'Ouders en vriendjes werken vaak tegen' 'Als het niks wordt ga ik weer studeren' Meisjes werkzaam in garages nog steeds bijzonder verschijnsel Hue Cry zoekt erkenning PAGINA 9 Eindredactie Paul de Tombe telef. 071 - 161442/161412 VRAAG 1 Wie is dit? Doeschka Meijsing Yvonne Keuls Viktor Lazlo Datum: 23-3 Pagina: 29 Wie recenseerde op de boekenpa gina 'Hanegeschrei' van Charlotte Mutsaers? Q Rob Vooren 0 Cees van Hoore 0 Victor Frederik Datum: 22-3 Pagina: 11 VRAAG 7 Welk woord ontbreekt? Jaar celstraf voor ophitsen 0 hond 0 huisdier 0 Pitbull Datum: 25-3 VRAAG 2 Wie is dit? 0 Arie v.d. Zwan 0 Ad 's Gravensande 0 Frits Becht Datum: 23-3 Pagina: 27 VRAAG 5 Welk woord staat hier? G W E N D O R raken van streek door zachte winter' 0 huisdieren 0 vogels 0 insecten Datum: 22-3 jeroep hem een smaitegeld! uim 65.000 gulden 0 Economie kort 0 Binnenland kort 0 Dingen Datum: 20-3 VRAAG 3 Wie is dit? 0 Hedy d'Ancona 0 Adèie Bloemendaal 0 Renate Rubinstein Datum: 23-3 Pagina: Hoe heet de pagina voor jongeren? 0 Mensenkinderen 0 Kits 0 Turbo Datum: 23-3 Pagina: 11 ,n vraag 6 n vraag 1 n vraag 9 n vraag 1 n vraag 2 n vraag 5 in vraag 8 n vraag 10 Test je kennis van het nieuws van de af gelopen week en win een platenbon. De tweede aflevering van deze 'krant- leesquiz' heeft betrekking op de week van 20 t/m 25 maart. Oplossingen moot je vóór dinsdag 28 maart sturen naar het Leidsch Dag blad (redactie KITS), postbus 54, 2300 AB Leiden. Onder alle goede inzendin gen wordt één platenbon ter waarde van 25 gulden verloot. De platenbon voor de goede oplos sing van vorige week gaat naar: Martijn v.d. Meer uit Katwijk. AMSTERDAM (GPD) - Pat Kane vertelt als een kind zo blij te zijn dat de single 'Looking for Linda' de Britse Top 30 binnendrong. Het is de schuchtere erkenning voor de vaardig geschreven pop muziek, waarmee Pat en zijn broer Gregory nu al twee elpees lang een doorbraak trachten te forceren. De keus yan Hue Cry: "Als we dan ons graf moeten gra ven, doen we het tenminste zelf'. 'Remote' heet de langspeler, waarmee Hue Cry zich op nieuw tussen de erkende rangen van serieuze popmusici wil scha ren. Swingend, en gevoelig op z'n tijd, maar nog niet ontdekt door de grote massa. Pat: "De popbusi- ness bestaat tegenwoordig uit ar tiesten die alleen maar op zo kort mogelijke termijn willen scoren en bands die er op den duur in sla gen om via hun muziek iets over zichzelf te zeggen, zoals U2. Daar is tijd voor nodig. Wij zitten er tus senin, samen met bands als Pre fab Sprout en Scritti Politti. Om dat we pretenties durven te heb ben. We hebben een historische liefde voor pop, die teruggaat naar de jaren vijftig en de jazz. De meeste rommel in de hitlijsten heeft daar niets mee te maken: dat is muziek zonder geschiede nis". Het lijkt wel of de mensen geen moeite meer doen om naar hoog staande pop te luisteren, verzucht hij. Juist voor een man als Pat Ka ne, die in liedjes van drie, vier mi nuten de fraaiste lotgevallen schetst, moet dat frustrerend zijn. "Soms. Je wilt dat het publiek je plaat koopt om dezelfde reden waarom jij hem gemaakt hebt. Het jammere is alleen dat je er zó lang aan werkt, terwijl het pu bliek in een paar weken beslist of een single slaagt of niet". Hij noemt 'The living years' van Mike The Mechanics als voor beeld van een mooi geschreven popsong en vertelt dat de plaat in Groot-Brittannië veel heeft losge maakt: "The living