'Mujeres' blijft in vrijblijvende complicaties steken Wildgroei bij filmfestivals De trein als een ideaal voertuig voor filmmaker Clint Eastwood VRIJDAG 3 MAART 1989 ••NBNBaMHMH lllllllll üiiiiiiaiii iiiicaaaiiiiiitsi 'Mujer': regié: Pedro Aldomóvar; hoofdrollen: Carmen Maura en Antonio Banderas; theater: Lido. Leiden. De man waarmee Pepa al jarenlang samenwoont is er plotseling van door. Ivan heeft alleen een bood schap achtergelaten waarin hij vraagt of ze zijn spullen in een kof fer wil pakken. Pepa (Carmen Mau ra) laat het er niet bij zitten en pro beert hem op allerlei manieren te spreken te krijgen. Maar hebben ze elkaar wel iets te zeggen? Moderne communicatiemidde len en de kloof tussen mannen en vrouwen zijn de ingrediënten voor deze frisse Spaanse komedie van Pedro Almodóvar. 'Mujeres' staat genomineerd voor de Oscar voor de beste niet-Engelstalige film en viel bij de uitreiking van de Eu ropese Félix in de prijzen. Carmen Maura werd onderscheiden als bes te actrice en de 'Mujeres' was de beste 'jonge film'. Dat 'jong' moeten we overigens met een korrel zout nemen, want Almodóvar heeft intussen al 7 speelfilms op zijn naam staan. Zijn voorlaatste 'La Ley del Deseo' was ook in ons land te zien. 'Mujeres' (het nogal omslachtige 'Vrouwen op het randje van een zenuwinstor ting' is de letterlijke vertaling van de volledige Spaanse titel) zou in eerste instantie een vrije bewer king worden van Jean Cocteau's 'La Voix humaine'. Van deze emotionele monoloog van een vrouw die bij de telefoon op haar minnaar wacht bleven al leen de vrouw, de telefoon en een koffer over. 'Mujeres' werd het te genovergestelde van Cocteau. De vrouw besluit dat ze met wachten haar zelfrespect niet terugvindt en gaat tot daden over. De man (hoe wel weinig in beeld) is"middels zijn stem wel degelijk aanwezig. Vertwijfeld probeert Pepa weer greep op haar leven te krijgen. Ivan laat zich niet zien, maar wel komen er allerlei andere mensen opdraven die ook danig in de knoop zitten. En tussen de bedrijven door heb ben ze heel wat over Ivan te vertel len. Een van Pepa's vriendinnen dreigt uit het raam te springen, een ander is op de vlucht voor de poli tie na een romantische affaire met Carmen Maura en Antonio Banderas een terrorist. Pepa besluit haar ap partement, dat vol herinneringen zit, te verhuren. De jongeman die op haar aanbod afkomt blijkt de zoon uit een vorige relatie van Ivan te Zijn. Ook zijn moeder verschijnt op het toneel. Sinds Ivan haar ver laten heeft woont ze in een psychia trische inrichting. Nu komt ze met hem afrekenen. De verwarring wordt compleet wanneer de politie een inval doet. 'Mujeres' valt vooral op door zijn bijzondere visuele stijl. De fotogra fie is licht en helder, en het gebruik van primaire kleuren doet een beetje denken aan de grafische techniek van een stripverhaal. Het is de overzichtelijke netheid waar mee iedereen de innerlijke chaos probeert te bezweren. Prettig maar onrealistisch. „In deze tijd van rampen kunnen we wel een overdosis optimisme gebruiken," stelt Almodóvar niet zonder ironie. De hartgrondige he kel aan telefoons en antwoordap paraten, die in deze film herhaalde lijk uit het raam worden gegooid, heeft hij overgehouden aan een baantje bij de Spaanse PTT. Het klinkt heel aardig, maar na een sterk begin stelt de film toch een tikje teleur. Pepa en Ivan zijn acteurs die voor hun beroep bui tenlandse films inspreken. Ze le nen hun stem aan romantische hel den en heldinnen. In het begin van 'Mujeres' zien we hoe ze op die ma nier de meest gevoelige gesprek ken houden, zonder dat ze elkaar in de studio ooit te zien krijgen. Fraaie beeldspraak, die op een ori ginele manier duidelijk maakt hoe Almodóvar denkt over de commu nicatie tussen mannen en vrou wen. Zulke vondsten komen na deze sterke introductie jammer genoeg niet meer terug. 