'Onderscheid maken tussen ernst en spel' Restaurateurs zien werk geheel aan flarden gaan Umberto Eco over 'De slinger van Foucault' 'Vernieling schilderijen buiten alle proporties' Friese kolder op z'n best DONDERDAG 30 MAART 1989 KUNST PAGINA 23 door Ed van Eeden AMSTERDAM - "Mensen worden nu eenmaal geboren om te eten, te schijten, de liefde te bedrijven en de zin van het leven te zoeken". Een gesprek met Umberto Eco over zijn succes, het gegroeide culturele besef van het publiek, zijn nieuwe roman 'De Slinger van Foucault' en de zin van het leven. ben gezien, maar dat ze precies be grijpen waar het om gaat. Er is een nieuwe generatie lezers die Joyce en Picasso niet langer moeilijk vin den, omdat ze er van jongs af aan via de televisie, via tijdschriften en- goedkope pockets mee hebben ge leefd. Als schrijver mag je er tegen woordig van uitgaan dat cultuur ge meengoed is geworden. Okay, dan mist iemand wat verwijzingen of diepere lagen, en wat dan nog? De bijbel, de klassieke meesterwerken, en boeken als die van Kafka vinden ook een breed publiek, terwijl de moeilijkheidsgraad er van hoog is. Natuurlijk moet de ideale lezer van mijn werk een encyclopedi sche, haast universele kennis heb ben, maar wie heeft dat? De ideale lezer bestaat niet, en iedereen leest op zijn eigen niveau. Als jij bijvoor beeld een tuin instapt, waardeer je waarschijnlijk de kleuren en de geuren. Een bioloog kan bovendien de verschillende soorten planten onderscheiden, samenhangen ont dekken die jij niet ziet, en diezelfde tuin op een veel intenser manier er varen. Maar dat wil niet zeggen dat hij daarom een beter gebruik maakt van die tuin". Wie een uitdaging als 'De Slinger van Foucault' aandurft, verzekert zich van een dagenlange, zeer inten sieve leeservaring die diepe sporen achterlaat. Het boek is zowel een spannend detective-verhaal als een filosofische verkenningstocht en een psychologische ontwikkelings roman. De hoofdpersonen zijn drie redacteuren op een uitgeverij, Dio- telleyi, Belbo en Casaubon, die door hun werk in aanraking komen met het ondoorzichtige gebied van de mystiek en geheime genootschap pen. Ironisch spel Als zij besluiten om binnen een 'Hermesproject' de geschiedenis van de esoterische wetenschappen te gaan schrijven, komen zij spelen derwijs tot de reconstructie van een Plan, een verborgen drijfveer ach ter de gehele historie van de wester se politiek en cultuur. Hoewel dit Plan eigenlijk een ironisch spel voor hen drieën is, waarbij ze alle gegevens inpassen die zij menen te kunnen gebruiken, wordt het al lengs serieuzer, en begint het drietal er steeds meer in te geloven. De apotheose heeft plaats in het Con servatoire des Arts et des Métiers in Parijs, waar de Slinger hangt die de fysicus Foucault in 1851 gebruikte om de rotatie van de aarde aan te to nen. Alles heeft met alles te maken. In de loop van het verhaal komt de kruisvaardersorde der Tempel iers ter sprake, maar ook de Ro- zekruisers, de Vrijmetselaars, de Je- zuëten, de Kabbalisten, Braziliaan se mystici en allerlei andere spiritu ele genootschappen passeren de re vue. De manier waarop de schrijver de verzamelde esoterische stromin gen behandelt, laat zien dat hij er zeer sceptisch tegenover staat. Toch heeft Eco zich grondig voorbereid, door vrijwel alle klassieken op dit gebied te lezen, samen meer dan vijftienhonderd veelal oude boeken - "Maar ach, als het had gemoeten, had ik ook met vijftig toegekund!" -, en grondig onderzoek te doen. Alle door hem gepresenteerde citaten en feiten zijn daardoor controleerbaar juist. Het is er hem niet om te doen om gelovigen uit enigerlei hoek aan te tasten in hun overtuiging, maar om diegenen aan de kaak te stellen die over-interpreteren, en er een 'De Naam van de Roos' had een enorm succes, en veroorzaakte we reldwijd een ware Middeleeuwen- golf. Als de nieuwe roman van Um berto Eco, 'De Slinger van Fou cault', net zo invloedrijk zal blijken te zijn, is er voor de komende jaren een hausse te verwachten in boeken die de occulte en alchemistische traditie