Ogen tekort voor 'Faust' Diversiteit voorop bij START 89 Spannende muziek 'Madame De Sade' in tweeslachtige regie Mooi huwelijk poëzie en muziek Geprogrammeerde zweepslagen LAK 40 jaar 1989 MAANDAG 13 FEBRUARI 1989 kunst PAGINA 23 Nederlandse Opera sterk met Kupfer 'La damnation de Faust' van Hector Berlioz door De Nederlandse Opera met mede werking van het Rott Orkest. Dirigent: Hartmut gie: Regie: Harry Kupfer. Decors: Hans Schavernoch. Kostuums en co-regie: Rein- hard Heinrich. Gezien in Het Muziektheater op 10 februari. AMSTERDAM - Hoewel Ber lioz zijn 'dramatische legende', zoals hij 'La damnation de Faust' noemde, voor het theater be doeld had, is het aantal geënsce neerde uitvoeringen altijd ge perkt gebleven. Dat heeft vooral te maken met de aard van het werk, dat door de componist ge baseerd werd op enkele scènes uit Goethes 'Faust'. De 'Damna tion' werd geen traditionele ope ra met een duidelijk verhaal en zeker niet met een conventionele liefdesgeschiedenis zoals in de opera 'Faust' van Gounod. Eerder is het een soort wereld se kruisweg, waarbij in een aan tal taferelen de morele onder gang van de hoofdpersoon wordt geschilderd, want ook op dat punt week Berlioz' visie af van die van Goethe: deze Faust zal moeten opdraaien voor de conse quenties van zijn daden en in plaats van vergiffenis wacht hem aan het slot de eeuwige verdoe menis. Over de muzikale kwali teiten bestaat bijna anderhalve eeuw na het fiasco van de eerste uitvoenng geen verschil van me ning meer. De regisseur die zich in het theater aan dit werk waagt, dient echter, juist vanwege het contro versiële en fragmentarische ka rakter ervan, een duidelijk en consequent uitvoerbaar concept te hebben. Harry Kupfer vond dat in het duivelse van de crea tief zoekende geest, die immers ook uitvinder wordt van mens en milieuvernietigende stoffen, en in het falen van Faust zodra het aankomt op menselijke be trekkingen. Bovendien zag hij een theatrale mogelijkheid om Berlioz' werk te plaatsen in een schijnwereld. In zijn enscene ring (en in het tegelijk ingenieu ze en suggestieve decor van Hans Schavernoch) komt de ou de Faust terecht in een vervallen theater, waar hij in een droom zijn ontmoeting beleeft met Me fisto, de duivelse afsplitsing van zijn eigen geest. Deze kwade ge nius, optredend als een poppen speler en manipulator, toont Faust een wereld van schijn, cor ruptie en liefdeloosheid, die Faust overtuigt van de zinloos heid van het leven. Essentieel bij Berlioz is dan dat Faust het pact met de duivel pas aan het slot on dertekent, niet als koopsom voor komende genietingen, maar als zijn eigen vonnis nadat het in houdsloze van zijn eigen leven hem duidelijk is geworden. Alles was schijn en Kupfer kan het niet nalaten om juist dat aan het slot nadrukkelijk te onderstre pen. Met zo'n benadering kan men het eens zijn of niet, maar een feit is wel dat de voorstelling van De Nederlandse Opera twee uur on afgebroken theater oplevert, waarvoor je als toeschouwer ogen tekort komt. Kupfers con cept is een weloverwogen, geslo ten geheel dat tot in de kleinste details wordt uitgewerkt en dat vooral door het spel met schijn en werkelijkheid grote theatrale mogelijkheden biedt. Een Me fisto als manipulator en grootse koorscènes die zich in de fanta sie afspelen, scheppen voor een regisseur een waar luilekker land, en daarvan hebben Kupfer en zijn co-regisseur Reinhard Heinrich, profiterend van de technische mogelijkheden in Het Muziektheater, dankbaar ge bruik gemaakt. Tegenover het scènische spek takel stond een gedegen en bij vlagen niet minder flamboyante aanpak van dirigent