Een excentrieke honderdjarige SrESr Eigen karakter van Londens Savoy Hotel bleef immer onaangetast Gedachten in een cocon van intens welbehagen ZATERDAG 4 MAART 1989 PAGINA 29 eeuwfeest. De Savoy is ook niet zomaar een hotel. Het was de verwezenlijking van een droom. De droom van een Londense impresario voor wie niets te gek was en die aan het eind van de vorige eeuw voor eens en voor altijd wilde breken met de enigszins lompe traditie die de Britten op dit gebied in ere hielden. door Haye Thomas Niet het oudste punt, niet het duur ste punt. Misschien ook niet meer helemaal de absolute top. Maar in ie der geval wèl 's werelds bekendste hotel: de Savoy. Aan de ene kant half verstopt in het eni ge Britse straatje waar de auto's rechts rijden. Een uitzondering, ingesteld om de achterin meestal rechts zittende da mes in staat te stellen direct bij de hotel ingang te kunnen uitstappen zonder eerst over de benen van hun begeleiders te moeten klimmen. Stijl en égards nog vóór de entrée in het enorme sfeervolle gebouw dat zich aan de andere zijde met heel z'n allure manifesteert langs de oever van de Tha mes. Daar heeft het al honderd jaar een dominerende positie in het veranderen de Londense stadsbeeld. Als een bijzon der luxe hotel, dat in deze tijd van stan daardisatie toch een volstrekt eigen ka rakter heeft behouden. De eigenlijke verjaardag is pas in augustus. Maar nu al is er een reeks van activiteiten. Om telkens weer uit te dra gen dat de Savoy nog niets van z'n grote aantrekkingskracht heeft verloren en verder bouwt aan het bewogen avontuur dat in 1889 begon op het stuk land tussen Strand en Thames, waar in een fraai der tiende eeuws paleis graaf Peter van Savoy een zekere reputatie had opge bouwd door Britse arristocraten aan be vallige Franse dames te koppelen. Stunt De excentrieke Londenaar Richard D'Oyly Carte had er z'n oog op laten val len. Als impresario en partner van de succesvolle operettekoningen Gilbert Sullivan, die met The Pirates of Penzan- ce' en 'Patience' zoveel verdiend hadden dat hij zelfs de krenterige Gilbert kon overhalen om te investeren in een nieuw theater voor de uitvoering van hun werk stukken. In 1881 werd het Savoy-theater ge opend. Het eerste hotel met elektrisch licht. En om het publiek te overtuigen van de veiligheid, sloeg Richard D'Oyly Carte tijdens de openingsavond op het toneel een lamp stuk. De impresario hield wel van een stunt. En door het suc ces dat hij ermee oogstte kreeg hij Gil bert Sullivan ook achter zich in de ver wezenlijking van z'n grootste droom: op de ruïnes van het paleis van Savoy een enorm hotel met zeven etages, dat alle bestaande luxe normen moest overtref fen. Het werd naar Amerikaans voorbeeld in een tot dan toe voor Londen unieke constructie van beton en staal opgetrok ken. Onder meer ook in verband met brandbeveiliging. Amerikaanse luxe ho tels hadden D'Oyly Carte geïnspireerd. En allerlei ideeën uit de nieuwe wereld werden door hem in Londen geïntrodu- De noordingang van het beroemde Savoy Hotel aan de Thames. Foto rechts: de balie. itoto s gpd> ceerd. Zoals het afdekken van de muren met geglazuurde rood-bruine tegels te gen de sterke Londense luchtverontrei niging. Het aanbrengen van speciale spreekbuizen voor communicatie tussen de etages en als duidelijke exclusiviteit voor toen: grote liften, die in de eerste brochures trots 'opstijgende kamers' werden genoemd. Overal elektriciteit in plaats van gaslicht. Compleet met de bouw van eigen generatoren in de kel ders. Het aanboren van een eigen bron onder het hotel voor de drinkwatervoor ziening. En tot opperste verbazing van de bou- de aanleg van maar liefst 67 grote badkamers met warm en koud water uit de kraan. Een eerste frontale aanval op de hardnekkige lampetkannengewoon- te, die lang niet alle gasten zomaar wensten op te geven. Zoals Oscar Wilde, die met een blik vol afgrijzen de badka mer met al z'n glimmend gepoetste bui zen en kranen sloot en de onthutste por tier liet