Colombia: de hel van Latijns-Amerika m m gmaBBBt Militaire doodseskaders kunnen ongestraft hun gang gaan COCAÏNE T0BBEDANSEN GROTE SATAN CULTUURBARBARIJ ZATERDAG IB FEBRUARI 1989 EXTRA PAGINA 33 Colombia, het land van de bekende schrijver Gabriel Garcia Marquez, is een van de meest gewelddadige landen in Latijns-Amerika. Het geweld heeft er onwaarschijnlijke vormen aangenomen. Militairen, doodseskaders, guerrillagroepen en drugsbendes hebben vrij spel. De regering staat machteloos. Vorige week publiceerden Pax Christi en Justitia et Pax een rapport over de schendingen van mensenrechten in Colombia. De Colombiaanse priester Jorge Serrano en de advocaat Jesüs Maria Valle zijn in Nederland om het rapport toe te lichten. door Robert van de Woestijne Monteria, 25 december 1988. Advo caat Lino Andrès Gonzalez, bezig met een onderzoek naar de verdwij ning van negen boeren, wordt door boord met twaalf kogels uit een ma chinegeweer. Daders onbekend. Rionegro, 27 december 1988. Een groep onbekende mannen in militair ge vechtstenue maken om 6.30 uur een ein de aan het leven van Euclides, Aloriso en Mario Guerrero. De broers waren lid van de linkse oppositiepartij Patriottische Unie (UP). Bolivar, 29 december 1988. De zestien jarige boer Victor Ucardo wordt op weg naar zijn werk door onbekenden doodge schoten. Bogota, 30 december 1988. Op de 'auto- pista norte' wordt het zwaarverminkte lijk gevonden van de econoom en journa list Gustavo Gonzalez. Het slachtoffer was enkele maanden daarvoor na een zesjarig verblijf in Nederland terugge keerd in zijn vaderland. Een willekeurige greep uit de doden lijst van december 1988, samengesteld door Justitia et Pax. Moord is de voor naamste doodsoorzaak onder Colom biaanse mannen tussen de 24 en 55 jaar. Naar schatting werden vorig jaar twin tigduizend moorden gepleegd. En de da ders lopen vrij rond, want in Colombia functioneert het juridisch systeem niet. Het land wordt geregeerd door geweld. Gevaarlijk werk Jesus Maria Valle, advocaat en hoogle raar aan de universiteit van Antioquia, zucht. Hij weet wat er in zijn land ge beurt. Als president van een mensen rechtencommissie wordt hij dagelijks geconfronteerd met vermissingen, mar telingen en moord. Ook zijn' vier voor gangers werden in de afgelopen ander half jaar vermoord. Valle zou wel eens het volgende slachtoffer kunnen wor den. De advocaat glimlacht minzaam. "Ik ben niet baiig. Mijn grootste vrees is dat de mensenrechtencommissies straks niet meer bemand zullen worden en daardoor niet meer zullen functioneren. Dat betekent dat een ieder die opkomt voor mensenrechten helemaal vogelvrij wordt verklaard. Want de mensenrech tencommissies zijn de enige instanties die proberen de publieke opinie in bin nen- maar vooral in buitenland wakker te schudden om zodoende aandacht te vragen voor het onrecht in Colombia", Jorge Serrano, jezuïet en priester in Cucuta knikt: "Valle doet gevaarlijk werk. Als een advocaat in Colombia na mens een mensenrechtencommissie naar de politie gaat op zoek naar vermis te personen, is de kans groot dat de poli tie onderzoek gaat doen naar het leven van de advocaat, onder het mom van 'als hij vraagt naar een subversief persoon dan zal hij zelf ook wel subversief zijn'. Zelfs de rechter die een dergelijke klacht serieus neemt, kan beschuldigd worden van samenzwering met subversieve ele menten. Het opkomen voor onderdruk ten is spelen met het eigen leven". De priester weet dat ook hij gevaar loopt. Zijn activiteiten onder migranten in Cucuta mensen aan de onderkant van de samenleving - worden hem niet in dank afgenomen. De afgelopen tijd werd hij al herhaalde malen met de dood bedreigd. Na onderzoek bleken de plaat selijke militairen daarvoor verantwoor delijk te zijn. Doodseskaders Het geweld is overal in Colombia en heeft een lange geschiedenis. Al in de ja ren vijftig vochten de twee leidende par tijen in het land, de Conservatieven en de Liberalen, een bloedige burgeroorlog uit, die aan ruim 300.000 mensen het le ven kostte. In 1957 kwam er een einde aan de burgeroorlog, maar niet aan het geweld. In het midden van de jaren zes tig organiseerde de gewapende linkse oppositie zich. En in de loop der jaren ontstonden steeds meer rechtse doods eskaders. Naar schatting opereren er nu 144 van dit soort