De Vlaamse leeuw is moe gestreden VAN HARTE WELKOM Boek en film: huwelijk dat zelden bevredigt Hugo Claus: 'Vroeger had ik de behoefte bemind te worden' Jan Hanlo: ernst met een kwinkslag Boek Margriet Heymans terecht onderscheiden IN DE BOEKENWEEK VAN 8 T/M 18 MAART Bibliotheek Leiden KOOYKER Wij doen Claus cadeau! WOENSDAG 8 MAART 1989 PAGINA 17 De organisatoren van de boekenweek hebben deze keer gekozen voor het thema boek en film. Door de schrijver Willem Jan Otten is voor scholieren een nummer samengesteld over de relatie literatuur-film. Dat is een aardig idee. Het nummer biedt heel wat interessants. Toch: wat mij betreft moeten film en literatuur maar als twee kunstvormen afzonderlijk naast elkaar blijven bestaan. Niet alleen omdat een huwelijk tussen deze twee kunsten zelden beide 'partners' bevredigt, maar omdat er van elk goed boek al een film is gemaakt door de lezer, een film die bestaat in zijn hoofd. En als het goed is en de schrijver beeldend heeft geschreven, is die film zeer scherp. 'Vanuitzijn dakkamer zag hij de meeuwen langsscheren. Ze waren zo dichtbij dat hij ze bijna kon aanraken. Hun kleine romp deed hem denken aan bittere witlof. De regisseur moet wel van zeer goede huize komen, wil hij 'meeuwen' zo tastbaar kunnen maken als hier is gebeurd. Daarom is mijn credo: liever geen literatuur verfilmen. Je gaat van een standbeeld ook niet nog eens een schilderij maken. Nu ik het erover heb - ik schrok me enige weken geleden een hoedje toen bekend werd dat de hoofdpersoon uit 'De Avonden' zou worden gespeeld door de acteur Thorn Hoffman. Na een interview met hem in 'De Tijd' heb ik mijn mening wat bijgesteld. Zijn uitspraken deden mij sympathiek aan. Maar ik zie in hem nog steeds niet de eenzame, door acné geteisterde, jongen uit Betondorp, die met een mengeling van minachting en liefde zijn ouders beziet, die met zijn moeder Oudejaarsavond viert met een fles appel-bessenwijn. Ik moet als ik Hoffman zie altijd aan dat vage, artistieke, wereldje denken waarin beugelflesjes Grolsch-bier worden gedronken, een soort bier dat de teint kennelijk onveranderlijk fris houdt, ook al consumeer je er nog zoveel van. Maar goed, het kwaad is geschied. Misschien dat drie weesgegroetjes helpen. Erg voortvarend kan ik de aanpak van de CPNB deze keer weer niet noemen. Over de relatie boek en film zijn mooie essays te schrijven (K.Schippers heeft dat deze keer ook gedaan met zijn boekje 'Het witte schoolbord'), maar zou het nu in de boekenweek niet eens aardig zijn geweest dat de nadruk wat minder was komen te liggen op romans die vanwege hun verfilming toch al zo in de bekendheid zijn gekomen? En was het nu echt weer zo nodig dat Hugo Claus het boekenweekgeschenk moest schrijven? De boeken van deze met veel talent begiftigde Vlaming gaan toch al als warme broodjes over de toonbank. Wie o wie zorgt er nu in vredesnaam eens een keer voor wat 'Nachwuchs'. Zou dit niet een mooie gelegenheid zijn geweest? Ik begrijp het wel: Claus is natuurlijk een mooi paradepaardje in het publiciteitscircus dat de boekenweek is geworden. De slimme reclamejongens kunnen zich vanzelfsprekend niet veroorloven een onbekend auteur naar voren te schuiven. Risico's worden niet meer genomen. En dat geldt niet alleen voor de CPNB maar ook voor de uitgevers, die een boek pas in een behoorlijke oplage durven uit te brengen als de schrijver er iets naast doet op de televisie. Maar laten we niet al te somber zijn. Het boek staat weer even in de belangstelling en daar gaat het om. CEES VAN HOORE Van de schoolmeester kreeg Hugo Claus ooit een nul voor een opstel. Omdat het te goed was. Dus kon het onmogelijk uit