tot onderwerp hebben. Sinds hij niet alleen als hoogleraar in de semiotiek, de leer der tekens, maar ook als schrijver beroemd is geworden, kan Umberto Eco (geb. 1932) zich nauwelijks meer in de openbaarheid vertonen. De levensgenieter Eco gaat tegen woordig niet meer naar toneelpre mières of de Biennale in Venetië, maar leidt een wat teruggetrokken leven. Zoveel als maar enigszins mogelijk is mijdt hij de pers, en op de universiteit van Bologna, waar hij doceert, weet hij slechts door strakke discipline en het hoge ni veau van zijn colleges de toeloop van studenten in te dammen. Eco is nieuws, en dat geldt zeker nu hij de vrucht van acht jaar werk heeft ge publiceerd, zijn zeshonderd vijftig bladzijden dikke roman. 'De Slin ger van Foucault' die in Italië over weldigende verkoopcijfers haalt. Spottend met elke editoriale wet, schrijft Eco bestsellers die door vrij wel alle lezers 'moeilijk' worden ge vonden. 'De Naam van de Roos' was al een gecompliceerd boek, vol Mid deleeuwse en klassieke filosofie en theologie. 'De Slinger van Foucault' is zelfs ondoorgrondelijk te noe men, omdat de schrijver er de com plete geschiedenis van de zoge naamde 'Hermetische' denkrich ting voor overhoop haalt, het totaal van alchemistische, esoterische, oc culte, kabbalistische en mystieke wetenschap sinds het begin van dit millenium. Onzin Op de voor hem zo kenmerkende docerende toon legt Eco in zijn Am sterdamse hotel druk gebarend uit dat hij het 'regelrechte onzin' zou vinden om op een of andere manier voor zijn lezers op de hurken te gaan, en dat hij niet verwacht dat de moeilijkheidsgraad van zijn werk een groot publiek zal afschrikken: "Een boek kan om modieuze re denen door een niet echt geïnteres seerd publiek worden gekocht, en dat is in deze door de massamedia geregeerde wereld geen uitzonde ring. In de laatste tientallen jaren is er echter een diepgaande verande ring opgetreden bij de consumen ten van cultuur. Er zijn geen lezers en toeschouwers meer die alleen pulpmuziek beluisteren en pulp- boeken lezen. Ga maar naar een rock-concert, dan hoor je invloeden van de meest vergevorderde experi mentele muziek. In video-clips wor den technieken gebruikt die de re gisseurs hebben geleerd van Godard en Antonioni. De mensen zijn gewend geraakt aan veel ver schillende ervaringen van een hoog peil. Ze groeien er mee op. Kinde ren van twaalf jaar kunnen beter met een computer overweg dan ge trainde wetenschappers. Mensen op straat, bijvoorbeeld een pompbediende, stellen me vra gen over mijn boeken waaruit blijkt dat ze misschien niet alles erin heb- van Aquino, is een expert in de se- miotica en klassieke kunsttheorie ën, en heeft een spreekwoordelijke belezenheid. Tegelijkertijd houdt hij echter van strips, gaf hij in de ja ren zestig een beroemde reeks lezin gen over pop-literatuur, schrijft hij essays over kitsch en maatschappe lijke uitwassen, en is hij zeer goed thuis in het onder wetenschappers niet erg bekende genre van de de tective-! Umberto Eco: 'Eén stap te ver kan een tragedie veroorzaken'. mystieke religie maken om overal een diepere betekenis achter te zoe ken: "Kijk, ik begrijp het geloof van Thomas van Aquino, die in theolo gische termen heeft getracht te be wijzen wie zijn God was. In dat ge val gaat het om een puur menselijke poging om de geheimen van het le ven te doorgronden. Die houding is volstrekt legitiem, maar ik richt me tegen de hyperproduktie van mys teries, tegen de kanker van de ge heimzinnigheid, en dat is iets an ders. Een goede, onderzoekende geest ziet achter een normaal gege ven waar iedereen aan voorbijloopt iets bijzonders, en doet zo eenont dekking. Een appel valt, en dat komt door de zwaartekracht. Die nieuwsgierigheid is positief. Mijn ironie treft diegenen die al tijd op zoek zijn naar nieuwe vra gen, omdat ze vinden dat een uitleg niet goed kan zijn, als hij begrijpe lijk is. De paranoia om achter elk ge tal en elke verklaring een nieuw probleem te zoeken, gaat mij echt te ver. Daarom gaat het mis met mijn hoofdpersonen als ze hun spel