Hartmut Haenchen, die echter in de sa menwerking tussen koor en or kest nog te lijden had onder de spanning van de première en de complexiteit van het geheel. De aandacht die het toneelgebeuren opeiste, leek eveneens sterk van invloed op de solisten, van wie men zich soms kon afvragen hoe zij onder deze omstandigheden nog tot zingen in staat waren. Dat geldt in het bijzonder voor Barry McCauley, die in de titelrol een indrukwekkende prestatie lever de, maar die op de première de vereiste lyriek nog miste. Iets dergelijks geldt ook voor de uit muntend gespeelde maar nog niet vrijuit gezongen Mefisto van Jean-Philippe Lafont en in min dere mate voor de lieftallige maar kleurloze Marguerite van Hedwig Fassbender. PAUL KORENHOF. LEIDEN - Het Leidse LAK thea ter viert dit jaar het 40-jarig be staan. Eigenlijk bestaat het theater al iets langer, maar nu de bezuini gingswolken verdwenen lykert is er nog meer reden tot feestvreug de. Het bestuur van het theater ver zorgt 24 februari een receptie waar onder meer wethouder F. J. Kuijers (culturele zaken) zal spreken. Door middel van sponsors wil de organi satie van het LAK een aantal zaken in het theater verbeteren, één daar van is het zitcomfort. Daarover wordt door bezoekers vaak ge klaagd en nu zijn de stoelen voor zien van kussens, die door de spon sors zijn betaald. Daarvan kan ie dereen pok 24 februari volop genie ten want later op de avond is het stuk 'De laatste der onverstandi- gen' van Frans Strijards (door de groep Art Pro) te zien. Santing afgelast Het optreden van Mathilde Santing morgenavond in de Leidse Schouwburg gaat niet door. De ge plande deelname aan het optreden door de Japanse pianiste, Mimi Izumi Kabayashi, is om gezondsre- denen komen te vervallen. Mathil de Santing zal nu op 31 maart acte de présence geven in de Leidse Schouwburg. Gaudeamus-concours ROTTERDAM (ANP) - De Canade se Louise Besset heeft zondag in Rotterdam de eerste prijs (5000 gul den) van het Gaudeamus-concours gewonnen. Zij won ook de speciale piano-prijs die is ingesteld door het Anjerfonds. Expositie START 89, t/m 1 maart. De Waag, Aalmarkt 21, Leiden. Openingstij den: di. t/m vr. van 12-17 uur. Za. van 10-17 LEIDEN In zyn voorwoord van 'START 89 zestien jonge kunstenaars uit Leiden en omge ving', schryft Kees Buurman, kunstenaar en docent aan de Academie voor Beeldende Kun sten in Kampen, dat de expositie met dezelfde naam in het Waag gebouw een goede kans is om het contact tussen de deelnemers onderling en het contact met col lega's en met de gemeente te be vorderen. Zo bezien heeft deze tentoonstelling meer betekenis dan alleen maar een presentatie van zestien 'starters', recent afge studeerden of eindexamenkan didaten van kunstacademies. Want hoe gemakkelijk ontstaat er bij dergelijke groepstentoon stellingen door gebrek aan sa menhang niet een willekeurige selectie van werken? Al zijn de samenstellers van START 89 niet geheel aan dat gevaar ontsnapt, men kan hen niet verwijten dat zij eenzijdig in de keuze van be naderingen en technieken zijn geweest. Diversiteit staat echter niet ge lijk aan vernieuwende of grens verleggende kunst, die ons in het vooruitzicht was gesteld bij plan nen voor de programmering van de Waag. Uitgaand van de deel nemers biedt deze START kun stenaars in elk geval een goede gelegenheid om naar buiten te treden. Het werk van Annet van Houwelingen sprak mij meteen aan door de directheid en het ef fectieve gebruik van techniek en materialen iri het tweeluik met een weids landschap en haar ob ject in drie delen waarin dat land schap op treffende wijze gestalte had gekregen, sterkte