rIUi
'Nieuw talent krijgt geen kans meer'
INGEN
Meeste Nederlanders
vóór commerciële tv
^Rob de Nijs op de bres voor de Nederlandse muziek
Oude schepen
PTT Post komt op 11 april met
een serie van drie zomerpostze-
gels waarop oude scheepstypen
staan afgebeeld. De zegels heb
ben een frankeerwaarde van 55*
65 en 75 cent en een bijslag van
30 of 35 cent. De opbrengst van
de bijslag gaat naar instellingen
in de sociale en culturele zorg.
Op de zegels staan een boeier,
een botter en een klipper, aldus
de PTT.
Bordeel naar beurs
Het grootste legale bordeel in de
VS, de Mustang Ranch in Reno,
in de staat Nevada, is te koop. Ei
genaar Joe Conforte heeft toe
stemming gekregen om voor 23,5
miljoen dollar aan aandelen aan
te bieden op de aandelenbeurs.
Conforte verwacht dat binnen
een maand alle aandelen zullen
zijn verkocht. Vrijdag werd toe
stemming gegeven het 105 bed
den tellende bordeel via de beurs
te verkopen. De aandelen zullen
tegen 20 dollar per stuk worden
aangeboden.
Conforte verwacht 18 miljoen
dollar voor de Mustang Ranch te
zullen krijgen, maar voegde
daaraan toe dat het grootste deel
van de opbrengst naar de fiscus
zou gaan.
Joe en Sally Conforte bouw
den hun ranch eind jaren vijftig,
toen protitutie nog werd ge
doogd in Nevada, om tot bordeel.
In 1971 kregen ze officieel toe
stemming voor hun lustoord op
15 kilometer ten oosten van Re
no. Sindsdien is vrijwel overal in
Nevada prostitutie toegestaan.
Oudste vliegtuig
De KLM nam gisteravond af
scheid van haar oudste nog in
dienst zijnde vliegtuig: de DC-9-
15. Dit toestel vloog nog één keer
op en neer naar Frankfurt. Het
vliegtuig, de PH-DNC, heeft in
totaal 23 jaar voor de KLM gevlo
gen.
In die tijd maakte de 'Luxem
burg' 40.000 vlieguren en evenzo
veel starts en landingen. Het toe
stel is verkocht aan de Ameri
kaanse leasemaatschappij Uni
ted Aircraft Services. Na het ver
trek van de DC-9-15 resteert de
KLM nog een tweetal DC-9-30's.
Ook deze vliegtuigen zijn in
middels verkocht. Rond 1 maart
maakt de KLM de allerlaatste
vlucht met een DC.-9 op het tra
ject Moskou-Warschau-Amster-
dam. Dan is het DC-9-tijdperk
van onze nationale luchtvaart
maatschappij definitief voorbij.
Bij de KLM vlogen indertijd 26
DC-9's. De vliegtuigen zijn ver
vangen door de Boeing 737 en de
Fokker 100.
Sportvisser Lembert Lem-
mens, snoekspecialist bij uit
stek, beleefde maandag de ver-
rasssing van zijn leven toen hij
een 75 centimeter lange zalm
forel uit de Maas viste. Volgens
deskundigen wil dit echter nog
niet zeggen dat de Maas een
schone rivier is. Voor aspirant
zalmforelvagers: de stek is in
de Maas bij Roosteren.
(foto ANP)
ZEIST (GPD) - Rob de
Nijs als Don Quichotte.
Geen podiumcreatie van
de populaire zanger uit
Bosch en Duin, maar een
soort vrijwillige deeltijd
baan. Als veteraan met
recht van spreken trekt hij
in zijn eentje feller dan
ooit ten strijde tegen de
verloedering van het mu
zikale produkt van eigen
bodem.
„Iedereen klaagt, maar doet ook
het meteen in zijn broek als er
om actie wordt gevraagd. Er ge
beurt dus helemaal niets, dat ter
wijl we intussen al in een bijzon
der gevaarlijke situatie zijn aan
geland. Waar ik dan nog op durf
te hopen? Op het ontstaan van
een brede discussie onder de
mensen, die nog in staat zijn om
iets voor het Nederlandse pro
dukt te ondernemen", betoogt
Rob de Nijs.