laten ontaarden in werkelijkheid. Hun fout is dat ze met vuur spelen, maar denken dat ze onkwetsbaar zijn, en dat is een kwestie van trots en intel lectuele arrogantie. De drie redacteuren onderzoe ken de levensbeschouwing van an deren, maar kan men niet zeggen dat de god waarvoor zij aanvanke lijk hun kathedraal van kennis en belezenheid bouwden, het superieu re intellectualisme is, dat oordeelt over spel en werkelijkheid? "Die vraag is niet eenduidig te be antwoorden. Zelf houd ik er ook van om te spelen. Ik breng nachten door met het maken van anagram men en nep-interpretaties van tek sten, en lees die dan naderhand aan mijn vrienden voor. Maar als ik een essay of een artikel moet schrijven, doe ik dat niet. Dus ik probeer on derscheid te maken tussen spel en ernst, zelfs als er de mogelijkheid is om speels ernstig of ernstig speels te zijn. Kijk, als je in de ring staat om te boksen, mag je een ander op zijn gezicht slaan, maar het is beter om dat niet te doen als je op straat loopt. Je moet de regels bij het spel laten, en niet gaan pokeren met de spelre gels van roulette. Ik geef toe, wie een roman schrijft, onderzoekt daarmee ook zijn eigen ideeën, en ik zit mezelf dicht op de huid als het gaat om de grens tussen spel en werkelijkheid. Dat gebied is zo ge compliceerd, dat het moeilijk is om erover te theoretiseren, en daarom heb ik er deze roman over geschre ven. Het balanceren over de scheidslijn tussen ernst en spel is een cruciaal gegeven in menselijke relaties. Twee geliefden kunnen spelen dat ze elkaar verleiden of ja loers maken en provoceren, en één stap te ver kan dan een tragedie ver oorzaken. Je moet weten hoever je kunt gaan, en nuchter bekijken of de gevaren niet te groot zijn". Bent u nooit zelf enthousiast ge raakt voor de ideeën die u bestu deerde bij uw onderzoek over zoveel hermetiek? "Nee, het feit dat ik een degelijke historische achtergrond heb, weet hoe en wanneer de verschillende ideeën zijn opgekomen, en wat de achterliggende gedachten waren, gaf me voldoende kritische afstand tot de stof. Als ik een mooi oud boek over alchemie tegenkwam, was ik natuurlijk wel esthetisch gefasci neerd, en ook de grote schrijvers als Paracelsus en Kircher hebben hun onmiskenbare schoonheid. Ik kan geboeid zijn door de helderheid van een Boeddhistische theorie, en op zich zie ik de waarde van veel denk richtingen. De krankzinnigheid ligt echter in het syncretisme, het op een hoop gooien van zeer verschei den gegevens om een zogenaamd bewijs te leveren, in de trant van: de Boeddhisten en de Marxisten be doelen eigenlijk hetzelfde, omdat er overeenkomsten zijn in die en die regel van teksten uit hun traditie. Dergelijke mechanismen irriteren me mateloos. Het is ronduit verwer pelijk om samen te voegen wat niet kan worden samengevoegd, met als doel daar vage mystieke conclusies uit te trekken". Eco praat geroutineerd en mak kelijk, verduidelijkt zijn stellingen met voorbeelden, en probeert mo gelijke bezwaren snel voor te zijn. Zijn vingers met de afgekloven na gels zijn steeds bezig, met sigaret ten, een suikerzakje, de zojuist ge kregen fles Beerenburg ("Kan ik al vast proeven? Maar dan moet hij wel weer zó dicht, dat ze thuis niet zien dat hij open is geweest!"), of met zijn baard. De joviale hoogle raar, die bekend staat om zijn harte lijke omgang met zijn studenten en assistenten, is een innemende man, met een uitstraling van geestkracht en energie. Hij schreef zijn disserta tie over de esthetica van Thomas Complot-theorie Zowel de eerste als de tweede groep van zijn interessen komt in 'De Slin ger van Foucault' uitgebreid aan de orde, o.m. in de James Bond-achti- ge samenzweringstheorie die de verhaallijn stuurt en die volgens Eco van alle tijden is: "Het idee dat er een Plan is dat onze vrijheid be trekkelijk maakt, en over ons lot be slist, is een constant gegeven in de menselijke geschiedenis. Wie overal complotten vermoedt, ver mijdt op die manier om zijn eigen fouten onder ogen te zien en zijn verantwoordelijkheden te aanvaar den. Het is