80 JONGE CELLISTEN STRDKEN OM DE EER Haags Gemeentemuseum wil topstukken verkopen 'We moeten boeken vaak doorverkopen aan buitenland' Mulisch mijdt schrijversmarkt Overzichtsexpositie werk Gerrit Benner Tentoonstelling over 'Opwaartsche Wegen' Orkestraad NFO boos wegens oproep boycot n* WOENSDAG 1 MAART 1989 KUNST PAGINA 23 Tiende Europese Antiquarenbeurs in RAI UTRECHT (GPD) - Minister Brinkman van WVC opent van daag de tiende Europese Antiqua ren Beurs die van 1 tot en met 3 maart a.s. in de RAI in Amsterdam wordt gehouden. De organisatoren hopen met dit evenement opnieuw de aandacht te vestigen op de cul tuur van het oude boek. Verleden jaar nog klaagde de di recteur van de Koninklijke Biblio theek, drs. J. van Heyst, dat er door de overheden verhoudingsgewijs veel minder geld besteed wordt aan oude boeken dan aan oude kunst, terwijl beide cultuuruitin gen in geen enkel opzicht voor el kaar onderdoen. Op de Antiquaren Beurs worden enkele zeer belangrijke topstuk ken aangeboden. Het is nog maar de vraag of deze door Nederlandse antiquaren verworven stukken ook voor Nederland behouden blij ven. Bibliotheekdirecteur Van Heyst heeft destijds gesteld dat Ne derland op het gebied van de boek drukkunst en het behoud van his torische boekcollecties een der derangs natie dreigt te worden. „Er is een vlucht gaande van het anti quarische boek, een verarming van onze openbare historische boek collecties. Het buitenland koopt waar wij dagelijks kansen moeten laten liggen." Bas Hesselink, secretaris en or ganisator van de European Book Fair en directeur van antiquariaat Forum in Utrecht, is sinds verle den jaar alleen maar pessimisti scher geworden. „Pessimistisch ten aanzien van het aankopen door Nederlandse instellingen, die al thans door de overheid gesubsidi- ëerd worden. Over omzet heb ik niet te klagen, de zaken lopen voor treffelijk. Alleen halen wij antiqua ren dikwijls belangrijke zaken naar Nederland, maar moeten deze dan noodgedwongen weer doorverko pen aan het buitenland. Transito dus. En dat is jammer natuurlijk. Gelukkig zijn er nog wel belangrij- Op de vraag of boeken een goede belegging zijn, antwoordt Hesse link: „Ik kan als voorbeeld het pen sioenfonds van de Engelse spoor wegen noemen. Dat heeft kapita len in boeken belegd. En de waar devermeerdering is ongeveer tien procent per jaar. In alle opzichten belasting vrij". „Kjjk, ik heb hier een aanteken boekje van een lid van de van de Verenigde Oostindische Com pagnie. Haaienvinnenleer, twee zil veren sloten met de het VOC mon- gram plus de letter D van Delft en een ornament in het midden met een VOC-schip. Door de sluitingen hen zit een zilveren stift, waarmee je in het opschrijfperkament kan krassen, dat er in zit. Het is een om slag dat je steeds liet navullen, zoals dat ook nu nog wel gedaan wordt". „Tien jaar geleden zou ik dat ver kocht hebben voor 2000 gulden, nu moet het 9.500 gulden opbrengen. Maar dit stuk blijft naar ik vrees niet in Nederland. Want zo'n noti tieboekje raakt bijvoorbeeld ook aan de geschiedenis van Ceylon, India, Thailand en Malaysia". Omslag en uitvergrote zilverver sieringen van een notitieboekje in zakformaat van een lid van de Ver enigde Oostindische Compagnie. Aangeboden op de tiende Europese Antiquarenbeurs. (foto GrD> Perspektiefprij s Richard Rijnvos AMSTELVEEN (ANP) - Tijdens de Matinee van het Jaar in het Cultu reel Centrum