Voorspelbare thema's bij 'Hommage aan Pasolini' ■mi ii 111 iHMim Kunstenaars eren beroemde filmer Gaudl-kiosk(en) in Den Haag Tom Lanoye zelfverzekerde chaoot Negentien architecten dienen ontwerpen in Portugese koorzang 'Baroque Event' in Amsterdam Martie Verdenius laat beslag leggen op boek met liedteksten WOENSDAG 22 MAART 1989 PAGINA 27 ARNHEM (GPD) De aëtrice weigerde mokkend haar hotel kamer te verlaten en de foto graaf (jas, zonnebril) beende enigszins schichtig door het museum. Veertien jaar na zijn dood blijkt de Italiaanse dich ter/schrijver/filmer Pier Paolo Pasolini' (de actrice Laura Bet- ti). De laatste wil de eerste absoluut niet ontmoeten. Vandaar de wat ge spannen sfeer in het Arnhemse Ge meentemuseum rond de opening van een tentoonstelling van de fo- Pedriali en een tentoonstel- door Henk Meurtgeert Pasolini nog steeds aanleiding ling onder de titel .Hommage te geven voor een ruzië-achtige Pasoloni', waaraan 48 kunstenaars sfeer tussen degene die hem vijftien dagen voor zijn geweld dadige dood fotografeerde (de fotograaf Dino Pedriali) en de vriendin die in veel van zijn films speelde en nu actief lid is "van de 'Fondo Pier Paolo .Testamanto del Corpo' (Testament van het lichaam). Ze werden ge maakt op straat en in Pasolini's huis in Chia. Een aantal er van wilde Pasolini gebruiken voor een nieuw project dat hij samen met de foto graaf wilde gaan uitvoeren. Ze to nen hem terwijl hij naakt in zijn ka mer loopt, op bed zit, of leest. Pe- den. driali maakte ze van buitenaf, door De foto's die Pedriali in oktober het raam, alsof de geportretteerde 1975 van Pasolini maakte worden betrapt werd. De foto's krijgen hun gepresenteerd onder de titel waarde niet zozeer door de artistie ke kwaliteit, maar door het feit dat ze laatste zijn die a den gemaakt. meewerken. Het Gemeentemuse um levert daarmee zijn bijdrage aan het Pasolini Festival dat op het ogenblik in de stad wordt gehou- Ad Gerritsen, Lagrima (1989), olieverf op linnen. Pasolini Overweldigend De organisator van de Pasolini-ma- Pasolini's homoseksualiteit, zijn ge welddadige dood in Ostia waar hij een afspraak had met een jongen, het katholieke Italië en sado-maso- chisme - het zijn vooral die kenmer ken uit Pasolini's leven en filmische dat echter niet ge- 'In de Piste' soloprogramma van en door Tom Lanoye. Muziek door het Metastatisch Notekrakersgezelschap o.l.v. Guido Schit ter. Gezien op 21 maart in de Leidse Schouwburg. Frans Brandsen, The Great Passion (1988), olieverfpaneel. nifestatie, de in Arnhem en Venetië werk. die b,enadï"kt, worden in de gevestigde vereniging Arturist van tentoonstelling. Veel anecdotische de Italiaan Adriano Berengo, wilde werken, veel naakt, kruisigingen en met zijn plan voor de tentoonstel- andere religieuze scenes, dood en ling .Hommage aan Pasolom' on- verderf. Humor ook, zoals het dr.e- derzoeken höe ver de invloed van !"lk van Frans Brandsen dat enkele Pasolini in Nederland reikt. Hij masturberende vrouwelijke heili- schreef een groot aantal kunste- toont. De maker plaatste naars in Gelderland en Brabant aan. bidstoeltjeJ- - De reactie was overweldigend. Uit eindelijk moest hij stoppen bij 48 in zendingen, omdat er niet meer ruimte in het museum beschikbaar kon wordert gesteld. Naast kunste naars uit Gelderland en Brabant le verden ook anderen als Mariene Dumas en Herman Gordijn een bij drage. De tentoonstelling in het Ge meentemuseum vertoont veel over eenkomsten met een expositie die nog niet zo lang geleden in een aan tal Duitse en Nederlandse steden te zien was. Daarvoor werd een aantal internationaal bekende kunste naars verzocht een hommage te brengen aan de Duitse kunstenaar Joseph Beuys. Bij die expositie viel op dat veel van de deelnemers niet veel verder kwamen dan de uiterlij ke kenmerken van Beuys als zijn hoed of zijn meest bekende werk. In 'Hommage