Veel kritiek op verfilming 'De avonden'
Kruisen, knoflook en wijwater
Dieren zijn betere mensen
Poolse regering
keurt opnamen
film Walesa goed
VRIJDAG 10 MAART 1989
PAGINA 19
The bear'; regie: Jean Jacques Annaud;
hoofdrol beertje 'La Douce'; theater: Lido, Lei
den en Euro. Alphen
Beren met mensentrekjes in een
woeste natuur. Dat toont Jean Jac
ques Annaud ons in 'The bear', ge
baseerd op James Oliver Curwoods
boek 'The grizzly king'. Een natuur-
speelfilm, want de hoofdpersonen -
twee beren - zijn uitvoerig getraind
in het 'zich gedragen voor de came
ra'. Op zich een knappe prestatie,
maar het resultaat is niet echt op
zienbarend.
Een klein beertje verliest zijn
moeder door een ongeluk en wordt
daarna "'geadopteerd' door een an
dere beer. Samen trekken ze verder
en maken allerlei avonturen mee.
Het leven van de twee is hard, maar
in de dierenwereld geldt nog altijd
'oog om oog, tand om tand'. Ieder
dier heeft wel een vijand maar het
leven in in dit landschap is in even
wicht. De komst van twe jagers ver
andert dat. Zij houden zich niet aan
de natuurwetten: ze doden niet om
in in leven te blijven maar om het
gewin.
De grote mannetjesbeer wordt
het voorwerp van een felle jacht.
Annaud laat ons de kunst van het
beren vangen zien. Rekening hou
den met de wind, want beren ruiken
mensen op lange afstand en dan op
de achterpoten mikken.
De eerst poging de beer neer te
schieten mislukt. De beer wordt
weliswaar aangeschoten maar weet
te ontkomen. Het gewonde dier
raakt door de gebeurtenis echter zo
door het dolle heendat hij als een
waanzinnige om zich heen begint te
meppen. De paarden van de jagers
worden gedood en de twee mannen
zweren wraak. Hoe haalt een beer
het in zijn hoofd twee onschuldige
paarden te grijpen?
De jacht gaat in alie hevigheid
door maar dan ziet één van de man
nen zijn fout in. Dat is op het mo
ment dat de grote beer niet van de
gelegenheid gebruik maakt de jager
te doden. De man loopt even naar
een waterje toe om zich te verfrissen
en laat zijn geweer achter. De beer
komt woest grommend op de man
af en jaagt hem de stuipen op het
lijf. Maar daar blijft het bij. Huilend
van angst zakt de man in elkaar.
'Laat me leven' zegt hij, en dat doet
de beer. 'De grootste triomf ligt niet
in het doden maar in het laten le
ven', zegt Curwood.
De conclusie is duidelijk: dieren
zijn betere mensen. Wat enigszins
gek klinkt maar niet onlogisch is.
Annaud presenteert de beren name
lijk als echte mensen. Vooral het -
overigens schattige - kleine beertje
La Douce. Dat droomt over angst
aanjagende kikkers en maakt op
vallend menselijke geluiden die
heel onwerkelijk aandoen.
Het verhaal is mede daarom zo
ongeloofwaardig en wordt naarma
te de slotscène nadert steeds senti
menteler. De totale ommezwaai in
het gedrag van de jagers gaat gaat er
natuurlijk ook heiemaal niet in.
Wat overblijft is een moralistisch
sprookje in een prachtig landschap.
Mooie shots van jagende beren, wil
de beken, onherbergzame vlakten
(gefilmd in de Dolomieten) en verte
derende jonge dieren maken van
deze natuurfilm toch een aange
naam schouwspel. Dieren zo ver
krijgen dat ze 'echt kunnen acteren'
is een knap kunstje maar 'The bear'
is verder niet zo n bijzondere film.
ERNA STRAATSMA
Beertje La Douce spelt de hoofdrol in 'The Bear'.
WARSCHAU (AP) - De Poolse rege
ring heeft er haar goedkeuring aan
gehecht dat in Polen opnamen wor
den gemaakt voor een Amerikaanse
film over vakbondsleider Lech
Walesa. De staatsfilmmaatschappij
Wroclaw film zal bij de film van pro
ducent Stanley Kramer, die de titel
'Polonaise' draagt, alle benodigde
technische assistentie verlenen.
