m De lol ligt er bij 'Vreemde praktijken' nog dik bovenop '■Steeds grotere angstvoor kijkcijfers' INGEN Woutertje Pieterse- prijs op tv Pauze bij Al Jarréau hinderlijk Aapjes kijken In het voetspoor van de antropo loge Dian Fossey hebben dit jaar al meer dan 3.000 toeristen een af spraak gemaakt voor een bezoek aan de gorilla's in Rwanda. De film 'Gorilla's in de mist', die op het leven van Dian Fossey is ge baseerd, trekt op dit moment in een groot aantal landen volle za len. Door de toeloop van mensen die de gorilla's met eigen ogen willen zien, zijn de maanden juli en augustus al helemaal volge boekt, zo heeft een vertegenwoor diger van het Rwandese Bureau voor Toerisme en Nationale Par ken meegedeeld. Voor de bezoeken aan de goril la's gelden strenge regels: alle da gen van het jaar kunnen drie fa milies gorilla's door zes mensen tegelijk ongeveer een uur lang worden bekeken. In totaal mogen er 18 mensen per dag 'aapjes kij ken'. Het gedrag van de met uit sterven bedreigde dieren, waar van er nog maar een paar honderd bestaan, mag niet te veel beïn vloed worden door nieuwsgierige toeristen, zo heeft de Rwandese regering bepaald. De meeste toeristen reizen in één dag van de hoofdstad Kigali op en neer naar het park waar de gorilla's leven en waar vorig jaar juni en juli de film 'Gorilla's in de mist' werd opgenomen. In de film speelt de actrice Sigourney Wea ver de rol van Dian Fossey. Geen doodstraf Na meer dan twaalf jaar in een do dencel te hebben gezeten heeft de Amerikaan Randell Dale Adams weer uitzicht op het leven: het in 1977 tegen hem uitgesproken doodvonnis werd afgelopen week vernietigd en het is onwaarschijn lijk dat de staat Texas een nieuw proces tegen hem gaat voeren. Adams werd veroordeeld we gens de moord in 1976 op een po litieman in Dallas. Al tijdens het proces rezen er vragen over de be wijsvoering. Vorig jaar werd o Adams' zaak een documentaire film gemaakt, 'The Thin Blue Li- ne', waarin de zaken rond het pro ces nog eens op een rijtje werden gezet, en waarin werd gesugge reerd dat de kroongetuige wel eens de echte moordenaar kunnen zijn. Het Hof van Beroep oordeelde dat Adams geen eerlijk proces had gehad omdat getuigen had den gelogen en omdat de aankla ger bewijzen achter had gehou den. Na de uitspraak van het hof zei Adams: "Ik heb altijd rotsvast ge loofd dat ik op een dag, op een of andere manier, mijn onschuld zou kunnen bewijzen. Het leven in de gevangenis is uiteraard niet het leven dat ik had willen leiden. Maar het is een manier van leven, en ik denk dat ik er het beste van gemaakt heb. Ik heb er een uni versitaire opleiding doorlopen en heb heel wat meer vakbekwaam heden dan toen ik hier terecht kwam". HILVERSUM (GPD) - De NOS-televisie besteedt van avond in twee uitzendingen aandacht aan de bekendma king van de winnaar van de Libris Woutertje Pieterse- prijs 1989. Het Jeugdjournaal (19.15 uur, Nederland 3) zal o.a. een interview met de winnaar uit zenden. Daarna zal Het Waan- land (19.25 uur, Nederland 3) inhoudelijk aandacht aan het winnende boek besteden. De Woutertje Pieterse-prijs 1989 wordt 's middags in Am sterdam uitgereikt. Jan Blok ker (voorzitter van de jury) zal een feestrede houden. Hugo Brandt Corstius geeft vervol gens in een voordracht zijn vi sie op de figuur Woutertje Pie- terse. De Libris Woutertje Pieter se-prijs is voortgekomen uit een initiatief van een aantal kinderboekenrecensenten. De hoogte van de jaarlijks uit te reiken prijs is 10.000 gul den. Daarmee is dit de hoog ste prijs voor kinderboeken in ons land. HILVERSUM (GPD) Waarom hebben Nederlandse comedy-series meestal iets krampachtigs? Uitzonderin gen daargelaten is het nationaal produkt in dit genre nog altijd nauwelijks vergelijkbaar met wat er in het buiten land wordt gemaakt. Zo kan het inmiddels vijftien jaar oude 'Fawlty Towers' nog jaren mée. Nederlandse come dy-series missen nog te vaak de uitstraling om het pu bliek echt aan zich te binden. Maar sinds het succes van het toch weinig spirituele, maar voor al Hollands kneuterige 'Zeg 'ns Aaa', blijven de Nederlandse tele visiemakers het gelukkig probe ren. Bij de AVRO is sinds donder dag 'Beppie' van