mij verder in "mijn overtuiging dat eenvoud en ingehouden expressie haar sterkste middelen zijn. Behalve Van Houwelingen tonen ook Henny Hartevelt en Irène Prin sen zowel twee als driedimen sionaal werk. Een opvallend stuk is Hartevelts gevederde stoel. De expositie bestaat verder uit as semblages, ruimtelijke objecten, grafiek, schilderijen en een aan tal foto's. Een assemblage van Helga van Stralen met drie gla zen cylinders waarin kleuren subtiel weerkaatst werden, vond ik beter geslaagd dan de 'doos' van oude bielzen. Zo verging het mij ook bij andere bijdragen; het ene werkstuk beoordeelde ik an ders dan het volgende van de zelfde maker. Op grond van ge middeld twee of drie werken is het moeilijk om een redelijk beeld te vormen van de moge lijkheden van deze jonge kunste naars, maar gelukkig compen seert de (misschien door de tijds druk niet geheel foutloze) docu mentatie met ideeën en achter gronden in het werk het ontbre ken van een uitgebreide presen tatie als eerste kennismaking. Minder deelnemers en meer ruimte zou niet alleen het werk meer recht doen, maar ook voor de kunstenaars interessanter ziin. Als je de opeenvolging van werken even loslaat en de ver schillende categorieën bekijkt, bestaan er grote verschillen. Bin nen de schilderkunst heeft ieder zijn eigen inbreng. De kleur en monumentale vorm van Peter Zuur neemt de bezoeker direct in beslag, terwijl Daniël Tavenier een heel verstilde sfeer in zijn schilderijen weet te bereiken. Sfeertekening speelt ook een rol in de landschappen van Anne Bakker. Zij deed inspiratie op in de Pyreneeën en Maijolijn Groustra vond haar onderwer pen, Batakhuizen, tijdens haar reis naar Indonesië. Erik Jan Kuiper houdt zich binnen de abstractie in zyn gra fiek bezig met de wisselwerking tussen vrijheid en begrenzing, waarbij spanning ontstaat door het spel tussen de expressiviteit van vlakjes en golflijnen die zich niet aan vaste grenzen houden. De etsen van Astrid Beumer ver tegenwoordigen het figuratieve in het grafische werk op deze START 89. Het accent van de expositie ligt vooral op de variatie van het gebodene, maar door duidelijke maatstaven te hanteren bij de keuze zou het geheel evenwichti ger zijn en meer reliëf krijgen. NANCY STOOP Amsterdam String Trio en 2 Be Two. Ge hoord op 11 februari bij Hot House in het Waaggebouw. LEIDEN - Het was een wat overmoedig plan van de Hot House-organisatie om op één avond twee volledige concerten van zo verschillend karakter te programmeren. Het gevolg was enige tijdoverschrijding en een afnemende belangstelling naar mate de avond vorderde. Het 'Amsterdam String Trio' dat, zoals de naam zegt uit drie strij kers bestaat, en '2 Be Two' zijn weliswaar beide trio's, maar daarmee houden de overeen komsten vrijwel op. De zaterdag avond werd in elk geval begon nen met het optreden van het strijktrio, dat bestaat uit Ernst Reijseger op cello, Ernst Glerum op bas en Maurice Horsthuis op altviool. Meteen viel op dat de voor blazers en slagwerkers wat weerbarstige Waag, buitenge woon geschikt is voor een akoes tisch spelende kleine formatie strijkers. De passages die door de musici werden gespeeld, klonken prachtig uitgebalan ceerd en waren in de hele zaal goed te horen. 