Wroclaw film biedt onder meer
hulp bij het zoeken van 25.000 figu
ranten die nodig zijn voor een scè
ne, waarin het ontstaan van Solida
riteit in de zomer van 1980 op de
Lenin-scheepswerf in Gdansk
wordt uitgebeeld. In de Poolse be
kendmaking werd in het midden
gelaten of die opnamen op de oor
spronkelijke locatie, waar Walesa
nog altijd op de loonlijst staat, kun
nen worden gemaakt, of dat moet
worden uitgeweken naar een ande
re Poolse scheepswerf.
De 74-jarige Kramer, die ook te
kent voor de regie, zegt dat de film
geen politieke implicaties heeft.
Verwacht wordt dat 'Polonaise' in
het voorjaar van 1990 in première
gaat.
BIOSCOPEN
'Fright night II'; regie: Tommy Lee Wallace;
hoofdrollen: William Ragsdale, Roddy McDo-
wall, Traci Lin; theater: City, Katwijk
Meer dan enig ander genre heeft de
horrorfilm de neiging zichzelf spon
taan te vermenigvuldigen. Dat
'Fright Night.' een vervolg zou krij
gen was dus te verwachten. Een
aanleiding om alles weer op te rake
len is immers snel gevonden. De
vampier .uit het eerste deel was
weliswaar vakkundig uitgescha
keld door de jeugdige Charlie Brew
ster (William Ragsdale) en zijn ex
centrieke strijdmakker Peter Vin
cent (Roddy McDowall), maar nu
zint de zuster van de ondode op
wraakrEr was drie jaar psychothe
rapie voor nodig om Charlie ervan
te overtuigen dat het allemaal ver
beelding was. Is dat nu voor niets
geweest?
De beste vondst van 'Fright
Night' was om als vampier-bestrij-
der een op z'n retour zijnde horror
acteur op te laten draven. Alle trucs
die hij uit zijn films kende moest hij
nu in de praktijk zien toe te passen.
Dat leidde nogal eens tot komische
situaties. Ook in deel twee mag hij
zijn kruisen, knoflook en wijwater
weer in stelling brengen. Zijn naam
is een woordspeling op de klassieke
griezelacteur Vincent Price, zijn bij
naam (Fearless Vampire Killer) ver
wijst naar de beroemde vampier-pa
rodie film van Roman Polanski. Hij
is de presentator van een horror
show op de tv, maar zijn baas vindt
dat hij het veel te serieus neemt. Hij
wordt ontslagen en vervangen door
een verleidelijke dame die opzien
barend spektakel brengt. Geen
kunst, want deze Regine (Julie Car
men) is een echte vampier. Dit soort
knipogen wordt ruimschoots rond
gestrooid. Jammer genoeg is dat
niet voldoende voor een spannende
en onderhoudende film.
'Fright Night II' steekt het klas
sieke vampier-verhaal in een mo
dern jasje en geeft er een ironische
draai aan. Het leukste personage is
in dit verband Louie, een van de
handlangers van Regine. Louie is
een vampier die zich niet aan de re
gels houdt. Hij is een aardige klun
gel die verliefd wordt op Alex. Om
dat hij dat flirten met haar 'helemaal
te gek' vindt, stelt hij de beet nog
even uit, tot grote ergernis van zijn
metgezellen.
Mede door dit soort grapjes is
'Fright Night' aanzienlijk sympa
thieker dan die bloederige botte bij
len-films die we in dit genre vaak te
genkomen. Toch moet ook hier ge
griezeld worden. Afgezien van wat
plaagstootjes duurt het erg lang
voordat de film van dit punt werk
begint te maken. De kijker wordt te
lang aan het lijntje gehouden met
een oninteressant verhaaltje. Char
lie en Alex zijn als personages te
kleurloos om de aandacht te trek
ken. McDowall slaat naar de andere
kant door en maakt van Peter Vin
cent een overdreven mal typetje. De
uiteindelijke confrontatie met Regi
ne loopt uit op oen snelle escalatie
van moderne griezeleffecten, vol bi
zarre transformaties en slijmerig
ongedierte. Effecten die met het
aloude vampier-genre weinig meer
te maken hebben. Een te gemakke
lijk gemaakt gelegenheidsfilmpje.
