Kleurrijke vergezichten Gecultiveerd dilettantisme 'Dona Rosita' buiten verwachting Het Tapijt: geinig R.O. zonder verrassingen toch boeiend Jah Wobble: biologerend FLHirZEES tea&aS WKstffeara SS3SSSÊE EIksSS Ricciarelli overrompelend langsver;i -fde"ng- MAANDAG 6 MAART 1989 PAGINA 25 Marijke Boon solo die als een schooljuf haar publiek benadert. We krijgen nota bene zelfs huis werk mee voor in de pauze. De op dracht luidt om een vierregelig ge- LEIDERDORP - Het werk van Ma- dicht (rijmschema abcd) te maken, naar analogie van: 'Ik loop door de stad/ ik kijk naar de grond/ ik zie een hoogconjunctuur beleeft. Het gaat riem,/ maar waar is de hond'? En om bij haar om dezelfde soort gestileer- te onderstrepen, dat het warempel de truttigheid, die we bijvoorbeeld geen fiauwekulopdracht is, loopt ook bjj Brigitte Kaandorp en Her- Marijke Boon tijdens de pauze rond hun vorderingen te vragen. als haar beroemde collega s weet zu Tijdens het tweede deel van het met gemak haar publiek te boeien, programma krijgen we de bespre- Ze zingt droevige liefdesliedjes met king van het huiswerk, wat natuur eer! knipoog. Daarbij begeleidt ze üjk de nodige hilariteit met zich zichzelf op een accordeon. Na elk meebrengt. Er zijn aardig wat inzen- liedje gaat de accordeon op slot en dingen (of zijn het fictieve publieks- dient dan als lessenaartje voor het bijdragen?!), waarvan de meest suc- schoolschriftje, waaruit zij 'light- cesvolle luidt:'Ik zit in de pauze/ verse' gedichtjes declameert. Het werkelijk prachtig om mee te m ken, hoe zij met een strak program- 'Een jurk met rozen', soloprogramma v door Marijke Boon. Gezien op 4 maari Muzenhof, Leiderdorp. Finkers aantreffen. Met het- zelfde gecultiveerde dilettantisme te*vragen, wacht op M. Boon/ Kijk, daar komt ze/ of is het de microfoon'? r - - Niemand kan voorspellen, hoe maschema liedje-gedichtje-liedje- iang het succes nog zal duren van de gedichtje-liedje enz. een goed bezet- huidige cabarettrend, waarvan ook te Muzenhof in haar ban houdt. Marijke Boon dus profijt heeft. Kaandorp en Finkers krijgen de Voorlopig blijkt het door haar ge- (middel)grote theaters in ons land creëerde knusse sfeertje uitstekend i 'Dona Rosita* van Federico Garcia Lorca door Eccentric Steady Stand. Vertaling: Barber van der Pol. Regie: Klaas Bolhuis. Fysieke training: Karin van Leeuwen. Muziek: Erik Jan Kuiper. Decor: Frank Berbee en Adriaan Krabbendam. Fotografie: Christine den Hartogh. Gezien in de Kaasmarktschool op 3 maart. Volgende voorstellingen: 17, 18, 24, 25 en 31 maart, 1 LEIDÉN Het begon allemaal op een verlaten Kaasmarkt met een oud schoolgebouw en een vrijwel rijmen valt. Tot dat laatste behoort hele voorstelling zal begeleiden. Hetzelfde geldt voor de geluids band met een mengeling van mu ziek en elektronische effecten die zich nooit tot pure 'achtergrondmu ziek' laat reduceren. In deze, ieder verwachtingspa troon doorbrekende omgeving speelt Eccentric Steady Stand bij kaarslicht 'Dona Rosita' en dat eveneens op een wijze die moeilijk met enig verwachtingspatroon te maakt wel nieuwsgierig r achterliggende bedoelingen. Dat geldt trouwens ook voor de projec ties en het vreemde spel met karton nen poppetjes die aanhoudend bo ven een decorstuk opduiken om vervolgens op de speelvloer te be- landen. En wat nu? De een zal de Het Tapijt. Speelgoedvoorstelling onvindbare ingang, die vervolgens zeker ook de trouw aan de tekst op slot bleek. Uiteindelijk reageer- Lorca, een dramatisch gedicht de iemand op het gerammel met de der handeling met situaties deurknop en begon een nog zenlijker fase, klapdeuren, hogelijk geïntrigeerd worden door het spel van deze Leidse theater groep. Ik onthoud mij ditmaal van een oordeel en ben voor de verande- n het LAK-theater in Leiden. rallellen die voortdurend aan zwerftocht langs Tsjechov doen denken. Daar ligt hol trappenhuis, echter ook een zwak punt i gedeeltelijk