in Amstelveen zijn de Perspektiefprijs 1989 en de prijzen Perspektiefreis uitgereikt. De componist Richard Rijnvos (24) kreeg de Perspektiefprijs (5.000 gulden, een bronzen object van de kunstenares Eefke Corne- lissen en een reis naar New York). Choreografe Didy Veldman (21) en musical-maker Tom Oosterhuis (26) ontvingen de Perspektiefreis. Deze aanmoedigingsprijzen voor jong scheppend theater- en mu ziektalent zijn in 1985 ingesteld door Wim Bary bij zijn zilveren ju bileum als schouwburgdirecteur. Picasso en Monet moeten ca. 40 miljoen opbrengen Uit protest tegen niet verkopen boek Rushdie DEN HAAG (GPD) - Het Haags Gemeentemuseum wil een aantal topstukken uit de eigen collectie verkopen waardoor het mogelijk wordt andere kunstvoorwerpen aan te schaffen die passen in een 'betere en duidelijkere profilering' van het museum. Voorlopig wordt gedacht aan twee schilderijen van Pablo Picasso en een werk van Claude Monet. Naar schatting zou den deze drie werken een bedrag van circa 40 miljoen kunnen op brengen. „Laat men vooral niet denken dat dit een actie is in het kader van de hoge prijzen die in de internationale kunsthandel voor dergelijke schilderijen worden be taald", zegt directeur Rudi Fuchs Prix de Rome ook voor beeldende kunst en theater AMSTERDAM (GPD) - Voor het eerst in de meer dan honderdjarige geschiedenis van de prijs wordt er dit jaar ook een Prix de Rome toe gekend in de categorie 'beeldende kunst en theater*. Op die manier hoopt men de samenwerking tus sen beide discipline's te stimule ren. Na een tweetal selectieronden zullen vier deelnemers een op dracht krijgen. De uiteindelijke prijsuitreiking heeft plaats op 1 september in het Amsterdamse Museum Fodor. Aan de eerste prijs is een geldbedrag verbonden van 40.000 gulden. De winnaar van de tweede prijs krijgt 20.000 gulden en de overige twee deelnemers ont vangen elk 10.000 gulden. Naast een Prix de Rome in de ca tegorie 'Beeldende kunst en thea ter' wordt er dit jaar ook een Prix de Rome in de categorie'schilderen toegekend. Volgend jaar zijn archi tectuur, stedebouw en landschaps architectuur aan de beurt, in 1991 volgen fotografische media, in '92 beeldhouwen en gebonden beel dende kunst en tot slot in '93 gra fiek en grafische vormgeving. Deelnemers aan de wedstrijd mo- gen niet ouder zijn dan vijfendertig -jaar en moeten de Nederlandse na tionaliteit hebben of tenminste twee jaar in Nederland wonen. De Prix de Rome is in Nederland sinds jaar en dag de meest presti gieuze prijs voor beeldende kunst. Jaarlijks dingen honderden kandi daten mee. Volgens juryvoorzitter Janwillem Schrofer wordt geke ken naar „kwaliteit en verrassing". "Wij zijn er op uit om nieuwe ont wikkelingen te stimuleren, veel meer dan het bestaande te bevesti gen. In de nieuwe categorie 'beel dende kunst en theater' gaat het om beeldende kunst die uitdrukke lijk voor een theatersituatie wordt ontwikkeld". De jury voor de nieuwe categorie bestaat naast Schrofer uit Pierre Audi, Lili Dujourie, Jan Fabre, Eric de Kuyper, Jan Joris Lamers, Thom Puckey en Peter Struyken. Vooral de uit Engeland afkomstige Pierre Audi - in het dagelijks le ven artistiek directeur van de Ne derlandse Opera heeft zich sterk gemaakt voor de nieuwe prijs. „Ik verbaasde mij over het feit dat er in „Nederland geen aparte opleiding ivoor scenografie bestaat, zoals in Engeland en Duitsland. Misschien kan deze prijs een stimulans zijn". 