LEO BANKERSEN
Regisseur Rudolf van den Berg begint aan bijna onmogelijke opgave
Vorige week maandag begonnen
de opnames voor de film 'De avon
den' van regisseur Rudolf van den
Berg, naar het gelijknamige boek
van Gerard Reve. De in alle open
lijkheid gevoerde strijd om de
hoofdrol was al enige tijd geleden
in het voordeel van Thorn Hoff
man uitgevallen. Ook Rijk de
Gooijer, Pierre Bokma, Viviane
de Muynck, Hetty Blok en Sylvia
de Leur werken mee aan de pro-
duktie, die, mede door de steun
van de NOS en het Produktie-
fonds, een budget heeft van drie
miljoen gulden.
door
Rob de Kam
AMSTERDAM (GPD) - De Hout-
mankade in Amsterdam op een
winderige, doordeweekse avond.
Op het traject van lijn 3 staan twee
historische, houten tramwagons
met het opschrift 'lijn 27'. In de
voorste wagon twee conducteurs en
een reiziger, waarin met enige moei
te de acteur Thorn Hoffman te her
kennen valt. De tweede wagon is ge
vuld met een camera, geluidsappa
ratuur en een complete filmcrew.
Het publiek, vier giechelende meis
jes ("Komen we op televisie?") en
een man met hond, wordt in aantal
overtroffen door de aanwezige jour
nalisten en fotografen. Filmopna
mes zijn in de hoofdstad al lang niet
bijzonder meer, maar de journalis
ten zijn nieuwsgierig. Het gaat hier
immers om de verfilming van 'De
avonden', het literaire monument
dat in 1947 door een toen nog Simon
van het Reve hetende schrijver de
wereld werd ingezonden.
Reve-fanaten zullen zich wellicht
wanhopig afvragen op welke pagi-
Thom Hoffman speelt in 'De avonden
na van het boek zij de scène op de
Houtmankade terug kunnen vin
den. Zij zullen tevergeefs zoeken,
de scène is door scenario-schrijver
Jean Ummels en regisseur Rudolf
van den Berg gedestilleerd uit het
begin van hoofdstuk 2, waarin Frits
van Egters, de anti-held van Reve's
boek, van kantoor naar huis fietst
en zich afvraagt wat er van zijn ou
ders zou moeten worden wanneer
hij zou worden doodgereden.
Het valt nu al te voorspellen dat er
de hoofdrol van Frits Egters. (foto
GPD)
rond de kerst, de geplande premiè
redatum, een pittige discussie zal
losbarsten over de kwaliteit van de
verfilming van 'De avonden'. Ge
rard Soeteman, ooit de vaste scena
rio-schrijver van Paul Verhoeven,
heeft er bijvoorbeeld geen enkel
vertrouwen in en heeft aangekon
digd een eerste druk van het boek
met mes en vork op te zullen eten
wanneer de verfilming onverhoopt
wel mocht slagen. Tijdens een pers
bijeenkomst tussen de opnames
door zijn regisseur Van den Berg en
producent René Solleveld zich dui
delijk bewust van mogelijke kritiek
en ze reageren omzichtig en soms
wat geprikkeld op vragen naar af
wijkingen in het scenario ten op
zichte van het boek.
Homo-erotiek
Vooral bij de vraag of homo-eroti
sche elementen sterker zijn aange
zet lijken regisseur en producent op
hun hoede. Van den Berg reageert
met de opmerking dat "je je niet
kunt onttrekken aan wat je weet
over de latere ontwikkeling van Re
ve". Thorn Hoffman vult ter gerust
stelling aan dat er zeker geen
naaktscènes in de stijl van 'Lieve
Jongens' of 'De Vierde.Man' zullen
worden toegevoegd.
Rudolf van den Berg over zijn
werkwijze: "Ik wil de figuur van
Frits van Egters duiden. Ik kan niet
het boek recht doen, ik kan alleen
mijn beleving ervan recht doen. Het
boek biedt in feite een nevenschik
king van scènes. Daar kan ik niets
mee in film. Jim Jarmusch doet het
wel, ik kan dat niet. Het boek heeft
nul psychologie. Daar lopen de spo
ren van boek en film uit elkaar. Ik
wil het motief voelbaar maken".
