80 JONGE CELLISTEN STRIJKEN OM DE EER 'De tijd is rijp voor een Leids Literatuurfestival' Gouden Beer voor Nederlandse films K O, Burcht literair en Kooreman Stolk organiseren literaire dagen Musical 'Me and My Girl' enthousiast en koddig 'Poëzie is geen mooi verpakte boodschap' WOENSDAG 22 FEBRUARI 1989 KUNST FAGINA 25 De drie organisatoren, v.l.n.r. Erik Stolk, Bart Vieveen en Enna Erdbrink (foto Henk Bouwman) LEIDEN - Het is zo ver: Leiden krijgt zijn eigen literatuurfesti val. Vanaf donderdag 2 maart tot en met zondag 12 maart zul len op tal van plaatsen in Lei den literaire evenementen en voorstellingen worden georga niseerd. Het 'Leids Literatuur Festival' is een initiatief van K O, Burcht Literair en boek handel Kooreman Stolk. De drijvende krachten achter dit initiatief: Enna Erdbrink, Erik Stolk en Bart Vieveen. Voor de volière in sociëteit De Burcht mochten wij even met hen kwetterren over de letteren. door Cees van Hoore Allereerst komt het mooi verzorg de programmaboekje op tafel. Op de voorkant ervan een houtsnede uit Willem Elsschots roman 'Lij men'. Dat de Leidse middenstand de literatuur een goed hart toe draagt blijkt uit de vele adverten ties waarmee deze wegwijzer is op gevuld. Olijk noemt de NBBS zich in een van die advertenties de 'Aka- demie voor Reizende Kunsten'. Maar goed, laten wij overgaan naar waar het werkelijk om draait: het literaire verrassingspakket. "Ja", zegt Bart Vieveen, "dat ziet er wel aardig uit, hè. Ik denk dat de tijd in Leiden echt rijp is voor een volwassen literatuurfestival. Als je ziet hoeveel bezoekers er naar lite raire avonden in de Burcht komen, Mondriaan te koop DEN HAAG (ANP) - Het schilderij 'Compositie' (1932) van Piet Mon driaan wordt waarschijnlijk ver kocht. De eigenaar van het doek, de Stichting Van Eesteren Fluck en Van Lohuizen, wil het werk ver kopen om aan geld te komen voor onder meer architectonisch onder zoek. Momenteel hangt de 'Compo sitie' in bruikleen in het Haags Ge meentemuseum. Conservator Her- bert Henkels bevestigde gister avond dat de bruikleen binnen en kele maanden zal worden ingetrok ken. Volgens hem zal het schilderij vrijwel zeker naar het buitenland verdwijnen. Het Haagse museum zal het niet kunnen kopen. De waarde ligt volgens Henkels boven de tien miljoen gulden. "Maar de werkelijke kunstwaarde ligt na tuurlijk veel en veel hoger", aldus Henkels. Volgens hem zou de rege ring de uitvoer van dergelijke Mon- driaans moeten verbieden. De 'Compositie' komt niet voor op de lijst van kunstvoorwerpen die niet naar het buitenland mogen worden uitgevoerd. De stichting beheert de nalaten schap van architect C. van Eeste ren die in 1980 overleed. Hij kreeg het schilderij m 1932 van Mondri aan. De stichting gaf het doek in bruikleen aan het museum, maar wil nu geld vrijmaken voor onder zoek naar architectuur en stede- bouw. Henkels: "Uitstekende za ken maar waarom moet daar op nieuw een Mondriaan het slachtof fer van worden". ben ik optimistisch gestemd over deze weken. Als dit slaagt, zal het festival een jaarlijks terugkerend evenement worden. Een goed ding is dat we nu die samenwerking hebben met K O. Ik denk dat we de krachten in Leiden voor dit soort initiatieven meer moeten gaan bundelen. Waarom ik mij voor dit festival zo inzet? Noem het maar een soort zendingsdrift. Kijk, iedereen heeft het er maar over dat het zo slecht gesteld is met de be langstelling voor cultuur en de lite ratuur in het bijzonder. Dat kanke ren vind ik zo vrijblijvend. Doe er dan wat aan, denk ik dan altijd. Nou, en wij doen dat dan". Enna Erdbrink, die haar sporen in het organiseren van culturele evenementen al