'Mujeres' gaat dan steeds meer op een conventionele klucht te lijken. Ondanks de gezon de dosis ironie en het krachtige pro-vrouw standpunt (de mannen worden op een of andere manier al lemaal uitgeschakeld of op hun nummer gezet) blijft het verhaal steken in allerlei vrijblijvende complicaties. De echte climax met bijbehorende hilariteit, waar de kij ker op zit te wachten, blijft uit. LEO BANKERSEN UTRECHT (GPD) - Filmfesti vals zijn 'in' en iedere aanlei ding is goed genoeg om er een te organiseren. Eind vorig jaar behandelde Cinemathema het onderwerp 'film en mode', vol gende week komt de Boeken week in het teken te staan van 'film en literatuur'. Donderdag start in diverse steden en dor pen van Noord-Holland een fes tival gewijd aan 'film en thea ter'. In Den Haag staat men de ze maand bovendien stil bij 'film en televisie' en de Sppor- wegen (zie elders op deze pagi na). Utrecht viert feest met 'film en experiment'. Het Rotter damse Bibliotheektheater richt zich tegelijkertijd op 'film en muziek'. Maart wordt boven dien de maand van een zeer om vangrijk Russisch filmfestival met in Amsterdam De Melk weg als uitvalsbasis. Het Russische programma belooft zeer interessant te wor den. Tot de bijzondere films be horen 5 films van Elem Klimov, van wie nog nooit eerder werk in Nederland werd vertoond. Hij is de man die in mei 1986 de coup pleegde binnen de fil mersvakbond en daarna de li beralisering kon doorvoeren waardoor dozijnen verboden films eindelijk voor openbare vertoning werden vrijgegeven. Daar zit de schitterende Guer- man-film De Zevende Metgezel (uit 1969) tussen en Kontsja- lovski's eveneens 20 jaar verbo den gebleven Geschiedenis van Asja. Maar nogal wat meester werken moeten het straks stel len met een enkele voorstelling in het zaaltje van De Melkweg, zodat maximaal 89 Nederlan ders er naar kunnen kijken, waarna de boel weer terug mag naar Rusland. Het is pure gul zigheid wat al die festivalpro grammeurs drijft. Er wordt ner gens geprobeerd om - via een beperkter programma en een betere coördinatie van al die festivals - zo veel mogelijk Ne derlanders ook in staat te stel len van die speciaal geïmpor teerde films kennis te nemen. BIOSCOPEN ODNIEUW 'Mujeres' Lido, Leiden 'lntervista' - Fellini's tintelende duik in zijn fïlmverleden - Kijkhuis, Lei- den 'Wish you were here* - Greenway, Voorschoten BLIJVERS 'The accused' - Lido, Leiden 'The dead pool' - Lido, Leiden 'Me and him' - Euro, Alphen 'Der Himmel über Berlin' engel Bru no Ganz twijfelt aan zijn hemelse be ten 'Cocktail' - romantisch niemendalle tje met Tom Cruise als ambitieuze barkeeper - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Jan Rap en z'n maat' - rommelige ko medie over randgroepjongeren in een opvanghuis - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'A fish called Wanda' - John Cleese in sprankelende komedie over haat-lief- de-verhouding tussen Amerikanen en Engelsen - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Willow' - overdadig sprookjesspekta kel over lilliputter en avonturier die het opnemen tegen boze koningin - Greenway, Voorschoten, City, Kat wijk 'Frank en Frey' - Walt Disney-succes opnieuw in roulatie - Euro, Alphen 'Who framed Roger Rabbit' - knap spektakel brengt acteurs en stripfigu ren samen in één film - Euro, Alphen 'Buster' - misdaadkomedie over trein rover Buster Edwards, gespeeld door Phil Collins - Greenway, Voorschoten 'Engelen der wellust' - Rex, Leiden 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - stijlvolle en elegante ver filming van roman van Milan Kunde- ra - Trianon, Leiden •Jungle book' - Walt Disney-film vol komische avonturen van het jongetje 'Moonwalker', muzikale film met zan ger Michael Jackson Greenway, Voorschoten 'Cocoon the return', City, Katwijk 'Avontuurtje met een staartje', City, Katwijk DEN HAAG The dead pool' - Asta (463500), 16 jr. 'Gorillas in the mist' - Asta, al. 'Things change' - Asta, al. 'A fish called Wanda' - Babylon (471656), al. 'Mujeres' - Babylon, 12 jr. "The accused* - Babylon, 16 jr. 'Cocktail' - Cineac (630637). aL 'Willow' - Cineac, al. 'Stormy monday' - Cineac, 16 jr. 'Betrayed' - Metropole (456756), 16 jr. 'Who framed Roger Rabbit' - Metro- pole, al. 'Jan Rap en z'n maat' - Metropole. al. 'A fish called Wanda' - Metropole. al. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Metropole, al. 'Cocktail' - Odeon (462400), al. 'License to drive' - Odeon, al. 'Fright night 2' - Odeon, 16 jr. 'Big' - Odeon, al. 'Onze eerste wip' - Studio 656402), 16 AMSTERDAM 'Mujeres' - Alfa (278806), al. 'Imagine" - Alfa, al. Track 29' - Alfa. 12 jr. 'Bagdad café'-Alfa. 16 jr. 'Betrayed' - Alhambra (233192), 16 jr. 'A fish called Wanda' - Alhambra. al 'Gorillas in the mist* - Bellevue Cine rama (234876). al. 'Big' - Cinerama, al. 'The accused' - Calypso (234876), 16 jr. 'Midnight run' - Calypso, al. 'lntervista' - Cinecenter (236615). 16 jr. 'Lost in Amsterdam' - Cinecenter, 16 jr. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Cinecenter, al. 'Paura e amore' Cinecenter. 16 jr. 'Heat and sunlight' - Cinecenter, 16 jr. 'A fish called Wanda' - Cinema, al. 'Cocktail' - Cinema, al. 'Willow' - City (234579), al. 'Who framed Roger Rabbit' - City, al. The dead pool* City, al. 'Fright night 2' - City, 16 jr. 'Cocktail' - City, al. TIngorgo' - Kriterion (231708), 16 jr. 'l'Age d'or* - Kriterion, 16 jr. 'Eindexamen op de seksschool' - Pa- risien, 18 jr. 'California girls' - Parisien, 18 jr. 'Een verhaal van de wind' - The Mo vies (245790). 16 jr. 'lntervista' - The Movies, 16 jr. 'La lectrice' The Movies, 16 jr. 'Betrayed' - Tuschinski (262633), 16 jr. 'Jan Rap en z'n maat' Tuschinski, al. 'Who framed Roger Rabbit' - Tus chinski, aL 'Miyeres' - Tuschinski, al. 'A fish called Wanda' - Tuschinski. al. 'Things change' - Tuschinski, al. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Tuschinski Cineac (243639), al. TELEVISIE De BRT brengt vanavond op het tweede net The Jewel of the Ni- Ie', een Amerikaanse film uit 1985 van Lewis Teague. Jack (Michael Douglas) en Joan (Ka thleen Turner) rusten uit op een luxueus jacht. Maar Joan ver veelt zich en is blij met een uitno diging om een biografie van een mysterieuze Arabisce heerser te schrijven. Ze vindt de juwelen van de Nijl en besluit ermee van door te gaan. (20.30 uur) Dezelfde avond is ook een En gelse speelfilm te zien gebaseerd op het leven van de nazi-jaagster Beate Klarsfeld. 