weten dat hij wel zou bellen als hij warm water nodig had. D'Oyly Carte wist dat het gebouw met al z'n voorzieningen alléén niet voldoende Het sjieke, de stijjl, de allure en al ook de warmte ten komen. En ook in dat opzicht mikte hij op het allerhoogste. Al z'n niet gerin ge overredingskracht was nodig om de Zwitser César Ritz, alom bekend als 's werelds beste hotelier, over te halen de leiding van het nieuwe hotel op zich te nemen en het écht prestigieus te maken. De aarzeling van Ritz had veel, zo niet alles te maken met de gebruiken en ge woonten in een land dat zeker in kringen van fijnproevers werd beschouwd als een barbaarse buitenpost in de wereld van de gastronomie. Ook al door de gel dende regels dat men echte dames nim mer in hotels en restaurants zag eten, zo dat men daar hoofdzakelijk was inge steld op de meer geijkte wensen van een mannelijke cliëntèle, die zich het liefst, gehuld in dichte wolken rook van hun si garen, tegoed deed aan de eeuwige bief stukken en appeltaart. Een bastion van intense hardnekkig heid, deze eetgewoonten. En de aanpak daarvan zag Ritz als een grote uitdaging. veel op met z'n Engelse omgeving. Hij haatte de typische vaste gebruiken, zoals thee met torens vol zoetigheden diner. En maakte van het eerste moment af duidelijk dat er alleen in het Frans met hem gesproken kon worden. En dat hij niet van plan was om Engels te leren. En ook dat hij eigenlijk het liefst voor wen kookte, omdat die smaak en verfij ning meer konden waarderen. Registers open Escoffier werd op z'n wenken bediend. De grote meester Ritz trok alle registers open. Hij contracteerde niemand minder dan Johann Strauss, die ter omlijsting van sjieke diners in de Savoy z'n stemmi ge walsen dirigeerde. Met behulp ciety-leidsters als Lady de Grey slaagde Ritz er in het ijs te breken. En werd het mode dat ook de duurdere dames de Savoy gingen frequenteren. In heel deze ontwikkeling kreeg hq het voor elkaar dat de sluitingswet werd z gepast en de bars en restaurants in zijn hotel tot na middernacht open mochten blijven. Ondertussen bespeelde Auguste Escoffier het hele manuaal van z'n uitge breide culinaire mogelijkheden. Com pleet met speelse lokkertjes voor de ko ningen en koninginnen van de society, die in steeds grotere drommen naar de Savoy kwamen. Zo maakte hij speciaal voor de prins Wales de voor Londen volstrekt ive combinatie van kikkerbillen in champagne-jelley, geaccentueerd met paprika. Ter ere van de Australische sopraan Dame Nellie Melba en haar suc- Daarom verzekerde hij zich van de dien sten van de allerbeste chef-kok op dat moment: Auguste Escoffier. Zij begon nen er een pas-des-deux in stijl en veran dering die, dwars door de vaste Britse ge bruiken en tradities heen, de Savoy in derdaad de sjieke allure en internationa le faam gaven die D'Oyly Carte altijd voor ogen hadden gestaan. De kleine Escoffier, die speciale schoe nen met hoge hakken droeg om boven de potten en pannen uit te komen, had niet cesvolle optreden in Lohengrin creëerde hij de tot op de dag van vandaag bekende Pêche Melba: verse perziken op een bed van vanillè-ijs, en dat weer bedekt door een frambozenpuree. Op het einde van de negentiger jaren was het doel bereikt. De Savoy gold als 's werelds absolute tophotel. De plaats om te zien en gezien te worden. De crème de la crème van Europa en Amerika kwam er. Koningen en koninginnen, prinsén en prinsessen. Namen als Van- derbilt, Rothschild, Radziwill en Crespi stonden er regelmatig ingeschreven. En op z'n vaste kamer, op de vijfde etage, schilderde Monet z'n serie 'Gezichten op de Thames'. Ruzie Een grote toekomst lag in het verschiet. Maar even dreigde het mis te gaan. Toen César Ritz er plotseling genoeg van had en na een interne ruzie z'n koffers pakte. Onmiddellijk gevolgd door Escoffier. "Ik ga waar Ritz heen gaat", riep de prins van Wales wanhopig. D'Oyly Carte moest er aan te pas komen om het grote schip weer in de juiste koers te brengen. Hij haalde uit