Het ontwikkelingsgeld achterna Jongeren dragen mes om RambogevoeV Reportage a Bukman toetst theorie aan praktijk in Pakistan Voortgaande gesprekken in kerken over homoseksualiteit PAGINA 2 DONDERDAG 16 MAART 1989 ISLAMABAD Na een 'do denrit' van Peshawar naar Ileroshah (Pakistaanse chauf feurs moeten uitstekende ral- lye-rijders zijn) is alle aan dacht eindelijk voor minister Piet Bukman. In een veelkleu rige tent wachten zo'n twee honderd kleine boeren al en kele uren geduldig op zijn komst. Tot dan toe hebben de Pakistani er weinig van be grepen dat Bukman, en niet de in zijn gevolg meereizende Koninklijke Hoogheid prins Claus, de belangrijkste man is in de Nederlandse delegatie. De prins maakt de reis niet als echtgenoot van de koningin, maar in zijn functie van advi seur. Hij beweegt zich tijdens het vijfdaagse bezoek in de schaduw van minister van ontwikkelingsamenwerking Bukman en Claus voelt zich daar prettig bij. door Bart Jochems De Nederlandse ambassade in Isla mabad heeft alle mogelijke moeite gedaan de plaatselijke autoriteiten aan het verstand te peuteren dat er derhalve geen prijs wordt gesteld op officiële, Oranje-gekleurde ont vangsten. Het gaat in eerste instan tie om de minister, Claus stelt zich een ongedwongen visite aan Pakis tan voor. De Pakistani begrijpen er weliswaar weinig van, zij schikken zich naar de wensen van de ambas sade. In Heroshah komt Bukman de of ficiële opening verrichten van een irrigatieproject, dat eigenlijk al twee jaar in gebruik is. De feeste lijkheden zijn er niet minder om; ze ker, aangezien Nederland de finan ciële hulp aan het project bijna had stopgezet. Volgens Bukman, omdat "het de verkeerde kant dreigde uit te gaan". De Pakistanen hadden aanvanke lijk het plan opgevat vijftig diepe putten te slaan en de verdeling van het water aan de boeren over te la ten. Bukman vond die opzet te be perkt en meende bovendien dat toe zicht nodig was op de distributie van het water. De dreiging de geld kraan dicht te draaien deed de Pakistanen tot inkeer komen. Na een voordracht uit de Koran spreekt de minister: 'Ladies and gentlemen'. Onder zijn toehoorders bevinden zich echter geen 'ladies'; hier worden vrouwen tussen de 10 en 45 jaar geacht zich binnenshuis te vermaken. Komen zij toch bui ten, dan alleen gesluierd. Na zyn toespraak wandelt de mi nister, omstuwd door plaatselijke autoriteiten, naar een gordijntje dat een plaquette blijkt te verbergen. Een ruk aan het touwtje onthult de tekst, die meldt dat Mr. P. Bukman het project heeft geïnaugureerd. De bewindsman is bezorgd dat de ca mera's de onthulling niet konden vastleggen en vraagt: „Zullen we het nog eens doen?" Kwaliteit Bukman zet zijn redenen om Pakis tan te bezoeken uiteen. De minister heeft zich voorgenomen de tien pro- grammalanden, waar het meren deel van de Nederlandse hulp naar toe gaat, te bezoeken in de vier jaar van zijn ambtsperiode op Ontwik kelingssamenwerking. Pakistan kan jaarlijks op 60 miljoen gulden rekenen. Op deze reis wil de minister voor al kijken naar de kwaliteit van de ontwikkelingshulp, met het oog op een beleidsnotitie die in mei het licht moet zien. "Volgens sommi gen valt de projecthulp iri de 'afde ling onzin", meldt de minister. Maar hij neemt daar stelling tegen. Finan ciering van kleine projecten werkt in veel gevallen goed. Als voorbeeld haalt Bukman het Pak Holland Metal Project aan. "Plattelandsontwikkeling vraagt ook andere dan agrarische projec ten". De landbouwactiviteiten leve ren immers niet voldoende werkge legenheid op. Vanuit Peshawar rij den mobiele werkplaatsen door het land om de Pakistanen vertrouwd te maken met metaalbewerking. Maar tijdens een ontmoeting met Nederlandse ontwikkelingswer kers moet Bukman zeer kritische opmerkingen over projecthulp pa reren. Het moet een 'openhartig ge sprek' worden, wordt de minister niet moe te