volgestouwde gangen voorstelling. Tekstbehandeling ~~i oude lokalen die kennelijk dictie laten te wensen de meest uiteenlopende zaken be- aaneengesloten karakter 'wïJNAND ZEILSTRA Marijke Boon. zonder problemen avond aan avond vol, Marijke Boon houdt het bij de kleine theaters. Dat wil overigens niet zeggen, dat haar optreden van mindere kwaliteit zou zijn. Mis schien is het gewoon een bewuste keuze, want Marijke Boon moet het van een knusse sfeer hebben. Even blijft het publiek nog afwachtend, maar na zo'n twee liedjes geeft men zich maar al te graag gewonnen. Dat moment stelt Marijke Boon zelf pu bliekelijk vast, breeduit lachend. Ze Expositie met schilderijen van Willem van speelt als het ware met het gegeven Scheijndel. Galerie van C. Bleijenberg, Bree- dat de toeschouwers kennelijk even Leiden- moeten wennen aan die lange ma gere vrouw met sluik halflang haar, LEIDEN Onder de vele belang- nut werden. Het 'theater' blijkt één van deze lokalen, geheel met wit bekleed met uitzondering van een foto aan de muur, een dozijn rode glazen potjes met waxinelichtjes en twee rijtjes rode bioscoopstoelen onder een vlonder met de technische appara tuur. Het licht maakt plaats voor een drievoudige diaprojectie, waar- bij het rechter- en linkerbeeld veelal o o pd eikaars gespiegelde zijn en die de voorstelling maakt het daardoor moeilijk de drie fasen in het leven van Rosita, maar ook alle door Lor ca geschetste parallellen en symbo len te onderscheiden. LEIDEN - Slag bij Hastings, 1066. De mannen zijn op oorlogspad, de PAUL KORENHOF achtergebleven kasteelvrouwen vervelen zich. Tja, wat deed je toen om de tijd te doden? Je borduurde een nuttig handwerkje. Een van die collectieve borduursels is bewaard gebleven en door zijn lengte zeer be roemd geworden: Het Tapijt van Bayeux. Hierop staat over een leng te van 70 meter en een hoogte van 50 centimeter de veldslag bij Has tings afgebeeld. 'Barbiere di SivigÜa' bij Nederlandse Opera AMSTERDAM (ANP) - De Neder- landse Opera brengt tussen 15 maart en 8 april tien voorstellingen i ,11 Barbiere di Siviglia' van Gio- Ondertussen ontplooien de in het acchino Rossini. Dario Fo en Arturo zwart geklede spelers een bewe- Corso hebben de produktie ingestu- gingspatroon dat een merkwaardi- deerd, ge mengeling is van stilering en na turalisme. Dat heeft niet altijd het zelfde niveau en balanceert soms op de rand van de slapstick, het baans gezongen. Willem van Scheijndel in nieuwe galerie Residentie Orkest o.l.v. Günther Herbig met werken van Haydn err Brahms. Solist: Garrick Ohlsson in het Concert voor piano en orkest no 4 op. 58 van Beethoven. Gehoord in de Stads gehoorzaal op zaterdag 4 maart. De wisselwerking van naast en over elkaar geplaatste kleurvlakken in een levendige onderlinge samen hang is nog steeds kenmerkend voor Van Scheijndels werkwijze, maar de benadering van het land schappelijke element en de mense lijke figuur gaat steeds verder in de richting van volledige abstractie. LEIDEN - Mocht het programma van het Residentie Orkest ook dit keer geen verrassingen bieden, de uitvoering van vooral de Tweede van Brahms van Günther Herbig, die nog niet eerder in Leiden te horen stellende Leidenaren die zaterdag middag de weg naar de fraai inge richte expositieruimte onder de pas geopende lijstenmakerij van C. Bleijenberg gevonden hadden, be vond zich een bezoeker die zijn ver wondering uitsprak over het feit dat Soms verwijst de indeling de schilderijen van Willem van vlak naar het landschap als inspira- Scheijndel weliswaar een duidelij- tiebron. Een smalle strook, in wit of ke eenheid vertonen maar dat vaak diepblauw, langs de bovenrand en een van deze werkstukken iemands een tot de horizon reikend vlak met speciale voorkeur genoot. Het was talrijke kleurnuances waartegen meteen duidelijk dat hij gefasci- weer op patch-work lijkende partij- neerd werd door een compositie en afgezet zijn