Parijs monsieur Joseph, die net als Ritz ook niet stond te trappe len, want hij beheerde er een buitenge woon goed lopend restaurant: Marivaux. De Savoy kocht dat restaurant en daar mee Joseph als de nieuwe patroon, al smede de chef-kok Thouraud. Wat je niet kunt krijgen kan je proberen te kopen, luidde het devies van D'Oyly Carte, en dat is binnen de leiding van de Savoy al tijd aangehouden. Om z'n eigen opvolger te vinden zag D'Oyly Carte zich genood zaakt om zelfs een heel hotel te kopen. Maar toen het er op aan kwam aarzelde hij niet. Om George Reeves Smith van de Ber keley naar de Savoy te krijgen, kocht de Savoy de Berkeley. Beide hotels zijn sa mengebracht in een groep waartoe in Londen ook de deftige Connaught, Cla- ridges met door de jaren heen veruit de meeste 'royalty' en de Lancaster in Parijs behoren. Bij elkaar een aardig geheel: rijk aan historie en traditie. En dus een felbegeerd object voor hen die uitbrei ding zoeken. Daaronder bevindt zich nu al acht jaar lang 's lands grootste hotelgroep onder leiding van Sir Charles Forte, die inmid dels wel de meeste Savoy-aandelen heeft, maar niet het vereiste aantal stem men van de aandeelhouders om de over name erdoor te drukken. De pogingen om daarin verandering te brengen zijn tot nu toe talrijk en vooral ook fel ge weest. Met scherpe beschuldigingen over en weer, waarin Sir Charles, door premier Thatcher geprezen als een toon beeld van goede Britse ondernemings lust, 'een kleine man en een Italiaan' werd genoemd. En hij op zijn beurt de Savoy-directie voor 'hypocrieten en nog veel meer' uitmaakte. Verschillend Het lijdt geen twijfel of er zullen nieuwe krachtmetingen komen. Want voor Sir Charles is de overname van de Savoy de kroon op z'n werk. Meer dan ooit, nu de elite in de leiding van de 100-jarige zo duidelijk heeft laten weten dat de Savoy en Trust House Forte twee volstrekt ver schillende werelden vertegenwoordi gen. Wie daarover in de Savoy om nadere uitleg vraagt, krijgt te horen over niveaus van service, over de beperking van twee honderd kamers in een groot hotel met een vast personeelsbestand van 645. Over een eigen geüniformeerde opvang- staf van veertien man op Heathrow, over eigen Rolls Royces, Mercedessen, Ja guars en Bentleys met chauffeurs. Over dienstverlening met een glimlach. Noblesse oublige in de hotellerie. De suite beantwoordt volkomen aan de verwachtingen. De zitkamer met zijn houten panelen en het rustige tikken van de klok op de schoorsteenmantel geeft de indruk van een grote staatsiehut op een luxe Liner. Het brede uitzicht dat ooit Monet inspireerde, hebben we niet. Maar we zien de Thames wel via een smalle doorkijk; het water kruimig en blond, van zon en wind bewogen dartelheid. Als we willen kunnen we net als Lucia no Pavarotti een extra groot superbéd krijgen. Compleet desnoods met een elektrische hete plaat voor het koken van eigen spaghetti. Want, zo krijgen we te horen, de maestro is erop dit mo ment niet. Het lijkt ons allemaal groot genoeg. En aan de omvang van de beroemde te nor zijn we nog niet toe. Een snelle zit- test op het speciaal voor de Savoy ver vaardigde matras bevestigt ons ver moeden. De 836 in katoen verpakte ver en, afgedekt met wit gekruld paarde- haar en lamswol, dragen ons met ge mak. In de ruime marmeren badkamer verbaast het ons dat Oscar Wilde ooit de voorkeur gaf aan een lampetkan. Het bad heeft een fantastische lengte maat en biedt de onderhand zeldzame mogelijkheid om, onderuit schuivend, kopje onder te gaan. Waterval De'filmster Rod Steiger belde ooit met de receptie of hij eenzelfde douchekop kon kopen. Want die had de doorsnee van een lineaal en verspreidde het wa ter over 290 gaatjes, wat de indruk gaf alsof je je in een soort Niagara-waterval bevond. Juist vanwege de enorme kracht waarmee het water, tot op de hoogste etage, door de leidingen wordt geperst. Twaalf seconden en het enor me bad is gevuld, luidt de aanbeveling. Gevolgd door de waarschuwing: dertig