herhalen. Na enige aar zeling steken de Nederlanders van wal. Zwak punt Wie beoordeelt eigenlijk of een pro ject wel of niet wordt voortgezet? Dat is niet duidelijk en het resultaat is dat projecten min of meer auto matisch doorgaan. "Dat is een zwak punt", meent een van de deelne mers. Ook voordat wordt besloten een project op te starten, moet een onderzoek de levensvatbaarheid aantonen. Met de Pakistaanse we derpartij dient eerst overeenstem ming te worden bereikt over de in vulling en doelstelling van het pro ject. "Pas daarna mag besloten wor den er geld in te steken". Evaluatie van projecten vindt al leen plaats door Nederlanders, luidt een ander bezwaar. De missies die daartoe worden afgevaardigd, blij ven veelal niet langer dan vier of zes weken. In die tijd is het onmogelijk een goede evaluatie uit te voeren. En: "Als je Jantje vraagt om Pietje te evalueren, weet je vantevoren wat de uitkomst is", illustreert ie mand de 'collegialiteit' onder Ne derlanders. Het Verzoek meer geld te steken in onderzoek, kan door de minister niet worden gehonoreerd. Geldge brek is de reden. De minister onder schrijft dat onderzoeksmissies een internationaler karakter moeten hebben. En coördinatie tussen de donorlanden is noodzakelijk. Het mag bovendien niet zo zijn dat ver schillen van opvatting tussen de westerse organisaties leiden tot ru zies die d!oor de plaatselijke, Pakis taanse, autoriteiten moeten worden opgelost. De ontwikkelingswerkers tonen zich na afloop niet bijster tevreden over het gesprek. "Wij zitten met specifieke problemen. Met de mi nister kan alleen een algemene dis cussie worden gevoerd. De theorie ziet er meestal mooi uit, maar voor onze praktische problemen is in zo'n gesprek geen ruimte". Die geluiden zijn de minister be kend van gesprekken met andere Nederlanders in ontwikkelingslan den. Maar hij kan natuurlijk niet worden geacht op de hoogte te zijn van alle gedetailleerde problemen. De ambassade dient in eerste in stantie als aanspreekpunt voor de ontwikkelingswerkers. En die argu menteren dan weer dat de ambassa de te weinig ambtenaren met des kundige kennis in huis heeft. Een echte oplossing voor catie-problemen ligt niet voor het oprapen, zo moet de minister steeds opnieuw constateren. Prins Claus wil nog naar het Aga Khan-project, dat is opgezet onder de boeren in het noorden van Pakis tan. Dat bezoek blijkt echter niet in het reisschema te passen. De film over het project, die ter compensa tie wordt gedraaid, maakt veel goed. Claus ontdekt weliswaar en kele 'propagandistische trekjes', maar de film zit knap in elkaar. Agrariërs in het onherbergzame noorden van het land worden aan gemoedigd te investeren. Enkele banken leverden kredieten ter waarde van 200.000 rupees (onge veer 20.000 gulden) als startkapi taal. De banken hadden het geld al afgeschreven ('Die boeren gaan er toch mee vandoor'), maar worden aangenaam verrast. Het Aga Khan-project is een pri- vé-initiatief, de overheid komt er niet aan te pas. Met het bijeenge brachte kapitaal, nu aangegroeid tot 51 miljoen rupees, kopen de boe ren tractoren, irrigeren ze gronden en brengen ze produkten naar de markt. Onder collectief beheer wor den de kale vlakten herschapen in groene valleien. Bijna honderd pro cent van de leningen wordt terugbe taald. Volgens Bukman een modelvoor beeld van de manier waarop ont wikkelingssamenwerking in de praktijk dient te geschieden. "Be ginnen waar je bent en niet begin nen waar je wezen moet", herhaalt Bukman een van zijn credo's. Aan sluiting zoeken bij de sociaal-cultu rele situatie. Claus merkt later op daar al 25 jaar voor te pleiten. Zo reist de delegatie door het land. Zorgvuldig geselecteerde pro jecten worden bezocht. Zij moeten illustreren dat de Nederlandse ont wikkelingsgelden in Pakistan goed worden besteed. Maar de minister sluit de ogen niet voor mislukkin