years' zet mensen aan het denken over de contacten die ze onderhouden. Als ze het nummer gehoord heb ben, zijn ze in staat om iemand, die ze lang niet gesproken heb ben, te bellen en te vragen hoe het met hem gaat. Dat maakt de plaat ook triviaal, maar knap is het. Zó ver kan popmuziek gaan. Pop maakt je gevoeliger voor de din gen in het leven". Gips Sinds de gebroeders Kane beslo ten zich aan een onzeker bestaan als popmuzikant te wagen, heb ben ze pas één keer aan de roem mogen ruiken. Het aanstekelijke 'Labour of love', van hun eerste elpee 'Seduced and abandoned', bracht het tot de zesde plaats in de Engelse hitlijsten. De hoogst opvallende video droeg daar een steentje aan bij: de bandleden wa ren van top tot teen met gips on der geklodderd. "Dat nóóit meer! weet Pat. Hij heeft méér op met de nieu we single. "Looking for Linda' gaat over een vrouw die per trein Schotland ontvlucht, wanneer ze zogenaamd even een rokertje gaat halen. Ik houd van dat soort verhaaltjes. De hele kijk op de Britse samenleving in één lied: een vrouw die worstelt met haar eigen leven. Je kunt alleen maar hopen dat dat soort liedjes een mens bewuster maakt van wat er allemaal gebeurt". 'Looking for Linda' is een ty pisch Schots liedje. Het beschrijft de vlucht van eigen bodem, zoals ook verwoord in het fameuze 'Letter from America' van The Proclaimers. "Emigratie js een groot probleem in Schotland", volgens Pat, die aan het begin van zijn muzikale loopbaan zelf ook (tijdelijk) naar Londen uitweek. "De regering-Thatcher helpt het land naar de knoppen. De indus trie lijdt een kwijnend bestaan, er wordt niets meer gefabriceerd en intussen wordt al het geld in de toeristische sector gestopt. In 1990 is Glasgow de culturele hoofdstad van Europa, dat moet dan de echte toeristische door braak worden. Net als zoveel Schotten ben ik daar tegen. In Glasgow maken de mensen zich tegenwoordig op voor anderen. Dat is toch belachelijk? Kijk naar de grote steden in Europa, zoals Parijs en Milaan: ze hebben hun toeristische waarde, maar verge ten daarnaast hun industrie niet". Talent Schotland heeft de afgelopen ja ren een reeks popgroepen voort gebracht. Naast de Simple Minds kwamen namen bovendrijven als The Bluebells, Aztec Camera, Deacon Blue en Danny Wilson. Heeft Pat een verklaring voor die hausse van talent? "Ik weet het niet zeker. In elk geval hebben we de liefde voor de Schotse cultuur gemeen. In Schotland is het niet de gewoonte je tegen oudere ge neraties af te zetten, maar bepaal de waarden te delen, over te ne- Zelf zingt hij al vanaf zijn ne gende, toen vader Kane hem voor het eerst liet meekwelen met pla ten van 'crooners' als Frank Sina tra en Mei Tormé. Zo lang hij er op verjaardagsfeestjes alleen maar ooms en tantes mee moest vermaken, zag Pat de lol er niet van in; nu mag hij zich gelukkig prijzen met een uiterst geoefende, warme stem. "Gregory zei altijd dat ik niet kon zingen. Toen wist ik dus dat die stem echt goed moest zijn". Ze vullen elkaar aan: Greg schrijft de meeste muziek, Pat de teksten. Na het succes van 'La bour of love' raakten volgens de Britse muziekpers de twee echter verwikkeld in enkele on verkwikkelijke broedertwisten. "Onze eigen fout. We moesten onszelf zonodig ieder apart profi leren. Ten opzichte van de mu ziekpers was dat erg naïef, we hadden het niet moeten bena drukken. We hebben ervan ge leerd, maar het heeft ons weol op