De jonge manager wenst knopen op zijn colbert Creatieve kniptechniek bepaalt nieuw kapsel ONDERZOEKSOPROEP JOS, JONGBLOED, JOOSTEN.... Iteke Weeda PAGINA 13 Sportkleding uit de jaren dertig bepaald met spor tieve modebeeld in 1989. (foto gpd» Fluorescerende-vlakkenstrepen en ruiten allemaal verwerkt in een kledingstuk. (foto gpd> MAANDAG 6 MAART 1989 Kostuums waarvoor de ontwerpers leentje-buur heb ben gespeeld bij de ontwerpers uit de tijd van Al Capo- ne. (Foto gpd) tigheid, dat de jeugd zo weinig animo heeft voor deze studie en in massa's economische en bedrijfskundige richtingen uitgaan. Sociologie betreft onze samenleving, in fei te een basisvak voor de andere richtingen. Maar laat ik niet lyrisch erover worden, want dan ben ik niet meer te stuiten. Net heb ik een klein onderzoek verricht naar de kijk op het feminisme onder 'opi nieleiders' en 'machthebbers' in Neder land. Feminisme handelt over de verhou dingen tussen mannen en vrouwen en gaat dus ons allen aan. In de jaren '70 is deze be weging door steeds alléén de radicale ac ties voor het voetlicht te brengen nogal zwart gemaakt als een vorm van mannen haat. In de jaren '90 mag je hopen op een wat grotere samenwerking tussen mannen en vrouwen met betrekking tot belangrijke feministische issues. De resultaten waren bemoedigend. In de nieuwe Opzij valt na te lezen hoe Jos Brink, Jaap Jongbloed, As- trid Joosten, Adelheid Roosen, minister De Koning en vele andere bekende en/of mach tige Nederlanders over feminisme denken. Eén vraag was: hoe feministisch vindt u zichzelf. De mensen konden kiezen uit de volgende antwoorden: zeer; tamelijk; een beetje; nauwelijks; niet; anti. Drie op de vijf mannen en vier op de vijf vrouwen noemden zichzelf zeer of tamelijk feminis tisch. Nico Scheepmaker die onder femi nisme 'gelijke rechten met gelijke kansen bij gelijke geschiktheid verstaat' en die het positieve van het huidige feminisme vindt dat het ons met de neus op ongelijke rech ten en kansen drukt - gaf het volgende antwoord op de vraag naar zijn femi- nismegraad. 'Tamelijk' zou te weinig zijn; 'een beetje' is veel te weinig; 'nauwelijks' zou schandelijk zijn; 'niet' is onverdrage- lijk; 'anti' is misdadig. Je geeft me dus wei nig keus: 'zeer' dus, wat zeg ik: 'heel erg zeer'feministisch, dus normaal. Met die antwoordcategorieën zit je ook altijd mis; volgende keer komt er links dus bij 'heel erg zeer normaal feministisch'. Maar ook de rechterkant blijkt uitgebreid te moeten worden. Want één geinterviewde tekende spontaan een nieuw vakje erbij met het antwoord 'zéér anti'. Ik moet toch eens aan Nico Scheepmaker vragen hoe hij daarover denkt. Momenteel ben ik bezig met een onder zoek naar gewenste intimiteiten op het werk. Ik vind dat een belangrijk thema naast de ongewenste intimiteiten. Veel wordt er op dit gebied verhuld onder het mom van zakelijk werkklimaat; intimiteit zou niet op het werk maar thuis thuisho ren. Mensen zijn echter mensen van vlees en bloed en een dergelijke scheiding aan brengen tussen thuisleven en werkleven is niet altijd eenvoudig. Het ontbreken van vertrouwelijkheid in de werksfeer kan bo vendien met name vrouwen doen afhaken; het sluit niet aan bij de nadruk in de op voeding tot koesterende wezens. Antipa thieën en sympathieën spelen natuurlijk ook op het werk; erotiek kan ook daar een inspirerende motor zijn. Dan is wel de vraag relevant, hoe je er verstandig mee kunt omgaan, zonder dat machtsposities worden misbruikt, waarvan mensen de dupe worden. Intimiteit op het werk vraagt inlevingsvermogen in de ander, ook in haar of zijn positie, zodat het geen ongewenste vormen aanneemt. Omdat er weinig onderzoek verricht is op dit gebied, ben ik begonnen zoveel mo gelijk al dan niet uitgebreide verhalen te verzamelen van mensen over intimiteit vertrouwelijkheiddicht bij elkaar voelen zonder erotische aantrekkingskracht), erotiek (de verliefde aantrekkingskracht, spanning) en sexualiteit (het vrijen) op of via het werk. U zou mij een geweldig ple zier doen door mij uw ervaringen enJof ideeën op dit terrein toe te sturen. (Iteke Weeda, antwoordnummer 30, 6700 VB Wa- geningen, zonder postzegel.) Dat kan ano niem, maar als naam en adres erbij ver meld worden, stuur ik zolang de voorraad strekt als dank een van mijn boeken gesig neerd terug. Uiteraard wordt uw informa tie uiterst vertrouwelijk behandeld. De ontwerpers van mannenmode hebben het wereldberoemde musicallied 'There's