Claus' eigen koker komen. Ook zijn debuutroman 'De Eendenjacht', die uiteindelijk 'De Metsiers' (1949) als titel kreeg, bleek verdacht goed. Een onderzoek werd ingesteld of de toen 19-jarige Vlaming niet stiekem een Amerikaanse novelle had overgeschreven. Nu, veertig jaar later, is Hugo Claus de pasja van de Nederlandstalige literatuur en nog altijd de enige Belgische schrijver die vlot van zijn pen kan leven. Bovendien schuift de in Brugge geboren Hugo Maurice Julien Claus met zijn even baanbrekende als omvangrijke oeuvre naar voren in de rij van kandidaten voor de Nobelprijs der literatuur. Het door hem geschreven boekenweekgeschenk heet 'De Zwaardvis' en gaat over Maarten, een kleingelovige knul zonder vader. Omringd door personages, krom getrokken door roomse regels en verboden verlangens. Maarten ziet Jezus als Clint Eastwood. Niet met gaten in een cowboyhoed. Maar in de handen. Kortom, Claus ten voeten uit. Aan de vooravond van de boekenweek een ontmoeting met Claus in het Vlaamse Kobbegem, waar hij momenteel zijn boek 'Omtrent DeeDee' eigenhandig verfilmt. Of ik zolang in taverne 'In 't Wit te Paard' wil wachten. De set is 'closed', die druilerige donder dagochtend. Vanwege een moeilijke scène wil een van de acteurs liever geen gluurders. Tegen twaalven komt Hugo Claus met zijn 'crew' zoals ge bruikelijk naar de herberg voor de lunch. door Hans Toonen Op naar 'In 't Witte Paard', lonkend op de viersprong in Kobbegem. Te gen de wand achter een rij tafeltjes verkleuren kranteknipsels over Kobbegems 'talk of the town': het neerfladderen vorig jaar van een he likopter die een kruis van de kerkto ren wilde halen. Pas tegen enen komt Claus uit de tot filmset verbouwde pastorie. Schouders opgetrokken tegen de stijve bries schuift hij langs de wit gekalkte gevel van 'Het Plezanten Hof richting de taverne. Met het werk van Jan Hanlo, de Limburgse dichter die in 1969 met zijn motor verongelukte, is iets merkwaardigs aan de hand. Dick Hillenius heeft volgens mij goed uitgedrukt wat. Je kunt, zo zei Hille nius, niet uitleggen wat er knap is aan het proza en de gedichten van Hanlo. Je kunt ook niet zeggen: om die redenen stelt het niks voor. Dat is uniek, want veel dichtbun dels laten zich ontleden als lijken op snijtafels. Aan het einde van zijn ty pering stelde Hillenius vast dat je wel iets anders over Hanlo's kunst kunt zeggen, namelijk dat je er van kunt houden. En dat is zeldzaam, zei Hillenius. Aan deze typering moest ik den ken toen ik de brieven van Hanlo las. Die brieven zijn even eigenzin nig als het andere werk van Hanlo. Aan het woord is iemand die in een geheel andere wereld leefde dan de meeste van zijn collega's, schrijvers die zich voornamelijk zorgen ma ken over de plaats die zij op de lite raire top-tien innemen. Ik denk dat een opsomming van de onderwerpen die aan bod komen een aardige indruk geeft van Han lo's preoccupaties: brieven over wespen, een verzoek aan een jonge- j0 tje om lid te mogen worden van de anti-Batman club, brieven aan een jAg wiskundige over de vraag of een :..S.ta.tLÏi?i_?,e.Li™J-,.°2it_d.e wat wjj tegen de Eerst een asperientje. Want koorts kwelt de kroonprins der Bel gisch-Nederlandse literatuur. Dan een lepel hoestsiroop. En Spa rood Over de drijfjacht vanuit Teheran op Rushdie vanwege diens bestsel ler 'Satanische Verzen' wil Claus best boos worden. Naar de hel met deze moslims, en al die andere reli gieuze fanaten. Kathedralen wil hij ook best de lucht inblazen 'mits dat één ziel zou behoeden voor onrust.' Maar met deze uitval houdt zijn er gernis op. Legt zijn vork opzij en geeft toe dat er sleet zit op zijn venijn. "Met de jaren bekommer