2 Be Two zou er la ter wat meer moeite mee hebben. Klankkleur en nuance zijn enke le van de belangrijkste ingredi ënten in de optredens van het Amsterdam String Trio, dat van begin tot eind wist te boeien. Het bestaat dan ook uit drie van de belangrijkste improviserende ta lenten die Nederland rijk is. Ze weten goed naar anderen te luis teren en bezitten een uitgebreid muzikaal vocabulaire. Dit werd weerspiegeld in de stukken van Amsterdam String Trio en 2 Be Two het concert, die merendeels door Horsthuis zijn geschreven. Nu eens werd de aandacht getrok- ken door de minder orthodoxe strijk- tokkel- en kraseffecten, dan weer door een romantisch, boterzacht samenspel. Het pleit voor het Amsterdam String Trio dat geen van de in een andere context gewild klinkende, gelui den onlogisch geplaatst leek. Het spannende parcours voor de avond werd uitgezet door de in zet yan het eerste stuk, 'Voorna melijk uit muziek en kartonnen dozen', dat bestaat uit abstract klinkende ritmische uitwisselin gen, waarna de intensiteit lang zaam wordt opgebouwd en het begin steeds meer perspectief krijgt. Dat het een Nederlandse groep was die optrad, was duidelijk te merken aan de milde en relative rende humor van enkele stuk ken, zoals in 'Trench Muzak'of aan de vrolijk buitelende lijnen van 'Arrivo' en de toegift, 'Een schuiftrompet voor Julius', waarin de melodieuze passages sterk aan de volksmuziek deden denken. Ook waren er de meer serieus en 'klassiek' klinkende composities en improvisaties van 'La tour qui chante' en 'Pon tius'. Ter afwisseling onthaalde het drietal het publiek op muzi kale grappen en podiumgrollen, die onmisbaar lijken te zijn in de Nederlandse geïmproviseerde muziek na Bennink en Breuker. Wat de recensent echter het meeste bijbleef, was de compac te eenheid en de uitgekiende dy namiek waarmee het Amster dam String Trio opereerde. Met enige spanning wacht ik daarom de cd van deze formatie af, die dit jaar nog moet verschijnen. Het was voor de fijnproevers een bui tengewoon genoeglijk concert met muziek, die zich niet zomaar laat categoriseren. Het leek bij de eerste tonen van het volgende trio, 2 Be Two, wel of de groep een beetje geïntimi deerd was door het succes van het strijktrio, maar later zou blij ken dat er problemen waren met de communicatie tussen de le den van de groep. Door het gebrek aan tijd tussen de beide concerten kregen Al- bert Veenendaal, Corrie van Binsbergen en Arend Niks niet de gelegenheid om een goede ge luidstest te doen, zodat er tijdens de eerste set enige moeite verlo ren ging aan aanpassingsproble men. Daardoor was het groeps geluid wat rommelig, terwijl in de soort muziek die 2 Be Two speelt, juist strak ensemblewerk en snel reageren van meer dan gemiddeld belang zijn. Veenen daal, de pianist en keyboardspe ler, die het grootste deel van de composities voor zijn rekening neemt, is een zeer goede techni cus, die meestal creatief met zijn DX-7 weet om te gaan. Het meest indrukwekkend was echter zijn spel op de ouderwetse piano, waarbij hij vooral ritmisch pot ten weet te breken. In de moderne elektrische mu ziek tussen de progressieve rock en de jazz, die 2 Be Two speelt, vormen de ritmische elementen de voornaamste basis van de im provisaties, waarbij diezelfde ba sis zelden verlaten wordt. In dat concept speelt drummer Arend Niks een net zo belangrijke rol als gitariste en basgitariste Van Binsbergen, niet alleen door de vele unisono uitgevoerde passa ges, maar ook door de strakke percussieve contrasten die Niks moet aanleveren om de spanning erin te houden. De communicatie tussen de mu sici verbeterde gaandeweg, maar we moesten tot in de tweede set wachten tot een evenwicht in het geluid gevonden was. Toen pas kon het nu inmiddels wat uitge dunde publiek het precieze spel van Niks en het sterk op de rock muziek geënte gitaarwerk van Van Binsbergen op zijn juiste merites beoordelen. Vergeleken met de muziek van het strijktrio deed die van 2 Be Two op het eer ste gehoor wat kil aan, maar