gebroken. Toen 'Remote' uitkwam, dach ten we gewoon briljante muziek gemaakt te hebben, maar veel mensen bleken ineens een ver keerd beeld van ons te hebben. Die zagen Hue Cry als een kib belende teenybopperband, ter wijl we bloedserieus bezig waren. Dat foute imago proberen we nu beetje bij beetje weg te werken. Gelukkig is de elpee over het al gemeen wel goed ontvangen". Het werk aan de derde elpee is inmiddels in volle gang en een tournee, die de heren vermoede lijk in mei naar Nederland voert, staat voor de deur. Wat houdt de schoot van de toekomst voor Hue Cry nog verborgen? Pat: "Ik weet het niet. Als het met de mu ziek helemaal niets wordt, zal ik wel weer gaan studeren. Lk deed Engelse literatuur en media". SASSENHEIM - Meisjes en techniek zijn nog steeds vreemden voor elkaar. On danks speciale campagnes om meisjes te wijzen op de mogelijkheid van een tech nisch beroep worden de tech nische opleidingscentra voor al bevolkt door jongens. Neem bijvoorbeeld de Stich ting Vakopleiding Carrosse- riebedrijf (VOC): onder de 2000 leerlingen bevinden zich slechts 13 meisjes. door Erna Straatsma Een paar van die meisjes volgen een opleiding van het VOC in Sas- senheim, één van de zeven vesti gingen verspreid over Nederland. De leerlingen kunnen er kiezen uit een vakopleiding voor auto schadehersteller, autospuiter, carrosseriebouwer of voertuigin- terieurbouwer. Uit de vier verschillende rich tingen kiezen bijna alle meisjes voor autospuiten. Niet toevallig volgens mevrouw J.M. Th. de Charro, consulente en emancipa tiewerkster van het VOC: "Auto spuiten is heel precies, nauwkeu rig werk. Vrouwen zijn goed in dat soort werk, ze hebben veel ge duld. Over het algemeen gespro ken dan. Het is geen zwaar werk en er wordt veel gewerkt met kleuren". Dat autospuiten favoriet is wil overigens niet zeggen dat de an dere drie richtingen niet geschikt zouden zijn voor meisjes. Echt zware arbeid komt er niet aan te pas, maar meisjes hebben blijk baar toch nog veel drempelvrees als het gaat om werkzaamheden als bijvoorbeeld lassen. Tegenwerking Het gewestelijk arbeidsbureau Leiden hield vorig jaar in samen werking met de streekschool en een aantal vakopleidingen een 'doe-dag' over technische oplei dingen voor meisjes. De opkomst was niet groot. "Weet je hoeveel er kwamen?", vraagt mevrouw De Charro: "Vier". "Dat werkt dus niet, die infor matiedagen voor meisjes. Ze ko men gewoon niet. Er is veel onwe tendheid en soms ook tegenwer king van de omgeving. De meis jes zelf zijn helemaal niet ouder wets, het zijn vooral de ouders,... of de vriendjes. Die zijn helemaal erg. Twee keer heb ik dat meege maakt. Meisjes die van hun is hier wel een jongen die het he lemaal niet ziet zitten, meisjes in deze opleiding. Hij maakt voort durend van die opmerkingen dat het mij toch niet zal lukken en dat ik er maar mee moet ophouden. Dan geef ik gewoon een grote bek terug, anders kom je er nooit". Mevrouw De Charro deelt mee dat Sylvia juist tot de beste leer lingen behoort. "Ik heb met haar leraar van de streekschool ge sproken en die was zeer tevreden over haar. Ze heeft het hoogste cijfer". Geen onbekend verschijnsel: vrouwen in 'typische mannenbe roepen' blinken vaak uit in hun vak. De Charro: "Die meisjes die hier komen hebben heel bewust gekozen voor dit vaka en hebben bij die keuze vaak al de nodige te genwerking gehad. Die leerlin gen zijn dan ook meestal heel