now business like showbusiness omgedoopt tot 'There's no show like business' want in de mannenmode voor dit seizoen geeft de zakenwereld de toon aan. Het onberispelijke kostuum van de jonge 'executive' steelt meer dan ooit de show. door Kitty van Gerven Mannenmode 1989 Waarschijnlijk voor de eer ste maal in de geschiedenis hebben milieu-overwegin gen een rol gespeeld bij het ontwerpen van een nieuwe haarmodelijn. De Haute Coiffure Fran- gaise, de wereldorganisatie van kappers die tweemaal per jaar een nieuwe lijn brengt, heeft voor de zo mer de 'Symfonie in F' ge lanceerd. De kapsels in de ze nieuwe lijn zijn zo ont worpen dat er geen haarlak meer voor nodig is. En dat betekent dat de spuitbus met het schadelijke chloor- fluor waterstof (CFK) uit de kapsalon kan verdwij- Nieuwe kniptechnieken vormen de basis van de 'Symfonie in F'. Daarbij speelt de kruin letterlijk de hoofdrol. Dat is mogelijk door toepassing van een S- permanent, een nieuwe manier van permanenten waarbij het volume daar komt te liggen waar het no dig is. En voor dit seizoen is dat dus de kruin. De nieuwe haarmodelijn van de HCF omvat drie kapsels, de 'Farouche', de 'Fragile' en de 'Flirt'. De vorm van het gezicht wordt extra geaccentueerd. De kleur van het haar varieert van hoogblond tot zachte, koperblonde kleuren, waaronder het nieuwe champagne. Kenmerk van de nieuwe lijn is ook, dat de kapsels makkelijk te onderhouden zijn. Bij de 'Farouche' wordt het haar in de nek en aan de voorkant kort ge knipt. Op de kruin wordt een S-permanent aange bracht en die zorgt ervoor dat de plukken omhoog blijven staan. Een gel of wax houden het haar in model. Grappig zijn de bakkebaarden en piekjes aan de zijkant die voor een jongensachtig effect zor gen. De 'Flirt' is de langere versie van de 'Farouche'. Het haar krijgt in de nek een ondeugende krul en ook hier ontstaat op de kruin door toepassing van de S-permanent een warri ge, maar wel verzorgde aanblik. Heel anders van vorm is de 'Fragile'. Een super- vrouwelijk, jong kapsel waarbij de basiscoupe vier kant is geknipt en in de breedte uitgewerkt. De nekpartij is in laagjes kort opgeknipt. Een permanent geeft volume op het hoofd en ondersteunt de soepel vallende krullen. De coupe wordt met de vingers in model gebracht. Bij de S-permanent wordt het haar in twee te gengestelde richtingen op de roller gedraaid. Daar door ontstaat de gebogen lijn die ervoor zorgt dat het haar al bij de hoofdhuid vo lume heeft en een bolling krijgt. "We gaan met deze nieu we kapsels terug naar het creatieve knippen", zegt Bernard Kroon, voorzitter van de HCF sectie Neder land enthousiast. "De tech niek is daarbij ook heel be langrijk en dat kan voor een goede kapper geen probleem zijn." Een voorbeeld van de nieuwe haarlijn. <pR-foto> Forse opdrukken maken het modebeeld, zeker in de vrije tijd, heel fleurig. (foto Logo) Het recht moet zijn loop hebben, dat is dui delijk. Dus laten ze in Nederland maar on derzoeken of (passages uit) het boek 'The Satanic Verses' van de Britse schrijver Salman Rushdie verboden moet(en) wor den wegens érnstige belediging van de is lam. Willen ze dan a.u.b. tegelijkertijd ju ridisch nagaan want het recht moet toch zijn loop hebben of de islam wellicht in ernstige mate beledigend is voor vrouwen. Als dat laatste het geval blijkt te zijn, dient ook de islam in ons land verboden te wor den. Als we dan toch bezig zijn, kan gelijk de bijbel er even op nagelezen worden. Mis schien moet ook dit boek of passages eruit verboden worden wegens belediging van de halve mensheid en wellicht nog andere groeperingen. De laatste twee karweitjes lijken me van aanzienlijk groter gewicht om snel uit te voeren dan het eerste. Ik ben geen jurist, dus ik moet het jammer genoeg aan ande ren overlaten. Overigens ben ik zeer tevre den met mijn eigen vak, de sociologie. Het getuigt beslist van een (tijdelijke) kortzich- Bij deze sportief aandoende combina ties van Frans Mo lenaar moet een choker worden ge dragen. rende neonkleuren afgewis seld worden met exotische batiks of etnische printss, De vage ruiten, nauwelijks zichtbare haar - of krijt stre pen en visgraten maken ech ter voor het grootste deel de dienst uit. Het kostuum Het kostuum mag klassiek zijn, ouderwets is het zeker niet. Daarvoor zorgen vooral de details. Het colbertjasje met de dubble-breasted slui ting en minimaal vier kno pen, soms zelfs in een con trasterende kleur, is dan ook