'Eigenlijk zijn we allemaal autistisch' NEKKRAMP ETHIOPIË 27 MIUOEN MENSEN BEDREIGD MEMISA GIRO 1400 VMM Meer dan veertig jaar LAK Theatraal vuurwerk Art Pro Oude muziek in Taffehzaal Bach na pauze goed vertolkt PAGINA 36 KUNST ZATERDAG 25 FEBRUARI 198$ Dustin Hoffman speelt autistische man in 'Rain Man' BERLIJN - Dustin Hoffman: „Het is gemakkelijk om te zeggen dat spelen in Rain Man heel belangrijk voor me is geweest en dat nog te menen ook. Je hebt bijna altijd het gevoel dat de laatste rol die je ge speeld hebt iets speciaals is ge weest. Maar dit keer is dat gevoel extra 'sterk. Het was ook een vrese lijk moeilijke rol om te spelen; ie mand die autistisch is. Het bete kent dat je moet overtuigen als ie mand die er nou juist niet in slagen kan om zich te uiten". "In deze rol moest ik als acteur in een soort isolement zien te functio neren. Normaal is reageren op je te genspelers de helft van je werk, je tegenspelers helpen je als vanzelf op weg. Maar dus niet in Rain Man, waar ik als Raymond Babbitt juist niet dien te reageren op de andere karakters, want Raymond is autis tisch. "We zijn gekomen tot een film waarvan Barry Levinsön zei: "Het is aardig, maar commerciëel zal het wel weinig opleveren, want deze film biedt alleen maar die twee ke rels en hun auto, het is een karak terstudie, te Europees eigenlijk, weinig structuur". Maar kijk nou eens: het publiek reageert wild en thousiast. Het is allemaal veel beter uitgepakt dan we hadden durven dromen". "Als eerste regisseur hadden we Martin Brest gevraagd om Rain Man te maken. Die vreesde echter dat het hele middendeel van de film te vormeloos zou worden. Ver volgens kreeg Steven Spielberg het project aangeboden in de tijd dat hij de laatste hand legde aan Empire of the Sun. Hij was zeer ge ïnteresseerd. maar hij had zich al eerder verplicht tot de opnamen voor Indiana Jones III. Vervolgens kwamSydney Pollack aan de beurt. Die bracht twee schrijvers mee die twee maanden vergeefs hebben geprobeerd het basisver- haal naar hun inzichten om te bou wen. Toen dat niet lukte pakten ze hun biezen". Circus "Op een zondag ging ik met mijn kinderen naar het circus. En in de rij achter me zit Barry Levinson. Ik had hem nooit eerder persoonlijk ontmoet, maar ik voelde me min of meer verplicht hem aan te spreken, omdat hij me een paar jaren gele den had gevraagd voor Tin Men, een rol die ik toen had geweigerd omdat ik geen vertrouwen had in dat script. Dat was toen allemaal te lefonisch afgehandeld. Toen ik Tin Men later zag, moest ik toegeven dat ik me bij de beoordeling van dat script vergist had en dat wilde ik in de pauze van de circusvoor stelling Barry toch vertellen. En al pratende kwamen we op Rain Man en Barry bleek zeer geïnteresseerd te zijn en ook bereid om het te re gisseren". „Een jaar heeft het gekost deze productie rond te krijgen, met wel als bijkomend voordeel dat ik nog nooit zó goed voorbereid aan een rol ben begonnen. Leukste onder deel van het proces vind ik altijd het research. Omdat het heerlyk is te leren over dingen waar je niets van afweet, te praten in het geval van Rain Man met dokters, psy chiaters. Lezen wat er over zo'n on derwerp geschreven is. Je maakt je huiswerk. Ik wilde weten wat au tisme is. Het gaat om een ziekte die als zodanig pas in 1941 of 1942 on derkend is. Tot die tijd meende men dat het een vorm was van schi zofrenie, of nog erger: men dacht het een geestelijke beschadiging was die kinderen alleen konden oplopen als ze door hun ouders mishandeld waren". "Ik wilde me er meer bij kunnen voorstellen dan iedereen al weet. Ik herinner me dat ik voor het eerst aan een autistische patiënt werd voorgesteld. Een man die zat te eten. Een bordje frietjes. En ik keek naar die man en dacht: 'Waar is-ie?' Hij scheen mij niet te zien. 