Matthaus stijlvol verklankt
Het zoeken van Peter de Ru
Perfectie in Matthaus Passion
Verscheidenheid bij 'Ars'
Adelheid
Roosen
anders dan
anders
KIJK-UIT
Exposities
Concerten
Den Haag
Leiden
Amsterdam
Rotterdam
VRIJDAG 24 MAART 1989
KUNST
PAGINA 23
Ex Animo
De Matthaus Passion van Bach, uitgevoerd
door de Chr. Oratorium Vereniging 'Ex Ani
mo' onder leiding van Wim de Ru met mede
werking van Lisette Emmink, sopraan, Rita
Dams, alt, Chris van Woerkom, tenor-evan
gelist, Alex Vermeulen, tenor, Cor Niessen,
bas (Christus-partij). Joep Bröcheler, bas,
Joop Brons, orgel, Aart Bergwerff, continuo-
orgel, Freek Borstlap, viola da gamba, en
het Randstedelijk Begeleidingsorkest. Ge
hoord in de Stadsgehoorzaal op 23 maart.
tweede dirigent. Waarschijnlijk
om praktische redenen wordt dit
nooit
LEIDEN - De Matthaus Passion
van Bach is evenals andere pas
sies uit die tijd geen muziekstuk
op zichzelf. De lijdensgeschiede
nis van Jezus zoals die door Matt
haus beschreven is wordt als het
ware meebeleefd door de gelovi
ge toeschouwer, die nadenkt over
de zin van dit alles. Vele aria's en
koren geven een persoonlijke
kleur aan het bijbelverhaal en het
is bekend hoe Bach in de noten
vaak letterlijk vasthoudt aan wat
de tekst beschrijft.
Gisteravond gaf de dirigent van
Ex Animo, Wim de Ru, er blijk
van dat hij ook het verhaal had
bestudeerd. Allerlei gevoelens
kwamen naar voren van een
zaamheid en woede, maar ook
van dankbaarheid en aanvaar
ding. Aardig was het contrast in
het openingskoor in het vraag en
antwoorspel tussen de twee ko
ren, aangevuld door het jongens
koor met het bekende 'O, Lamm
Gottes unschuldig'. Nog meer ef
fect zou verkregen worden door
de twee koren en orkesten aan
verschillende kanten van de zaal
te plaatsen, eventueel met een
Ook solistisch werden er be
trouwbare bijdragen geleverd
door Lisette Emmink, Rita Dams,
Alex Vermeulen en Joep Brö
cheler (respectievelijk sopraan,
alt, tenor en bas). De tenor Chris
van Woerkom onderscheidde
zich als evangelist door zijn door
leefde voordracht, zoals in het
'Eli, Eli, lama Sabachtani', dat
door de bas Cor Niessen even in
dringend werd vertaald in de
Duitse versie als Christus roept:
'Mein Gott, mein Gott, warum
hast du mich verlassen?'
Het Randstedelijk Begelei-
dingsorkest bewees weer eens
zijn waarde in de vele begeleidin
gen. Vooral de hobo's en fluiten
kwamen solistisch eensgezind uit
de verf. De tenoraria 'Geduld',
waarin Bach duidelijk een cello
voorschrijft, werd op viola da
gamba gespeeld. Waarschijnlijk
was het voor de gambist niet lo
nend om alleen te komen voor de
enige originele gamba-aria:
,Komm siisses Kreuz.' Dus van
daar.
Ondanks de concurrentie van
een naburig koor met hetzelfde
programma (o wonderlijke plan
ning) bleek de Stadsgehoorzaal
goed gevuld. Misschien met min
der sfeer dan in een kerk, maar
die werd wel bereikt door de mu
ziek zelf, waarbij het slotkoor
sommige sopranen in de zaal er
toe uitnodigde zachtjes mee te
zingen.
FRANK DEN HERDER
LEIDEN - Peter de Ru ziet zijn
werk als kunstenaar in de laatste
twee decennia "als een schilder
kunstig onderzoek naar de zin van
het bestaan, vanuit een emotionele
benadering en diep geworteld in on
ze Europese schilderkunsttraditie".
En hij voegt daaraan toe: "Ik zal het
waarschijnlijk nooit vinden maar
het zoeken houdt me op de been.
Het is een interessante tocht langs
illusies, hoop, verwachtingen een
dagdromen, welke voor mij veel
meer waard zijn dan de werkelijk
heid".