ruimschoots heeft verdiend tijdens haar werk als lid van het bestuur van de Stichting Burcht, benadrukt dat het Leids Literatuur Festival is opgezet voor een zo breed mogelijk publiek. "Dus niet alleen maar ingewikkel de lezingen voor een handjevol kenners. Nee, ook lichtvoetige din gen, ik denk aan de performance- dichters, maar dan wel goeie. Waar we echt trots op zijn, is de 'Nacht der Vertelling' op zaterdag 4 maart. Het is hoog tijd voor de vertellers, vind ik. Die traditie van de orale li teratuur moet weer worden opge pakt. De hele avond voor de tv lig gen, daar zit niks in. Wij hebben voor onze avond een aantal rasver tellers weten te strikken, zoals Pe ter van der Linden, Vernie Febru ary en Willem de Ridder. Ik ben zeer benieuwd hoe deze avond uit pakt. Het lijkt me fantastisch dal daar één nacht lang een aantal mensen naar die verhalen zit te 'Me and My Girl', musical met muziek van Noel Gay. Regie: Jean-Pierre de Decker. Choreografie: Yen Stolk. Decor: Lee Pree- dy en kostuums: Andrei Ivaneanu. Een pro- duktie van het Koninklijk Ballet van Vlaan deren i.s.m. het Impresariaat Jacques Senf. Gezien op 21 februari in het Dansthe ater aan 't Spui, Den Haag. Met in de hoofdrollen: Door van Boeckel, Lulu Aert- geerts, Luc Lutz (die tevens de Nederland se bewerking maakte), Anouk Ganzevoort en Denise de Weerdt. DEN HAAG - De 'Lambeth Walk' in het Haagse Danstheater aan 't Spui. Dat gebeurt niet alle dagen sterker nog, het was gis teravond voor het eerst dat er in dit fraaie theater een musical te zien was. De 'Lambeth Walk' is de overbekende tophit uit 'Me and My Girl', waarmee het Ko ninklijk Ballet van Vlaanderen naar Den Haag was gekomen. Deze voorstelling staat al gerui me tijd op het repertoire van dit gezelschap, dat met grote regel maat in Nederland op tournee is. Dat neemt niet weg dat deze eer ste voorstelling in het Dansthea ter toch een beetje een bijzonde re gebeurtenis vormt. Door de heldere zichtlijnen van deze zaal en de zeer brede to neelopening kan een dergelijk, vrij groots opgezet, theaterspek takel goed tot zijn recht komen. Alleen bleek de verstaanbaar heid van de teksten ondanks al luisteren. Het heeft bijna iets be- zwerends, alsof je met zijn allen luistert naar de stamoudste". Boekenweek Het Leids Literatuur Festival vindt plaats in de boekenweek, waarin het thema 'boek en film' centraal staat. Je kunt je afvragen of zo'n thema nu wel zo origineel is en of het veel nieuws zal opleveren. Boe ken zoals 'Een vlucht regenwul pen', 'Turks fruit', 'Terug naar Oegstgeest', allemaal verfilmde boeken, hebben die al niet genoeg aandacht gehad? Is dat niet dub belop? De organisatoren van het Leids Literatuur Festival lijken dit niet zo'n bezwaar te vinden. Ook zij hebben iets gedaan met het thema 'boek en film'. Hun keuze getuigt gelukkig van enige vindingrijk heid. Nu eens geen film over een boek maar over enkele gedichten van Kouwenaar. Het is de film 'Windschaduw, een door Frans Staak gemaakte rolprent. Daar naast zal op vrijdag 10 maart de door Rudolf van den Berg gemaakt film 'Bastille' worden vertoond in de Kapelzaal. Aardig is dat Leon de Winter, schrijver van de roman 'Bastille', een inleiding zal geven bij deze film. De 'zondagsdichters' komen in deze literatuurweek ook aan bod. Op 12 maart zullen in de Kapelzaal van K O een aantal dichters en dichteressen voor het voetlicht tre den die hun ontboezemingen niet langer voor zichzelf willen houden. Hoe zat dat eigenlijk met het aantal inzendingen, is er vooraf een selec- lerlei moderne akoestische hulp middelen weer eens problema tisch. Nu speelt in deze musical het verhaaltje gelukkig nog meer