'Ook theatermaker Jan Joris La mers noemt het ontbreken van een dergelijke opleiding eigenaardig. "Bij de grote schouwburgen is nog altijd sprake van een rigide taakverdeling tussen spelers en de corontwerpers, terwijl ze elkaar juist zouden moeten beinvloeden". Jan Fabre, theatermaker en beel dend kunstenaar, vindt invoering van een aparte opleiding, „gevaar lijk. maar je moet wel alles doen om beeldend kunstenaars bij het thea ter te betrekken". van het Gemeentemuseum. „Mijn plan komt voort uit beleidsmatige overwegingen: er moeten bepaalde prioriteiten worden gesteld en die zijn niet te verwezenlijken met het aankoopbudget waarover wij thans beschikken". Het aankoopbudget van het Haags Gemeentemuseum be draagt thans 450.000 gulden per jaar en dat is volgens Fuchs abso luut onvoldoende om er de kunst voorwerpen voor te kopen die het 'brede' gezicht van het museum moeten bepalen. Daarbij doelt Fuchs op met name het symbolis me en het expressionisme in de glas- en keramiekcollectie van het museum alsmede de verzameling tekeningen van na de Tweede We reldoorlog. Rudi Fuchs realiseert zich met de 'morele vraagstelling' te zitten of stukken mogen worden ver kocht uit de vaste collectie van een zijn museum. Over de vraag of dat is toegestaan, is Fuchs in ge sprek met een aantal andere muse umdirecteuren. Behalve de twee Picasso's en de Monet heeft Fuchs nog een aantal andere werken voor de verkoop op het oog. Met het bedrag dat daarvoor waarschijnlijk wordt ontvangen, is het Haags Gemeentemuseum voorlopig uit de zorgen. Alleen al met de rente van de verkochte schilderijen zal het aankoopbudget zodanig zijn aangevuld, dat er de komende jaren op dit gebied geen grote zorgen meer zullen zijn. Ove rigens zal de Haagse gemeenteraad toestemming voor de verkoop moeten geven. LAREN (ANP) - De eerste ten toonstelling die een overzicht biedt van het gehele oeuvre van Gerrit Benner (1897 - 1981), wordt op 19 maart in het Singer Museum in La ren (NH) geopend. Na zeven weken wordt zij ingepakt om op 7 juni voor acht weken opnieuw open te gaan in Het Fries Museum in Leeuwarden. Ze is voor Friesland de eerste grote expositie van deze Friese kunstenaar. Het merendeel van het honderd tal werken op „In de ban van Ben ner" was nooit eerder in een muse um te zien, met name het werk van na 1971 en dat uit privé-verzame- lingen als van de familie Gerbran- dy (1934 - 1937), van mevrouw A. Bouma (1941 -1943) en van Rie Gu- bitz-Vellinga (1945 - 1948). Op de tentoonstelling zullen 45 schilderijen, 25 gouaches en dertig tekeningen te zien zijn. Ze zijn met nog 400 werken van Benner gedo cumenteerd door Loek Brons on der leiding van prof. dr. Carel Blot- kamp. Brons stelde ook de catalo gus voor de tentoonstelling samen. Benner zei zelf eens als schilder en tekenaar in zijn werk te getui gen van de wondere wereld. Hij deed dat in expressistische vormen en kleuren. Hij woonde en werkte geïsoleerd van binnen- en buiten- fandse kunstinvloeden in Fries land tot zijn zoon hem in 1953 naar Amsterdam haalde. Met de Cobra-schilders had Ben ner de heftige expressie, de vereen voudigde figuratie en de heldere primaire kleuren gemeen. In 1946 hadden Appel en Corneille Benner al ontdekt als geestverwant. Bren ner sloot zich evenwel bij geen groepering aan. De uitgesproken expressionist, aanvankelijk in de boerensfeer, sprak een