paramilitaire groepen in het land. Ze onderhouden nauwe ban den met het leger, de drugsmafia en de grootgrondbezitters. Jorge Serrano spreekt van een 'proces van aftakeling'."Het begon allemaal toen de rijken hun eigendommen gingen beschermen en daartoe privélegertjes oprichtten. En waarom ook niet, zo rede neerde het volk, je moetje eigendommen toch beschermen, als de staat dat niet doet? Later gingen de rijken zichzelf be schermen en huurden lijfwachten in. Ook dat is legaal, zei het volk. Maar toen die privélegertjes ertoe over gingen bur gers uit de weg te ruimen, ja, toen schrok het volk". Een stapsgewijze-ent wikkelingdie niet zomaar is terug te draaien. "Het is al f te vinden. Zij wisten wie de opdracht tot de moorden hadden gege ven en stonden op het punt dit bekend te maken. Zij werden daarop vermoord door para-militairen. In het gebied waar het gebeurde, barst het van de 'officiële' militairen. Dus als de militairen het niet met de moordpartij eens geweest waren, was het niet gebeurd. De para-militairen hadden vrij spel". De Colombiaanse regering onder lei ding van de liberale president Virgilio Barco zegt machteloos te staan tegen over het geweld in de samenleving. Maar Valle en Serrano vinden dat de regering de zaken op hun beloop laat. "Volgens de grondwet heeft de president nogal wat bevoegdheden. Zo is hij bijvoorbeeld op perbevelhebber van het leger. Barco maakt evenals zijn voorgangers geen gebruik van die bevoegdheden. Dat is jammer, want een krachtdadige presi dent zou veel voor Colombia kunnen doen. Hij riskeert weliswaar een militai re staatsgreep, maar dat maakt niets uit. Want in naam is ons land nu een demo cratie, maar in werkelijkheid zyn de mili tairen de baas". Ook de rooms-katholieke kerk laat het in de ogen van de twee Colombianen af weten: Van enige veroordeling van het politieke geweld of een keuze voor de on derdrukten en de slachtoffers is geen sprake. Serrano legt uit waarom: "Het sociale conflict weerspiegelt zich in de kerk. Iedereen is immers rooms-katho- liek in Colombia. Ook de onderdrukkers, de grootgrondbezitters, de drugsbaron nen en de militairen. De bisschoppen zijn verdeeld. Er zijn bisschoppen die de kant van de rijken hebben gekozen, en anderen die aan de kant van de verdruk ten staan. Zij kunnen dus nooit een front Jorge Serrano en Jesus Maria Valle: hoop gevestigd op internationale steun. lemaal op een gigantische manier uit de hand gelopen", verzucht Serrano. De meeste slachtoffers vallen onder links georiënteerde mensen. Leden van de Patriottistische Unie en leden van de gevestigde Liberale en Conservatieve Partij met linkse sympathieën. Studen tenleiders, boerenleiders, vakbondslei ders. Mensen die opkomen voor de min der bedeelden. Religieuzen die zich soli dair verklaren met de onderdrukten. Le den van mensenrechtenorganisaties, die onderzoek plegen naar verdwijningen. Kunstenaars en schrijvers die door hun werk duidelijk proberen te maken hoe het met de politieke situatie in Colombia gesteld is. Sinds kort wordt echter ook de gewone man slachtoffer van het politieke geweld in Colombia. Jorge Serrano krijgt een bittere trek op zijn gezicht: "Op het plat teland worden boeren, van wie vermoed wordt dat zij handlangers zijn van de guerrillabeweging, op beestachtige wijze vermoord. En in de steden vinden regel matig grote 'schoonmaakacties' plaats waarbij zwervers, bedelaars prostituees en homoseksuelen uit de weg geruimd worden". Na een moment van overpeinzing zegt de priester cynisch: "Ach, wat is een mensenleven eigenlijk waard in Colom bia? Voor 35 dollar kun je een tegenstan der uit de weg laten ruimen. De prijs voor een mensenleven wordt trouwens lager, nu de markt voor huurmoorde naars overvol raakt". De Colombiaanse regering stelt de doodseskaders, van wie de leden onbe kend en onidentificeerbaar zijn, verant woordelijk voor de moordpartijen. De mensenrechtenorganisatie Amnesty In ternational heeft echter sterke aanwijzin gen dat de moorden zijn uitgevoerd in opdracht van bevelhebbers in het leger. De doodseskaders knappen alleen het vuile werk voor de militairen op. Volgens Amnesty is een van de duide lijkste aanwijzingen dat de doodseska ders een integraal onderdeel van de Co lombiaanse veiligheidstroepen 1 het feit dat niemand vervolgd is voor