aan Pasolini' is een zelfde benadering te bespeuren. Voor de voorzitter van de Fondo Pier Paolo Pasolini, de Italiaanse schrijver Alberto Moravia, komt Pasolini's werk als filmer na dat van zijn werk als dichter. Pasolini is in Nederland echter vooral, of mis schien zelfs alleen, filmer, en dat blijkt duidelijk uit de tentoonstel ling. bruikt kan worden door zijn punti ge stalen beslag. Er zijn enkele werken die er uit springen omdat ze het voor de hand liggende ontstijgen. Mariene Dumas bijvoorbeeld maakte een aantal intrigerende illustraties bij een gedicht van Pasolini. Rob de Vries plaatste een hand die een slang vasthoudt op een puntige sok kel. Mozes met de slang die in deze omgeving ook een zweep zou kun nen zijn. Winston Huisman schil derde slechts een grote zwarte kraai omdat Pasolini dat beeld bij hem oproept. Het is de bedoeling dat de exposi tie ook nog in een aantal Italiaanse steden te zien is. 'Testamento del Corpo', foto's van Dino Pedriali en .Hommage aan Pasolini' met werk van onder anderen Mark Brusse, Mcrlene Dumas, Herman Gor dijn, Klaas Gubbcls, Rob de Vries, Al- bert van der Weide en Lee Eun Young. Tot en met 7 mei in het Gemeentemu seum Arnhem, Utrcchtsewcg 87 Arn hem. Open: dinsdag tot en met zater dag van 10 tot 17 uur, zondag van 11 tot 17 uur. Catalogus met foto's van Dino Pedriali 15 gulden. Naar honderd jaar oud ontwerp DEN HAAG (GPD) - "Er is twintig jaar maar wat aangerotzooid met de Haagse binnenstad. Bloemenstalle- tje, hier, bouwwerkje daar en dat al les zonder enige visie". door Ben Jebbink PvdA-raadslid Jaap Huurman kan zich opwinden over het rommelige straatbeeld van Den Haag. Vorig jaar verscheen de nota 'De Kern Ge zond' waarin voorstellen werden gedaan om het straatmeubilair van de stad aan te passen. Jaap Huur man denkt een steentje bij te dragen met zijn voorstel om kiosken te bou wen naar ontwerp van de beroemde Spaanse architect Antoni Gaudi (1852-1926). Na het afronden van zijn stadie (1878) tekende Gaudi in opdracht van een 'projectontwikkelaar' een schetsontwerp voor een kiosk. De bedoeling was dat er tweeentwintig van deze Jugendstil-ontwerpen in Barcelona geplaatst zouden wor den. Het plan werd nooit uitge voerd, omdat de opdrachtgever fail- S liet ging. De tekeningen verdwenen in het archief en niemand besteed de er nog enige aandacht aan. Niemand, totdat Jaap Huurman vorig jaar naar Barcelona ging. Als groot bewonderaar van Gaudi trok hij naar deze stad om bouwwerken i van deze grootmeester te bewonde ren. „In de archieven van het ge meentebestuur van Barcelona heb ik het schetsontwerp voor de kiosk van Gaudi kunnen achterhalen. Er waren al plannen bij het Haagse col lege voor de bouw van een nieuwe kiosk, vandaar mijn voorstel". De gemeenteraad heeft onlangs ingestemd met de bouw van één Gaudi-kiosk. Om de bouw te verwe- zelijken, benaderde Huurman Gau- di'-kenner en architect dr. ir. Jan Molema. De architect ziet het als een grote uitdaging om het ontwerp van Gaudi uit te werken. Of hij niet liever zelf een ontwerp had willen bedenken? „Ik zie geen verschil. Een opdrachtgever komt naar je toe met een aantal eisen, die ik zelf in vul. Dat is nu ook het geval. Wan neer ik zelf een ontwerp had mogen maken, had ik altijd een kiosk ge maakt in de stijl van Gaudi. Het re sultaat is dan bijna hetzelfde. Maar ik noem mij geen Gaudi-specialist, want anders ga ik ongelooflijk op mijn bek als het bouwwerk niet lijkt op de oorspronkelijke schets". Bloemenstal Het ontwerp zou voor verschillende doeleinden kunnen worden ge bruikt, maar Gaudi dacht in de eer ste plaats aan een bloemenstal, ge combineerd met openbare toiletten. Ook zou er aan de hand van thermo- en barometer informatie cor van de stad Barcelona in ge dachte had toen hij het ontwerp op papier zette, vindt Huurman dat zijn kiosk wel op z'n plaats is in de