internationale taal. In Amsterdam kreeg zijn werk impo nerende maten en paste hij een ver soberde streek toe. Hij verscherpte de concentratie en bracht veelal horizontale en verticale banen op het doek, waarmee hij een sfeer van eindeloosheid en ruimtelijk heid opriep. Zijn hoogtepunt be reikte hij rond zijn zeventigste jaar. In Amsterdam was Benner niet onopgemerkt gebleven. Sandberg haalde hem al in 1954 voor een een- mansexpositie naar het Stedelijk. Solo-tentoonstellingen had hij tot 1960 in nog twaalf andere steden in- ons land en aansluitend in Bochum, Münster, Düsseldorf en München. Hij nam verder deel aan grote tentoonstellingen in Sao Pao lo (1953 en 1955), Berlijn (1957), Krefeld (1957) en Venetië (1958). De laatste grote expositie van Benner was in 1971 in het Stedelijk Muse um in Amsterdam waarna nog en kele galeries de belangstelling voor zijn werk gaande hielden. De kunsthistoricus Loek Brons raakte in de ban van Benner, een (te) weinig bekende, boeiende fi guur die een eigen, eigenzinnige weg is gegaan. Aan de tentoonstel ling is uitgebreid bronnenonder zoek vooraf gegaan. Bij zijn studie haalde Brons de drie belangrijke vroege collecties naar boven, die het publiek nooit eerder zijn ge toond. AMSTERDAM (ANP) - Harry Mulisch neemt niet deel aan een schrijversmarkt van De Bijenkorf uit protest tegen het besluit van dit warenhuis om het omstreden boek De Satansverzen van Salman Rus hdie vooralsnog niet te verkopen. Mulisch had aanvankelijk wel toe gezegd aanwezig te zijn op deze schrijversmarkt op 11 maart in Rotterdam. Mulisch schreef dit jaar voor het Concertgebouw eist eén ton van sopraan die niet komt opdagen AMSTERDAM (ANP) - Het Con certgebouw in Amsterdam wil een schadevergoeding van ruim een ton van de sopraan Katia Ricciarel- li, omdat zij in oktober vorig jaar op het laatste moment een concert heeft afgezegd. De afzegging was het gevolg van een dubbelboeking, waarbij ze uiteindelijk de voorkeur gaf aan een optreden in Venetië. Ricciarelli zou in het Concertge bouw optreden in de serie Concert gebouw Vocale Sterren. In plaats daarvan verkoos ze echter een con cert te geven in de Opera van Vene tië. Het Concertgebouw en de toe hoorders hebben hierdoor volgens een woordvoerster van het Con certgebouw materiële en immate riële schade geleden. „Als een con cert wordt afgezegd omdat iemand niet bij stem is, dan is dat begrijpe lijk. Als dit echter gebeurt omdat een dubbele boeking is gedaan, kunnen we dat niet zomaar accep teren", aldus de woordvoerster. Het Concertgebouw heeft inmid dels bij de rechtbank in Amster dam een dagvaarding ingediend om de schadevergoedings-proce- dure aan te zwengelen. Voor de mensen die een toe gangsbewijs hadden gekocht voor het optreden van Ricciarelli was volgens haar overigens wel een vervangend optreden door Alberto Cupido en Charlotte Mayiono gere geld. Dansersfonds Drie dansers in opleiding zijn be kroond met een studiebeurs van de Stichting Dansersfonds '79. De drie zijn: Tessa Cooke, Boris de Leeuw (beiden Koninklijk Conser vatorium Den Haag) en Caby Baars (Nationale Balletacademie Am sterdam). De drie dansers zullen de studie beurs kunnen gebruiken voor het volgen van een zomercursus in Cu ba of Canada. warenhuis een speciaal boeken- maandboek onder de titel .Voor val'. Hij zou dit .alternatieve boe kenweekgeschenk' in Rotterdam en later in enkele andere steden