MA 'Als acteur ben je een tweederangsburger m Uitstekende 'Entführung' Meer pianist dan verteller DINSDAG 14 FEBRUARI 1989 KUNST PAGINA 19 'Die Entführung aus dem Serail' van W.A. Mozart door Opera Forum. Dirigent: Au gust Haltmayer. Regie, decor en kos tuums: Vittorio Patané. Gezien in de Leidse Schouwburg op 13 februari. LEIDEN Suggesties om bij de verbouwing van de Leidse Schouwburg extra aandacht te besteden aan de akoestiek van de orkestbak en de opening daar van flexibel te maken, werden door 'deskundigen' van de hand gewezen. Het theater zou immers nooit geschikt worden voor ope ra en een bredere opening zou voor een veel te groot orkestraal volume zorgen. Gisteravond bleek bij een voorstelling door Opera Forum welke kans men toen gemist heeft. De droge akoestiek maakt deze kleine zaal wel degelijk geschikt voor opera en een iets grotere orkestklank zou de balans nog lang niet ver stoord hebben. De huidige bouw van de orkestbak maakt echter dat het geluid niet vrij naar bui ten komt en dat vooral de strij kers daardoor beduidend aan glans verliezen. Dat Forum van wege de maat van de bak enkele musici moest thuislaten, was niet zo'n bezwaar; in de 'authen tieke' muziekpraktijk is een en semble van minder dan dertig musici bij een Mozart-opera zelfs normaal. Vervelender was dat het spelen in een akoestisch af gesloten bak door musici en diri gent geenszins als een pretje er varen werd en juist dat zou een terugkeer van Opera Forum naar Leiden wel eens kunnen bemoei lijken. Jammer, want hoewel ook het decor op een groter toneel bere kend was, kan men alleen maar concluderen dat de Leidse Schouwburg beslist niet onge schikt is voor (kleine) opera's. In tegendeel! Zo ideaal voor een opera van Mozart als Drottning- holm (Stockholm), het Cuvilliés Theater (München) of de Haagse schouwburg is het theater aan de Oude Vest weliswaar niet, maar wel bleken de charme van de zaal en van de muziek elkaar op aan gename wijze te versterken. Ondanks de orkestrale proble men Jiep de voorstelling muzi kaal als een goed geoliede machi ne, niet alleen dankzij het onmis kenbare theaterinstinct van diri gent Haltmayer, maar ook omdat de solisten merkbaar ontspan nen en zonder enig forceren kon den zingen. Daarvan profiteer den vooral de sopraan Barbara Carter (Konstanze), enigszins week van timbre maar zelfverze kerd in haar helse Martern-aria, en de niet al te volumineuze maar ook niet van charme ont blote tenor Donald George (Bel- monte). Hans Jürgen Lazar bleek ondanks een harde, schelle hoog te een goed getypeerde Pedrillo, de bas Janusz Monarcha zette een vocaal solide haremwachter neer en na de verraderlijke laagte in haar eerste aria groeide Corne lia Wosnitza uit tot een overtui gend kamerkatje. Vittorio Patané, die momen teel bij Forum een hele Mozart- cyclus opbouwt, ontwieip voor deze 'Entführung' kleurige de cors vol schuifpanelen (waarmee dus ook druk geschoven werd), maar bereikte in zijn regie niet het niveau van zijn twee jaar ge leden gepresenteerde 'Cosi fan tutte'. Om bepaalde serieuze mo menten kon hij niet heen, maar hij leek erop uit de voorstelling zoveel mogelijk in de komische richting te trekken. De onver zoenlijke Osmin, als karakter het interessantste personage in deze opera, werd gedegradeerd tot kluchtfiguur, Pedrillo deed wei nig meer dan op de meest onlogi sche momenten grappen en grol len vertonen en van alle persona ges eiste Patané dat zij op de meest onlogische en onfunctio nele momenten voor elkaar langs liepen. Logica was trouwens he lemaal ver te zoeken. De opera liefhebber heeft zich al twee eeu wen verzoend met het feit dat de Spanjaard Belmonte'zijn Engel se geliefde uit een Turkse harem wil bevrijden met de hulp van een schipper met de Hollandse naam Klaas, maar om