Annie M.G. Schmidt en de haren een prettige uitzondering, de NCRV doet nog 'weinig overtuigende pogingen met 'Steil achterover' en bij de TROS is 'De familie Oudenrijn' nog in de groei. De KRO probeert het vanavond met de nieuwe serie 'Vreemde praktijken'. Het is de voortzetting van de serie 'Drie recht één ave recht', een reeks rond drie jonge advocaten en een sportschool houder. De kijkcijfers waren re delijk en de KRO vroeg de schrij vers Jack Gadellaa en Ton de Vreede, die de serie uit een hoor- Hogeschool Ze vermeden eerdere fouten door allereerst de liedjes weg te laten die het verhaal sterk vertraagden. „Het was een experiment," zegt Gadellaa over de liedjes. „Toen we de eerste aflevering terugzag en, begrepen we dat het verkeerd was, maar je kunt dan niet meer terug. We hadden voor 'Drie recht, één avrecht' de opzet van 'Citroentje met suiker' en 'Het schaap met de vijf poten' in ons hoofd. Maar liedjes kunnen nog maar heel moeilijk vandaag de dag. Het tempo van televisie ligt daarvoor nu te hoog. In 'Beppie' zitten wel liedjes, maar die serie is van Annie M.G. Schmidt en dat is natuurlijk hogeschool." 'Camille ClaudeF triomfeeri op uitreiking Franse Césars PARIJS (AFP) - Bruno Nuytten, maker van de film „Camille ClaudeV', en hoofdrolspeelster Isahelle Adjani hebben zaterdagavond getriom feerd op de 14de uitreiking van de César, het Franse equivalent van de Amerikaanse Oscar. Zij kregen maar liefst vijf Césars, waaronder één voor de beste film en één voor de beste actrice. Tijdens de traditionele uitreiking in het „Théatre de l'Empire" in Pa rijs, dat rechtstreeks op het tweede Franse televisienet werd uitgezon den, verklaarde Isabelle Adjani zich solidair met de Britse schrijver Salman Rushdie. Op de foto Bruno Nuytten, geflankeerd door Gina Lollobrigida en Pe ter Ustinov. (foto ap) PAGINA 26 Vanavond eerste aflevering ROTTERDAM (GPD) - Al Jar réau zou beter moeten weten. De Amerikaanse zanger acht te het gisteravond noodzake lijk om zijn optreden in Ahoy' te onderbreken voor een pau ze. Net op het moment dat hij zijn fans (zo'n 6000) met een daverende uitvoering van 'I Need Somebody' in hogere sferen had gebracht. Weg was meteen de betovering, tot ver na zijn rentree, ondanks de ve le daaropvolgende hoogstand jes van Meneer Stemband. Het eerste concert van Al Jarreau in Nederland sinds twee en een half jaar viel ook in repertoirekeuze in twee helften van ongeveer een uur uiteen. Voor de pauze liet de voormalige welzijns werker uit Californië zijn zeer gemeleerde publiek vooral kennis maken met zijn jong ste (elfde) album 'Heart's Ho rizon'. Na de onverwachte rust viel de veelzijdige zanger (jazzy, funky, soul) terug op ouder werk. Als altijd was Al Jarreau voor zijn fans de inne mendheid zelve. Eigenlijk een beetje, te lief en te lang van (ge spreksstof, waardoor hij nogal eens melig dreigde te worden. Gelukkig werd dat gevaar telkens bezworen door weer nieuwe vocale staaltjes, die, hoewel niet meer zo ver rassend, onverminderd knap zijn. Je zou het niet zeggen, maar in een race tussen drie paarden en een buffel in het Californische Alba ny won de buffel. Het 2000 pond zware dier, met de fraaie naam Harvey Wallbanger, weet er kennelijk aardig de sokken in te zetten. (foto ap) HABEN AUTOCHTOON DIE KAN IK DB WE6 VRA6EN Verder werden de drie advoca ten teruggebracht tot het tweetal Tiggelaar en Bolsenbroek, ge speeld door Sjoerd Pleysier en Johnny Kraaykamp jr. Hun bene denbuurman Bertus (Gerard Cox) veranderde zijn sportschool in een tweedehands winkel. Bo vendien gaven de schrijvers hem een vrouw (Joke Bruys). En daar mee werden hun dramatische mogelijkheden sterk vergroot. Niettemin heeft de serie toch nog iets gekunstelds. Want hoe zeer er zichtbaar veel is geleerd van de vorige serie, deze 'Vreem de praktijken' hebben nog steeds iets houterigs, iets geconstru- eerds, iets nadrukkelijks. Zeker bij het duo Cox en Bruys ligt het uitgesproken lollig zijn er vaak wat dik bovenop. Bewust krom Nederlands praten als 'Ik ben ge- rinueerd' in plaats geruïneerd, was vroeger al erg flauw. Leerproces Maar Gadellaa houdt dan ook niet op te vertellen dat het schrijven voor hem nog steeds een leerpro- ceè is. „We hopen volgend jaar weer een kans krijgen, want ik weet zeker dat het dan nog veel beter kan. Eigenlijk zou ik deze komende serie al een keer willen overdoen." Volgens Frank Jansen, hoofd tv-amusement bij de KRO zullen vooral de waarderingscijfers de doorslag geven. „Met de kijk dichtheid valt het wel mee. 