toonaangevend. De jasjes, die de heupen ruimschoots bedekken, hebben overwe gend een brede reverkraag. Voor wat speelsheid zorgen kleine extra's zoals kleine, met en smalle bies afgezette zakjes. De jasjes zijn over het algemeen licht getailleerd maar comfortabel van snit. De accentuering van de taille is evenwel een stuk sterker in de jasjes met elas tiek in de rug of een klein ceintuurtje op het achter pand. Hier en daar woden ze gecombineerd met wat strakke pantalons met rech te pjjpen. Maar ook op een knielange bermuda kunnen deze jasjes prima worden ge dragen. Als er dan ook nog een choker in het overhemd wordt gedragen, is het beeld van de sportman anno 1938 helemaal compleet. Maar of men nu kiest voor een wat kreukelig colbert of een stijlvol wollen kostuum, een vestje hoort er bij. Jassen Op een regenachtige zomer- Een hoog-zomerpak, in off-white met een streep. Het vest eronder is een 'must' voor de modieuze man. (foto van Glla) Wie voor het klassieke kostuum kiest kan nauwe lijks meer om manchetkno pen heen, evenmin als om de dasspeld. En de sokken moeten geheel in overeem- stemming zijn met de kleu ren van het pak. Wat niet wil zeggen dat we een saaie tijd tegemoet gaan. De jonge manager wil wel in de voetsporen van zijn on dernemende vader treden, maar niet in zijn driedelig grijs. Zijn voorkeur gaat uit naar driedelig aubergine of tweedelig jade-groen. En hij wil knopen aan zijn jas. Veel knopen. Met minder dan vier neemt hij geen genoe gen maar het liefst ver schijnt hij in een pak met mi nimaal acht knopen aan de zakenlunch. Wie er niet voor voelt om in een pak met acht knopen te lopen, een jasje met een eenvoudige sluiting mid denvoor mag ook. Zolang het maar een kostum of com binatie is, want vrije-tijds- kleding is tussen negen en vijf niet toegestaan Voor de meeste kostuums is duidelijk teruggegrepen op de jaren dertig, toen Al Capone en zijn maatjes Chi cago onveilig maakten. Voor meer sportieve kleding heeft de kleedstijl van de beter-ge- situeerden uit die jaren, die zich vermaakten met spor ten als polo en golf, model gestaan. Maar ook de wat nonchalante Amerikaan uit de jaren vijftig, in zijn pastel- kleurige uitmonstering, draagt z'n stukje bij aan het modebeeld. Alleen kleding voor op vakantie en een dag je naar het strand is hele maal geënt op moderne sporten zoals het surfen. Kleuren In deze laatste categorie ko men dan ook felle, haast flu orescerende kleuren voor, verwerkt in een bonte men geling van strepen, ruiten en vlakken binnen één kleding stuk (korte broek, bermuda of een shirt). De overige kleding is rus tiger, maar wel kleurig. Naast neutrale tinten als zand, kiezel, zwart en ecru zijn er wat vergrijsde kleu ren, flessegroen, mosgroen, aubergine, mosterd, bruin en zachte pastels als roze en mint. Voor de klassieke pak ken blijven ook grijs en blauw in beeld. De dessins zijn niet uit bundig, behalve dan in de ty pische vrije-tijdskleding, waar vlakken in contraste- Jeans, vooral stoer-ogende, gecombineerd met een bont t- shirt, zijn ide aal voor de vrije tijd. (foto Radio) dag kan over het pak een trenchcoat worden gedra gen, die opvalt door de klep- zakken, epauletten, de forse reverkraag en het dubbele schouderstuk. Deze jassen bedekken ruimschoots de kuiten. Wat sportiever zijn de parka's met een tunnel- ceintuur. De lichtgewicht jacks vallen vooral op door hun felle kleuren Overhemden Het overhemd is al even klassiek als het kostuum. Weinig spectaculair zijn de ruimgesneden overhemden met een button-downkraag in een streepdessin. Veel aardiger zijn de hemden in uitbundige batik- ren ruit- dessins, die doen denken aan de vroegere koloniën. Nieuw zijn de kleine bor duursels in ton-dsur-ton kleuren of juist constraste- rend. Truien De truien zijn over het alge meen dun in unikleuren en met ingebreide streepdes- sins of kleurvlakken. Hier en daar worden ze opgefleurd met een opgeborduurd prentje. De vesten zijn helmaal in de stijl van de ja ren dertig, voorzien van ste vige boorden en kabels. In de vrije tijdsmode blijven vooral de sweatshirts met opdruk de boventoon voe- Ook voor mannen een door- kijkblouse, hier in een oriëntaal se print. (foto Soap- Studio) Accessoires De overhemden kunnen worden 'opgehaald' met vrij brede stropdassen in stem mige kleuren met vooral ori ëntaals dessins. Colbert van kreukka- toen met een vest in een contrasterende Kleur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 13