signeren. Mulisch: „Daar kan natuurlijk geen sprake meer van zijn. Ik ben een collega van Rushdie. Het had mij bij wijze van spreken ook kun nen overkomen". De auteur heeft wel begrip voor het probleem waar De Bijenkorf mee zit, maar „hun af weging is een andere dan die ik maak". De Bijenkorf respecteert op haar beurt, volgens woordvoerder mr. A. Tailleur, het besluit van Mu lisch. De .markt' gaat wel door. Ook andere schrijvers weigeren op 11 maart bij De Bijenkorf in Rotter dam aanwezig te zijn, maar welke auteurs dat zijn, kon Tailleur giste ren niet zeggen. De Vereniging voor Letterkundi gen (WL) in Amsterdam is ook op de hoogte van de .boycot' van De Bijenkorf, maar noemt geen na men. De WL stuurde samen met het PEN-centrum Nederland een protesttelegram naar de Iraanse ambassade wegens het doodvon- Harry Mulisch. (archieffoto) zen in de toekomst mogelijk wel weer in de filialen van het waren huis te koop liggen. Het besluit wordt .heroverwogen als de zaak wat geluwd is'. Waarom De Bijenkorf besloot Rushdie's boek voorlopig niet te verkopen, is niet geheel duidelijk. Khomeini jegens Rushdie. Tailleur: „Wij hadden goede rede- Tailleur van de Bijenkorf legde nen. Het veiligheidsaspect speelde de nadruk op dat De Satans ver- een rol". In Letterkundig Museum DEN HAAG (ANP) - Het Letter kundig Museum in Den Haag wijdt onder de titel ,Geen suikerheiligen, geen zondags-dichters' van 11 maart tot 28 mei een tentoonstel ling aan het belangrijkste protes tantse literaire tijdschrift tussen de twee wereldoorlogen, het maand blad .Opwaartsche Wegen' (1923 - 1940). In dit blad zochten protestanten naar een eigen literaire identiteit. De eigentijdse literatuuropvattin gen werden in het tijdschrift ge toetst aan de christelijke levensbe ginselen. Opwaartsche Wegen, blad ter beoefening van de Neder landse letteren, evolueerde tot een literair tijdschrift met eigen gezicht en eigen kring medewerkers. Tot hen behoorden de dichters Willem de Mérode en Gerrit Ach terberg en de prozaïsten J. K. van Eerbeek, H. M. van Randwijk, C. Rijnsdorp, Wilma en Diet Kramer. Belangrijke redacteuren waren: J. van Ham, H. van der Leek, Roel Houwink, K. Heeroma en Gerrit Kamphuis. Als enige nog levende van de voormalige redacteuren ontvangt ADVERTENTIE GRONINGEN (ANP) - De orke straad van het NFO is boos op de Nederlandse Toonkunstenaars- bond en de Kunstenbond FNV De beide bonden keuren het besluit van minister Brinkman om te ko men tot één symfonie-orkest voor het Noorden sterk af en hebben op geroepen tot een boycot. De Orkestraad, waarin vertegen woordigers zitten van het orkest en de administratie, zeggen in een ver klaring „diep verontwaardigd" te zijn over de uitspraken van de bon den. „De door u op voorhand afge kondigde boycot van het nog nieuw te vormen orkest wordt door ons ten sterkste afgekeurd", aldus voorzitter J.G. Noordveld. „De Or kestraad vindt het tevens van on democratisch gehalte getuigen dat dit bericht is verzonden zonder voorkennis aan en zonder gevraag de toestemming van uw leden". De uitspraken van de bonden zijn bij het orkest ingeslagen als een bom. „Er is met niemand van ons, van wie er velen aangesloten zijn bij één van de bonden, overleg geweest. Dat de bonden pleiten voor behoud van arbeidsplaatsen in het Noorden is een goede zaak, maar dan moet het Noorden op z'n minst bij die besluitvorming be trokken worden", vindt