Haagse binnenstad van ruim een eeuw later. „In Den Haag zijn, net als in Bar celona, veel voorbeelden te vinden van bouwwerken in de Jugendstil of Art Nouveau. Maar er zitten ook promotionele aspecten aan het plan. In 1992 heeft in Den Haag de Floriade plaats. In Barcelona ge beuren in dat jaar ook belangrijke dingen (Olympische Spelen). Het is van belang dat we dan internatio naal scoren". Huurman hoopt dan ook dat het niet blijft bij deze ene kiosk. Hij heeft grootse plannen voor meer Gaudi-kiosken in de Haagse Bin nenstad. Hoeveel het project gaat kosten weet hij niet precies. „Het is voorlopig nog natte- vingerwerk, maar de bouwkosten van deze kiosk zullen zich vermoedelijk be wegen tussen de 50 en 250 duizend gulden. Dat hangt af van het materi aal dat gebruikt wordt". LEIDEN Loftuitingen zijn Tom Lanoye vooruitgesneld. Je krijgt de indruk dat deze als 'Dui zendpoot' aangekondigde Zui derbuur een soort Vlaamse krui sing tussen Freek de Jonge, Youp van 't Hek en Jules Deelder is. In één persoon zijn in hem een schrijver, performer, zanger, ac teur en cabaretier verenigd. 'Dat is nogal wat', denk je dan, en vol verwachting klopt ons hart om met het fenomeen Tom Lanoye kennis te kunnen maken. De on dertitel van het programma: 'Li terair Show-Variété voor Waan zinnige Solist in A-Majeur', doet al het ergste vrezen. En inder daad, 'In de Piste' valt niet een beetje tegen, het valt zelfs bar te gen. Tom Lanoye blijkt een zelf verzekerde chaoot, die in een ra zendsnel tempo een onvoorstel bare hoeveelheid ongein over het publiek uitstort. Met enige goede wil is het hoge tempo van de voorstelling nog wel bewonderendswaardig te noemen. Het programma duurt krap tweemaal drie kwartier. In dit geval méér dan genoeg - hoe wel een Vlaming toch zou moeten weten, dat een Nederlander graag waar voor zijn geld krijgt. Ook de vocale mogelijkheden van Tom Lanoye dienen in positieve zin vermeld te worden, evenals de pittige achtergrondmuziek (op band) bij zijn programma. Maar daarmee is dan ook echt alles ge zegd. Zijn humor straalt een irritante vorm van zelfgenoegzaamheid uit. Tom Lanoye zal het allemaal wel eens even zeggen. Veel seks, een paar goedkope uitnodigingen tot publieksparticipatie, en een paar pogingen om het racistisch en anti religieus uit de hoek te ko men. Samenhangloze flauwekul wordt hier onder het mom van ab surde humor gepresenteerd. Op merkingen over okselhaartrans- plantatie, tampons met een touw tje, een lampekap met voorhuid jes enz. enz. passeren de revue: in een verhaal, gedicht of lied. Daar naast zijn er grappen in de trant van: 'het enige goedaardige aan Reagan waren zijn gezwellen en die hebben ze steeds weggesne den'. Wie van dit soort 'humor' houdt, had gisteravond naar de schouw burg moeten komen. Dat had ove rigens makkelijk gekund, want er waren nog genoeg stoelen onbe zet. Ook al was er dan niet echt veel publiek in de zaal aanwezig, was er desondanks met regelmaat gelach hoorbaar. Zelfs weerklonk er af en toe een behoorlijk ap plaus. Dat betekent dus dat niet iedereen dit een beschamend slecht optreden heeft gevonden; het zij hier eerlijkheidshalve ver meld. WIJNAND ZEILSTRA Zo ongeveer moet de kiosk t i Den Haag uit gaan Voor expositie in Fort Asperen Concert door het Portugees koor 'Orfeon Academico de Coïmbra' o.l.v. Virgilio Ca- seiro met werken van Portugese componis ten. Gehoord op 21 maart in de Lokhorst- LEIDEN Het inzingen van het koor duurde wat lang. Vooral om dat wij als bezoekers er niet bij mochten zijn en op de gang moes ten wachten. Het academisch kwartiertje bleek een Portugees halfuurtje te zijn. Maar iedereen bleef blijmoedig kijken, zeker toen de ongeveer vijftig zwartom- mantelde koorleden binnen schreden. Het studentenvaandel met piek en kleurige linten werd fier geheven vóór het in optocht gezongen 'Gaudeamus Igitur' uit. Onmiskenbaar universitair. 