Voor Van den Berg is de centrale
vraag waarom de ongelukkige Frits
van Egters bij zijn ouders blijft wo
nen. Van den Berg: "Er zit iets in het
boek waarom hij thuis blijft. Frits
kan alleen in extreme fantasieën
zijn relatie met zijn ouders beleven.
In mijn visie koestert hij in feite een
diepe liefde voor die ouders".
Mompelen
Iedereen die de debuutroman van
Reve kent zal beseffen dat er veel
redenen zijn waarom een letterlijke
verfilming van 'De avonden' moei
lijk, zo niet onmogelijk is. Frits van
Egters begeeft zich mompelend en
denkend door het leven. Gaat Van
den Berg dat oplossen met een zo
genaamde 'monologue interieur'?
De regisseur: "De gedachten zijn
niet letterlijk overgenomen. Ten
minste het is niet zo gepland. Het
kan in de montage alsnog nodig blij
ken om het toe te voegen, maar
voorlopig ga ik daar niet van uit. Ik
probeer de bespiegelingen van Frits
van Egters zichtbaar te maken in de
beelden of te veruiterlijken in de
dialogen".
Volgens scenario-schrijver Jean
Ummels (bekend van de tv-serie
'Gemene verhalen') was het centra
le probleem bij het schrijven van
het scenario "de kijker zich niet la
ten vervelen bij een film waarin ie
mand zich voortdurend verveelt".
Van den Berg vult aan: "We wilden
van die rare, bizarre Frits van Egters
een herkenbaar persoon maken".
Reve
Met Gerard Reve zelf is een dag lang
over de verfilming gepraat. Volgens
producent René Solleveld, die 12
jaar geleden voor de AVRO al ver
geefs een verfilming van 'De avon
den' -van de grond probeerde te til
len, heeft Reve zich niet in details
uitgelaten, maar aangegeven wel als
klankbord te Willen functioneren.
Van den Berg over het contact met
de auteur: "Hij praatte voortdurend
in termen als 'mijn vader dit' en
'mijn moeder dat', puur autobiogra
fisch. Maar mijn doel is een hele
goede film te maken, niet recht te
doen aan de familie Reve. De film
moet ook in Tokyo, New York en
Buenos Aires meebeleefd kunnen
worden".
FILMS OP VIDEO
Roberto Benigni is een Italiaanse
komiek en conferencier. Hij is
ook acteur en kreeg bekendheid
door rollen in films van Jim Jar-
mush. In Italië maakte hij 'Tu mi
turbi' en dat was vorig jaar eën
van de successen op het Filmfes
tival Rotterdam. 'Tu mi turbi' is
een vierluik waarin de draak
wordt gestoken met religieuze en
maatschappelijke zaken. Vooral
de eerste episode is prachtig. Be
nigni is er een eenvoudige
schaapherder in die oppas speelt
van een onschuldige kind van wie
de ouders, Maria en Jozef gehe
ten, een avond uit gaan. Ook lang
niet mis is het deel waarin Benig
ni zijn beschermengel kwijt is,
wat leidt tot radeloos zoeken. De
muziek voor deze interessante
film is van Paolo Conté. Van Cor
Koppies Video.
Ruim een jaar geleden werd
'The last emperor' van Bernardo
Bertolucci, een film over het le
ven van de laatste keizer van Chi
na, stormachtig ontvangen. Ber
tolucci heeft het verhaal mooi
vorm gegeven en de opnamen
van de Verboden Stad zijn in
drukwekkend. Het heeft vrij lang
geduurd, maar nu is 'The last em
peror' dan toch op video. Van
Concorde.
'Empire of the Sun' van Steven
Spielberg vertelt het verhaal van
een Engels jongetje dat in Shang
hai de Tweede Wereldoorlog mee
maakt. Hij vindt vliegtuigen
prachtig en geniet als ze komen
aanstormen. De vliegtuigen zijn
van de Japanners en ze brengen
bommen, dood en ellende. De
jongen komt alleen te staan en
moet zien te overleven. Net als
'The last emperor' leunt 'Empire
of the sun' tegen een meester
werk aan. Warner Home Video.