Hans van Willigenburg gaf
hem onlangs anderhalve minuut
televisie-zendtijd om zijn gal te
spuien. Veel te weinig uiteraard
om alle kanten van zijn stok
paardje te belichten. „Waar ik
bijvoorbeeld helemaal niet aan
toe ben gekomen is het feno
meen videoclip. Hier moeten we
het doorgaans ook al zonder die
weg naar het publiek stellen, om
dat een beetje clip al gauw zo'n
50 tot 100 duizend gulden kost.
Dat maakt ons juist nog afhanke
lijker van de radio".
En dat belangrijke medium
laat de Nederlandse artiest danig
in de steek, meent Rob de Nijs.
„We hebben in dat land nooit uit
geblonken in chauvinisme en dat
is in zekere zin maar goed ook,
want dat kan weer leiden tot na
tionalisme en nog veel erger.
Maar, een beetje meer waarde
ring voor het eigen culturele
goed, een beetje meer trots, is
Rob de Nijs: felle eenmansactie tegen de verloedering v
produkt van eigen bodem...
toch onderhand dringend ge
wenst. Want, als we op deze voet
doorgaan, zullen er op een
kwaaie dag helemaal geen platen
meer worden gemaakt. Ik doel
dan niet op de categorie com
merciële artiesten zoals BZN en
Koos Alberts, die altijd wel ge
draaid en verkocht zullen. Nee,
het gaat om hen die zich niet bij
voorbaat op de gebaande paden
begeven, die bezig zijn om hun
grenzen te verleggen".
AMSTERDAM (ANP) - Een
meerderheid van de Neder
landse bevolking is voor in
voering van commerciële tele
visie volgens het plan van de
drie ATV-omroepen en vier
EPTV-iiitgeverijen.
Uit een representatieve
steekproef van het NIPO on
der 1.010 Nederlanders is ge
bleken dat 55 procent van de
ondervraagden voor dit plan
is en 38 procent tegen en dat 7
procent hierover geen mening
heeft. Het NIPO heeft het on
derzoek gehouden in op
dracht van de drie omroepen
AVRO, TROS en Veronica en
de vier uitgeverijen Elsevier,
Perscombinatie, Telegraaf en
VNU.
Uitgesplitst naar lidmaat
schap van ATV-omroep,
NKV-omroep (NCRV, KRO,
VARA) en naar politieke voor
keur, blijkt dat 70 procent van
de ATV-leden voorstander is
en 24 tegen. Van de NKV-le-
den is 51 procent tegen en 40
procent voor. Naar politieke
gezindheid gemeten is alleen
een kleine meerderheid van
het CDA (49 procent) tegen en
44 procent voor.
Doofpot
Zelf stak de inmiddels 46-jarige
zanger enkele maanden geleden
weer eens zijn nek uit met 'We
reldwijd Een Stem'. Bij Engelse
muziekuitgevers en platenmen-
sen oogstte hij er volop compli
menten mee, maar in eigen land
verdween het prestigenummer
pijlsnel in de doofpot. „In Enge
land vonden ze het hypermo
dern, vergeleken ze me prompt
met Peter Gabriel en zijn ze ra-
zendbenieuwd naar de vertaalde
versie. Wat je hier alleen maar te
horen kreeg was dat er een beat
ontbrak. Dat lied is dus niet eens
op de radio te horen geweest.
Geen play-list houdt in geen tip-
parade en dat betekent weer dat
de handel die single niet eens in
koopt. Mijn vaste fans hebben
die plaat daarom niet eens kun
nen kopen. Zover zijn we al, je
krijgt niet eens meer de kans om
je produkten te etaleren".
Om mogelijke misverstanden
te voorkomen, stelt Rob de Nijs
nadrukkelijk dat hij eerder voor
anderen opkomt dan voor zich
zelf. „Kijk, ik maak al meer dan
een kwart eeuw platen. Van elk
album dat er uitkomt worden er
altijd wel 40.000 tot 60.000 exem
plaren verkocht. Alleen, heb ik
een grote hit, dan loopt die afzet
wel snel door tot 125.000 stuks.