'Orfeon' is op tournee door Eu ropa en brengt een tegenbezoek aan het Leidse koor 'Het Zingend Hart', dat afgelopen zomer enkele dagen in Coïmbra doorbracht. In een wat gespannen sfeer opende het koor met geestelijke werken van Portugese componisten als o.a. Pedro de Christo (uit de 15e/16e en 17e eeuw). De moeilijk heidsgraad van de muziek bleek vooral uit de oppassende en wat schoolse manier van zingen. In zetten na en door elkaar, ritmi sche acrobatiek, variatie in sterk tegraden het was er allemaal. Maar het klonk nog niet vrij en los. Misschien was dat wel de dwingende hand van de maestro. Recht uit een stripverhaal gelo pen was deze fijn bebaarde en ijdel behaarde professor Virgilio Caseiro. Hij was trots op zijn koor en boog nederig voor het publiek. Zijn aankondigingen in het En gels (bij gebrek aan programma boekje) waren totaal onverstaan baar maar charmant. Ter welkome afwisseling van de geestelijke muziek werden volksliederen en meer heden daagse composities gebracht. Een beetje tekenend voor de op de loer liggende verveling vond ik wel. dat de meeste bijval geoogst werd met buitenmuzikale effec ten. Niet het muzikale gehalte van de uitvoering zelf, maar het ver rassend gebruik van dierenmas- kers werd toegejuicht. De Fado is een Portugese lied vorm die in de loop van de 19de eeuw is ontstaan. Een gewone gi taar en een zg. 'fado-gitaar' met een mandoline-achtige klank be geleiden de solozang. De dirigent ontpopte zich na de pauze tot een Fado-zanger met een warme bari- tonstem. Hij werd afgewisseld door een tenor. Het koor had de zwarte mantels tot aan de kin om zich heen gedrapeerd en zat als luisteraar op het podium. De heel eigen aard van deze vaak wee moedige liederen, waarin elke frase haast met een ingehouden snik eindigt, de ontroerende, zachte klanken die afwisselen met wat opgewekter zang. dit al les was heel bijzonder om naar te luisteren. In grote verbroedering werd er tenslotte afscheid genomen van het publiek: de Fado-solisten, het Orfeon-koor en Het Zingend Hart vonden zich in een samengezon- gen lied over Coïmbra. MONICA SCHIKS het feit dat Gaudi het Catalaanse de- ge^ worden verschaft. Ondanks LEERDAM (ANP) Negentien ar- chitecten en beeldende kunste naars, onder wie beroemdheden als Andrea Branzi uit Italië, John Hej- duk uit de Verenigde Staten, de Pool Daniel Libeskind en de West duitser Stefan Wewerka, hebben hun ontwerpen ingediend voor de internationale tentoonstelling .Ar chitectuur en Verbeelding' die van 4 juni tot en met 10 september in Fort Asperen wordt gehouden. Tot de deelnemers behoren ook drie jonge architecten uit de Sovjetunie. Gelijktijdig wordt in de Kijk- schuur in Acquoy .Ideeënstroom' gehouden met werk van bouwkun- destudenten van de Nederlandse universiteiten en hogescholen aan wie was gevraagd een nieuwe be stemming voor het fort te ontwer pen. De hele manifestatie wordt ge leid door Jan Brand. Deze stelde voor de expositie in het fort samen met Han Janselijn het boek samen over onverwachte raakvlakken tussen bouwkunst, beeldende kunst en design. De his torische samenhang tussen bouw kunst en andere visuele kunsten wordt er in weergegeven. Ingegaan wordt op het werk van 55 belangrij ke architecten en kunstenaars als Adolf Loos, Brancusi, Van Does burg, Le Corbusier, Rietveld, Fon- tana, Koolhaas, Libeskind en Coe- nen. Internationale deskundigen schetsen ook de algemene ontwik keling van stijlen sedert 1900 aan de Pianoduo Labèque in Concertgebouw AMSTERDAM (ANP) - Het Franse Het duo beschikt over een uitge- pianoduo Katia en Marielle Labè- breid repertoire waarop niet alleen que treedt op 2 april in de serie werk van oudere componisten als Meesterpianisten op in de Grote Bach en Mozart, maar ook dat van Zaal van het Concertgebouw in Am- 20-eeuwse componisten als Stra- hand