veelzeggend dat elke dic tatuur zich van een complot-para- noia bedient, en moeite doet om de burgers ervan te overtuigen dat er continu wordt samengezworen. Wie een ander kan laten geloven dat er een complot tegen de eigen ge meenschap is, heeft daardoor macht over hem. Daar maken die sekten en gehei me genootschappen gebruik van. De detective-vorm was voor mijn doel nuttig, omdat daarin op gesti leerde wijze een complot-theorie wordt gepresenteerd, zoals een ro mantisch verhaal een surrogaat is voor de eigen liefde. Eigenlijk zoekt iedere detective zijn eigen Graal, en hij is daarom ook een moderne Par- cival. Vergelijk maar: een detective is nooit getrouwd, verliest altijd zijn liefje voordat het boek uit is, en neu kt nooit. Zelfs de grote Marlowe en James Bond blijven kuis, het tegen deel wordt hooguit gesuggereerd. Net als Parcival moeten detectives het ideale vrijgezellendom verte genwoordigen, want de mensen kunnen zich pas met hen identifice ren als ze naar hen kunnen opkij ken". Schrijnend Als rode draad loopt door het ver haal de geschiedenis van de cyni sche Belbo, wiens levenshouding blijkt te worden bepaald door een op Eco's eigen jeugd teruggaande gebeurtenis met een trompet, in een Piefnontees bergdorpje. Volgens Eco kan Belbo's leven alleen gezien worden tegen de achtergrond van die schrijnende ervaring: "Een goede vriend van mij, die mij altijd wat duister en onaantast baar was voorgekomen, vertelde in een dronken bui een keer een ver haal, waarvan mij al snel duidelijk werd dat het over hemzelf ging. Hij had aan de kant van de partisanen gevochten, en was aan het eind van de oorlog uit lijfsbehoud gedwon gen geweest een aantal krijgsgevan genen te wurgen. Pas toen ik dat wist, begreep ik iets van hem. Zo iets tekent je voor het leven, met een ervaring als die van hem ben je al direct verslagen. Zeker in een ro man kun je een dergelijke gebeurte nis tot scharnierpunt maken, maar ik denk dat er in elk leven zoiets centraals is, van waaruit vrijwel de hele rest te verklaren is". Kunt u zich voorstellen dat een Super-Eco in een toekomstig boek over de mystiek door de eeuwen heen uw theorie van het 'centrale mo ment' opneemt als religieuze ge dachte, omdat daarmee uit een en kel gegeven iemands hele werkelijk heid wordt verklaard? "Okay, als je elke poging tot zin geving als religieus wilt bestempel en, kan dat. De mens is een religieus dier, en zelfs een complete atheïst probeert de zin van zijn leven te vin den. Daar valt niet aan te ontsnap pen, want zelfs wie zegt dat het le ven een sprookje is dat door een krankzinnige wordt verteld, doet daarmee een redelijke poging om de zin van het leven te ontdekken. Ieder mens is daarmee bezig, want mensen worden nu eenmaal gebo ren om te eten, te schijten, de liefde te bedrijven, en de zin van het leven te zoeken. De een maakt zich er af met het idee van een superieur we zen dat alles regelt, de ander redt zich op eigen kracht, en we weten niet hoe het met de dieren zit. Ken nelijk kunnen mensen er niet tegen als ze hun leven als zinloos zien, want dan gaan ze in therapie of ple gen ze zelfmoord". Is er voor dat soort oordelen een onaantastbaar Archimedisch punt van waaruit te beslissen valt welke vormen van zingeving legitiem zijn en welke niet? "De filosoof Thomas Hobbes liet op zijn grafsteen beitelen: 'Dit is de Steen der Wijzen'. Hij had gelijk, want de enige feiten waar een mens niet omheen kan, zijn onze biolo gische beperkingen. Er moet wel een natuurlijke gerichtheid zijn, omdat die gecodeerd ligt in onze DNA-structuur. Stel dat die hele ge netische codering een zinvol gege ven is, waardoor een leven wordt georganiseerd, dan is het duidelijk dat we op biologische gronden zoe ken naar de zin van de dingen. Mis schien is die hele genetische code maar weer een poging om de pro blemen een stap verder te schuiven, maar we kunnen er niet omheen dat er een zekere eenvormigheid be staat in de natuur. Een kind wordt na negen maanden geboren, heeft zijn lichaamsdelen doorgaans op dezelfde plaats zitten