de een of andere reden had Patané van die brave Klaas ook maar een clow neske muzelman gemaakt. Een regisseur met fantasie! PAUL KORENHOF PODIUMBUK Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN Toneel en dans de ze week in de Leidse theaters. Onder de toneelvoorstellingen is ook een premièrenamelijk die van het stuk 'Taboe'. Van al le de komende dagen in deze stad uit te brengen produkties worden trouwens twee voor stellingen gegeven. Taboe Eric Schneider en Kiki Classen gaan met 'Taboe' van de Itali aanse toneelschrijver Nicola Manzari een tournee door ons land maken. In de regie van Rosamaria Rinaldi worden en kele tientallen voorstellingen ge geven, De première heeft, na een voorpremière1 op woensdag avond, plaats op donderdag avond in de Leidse Schouwburg- .Het stuk is het eerste dat van Manzari in ons land op de plan ken komt. 'Taboe' gaat over de re latie van een rechter met een der tienjarig schoolmeisje, dat in hem de volmaakte plaatsvervan ger ziet van haar overleden va der. Eric Schneider speelt de rol van de rechter, die wordt aange klaagd op beschuldiging van on tuchtig gedrag met een minder jarige. Kiki Classen is het school meisje, dat hem feitelijk in deze situatie heeft gebracht. De vraag is echter om wat voor soort liefde het hier gaat. Betreft het de liefde tussen een vader en dochter of die Eric Schneider en Kiki Clas sen op tournsee met Taboe. (foto Pan Sok) tussen een man van middelbare leeftijd en een aantrekkelijk schoolmeisje Verbroken Code Een lang gekoesterde wens van Willem Nijholt is in vervulling gegaan. Na lang soebatten heeft hij producent Joop van den Ende bereid gevonden om het in Enge land bejubelde stuk De verbro ken Code' van Hugh Whitemore in ons land uit te brengen. Nijholt staat er vrijdag- en zaterdag avond mee op de planken van het theater aan de Oude Vest. 'Brea king the Code', zoals de oorspron kelijke titel van het stuk luidt, gaat over de geniale Engelse wis kundige, Alan Turing (1912- 1954), die één grote droom had: het onwikkelen van een appa raat dat zelf kan denken. Deze 'Turing Machine' leidde recht streeks tot de ontwikkeling van de digitale computer. Turing doorbrak in tweeërlei opzicht co- Willem Nijholt (rechts) in 'De verbroken Code'. (foto Pan sok) des. In de Tweede Wereldoorlog kraakte hij met zijn ontcijfe ringsmethoden de onfeilbaar ge achte Duitse Enigma Code, waardoor de zo tijdig gewaar schuwde geallieerde koopvaar dijschepen op de Atlantische Oce aan de dodelijke U-boten konden omzeilen. En hij doorbrak de so ciale orde: zijn eigenzinnige le venswandel was wars van welke hypocrisie en bezorgde hem on overkomelijke maatschappelijke problemen. De Nederlandse produktie met Willem Nijholt in de hoofdrol is geregisseerd door Jo Dua. Op de ze pagina een interview met de hoofdrolspeler, die voor het uit brengen van deze produktie een prijs heeft moeten betalen: het aanvaarden van een belangrijke rol in de musical 'Cabaret'. Nieuwe Dansgroep De Nieuwe Dansgroep treedt woensdag- en donderdagavond in het LAK-theater op. Het pro gramma vermeldt o.m. 'Get Off, een choreografie van Jacqueline Knoops op muziek van de Hon gaarse componist Istvan Marka. Het werk is opgebouwd uit vijf delen, waarin het thema 'rem men' of 'geremd worden' telkens terugkeert. Voorts worden 'No Windows' van Bebe Miller en 'Confined to the Earth' van Timo thy Buckley gedanst. De laatste titel maakt duidelijk dat de mens door de zwaartekracht gebonden is aan de aarde. Maar zo zwaar en dramatisch gaat het in Buckley's werk ook weer niet toe, integendeel, de humor ontbreekt hier niet. Mug met de Gouden Tand speelt 'De Wederopbouw' (foto Caroline Gautier) De Wederopbouw Theatergroep 'De Mug met de Gouden Tand' heeft zich in de af gelopen jaren naam verworven op