De expositie bij Time is Art laat
schilderijen zien die het resultaat
zijn van De Ru's ontwikkelging in
de afgelopen twee jaar. Aan de hand
van een indrukwekkende lijst van
tentoonstellingen kan men vaststel
len dat het Leidse kunstenaar bij
zonder actief is, maar de afgelopen
jaren heeft hij zelden alleen in zijn
woonplaats of in de naaste omge
ving geëxposeerd. Voor een een-
manspresentatie moet ik in mijn
herinnering teruggaan tot 1982,
toen De Ru in Leiderdorp zijn met
emotie geladen, gecalligrafeerde te
kens toonde. Binnen een tijdspanne
van zeven jaar gaat de ontwikkeling
natuurlijk verder en daarom is het
niet zo verwonderlijk dat hij na de
monochrome werken die ik kende
nu met zeer kleurrijk werk naar bui
ten treedt. Bovendien maken de re
cente schilderijen dat Peter de Ru
sterk vanuit hetzelfde basis-idee
werkt, vanuit het onbewuste.
Intuïtie leidt de kunstenaar naar
een bepaald kleurgebruik of pen
seelstreek. De Ru combineert zijn
gevoelsmatig geschilderde portret
ten of 'sfeerbeelden' met egaal ge
kleurde doeken. Een werk kan sa
mengesteld zijn uit vier of meer
stukken die wat betreft gevoel en
kleur"bij elkaar passen. De huidige
opstelling is afgestemd op de beslo
ten ruimte van de galerie, hetgeen
een prachtig beeld oplevert. Een
veelluik tegen de achterwand be
staat uit drie portretten en drie cor
responderende kleurvlakken daar
onder. Het middelste gezicht ziet
men frontaal en de twee andere por
tretten zijn voor drie-kwart weerge
geven - een naar links en naar rechts
gericht. Met vlotte, soms ruwe, pas-
teuze toetsen modelleert De Ru zijn
koppen, waarbij zowel de structuur
van de verf als de kleur een sterke
emotie overdragen. Een losse
streek kan een gezciht een spreken
de uitdrukkging verlenen, soms
ook bestaat een portet uit een her
kenbare helft en een abstract deel.
Het bijzondere van deze werken
schuilt in sterke eenheid en samen
hang van schilderijen onderling en
de grote concentratie die voelbaar
Bachkoor Holland
Matthëus Passion van J.S. Bach, uitge
voerd door het Bachkoor Holland, het
Haags Matrozenkoor, en leden van het Re
sidentie Orkest. Solistische medewerking:
Marianne Koopman, sopraan, Sylvia Schlü-
ter, alt, Peter Bartels, tenor, (Evangelist),
Karl Heinz Brandt, tenor, Hermann Christian
Polster, bas (Christus), Ulrik Gold, bas, Ben
de Ligt, viola da gamba en Hans Broekman,
orgel. Het geheel onder leiding van Charles
de Wolff. Gehoord in de Pieterskerk op don
derdag 23 maart.
LEIDEN - Wie naar een uitvoe
ring van de Matthaus Passion
door het Bachkoor gaat, weet pre
cies wat hem te wachten staat:
een traditioneel, meestal zeer
stijlvolle uitvoering door een
koor dat een reputatie heeft hoog
te houden. Binnen dat kader ver
schilt zo'n uitvoering slechts in
details van vorige jaren, en zijn
grote verrassingen niet te ver
wachten. Het is ook juist die tra
ditie die zovelen naar de Pieters
kerk doet gaan, als een muzikale
bedevaart.
Ook dit jaar werd het talrijke
publiek niet in zijn verwachtin
gen teleurgesteld. Het koor lever
de weer een staaltje van perfecte
koorzang, homogeen en transpa
rant, in een volmaakte, haast te
perfecte discipline zingend. Een
soort gestroomlijnde perfectie
die eerder bewondering dan emo
ties opwekt.