de duizenden politieke moorden. De mili taire gerechten zijn de enige die de be voegdheid hebben schendingen van de rechten van de mens door militairen te berechten. Zij hebben dit tot nu toe niet Ook het feit dat doodseskaders onge straft hun gang kunnen gaan in gebieden die door militairen worden gecontro leerd, is volgens Jorge Serrano een 'be-~ wijs' dat het leger verantwoordelijk is voor de schendingen van de mensen rechten in Colombia. De priester geeft een voorbeeld. "Onlangs stonden twee rechters en zes leden van de rechterlijke politie in La Rochella op het punt een Internationaal De hoop van beide mannen is nu geves tigd op internationale steun. Daarom ge tuigden zij vorige week in Genéve op een driedaagse conferentie over de mensen rechtensituatie in hun land. "Het is voor ons erg belangrijk dat wij de gelegenheid hebben om voor een internationaal fo rum te spreken over onze belevenissen. Wij willen een ander geluid laten horen dan de officiële versie van de Colom biaanse regering, die de feiten probeert te bagatelliseren. Bovendien hebben we in Genève weer nieuwe impulsen ge had om door te gaan met ons werk", al dus Serrano. De priester is pessimistisch over de toekomst van Colombia: "Het zal alle maal nog heel lang duren voordat de toe standen in mijn land zich genormali seerd hebben. We zullen nog veel geduld moeten hebben. De moordpartijen zul len voorlopig doorgaan. Mensen zullen blijven verdwenen. Maar gelukkig is er ook een ondergronds proces van samen werking en eenwording gaande. Op den duur zal dat naar buiten komen en zal er verandering komen". RINGEN VAN DE WEEK Is Bouterse verslaafd aan de Henk Knol, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, is er bijna zeker van. Die donkere bril en het rare gedrag van de le gerleider zeggen al genoeg. Knol heeft ge lijk. De volgende beredeneersom zal daarvoor het bewijs leveren. Er zijn twee redenen om Bouterse seri eus te nemena) hij is de baas in Surina me en b) hij werkt mee aan het herstel van de democratie. De Nederlandse regering, maar ook de PvdA (minus Knol), kiest voor deze optie. Het lijkt verstandig Bou terse beleefd te bejegenen en via het ont wikkelingsgeld enigszins aan de teugel te houden. Dan heeft de broze democratie tenminste een kans. Bovendien is de vei ligheid van landgenoten in Suriname er niet mee gediend als Nederland voortdu rend de toom van de machthebber wekt. Er zijn ook twee redenen om Bouterse niet serieus te nemen: a) hij is de baas in Suriname en b) hij werkt mee aan het herstel van de democratie. Knöls terechte keuze. Bouterse hoort de baas niet te zijn in Suriname. En zolang hij de dictator is, zal de democratie er nooit verder kunnen reiken dan zijn macht. Kijk maar naar Chili en Pinochet, naar Castro en Cuba. Macht corrumpeert. Dus wat doe je als je geen geld hebt? Je haalt het uit de mis daad. De betrokkenheid bij de drugshan del van de Surinaamse legerleiding is al eens aangetoond met de arrestatie van Etiënne Boereveen in Miami. En wie met pek omgaat wordt ermee besmet: er zijn meer drugshandelaren wèl dan niet ver slaafd aan hun eigen waar. Desi Bouterse is een operettefiguur in een bananenrepubliek. Daarom maakt Henk Knol hem belachelijk. Een hoeraatje voor de bosneger uit Drenthe. VHM FORTUYN De Novib en de TROS hebben met het pro gramma 'Tobbedansen' geld ingezameld voor Bangladesh. Dat land heeft net weer een vloedgolf achter de rug, dus dat paste wel aardig bij het natte karakter van 'Tobbedansen'. Ze weten zélf niet hoe cynisch ze daar zijn bij de TROS. Of is het een kwestie van domheid en moeten de kleine her sentjes van die programmamakers mis schien eens een flinke dosis clenbuterol toegediend krijgen? Je hele familie is om gekomen in de golven en dan zie je ineens Ron Brandsteder proestend van de lach te water gaan. Dit cocktailtje van leed en luim was natuurlijk gewoon weer een handige zet van de omroepjongens. Dat Tobbedan- Bouterse (met bril): verslaafd sen' ging de kijker misschien een beetje vervelen. Nog niemand was zich echt te barsten gevallen, nog niemand moest na afloop worden opgedregd. Vandaar dat rampideetje. De getroffene als pu bliekstrekker. Idem dito is het met 'Drempels weg' van de NCRV. Nu de inzamelingsactie mislukt is, zegt de programmaleiding dat het "in eerste