goed. En dan komen de proble men. Meisjes die de opleiding au tospuiten volgen, dat is geen en kel probleem, maar dat wordt het wel als ze béter zijn dan de jon gens". Hartstikke tof De garages zijn ook niet altijd even positief over 'vrouwen op de werkvloer'. Emancipatiewerkster De Charro: "Bij de meeste gara ges is het geen enkel probleem maar er zijn er een aantal waar ik meisjes liever niet naar toe stuur. Je hebt van die bedrijven die toch niet zijn ingesteld op meisjes". Die ervaring heeft Sylvia ook. "Ik heb eens gesolliciteerd bij een bedrijf in Lisse. Nou, die man daar vond het hartstikke tof dat ik gesolliciteerd had maar een meis je in garage zag hij toch niet zo zit ten. Na afloop van het gesprek zei hij dat hij me nog zou bellen, maar ik heb nooit meer iets ge hoord". Om de vooroordelen over meis jes in technische beroepen weg te nemen bezoekt mevrouw De Charro geregeld garages in de re gio. "In die gesprekken probeer ik uit te vinden wat ze vinden van meisjes in garages en of die be drijven er iets voor voelen om meisjes aan te nemen. Op die ma nier helpen wij de meisjes bij het zoeken naar een baan. Zoiets ge beurt altijd in overleg met een consulente van het VOC". De VOC, vakopleiding Carros- seriebedrijf, organiseert vrijdag 7 april een Open Huis. Belangstel lenden zijn die dag welkom in het Centrum voor de Carrosserie- branche (Warmonderweg 5, Sas- senheim) van 16.00 tot 21.00 uur. Voor meer informatie over de op leiding en de open dag: tel. 02522- 19032. vriend te horen kregen je kiest voor mij of voor dat vak". De vrouwelijke leerlingen die een opleiding bij het VOC volgen komen dan ook meestal uit een gezin waarin de vader, de broer of een ander familielid 'iets met au to's doet'. "De tegenwerking in die gezinnen is het kleinst", aldus De Charro. Twee dagen in de week gaan leerlingen van het VOC naar het opleidingsccentrum in Sassen- heim, twee dagen werken ze in een garage en één dag wordt de streekschool in Leiden beocht. Na twee jaar doen de leerlingen een praktijk- en theorie-examen, waarna ze een landelijk erkend diploma krijgen. Met dit diploma is het mogelijk door te stromen naar de voortgezette en patroons opleidingen, waarna de afgestu deerden zich zelfstandig kunnen vestigen. Voor de beroepsopleidingen van het VOC is minimaal een vooropleiding van lbo of mavo nodig maar leerlingen met een niet afgemaakte havo-voorloplei- ding kunnen er ook terecht. In overleg met het Gewestelijk Arbeidsbureau Leiden/Lisse kunnen ook een aantal werklozen bij het VOC worden geplaatst. Sinds twee maanden zijn 15 werk lozen bezig met de opleiding car rosseriebouwer. Wie de opleiding Astrid Korte- kaas, eerste jaars leerlinge autospuiten bij de vakoplei ding in Sassen- heim. (foto VOC) Ze heeft gekozen voor de richting autospuiten. "Als vooropleiding heb ik huis houdschool (lhno, red.) gedaan en daarna ben ik begonnen aan de monteursopleiding. Maar die vond ik te zwaar. Ik wilde graag in de garage blijven zo kwam ik bij mevrouw De Charro terecht". Het studeren tussen bijna alle jongens vindt Sylvia niet erg. "Er volgt is bijna zeker van een vaste baan, want de werkgevers bij wie stage wordt gelopen verbinden zich de leerlingen na afloop van hun studie in dienst te nemen. Garage Sylvia van Zonneveld (18) is één van de weinig meijes die het heeft aangedurfd naar het VOC te gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 9