'Vreemde praktijken' volgt im mers op de 'Soundmixshow'." (Vanavond, Nederland 1, 21.20 uur) MOOI Aad van den Heuvel vanavond terug op televisie met 'Hoofdpersoon' OOK P£ TOPMENSEN UIT 05 UANP60UW ZIJN HST ERMEE BENE PAT 05 /MESTOVERSCHOTTEN EEN PROBLEEM VORMEN HILVERSUM (GPD) - „Jour nalistieke tv-programma's moeten steeds vaker wijken voor amusements-program- ma's die een steeds groter deel van het dagelijkse tv-me- nu en de tv-budgetten opslok ken. De angst voor lage kijk- dichtheden neemt hand over hand toe," zegt Aad van den Heuvel, ex-Brandpunt-repor- ter en al vele jaren bij de KRC presentator van praatshows. Van den Heuvel herinnert zich een uitspraak van de in 1987 over leden ex-cameraman Piet Kaart. „Jullie journalisten hebben je het kaas van het brood laten eten, de televisie is een amusementsfa briek geworden," waarschuwde Kaart, toen regisseur bij Brand punt, vier jaar geleden. Van den Heuvel: „In de begin jaren van Brandpunt leefden we inderdaad in de illusie, dat tv het venster op de wereld zou zijn. We brachten op de dichtst bekeken tv-uren misstanden en verre sa menlevingen in de huiskamers. Er was nog geen sprake van de sandwich-formule, die voor schrijft, dat diepgang moet wor den afgewisseld met lichte infor matie." Actualiteitenrubrieken zijn in middels door omroepen afge schaft, tot één of anderhalve afle vering per week teruggebracht en tot laat in de tv-avond opgescho- Van den Heuvel: „Alles moet ook korter en korter. Ze wijzen bij de omroepen steeds meer naar het huidige 'Achter het Nieuws' van de VARA. Maar in vergelij king met vroeger jaren is 'Achter het Nieuws^ niet alleen veel kor ter en minder frequent op tv, ook het aanvangstijdstip is door het amusement naar later in de avond verschoven." Budgettair worden de informa tieve tv-programma's zwaarder getroffen door de bezuinigingen in omroepland dan de amuse mentsprogramma's. Van den Heuvel weet dit uit eigen erva ring. Hoofdpersoon Van den Heuvel: „De indruk, dat ik nu een tv-seizoen 'oversla', klopt gedeeltelijk. Die indruk wordt voor een deel veroorzaakt door het feit, dat ik dit seizoen minder in Brandpunt verschijn. Ik ben daarentegen eindredac teur van het veertiendaagse sportprogramma dat Kees Jans- ma op tv presenteert. Van dat pro gramma, 'Sport op vrijdag', is overigens ook een aantal afleve ringen geschrapt uit de oorspron kelijke programma-schema's. 'Sport op vrijdag' was tot in mei geprogrammeerd. Maar deze maand zijn de laatste twee afleve- ringen te zien. Daarnaast was het de bedoeling, dat er deze winter zo'n zestien 'Hoofdpersoon'-pro- gramma's op het scherm zou zet ten. Maar om allerlei redenen zijn er veel van die programma's ver vallen. Eén van de oorzaken was, dat er in de uiteindelijke pro grammering geen plaats voor was. Andere programma-catego rieën, waaronder amusement- programma's, kregen voorrang. Althans, dat is mijn indruk: Pre cies kom je dat nooit te weten." Vanavond keert het program ma 'Hoofdpersoon' voor het eerst in dit nieuwe jaar weer op tv te rug. Van den Heuvel: „De oorspron kelijke opzet was er dit seizoen nog vier te brengen. Maar die vier zijn intussen teruggebracht tot twee. Er was in de programma schema's geen plaats meer voor. Aad van den Heuvel: vanavond weer terug op het scherm.. GPD) Of het nu helemaal aan het bud get heeft gelegen? Ik weet het ook niet precies." Hugo Claus Hoofdpersoon in de uitzending van vanavond wordt de schrijver van het boekenweekgeschenk, Hugo Claus. Van den Heuvel: „Ik volg Claus al een paar weken met de filmcamera's. We filmden ook bij Van Dis in dé studio. We volg den hem ook bjj de verfilming van weer van één van zijn boeken. Die verfilming was ook een reden om Claus tot de hoofdpersoon van deze aflevering te kiezen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 26