'Waar zit hij ergens met zijn ge- "Je kunt niet zeggen: We maken een film over autisme. Dat wordt kassa! Het klinkt niet als E.T. of Star Wars. En toch is Rain Man momenteel de drukst bezochte film in Amerika". In een Berlijnse hotelsuite blijkt Dustin Hoffman even verbaasd als opgetogen over het fenomenale succes van de film waarin hij de hoofdrol speelt van een autistische man die met zijn broer (Tom Cruise) per auto de Verenigde Staten doorkruist. Rain Man is een project dat door drie regisseurs in de steek was gelaten, tot Barry Levinson het wèl aandurfde. Tien dagen geleden bleek de film goed voor acht Oscar-nominaties. Deze week kwam daar de Gouden Beer bij, de hoogste prijs van het Berlijnse Filmfestival. De film gaat begin maart in Nederlandse première. door Pieter van Lierop dachten?' Ik vroeg of ik hem mocht aanspreken. Dat mocht. Ik vraag hem: 'Waar denk je aan?' En die man zegt: 'Frietjes!'En mijn eer ste gedachte was: 'Dat zou ik zelf ook vaker moeten doen'... Begrijp me goed. Ik wil autisme niet baga telliseren en ik bedoel niet dat ik autistisch zou willen zijn. Ik ben van mezelf al autistisch genoeg. Dat zegt mijn vrouw tenminste..." Ziekte "Maar waar Rain Man over gaat volgens mij en wat ik geloof dat ook Barry met zijn film wil uit drukken, dat heeft slechts gedeel telijk te maken met die ziekte. Het is veel meer een beeldspraak over een soort autisme zoals we dat alle maal op de een of andere manier hebben opgelopen. Het gaat over het feit dat we voortdurend bezig zijn met ons geestelijk af te grende len van andere mensen en van din gen waarvan we weten dat ze ge beuren. En dat gebeurt nu waar schijnlijk meer dan ooit tevoren in de geschiedenis van het mensdom. Wat men over autisme meent te we ten, het is.nog steeds voornamelijk een kwestie van gissen, is dat het te maken heeft met een overdosis aan emotionele impulsen. Dat het ge- voelsapparaat overbelast raakt". "Je kunt stellen dat iets derge lijks ook in onze cultuur gebeurt. En dat is niet alleen een kwestie van technologie, maar meer van hoe we daarmee omspringen. We zijn niet gewend naar ons zelf te kij ken als de mensen die deel uitma ken van een bepaalde periode in dé geschiedenis. Maar later zullen ze op ons terugzien en zeggen: 'Kijk eens hoe raar dat was, wat er ge beurd is met de mensen die geleefd hebben in de tweede helft van de twintigste eeuw!' Mijn vader is 81 jaar oud. Hij bestond al toen er nog niet eens draadloos telegrammen verzonden konden worden. Daar na kwam de radio, de televisie en nu hebben we communicatie-satel lieten. De snelheid waarmee je al les te weten komt, en de veelheid aan schokkende informatie, dat heeft op ons allen een effect dat zo diep is dat we het nauwelijks nog kunnen begrijpen". "Mijn vader heeft ooit recht streeks die fameuze radio-reporta ge gehoord van de ramp met Hin denburg. Die zeppelin die zo prachtig majestueus bij schitte rend weer op een feestelijke dag was komen aanzeilen en plotseling in brand vloog. En de radio-man ziet hoe de ramp zich voltrekt en blijft de luisteraars vertellen hoe ineens mensen brandend uit de lucht komen vallen. En je hoort de verslaggever huilen van ontzetting, tot hij