dat hoort nu eenmaal bij de meer elektrische en grote stad-achtige geluid van deze oorspronkelijke groep. Een dergelijke opvatting van muziekmaken worden in de wereld van de jazz en geïmprovi seerde muziek van Nederland helaas wat ondergewaardeerd. Des te spijtiger was het daarom dat alleen de laatste drie stukken van de avond een goed gaven van dat waartoe 2 Be Two in staat is. KEN VOS 'Madame De Sade' van Yukio Mishimé door toneelgroep De Appel. Regie: Erik Vos. Vormgeving: Jos Groenier. Met: Carli- ne Brouwer, Christine Ewert, Aafke Brui ning, Elja Pelgrom, Trins Snijders en Judith Brokking. Gezien op 10 februari in De Ap- pelloods, Laan van Poot 97. tegenover de Nachtegaallaan (nabij de Houtrusthallen). DEN HAAG - Oppervlakkig be zien gaat 'Madame De Sade' op grond van de titel over de echtge note van de beruchtste 'porno graaf aller tijden: de Markies De Sade. Eigenlijk is hij de centrale figuur, om wie vijf vrouwen zijn gegroepeerd. De Sade verschijnt echter niét lijfelijk ten tonele; hij is het exclusieve gespreksthema tijdens de achtereenvolgende confrontaties tussen deze vijf vrouwen. Welgeteld spelen er overigens zes vrouwen mee, maar de rol van kamenier Char lotte binnen de constructie van het stuk (en tevens binnen de uit voering door De Appel) is niet echt helder te noemen. In het programmaboek schetst regisseur Erik Vos de verschil lende posities, waar de vijf vrou wen van dit stuk voor staan. De echtgenote van De Sade beli chaamt 'vrouwelijke toewijding', haar moeder een leven van 'orde, wet en moraal', haar zuster Anne 'jeugdige ongebondenheid en principeloosheid', barones De Simiane 'religieuze bezetenheid' en gravin De Saint-Fond het 'vle selijke verlangen'. Vanuit deze uiteenlopende standpunten gaan zij een onderlinge verbale strijd aan over het fenomeen De Sade de man die vanwege zijn te verwachten, hevig verguisd of onvoorwaardelijk aanbeden wordt. Direct al aan het begin van het stuk geeft de gravin Saint-Fond verlekkerd een paar staaltjes van de levenswijze van De Sade ten beste. Zij doet dat ten overstaan van de barones De Simiane die haar fascinatie door dit verhaal vol vurige duivelse verleidings kunst maar nauwelijks de baas blijft. Trins Snijders laat heel duidelijk zien, met wat vóór wel lust deze Saint-Fond haar tegen standster tart. Elja Pelgrom geeft haar fraai ingehouden weerwerk. Trins Snijders (rechts) en Elja Pelgrom in Mishima's 'Madame De Sade'. Wie kan nog zien dat hier een ex- Haagse Comedie-actrice en een ex-Baal-actrice tegenover elkaar staan?! Deze indringend gespeelde woordenstrijd vormt de opmaat naar de ware confrontatie tussen moeder en dochter. Hun stand punten zijn niet statisch, maar veranderen in de loop van het stuk. De moeder is er aanvanke lijk alles aan gelegen om haar schoonzoon in de gevangenis te laten zitten en haar dochter van hem te laten scheiden. In het der de bedrijf, dat achttien jaar later speelt, is de Franse Revolutie in middels uitgebroken. Haar ver zet heeft dan geen zin meer: "Maar in deze chaotische tijd is de goede naam van een familie niets meer waard". Madame De Sade is daarente gen jarenlang tegen de wil van haar moeder ondanks alles de toegewijde echtgenote van De Sade gebleven. Als De Sade in het derde bedrijf elk moment naar huis kan komen, wijst ze hem echter resoluut af. Het is met name zijn werk, dat haar tot dit inzicht heeft gebracht. Ze voelt zich verraden door De Sa- de's verhaal over de zusters Jus tine en Juliette, waarin zij zich zelf en haar zuster Anne weer spiegeld ziet. Christine Ewert speelt de moeder als een even wichtige vrouw die haar stand