roepen het beeld op waarin een indringende, zonnige van een door zonlicht gekleurd ver- gele partij domineerde. Deze lief- gezicht. De mens heeft in deze om- hebber (naar ik later van de schilder geving een moeilijk te bepalen rol vernam de trotse, nieuwe eigenaar hij is aanwezig, maar maakt door van het betreffende werk) had ge- zijn plaats op de voorgrond geen lijk; van alle dertien schilderijen deel uit van het landschap, door de aanpak werd lk het st,erkst poffen door De kleurenrijkdom in het werk p *pn vnomamplnlr -n hi*„w gtjg. Van Willem van Scheijndel komt in deze presentatie goed tot zijn recht. niet verrasslend dan toch wel boei- Jw." en dunne precies snels het zjjn moest: fris, on- LtzTcfroiêrgelevtrd^^n een tfrtgl meer dan een goed dirigent kennen, in Brahms werden andere registers opengetrokken en kwam een eigen visie duidelijk naar voren. Opvallend was de rustige tempo keuze waarmee Brahms' aanwijzing in de eerste twee delen: 'non troppo' letterlijk opgevolgd werd. Binnen dit ongehaaste maar toch niet trage kader kon Brahms' brede melodie- ënstroom, vaak aan de lage strijkers toebedeeld, onbelemmerd voort gang vinden, met de nodige ruimte voor de emotionele inhoud die bij Brahms weliswaar hevig doorvoeld maar nooit onbeheerst is. De interpretatie van Beethovens viprde pianoconcert door Garrick Ohlsson had plaats. Ook Ohlsson's tempi aan de rustige kant, in het midden deel zelfs opvallend langzaam geno men, met daarin nog een tot het ui terste uitgesponnen vertraging die een bijna ondraaglijke spanning op riep. Wat is het dan jammer wan- voornamelijk in blauw uitge- V,°fd8 ?°'?rlPositie;- Dat kwam voor- ^doorhet evenwicht tussenrntens Zowel de schilderijen als de lokatie geven alle aanleiding om i j i_ - zoek te brengen aan deze nige berglandschap concentreerde Leidse galerie. Jah Wobble the Invaders of The Heart, zater dag 4 maart, LVC, Leiden. Bezetting: Jah Wob ble: bas, zang, percussie, Dave Harrow: key boards, zang, electrische percussie en Justin James: gitaar, zang en percussie. LEIDEN De (vele) thuisblijvers hadden afgelopen zaterdagavond weer eens flink ongelijk. In het LVC dezelfde context gaf voormalig PIL-bassist Jah Wob ble met zijn Invaders of The Heart een zeer boeiend concert dat het in kleinen getale opgekomen publiek waarschijnlijk nog lang zal heugen. Jah Wobble is de afgelopen jaren door een diep dal gegaan. Als opvol- onbeheerste" blafhoest uit ger van Sid Vicious, de legendari- de zaal uitgerekend die laatste, door sche bassist van de Sex Pistols, de solist behoedzaam neergevlijde, speelde hij een tijdje samen met toon wreed en onherstelbaar naar Johnny Rotten in Public Image Li- de bliksem helpt. Ohlsson's affini- mited, totdat zijn 'image' teit met het romantische repertoire hij was winnaar van het Internatio nale Chopinconcours in Warschau enigszins tè heftig en controversieel was, leidde tot zijn ontslag. Nadien produceerde hij nog enkele belang- ke-charmer", in samenwerking met Holger Czukay en 'The Edge' v~~ U2. Door algehele desinteresse i heeft een bijzondere binding met wekkende dingen, zoals de lp 'Sna- deze componist - klonk door in de wijze waarop hij de vleugel kon la ten zingen. Het rondo, dat een vro lijk en haast uitgelaten karakter de lange geestdodende tournees heeft, speelde hij met een bitse hu- raakte hij geleidelijk aan de drank, mor. Dirigent en orkest zorgden een probleem waar hij jaren mee ge- voor een eensluidende begeleiding worsteld heeft. Zijn laatste lp De nagenoeg uitverkochte zaal rea- 'Psalms' uit '87 reflecteert deze er- geerde met groot enthousiasme op varing op pijnlijk indringende wij- Dit tapijt was de inspiratiebron voor de Haarlemse theatermaker Rieks Swarte die eerder 'speelgoed- Stephen Barlow heeft de muzika- voorstellingen' maakte als le leiding. De opera wordt in het Ita- Grondijs, Mulder, Kiesman en vorig jaar in het Shaffy in Amsterdam