geen woord meer kan uit brengen. Die radio-opname is be waard gebleven. Ik heb hem zelf ook nog wel eens géhoord. Vrese lijk was het. Maar denk eens aan de indruk die dat toen gemaakt moet hebben in die begindagen van de radio". Aardbeving 'Later kwam er televisie. De aard beving in Armenië, meteen op de buis. En je zit op het toilet en leest in de krant moord hier, verkrach ting daar en de planeet gaat naar de kloten. Een gat in de ozonlaag. En je gaat naar een hotel en de air con ditioning geeft je veteranenziekte. Al die informatie, of je het leuk vindt of niet, bereikt je en wordt in jou opgeslagen. Het is een overdo sis aan informatie en emotionele impulsen waar je niet meer op rea geren kunt". "En dat is vergelijkbaar met wat er gebeurt met iemand die aan au tisme lijdt. Ik vroeg aan dokter Oli ver Sacks, die een expert is op dit gebied: 'Bedoelt u dat ze alles kun nen onthouden?' En hij antwoord de: 'Het is erger dan dat, ze kunnen niets vergeten!' Je kunt je als indi vidu afvragen waarom je bij al die ellende en onheilstijdingen niets meer voelt. Het is vergelijkbaar met wat er gebeurde in concentra tiekampen. Als iemand daar een paar maanden zat en het wilde overleven, kon hij dat alleen maar als hij het voor elkaar kreeg een ADVERTENTIE 1 VACCINATIE KOST 50 CENT, MET 25 GULDEN REDT U 50 LEVENS Dustin Hoffman: "Wij beginnen met zijn allen steeds i kers te lijken". soort scherm op te trekken tussen zichzelf en wat er om hem heen ge beurde. En wij beginnen met zijn allen steeds meer op die stakkers te lijken". "Alle ellende die we om ons heen waarnemen, diep in ons binnenste verontrust die ons wel degelijk. Maar het is als met te veel sex, of te veel drugs. Je voelt niks meer.... Ik bedoel met dit hele verhaal te zeg- gen dat toen deze film gemaakt Tom Cruise ging worden, geen mens er in ernst op rekende dat het grote publiek zich zou gaan identificeren met Raymond. Het is ondenkbaar dat het publiek zich zou vereenzelvi gen met een autist. Maar nu Rain Man zo veel succes heeft, begin ik me af te vragen of het misschien waar kan zijn dat het publiek zich wel degelijk met hem identificeert. Om de redenen die ik net heb uit eengezet". Dustin Hoffman (bekend als een 'lastig' acteur, tijdens het maken van Tootsie vlogen soms de stoelen over de set) is buitengewoon lo vend over zijn samenwerking met regisseur Barry Le- "Peregrino' bestaande uit Ruth Caransa sopraan, Kees Voortman - counter-tenor. Jan Sleumer - tenor, Willem Bouman - bas en Tonny Holsbergen - mezzo-sopraan en draailier. Annet varvWiechen: dia-presen tatie en Ruud Conens: fotografie. Gehoord en gezien in de Taffehzaal op 24 februari. LEIDEN - Reizen is vandaag de dag een van onze geliefdste be zigheden. In de winter is er de trek naar de sneeuw, 's Zomers zwermt iedereen uit naar andere delen van de aarde. Ook in de Middeleeuwen werden al lange reizen ondernomen. Uit geloof, ter boetedoening, uit zucht naar avontuur of om een gelofte na te komen ondernam men pel grimstochten naar heilige plaat sen zoals het graf van de apostel Jacobus de Meerdere er een is. De pelgrim van toen heeft zijn sporen nagelaten in het land schap, de bouwwerken, in legen den en in de muziek. Reizend en zingend in groepen kwam er tus sen pelgrims van allerlei landen een soort culturele uitwisseling op gang. Annet van Wiechen en Ruud Conens hebben een aantrekkelij ke diaserie samengesteld die als het ware in één avond verslag doet van deze specifieke pel grimstocht naar Santiago %de Compostela. De bezoeker wordt tijdelijk pelgrim. Zo doen we tij dens deze lange reis tal van ker ken en abdijen aan die aan de be kende Jacobsweg gelegen zijn. We bekijken kapiteeltjes, glas schilderingen en manuscripten. Deze middeleeuwse manuscrip ten bevatten miniaturen, mu ziekschrift en teksten van oude gezangen en hier is dan ook het aansluitingspunt met het ensem ble 'Peregrino'. Zij zingen in ou de stijlen (van ca. 650 tot ca 1650) liederen over de dood, de Maagd Maria, pelgrimsliederen. Mu ziekstijlen ouder dan meestal op oude-muziek concerten wordt gehoord; enkele van de vroegste meerstemmige liederen, die dan ook wat onzeker van toon klon ken. Verschillende 'Cantigas de Santa Maria' die in opdracht van Alfonso de Tiende waren ge schreven. Het pelgrimslied 'La Grande Chanson' waarin halte plaatsen worden bezongen op de route naar Santiago de Compos tela. Veel interesse ondervond Tonny Holsbergen met haar draailier, die naast de darbuka (soort trom) het enige instrument Dat het geestelijke en het we reldlijke nogal eens dicht bij el kaar lagen, bleek uit liederen die eerst Jezus bezongen en vervol gens in één adem door de gelief de. Met veel plezier in het onder werp vertelde Annet smeuïge verhalen over de gevaren en ge neugten onderweg. Wat de mu ziek betreft, die kon hier en daar nog wel eens wat middeleeuwse doortastendheid gebruiken. MONICA SCHIKS. LEIDEN - Scène van toneelgroep Tango met de een-akter '26 mei' tijdens het Korte Stukken Festival dat gister avond onder grote belangstelling werd gehouden in het Microtheater Imperium aan de Oude Vest. (foto Henk Bouwman) Mark van Duijn. Toneelbeeld: Stan Lutz. Regie: Frans Strijards. Gezien in het LAK Theater op 24 februari. Herhaling op 25 februari. LEIDEN - Een bezoek aan "De laatsten der onverstandi- gen" levert alleen al vanuit the atraal oogpunt een ervaring op. Met de precisie van een compu ter en vaak in moordend tempo wordt een lange reeks monolo gen en dialogen, vol verrassen de wendingen in dynamiek, tempo en stemkleur,' over de toeschouwer uitgestort. Strij ards op z'n best in een virtuoos spel met teksten, aangevuld en ondersteund door toneelbeel den die dezelfde discipline uit stralen, vol onverwachte wen dingen die zelden de indruk wekken van een effect op zich. Aan verbale en visuele hu mor geen gebrek, vooral niet daar Strijards en Handke de on dernemerswereld niet alleen bevolkt hebben met driedelig grijs, maar ook met een jezuïti sche prelaat, de vrouwelijke manager met mannelijk ge dragspatroon, en een sexegeno- te die zakelijke argumenten kracht bijzet met haar dijpartij. Ogenschijnlijk is het of een mo derne Feydeau zich op markt mechanisme en ondernemers klimaat gestort heeft, inclusief de huisknecht die zo graag het spel van zijn meester zou willen spelen en de verdwaasde echt genote die ieder contact met de realiteit verloren heeft. De tek sten wijzen echter in een ande re richting, angstwekkend en ontluisterend tegelijk. In wei nig stukken staat het woordje "ik" dermate centraal en met de minuut wordt de aanklacht te gen de ont-individualisering door sociale gedragspatronen sterker. De ondernemers assimileren zich constant aan het voor hen geldende verwachtingspa troon, verwijten elkaar dat zij dat proces bevorderen, maar stellen ondertussen wel een voorbeeld waaraan de klasse der huisknechten zich al te graag spiegelt. Alleen de kleine aandeelhouder blijft zich nog even verzetten, maar ook zijn gedrag blijkt weinig meer dan