het gebied van toneelbewer kingen van literaire werken. Al deze produkties waren in het LAK te zien, dus ontbreekt op de programmalijst ook 'De Weder opbouw, Onze Ouders' niet. Uit gangspunt voor deze produktie, in een regie van Matin van Veld huizen, is de periode kort na de Tweede Wereldoorlog. Een tijd waarin eerst het leven van voor de oorlog weer zijn gang neemt, maar waarin zich gaandeweg drastische maatschappijveran deringen voltrekken. Nadrukke lijk manifesteerde zich in die tijd de kunstenaarsgroep COBRA. Romans, briefwisselingen, ge dichten en andere publicaties uit de COBRA-periode vormen het materiaal voor deze voorstelling. Vrijdagen zaterdagavond in het LAK-theater. Kindertheater Voor kinderen vanaf zes jaar is de voorstelling 'Land in zicht' be doeld, die zondagmiddag door Ella Snoep in het LAK-theater wordt gespeeld. Volgens de pro gramma-aankondiging staan spanning en humor in deze nieu we voorstelling voorop. (Aan vang 15.00 uur). Imperium De Leidse toneelgroep geeft op donderdag-, vrijdag- en zater dagavond in het eigen Microthe ater herhalingen vdn Hugo Claus' 'Een bruid in de morgen' in de regie van Bart Vieveen. (Aanvang 20.30 uur). Toneel en musical hebben de liefde van Willem Nijholt, maar... AMSTERDAM - Liefdelos en vakmanschap. Deze twe woorden vormen een soot rode draad in de gedreva spraakwaterval die de acteu Willem Nijholt loslaat. Lie deloos vindt hij vaak de wijz waarop het Nederlandse tht ater tegemoet wordt getrc den, en binnen het toneel zei stoort hij zich hevig aan alle, wat hij als gebrek aan vak manschap ziet. En dat is veel door Eric v.d. Velden De voorbeelden vliegen fel: van 'kwaadwillige' ten, van collega's die eerst eens naar spraakles zouden moeten gaan, en van theaterdirecteuren die zich 'opstellen als horecaba- Vaak onderbreekt hij zijn tira de met de medëdeling dat hij he lemaal niet wil kankeren, maar veel liever zijn enthousiasme voor De Verbroken Code wil to nen, een van origine Engels stuk dat gaat over het leven van Al- bert Turing (1912-1954), een ge niale wiskundige die tijdens de Tweede Wereldoorlog de im mens belangrijke Egnigma Code van de Duitsers wist te doorbre ken en later ook de voorloper van de computer zou uitvinden. Tu ring doorbrak daarnaast nog een andere code, namelijk de sociale gedragsregels van zijn tijd: hij weigerde te huichelen over zijn homoseksualiteit en dat kwam hem in het Engeland van de ja ren vijftig duur te staan. Willem Nijholt had er een klein jaar leuren voor over om uitein delijk producent Joop van den Ende bereid te vinden om dit door Engelse critici bekroonde stuk in Nederland uit te brengen. Van den Ende zette daar wel een eigen hartewens tegenover: Op zijn beurt moet Nijholt hem dan helpen om volgend seizoen de Nederlandse versie van de musi cal Cabaret van de grond te tillen en wel door het spelen van de vileine entertainer, een rol die vooral beroemd is geworden door de filmversie met de Ameri kaanse acteur Joel Grey. Hoe leuk en aantrekkelijk Nijholt het ook zegt te vinden om deze klas sieker uit het musical-repertoire voor zijn rekening te nemen, het vertelt toch ook iets over wat het spelen van de rol van Turing hem waard is geweest. Niet voor niets stopte hij immers ruim tien jaar geleden met musicals, een genre waarin hij dankzij zijn grote veel zijdigheid als weinig anderen heeft geëxcelleerd. „Tijdens het spelen in Foxtrot van Annie M.G. Schmidt kwa men de twijfels", blikt Nijholt te rug, „Ik was al 43 en dacht: Als ik nu verder met musical ga, kan het alleen nog maar minder wor den. Geen mens kan eeuwig doorgaan met huppelen, straks ben je pathetisch Willem. Maar aan de andere kant had ik wel een grote musical-aanbieding in mijn zak zitten, terwijl het maar de vraag was wat ik bij het toneel