gen. Daarom benadrukt hij keer op keer dat de discussie over de kwali teit van de ontwikkelingshulp hoge prioriteit moet krijgen. Een zakelijke discussie moet het worden. Geen vrijblijvend gepraat, maar nadruk op het management van projecten en het economisch nut van de hulp. Met het ongecon troleerd 'parachuteren' van ideëen moet het afgelopen zijn. "Je weet immers niet of degene die het be denkt, ergens in het veld, wel weet wat ermee te doen", aldus Bukman. Tweede viool Op de terugreis naar Nederland moeten diverse tussenstops worden ingelast. In Sharjah, een van de Ara bische Emiraten, staat de sjeik weer op het platform te wachten. Op de heenreis was hij ook al van de partij. Bukman speelt een bijrol; alle aan dacht is hier wederom voor prins Claus. Op de bank keuvelt de sjeik met Claus over koffie, bloemen en kaas. De sjeik meldt als belangrijk ste wapenfeit in 1968 Alkmaar te hebben bezocht. Ook in Koeweit staat een afvaar diging van de plaatselijke sultan op het platform. Claus houdt zich aan zijn afspraak. Het onderhoud met het ontvangstcomité duurt kort. De prins verontschuldigt zich; hij had de pers een gesprek beloofd vóór aankomst in Nederland. Bukman speelt de tweede viool, maar hij mort niet; in Pakistan trok hij volop belangstelling. Na een op somming van de posten die hij in het verleden bekleedde, voegde premier Benazir Bhutto hem zelfs toe: "Zo, dan moet u een heel be langrijk man zijn". Wal dacht U van een THÉ COMPLET in onze stijlvolle Royal-Lounge op Paaszondag Ons salon-ensemble laat U van 15.00 tot 16.30 uur genieten van klassiek-romantische muziek. De prijs: f35,00 per persoon. Geweldig BUFFET-DANSANT op eerste Paasdag. Vanaf 19.00 uur een Paasaperitief en daarna een grandioos bufTet met swingende MUZIEK. De prijs: f95,00 per persoon; kinderen 4-12 jaar halve prijs. RESERVEERT U TIJDIG. HUIS TER DUIN Koningin Astrid Boulevard 5 Postbus 85.2200 AB NOORDWIJK AAN ZEE Telefoon: 01719-19220, Telex: 39101, Fax: 01719-19401 Op tweede Paasdag nodigen wij U graag uit voor onze uitgebreide PAASBRUNCH van 10.30 tot 14.00 uur. De prijs: f45,00 per persoon; kinderen 4-12 jaar: f25,00. Metromoord wekt discussie over verkoop steekwapens ROTTERDAM - Het Rambo-gevoel. De ene jongere draagt een mes bij zich 'voor z'n eigen veiligheid', de ander doet dat uit 'pure bluf. '.'Dat stoere gedrag," zegt prof. dr. G.P. Hoefnagels, hoogleraar criminolo gie en kinderrecht aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, "is vol gens mij de voornaamste reden waarom jongeren een steekwapen in hun bezit hebben. Waarom draagt iemand een opvallende riem? Heb jij er een, dan wil ik er ook een. Dan hoor je erbij, behoor je tot de groep". door Marcel Potters Na de 'metromoord' vorige week in Rotterdam is het bezit van mes sen onder jongeren een nieuw ge spreksonderwerp. Een groot deel van de stedelijke jeugd is 'bewa pend' met het een of andere steek wapen. Volgens de Rotterdamse politie heeft zeker veertig tot vijftig percent van de jongeren, die ooit met de politie in aanraking zijn ge weest, een mes op zak. Inspecteur T. Mourus, souschef van de jeugd- en zedenpolitie: "Dan vragen we wel eens aan die jongens: wat moet je met zo'n ding? Dat heb je toch niet bij je om een appeltje te schil len? Nee, zéggen ze dan, da's voor de veiligheid, om jezelf te kunnen verdedigen". "Het toenemend wapengebruik", zegt Hoefnagels, "wordt veroor zaakt door de steeds grotere mate waarin dit soort wapens voor han den is. Ze moeten de verkoop van die dingen ernstig verbieden, en dat verbod goed controleren. Stiletto's mogen sowieso niet vrjj meer wor den verkocht". De verkoop van steekwapens in Nederland is volgens de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) in Den Haag gebonden aan twee 'beperkingen': de Wapenwet en de Wet tot Wering van Ongewenste Handwapenen. Onder eerstge noemde wet