een ondergeschikte rol dan ge woonlijk in dit genre al het geval is. Het was voornamelijk heel veel show, en dat kan hier prach tig staan. Bill Snibson en Sally Smith houden van elkaar: dat was, is en blijft zo. Meestal duurt het heel tie gemaakt. Erik Stolk: "Je staat er van te kijken wat er hier in Leiden nog wordt afgeschreven. Er zijn dichters en dichteressen bij die eenvoudige versjes maken, die het alleen maar doen voor hun plezier, maar ook mensen die zeer serieus met poëzie bezig zijn. Nee, we heb ben er geen dichtwedstrijd van wil len maken. Voor een dergelijk soort 'landjuweel' heb je immers een kundige jury nodig en ik vraag v mij af of wij met zijn drieën dat kunnen. Nee, gewoon iedereen die aardige gedichten maakt komt hier aan bod. Wie weet is er nog een ont dekking bij". Een aparte avond is in deze lite raire week gewijd aan de jonge en talentvolle auteur Arnon Y. Grun- berg. Zijn nieuwste stuk 'De dupe van Felix' met muziek van Martijn Voorvelt en Odilon Marcenaro ging december jongstleden in première en werd door pers en publiek geestdriftig onthaald. Op zaterdag 11 maart is Grunberg te gast in de Burchtsociëteit. Voorts staan op het programma: 'Mamma, kijk, zonder handen!' van Hugo Claus (donderdag 2 maart in Micro Thea ter Imperium), 'Een bruid in de morgen', ook van Claus (vrijdag 3 maart Theater Imperium) en een boekenmarkt (zaterdag 11 maart in de Openbare Bibliotheek). Als wij wijzen op de rol die Lei den in het verleden in de literatuur heeft gespeeld, op de voortrekkers rol van deze stad op dit gebied, knikken de drie organisatoren en thousiast. Bart Vieveen: "Juist, het is goed dat dat eens wordt gezegd. Het is dan wel niet zo dat wij Lei wat langer, voordat de beide ge liefden elkaar gevonden hebben. Hier ontstaat de enige kink in de kabel, wanneer arme sloeber Bill als erfgenaam van de graaf van Hareford van adellijke bloede blijkt te zijn. Wil hij van zijn rui me financiële middelen kunnen profiteren, dan moet hij zich aan de regels van de hogere standen aanpassen. In die kringen is er voor zijn vroegere vriendin Sally geen plaats. Bill wil daar echter den willen opstoten in de vaart der volkeren, maar wij willen onze stad wel de plaats teruggeven die haar niets van weten. In de traditie van de Engelse musical wordt het gegeven van dit standsver schil op velerlei wijze uitgebuit. En natuurlijk, eind goed, al goed. Als onvermijdelijke toegift klinkt dan nog eenmaal de 'Lam beth Walk'. Het geheel uitver kochte Danstheater klapte maar al te graag mee. Het verhaaltje zelf moet hier en daar nog wat opgepept wor den, en juist in dit opzicht heeft het Vlaamse gezelschap in een aangepaste versie stevig uitge pakt. Het enthousiasme waar mee de vrij grote cast deze musi cal voor het voetlicht brengt, werkt aanstekelijk. Decor, kos tuums, zang, muziek en dans: het ziet er allemaal goed uit. Ter rela tivering van dit op en top Britse sprookje zet men zijn kaarten nog wel eens op koddigheid. Een begrijpelijke keuze, maar toch niet helemaal terecht: een subtie lere situatieschets kan namelijk veel doeltreffender zijn. Na een korte serie voorstellin gen in Nederland (in onder meer Den Bosch, Tilburg en Arnhem) verdwijnt 'Me and My Girl' van het repertoire. Het ligt in de be doeling, dat het gezelschap vol gend seizoen geregeld naar het Haagse Danstheater terugkeert. Op het programma staan onder meer 'My Fair Lady', 'Evita', 'Ca- melot' en 'West Side Story'. WIJNAND ZEILSTRA toekomt temidden van steden als Amsterdam, Den Haag en Rotter dam. Als alles goed verloopt zou BERLIJN/BUSSUM (ANP) - De Nederlandse speelfilm "Mijn vader woont in Rio" van regisseur Ben Sombogaart heeft de eerste prijs gewonnen van het Internationaal Filmfestival 1989 in Berlijn in de categorie kinderfilms. De prijsuit reiking heeft gistermiddag in Ber lijn plaatsgevonden. Dirk Schreiner en Paul Voort- huysen hebben deze jeugdfilm ge produceerd in opdracht van Added Film Holland te Bussum en met steun van de VPRO en het Cobo- fonds. Burney Bos schreef het scenario voor 'Mijn vader woont in Rio'. Hoofdrol-spelers zijn Geert de Jong, Peter Faber, Theu Boer- mans, Hans Veerman en de negen jarige Wenneke als Liesje. 