Het tempo leek wat rustiger te
zijn dan in andere jaren, zonder
dat overigens de voortgang van
het verhaal daardoor belemmerd
werd. Peter Bartels, een vaste ver
schijning bij het Bachkoor, zong
als vervanger van de ziekgewor-
den Kurt Equiluz de partij van de
Evangelist, en deed dat zeer beel
dend en met nauw bedwongen
emotie. Weinig elegant overigens
dat deze wijzinging niet vooraf
aan het publiek was meegedeeld,
Zo min als bekend werd gemaakt
dat Karl Heinz Brandt nu de te
nor-aria's voor zijn rekening nam,
een taak waartegen hij niet in alle
opzichten leek opgewassen. Mari
anne Koopman en Sylvia Schlü-
ter zongen hun aria's met grote
expressiviteit, maar pasten wat
volume betreft niet voldoende bij
elkaar. In het duet 'So ist mein
Jesus nun gefangen' overheerste
de alt daardoor, hoewel de stem
men op zichzelf uitstekend bij el
kaar pasten. Hermann Christian
Polster was een beheerste Chris
tus, en Ulrik Cold een dramati
sche bas, die in zijn aria's zijn ope-
ra-afkomst niet verloochende.
De begeleiding lag in de vak
kundige handen van leden van
het Residentie Orkest, die in hun
solistische bijdragen een grote
verscheidenheid aan opvattingen
omtrent het spelen van barok
muziek demonstreerden. Van
daag werd deze uitvoering, die nu
nog enigszins het karakter van
een generale repetitie had, her
haald.
MIES ALBARDA
Een abstract werk van Fanny Mazure, te zien op de expositie bij 'Ars'.
(foto Henk Bouwmar
Expositie met werk van Ars-leden, t/m 2 apri
Ars Aemula Naturae, Pieterskergracht 9, Le
den, Openingstijden dagelijks van 13-16 uu
LEIDEN - Zevenentwintig Ars-le
den presenteren in vier zalen van
het Leids schilder- en tekengenoot
schap aan de Pieterskerkgracht
werk dat zich zoals gebruikelijk
kenmerkt door een verscheiden
heid aan technieken en benadering.
De tentoonstelling omvat, behalve
tekeningen, schilderijen en aquarel
len, ook sculptuur, weefsels, textiel-
collages, foto's en vooral veel wer
ken in gemengde techniek. Opval
lend is echter de ondervertegen
woordiging van de grafiek.
DEN HAAG/LEIDEN De Russische ambassadeur in Nederland, Alexander Chïkvaidze, kreeg gisteren
Haag een schilderij aangeboden van de Leidse kunstschilder Fred Hansen (rechts). Het schilderij vormt het sym
bolische begin begin voor de bouw van een vredesstad, Europolis, in het vorig jaar door een aardbeving zo zwaar oude bekenden.
NANCY STOOP getroffen Armenië. (foto anpi
Wat betreft de benaderingswijze
en onderwerpkeuze heeft een der
gelijke gevarieerde expositie van
oudere en jongere kunstenaars ie
dereen wel iets te bieden. Twee be
zoekers op leeftijd konden weinig
waardering opbrengen voor enkele
non-figuaratieve bijdragen, maar
gelukkig voor hen en anderen die
meer voelen voor herkenbaarheid
en 'degelijk vakmanschap' zijn er
genoeg voorbeelden hiervan te vin
den. En hoewel de verhouding tus
sen abstract en figuratief werk niet
evenredig is, lijkt het er bij deze pre
sentatie op dat de eerste categorie
ruimer vertegenwoordigd is dan
voorheen.
in de behandeling van bepaalde
onderwerpen, zoals het landschap,
zijn duidelijke contrasten te ont
dekken. Evenals Ben Havers volgt
Popco Bakkers met zijn gezicht op
Warmond de meer traditionele op
vattingen over de uitbeelding van
de natuur. Lucia Steinbach en Jo-
han Timmers daarentegen kozen
voor een vrije verbeelding van het
landschappelijke element in hun
werk. Het schilderij van Timmers
laat daarbij zien hoe hij bij de weer
gave van een berglandschap naast
de atmosfeer ook 'de illusie van
ruimteljkheid wil opwekken door
een niveauverschil in de composi
tie. De kleurnuances en de levendi
ge behandeling van de partijen leve
ren daarbij een mooi beeld op.
De natuur inspireerde ook de
beeldhouwers Goke Leverland en
Gerda van den Bosch. Beide zoch
ten hun onderwerpen in de dieren
wereld, hetgeen resulteerde in de
beelden van een pasgeboren veulen
een teckel en een levensechte gans.