'The Beate Klarsfeld Story' uit 1987 werd gemaakt naar een scenario van Frederic Hunter, Michael Rad ford (de tevens voor de regie te kende) en Jonathan Gems. De hoofdrol wordt gespeeld door Farrah Fawcett. Haar omzwer vingen voeren zelfs naar Bolivia om daar de 'slachter van Lyon' Klaus Barbie te ontmaskeren. (Nederland 1, 23.30 uur) 'My name is nobody' is een Amerikaanse western uit 1973 waarvoor Sergio Leone het sce nario schreef en Ennio Morrico- ne de muziek componeerde. In de hoofdrollen figureren Teren ce Hill als Nobody die op een dag zijn grote idool, de revolverheid Jack Beauregard, leert kennen. Voor die laatste rol tekent Henry Fonda. Voor Beauregard zich te rugtrekt naar ziin geboorteland FILMHUIZEN In het Filmhuis LVC draait de laatste film van John Waters: 'Hairspray'. Het is een soms schokkende maar vooral leuke komedie met onder anderen Blondie en de inmiddels overle den Divine (Filmhuis LVC van avond en morgenavond, 21.15 uur) 'Une flamme dans raon coeur' is een film over de actrice Merce des voor wie een liefdesrelatie een zaak van leven en dood is. In het eerste deel breekt de vrouw met haar onsympathieke vriend, die toch bij haar blijft terugko men. in de metro ontmoet Merce des een respectabele journalist en ze besluit met hem te gaan sa menwonen. Als haar minnaar haar meeneemt op een zakenreis naar Egypte raakt ze de journa list kwijt en misschien ook zich- zelf.(maandag 6 maart, 20.00 uur). Dezelfde avond draait in het LAK-theater 'Noir et blanc' waarin regisseur Claire Devers zonder sensatie het verhaal van een sado-masochistische ver houding vertelt.(22.00 uur) Op dinsdagavond zijn er twee films te weten 'Irezumi' waarin een tatoeerder onorthodoxe me thoden gebruikt om zijn kunst werken op het lichaam van een jonge vrouw aan te brerigen. (20.00 uur) en The Berlin Af fair' (22.00 uur). Tot en met zondag draait in het Kijkhuis 'Een verhaal van de wind' van Joris Ivens. Het is een ontroerend sprookje vol poëzie en wijsheid waarin de Neder- Divine in Hairspray foto prt landse filmer van wereldformaat de gebeurtenissen in onze eeuw vergelijk met de wind die hij heeft proberen te vangen (19.30 en 21.45 uur) Vanaf maandag tot en met woensdag The Dead' van John Huston naar een verhaal van Ja mes Joyce. Een man in Ierland ontdekt tijdens een familiebij eenkomst dat zijn vrouw nog steeds in de ban is van een ge storven jeugdliefde. (19.30 en 21.45 uur) Een stoomlocomotief stopt pie pend en sissend voor een grauw en verlaten perron. Mysterieus ver scholen in wolken stoom ver schijnt bij de deur van het rijtuig een vrouw. Stijlvol neemt ze het troosteloze decor in zich op. Een donkere gestalte benadert haar, een schril fluitje weerklinkt. Moei zaam zuchtend zet de trein zich weer in beweging- Het illustere begin van een ont luikende romance? Of een kille rendez-vous van twee verzetsmen sen ten tijde van de Tweede We reldoorlog? Het vervolg van deze klassieke treinscène zal per film verschillen, maar in ieder geval on derstreept het de aantrekkings kracht van de trein op het witte doek. Reden voor het Haags Film huis een landelijk opgezet filmfes tival te houden in het kader van '150 jaar Spoorwegen in Neder land'. Titel: 'Cinema Express'. Het filmhuis vertoont 35 speel films uit de periode 1895-1989 waarin de trein een belangrijke rol inneemt. Daarnaast een aantal ani matiefilms, slapsticks en korte do cumentaires met de trein in een prominente rol. Onderdelen van dit filmprogramma zijn te zien in 18 filmhuizen in Nederland. Het ini tiatief komt van een werkgroep van de Nederlandse Spoorwegen, 'NS 150'. „We verwachten een grote op komst", zegt organisator Leendert de Jong van het Haagse Filmhuis, „omdat de keuze van de films niet specifiek is gericht op het film- huispubiek. Het festival