'Mijn va der woont in Rio' verhaalt over het negenjarige meisje Liesje, dat met haar moeder (Geert de Jong) al ja ren gescheiden leeft van haar vader (Peter Faber) die in Rio de Janeiro woont. Ook in de categorie korte films ging de eerste prijs naar een Neder landse produktie, te weten 'Pas de Deux' van Monique Renault en Gerrit van Dijk. De internationale jury, onder lei ding van de voormalige intendant van de Berlijnse opera Rolf Lieber- mann, kende verder de Gouden het best eens kunnen dat we hier zoiets gaan opzetten als de SLAA in Amsterdam". Beer voor de beste film toe aan de Amerikaanse produktie 'Rainman' van regisseur Barry Levinson. De ze rolprent, waarin Dustin Hofman de hoofdrol speelt, kreeg eerder acht Oscarnominaties in de Vere nigde Staten. De Zilveren Beer ging in deze categorie naar de Chi nese film 'Wan Zhong' (Avond klok) van Wu Ziniu. De prijzen voor de beste acteer prestaties werden uitgereikt aan de Amerikaan Gene Hackman ('Mis sissippi Burning') en aan de Fran- Qaise Isabelle Adjani voor haar rol in 'Camille Claudel'. Daarnaast was er nog een eerste prijs voor de beste regie. Die ging naar de Tsjechoslo- waak Dusan Hanak. BULKBOEK - Het Nederlands Congresgebouw in Den Haag is woensdag 1 maart open voor Bulk- Boek's Dag van de Literatuur. Ver deeld over zes podia wordt die dag een speciaal programma gebracht over jongeren en literatuur. Bijna 30 auteurs zijn te gast om voor te le zen uit eigen werk, hun boeken te signeren en om te discussiëren met de jeugdige bezoekers. Onder an deren Jan Wolkers, Harry Mulisch, Yvonne Keuls, Maarten 't Hart en Tessa de Loo zullen present zijn. Bulkboek's Dag van de Litera tuur begint om 10.30 uur en duurt tot 17.30 uur. Dichter Gerrit Kouwenaar op Rijnlands Lyceum Wassenaar WASSENAAR Op het Rijnlands Lyceum trad gisteravond voor een zestigkoppig gehoor Gerrit Kou wenaar op. Dit gebeurde in het ka der van een cursus Nederlandse li teratuur, op uitnodiging van de Stichting Backershagen. Vorige week had docent Nederlands Henk Ruijs daar een inleidende lezing over Kouwenaar èn de nieuwe groep dichters 'De Maximalen' ge geven. Cursisten konden toen schriftelijk vragen aan Kouwenaar indienen bij Ruijs, die de dichter gisteravond beantwoordde. De afgelopen week werd bekend dat Kouwenaar dit jaar de Prijs der Nederlandse letteren ontvangt. Door dit gelukkige toeval was de belangstelling voor de avond na tuurlijk extra groot en werden in de pauze bundels ter signering te voorschijn gehaald. Kouwenaar bleek geen wereld vreemde mompelaar. Om te begin nen las de breed besnorde poëet een bloemlezinkje uit eigen werk. Vroege gedichten als 'De Dag', waarin hij zijn geboorte in woor den vat, en 'Elba' dat hij in zeven tien minuten rondom een afbeel ding in krijt van Cobra-lid Con stant maakte. Uit de bundel 'Data- decor' (1971) nam hij onder andere een gedicht, waarin hij met klankwisselingen als gedicht/ge dacht speelde. Een mooi voorbeeld van parallellie was te vinden in 'Twee zelfstandigheden aan weers zijden' waarin alles om het woordje 'tussen' draait, eindigend met: 'Tussenin/Intussen'. Ook