een ritueel van iemand die er ei genlijk dolgraag bij zou willen horen. Pas als hun sociale posi tie ondergraven is, blijken de diverse personages weer in staat tot individuele emoties, maar dan is het te laat. Zij heb ben het menselijk gedrag ver leerd en verliezen zich in cli- ché's en onverstaanbare klank patronen. Het door Handke be dachte slot is echter zwak, on danks de ook daar sterkte, zy het uiteindelijk wel erg abrupte enscenering van Strijards. Op dat moment heeft de toeschou wer echter zoveel theatraal vuurwerk achter de rug, dat die ene niet ontploffende vuurpijl nauwelijks opvalt. PAUL KORENHOF 'Een goed regisseur, Bary Levinson is er zo een, houdt de alertheid van de acteurs vast door een losse manier van regisse ren. Hij vindt het veel minder be langrijk dat de dialogen letterlijk zijn, zo lang er maar ongeveer wordt gezegd wat de bedoeling was. Hij heeft vrijwel de hele film opgenomen met twee camera's te gelijkertijd, opgesteld in verschil lende posities, zodat we veel mip- der overnieuw moesten doen om camera-technische redenen". "Zoals ik er ook bijzonder van genoten heb dat we deze hele film in 'continuïteit' hebben opgeno men. De scène's komen dus op het doek in dezelfde volgorde als waar in ze zijn gedraaid. Dat doet men vrijwel nooit, omdat het duurder is, maar vroeger was het normaal. "Stel datje een film maakt over een man die de marathon loopt en daar heeft men een stadion met veel pu bliek voor moeten organiseren. Dan zal men doorgaans om prakti sche redenen eerst de scène's draaien van het vertrek en de aan komst in het stadion, zodat de figu ranten op de tribunes minder uren maken en minder geld kosten. Daarna draaien ze dan pas de scè ne's van de marathonloper onder weg. Maar worden de scène's in 'continuïteit' opgenomen, dan zal de atleet er overtuigender ver moeid uitzien op het moment dat hij het stadion weer binnenkomt. Dat is dan een extreem voorbeeld, maar als je in continuïteit draait ge beuren er altijd dingen die anders niet zouden zijn gebeurd en die winst opleveren voor de overtui gingskracht". Concert gegeven door het trio Alexander Pavloff - clavecimbel. Ludmilla Chekerjova - cello en Robert Bakker blokfluit. Ge hoord 24 februari in de Kapelzaal van K&O te Leiden. LEIDEN - Het,was alles Bach wat er klonk gisteravond in de Kapelzaal, daar moest het in ie der geval voor doorgaan. Als va der Bach voor de pauze aanwezig was geweest, had hy menigmaal afgetikt en aangegeven hoe het dan wel moest klinken. Nee, voor de pauze lag dit 'leerzaam' muziekavondje nog slapjes en zielloos onder de wol. Noch va der (Johan Bach) noch zoon (Jo- hann Ghristoph Friedrich) ver mochten leven in de brouwerij te brengen. Het publiek luisterde welwillend naar een clavecinist Alexander Pavloff, die aanvan kelijk wat te gehaast en slordig speelde, een fluitist Robert Bak ker, die in zijn spel geen span ning wist op te bouwen en een celliste Ludmilla Chekarjova, die in de Sonate in A gr.t. van J.C.F. Bach van nervositeit regel- matig verkeerd intoneerde, in zetten vergat, geen mooie klank wist te strijken. Wat er in de pauze besproken is door deze drie, weet ik niet, maar na de pauze keerde het trio als herboren terug op het podium. De Sonate in g.kl.t. van Carl Phi- lipp Emanuel Bach was een vera deming. Bakker blies intenser en legde leuke accenten. Pavloff bleek over virtuositeit en muzi kaliteit te beschikken en Lud milla voelde zich met haar conti- nuopartij veel meer op haar ge mak en dat was