voorzitter Noordveld. Het nieuwe orkest zal 89 mensen tellen met als standplaats Gronin gen. Vorig jaar nam de Tweede Ka mer een motie aan waarin werd aangedrongen op een twee lokatie- model met 110 musici. De bonden willen dat die motie wordt uitge voerd. Op het Scheveningen Internationaal Muziek Concours 1989 spelen van 7 t/m 16 maart 80 cellisten uit 21 landen in het Circustheater in Scheveningen. Voorronden 7 t/m 9 maart, halve finales 11 t/m 13 maart. Het Radio Filharmonisch Orkest begeleidt de finalisten op 15 en 16 maart en de prijswinnaars op het Galaconcert op 18 maart. Informatie en kaartverkoop: Circustheater Scheveningen, 070-558800 en VW Bespreekbureaus. Scheveningen Internationaal Muziek Concours Nationaie-Ntdwtanden .Arthur Andersen &C9' t!» KLM PHILIPS Kamphuis aan de vooravond van de tentoonstelling het eerste exem plaar van het maandblad. Het wordt hem aangeboden door R. van Ulzen, kleinzoon van de uitge ver van Opwaartsche Wegen. De tentoonstelling is er één uit de reeks, waarmee het Letterkun dig Museum aandacht schenkt aan de geschiedenis van Nederlandse letterkundige tijdschriften. Eerder was daarin plaats voor Forum, De Gemeenschap, De Gids, Parade der Profeten en De Schone Zak doek. De expositie geeft in documen ten, handschriften, boeken, foto's en geschilderde portretten een beeld van de geschiedenis van het blad. Ook worden de voornaamste ontwikkelingen belicht evenals de rol van het tijdschrift in de nog al tijd actuele discussie over de ver houding tussen religie en kunst. In de serie Schrijversprentenboeken verschijnt een monografie over Op waartsche Wegen, tevens catalogus van de expositie. De tentoonstelling telt zes hoofd stukken. Opwaartsche Wegen werd voorafgegaan door Ons Tijd schrift (1896 - 1914), Onze Eeuw (1902 - 1924), Stemmen des Tijds (1911 - 1943), Bloesem en Vrucht (1911 1920) en Opgang. Het laatste was het tijdschrift van de in 1920 opgerichte Bond van Christelijke Letterkundige Kringen in Neder land dat bij overgang naar een an dere uitgever Opwaartsche Wegen werd. Conflicten leidden in 1936 tot een breuk in de redactie en tot het nieuwe tijdschrift De Werkplaats. In Opwaartsche Wegen diende zich toen een nieuwe generatie dichters aan. De nieuwe zakelijkheid en de protestantse bestseller Bartje van Anne de Vries waren toen belang rijke onderwerpen in Opwaartsche Wegen. De Werkplaats hield na twee jaar op te bestaan. Naar het voorbeeld van De Werkplaats werd het aan dachtsgebied van Opwaartsche Wegen uitgebreid naar film, mu ziek en beeldende kunst. Oude twisten werden bijgelegd en de re dactie groeide uit tot een represen tatieve vertegenwoordiging van het protestantse culturele leven. De laatste jaren van Opwaartsche Wegen waren de interessantste. In deze jaren debuteerde ook Annie M. G. Schmidt met poëzie in het tijdschrift. Oorlogsomstandighe den maakten in september 1940 de verdere verschijning van Opwaart sche Wegen onmogelijk. 'Antonius en Cleopatra' DEN HAAG (ANP) - Toneelgezel- schap De Appel in Scheveningen zet het volgende seizoen zijn Shakespeare-cyclus voort met 'An tonius en Cleopatra'. In de regie vaq artistiek leider Eric Vos vertol ken Eric Schneider en Geert de Jong de hoofdrollen. Tom Schenk heeft voor de voor stelling een nieuwe gedaantever wisseling van het eigen theater van het gezelschap ontworpen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23