instantie niet om het geld is gegaan maar om de integratie van de gehandicapten in de maatschap pij". De televisie dus als 'dokter' van de maatschappij. Maar wie bewijst mij dat die gehandicapten zijn geïntegreerd? Ik heb nog nergens mensen met een moker de betonnen drempels uit gebouwen zien slo pen. Verwarren de programmamakers misschien het omroepwereldje met de maatschappij 'Drempels weg'. Ik hoor daarin een echo van de uitdrukking: 'Helpers weg, laatste ronde!', een term uit de bokssport. Als die woorden hebben geklonken, ts het de gewoonte dat beide tegenstanders se rieus pogingen in het werk gaan stellen om elkaar de genadeklap toe te dienen. Dom zoiets. Het versterkt bij mij alleen maar de indruk dat de omroepen de ge handicapten en getroffenen steeds meer als 'programmatisch melkkoetje' gaan gebruiken. Men zooynt mij de laatste tijd een beetje teveel in op tranen. CEES VAN HOORE Komt er dan nooit een einde aan de gekte in Iran? Elke keer als je denkt dat het ge zonde verstand misschien de overhand krijgt in dat land komt Khomeini weer met een weerzinwekkende uitlating op de proppen. Deze week werd het doodvonnis uitgesproken over de schrijver Salman Rushdie omdat hij in zijn boek 'Satani sche verzen' de islam, de profeet Moham med en de koran zou hebben beledigd. En de Iraanse regering gooit er een dag van rouw tegenaan uit protest tegen de nieu we samenzwering van de Grote Satan. Nou zou ik absoluut niet weten in welke gedaante de Grote Satan onder ons is, maar ik stel me voor dat ie er ongeveer uitziet als Khomeini. Want iemand die zoveel boosaardigheid, ongezond fana tisme en intolerantie in zich herbergt, die kan toch met recht een gooi doen naar die titel Islamieten over de hele wereld zijn door Khomeini opgeroepen hun best te doen om Rushdie definitief uit te schake len. En mochten ze daarbij onverhoopt zelf het leven laten, dan wacht hun het martelaarschap in de hemel. Toe maar. En het is er al zo druk met al die honderd duizenden martelaren, vaak nog kinde ren, die als 'kanonnenvlees' fungeerden in de zinloze, zevenjarige Golfoorlog. Het lijkt me maar het beste wanneer Mohammed zelf ingrijpt en de 88-jarige Khomeini zo langzamerhand eens het hiernamaals binnenloodst. Want deze man als geestelijk leider van de islam op aarde, dat lijkt me pas echt een beledi ging voor deze godsdienstige richting. En dan kunnen wij tenminste onge stoord het boek van Rushdie openslaan. Na de veroordeling door Khomeini lijkt me een exemplaar van de ontboezemin gen van Rushdie bijna 'een must' op de boekenplank. BERT PAAUW Als een acteur eens zichzelf is, bergje dan maar. De een ontvoert zichzelf en de an der valt uit z'n rol, omdat de Nederlander te weinig respect heeft voor het toneel in het algemeen en voor de toneelspeler in het bijzonder. In deze krant gaf Willem Nijholt er deze week blijk van zich te storen aan de 'Ha genezen' die in een Haags ziekenhuis bij Paul Steenbergen op de kamer liggen. De Haagse kamergenoten zouden Steenber gen aanspreken als was hij een gepensio neerd bouwvakker. Volgens Nijholt had den de heren het bestaan met Steenber gen te praten over voetbal. Erger kon niet, vond Willem, wat een cultuurbarba- rij. Tja, wat had die Nijholt dan gedacht? Dat de sleur binnen de ziekenhuismuren zou worden doorbroken met een uitge breide gedachtenwisseling over het wel slagen van de 247ste voorstelling van 'het Hemelbed'? Hadden die Hagenezen Steenbergen met alle respect overigens - soms moeten vragen om een eenakter in bed met een handtekening voor de kin deren als apotheose. Dat gelooft die Nij holt toch zeker zelf niet, hè? Toneelspelen, en dat moet Nijholt zich maar eens inprenten, is net zo goed een vak als metselen. Met dit verschil dat een vakkundig metselaar zelden applaus krijgt en een zoveelste rangsacteur meestal. Van dat laatste slag lopen er nogal wat rond, afgaande op al die druk gebarende en tegen de toon aanpratende lieden op de diverse podia. Niemand die echt op ze zit te wachten, maar in hun drang om op te vallen geven ze geregeld blijk van hun aanwezigheid. Soms doen ze dat zo nadrukkelijk dat ze de krant ha len. Soms als zelf ontvoerder, soms als de namaakvedette die zijn potentiële pu bliek veracht. GERARD VAN PUTTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 33