vallen onder meer dol ken, dolkmessen, sabels en 'derge lijke steekwapens'. Het is verboden dit soort wapens bij je te dragen, "tenzij men de messen dusdanig verpakt dat ze niet direct voor ge bruik gereed zijn". Stiletto's, valmessen en spring- messen waarbij het lemmet 'recht standig' uit het heft springt, mag men op basis van de Wet tot Wering van Ongewenste Handwapenen niet op zak hebben. De wet maakt echter een (groot) aantal uitzonde ringen; tot op de millimeter worden lengte en breedte van de wèl toege stane messen aangegeven. Een stootplaat is verboden, een twee snijdend mes eveneens. Opvallend genoeg wordt geen enke le beperking gesteld aan de leeftijd van de koper. Hoefnagels: "Er moe ten wettelijke bepalingen komen, die de huidige vrije verkoop van steekwapens verbieden. Net zoals bij vuurwapens. Op een gegeven moment krijg je tenslotte een veel voorkomend gebruik, gevolgd door incidenten en een enkele keer, mis schien in een op de honderddui zend gevallen, ontstaat er zoiets als de moordpartij op Zuidplein". Een woordvoerder van het minis terie van justitie zegt dat 'successie velijk steeds meer wapens onder de wettelijke regels worden gebracht'. "Voor de rest geldt: wat niet is ver boden, is düs toegestaan. Je kunt keukenmessen toch niet gaan ver bieden? Bovendien, ook een tafel poot kan een gevaarlijk wapen zijn," aldus de woordvoerder. Volgens Hoefnagels is het bezit van een mes 'in zwang' bij bepaalde groepen jongeren. "Daarbij moet je bij voorbeeld denken aan school klassen," legt hij uit. "De een steekt de ander aan. Datzelfde geldt voor andere zaken, zoals winkeldiefstal. Daaraan maken zich ook hele klas sen schuldig". Op de meeste scholen worden door leerlingen meegenomen steek wapens bij ontdekking direct in be slag genomen. Op de christelijke scholengemeenschap Melanchthon bijvoorbeeld, waar het volgens rec tor ir. H.J. Visser de laatste jaren vooral is gebleven bij 'stoere verha len'. "Messen op school kan niet", zegt hij vastberaden. "We tolereren veel, maar dat nooit". Visser: "Ik sluit niet uit dat er door leerlingen wel eens een mes wordt meegenomen. Maar de laatste vier jaar heb ik het eigenlijk maar een keer meegemaakt dat er een mes in beslag is genomen. Dat was een of andere sufferd, met een hoop bravoure, en daar zijn we boem bovenop gesprongen". Ook conrector J.A. Koelewijn van de Van Oldenbarnevelt-scholenge- meenschap kan zich maar één voor val herinneren. "De betrokkene wil de het mes niet gebruiken", stelt Koelewijn, "maar alleen maar aan een vriendje laten zien. We hebben 'm vriendelijk verzocht dat mes thuis te brengen. Van gebruik van een steekwapen is ons niets be kend. Want dat zie je, hè, dan krijg je gaatjes". "Het beeld dat m'n collega's schetsen," zegt lts-directeur R. Schouten, "kan ik onderschrijven. Er hebben nog nooit steekpartijen plaatsgevonden. Dat verbaast me wel eens, als je nagaat dat er op onze school zeshonderd jongens bij el kaar zitten, dan wil er nog wel eens wat broeien. Zeker als je daaronder veel anderstaligen hebt". "Zodra we iets zien", gaat hij ver der, "némen we het wapen meteen in beslag. Dat zijn de laatste jaren zo'n drie messen geweest. We heb ben met die jongens gesproken. Een van hen zei het mes voor zijn ei gen veiligheid mee te dragen, een ander deed dat uit pure bluf. Dan heb je ook nog het groepsgedrag, zo van: hij heeft er een, dan wil ik dat ook". Meer problemen met messen ont staan in café's, discotheken en in en rondom voetbalstadions. Vaak blijft het bij dreigen, zegt inspec teur T. Mourus, van steken komt het meestal niet. Hij zegt verder dat bij overvallen "een mesje op de achter grond" meermalen een rol speelt. "En uiteraard," stelt Mourus, "heeft in disco's en café's ook het euvel drinken veel invloed. Ook dèt loopt de spuigaten uit." Lts-directeur Schouten tot be sluit: "Natuurlijk vind ik het