Het Kabinet voor Natuur en Kunst. Het speelgoedelement zit 'm in de ma nier waarop Swarte met allerlei be staande en verzonnen attributen de voorstelling tot een fantasierijk kin derspel aanéén smeedt. Zonder dat het ergens kinderachtig wordt. Swartes Tapijt van Bayeux is een tot leven gebracht middeleeuws stripverhaal en een opeenstapeling van tableaux vivants uit het bord uurwerk. De Engelse koning Edward, graaf Harold, de Norman- diër Willem de Veroveraar en de vij and Conan uit Bretagne passeren fragmentarisch de revue in de vorm van bordkartonnen mannetjes of in mime door de acteurs Ferdi Jans sen, Lis van der Kleij en Rieks Swarte zelf. Scènes uit het verhaal van de veldslag worden verteld met de gekste attributen als getekende meteorieten op een stok, lijmtangen en schoenoprekkers, fantasie bootjes, houten blokjes als paarden, galopperende kokosnoten en een mini grintbak uit een hoorspel, ge weien, maliënkolders, kartonnen kastelen etc. etc. De ideeënrijkdom en het associatievermogen van Swarte zijn ongekend en humoris tisch. Hij brengt alle rekwisieten, zoals in het poppentheater de leven loze poppen, tot leven door de vaak snelle manipulaties van de acteurs. En Swarte heeft een goed even wicht gevonden tussen de rolverde ling objecten-acteurs. Slechts af en toe duurt de opeenvolging van tru cages en vormvondsten te lang, zoals ook de scène tussen de twee wachters die serieus over het leven filosoferen, de opgebouwde sfeer van de knipoog en het leven als on gebreideld kinderspel doorbreekt. Frank Lubbers naar van Abbe Het Tapijt i heel persoonlij- AMSTERDAM (ANP) - Plaatsver- ?e e" ®em'ge. voorstelling die de vangend hoofdconservator Frank toeschouwer trakteert op betove- Lubbers van Museum Fodor in Am- renï theatermanipu at.es en bo- sterdam is met ingang1 noemd tot adjunct-directeur van het stedelijk Van Abbemuseum in Eindhoven. Hij volgt in die functie Hendrik Driessen op, die sinds 1 mei directeur is van de nieuwe De Pontstichting in Noord-Brabant. vendien nog iets laat zien als de waanzin van een oorlog. Da's meegenomen. dit concert dat zonder grote verras singen toch boeiend bleek. Na het alcoholprobleem reso- luut te hebben afgeworpen, toert hij MIES ALBARDA. nu met zijn trio door Europa en is hij van zins tijdens zijn Nederlandse £igs opnamen te maken voor zijn in juni te verschijnen lp. Als gevolg van een ernstige operatie moest per cussionist Neville Murray helaas achterblijven, maar een gemis bleek dit geenszins. Het optreden had een vreemde, mysterieuze sfeer. Met zijn 'mini mal music'-achtige composities deed het trio een biologerende, zelfs bijna hypnotiserende werking uit gaan naar het publiek. De monoto ne, slepende ritmen, het simpele en stoere baswerk van Jah, de wegdwarrelende synthesizergelui den 'en het 'space'-achtige gitaar- werk van hoofdpersoon Justin Ja mes herbergden een mengeling van muziekstijlen: van 'easy' pop-a-dub reggae, rap, intrigerende Oosterse invloeden, vrolijke calypso tot funky elementen. Zeer serieus en overtuigend ge bracht, droeg het repertoir het ka rakter van inventief, zuiver en per fect gedoseerd gefreak op deze the ma's en veroorzaakte een sensatie van weldadige relaxed-heid die aan beukende r men niet genoeg meer van kon krijgen. Als opend. Premier Ruud Lubbers de nieuwe lp weet vast te leggen wat maakte een rondgang langs de dit concert aan sfeer bood, zal deze AMSTERDAM De langver wachte Melevich-expositie in hret het einde overging Stedelijk Museum in Amsterdam is opzwepende extase, het afgelopen weekeinde ge- kunstwerken in gezelschap i mevrouw Petrova van het Le ningrad Museum. (foto anp) r de moeite waard zijn. THOMAS DE LEEUW Het Leidse Collegium Musicum gaf zaterdag een twaalf uur durend muzikaal feest in de WaagHet stu dentenkoor- en orkest gaat in april op uitnodiging van een aantal zus terverenigingen in Göteborg en Stockholm een tiendaagse