Dit laatste werk van Van den Bosch
onderscheidt zich door de fijne de
taillering, terwijl Leverland juist
ruw geboetseerde vormen gebruikt.
Elk van de bijna vijftig geëxpo
seerde werken heeft een element
dat in het oog springt; in het stille
ven van Erica de Wit is dat de leven
dige penseelstreek die haar boeket
een zekere dynamiek verleent en bij
het winterlandschap van Barbara
Hoying is het de symboliek van de
boom. Daarnaast biedt de ledenten
toonstelling van dit voorjaar het
Den vertrouwde beeld dat past in de Ars-
traditie - een ontmoeting met veel
NANCY STOOP
'Van top tot teen te trillen' van Clarice
Lispector door Theater Persona. Soloto
neel van Adelheid Roosen. Regie Mar
cello Meuleman. Gezien in het LAK Thea
ter op 22 maart.
LEIDEN Een solovoorstel
ling van Adelheid Roosen on
der regie van Marcelle Meule
man belooft al bij voorbaat een
boeiend geheel en in elk geval
anders dan anders te worden.
Wat dat laatste betreft: aan die
verwachting werd al in de eer
ste minuten voldaan op een ma
nier die de toeschouwer soms
in het ongewisse liet over het
feit of het hier een geënsceneer
de opening betrof of echt de on
wennigheid van de allereerste
voorstelling (zoals Roosen het
ook zelf aan haar publiek ver
klaarde). Aan de andere kant
liet Roosen er ook geen twijfel
over bestaan, dat zij onder de
schijn van improvisatie een dia
loog met het publiek kon aan
gaan.
De eigenlijke monoloog is een
bewerking van de novelle 'Het
üur van de ster' van Clarice
Lispector, een deprimerend
verhaal over de confrontatie
van een eenvoudig meisje met
de alledaagsheid van het be
staan. Dit gegeven bond regis
seurs en actrice aan strakkere
regels en bleek soms ook teveel
verhalend karakter te bezitten
voor een effectieve dramatise
ring. In de regie werd dit tegelij
kertijd onderstreept en onder
vangen door het verhalende ele
ment niet te vermijden, noch in
de intonatie, noch in de nadruk
kelijke aanwezigheid op het to
neel van uitgeschreven teksten.
Het gevaar bestaat echter dat de
doorbreking van dit patroon,
vooral door het bij tijd en wijle
onderbreken van de vertelling
om de vertelster zelf het woord
te geven, iets krijgt van een truc
om een verslappende aandacht
te voorkomen en de concentra
tie van het publiek opnieuw op
te bouwen.
Ook de nu eens te duidelijk ge
regisseerde, dan weer te na
drukkelijk nonchalante speel
stijl die Roosen in de vertelling
zelf ontplooide, kreeg soms iets
gekunstelds, hoewel zeker op
dat punt rekening moet worden
gehouden met het feit, dat het
hier echt de allereerste voorstel
ling betrof. Als geheel blijkt
'Van top tot teen te trillen' de
gang naar het LAK Theater ze
ker waard, ook voor diegenen
die bij andere gelegenheden
door het zeer eigen stijltje van
Roosen geïrriteerd raakten. En
kele kleine coupures kunnen
echter geen kwaad.
PAUL KORENHOF
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat, 'De Turkana, herders van Noordwest
Kenia', t/m 2/4; di. t/m za. 10-17 uur. zo. 13-
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie
- Hooglandse Kerkgracht 17, 'Boren en gra
ven in onze aarde', over ontginning en
grondstoffen, t/m 30/4; ma t/m vr 10-17 uur,
zo 14-17 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin
gel 28-32, 'Leiden in gaslicht', een stad in
verandering 1800-1900, t/m 44/6; ddi t/m za
10-17, zo 13-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di. t/m za. 10-16 uur
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
uur. za. 12-17 uur.
Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse
Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan
Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe-
zoek na afspraak, tel.146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Kunststichting AZL - Gebouw 1, Rijnsbur-
gerweg 10, schilderijen en tekeningen van
Jules van der Vuurst de Vries, tot 28/4; dag.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg (in de
blauwe gang), Agatha Westerbos met aqua
rellen, t/m 15/4.
Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8,
verkooptentoonstelling Irma Roefs-de Wit,
tevens expositie van Japanse kamerscher
men en een aantal Sung-kommen, tot eind
n, tot 22/4; ma t/m v
Restaurant 'De Koekop' - Lange Mare. ex
positie beeldend kunstenaar Bernie Autse-
ma, t/m 28/3.