als anderen, en vertoont eenzelfde soort groei. Die uniformiteit houdt een wetma tigheid in. Vanzelfsprekend kan men die wetmatigheid desgewenst direct weer in religie vertalen. Augustinus zegt dat God zijn wil in onze zielen heeft gegrift, en de moderne gelovi ge maakt daar dus van: God heeft zijn wil in onze DNA gecodeerd. Maar als je niet in een god gelooft, bén je dus je DNA, en gedraag je je daarnaar, door jezelf volgens be paalde wetten te reproduceren. Dus vind je taal uit, en een alfabet, en ga zo maar door. De enige echt onbe antwoordbare vraag is dan alleen waarom er het zijnde is in plaats van het niets. En het meest filosofische antwoord daarop is: omdat het er is, anders konden we de vraag niet stellen". Is dat proces van zingeving een gesublimeerd soort doodsangst? "Dat denk ik wel. Omdat je als mens weet dat je moet sterven, en je gelooft niet in een God, is het met je dood allemaal afgelopen, en rest er slechts de zinloosheid. Misschien kunnen je cellen na afbraak weer voor een ander natuurlijk gegeven dienen, maar je subjectiviteit is on zinnig geworden. Dus moet je, om de dood te omspelen, de maximale zin aan je leven geven. Daarom ma ken mensen weer nieuwe mensen, schrijven ze boeken, bouwen ze ka thedralen, of ontwerpen ze een nieuw soort auto. Ieder zoekt zijn ei gen manier om zin te produceren voordat de uiteindelijke onzin toe slaat". 'Dc slinger van Foucault' door Um berto Eco; uitgeverij Bert Bakker; pa perback 49,50, gebonden 69,50 DORDRECHT (GPD) - "Het was nog veel en veel erger dan ik mij eerst had voorgesteld. In het verleden is het wel vaker ge beurd dat schilderijen opzette lijk werden beschadigd, maar dit is buiten alle proporties". door Harmen Bockma jr. Jos Deuss, een van de twee restau rateurs van het Dordrechts Muse um, kan nog maar nauwelijks be vatten dat gistermiddag in enkele minuten tijd werk van jaren aan flarden werd gesneden. Juist de twee doeken die hij enige tijd geleden restaureerde, een por tret van Maria Braets-van der Graaff en een portret van Adriean Braets, beiden gemaakt door Jacobus Le- vecq, raakten het zwaarst gehavend door de halen die een 61-jarige in woner van Papendrecht met een stanleymes aanbracht. Hele repen zijn uit de doeken gesneden. Ook zijn oudere collega L. Mar- chand zegt de vernielingen maar moeilijk te kunnen verwerken. "Het gaat om een stuk van mijn car rière, werk van jaren. Ik heb het er erg moeilijk mee". Marchand zegt geschokt te zijn door de staat waarin de schilderijen verkeren. "De lellen hangen er bij sommige aan de achterkant bij. Op andere zijn kruisen aangebracht, of driehoeken. De doeken hebben een vreselijke oplazer gehad, te vergelij ken met iemand die een hartaanval heeft moeten doorstaan". Toch is bij geen van beide restau rateurs de gedachte opgekomen dat het zou kunnen gaan om onherstel bare beschadigingen. Beiden zijn er van overtuigd dat het mogelijk is de schilderijen zo te restaureren dat ze weer exposeerbaar worden. Dat daar wel veel tijd, veel geld en veel mensen voor nodig zijn, staat voor' hen vast. Volgens Marchand, 75 jaar en de leermeester van Deuss, is het een geluk bij een ongeluk dat de dader met een stanleymes te werk is ge gaan. "Daardoor zijn de randen van de repturen, de scheuren dus eigen lijk, vrij scherp. Het gevolg daarvan is dat er minder verfdeeltjes verlo ren gaan dan wanneer een bot mes was gebruikt. Wat dat betreft is de ravage, op het eerste gezicht al thans, beperkt gebleven". Marchand is wel bang voor ver lies aan authenticiteit door de res tauratie. "Sommige schilderijen hadden nog geen doublure, een tweede laag ter versteviging aan de achterkant, ondergaan", vertelt de restaurateur. "Dat zal in sommige gevallen nu wel noodzakelijk zijn. vrees ik. En het is juist altijd onze bedoeling geweest de doeken zo veel mogelijk in hun originele staat te behouden". Jos Deuss weet nog niet hoeveel tijd en geld met het herstel gemoeid zal zijn. "Het gaat hier om erg be langrijke schilderijen, voor het overgrote deel van leerlingen van Rembrandt, waar