te doen zou krijgen. Ik had het er gewoon moeilijk mee. Toen zei Conny Stuart tegen me: 'Je moet een keus maken, en welke het ook wordt, je zult je er hoe dan ook opgelucht door voe- en'. Diezelfde nacht nog heb ik toot de musical bedankt. Wach- en tot de volgende dag om een ostzegel voor mijn briefje te ko en durfde ik niet, bang als ik as dat ik dan alsnog zou terug- •abbelen. Ik heb brief zelf be- •rgd. En wat gebeurde er? De Ogende ochtend lag het script 'n Amadeus op de vloermat, <t prachtige stuk waarin ik Sa- lri kon spelen. Zo 'zie je maar ver. Het is dus waar, dat ik be- ust gekozen heb om met musi cs te stoppen. Maar dat betrof t<h vooral Nederlandse musi ci. abaret, ja, dat heeft de kwali- te van een werk van Brecht. Tuwens, zo moet ik eerlijk zeg ge Barnum had mij ook wel wigeleken. Joop van den Ende hainij voorzichtig over Barnum geflst, en ik had er echt de smir over in, toen ik later in de kra las dat de rol naar Mieke Benstein zou gaan, zoals we Milwel in het vak noemen. Hoe goeik die keus verder ook kan respteren. Later kwam ik daar- oveian de praat met Joop, en toei^i hij op een gegeven mo- mertAls je nu weer eens een rol tegenkomt, die je graag zou wil len doen, wees daar dan duide lijk in'. 'Goed', antwoordde ik onmiddellijk, 'ik heb de rechten van De Verbroken Code, en dat is een mooi stuk, waarvoor ik een hele rijke producent nodig heb, en dat ben jij, want er zitten ne gen mensen in'. Later kwam bij hem de wens boven om met mij Cabaret te doen, en zo hebben we elkaar ge vonden. Maar Joop is wel eerst naar de Engelse uitvoering van De Verbroken Code gaan kijken, en heeft zich werkelijk in het stuk verdiept. 'Willem', zei hij, 'Dat gaat moeilijk worden in Ne derland. Vermoedelijk gaat het me geld kosten, maar je hebt ge lijk dat het ook hier gespeeld moet worden. We doen het'. Dat is nu Joop". Wat trok je precies aan in De Ver broken Code? „Het heeft een belangrijk the ma. Hoe groot, en hoe belangrijk je ook bent, wat je voor de maat schappij ook betekent, zodra je tegen de heersende opvatting in gaat, dan draait diezelfde maat schappij je toch de nek om. In het geval van Turing was het om dat hij een homoseksueel was. Maar het had ook ik noem maar een dwarsstraat kunnen zijn omdat hij op zwarte vrou wen viel. Discriminatie is van al le tijden. Daarnaast gaat het stuk over integriteit. Je hebt dit ene leven, wat doe je daar mee, in hoeverre ben je bereid om je te conformeren aan de regels die de maatschappij aan je stelt? Dat vind ik een vreselijk boeiende vraag. Maar ik wil me niet voor doen als een soort sociaal wer ker. Ik ben acteur, en iedere acteur vindt het heerlijk om zijn tanden te zetten in een lekker vette ac- teer-kluif. Natuurlijk ben je ook bezig met je eigen persoonlijke triomf. De rol van Turing vereist enorm veel van een acteur, maar de beloning is er ook na: na goed poetsen komt er schitterende goudklomp onder vandaan. Je moet het publiek echt veroveren. En dan is het wel eens teleurstel lend om te zien, hoe weinig steun je van de pers en van de schouw burgdirecteuren krijgt. Omdat het om een hier onbekende fi guur en een onbekend stuk met Willem Nijholt: 'Je bent hier als c derangs burger'. wat lange monologen gaat, om dat een onderwerp als homo seksualiteit veel mensen af schrikt, kun je niet zonder steun. Maar wat zie je: Ik heb prachtige recensies gekregen in landelijke bladen, maar uitgerekend die ene negatieve in een provinciale krant wordt bij voorkeur naast de kassa gehangen. Dat is mij in de Arnhemse schouwburg over komen. Aan dat soort dingen kan ik me vreselijk ergeren". Hoe vond je Derek Jacobi de rol van Turing in de Londense versie spelen? „Ik hou enorm van het Engelse acteren. Wat je ziet is ik durf het woord haast niet meer te ge bruiken