Sturing en Samenleving - Maresingel 3, ex
positie Ellen van Toor, schilderijen, etsen en
gemengde technieken, t/m 12/5; te bezichti
gen tijdens kantooruren.
Fotogalerie De Kleine Klup - fs
Expositieruimte Caecilia - Caeciliastraat 18,
linosneden van Coccie van Duyn, tekenin
gen van Marjolein Groustra, poëtische land
schapscollages van Ama Loonstra en t(
ningen en olieverfschilderijen van Alex Ver-
duyn, t/m 5/8.
Verzorgingstehuis 'Rijn en Vliet' - Aaltje
Noorderwierlaan 1, tentoonstelling 'kunst
65-plus', t/m 17/4; dag. 10-17 uur.
De Waag - Aalmarkt 21foto-tentoonstelling
in kleur en zwart-wit van leden van de Leid
se Amateur Fotografen Vereniging, t/m 9/4;
Bilderdam
Op 6 lokaties rondom de brug van Bitder-
Zuid-Holland. t/m 27/3.
Leiderdorp
Restaurant Elisabeth Ziekenhuis - Simon
Smitweg, Coby Wieringa-Bus met gemeng
de technieken op papier, t/m 14/4; ma t/m vr
8-17.30 uur, za en zo 9-15 uur.
Gemeentehuis - Statendaalder, Brigitte Wa-
woe met beelden en Louis Vorkink met wer
ken op linnen en papier, t/m 27/4; ma t/m vr
Noorden
Hotel-restaurant 'De Watergeus - Simon
van Capelweg 10, L.A. Clarenburg expo
seert unieke foto's van het Niewkoopse na
tuurgebied, van 27/3 (opening van 12-15
uur) tot 19/6; dag. vanaf 10.00 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling
'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijnsburg',
vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur.
Voorschoten
Ambachts- en Baljuwhuis - Voorstraat 12,
expositie Tuin op zolder' van de Voorscho-
tense Kunstkring, met o.a. aquqrellen van
Sierk Schröder en grafiek van Yoka Voor-
bach, t/m 27/3; dag. van 14-17 uur.
Ennik met polystyreendrukken. M
t/m vr 13-17 uur, za 10-17 uur, 2e Paasdag
13-17 uur.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat 38, expositie
handbeschilderde eitjes (Polen, China, Ets-
gebergte) van o.a Ton de Kruyf, Wil Corne-
lisse, Marga Vingerhoed, Heily Bieringa
li 19-21 uur, wo 10-12 uur,
o do z
14-16 u
Vereniging Het Oude Raadhuis - Dorps
straat 36, expositie versierde eireren: 'Ku-
Kle-Kunst...zo'n ei leggen dat is kunst', van
Marijke Dekker, Ans Oosterbaan, Tine Wijn-
ands en vele anderen, t/m 30/3; wo do zo
14-16 uur. za 11-16 uur.
Wassenaar
Cultureel Centrum Warenar' - Kerkstraat
65. expositie beeldende kunstenaars Ineke
Augustijn, Carla Danen, Reina Enschede,
Puck Hamaker en Liet Steenbergh, teo
17/4; ma t/m vr 9-16 uur en tijdens evene
menten.
De violiste Reinette Thiadens, de klarinettist
Gerard Zuyderhof, de celliste Emmy Scha
ling en de pianiste Margaret Krill geven van
avond een concert in de Burcht. Zij treden
op als Key Ensemble, dat muziek uit de pe
riode van 1750 tot heden speelt. Het pro
gramma bestaat ditmaal uit moderne com
posities. Het vermeldt de namen van Alex
Manassen, Daan Manneke, Jacqueline
i Paul Hindemith.
Het wekelijkse lunchconcert bij K&O wordt
donderdagmiddag verzorgd door de violist
Silvain Kroon en de pianist Vincent Kroon-
12.45 uur.
De violiste Emmy Verhey en de pianist Fré-
déric Meinders treden vrijdagavond 31
maart in de Leidse Stadsgehoorzaal op. Het
betreft het laatste concert van de door K&O
georganiseerde Beethoven-cyclus. Het pro
gramma vermeldt de laatste drie viool-sona
tes, waaronder de Kreutzer-sonate, van
Ludwig van Beethoven. (Kaarten bij K&O
verkrijgbaar). Aanvang 20.15 uur.
