spreekt voor zichzelf, lijkt me... Sommige mensen vinden dit soort grapjes met de realiteit binnen een film on gepermitteerd, anderen vinden het wel leuk. Maar kijk nou eens om je heen in deze bar. Deze mensen. Als je hier een zwart wit-foto van zou maken en dat afdrukken in vintage stijl, dan had dit hier toch ook Parijs 1926 kunnen zijn, toch? Ik hoor dat Ermanno Olmi met 'Legend of a holy drinker' iets dergelijks doet, een soort tijdloos Parijs scheppen waarin periodes naadloos kunnen verschuiven. Maar Olmi doet het nadrukkelijk. Dat is meteen het ver schil tussen Europa en Amerika. Hier kun je ideeën echt breed uit werken, in Amerika moet je ideeën als een dief in de nacht je film zien binnen te smokkelen". "Weet je wel hoe moeilijk het is om in Amerika een film van de grond te krijgen, als je niet elke vijf minuten een vette grap of brutale moord in beeld wenst te brengen. Wat afwijkt, lust men niet. Kijk naar Altman en Kubrick, de twee grote visionaire regisseurs van Amerika. Ze moeten beiden in min of meer ballingschap werken. Altman is op televisie overgestapt. Ik ben gek op Robert Altman. Heb heel veel aan hem te danken. Tegen het eind van de jaren zestig had Hollywood ook zo'n periode dat de fut er helemaal uit was. Ik had enkel nog scripts ge schreven, andere regisseurs geas sisteerd en zelf een paar korte film pjes gemaakt, maar ik kwam maar niet verder. Gedurende anderhalf jaar had ik zelfs helemaal niks meer gedaan. Toen kreeg ik een uitnodi ging om met Robert Altman samen te werken, maar ik kende zijn films niet. Had zelfs 'M.A.S.H.' niet ge zien. Dus ik zei er geen zin in te heb ben, want ik wilde zelfstandig blij ven. Maar men kreeg me zo ver dat 'The modems ik de nieuwe 'Altman' ging bekij ken: 'McCabe Mrs. Miller', nog steeds een van de beste films die ik ooit gezien heb. Toen was ik ver kocht. Wilde niets liever meer dan met Altman samenwerken. Dat is geweldig geworden. Robert gaat je niks onderwijzen, maar je leert ont zaglijk veel van hem. Nadien is men vaak onze films gaan vergelijken. Wat onzin is. Nou ja, we hebben wel wat stilistisch voorkeuren gemeen, maar de verschillen zijn groter. Alt man is iemand die totaal overzicht heeft op wat hij aan het maken is, een grondpatroon dat hij vervol gens gaat invullen. Ik ben meer ie mand die uitgaat van kleine stukjes die ik vervolgens aan elkaar pro beer te passen. Het was Altman die tien jaar geleden The moderns wil de produceren. We zouden de film toen ook echt in Parijs hebben ge draaid. Hij heeft het project toen een jaar lang pogen te financieren, maar het mislukte". Conservatief "The moderns', zoals ik hem nu uit eindelijk in oud-Montreal heb kun nen draaien, is een voor mijn doen nogal conservatieve film geworden. In de eerste scriptversie, die ik twaalf jaar geleden geschreven had, was alles veel mysterieuzer, droom- achtiger. Op zeker moment' is dat script in handen gekomen van Jon Bradshaw, een goede vriend van me en een nog beter journalist, die advi seerde om al dat droomgedoe over boord te gooien en alles strak te structureren. Ik ben daarmee ak koord gegaan, omdat ik ging besef fen dat deze film best heel onge compliceerd amusement mocht worden. Omdat Parijs in de jaren twintig dat tenslotte óok is geweest. Speels en vrolijk. Ik ben blij dat ik het zo gemaakt heb. Maar toch als ik de film nu terugzie, mis ik zelf af en toe nog steeds de momenten waar mijn verbeelding de behoefte had een beetje weg te zweven". "Choose Me' van de grond krij gen, dat was veel gemakkelijker. Omdat ik hem voor slechts acht ton zei te kunnen maken. Die film heeft overal uitstekend gelopen. De tv- rechten werden verkocht en de vi deo-rechten net zo. En toch beweert de distributeur dat er alleen maar geld op is verloren. Keith Carradine en Geneviève Bujold en ik, we heb ben er geen cent van gezien, omdat we ons hadden laten vastleggen op salariëring op basis van winstper centages. Ik hoor hetzelfde van Rid ley Scott die nooit betaald heeft ge kregen voor 'Alien', omdat er ook nooit winst met 'Alien' gemaakt zou