vakmanschap. Derek Jacobi beheerst de techniek en echt acteren heeft enorm veel met techniek te maken om de de zaal te doen verge ten dat zij naar toneel zitten te kijken. Ik heb Jacobi in zijn kleedkamer opgezocht. Prachtig koperen bordje op de deur: Mr. Derek Jacobi. Dan betreed je de anti-chambre, waar de ijskast staat voor de drankjes. Blijk hij ook nog over een eigen badka mer, een slaapkamer, en een zit kamer te kunnen beschikken. Daar kan ik jaloers op worden. Niet dat ik een ijskast zo belang rijk vind, maar wel omdat daar uit blijkt dat in Engeland veel be ter wordt beseft wat het aan in- 'spanning en discipline vergt om bijna avond aan avond een to neelvoorstelling te moeten trek ken. Een groot acteur krijgt daar dezelfde behandeling als bij ons een topsporter. En die heb je ook nodig, als je voortdurend opti maal wil blijven presteren. De liefde en het respect voor het the ater is Engeland gewoon veel groter. Ook bij het publiek. Als ik me hier na een zware televisierol op straat vertoon, is het al snel van: (doet joviaal Amsterdams accent na) 'He, Willempie, ik heb je gisteravond op de buis gezien, jongen! Wat had jy een dikke kop! Zeker de vorig avond flink gezopen, he!"'. Je maakt je al weer boos „Ja, maar het zit me ook hoog. Onlangs bezocht ik Paul Steen bergen in het ziekenhuis. Ik trof hem in een zaaltje tussen Hage nezen, die geen flauw benul had den wat de nu 72-jarige Paul Steenbergen voor het Neder landse toneel heeft betekend. Ze spraken hem aan over voetbal of zo. Zijn been was afgezet. Hij was volkomen kapot. Ik kan nu nog janken, als ik dat beeld weer voor me haal. Moet dit nou de omge ving zijn, waar een groot acteur als Steenbergen, iemand die in Engeland de titel van Sir zou hebben gekregen, moet eindi gen? Daarom zeg ik wel eens smalend dat je hier als acteur weinig meer bent dan een twee derangs burger". Voelt Willem Nijholt zich mis kend? „Ja. In mijn nu bijna dertigjari ge loopbaan heb ik een mooie Romeo gespeeld, cabaret gedaan bij Wim Sonneveld, getapdanst in musicals, grote rollen voor zo wel televisie als film gedaan, en ook nog eens zelf geregisseerd. Ben ik dan arrogant als ik zeg, dat ik zeer uniek ben binnen het Nederlandse toneel? En toch moet ik leuren om aan het werk te blijven. Je hebt geen idee hoe het voelt wanneer je weer eens* wordt overgeslagen als er een nieuw gesubsidieerd gezelschap wordt geformeerd. De Verbroken Code heb ik aan Het Nationale Toneel aangebo den. Geen belangstelling. Ik zou dolgraag weer eens een versdra ma spelen, Richard III van Shakespeare bijvoorbeeld. Ik kan dat, dat heb ik geleerd op de toneelschool van mensen als Ton Lutz en Willy Haak. Maar nee, liever spelen ze Vondels Gijs- brecht met een aantal acteurs, van wie één ronduit in inter views zegt dat zij helemaal niet van Vondel houdt. En dat valt dan ook te zien, een vooral te ho ren'. Claus' 'De Zwaardvis' in 54000 exemplaren Oplagerecord boekerotekgeschenk AMSTERDAM (GPD) Wie de komende btenweek voor ten minste f19,50 aan boeken koopt, krijgt er gratis de veile 'De zwaardvis' van Hugo Claus bij. Het boekenweekgeschenk vthijnt in een oplage van niet minder dan 540.000 exemplaren, een nieu'ecord. Maarten Biesheu vel bleef vorig jaar steken op 490.000. Uit deze&merkelijke stijging mag echter niet worden afgeleid dat de crisis in djoekenwereld voorbij is. Weliswaar werd er het afgelopen jaar meer iratuur verkocht dan in 1987, maar het totaal aantal verkochte boeken Ut nog steeds. Daar staat overigens tegenover dat er vorig jaar meer geloerd besteed aan de aan schaf van boeken dan het jaar daarvoor. De boekenweek duurt dit jaar van 8 tot en mi8 maart en staat in het teken van het thema 'Boek en film'. Over dit on»werp schreef K. Schip pers op verzoek van de organiserende