karakteristieke projecten van deze architecten. Het is voor het eerst dat in Neder land zoveel architecten meedoen aan een tentoonstelling als nu in Fort Asperen is voorbereid. Voor het eerst is in ons land werk te zien van Juan Navarro Baldeweg uit Spanje, die opdracht heeft voor het paviljoen voor de Olympische Spe len in 1992 in Barcelona, Georges Descombes uit Zwitserland en de eerder genoemde Hejduk. Dit geldt ook voor de Russen: Alexandr AMSTERDAM (GPD) Brodsky, Ilya Utkin en Yuri Awa- kumov. Zij konden nog maar zeer onlangs aan de lijst van deelnemers worden toegevoegd. Voor .Architectuur en Verbeel ding' zijn vrijwel uitsluitend grote projecten ontworpen. Peter Wilson uit Engeland wil bijvoorbeeld een brug bouwen over de gracht rond AMSTERDAM (ANP) - Het Am sterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman viert dit jaar het tienjarig bestaan met de drie dagen durende manifestatie .Amsterdam Baroque Event'. Op 8, 9 en 10 september kunnen liefheb bers van muziek uit de 17de en 18de eeuw in het Concertgebouw luiste ren naar composities van onder an deren J.S. Bach en G.F. Handel. Op 11 april speelt het orkest eerst in Westminster Abbey in Londen ter herdenking van de kronings plechtigheid van Willem III en Mary op 11 april 1689. Het program ma, met werken van Purcell en Blow, is een muzikale reconstructie van de kroningsplechtigheid in de abdij. Ook het koor van de abdij werkt aan het concert mee. Het kamerorkest van Koopman heeft sinds zijn oprichting een grote reputatie opgebouwd met het uit voeren van barokmuziek op authentieke instrumenten. De John Körmeling en Jan van Pavert. Voorts doen mee Tony Brown. Ca nada, Arduino Cantafora, Italië, kestleden komen uit Nederland, Ludger Gerdes en Hans-Rucker- Groot-Brittannië, Frankrijk, de Co., beiden uit Duitsland, en Dan Bondsrepubliek Duitsland, België, Graham, Verenigde Staten. Italië en de Verenigde Staten. De 80-jari- daarvan moet nog worden vestge- ge tekstschrijfster Martie Verdeni us heeft gisteren bij uitgeverij Bert Bakker in Amsterdam en het Cen traal Boekhuis in Culemborg beslag laten leggen op alle aaivwezige exemplaren samengesteld het lonken niet laten. Liedteksten uit het Nederlands cabaret van 1945 tot nu'. Verdenius zegt geen toe- het fort. Descombes plaatst, als een stemming gegeven te hebben symbolisch schild, voor het fort e dubbele wand van gaas van dertien bij acht meter. Branzi ontwierp een neon-lichtinstellatie. De architec- steld. De bundel door Guus Vleugel.' Volgens Lot Vinken van uitgeve rij Bert Bakker heeft men de tekst van Verdenius overgenomen van de het boek 'Zij kon plaat. „Dat hebben we ook keurig vermeld. Het ging om een van de ve le uitvoeringen van die tekst, maar wij konden natuurlijk niet weten dat dat nou net een uitvoering was waar mevrouw Verdenius het niet de tekst van haar hand. Bovendien is de tekst volgens haar ernstig verminkt afgedrukt. De rechter zal nu moeten uitma- r de Berlage-kiosk op het Buiten sterdam. Het is voor het eerst sinds winsky, Messiaen, Boulez en Berio vanaf half 1982 dat de zusters weer in de prijkt. Op het komende concert in hoofdstad spelen. Zij hebben tij- Amsterdam worden composities dens recitals op müziekpodia overal van Dvorak, Poulenc en Milhaud ter wereld de afgelopen jaren een uitgevoerd. ten en beeldende kunstenaars zijn ken of de ruim vijfduizend het plaren moeten worden vernietigd, (te helpen) hun plannen De drieduizend exemplaren die reeds in de boekhandel liggen, zul- (foto pd) grote faam opgebouwd. Alfred Eikelenboom, Han Janselijn, schadevergoeding, maar de hoogte JAARMARKT Ongeveer 300 kra men vormen op tweede paasdag de vierde Haagse Jaarmarkt. De markt is te vinden op het Lange Voorhout, op het Toernooiveld en langs de Lange Vijverberg. De markt duurt van 10.00 tot 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 27