zijn. Geloof jij dat? Hollywood is bikkelhard. Je moet als artiest te gen doorgewinterde zakenmensen zien op te boksen en dat verlies je al tijd. Dat is eigenlijk waar ook 'The moderns' over gaat. Het is een effect van films als 'Jaws' en 'Star wars'. Daar is op zeker moment zo veel geld mee verdiend, dat Hollywood- producers sindsdien met niets an ders bezig zijn dan dat ook te probe ren. Daarom zijn ze niet geïnteres seerd in meer marginale films, kunstfilms. En zeker niet in wat ik doe. Daarom moest ik naar kleine filmmaatschappijtjes. Wat niet slecht was, want daar kreeg ik ten minste de vrijheid te maken wat ik wilde. Maar dat is nu ook al voorbij. De kleine maatschappijtjes denken tegenwoordig hetzelfde als de gro te, maar dan met minder geld tot hun beschikking". BIOSCOPEN OP)NIEUW 'Kiss of the spider woman" - Green- way, Voorschoten 'Mujeres' - moderne communicatie middelen en kloof tussen beide seksen zijn ingrediënten van deze frisse Spaanse komedie - City, Katwijk BLIJVERS Danny Devito - Luxor, Leiden en Eu ro, Alphen 'Rain man' - Dustin Hoffman kreeg een Oscar voor zijn rol van hoogbe gaafde autistische man - Lido. Leiden en Euro, Alphen 'The accused' - Jodie Foster ontving een Oscar voor haar rol in deze 'recht- bankfilm' over verkrachting - Lido, Leiden 'The bear' - 'acterende' beren in senti mentele natuurfilm van Jean Jacques Annaud - Euro, Alphen en Lido, Lei- 'Cocktail' - romantisch niemendalletje met Tom Cruise als ambitieuze bar keeper - Lido, Leiden eji Euro, Alphen film - Greenway, Voorscho ten en City. Katwijk 'A fish called Wanda' - John Cleese in sprankelende komedie over haat-lief- de-verhouding tussen Amerikanen en Engelsen - Lido, Leiden 'Amadeus' gedramatiseerd levens verhaal van de Oostenrijkse compo nist Mozart - Trianon, Leiden 'Big' - innemend spel van Tom Hanks als volwassen kinderziel - Greenway, Voorschoten 'Een avontuur met een staartje' - Euro, Alphen 'Zoete zondige Suzanne' - Rex. Leiden 'Frank en Frey' - Walt Disney-succes opnieuw in roulatie - Greenway, Voor schoten en City, Katwijk 'De nieuwe avonturen van Pippi Lang kous' - Greenway, Voorschoten 'Lady en de vagebond' - Lido, Leiden DEN HAAG 'The accused' - Asta (463500), 16 jr. 'The bear" - Asta, al. 'Betrayed' - Asta, 16 jr. 'The accidental tourist' - Babylon (471656), al. 'Mississippi burning'- Babylon, 12 jr. 'Pelle de Veroveraar' - Babylon, al. 'Twins' - Cineac (630637), al'. 'The dead pool' - Cineac. 16 jr. 'Rain man' - Cineac, al. 'Rain man' - Metropole (456756), al. 'Gorillas in the mist' - Metropole, al. 'Cocktail' - Metropole, al. 'A fish called Wanda' - Metropole. al 'Who framed Roger Rabbit' - Metropo le, al. 'Mujeres' - Metropole. al 'Cocktail' - Odeon (462400), al 'Bull Durham' - Odeon, al. 'Twins' - Odeon, 16 jr. •Clara's heart" - Odeon, al. 'Lost in Amsterdam' - Studio 656402), 16 jr. j. 'Heat and sunlight" - Studio. 16 jr 'Paura et amore' - Studio, 16 jr. 'El lute' - Studio. 16 jr. 'intervista' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM 'Mujeres' - Alfa (278806), al. 'The accidental tourist' - Alfa, al. 'Pelle de veroveraar' - AJfa, al. 'Bagdad café' - Alfa, 16 jr. 'Rain man' - Alhambra (233192), al. 'A fish called Wanda' - Alhambra, al. 'Rain man' - Bellevue Cinerama (234876), al. 'Gorillas in the mist' - Cinerama, al. 'Mississippi burning' - Calypso (234876). 12 jr. 'Big' - Calypso, al. 'El lute' - Cinecenter (236615), 16 jr. •Midnight run' - Cinecenter, al. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Cinecenter, al. 'A winter tan' - Cinecenter, 16 jr. 'The bear' - Cinema, al. 'Twins' - Cinema, al. 'Clara's heart' - City (234579), al. 'Die hard' - City, 16 jr. 'Twins' - City. 16 jr. 'Bull Durham' - City, al. 'The dead pool' - City, al. 'Cocktail' - City, al. 'Sylvia' - Parisien, 18 jr. 'Losbandige schoolmeisjes' - Parisien, 18 jr. 'Een verhaal van de wind' - The Movies (245790), 16 jr. 'Intervista' - The Movies, 16 jr. 'La lectrice' - The Movies, 16 jr. 'Betrayed' -Tuschinski (262633), 16 jr. 'The bear' - Tuschinski, al. 'Cocktail' - Tuschinski, al. 