is zo breed mogelijk geprogrammeerd. Zo ver tonen we de film 'From Russia with Love', met James Bond in de 'Oriënt Express'. Of de film 'Some Like it Hot', met Marilyn Monroe. Dan zit de zaal gegarandeerd vol". Vijftien films (waaronder 'Shanghai Express', met Marlène Dietrich) Zijn speciaal naar Neder land gehaald door de Haagse Film Stichting. Voor deze gelegenheid heeft het Filmhuis een catalogus samengesteld ('Cinema Express') met een inleiding over de aantrek kingskracht van treinen in films, filmbeschrijvingen en een over zicht 'waar wat draait' in de Neder landse filmhuizen. In 1895 vertoonden de gebroe ders Lumière in Parijs één van hun eerste opnamen. 'Aankomst van een Trein in het Station van La Cio- tat' geldt als het begin van de film historie. Het was een sensatie in de bioscoop. De toeschouwers ervaar- den angstig hoe de trein als het wa re het witte doek verliet en de zaal binnen denderde. 'Filmmakers', schrijft de maker van de catalogus, 'zagen de trein als een voorwerp dat was verbonden met kracht, met dreiging, span ning, hoop op bevrijding, emoties. Een ideaal voertuig dus voor hun ideeën. Als bewegende machine had de trein toen nog geen concur rentie van auto of vliegtuig. En de beperkingen van de statische, toe kijkende camera werden al snel op geheven door ook een camera op de locomotief te plaatsen,- waar door de filmische mogelijkheden toenamen en de illusies verder werden versterkt'. Het festival kent een bonte ver zameling van films in de periode 1895 tot nu waarin de trein een meer of minder belangrijke rol speelt. Voor de hand liggend is 'Murder on the Oriënt Express', het beroemde misdaadverhaal van Agatha Christie. Maar ook hoog standjes als 'Brief Encounter', waarbij een station het hoofddecor vormt van een onmogelijke liefdes relatie, of 'Von Ryan's Express' met Frank Sinatra in de rol van een krijgsgevangen kolonel die een ontsnapping beraamt. En in het slapstick-genre is Buster Keaton te zien als machinist in 'The General'. In het programma zijn ook twee Nederlandse films opgenomen: 'De Laatste Trein' van Eric van Zuylen en 'De Wisselwachter' van Jos Stelling. Als laatste wordt er geschreven dat de sprint er uit is bij Clint Eat- wood, maarin 1985 werd East wood uitgeroepen tot Amerika's grootste favoriete held, was hij bur gemeester van Carmel van 1986 tot 1988 en kreeg hij in 1989 van de Na tional Association for the Advance ment of Coloured People een on derscheiding voor zijn steun aan zwarte mensen in de VS. En vergeet vooral zijn beroemde film 'Bird' niet, de film over de ode aan de saxofonist Charlie 'Yard- bird' Parker. Afijn Erna Straatsma, je komt duidelijk over als anti-Eatwood, maar als je schrijft Dirty Harry wordt trouwens ook een dagje ou der (60) weten de echte Eastwood- kenners dat hij geen 60 is maar 58 (geb. 31 mei 1930). Oké, iedereen mag een mening hebben, maar zoals Clint Eastwood zegt....'Opinions are just like assho les, everybody has one'. Dirk v.d. Marel, Sal. Huygenslaan 5, 2221 HH Katwijk. Intervista's; regie: Frederico Fellini; hoofdrol- lgm, Jim, en n fi len: Frederico Fellini. Marcello Mastroianni en |Pil|| f'flflTf 3 Tm Êm I Anita Ekbefg; theater: Kijkhuis. B III I I LUIIllCl IV Cm \J Fellini is de inmiddels achtenzes- tigjarige maker van zulke klassieke films als 'La dolce vita' en 'Otto e mezza'. iedereen denkt bij Felini onmiddellijk aan een spektakel film waarin de meest vreemdsoor tige mensen een chaotische op tocht door een bont droomland schap maken. Aan de basis