ik me minder. Zeker niet om hoon en misprijzen. En steeds minder om het wat-men- zegt-syndroom. Vroeger niet. Vroe ger had ik de weerzinwekkende be hoefte om bemind te worden. Dat heb ik niet meeralthans minder". Opstandig Hugo Claus, de getemde leeuw van Vlaanderen? Dat is toch moeilijk wennen. Zeker als je terugbladert in zijn opstandig leven. Claus die de roomskatholieke kerk verkettert met bijvoorbeeld 'De Wangebeden'. Die fascistische Ijzerbedevaartgan- gers bestookt met misprijzende ma nifesten. Die politici met een scher pe pen in het corrupte zitvlees port. Die Claus lijkt passé. "Ik heb me de laatste jaren ge traind om niet langer op alles en ie dereen boos te worden. Mijn be kommernis nu, is om een heilige te worden kijk maar niet zo scep tisch. Wat ik vooral geleerd heb, is mijn boosheid te richten op een doelwit. In mijn geval is dat vaak de katholieke kerk. Prima mikpunt om allerlei ongemak op los te laten. Het regent: schuld van de pastoor! Ik ben voor drie dagen impotent: schuld van de paus". Wat ik van zijn Boekenweekge schenk vind, acht hij die middag van meer belang. Verheft nend zijn satéstokje als ik Zwaardvis' een blij mens m: leven en de literatuur zijn twee Hugo Claus: 'Er zit sleet op mijn venijn' Op milde toon: "Schrijven lucht nooit op. Wat oplucht, is een mooie klank in een zin. Een verrassend bindend rijm, dat onbestemde zin nen oproept. Maar vaak door nie mand wordt opgemerkt". r twaalf om de zes jaar gepu- langs komende oom, die hen i men mij prijzen. Verbittering Even vonkt er verbittering, die wórdt aangewakkerd door herinne ringen aan recensies over eerdere halen, filmprodukties en bundels poezië. Dar Hoewel de film 'Het Sakrament' naar de set naar zijn boek 'Omtrent DeeDee' nog een zomerlang gemonteerd bliceerd, dan Want o dacht". Deze ontkenning koppeld aan produktiviteit, zit de meest bekroonde auteur blijkbaar rientje, erg hoog. Enkele dagen later zal hij haalt hij rent met te veel cadeautjes. Met twaalf gedichten is nage- verhalen over verre reizen. Die hen niet in de weg staat zoals mijn vader talent, ge- dat deed". Krijgt intussen weer een aspe- met koffie. Intussen ver- an de bokslessen die hij het tv-programma van Adriaan stiekem nam om zijn vader ooit een Dis hierover opnieuw zijn gram klap te geven. "Op een dag heb ik in. hem letterlijk opzij geduwd. Daarna Dan gaat de telefoon. Zijn komst heb ik het huis verlatend en zag mijn vader pas tien jaar later terug. Nog veel later is mijn vaderhaat dringend gewenst. Een laatste vraag kan nog net. moet worden, weet regisseur Claus heersende vader heeft gehaat, i 'De op voorhand dat hem straks slechts zelf orn met zijn twee^grote "Het hoongelach wacht. "Omdat de mens slecht is. En nog schillende dingen. Ben ik omringd altijd een groot genoegen beleeft door opgewekte figuren, dan moet aan het verpletteren van talent. Ter- ik in de literatuur het tegenoverge- wijl eerbeid, ontzag en applaus be stelde oproepen. Een schryver ter op zijn plaats zou zyn". schrijft over wat ie niet is. Zoals gro- Maar dat vernietigen, dat haten te dikke schilders ragfijne portret- gaat hem toch ook niet slecht af? maken. En uitgemergelde "Maar ik ben geen recensent". En Hoe gaat hij, die zijn eigen, over- minder en milder geworden. Nu weet ik dat ik toen alles en dus te veel van mijn vader eiste; liefde, zijn ex-vrouwen Elly Overzier aandacht, meesterschap, training, Sylvia Kristel? "Ik ben een soort discipline gigantische pakt vervolgens ouderwets uit *u- "giftige, miezerige rotstukjes van af mentaal onderontwikkelde recen- Nederlandse kwaliteits beeldhouwers juist werken. Ik leef nu in een bij: dieke wereld. Dus