tournee door Zweden maken, reden waarom het feest in het teken van de Zweedse lente stond. Er werd naar hartelust gemusiceerd en de vele bezoekers konden zich tegoed doen aan Zwee- de drankjes en hapjes. (foto Henk Bouwman) Brieven Jan Hanlo MAASTRICHT (GPD) - Na een voorbereiding van bijna twintig jaar werden eind vorige week de verza melde brieven van de dichter Jan Hanlo gepresenteerd. Dat gebeurde in de Stadsschouwburg van Maast richt, de stad waar Hanlo op 16 juni 1969 aan de gevolgen van een mo torongeluk overleed. De dichter en proza-schrijver die sinds 1958 het portiershuisje van de voormalige Volkshogeschool in Valkenburg be woonde schreef tijdens zijn leven meer dan 800 brieven. Zijn passies, genegenheden, teleurstellingen en afwijzingen vormen een indruk wekkende geschiedenis van een be zeten man: zijn leven ligt voortaan vast in een briljante verzameling van brieven aan vrienden, studen ten, wetenschappers, kinderen en pastoors die wat betreft omvang zijn dichtersoeuvre ver overtreft. „Maar", merkte dr. Wiel Kusters tij dens de presentatie in Maastricht op, „Jan Hanlo moet op de eerste plaats vooral dichter blijven. Zijn poëzie mag nooit in de schaduw val- deze stapel brieven. Leids Literatuur Festival Vertellers houden aandacht vast Leids Literatuur Festival: Nacht der vertel- Jus veranderd. Waarbij Van der ling met Peter van der Linden, Vernie Febru- Linden, gezien zij n zittende hou- Willem de Ridder. Gezien op 4 (tot ding, weer naar zichzelf verwees. 24.00) en 5 (na 24.00) n n De Burcht. LEIDEN - Bijna vijftig ademloze luisteraars waren er nog over, toen Willem de Ridder zondag ochtend vroeg zijn bijna twee uur durende sprookje afsloot. Peter van der Linden had aan het begin van de avond een volle zaal aan getroffen. Hij bracht, in de kleer makerszit, een knap vormgege ven programma met mooie tem powisselingen en overgangen. Gestoken in toepasselijke kle ding, rinkelende armband en fluit functioneel gebruikend, vertelde hij een achttal steeds korter wor dende sprookjes. Vooral de dood stond hierin centraal, maar de toon werd naarmate het uur ver streek geestiger. Natuurlijk is hoe hij vertelt onnnavolgbaar en niet voor het papier bestemd, maar vooruit: Een man maakt een wa tersnoodramp mee. Het water stijgt, doch hij blijft in het water staan, zeggende: "Ik vertrouw op God". Tot drie keer toe wijst hij boten af, die hem willen redden. Tenslotte verdrinkt hij. In de he mel gekomen verwijt hij God dan het een en ander. "Wat zeur je nou", zegt Deze, "Ik heb je drie boten gestuurd!" Het laatste sprookje ging over Boeddha en een draak die in een alwetende lo- Het meest directe contact met het publiek had Vernie FebruJfy. Deze in Zuidafrika geboren ver teller improviseerde en sprak met een zangerig accent. 'Veiligheids halve' had hij voornamelijk die ren in dé hoofdrol en hij kreeg in een vogelverhaal het publiek zo gek, dat het, in twee kampen ver deeld, op het juiste moment be zwerende Afrikaanse klanken en masse uitsprak. 'Mahoen dïpisi doedoe' en 'Mahoedoe' klonken heel authentiek. Willem de Rid der kon na twaalven zijn gang gaan. Hij leidde zijn sprookje met een zeer komische theorie over vertellen in. "Lezen en schryven vermoordt je geheugen" en "Tegenwoordig lees je dat de geheugens steeds groter worden. Maar niet de onze. Je hoeft alleen nog maar te ont houden waar de computer staat", riep hij uit. Uiteindelijk zal vol gens hem het door de beeldcul tuur ontstane vrijwillige analfa betisme leiden tot een nieuwe be hoefte aan vertellers. Van hem mocht één verhaal best zes, zeven uur duren. Hij raadde ons na af loop aan, wat hij verteld had door te geven. Het onnatuurlijke pa pier is daarvoor dan niet de plaats. EMIEL FANGMANN. Operarecital Katia Ricciarelli (sopraan) m.m.v. het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Sergiu ComiSsiona met aria's van Rossini, Verdi, Puccini, Cilea en