ligt weliswaar altijd een gevoel van vertedering voor kwetsbare men sen in een lelijke wereld, maar bij Fellini overheerst altijd het visuele vermaak. In zijn vorige film 'Ginger e Fred' etaleerde Fellini zijn afkeer van de commerciële televisie, waarvoor Silvio Berlusconi (de eigenaar van AC Milan) als personificatie geldt. Bij die gelegenheid betrof het een uitwedstrijd, aangezien Fellini de wereld van de televisie betrad in een poging de inhoudsloze zeepbel door te prikken. De zwakke tegen stander was bijvoorbaat kansloos en de strijd op zich daardoor niet erg interessant. Toch wist Fellini juist door het tonen van menselijk heid te midden van zoveel schone schijn te ontroeren. Zijn nieuwste film is een echte thuiswedstrijd: Fellini heeft niet al leen een film over filmen gemaakt, de film speelt zich geheel in zijn tweede 'thuis' af, de Italiaanse film- stad Cinecitta. 'lntervista' vertelt het verhaal van de jonge Fellini die voor het eerst naar Cinecitta gaat om een filmster te interviewen. Ge lijktijdig toont de film de oude meester die bezig is met een ver filming van Kafka's boek 'Ameri ka' en moe wordt van de intervie wers. Vol liefde leidt de oude tove naar ons op deze wijze rond door zijn droomland, doet met de ene hand net of hij al zijn geheimen onthult, maar schudt vervolgens weer een verrassend beeld uit zijn andere mouw. Geheel in de traditie van de Hollywoodfilm worden de slechte rikken, in dit geval dus de televisie mensen, opgevoerd als indianen. Gewapend met antennes bestoken zij de hulpeloos samengepakte filmploeg. Het beeld is door Fellini zo knap gevonden, het steekt zo de draak met de tegenstander dat er niet eens meer van een serieuze strijd sprake is. Op eigen terrein is de cineast oppermachtig en lijkt het beter maar wat om de ander te lachen. Met 'lntervista' bewijst Fellini voor de zoveelste keer dat ook de oppervlakte, de schone schijn diepgang kan hebben, mits het voortkomt uit een bezetenheid met het medium en een oeverloos crea tief vermogen. Naar aanleiding van de afbrekende kritiek van Erna Straatsma over Clint Eastwood's film 'The Dead- pool' van vrijdag 24 februari jl. het volgende: In het artikel wordt het raar gevonden dat voor Dirty Harry een dode meer of inder niets uit- Affiche van Ve Spooktreinmaakt in tegenstelling tot het boos worden op riooljournalisten. Deze doden zijn toevallig moor denaars die het op Harry hebben voorzien en de journalisten op een kwalyke manier een onschuldige vrouw interviewen. Er wordt ge schreven: 'hierbij overmeestert hij een filmploeg. Je kunt ook zeg gen....'Hij pakt gewoon de camera af. Hierna wordt geschreven dat in de volgende scene een geestelijk gestoorde man wordt geharpoe neerd. het is teovallig de laatste scene en de zogenaamd geestelijke gestorde man is wel een meervou dig moordenaar! Fellini speelt zelf een belangrijke rol in 'lntervista'. Farrah Fawcet (foto ap) Frankrijk heeft hij nog een grote klus op te knappen, (zaterdag, Nederland 2, 00.20 uur). Een boeiende rolprent over de spanningen tussen de geloofswe relden van de liberale en de or thodoxe joden is te zien in The Chosen' van regisseur Jeremy Paul Kagan. Robby Benson ver tolkt de rol van Danny die in het New York van 1944 is uitverko ren om zijn vader als tsaddik (geestelijk leider) op te volgen. Heimelijk ontworstelt hij zich aan het strakke keurslijf en leert via een liberale vriend het werk van Freud kennen, (woensdag, Duitsland 2, 22.40 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 19