reageer ik door de wanhoop te beschrijven. In- senten" derdaad, dan kruip ik achter het kranten masker der wanhoop". Voor Hugo Claus is schrijven lieten afweten, blijkbaar een bal masqué. Vooral ir 'Het Verdriet van België', zijn onbe twist meesterwerk, bewijst Claus werkt. Met de beroepstrots zijn stelling dat schrijven eigenlijk beul klieft Claus vervolgens een gewiekste vorm van liegen Waar het Prentenboek, toneelstuk, gedicht. Zo wordt 'Lieveling, boterbloem' i Margriet Heymans door de uit- zijn toneelstuk 'Gil- gever omschreven, en daar is geen les'. Waardoor 'theaterboeren' het woord te veel mee gezegd. Lieve- ieten al Weg ineens die milde Claus. De - asperientjes zijn blijkbaar uitge- boven het doorsnee jeugdboek. Het ----- is een stukje pure literatuur dat de ze week terecht werd onderschei den met de Libris Woutertje Pieter- Prijs, de hoogste prijs - wat geld schaakbord kan nemen, epistels aan taaldeskundi gen over de juiste spelling Antwerps. beslotenheid Han- het negeren in Nederland van zijn kan, geeft Claus zijn 'Almanak', en bundel met evenveel - hoofdpersonen vele gezichten. Blije gedichten als er dagen in een jaar betreft - voor jeugdliteratuur in ons mensen ontmaskert hij om het ge- gaan. "Driehonderdvijfenzestig ge- land. -nk.cii doen in de samengesteld in de geest =- de huiskamer, lo. Veel zetfouten ben ik niet tegen- huichel bloot te leggen Maar ook dichten in een keer! Had ik, edoch. het deed Hanlo op papier. Intussen gekomen. werpen die zeurbrieven - meestal Goedkoop is de correspondentie, „„w..;;.gaan ze over zetfouten - ook een hel- die dezer dagen verschijnt, niet. onverg^h^ke ^edkhten ^ds ^f,rl^lnrman,er™ werken: Maare™ paar ^n café" 'JSlüïïÜK omdat, het zo ontzaglijk moeilijk i om over blije mensen te schrijven. Die les hadden de Grieken al snel sloten dat u in het café een zo oor- soon in 'De Zwaardvis', door de tuin spronkelük iemand als Jan Hanlo laat zeulen met eej? scheefhangend Ik denk dat Hanlo ingenomen zou tegenkomt. kruis Per saldo is Claus jeugd over- zijn geweest met de keuze van de WIM BRANDS schaduwd door een vader die zijn mensen die zijn brieven bezorgden. zoo,n van amper een jaar dumpt by Erica Stigter, K. Schippers en Ser Jan Hanlo; correspondentie in twee de krengerige Zusters van Liefde Prop hebben de correspondentie delen, uitgeverij Van Oorschot. Aalbeke. ,HnnH - m Knoir' hÜ werkte'zo precies dat een zetfout bezoek en de kogefkan door de Of het hem zelf ook oplucht als hy Knak en Re- hem naar de rand d kerk En ge!ooft u me. het is uitge. bijvoorbeeld Maarten de hoofdper gen tevoorschyn als een nauwgezet - - i—»r\« man. Hij schudde de gedichten niet uit zijn mouw, maar werkte lang zaam en gedegen aan zijn verzen. Hij is niet het type dichter dat een eenmaal bedachte werkmethode uit-en-treure uitmelkt, nee, voor Hanlo was elk gedicht weer een nieuw avontuur. Dat verklaart waarom er in zijn verzameld werk zulke uiteenlopende gedichten staan: van zwaar rijmende, tot zeer lichtvoetige. Lichtvoetig zijn ook de brieven. Hoe ernstig hij een onderwerp ook nam, altijd weer kijkt er iemand om de hoek die een kwinkslag maakt. Ik zou talloze voorbeelden kunnen geven, maar laat ik het er op één houden. In een brief aan Simon Vin kenoog schrijft Hanlo dat hij de bundel Atonaal, de presentatie van de Vijftigers waarin ook Hanlo is vertegenwoordigd, een aardig boek vindt. En dan komt er een typische Hanlo-wending: "Zouden wij nu werkelijk belangrijker zijn dan ou we Kloos?" Wie iets weet van Hanlo's auto biografie, begrijpt hoe bijzonder die kenmerkende lichte toon eigenlijk is: zijn liefde voor jongetjes doemde hem tot een eenzaam leven. De Ne derlandse justitie had maar weinig begrip voor iemand die in feite niets anders wilde dan wat ouders straf feloos mogen doen: een kind knuf felen. Hanlo's correspondentie was fei telijk zijn voornaamste contact met de buitenwereld. Dat verklaart waarom hij zoveel brieven schreef. Het verklaart ook de zeurbrieven: boek- en kantoorvakhandel Kerkstraat 71 2201 KL Noordwijk tel. 01719-14934 ...uw Libris boekhandel sinds 1863 leiderdorp, oegslgéesi. 