duidelijk te ho- Een kleine glansrol speelde Pa vloff in zijn improvisatie op 3 Bach-thema's, opgegeven door het publiek. Met name fri zijn ge ïmproviseerde Prelude en Fuga toonde hy zich een muzikaal en vindingrijk vakman. Even een fuga 'bouwen' lijkt mij verre van gemakkelijk. De Sonate in D gr.t van J.C.F. Bach vormde een aar dig slot aan dit concertje. Inmiddels had Pavloff het zó te pakken, dat hij het langzaam wegstromend publiek in zeer ge broken Engels terugriep en met het bekende lied uit de Valerius Gedenkklank "Merck toch hoe sterCk" als een charmant gebaar naar het Westen afscheid nam. LIDY VAN DER SPEK Expositie 'Opwaartsche Wegen' DEN HAAG - In het Letterkundig Museum in Den Haag is van 11 maart tot 20 mei onder de titel 'Geen suikerhèiligen, geen zondagsdichters' een tentoonstelling te zien over het protestantse letterkundige tijdschrift 'Op waartsche Wegen', dat verscheen van 1923 tot 1940. Tot de medewerkers van 'Opwaartsche Wegen' behoorden onder andere Willem de Mérode, Gerrit Achterberg, H.M. van Randwyk, Roel Houwink en C. Rijnsdorp. Met documenten, handschriften, boeken, foto's en geschilderde portret ten een beeld vèn de geschiedenis van dit tijdschrift. LEIDEN In Leidse universitaire kringen werd in 1946 een kunstcommissie opgericht: de creatieve en kunstzinnige behoeften der academieburgers moesten bevredigd worden. Dat is dus 43 jaar geleden. Gisteren werd in formele (drie sprekers) en informele sfeer ech ter het veertigjarig bestaan van het LAK gevierd. Een rekenfoutje? Nee. Het uitstel van de viering was het gevolg van het onzekere voortbestaan de afgelopen drie jaar. Mi nister Deetman van onderwys, de man die eerst bezui nigt en dan tot nadenken komt, vond een studenten voorziening als het LAK een overbodige luxe. De don kere bezuinigingswolk lijkt nu echter voorbij te drij ven, zozeer zelfs dat LAK-coördinator Roland Helmer een stoelenplan lanceerde. De houten stoelen, die zo vrouwonvriendelijk waren omdat je er gegarandeerd met je panty's aan bleef haken, zijn nu voorzien van echte bekleding en kussentjes. Een hele verbetering dus. Meer dan veertig jaar LAK. In die tijd is er een hoop veranderd. In 1959 werd het LAK geopend op een zol der. Toen nog een universitaire aangelegenheid, open de het LAK in de loop der jaren ae deuren voor de "echte" Leidse bevolking. De gemeente ging tot subsi die over. Daardoor kreeg het LAK een unieke brug functie: universitaire en niet-universitaire mensen kwamen dichter bij elkaar. Bovendien bleek het thea teraanbod een goede aanvulling op het wat behouden der repertoire van de schouwburg. En op het LAK kon de kunst in de praktijk beoefend worden. In 1972 ont stond een aantal sectoren die cursussen organiseer den, uitvoeringen gaven of tentoonstellingen hielden! Muziek (CM, LESKO), beeldende kunst (Galerie eij BK), toneel en dans (Drama), literatuur (LAK literair), fotografie en film (Fqto). Deze diversiteit is dan ook een van de handelsmerken van het LAK, zoals be- stuursvoorzitster Tineke Cleiren opmerkte. Dat wet houder van cultuur Fred Kuijers zich even vergiste toen hij meende jaarlijks ene kleine 50.000 subsidie te verstrekken (in werkelijkheid is het 42.000) en stu- dentenvoorzieningen-hoofd Peter Floor moest beken nen dat hij eigenlijk nooit in het LAK kwam, kwam ten goede aan de informele sfeer die het LAK zo kenmerkt. Men liet zich de hapjes en drankjes goed smaken. INGRID VAN FRANKENHUYZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 36