de befaamde cyclus 'le poète y. sur son lit de mort', waarmee hij* een foto, gemaakt van de Russi sche dichter Sergey Yesenin (1895- 1925), van tekst voorziet, ontbrak niet. Deze foto was genomen vlak nadat de Rus op drie manieren de hand aan zichzelf geslagen had. Een drietal gedichten uit de jaren tachtig sloot de opening van de avond af. Hoewel de NRC-wereldbolletjes op uitdagende wijze 'Grote schrij vers weigeren een prijs' hadden ge roepen, maakte Kouwenaar giste ren bekend in dat opzicht geen groot schrijver te zijn. Een obligate vraag naar een reactie op de affaire- Rushdie. deed hij bondig af door te verklaren dat hij zijn handtekening had afgestaan voor actie van de Groene Amsterdammer. Hierna legde Henk Ruijs hem de vragen voor. Ook Kouwenaar zag door Emiel Fangmann De laureaat vindt niet dat een ge dicht veel uitleg verdraagt: "Dich ters krijgen het niet kado, dus waarom de lezer wel?". Hij werkt veel met woorden in een dubbele betekenis. Wiel Kusters noemde zijn proefschrift over hem dan ook 'De Killer' naar aanleiding van Kouwenaars gebruik van 'afma ken'. Kouwenaar vatte zijn visie op kunst aldus samen: "Kunst is iets uit de tijd stilzetten". Maar een fefi- nitie van poëzie kon hij niet geven: "Poëzie moet niet gedefinieerd maar gemaakt worden". De vragen die het publiek zelf de dichter tenslotte 'life' nog mocht stellen, leidden over het algemeen niet tot bevredigende antwoorden. "Ik wil niet iets zeggen met het ge dicht. Ik wil het gedicht zeggen. Poëzie is geen mooi verpakte bood schap, maar haar eigen bood schap", vatte Kouwenaar kernach tig samen. Gerrit Kouwenaar wil net als Mu lisch het raadsel vergroten, en dat werd gisteravond in ieder geval wèl duidelijk. een verwantschap tussend de re belse bundel 'Atonaal', waarmee de Vijftigers zich manifesteerden, en de bundel 'Maximaal' van verle den jaar. Hij vindt dat de 'Maxima len' de ruimte moeten krijgen zich af te zetten tegen de muffe, acade mische poëzie van heden ten dage, maar gelijk ziet "hij, een enkeling als Joost Zwagerman daargelaten, niet veel talent bij de jonge garde. Kouwenaar noemt zich beslist geen symbolist. Hij probeert juist niet metaforisch te schrijven. Hij nam daarom uit de realiteit zaken als 'eten', 'huis', 'steen' en 'vlees', die buiten hem om een symboli sche lading kregen, naarmate zijn oeuvre vorderde. Daarom gebruikt hij deze woorden tegenwoordig minder. LETTERKUNDIG MUSEUM - Het Nederlands Letterkundig Mu seum en Documentatiecentrum in Den Haag wijdt tot 5 maart een ten toonstelling aan de 10.000ste aan winst sedert zijn oprichting in 1954. Het is werk van Simon Vest dijk, een schenking van mevrouw J. Henkels-Klooster. Bij de schen king bevindt zich onder meer het handschrift van 'De doode zwa nen', het ontroerende gedicht dat Vestdijk schreef nadat een aantal gijzelaars was gefusilleerd. Het Scheveningen Internationaal Muziek Concours 1989. Voor u een unieke gelegenheid om 80 jonge talentvolle cellisten uit 21 landen te horen, te zien èn te vergelijken. De voorronden zijn van 7 t/m 9 maart. De halve finales 11 t/m 13 maart. Het Radio Filharmonisch Orkest begeleidt de finalisten op 15 en 16 maart. Op de tweede finale-avond worden de prijzen uitgereikt. Een Galaconcert met de prijs winnaars volgt op 18 maart. Dit concours, dat in het Circustheater wordt gehouden, wordt mede mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden, Arthur Andersen Co, KLM en Philips. Informatie en kaartverkoop: Circus theater Scheveningen, 070-558800 en bij de VW Bespreekbureaus. Scheveningen Internationaal Muziek Concours

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25