In zo'n geval verdien ik best aar
dig, waar ik niet vies van ben,
maar wat evenzeer telt: die extra
verkoop geeft de maatschappij
de ruimte om nieuwe talenten
een kans te bieden. Op dit mo
ment gebeurt dat dus helemaal
niet meer".
Diefstal
De langzame teloorgang van Ne
derland Muziekland ('Ik ken
tekstdichters die echt geen
droog brood meer kunnen ver
dienen!') wordt nog eens bevor
derd door het stilaan toegeno
men thuiskopieën, weet Rob de
Nijs. „Als van Elton John of
Sting een album twintig keer
wordt gekopieerd, dan is dat
voor hen een gevoelig verlies,
maar ze blijven evengoed miljo
nair en kunnen hun gang blijven
gaan. Voor ons, met onze kleine
markt, is zoiets echter heel ver
velend. Vooral voor hen, die niet
direct aan zakken vullen den
ken".
"En waar draait het straks on
herroepelijk op uit? Op een situ
atie, waarin er helemaal geen
geld meer is voor de betere Ne
derlandse muziek. Het publiek
beseft dat niet. Het heeft er ook
absoluut geen benul van dat ho
me-copying gewoon een vorm
van diefstal is. Voor alles moet
betaald worden, maar muziek
mag men zich gewoon toeëige-
nen. Alsof die niet eerst door an
deren bedacht, uitgevoerd en op
genomen moet worden".
„Ik moet wel toegeven: wijs je
de mensen erop, dan tonen ze
meestal begrip, zijn ze best be
reid om meer voor hun bandjes
te betalen. Dat laatste gebeurt al
leen veel te weinig. Met name de
fabrikanten van dat spul zouden
toch wijzer moeten zijn, al was
het maar omdat er straks niks in
teressants meer te kopiëren valt.
Je hoort ze echter niet. De grote
Basf-en van deze wereld, die wel
stiekemweg het milieu aan het
vervuilen zijn; stellen zich braaf
aan de zijde van de prijsbewuste
consument op".
Vrijwel alle collega's vinden
hem dapper, maar houden zich
liever koest. Ervan uitgaande dat
er toch niets te veranderen valt
en dat te veel kritiek slechts na
delige gevolgen kan hebben.
„Ach, ze hebben allemaal boter
op hun hoofd. Je hoort niets an
ders dan jammeren, maar als ze
een disc-jockey van importantie
zien likken ze zijn hielen. Kots
misselijk word ik van hun slappe
houding", verzucht Rob de Nijs.
„Maar, hun lafheid zal mij er niet
van weerhouden om voor mijn
eigen mening uit te komen. Zou
ik dat niet doen, dan kom ik,
denk ik, met mezelf in de
knoop".
Nog beter
Na de onverwachte domper met
'Wereldwijd Een Stem' door
vaste componist en producer Ge
rard Stellaard bestempeld als
zijn meest geslaagde werkstuk
zat er voor Rob de Nijs maar één
ding op: „Gaan werken aan een
nog betere produktie, waar ge
woon niemand meer omheen
kan".
Die produktie, een elpeepro
ject genaamd 'De Reiziger' (met
medewerking van Elton Johns
drummer Charlie Morgan), na
dert zijn voltooiing en sommige
nummers zijn al opgenomen in
de nieuwe theatershow, waar
mee Rob de Nijs en de negen
koppige Springband door Ne
derland en België toeren.
Opvallend onderdeel van
'Concert 89' is een jazzblok,
waarmee De Nijs menigeen op
het verkeerde been zal zetten.
Zelf echter vindt hij dat inter
mezzo rond 'My Funny Valenti
ne', 'How High The Moon' en
'God Bless The Child' niet zo
heel erg verrassend. „Ik was al
tijd al een jazzliefhebber. Ik
kocht platen van Elvis en Little
Richard, maar zat daarnaast even
vrolijk bij allerlei nachtconcer
ten van grote jazzvedetten. Ik zie
dit als een 'intuïtieve ontwikke
ling".
Tourneeschema van Rob de
Nijs met 'Concert 89' de ko
mende weken in Nederland:
Rotterdam (Doelen, aanstaan
de dinsdag en woensdag),
Utrecht (Vredenburg, 14 en 15
februari), Apeldoorn (Orpheus.