Iets minder, maar nog altijd van
heel goed niveau is 'Cry free
dom'. de film waarin Richard At-
tenborough de vriendschap van
een blanke journalist met de
zwarte Zuidafrikaanse volkslei
der Steve Biko toont. De film valt
in twee delen uiteen. In het eerste
deel wordt overduidelijke de el
lende getoond die apartheid met
zich meebrengt. Deel twee is
vooral een spannende ontsnap
pingsfilm waarin de journalist
(mooi gespeeld door Kevin Kline)
het land probeert uit te komen.
Esselte CIC.
Hoogst ongelukkig was de wij
ze waarop 'House of games', de
debuutfilm van theaterauteur Da
vid Mamet, in ons land is uitge
bracht: vorig jaar juli in een tijd
waarin geen hond naar de bio
scoop wilde. De film had beter
verdiend. Niet vaak zie je zo'n
mooi strak geregisseerde film
over leugen en bedrog. Joe Man-
tagna maakt er zijn vak van men
sen op te lichten en psychiater
Lindsay Crouse (de vrouw van de
regisseur) wordt nieuwsgierig
naar zijn aanpak. Het eind van de
film is helaas mager, maar dat
neemt niet weg dat 'House of ga
mes' ruime, zeer ruime aandacht
dik verdient. RCA.
Een vlotte komedie met een
aantal rauwe ondertonen is
Broadcast news' van James
Brooks. William Hurt. Albert
Brooks en Holly Hunter werken
voor een tv-station. Ze hebben al
ledrie hun eigen plannen en am-,
bities en die botsen nogal eens
met de verhoudingen die tussen
de drie groeien. Regisseur Brooks
houdt het tempo hoog en vooral
Hurt en Hunter spelen vol over
tuiging hun pittige rollen. CBS
Fox.
Een kleine, bescheiden ge
maakte, maar heel geslaagde film
is 'Classified love' van Don Tay
lor. Net als in 'Broadcast news'
draait het om drie werknemers
van hetzelfde bedrijf. Michael
McKean, Dinah Manoff en Step
hanie Farasy zitten in de reclame.
Bij wijze van grap proberen ze re
laties aan te gaan via contactad
vertenties. Dat leidt tot opvallen
de gebeurtenissen waarin de on
derlinge verhoudingen het stevig
te verduren krijgen. Taylor balan
ceert op de rand van de overdrij
ving, maar hij houdt de film in de
hand, daarbij geholpen door goe
de acteurs. CBS Fox.
Derek de Lint speelt de hoofd
rol in de, in Spanje opgenomen,
tvfilm van Clive Donner 'Stea
ling heaven' naar het bekende
verhaal van Abelard en Heloise.
De Lint is de briljante rechtsge
leerde Abelard die door zijn ver
liefdheid op de dochter van een
rijke koopman problemen met de
kerk krijgt. De Lint speelt over
tuigend en hetzelfde geldt voor
Kim Thomson en Denholm El
liott, maar het verhaal is een
beetje erg overladen met doem en
noodlot. Van RCV 2001.
Een aantrekkelijke actiefilm is
'Nico' van Andrew Davis waarin
Steven Seagal een politieman
speelt die verschillende Oosterse
vechttechnieken beheerst. Seagal
is een acteur die op film goed
overkomt en die net als Clint
Eastwood en Chuck Norris de
aandacht naar zich toe trekt. Van
Warner Home Video.
Voor de liefhebbers van Mi
chael Jackson meld ik dat 'Moon-
walker' op video is. Zelfben ik na
tien minuten van deze ellenlange
videoclip de bioscoop uitgelopen,
maar liefhebbers van Jackson
hebben me verzekerd dat dat heel
stom was. CNR Video.