een grote ploeg mensen zich over zal moeten bui gen. Het is niet alleen aan restaura teurs om erover te beslissen. Daar zullen ook andere deskundigen, zoals kunsthistorici, aan te pas moe ten komen". Zo ernstig beschadigd is het portret van Maria Braets-Van der Graaff. Het doek i stanleymes aan flarden gesneden. Mitterrand opent Louvre-pir amide PARIJS (DPA) - President Mitter rand van Frankrijk heeft gisteren de glazen piramide op de binnenplaats van het Louvre in Parijs officieel ge opend. De futuristische nieuwe toe gang tot het kunstmuseum vormt de eerste etappe van de uitbreiding van het Louvre. De meer dan 21 me ter hoge piramide overkoepelt een verlichte onderaardse ruimte. Hier bevinden zich een marmeren in gangshal, een auditorium, hallen voor bijzondere tentoonstellingen, en verder boekwinkels, restaurants en winkelgalerijen. Het glazen ge bouw is omringd door drie minia tuur-piramides en driehoekige vij vers met fonteinen. OVERLEDEN - Malcolm Cowley, de beschrijver van de .verloren ge neratie' in de jaren twintig met au teurs als Ernest Hemingway en F. Scott Fitzgerald, is op negentigjari ge leeftijd overleden. Cowley, die behalve vertaler en criticus ook re dacteur van literaire tijdschriften was, publiceerde tot op hoge leef tijd essays en boeken. Mimegroep Suver Nuver met Gleon. Spel en idee: Peer van den Berg, Dette Glashou wer, Henk Zwart. Gezien op 29 maart in het LAK-theater alwaar nog vanavond. LEIDEN - Hun eerste produktie, Suver Nuver, won direct de mi- meprijs 1988. Onder diezelfde naam gingen ze door en brengen Peer van den Berg, Dette Glas- houwer en Henk Zwart nu de tweede produktie uit: Gleon, wat zoveel betekent als vurig, wellus tig en gebrand zijn op. In het Fries dan wel te verstaan, want die af komst hebben de drie gemeen. In Suver Nuver stond het platteland centraal, in Gleon zijn dat hun be levenissen in de grote stad. Herin neringen aan vroeger, de confron tatie met het anders zijn toen en nu, relaties en vriendschap. Suver Nuver sloot zich voor de ze voorstelling drie maanden lang op in een flat in de Bijlmer en uit dat constant samen zijn ontstond Gleon. De benauwdheid van de flat-se ruimte komt terug in het decor. Twee wanden lopen uit in een soort ronde kast waarin de spelers zich af en toe terugtrek ken of een soort poppenkastje spelen. Verder is er een keukenta fel met drie stoelen. De vrouw zit in het begin aan tafel heel aan dachtig de krant te lezen. De man komt binnen, pakt en leest het tweede deel irritant en grappig systematisch. Hun omgang heet macht der gewoonte. Geen verandering. Tot de tweede man binnenkomt en de eerste man geblinddoekt de twee te pak ken probeert te krijgen. De situa tie loopt op een aangename ma nier uit de hand in slapstick. De twee mannen krijgen ruzie aan ta fel (over de vrouw?) en slaan, schoppen, trekken en treiteren el kaar van de stoelen over de tafel. Tussen de drie spelers spelen zich telkens allerlei (kinderlijke) machtspelletjes af waarbij de rol len van slachtoffer naar overwin naar en vice versa vloeiend in el kaar overglijden. Nog een voor beeld dan maar. Man probeert vrouw te versieren door zijn arm om haar schouders en wat later haar benen, heen te slaan. Over dreven hakkelend en theatraal stuntelend heeft zijn toenade ringspoging niet het gewenste ef fect. De vrouw vertelt namelijk onderwijl haar verhaal. Ze is zo juist na haar eerste huwelijk snacht en -reis in de steek gelaten. Nu moet ze de ansichtkaarten he lemaal alleen ondertekenen. Een probleem. Gleon houdt ons meer van dergelijke komische spiegels van menselijke onhebbelijkhe den voor. Met vertrouwde en doeltreffende comedia dell'arte effecten wordt heel integer en zui ver een kijkje in de keuken van de drie Friezen gegund. Gleon is een feest om naar te kijken door de delicate balans tussen overacte- ren en het onderhuids toch iets schrijnends mee delen. Suver Nu ver maakt mime en theater op z'n best: ongecompliceerd knap, di rect en o zo leuk. INGRID V. FRANKENHUYZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23