'N UNIEKE COMBINATIE 'Lieveling, boterbloem' is het eer ste echte boek van Margriet Hey mans, die voornamelijk bekend staat als illustratrice. Ze kreeg on langs een Gouden Penseel voor haar tekeningen bij 'Annetje Lie in het holst van de nacht' van Imme Dros, die vorig jaar de Woutertje Pieterse Prijs kreeg. Heymans voert een aantal perso nages ten tonele: het meisje Berthe en haar pop Poppeleia, een neutrale verteller en een figuur die de gang van zaken becommentarieert. Ber the heeft straf gekregen op school en reageert dit af op haar pop. Pop peleia wordt afwisselend mishan deld en getroost in een spel van slaan en het weer goed maken. Ber the behandelt haar pop, zoals som mige ouders hun kinderen behan delen in een soort haat-liefde ver houding. Heymans vertelt het verhaal in een dichtvorm die doet denken aan oude bakerrijmpjes. De pure rijm ontbreekt, er is eerder sprake van fraai allitererende klanken. Het re sultaat is Mooi met een hoofdletter. Het verhaal wordt vlot en levendig verteld, maar zit tegelijkertijd vol geheimzinnigheden en onbegrijpe lijke zaken. Enkele voorbeelden uit 'Lieve ling, boterbloem'. Berthe brengt haar pop naar bed en komt even la ter door het raam naar binnen als boze heksenfee: Hoppetiepop de wind steekt op; de nacht valt in:/ de hel breekt losJ Zwingel zwengel en uit is het feest./ Nu is het wel weer genoeg geweest'. Dan volgt het berouw over de zonde, wanneer Berthe haar op de grond gesmeten pop ziet: 'Papperdepeia, wat is hier ge beurd?/ Bed in de war en het raam wijd open!/ Liefste, wat lig je daar op de grond?/ Is er iets?/ Was er iets?/ Heb je gedroomd?/ Ben je vanzelf uit je bed gevallen,/ of is er soms iemand naar binnen geklommen?/ Uiteindelijk volgt de verzoening: 'Hartje', fluistert Berthe zachtjes,/ 'toen ik strakjes, hopeloos/ van het zoeken, naar je toe vloog,/ zei een stem, zo bits als wat,/ dat ik spre kend op die fee leek./ Hij zei, dat ik het zélf was'./ 'Geloof hem niet', zegt Poppeleia./ 'Het gaat erom, datje eigen kind! je de allerliefste ter wereld vindt'./ De illustraties zyn gemaakt in de typische Heymans-styl. Simpele, stripachtige zwart-wit tekeningen met omkaderde personen en voor werpen. Alleen het hoogstnoodza kelijke staat erop, overbodige de tails ontbreken. Het is een compro misloze styl, waar je van houdt of niet, maar die uitstekènd past bij de sfeer van het verhaal. 'Lieveling, boterbloem' laat zich op verschillende manieren lezen. Tekst en tekeningen zijn schijnbaar eenvoudig, maar tegelijkertijd intri gerend. Heymans is erin geslaagd haar boek iets magisch, ongrijp baars en onzegbaars mee te geven, waardoor 'Lieveling, boterbloem' het gemiddelde jeugdboekenni veau ontstijgt. Dat maakt het boek voor zowel kinderen als volwasse nen uitdagend. MARGOT KLOMPMAKER 'Lieveling, boterbloem', tekst en te keningen Margriet Heymans, uitg. Querido. Hugo Claus schreef "De Zwaardvis", een verhaal over een redeloze misdaad. U ontvangt deze novelle van 8 t/m 18 maart als Boekenweekgeschenk bij aankoop van tenminste 19,50 aan Nederlandse boeken, zolang de voorraad strekt. Boekhandels: Leidee Plein AZL, Breestraat 93, Rijnsburgerweg 10,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 17