PETER DE ZWAAN
OP)NIEUW
'The bear' - Lido, Leiden en Euro, Al-
'Jesus Christ Superstar' - Greenway,
'Fright night II' - City, Katwijk
BLIJVERS
'The accused' - prachtige rol van Jodie
Foster in 'rechtbankfilm' over ver-
krachting - Lido. Leiden
'The dead pool' - Inspecteur Harry Cal
lahan (Clint Eastwood), alias Dirty
Harry, wederom in actie - Lido, Leiden
'Cocktail' - romantisch niemendalletje
met Tom Cruise als ambitieuze bar
keeper - Luxor, Leiden en Euro, Al-
'Who framed Roger Rabbit' - knap
spektakel brengt acteurs en stripfigu
ren in één film - Lido, Leiden
'Jan Rap en z'n maat' - rommelige ko
medie over randgroepjongeren in een
opvanghuis - Lido, Leiden en Euro, Al-
'A fish called Wanda' - John Cleese in
sprankelende komedie over haat-lief-
de-verhouding tussen Amerikanen en
Engelsen - Lido, Leiden en Euro, Al-
'Willow' - overdadig sprookjesspekta
kel over lilliputter en avonturier die
het opnemen tegen boze koningin -
Greenway, Voorschoten, City, Kat-
'Frank en Frev' - Walt Disney-succes
opnieuw in roulatie - Euro, Alphen
'Playgirls of Munich' - Rex, Leiden
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - stijlvolle en elegante ver
filming van roman van Milan Kundera
- Trianon, Leiden
'Big' - innemend spel van Tom Hanks
als volwassen kinderziel - City, Kat
wijk
'Jungle book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
'Moonwalker', muzikale film met zan
ger Michael Jackson - Greenway,
Voorschoten
DEN HAAG
'Betrayed' - Asta (463500), 16 jr.
'The bear" - Asta, al.
'Moon over Parador' - Asta, al.
'The accidental tourist" - Babylon
(471656), al.
'Mujeres' - Babylon, 12 jr.
- Babylon, 16 jr.
'Cocktail' - Cineac (630637), al.
The dead pool' - Cineac. 16 jr.
'Who framed Roger Rabbit' - Cineac,
al.
'Punchline' - Metropole (456756). al.
Gorillas in the mist' - Metropole. al.
'Jan Rap en z'n maat' - Metropole. al
'A fish called Wanda' - Metropole. al
'Cocktail' - Odeon (462400). al.
'Monky shines' - Odeon. 16 jr.
'Fright night 2' - Odeon, 16 jr.
'Big' - Odeon. al.
'Lost in Amsterdam" - Studio 656402),
16 jr.
Heat and sunlight" - Studio. 16 jr
'Stormy monday' - Studio, 16 jr
AMSTERDAM
'Mujeres' - Alfa (278806), al.
'The accidental tourist' - Alfa, al.
'Track 29' - Alfa, 12 jr.
'Bagdad café' - Alfa, 16 jr.
'Willow' - Alhambra (233192), al.
'A fish called Wanda' - Alhambra, al.
'Gorillas in the mist' - Bellevue Cinera
ma (234876), al.
'Big' - Cinerama, al.
'The accused' - Calypso (234876), 16 jr.
'Midnight run' - Calypso, al.
'Intervista' - Cinecenter (236615), 16 jr.
'Punchline' - Cinecenter, al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Cinecenter, al.
'Paura e amore' Cinecenter. 16 jr.
'A winter tan' - Cinecenter, 16 jr.
'The bear' - Cinema, al.
'Cocktail' - Cinema, al.
'Moon over Parador' - City (234579), al.
'Die hard' - City, 16 jr.
'Stormy monday" - City, 16 jr.
'Monkey shines' - City, 16 jr.
'The dead pool' - City, al.
'Fright night 2' City, 16 jr.
'Cocktail' - City, al.
'Imagine' - Kriterion (231708), 16 jr.
'A nos amour' - Kriterion, 16 jr.
'The love couch' - Parisien, 18 jr.
'Raw talent' - Parisien, 18 jr.
'Een verhaal van de wind' - The Movies
(245790), 16 jr.
'Intervista' - The Movies, 16 jr.
'La lectrice' - The Movies, 16 jr.
'Betrayed' - Tuschinski (262633), 16 jr.
'Jan Rap en z'n maat' Tuschinski, al.
'The bear' - Tuschinski, al.
'Punchline' - Tuschinski, al.
'A fish called Wanda' - Tuschinski, al.
'Who framed Roger Rabbit' - Tus
chinski Cineac (243639), al.
'Salaam Bombay' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
Bejaarden worden weer jong in
'Cocoon'. Het water van een
zwembad bij een villa in Florida
blijkt veijongend te werken. Met
onder anderen Ron Howard, Don
Ameche en Brian Dennehy (van
avond, BRT 2, 20.30 uur).