Catalani. Gehoord in het Concertgebouw op 5 maart. Radio-uitzending op 15 maart via Hilversum IV. AMSTERDAM - Katia Riccia relli kwam, zag en overwon. Met de allures van de grote prima don na overrompelde zij niet alleen het publiek dat zij enkele maan den geleden in de steek had gela ten, maar ook Martijn Sanders, de directeur van het Concertge bouw, die vorige week nog ruim een ton schadevergoeding van haar eiste. Tijdens de ovatiqs na afloop kwam Sanders zelfs het podium op om de Italiaanse so praan ten overstaan van een exta tisch publiek te omhelzen. "Die zoen heeft mij waarschijnlijk een ton gekost", constateerde hij na afloop laconiek, maar voegde er meteen aan toe dat Ricciarelli het publiek meer had gegeven dan hij had durven hopen. Met dat laatste had hij gelijk. De afgelopen jaren heeft Riccia relli een twijfelachtige faam opge bouwd door regelmatig op halve kracht te zingen en door een com binatie van zwakke intonaties en een slordige afwerking. De spo ren daarvan waren ook gister avond hoorbaar in onzuiverhe den en in een neiging om, meestal van onder af, naar een toon toe te glijden. Haar coloraturen in de beide Rossini-aria's misten bo vendien de parelende afwerking, terwijl haar slotnoten (dikwyls met pathetisch geheven armen) op de grens van haar mogelijkhe den lagen. Mogelijk speelt vermoeidheid daarbij een rol, omdat dit concert ingeklemd zat tussen recitals in Toulouse (zaterdag) en Parijs (vanavond). Tot haar eer moet echter gezegd worden dat Riccia relli in Amsterdam het onderste uit de kan heeft gehaald. Voor het eerst sinds jaren hoorde ik weer hoe zij haar stem helemaal open gooide en zich met lichaam en ziel in de muziek stortte. Dan blijkt ook hoe warm van klank die stem nog steeds zyn kan en hoe zij met een betoverend pianissimo een lange lyrische lijn kan trekken. Het effect daarvan bleek vooral na de pauze in een schitterend ge zongen sterscène uit 'Turandot' en in fragmenten uit 'La Wally' en Dat Ricciarelli zich met het oog op het tegen haar aangespannen proces van haar beste kant wilde tonen, is heel logisch, maar tij dens de toegiften (aria's van Puccini en Catalani, en een lied van Tosti) toonde zij zich spon taan verrast door het enthousias me dat haar. ten deel viel. Dat zij daarin nadrukkelijk het Radio Filharmonisch Orkest en dirigent Comissiona betrok, is alleen maar heel terecht. De alerte begeleidin gen van Comissiona, die tijdehs (niet gerepeteerde?) toegiften uit 'Tosca' en 'Gianni Schicchi' tot steeds tragere tempi gedwongen werd, waren onmisbaar voor het welslagen van deze gedenkwaar dige avond. PAUL KORENHOF Schiijversmarkt in Bijenkorf gaat niet door ROTTERDAM (GPD) - De Schry- versmarkt, die op 11 maart in het warenhuis De Bijenkorf in Rotter dam zou worden gehouden, gaat niet door. De directie van de Bijen korf heeft de Schrijversmarkt afge last nadat veel schrijvers hadden aangekondigd de manifestatie te zullen boycotten uit protest tegen het besluit van de Bijenkorf het boek The Satanic Verses van Sal man Rushdie voorlopig niet te ver kopen. De beslissing de Schrijversmarkt af te gelasten is genomen op advies van het hoofd van de boekenafde- ling van het warenhuis, P. Brinker. Woordvoerder mr. A. Tailleur van de centrale Bijenkorf-directie in Amsterdam ontkende gistermor gen nog dat dé Schrijversmarkt is afgelast, doch woordvoerder Pauw van het Bijenkorf-filiaal in Rotter dam bevestigde het bericht. Waar om de markt is afgelast, wilde Pauw nog niet zeggen. De Schrijversmarkt was georga niseerd in verband met de Literaire Boekenweek. De schrijvers Harry Mulisch, Yvonne Keuls, Renate Dorrestein en Rien Vroegindeweij hadden zich al bij de organisatie van de Schrijversmarkt afgemeld. De Bijenkorf-directie had de organisa tie van de traditionele Schrijvers markt aan haar filiaal in Rotterdam toegewezen in verband met de on-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25