stichtinff>NB een essay met als titel 'Het witte schoolbord'. Het boekje is vanafnaart in de boekhandel verkrijgbaar en kost f4,95. Overigens schitterdSchippers en Claus gis termiddag, tijdens de overhandiging van de eee exemplaren van hun. boekjes aan filmacteur Derek de Lint, beiden d- afwezigheid. Maar de heren hadden een geldig excuus: beiden werkenomenteel aan de ver filming van een boek. CPNB-directeur Henk Kraima vroeg in zijn tq>raak minister Brink man van WVC sponsor-regelingen toe te staan w boekenprogramma's op televisie. "Sta toe dat op televisie ongegeneercordt gezegd: Dit boek moet je lezen, morgen naar de boekhandel, het it slechts twintig gul den". Acteur Derek de Lint met het boékenweekgesch\ en het ersay: van K. Schippers (toto gpd> LEIDEN Alwin BSr piano, met werken van Schumann. Gehoord in de Kapelzaal op maandag 13 februari. Ditmaal niet zoals in voorgaande jaren een Chopin-cyclus van Al- win Bar, maar een recital geheel gewijd aan- de drie grote sonates van Schumann, geschreven in de jaren 1835/36. Lag het aan het slechte weer, of is Chopin toch een grotere publiekstrekker dan Schuman? De ongeveer dertig liefhebbers van pianomuziek die er wél waren kregen hier de unie ke kans deze stukken in één pro gramma te horen. Weliswaar hebben deze sonates minder gro te bekendheid gekregen dan werken als het Carnaval, de Pa- pillons, de Kinderszenen of de Etudes symfoniques, maar juist dat zou een prikkel kunnen zijn om het warme huis te verlaten. Ook in deze sonates, die alle in een mineur-toonsoort geschre ven zijn, verloochent Schumann zijn romantische en pianistische natuur niet. Zoals het in een rechtgeaarde sonate behoort Alwin Bar speelt Schumann hebben de verschillende onder delen geen titels maar tempo aanduidingen, maar zonder uit-, zondering zijn het uitingen van verschillende gemoedstoestan den. Zoals bij Schumann gebrui kelijk is, kan de stemming zeer abrupt omslaan. De muzikale stroom kabbelt nu eens rustig voort, wordt dan weer hevig be wogen en bruisend, op het ner veuze af. Door die snelle wisse ling van stemmingen is het vaak moeilijk om toch de eenheid in een deel te bewaren, en op dat punt kon Alwin Bar niet steeds de spanning volhouden. Tempo aanduidingen als 'prestissimo possibile' in sonate 3, of hetzelf de in sonate 2 'so rasch wie mög- lich' lijken haast een uitdaging om een snelheidsrecord te vesti gen. Gelukkig liet Alwin Bar zich hiertoe niet verleiden, maar de grote lijnen sneeuwen in snelle Daarbij moet meteen worden aangetekend dat ook Schumann zelf daar schuld aan heeft - frag menten worden soms wel erg vaak herhaald, waardoor de aan dacht verslapt. In de langzame delen of passages wist Bar een heel poëtische en intieme sfeer op te roepen, zoals in het derde deel van sonate 3. De tedere over peinzingen naar aanleiding van een andantino van de hand van Clara Wieck, destijds één jaar Schumanns grote liefde, werden in de kern getroffen. Ook het An dantino uit de tweede sonate en de Aria uit de eerste sonate had den een grote zeggingskracht. Maar dit recital kende ook vele momenten waarop Alwin Bar meer pianist dan verteller was. MIES ALBARDA. 'HAAGSCHE SCHOOL PRIJS' - Naar aanleiding van haar tienjarig bestaan heeft de stichting De Haag- sche School de 'Haagsche School Prijs' ingesteld. De prijs bestaat uit een geldbedrag van zesduizend gul den. Daarnaast zijn er twee aanmoedigingsprijzen van tweeduizend gulden. De prijs zal worden uitgereikt voor een wetenschap pelijke studie die nieuwe inzichten verschaft in de Ne derlandse schilderkunst van de tweede helft van de 19e eeuw en de vroege 20e eeuw. In aanmerking ko men studenten en afgestudeerden in de kunstgeschie denis die jonger zijn dan 35 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 19