ge vaarlijk dat jongeren zomaar een mes kunnen kopen. In Amerika, maar ook in België, is het aanschaf fen van een wapen geen enkel pro bleem. Dat is daar een deel van de cultuur; voor ons is het of die men sen van een andere planeet komen. Maar ondertussen doen wé er toch maar vrolyk aan mee". De kerkelijke bezinning op ho moseksualiteit moet worden voortgezet, maar op heel andere manier. Dat vindt een werkgroep van de Raad van Kerken in Ne derland. De discussie in gemeng de groepen van hetero's en ho mo's moet maar eens een tijdje stoppen. "Hetero-vrouwen en -mannen hebben een andere discussie te voeren dan lesbische vrouwen en homoseksuele mannen. En soms kan het geen kwaad dat de vrou- apart gaan zitten. Wie weet heb ben we elkaar daarna veel te ver tellen". Schrijft de werkgroep, die plannen heeft gemaakt voor verdere bezinning binnen de ker ken. De Raad van Kerken heeft het rapport daarover gisteren bespro ken. Secretaris ds. W. R. van der Zee zei, dat de leden van de raad het erover eens zijn dat de bezin ning moet doorgaan, maar dat nog niet duidelijk is hoe dat moet gebeuren. Besloten is alleen dat het rapport, getiteld 'De accepta tie voorbij', zal worden voorge legd aan de lid-kerken. Te vaak worden lesbische vrou wen en homoseksuele mannen in de keFken nog gereduceerd tot een 'seksueel vraagstuk', zegt de werkgroep over de huidige situa tie. "Zij worden uitgenodigd om over zichzelf te vertellen en de hetero's voor te lichten als die niet precies weten hoe 'het' is ei< hoe 'het' gaat". Het blijkt haast onmogelijk te spreken over 'het dwingende keurslijf van hetero kaders en hetero-denken'. "Zo lang dat het geval is, is het geijkte gesprekspatroon niet minder kwetsend dan de afwijzing van weleer". Homo's en hetero's moeten ii. aparte gespreksgroepen maar eens goed gaan nadenken over de ongelijkheid in hun positie "om te vermijden dat de verdere be zinning uitmondt in softe, verzoe nende, belangentegenstellingen verhullende gesprekken". "Eer der komen we met onze eigen bij drage niet terug", voegt de werk groep eraan toe. De gesprekken mogen niet lan ger gaan over de 'goedkeuring' van hon^seksualiteit. Wij heb ben die situatie achter ons gela-" ten", zeggen de leden van de werkgroep (Rick Geukema, Mai- ke Sikkel en Henk Zijlstra). Ove rigens zijn ze zich er goed van be wust dat niet iedereen binnen de kerken er zo over denkt. Secreta ris ds. Van der Zee van de Raad van Kerken bevestigde, dat bin nen de raad 'veel verschil van me ning' over homoseksualiteit be staat. De werkgroep daarover: "Zolang hetero's en homo's de ac ceptatie niet voorbij zijn, is er geen sprake van gelijkwaardig heid als basis voor welke voortge zette bezinning dan ook". Voortplanting Met het oog op de grote risico's bepleit de Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving een princi piële terughoudendheid bij het gebruik en de ontwikkeling van kunstmatige bevruchtingstech nieken. De raad schrijft dit aan de politieke partijen in een commen taar op het voorlopig kabinets standpunt over kunstmatige be vruchting en draagmoederschap. Een dergelijke terughoudend heid is, volgens de rk raad, des te meer geboden omdat de voort plantingstechnologie met alle technologie gemeen heeft dat zij zich met kleine stapjes ontwik kelt, die op zichzelf vaak onschul dig of zelfs humaan zijn. Technie ken die al in de planten- of dieren wereld worden beproefd, kunnen 'als vanzelf bij mensen worden toegepast. Bovendien zijn tech nologische ontwikkelingen moei lijk te sturen door hun verweven heid met de commercie. De rk raad vraagt in zijn com mentaar bijzondere aandacht voor de positie van vrouwen en de effecten van deze technologie ën op vrouwen. Volgens de raad is alleen de indicatie 'onvrucht baarheid' in strikte zin een toe laatbare reden voor het gebruik van kunstmatige bevruchtings technieken. Een verhoogd