Emmy Verhey, volgende week
vrijdagavond in de Stadsgehoor
zaal. (foto ANP)
Pop
een concert in het LVC. Leden v
Bodies maakten eerder deel uit van Blue
Murder. Maarten van der Ploeg, Rogier van
der Ploeg en Ruy Tajiri hielpen mee aan de
schepping van vijf elpees en de hit Talk, talk
talk' voordat Blue Murder twee jaar geleden
verdween. Onlangs is de eerste single van
Astral Bodies uitgebracht. Het geluid van
deze groep wordt duidelijk herkenbaar ge
noemd. Aanvang 22.00 uur.
(Vanavond treedt in het zoldercafó van het
LVC de Amsterdamse heavy-metal-forma-
tie Donor op. Heavy metal met zowel melo
dieuze- als trashinvloeden. Aanvang 23.30
uur)
De uit vijf vrouwen bestaande Leidse forma
tie Lovecramps treedt dinsdagavond in het
muziekcafé The Jam op. De groep bestaat
uit Vera van der Poel (zang), Karin Klebe
(synthesizer), Monique Voulon (basgitaar).
Syama de Jong (drums) en Francien de
Zanger (gitaar). Lovecramps speelt uitslui
tend zelfgeschreven nummers. Aanvang
22 00 uur.
In de Droomfabriek kan woensdagavond
The Strain worden beluisterd. The Strain,
gevormd door vijf popmuzikanten uit de
Leidse regio, heeft een repertoire van zelf
geschreven nummers. De muziek is een
combinatie van rock, pop en wave. De tek
sten zijn poëtisch of gaan op actuele onder
werpen in. Aanvang 22.00 uur.
(Morgenavond treedt in de Droomfabriek
het duo Ricardo Insunsa en Georgia Diaz,
resp. gitaar en zang, op. Klassiek-populair
Braziliaanse muziek met heldere jazz-in-
vloeden, zo luidt de omschrijving. Aanvang
22.00 uur)
Jazz
In de Waag. Aalmarkt 21. treedt voor Hot
House het Burton Greene quartet op. Het
kwartet bestaat uit Burton Green (piano),
Paul Stocker (saxen), Raoul van der We.de
(bas, cello), Clarence Becton (drums). Zij
westerse en meer ouderwetse jazz-elemen-
ten en meer ouderwetse jazz-elementen uit
hun instrumenten. De avond begint om plm.
Circustheater
za 25, 20.15 uur; Marco Bakker en Laurens
van Rooyen: 'Duet'.
ma 27, 13.30 uur; Louis van Dijk (piano)
mmv Orkest Dick Bakker en The Jody Sin
gers: 'Musica di Gloria',
do 30, 20.15 uur; "Bloemen voormu
ziek programma rondom Lennaert Nijgh,
presentatie Karin Bloemen.
Diligentia
14.30 uur; Het Nationale Toneel:
'Kontinue Klassiek', door Bart Kiene (spel
en zang) mmv Jaap Dieleman (piano),
di 28,12.45 uur; Liesbeth List mmv Rob van
Dijk (piano): 'List Nu'.
di 28, 20.15 uur; concert Osias Wilensky
(piano), werken van Wilensky, Stravinski.
Tauriello en Ginastera.
wo 29, 20.15 uur; De nieuwe Snaar met:
Leidse Schouwburg
vr 24, za 25, 20.15 uur; cabaretvoorstelling:
'Kouwe drukte', met Brigitte Kaandorp,
di 28,14.30 uur; kindervoorstelling: 'Alice in
Wonderland', door Toneelgezelschap Ivon-
ne Lex.
wo 29, 20.15 uur; fanmilievoorstelling: 'Sca-
pino Ballet' met Nieuwe balletten van Hans
van Maanen en Ed Wubbe.
do 30. 20.15 uur; Theaterkollektief Malper-
tuis met: 'Metamorfose', van Kafka.
LAK-Theater
wo 29, do 30,20.30 uur; Mlmegroep Su-
ver Nuver speeft: 'Gleon'.
Micro-Theater
do 30. 20.30 uur; voorstelling: 'De dame uit
de provincie', van Edward Albee. door Tuin
zonder vensters.