seconden is te laat. Tot degenen die zich daarop verkeken behoorde de pop ster Elton John, die de badkranen opendraaide en vervolgens even in de zitkamer ging telefoneren. Over de wa teroverlast die een en ander tot gevolg had, wordt in de Savoy nog steeds ge sproken. Zij het dan bij wijze van anekdote. Want in die categorie is het drama ge woon bijgeschreven. Zoals ook het ver haal over Frank Sinatra, die vijftien suites op een rq wel aardig vond, maar de speciaal gebrande Savoy-koflïe niet om te drinken. En dus prompt een van de Savoy-butlers wegstuurde om een koffiemachine te kopen. Wij hebben geen klachten. Diep ach terover in de kussens van de divan wor den we bevangen door een gevoel van intens welbehagen, dat we nog eens ex tra glans geven met een 'Petite salade d'asperges et riz de veau truffe', geflan keerd door een Piper Heidsieck; een top-champagne, bruisend en fonkelend in de ronding van ons glas. Zou het echt waar zijn dat Margot Fonteyn hier eindeloos gedanst heeft met John Wayne? Buster Keaton er heeft voorgedaan hoe je nu precies met een custard-pudding moet gooien? En een maharadja door zijn verstoten lief de is vermoord? Zomaar een paar ge dachten op derde etage in deze cocon van gelukzaligheid. Waar, zo hebben we begrepen, fantasie en werkelijkheid al lang geleden een pact hebben geslo ten. Noel Coward Ook Noel Coward is een legende in de Savoy. Een legende ontstaan in de oor logsdagen, toen ondanks de zware luchtaanvallen de feestelqke activitei ten altijd gewoon doorgingen. Er werd in die tijd voor de hertog en hertogin van Kent in de schuilkelder onder het hotel een miniatuursuite gebouwd, compleet met speciale witte en gouden meubels. Terwijl de andere gasten op stretchers konden plaats nemen. Waar bij de nachtportier er op moest letten dat het snurken binnen de perken bleef. Het was op zo'n oorlogsavond dat een zware bom de Strand op z'n grond vesten deed schudden. Waardoor on der meer het huisorkest van de Savoy met instrumenten en al tegen de grond sloeg. De enige die in alle consternatie z'n hoofd koel hield was Noel Coward, die rustig en bedaard over de chaos van gebroken glazen en borden heen stap te, aan de piano plaats nam en vervol gens de sterren van de hemel speelde. Dat is allemaal lang geleden. Maar toch is de Savoy nog steeds een beetje Noel Coward. Een beetje George Gershwin ook, die er z'n 'Rhapsody in Blue' ten gehore bracht. In de Savoy, waar Pavlova heeft gedanst, waar Sa rah Bernhardt een overdosis aan slaap middelen slikte, waar Tom Mix en Ge ne Autrey op een wild steigerend paard de balzaal binnenkwamen, waar Mar coni zich vreselijk opwond over het ka baal dat de bokser Dempsey en zqn hel pers veroorzaakten, waar Puccini de. leider van het dansorkest naar de keel wilde vliegen, waar Beiqamino Gigli dwars door het marmer van de badka mer 'Yes, we have no pyjama's' schalde, waar de sopraan Louisa Tetrazzini in haar suite pekinezen, papegaaien en een krokodil hield, waar een Italiaanse markiezin met haar opvallend groen geschilderde oogleden een kamer deel de met twee enorme boa-constrictors, die rustig werden gehouden met leven de konijnen. Niemand hier is het verhaal vergeten van de Wall Street-financier George Kessler, die in 1905 opdracht gaf het he le voorplein van de Savoy onder water te zetten, verlicht door vierhonderd Ve- netiaanse lampen. Tot het decor be hoorden 12.000 verse anjers, en ook le vende zwanen. Maar die proefden van de kleurstof om het water een blauwe tint te geven, en moesten dat met de dood bekopen. Maar het feest ging vro lijk verder. De gasten zaten aan in een reusachtige/met zijde afgezette gondel. Op de rug van een baby-olifantje werd een immense verjaardagstaart aange voerd. En de grote Caruso zong aria's waarvoor hij zich het in die tijd forse bedrag van 450 Pond sterling liet beta len. Om ons heen in de Thames-foyer is het vol geworden. Maar de gesprekken aan de tafeltjes blijven gedempt. En de pianist in het centrum, die