risico op genetische afwijkingen of op genetisch niet 'optimaal' geachte kwaliteiten is geen toelaatbare re den. Evenmin vindt de raad dat kunstmatige bevruchtingstech nieken thuis horen in het basis voorzieningenpakket van de col lectief gefinancierde gezond heidszorg. Dan zouden andere manieren om met kinderloosheid om te gaan, zoals adoptie, kunnen worden weggedrukt. De Katho lieke Raad voor Kerk en Samen leving verzet zich met kracht te gen experimewnten met embry o's. Hij vraagt om een 'spoedige wettelijke regeling'. Verzorgingstehuis. Door te luisteren naar levensvragen in een verzorgingstehuis kon pastor Marinus van den Berg uit Almelo een brochure schrijven voor de Katholieke Vereniging van Be jaardentehuizen over geestelijke verzorging en pastoraat in zo'n te huis in het leven van alledag. Er komen vragen aan de orde als: is wonen in een verzorgingstehuis een zonnige aangelegenheid, een plaats van nieuwe contacten en gezelligheid, met minder een zaamheid dan bij thuiswonend* ouderen? Van den Berg eerst acht jaar verpleeghuis-pastor, nu pastoraa vormingswerker voor gezond heids- en welzijnszorg in het de kenaat Almelo schreef de brochure om materiaal aan te rei ken voor gesprekken in de tehui zen. Allereerst bedoeld voor de werkenden, maar de scheidslijn tussen bewoners en medewer kenden is niet streng getrokken, zodat ook bewoners hieraan kun nen deelnemen. Titel van de brochure is: 'Het verzorgingstehuis, de laatste wo ning, een thuis?' De Katholieke Vereniging van Bejaardentehui zen is gevestigd in Houten, post bus 280, 3990 GB. telefoon 03403- 94794. Beroepen Gereformeerde Kerken: aan genomen de benoeming te West- broek (Utr.) tot predikant in tijde lijke dienst (deelwerk, per 1 sep tember) A. C. Kersten Katwijk aan Zee. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: beroepen te Gronin- gen-Noord J. J. Dronkers Nij- kerk. Nederlands Gereformeerde Kerken: beroepen te Den Haag K. B. Holwerda Arnhem. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Fort Macleod J. J. van Eckeveld Zeist. Nieuwkoop. Mevrouw drs. J. van Woerden-Surink te Gouda (40), predikante in deeltijd van de doopsgezinde gemeente in Woerden, is benoemd tot predi kante, eveneens in deeltijd, van de remonstrantse gemeente in Nieuwkoop. Haar bevestiging in Nieuwkoop is op 16 april om 4 uur door ds. L. H. C. Friederich uit Oegstgeest. Leiden. In verband met zijn vertrek naar de hervormde ge meente in Boskoop hoopt ds. K. J. Jansen op 9 april in de dienst van 10 uur afscheid te nemen van de gemeente rond de Bevrijdings kerk in Leiden-Zuidwest. Benoeming. De Generale Diakonale Raad van de Hervorm de Kerk heeft mevrouw drs. D. E. de Bruün (43) uit Vianen pert 1 ju ni benoemd tot hoofd van de af deling binnenlands diakonaat. Zij was eerst docent aan een soci ale academie en daarna beleids medewerker bjj het Chr. Natio naal Vakverbond. Apartheid. De synodale com missie van de blanke Nederduits Gereformeerde Kerk heeft geen goedkeuring gehecht aan de schuldbelijdende verklaring van haar delegatie op het beraad van vorige week over de apartheid, georganiseerd door de Gerefor meerde Oecumenische Raad. De blanke delegatie beleed toen schuld over het kerkelijk aandeel in de invoering en legitimatie van de apartheidsideologie. De synodale commissie wil nu niet verder gaan dan veroordeling van de 'discriminerende apart heid', zoals het rapport 'Kerk en Samenleving' uit 1986 al deed. Ook heeft de commissie moeite met de passage in de verklaring die pleit voor opheffing van de ra ciale grenzen tussen de blanke kerk en de zusterkerken voor kleurlingen en zwarten. Reactie van dr. Allan Boesak van de Sendingskerk voor kleur lingen: "De eenheid die wy vorige week bereikten, blijkt breekbaar der te zijn dan wij dachten. De blanke kerk is weer net zo ver als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2