Koninklijke Schouwburg
vr 24, za 25, zo 26,18.00 uur; Het Nationale
Toneel: 'Nacht vlak voor de bossen', van
Bernard-Marie Koltès.
vr 24, za 25, di 28, wo 29. do 30. 20.15 uur;
Het Nationale Toneel: 'Le Bourgeois Gentil-
homme', van Molière, met o.a. Gees Unne-
bank, Victor Löw, Elsje de Wijn e.a.
Carré
dag. (beh. ma) 20.15 uur. zo ook 14.00 uur;
Musical 'Bamum', met o.a. Mike Burstyn,
Fred Butter en Marloes van den Heuvel.
Concertgebouw
vr 24, 19.30 uur; Nederlands Philharmo-
nisch Orkest olv Anton Kersjes mmv solis
ten, Toonkunstkoor Amsterdam en het Ro
der Jongenskoor; Mattheus Passion van
J.S. Bach.
za 25,14.00 uur; Nationaal Vioolconcours -
Nationaal Jeugd Orkest olv Adam Gatehou
se, finale en prijsuitreiking,
za 25, 20.15 uur; concert Glenn Miller Revi
val Orchestra.
ma 27. 20.15 uur; Orkest van de 18e Eeuw
olv Frans Bruggen, mmv Nederlands Ka
merkoor en solisten, 'Die Hohe Messe' van
J.S. Bach.
C.C. Amstelveen
di 28, 20.15 uur; voorstelling: 'Gilles', van
Hugo Claus, met Jan Declair.
wo 29. 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam
speelt: 'Medea', van Euripides, met Kitty
Courbots, Joop Admiraal, Sigrid Koetse e.a.
do 30, 20.15 uur; Eric Schneider en Kiki
Classen in: Taboe', van Manzan.
Muziektheater
za 25, do 30.20.15 uur. ma 27. wo 29.14.00
uur; Het Nationale Ballet in The sleeping
beauty', mmv Nederlands Ballet Orkest olv
Roelof van Driesten.
zo 26,13.30 uur, di 28,20.00 uur; De Neder
landse Opera: 'II barbiere di Siviglia' v
Nieuwe de la Martheater
vr 24. za 25. zo 26.20.15 uur; 'De verbroken
code', met Willem Nijholt, Diana Dobbel-
man, Anita Menist, Dick Woudenberg e.a.
wo 29, do 30, 20.15 uur; optreden Martine
Bijl met begeleiding van het combo Henk
van der Molen.
Stadsschouwburg
vr 24. za 25, 20.15 uur; RO-Theater speelt:
'De weerstaanbare opkomst van Arturo Ui',
met o.a. Lou Landre, Hajo Bruins, Eric van
den Donk e.a.
ma 27 t/m do 30, 20.15 uur; Het Nationale
Toneel met: 'Hebriana', met Anne-Wil Blan-
kers, Wil van Kralingen, Guido de Moor e
De Leidse formatie Lovecramps, dinsdagavond
harmonisch Orkest olv James Colon, i
Philharmonisch Koor Toonkunst. Kleinkoor
Toonkunst en Rotterdams Jongenskoor,
werken van o.a. Bach,
ma 27, 11.00 uur; ochtendconcert met The
Deep River Quartet en The Gangbusters.
do 30, 20.15 uur; concert Rotterdams Phil
harmonisch Orkest olv James Colon met
Mitsuko Uchida (piano), werk van Mozart e
Strauss.
Luxor Theater
di 28, wo 29, do 30, 20.15 uur; toneel/caba
retvoorstelling: 'De Flessentrekker', met Ar
jan Ederveen en Tosca Niterink.
Rotterdamse Schouwburg
za 25.20.15 uur. zo 26.14.30 uur; 'Blue Tat
too". balletvoorstelling door het Scapino Bal-
Robert Prager, Stel Feld e.a.
di 28. wo 29, 20.15 uur; theatervoorstelling:
Jeanne D'Arc'. met o.a. Josine van Dalsum.
do 30. 20.15 uur; 'De weerstaanbare op
komst van Arturo Ui', door het RO-Theater.
Theater Zuidplein
vr 24. za 25, 20.15 uur; toneelvoorstelling:
'De Humorist' met o.a. John Kraaykamp,
Nelly Frijda en Pieter Lutz.