Gem hab' ich die Frau'n geküsst speelt, komt er gemakkelijk bovenuit. Het geheel heeft iets rustgevends. Iets comfortabels ook. Naast ons buigt een ober zich dis creet over het tafeltje van twee oude da mes. "Ceylon of China, ladies", vraagt hq beleefd. De dames kiezen eensge zind voor het laatste. Het is allemaal vanzelfsprekend. Zoals de sultan van Brunei, die bij elke uitgang van de Savoy een hemelsblau we Rolls Royce had staan omdat hq te voren nooit zeker wist waar hq het pand wilde verlaten. En wie dat zou willen kan het via de manager regelen dat hij, net als destijds de Amerikaanse kampioen Walter Hagen .het dak op mag om daar wat golfballen te slaan. Hagen huurde daarvoor enkele boten, die tegenover het hotel in de Thames werden afgemeerd. En de bedoeling was dan om de ballen met een formida bele swing in de geopende ruimen te slaan. 'Playing oneself into the Savoy* heette dat. Velen hebben het Hagen na gedaan. Verloren hart Het is tien voor zeven in de avond als Mike McKenzie achter de piano schuift. Nog even in zqn witte trenchcoat, want het gaat om zomaar wat inspelen. Een vaste gewoonte van de man die sinds jaar en dag pianist is in de American Bar, het populaire ont moetingspunt binnen de Savoy. Glazen Dry Martini, die er ooit gelanceerd werd, Manhattan, Daiquiri en Harvey Wallbanger gaan er rond. Want dit is het grote cocktailuur. Een avond vol beloften. Mike McKenzie buig* zich als een spanrups over het manuaal. En zingt met een Nat King Cole-achtig tim bre in zijn stem over het bekende verlo ren hart in San Francisco en 'vreemde lingen in de nacht'. Zijn klanken vermengen zich met het intense gemonkel van de bezoekers, die ofwel extra geposeerd in het mid den zitten ofwel langs de muren van de ruimten met het gedempte licht. Om de foto's van Humphrey Bogart en Lauren Bacall, Greta Garbo, Liza Minelli en Clint Eastwood. Amerikaanse sterren in de American Bar, tot de laatste plaats gevuld met vogels van diverse pluima ge. Naar de American Bar in Savoy ga je ook als je de rest van het hotel aan je voorbij laat gaan. Dat geldt voor meerdere plaatsen. Want in grotere en kleinere zaaltjes van het gebouw zqn er dag in dag uit specia le activiteiten. Zoals in de Pinafore, waar Sir Winston Churchill regelmatig at als lid van de exclusieve 'The Other Club'. En waar nog altijd de beroemde, uit hout gesneden zwarte kater Kaspar op de schoorsteen staat. Klaar voor het moment dat er maar dertien eters zqn in het zaaltje. Want dan zo wil de tra ditie - krijgt Kaspar een groot servet voorgebonden, wordt hij keurig op een stoel aangeschoven en wordt ook voor hem het hele diner opgediend. Omwille van bijgeloof een klein offerstuk in het gigantische geheel van gemiddeld meer dan tienduizend maaltqden per week, waarover de keukens van de Savoy zorgdragen. Theater In wat de directie onveranderd be schouwd als een culinair theater. En ter illustratie daarvan gelden favoriete cij fers als veertien ton gerookte zalm per jaar, een halve ton Beluga-kaviaar, 39 ton Normandische boter, twee ton paté foie gras de Strasbourg en anderhalf miljoen oesters. Grote partqen blijven als vanouds een specialiteit van de Savoy. Of in de fraaie Lancaster Ball room; een enorme spiegelzaal in de stijl van een Frans chateau, of in de River Room, onveranderd de plaats van een diner-dansant oude stijl. Dus met muziek in navolging van de eigen beroemde Savoy Orphans, die in de twintiger jaren op het toppunt van hun roem via de radio een luisterdicht heid hadden van meer dan 120 miljoen in Europa. Het waren de dagen van de grote orkesten, de big bands en van wat eigenlijk nog steeds beschouwd wordt als 'Stomping at the Savoy'. De grote dansfestijnen, die later ook coryfeeën als Louis Armstrong en Count Basie naar Savoy voerden. Waar, zo wil het verhaal, prins Philip ooit de moed op bracht om voor het eerst in het open baar de jonge prinses Elizabeth ten dans te vragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 29