Na een traümatische homo
seksuele jeugdervaring sluit een
jonge man zich in 'II conformis-
ta' aan bij de groeiende fascis
tische partij in 1938. Hij krijgt de
opdracht een oude anarchistische
man uit de weg te ruimen. Dat
blijkt een oude leraar van hem te
zijn. Een film van Bernardo Ber
tolucci met onder anderen Jean-
Louis Trintignant en Stefania
Sabrelli (zaterdag, BBC 2, 23.00
uur).
in een serie speelfilms van En
gelse origine zendt de VPRO zon
dag 'The love child' uit. Het is
een komedie over kinderen van
'flower power-ouders' in Zuid-
Londen. Met onder anderen Peter
Capaldi, Sheila Hancock en Per
cy Herbert (zondag, Nederland 2,
21.57 uur).
Doris Day en Rock Hudson zijn
een verliefd stel in 'Pillow talk'.
Deze twee mensen kennen elkaar
alleen via de telefoon (zondag,
BBC 1, 16.00 uur).
In de Greta Garbo-cyclus ver
toont de NOS woensdag 'Camil-
le'. Deze zwartwit-film uit 1937
gaat over een aan tuberculose lij
dende schone die haar sterfbed
voelt naderen. Daarom wil de da
me geen verhouding beginnen
met de door haar zo beminde Ar-
mand (woensdag, Nederland 3,
20.29 uur).
'The rose' is gebaseerd op het
levensverhaal van de Amerikaan
se zangeres Janis Joplin die in de
film gespeeld wordt door Bette
Midler. De rockzangeres dreigt
ten onder te gaan in het hectische
bestaan van seks, drugs en rock 'n
roll (woensdag, Duitsland 2, 22.45
uur).
Voor de liefhebbers van zwaar
moedige films is 'Nostalgia' een
goede tip. Metafysica en religie
zijn de thema's van dit door An-
drej Tarkovsky geregisseerde
drama. Met onder anderen Oleg
Jankovski en Laura de Marchi
(donderdag, BRT 2, 20.00 uur).
FILMHUIZEN
De Canadese regisseusse Patricia
Rozema maakte de sprankelende
komedie 'I've heard the mer
maids singing' over een ontwape
nend onhandig meisje, Polly.
Voor deze Polly ligt geen mooie
carrière in het verschiet en ze is
niet erg goed in het onderhouden
van relaties maar weet dat ruim
schoots te compenseren met een
levendige fantasie (Kijkhuis, t/m
woe. 19.30 uur).
'Maurice' is een Cambridge-
student uit het Vicoriaanse tijd
perk. Hij worstelt met zijn ontlui
kende homoseksuele gevoelens
voor medestudent Clive. In het
begin van deze eeuw heerste nog
een zwaar taboe op dit thema een
het schokkende is er dus voor ons
wel een beetje af. Het verhaal is
gebaseerd op de gelijknamige ro
man van James Ivory uit 1914
(Kijkhuis, t/m woe, 21.45 uur).
Een andere boekverfilming is
'Spoorloos' (gebaseerd op Tim
Krabbé's roman 'Het gouden ei').
Een geslaagde thriller over een
meisje dat verdwijnt tijdens een
vakantie in Frankrijk (Kijkhuis,
t/m woe, 20.00 en 22.15 uur).
De tweede speelfilm van het
Monty Python-team was 'Monty
Python and the holy grail' (1974).
Absurde humor voor de liefheb
bers (LVC, vanavond en morgen,
21.15 uur).
Perestrojka en glasnost zijn
volgende week de thema's in het
LAK-theater. Maandag is er eerst
een openingslezing door Jos van
der Burg (20.00 uur) en daarna
wordt 'Arabesken op het thema
Pirosmani' gedraaid. Deze korte
film van Sergej Parad^janov is
een ode aan het werk van de naïe
ve Georgische schilder, die rond
de eeuwwisseling zijn leven vast-
Johanna ter Steege, te
'SpOOrlOOS'. »oto ANP)
legde (21.00 uur). Aansluitend
wordt, van dezelfde regisseur,
'Het fort van Souram' vertoond
(22.00 uur).
Dinsdag zijn in het LAK-thea-
ter twee films van Aleksej Ger
man te zien. 'Trail on the road'
(20.00 uur) is gebaseerd op een ro
man van Germans vader Joeri en
'twenty days without war' (22.00
uur) gaat over de kleine menselij
ke tragedies in de Tweede We
reldoorlog.