'The accused' - Tuschinski, al. 'Rain man' - Tuschinski, al. 'Who framed Roger Rabbit' - Tus chinski, al. A fish called Wanda' - Tuschinski Ci neac (243639). al. Track 29' - De Uitkijk (237460), 12 jr. TELEVISIE Eddy Murphy en Dudley Moore spelen de hoofdrollen in 'Best defense'. De twee mannen heb ben niets met elkaar te maken maar zijn door het ontwerp van een wapen toch nauw met elkaar verbonden. Niet een van de sterk ste films van Eddie Murphy (za terdag, Nederland 2, 22.40 uur). Iets later begint op hetzelfde net 'L'etoile du nord' (1982), met Simone Signoret en Philippe Noi- ret. Edouard Binet (Noiret) en Sylvie Baron (Fanny Cottengon) hebben net kennis gemaakt als een moord wordt gepleegd tij dens hun gezamenlijke treinreis (00.21 uur). Gebaseerd op een waar ge beurd verhaal is 'The sugarland express' (1974). In deze film van Steven Spielberg worden Goldie Hawn en haar echtgenoot in Texas achterna gezeten door een complete politiemacht. Het eer ste grote succes van regisseur Spielberg (zaterdag, BBC 1, 23.45 uur). 'Xiang Nü Xiao Xiao' heet de film eigenlijk maar onze ooster buren hebben er 'Das Madchen aus Hunan' van gemaakt. In deze Chinese film uit 1986 wordt de 12- jarige Xiao Xiao volgens oud ge bruik uitgehuwelijkt aan een jon getje uit een ander dorp. De brui degom is pas twee jaar oud. Als een soort broer en zus groeit het jonge echtpaar op. Jaren later gaat het mis. Xiao Xiao wordt ver liefd op een huisknecht van haar schoonouders en raakt zwanger (woensdag, Duitsland 2, 22.40 uur). Goldie Hawn, te zien in 'The sugarland express'. (foto ap> Derek de Lint, Geert de Jong en Ischa Meijer zijn te zien in de Nederlandse speelfilm 'Bastille' (1984), van Rudolf van den Berg. Het verhaal van 'Bastille' is geba seerd op de roman 'Place de la Bastille' van Léon de Winter. De Lint is een historicus wiens fami lie in de oorlog is vermoord. Als hij wat ouder is gaat hij een dub belganger zoeken, van wie hij ver moedt dat het zijn doodgewaande broer is (donderdag, BRT 2, 20.00 uur). FILMHUIZEN Een luchtig werkje van Hitchcock is 'The trouble with Harry'- Het verhaal gaat over de problemen die in een dorpje ont staan nadat er in een naburig bos een lijk is gevonden. Iedereen in het dorp heeft wel zo zijn redenen om verdacht te zijn en gezamen lijk probeert men een oplossing voor het lijk te zoeken (vanavond en morgen in het Filmhuis LVC, 21.15 uur). In april besteedt het Filmhuis LVC verder vooral veel aandacht aan de acteurs Tom Waits en Jack Nicholson. 'Down by law', een zwart/wit-film met onder anderen Tom Waits, komt als eerste aan bod De drie hoofdpersonen in dit verhaal komen elkaar tegen in de gevangenis en besluiten te vluch ten. Dan volgt een barre tocht door de moerassen van Mississip pi (do., vr., en za., 21.15 uur). Italiaanse cinema staat volgen de week centraal in de LAK-cine- ma. Maandag (20.00 uur) draait daar 'La dolce vita' van Federico Fellini. Marcello Mastroianni is een verslaggever die genoeg heeft van zijn vriendin en het geploeter achter de schrijfmachine. Hij voelt zich aangetrokken tot de glamour en de glitter van het le ven dat zich afspeelt langs de Via Veneto. 'Dimenticare Venzia' is het verhaal van vier vrouwen in een oud landhuis. Een van hen is een vrolijke operazangeres die zelf geen kinderen heeft maar haar nichtje heeft geadopteerd. Dan is er nog de kinderlijke onderwijze res Claudia, en de vierde vrouw Caterina. Als de vrouwen bezoek krijgen van een familielid worden herinneringen opgehaald en e ties losgemaakt (20.00 uur). Aansluitend wordt 'La famig- lia' van Ettore Scola vertoond. Een verhaal over de liefdes, schei dingen, misverstanden en ru van een Italiaanse familie in de periode van het fascisme (22.00 uur). Dat journalisten het in het door burgeroorlogen geteisterde El Salvador moeilijk hebben, is door de dood van cameraman Cornel Lagrouw ineens weer duidelijk geworden. Oliver Stone maakte er een paar jaar geleden een film over 'Salvador' (Kijkhuis, t/m woe. 20.00 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21