28 februari en 8 maart). Tiel
(Agnietenhof, 7 maart),
Roosendaal (De Kring, 14
maart), Scheveningen (Circus
theater, 21 en 22 maart). Op
laatstgenoemde plaats zal de
VARA televisie-opnamen ma
ken.
1 1)
2 2)
3 5)
4 7)
5 3)
6 (10)
7 9)
Tonight Tina Tur
ner David Bowie
Buffalo Stance Ne-
neh Cherry
You got it Roy Or-
bison
She drives me crazy
Fine Young Canni
bals
Bring me edelweiss
Edelweiss
We cheer you up
Barbarella
t my
Va-
9 6)
10 (13)
U (11)
12 (20)
13 (17)
14 8)
15 (15)
number
nilli
Can't stay away from
you Gloria Estefan
Miami Sound Ma
chine
Especially for you
Kylie Minoque
Jason Donovan
Four letter word
Kim Wilde
Loco in Acapulco
Four Tops
It's only love Sim
ply Red
The lover in me
Sheena Easton
Somethings gotten
hold of my heart
Marc Almond
Love train Holly
Johnson
MASSACHUSETTS Actrice Kathleen Turner lijkt een gilletje
van verrukking te slaan vanwege haar bekroning tot 'Vrouw van
het jaar' door de universiteit van Harvard. Kathleen Turner is bij
ons bekend van films als 'Romancing the Stone', 'The Jewel of the
Nile', 'Body Heat' en 'Peggy Sue Got Married'. (foto ap>
16 (12) Polonaise Hollandai-
se Johnny Camaro
17 (-) Belfast Child - Sim
ply Minds
18 (29) Trade - Level 42
19 (14) Musica e Eros
Ramazzotti
20 (21) I'm into folk Bart
Peters The Radio's
21 (35) I only wanna be with
you Samantha Fox
22 (31) Baby, I love your way
Will to Power
23 Love always finds a
reason Glen Medei-
ros Ria
24 (16) Good life Inner Ci
ty
25 (18) Say a little prayer -
Bomb the Bass
26 (28) Ain't no sunshine
(Remix '89) - Bill
Withers
27 (19) First time Robin
Beck
28 Anything for you
Gloria Estefan Mia
mi Sound Machine
29 (24) Stakker Humanoid
Humanoid
30 Downtown One 2
Many
31 (23) Nights over New York
Mc Miker G DJ
Sven
32 (25) Skin to skin Jenni
fer Warnes Harry
Belafonte
33 Soulmate Wee Papa
Girl Rappers
34 (27) 'n Sneeuwwitte
bruidjurk Henk
Wijngaard
35 Hold me in your arms
Rick Astley
36 (26) The way to your heart
Soulsister
37 (22) Doe ze thuis de harte
lijke groeten De
Deurzakkers
38 (30) Wat ruist er door het
struikgewas
Franky Boy
39 (33) My best friend - Lois
Lane
40 (34) Rag doll Aerosmith
EO wil sponsornamen
op tv noemen
DEN HAAG (ANP) - Mag de
EO vanavond tijdens de tv-ac-
tie „Hart voor Israël" namen
van bedrijven noemen die
geld geven? De EO vindt van
wel, het commissariaat voor
de media vindt van niet. Re
den voor de EO om gisteren
bij de Raad van State alsnog
een ontheffing van het re-
iclameverbod te vragen. De
omroep beroept zich daarbij
op het gelijkheidsbeginsel.
Eerder mochten Avro (inza-
I melingsactie gehandicapten-
I spelen) en NCRV (Drempels
Weg) vrijuit namen noemen.
De EO sluit vanavond een
serie programma's over het
40-jarig bestaan van Israël af
met een inzamelingsactie voor
acht projecten in Israël. Om
de opbrengst zo hoog moge
lijk te maken, wil de EO daar
bij reclame maken voor de be
drijven die geld geven. Door
de toestemming hiervoor te
weigeren, geeft de overheid
een. inhoudelijk waarde-oor-
deel over de actie, aldus de
EO.
De afdeling rechtspraak
van de Raad van State zou
vandaag nog uitspraak doen.
OS JAPANS? KEIZEI?
HIROHITO, DIE AL
IN 1926 DE
CHRVSANTENTPOON
BESTEEG...
...IS NU
OVERLEDEN.