punt om pragmatische redenen opgeeft. Carline Brouwer in de titelrol is broos en kwetsbaar: het slachtoffer van haar eigen fa natieke toewijding. De Sade bezien vanuit het perspectief van vijf vrouwen, en dat alles beschreven door de Ja panse schrijver Yukio Mishima die op zijn beurt (getuige zijn le ven en zijn werk) gefascineerd was door geweld, wreedheid, erotiek en dood. In het eerste en tweede bedrijf legt regisseur Erik Vos vooral de nadruk op de verbale spanning. Er wordt voor het eerst gespeeld in De Appelloods, dat tot dusver alleen als repetitielokaal in ge bruik was. Op het vrijwel lege speelvlak staan verscheidene spiegels opgesteld. Een passend beeld, want reflectie en zelfre flectie staan hier centraal. Het idee is trouwens ontleend aan Mishima's werkkamer, waarin zich naar men zegt eveneens een levensgrote spiegel bevond. In het laatste bedrijf staat er plotse ling zonder aanwijsbare reden een keurig gedekte, immense tafel op het speelvlak. Er wordt in dit bedry f rykely k met de wijn omgesprongen (symbool voor het bloedvergie ten tijdens en na de Franse Revo lutie?) en later sneuvelt er het een en ander. Het slotbeeld toont een grote chaos. Zo wordt ook het manuscript van De Sade's 'Histoire de Juliette' door Mada me De Sade ostentatief ver brand. Opeens gaat de regisseur dus zwaar aangezette beelden ge bruiken om de tekst te onder strepen. Die keuze overtuigt niet hij overspeelt daarmee de aan vankelijk door verbaal vuurwerk zorgvuldig opgebouwde span ningsboog. WIJNAND ZEILSTRA William Byrd Vocaal Ensemble Concert door het William Byrd Vocaal En semble onder leiding van Nico van der Meel met werken van Mendelssohn, Brahms, Hindemith en Hans Cox. Inter mezzi op harp: Saskia Kwast. Gehoord op 12 februari in de Lokhorstkerk. LEIDEN - We kennen het alle maal wel: de bladeren vallen van de bomen, je ziet de natuur om je heen afsterven en je denkt aan de vergankelijkheid van het leven. Van de andere kant laten we ons inspireren tot nieuwe levenslust als in de lente de dagen lengen en het groen weer uitbot. Wat niet iedereen kent, is de inspiratie om deze stemmingen te verdichten tot poëzie. "Vale nevels versluie ren de zon, en als de zon het hart", (Groth). Deze en dergelijke woorden (oorspronkelijke gedichten én vertaling) waren zondagmiddag te lezen in het programmaboekje van het William Byrd Ensemble. "Poëzie op muziek gezet" was het thema van het concert. Ge dichten van Goethe, Rilke, Rüc- kert en Slauerhoff in klank uitge drukt door komponisten. Het koor zong als altijd - en misschien nog wel meer dan an ders - vol aandacht en met uiter ste zorg voor de presentatie. Bij William Byrd is het publiek niet alleen tijdens het zingen doodstil, ook op het moment dat Nico van der Meel met een bijna teder gebaar de stemming van het beginakkoord oproept, hou den de toehoorders al hun adem in. En dat was wel nodig. De lie deren van Mendelssohn, Brahms en Diepenbrock vergden van het koor het uiterste van hun zang- technische en muzikale verwor venheden. Geleid door iemand die, hoofdzakelijk als zanger werkzaam is, zal het koor zeker het nodige aan tekstbehandeling hebben gedaan. De koorleden moeten immers gezamenlijk een stemming, een suggestie kunnen oproepen bij de toehoorder en dat kan slechts als je de tekst be grijpt. Her en der waren enkele schoonheidsfoutjes te horen: in zetten die wat ongelijk waren, het net niet treffen van de juiste hoogte en soms een overheersen de sopraanklank. De liederen waren er niet minder mooi om. Jammer vond ik wel, dat de Franstalige liederen na de pauze zoveel serener en eenvoudiger waren van zetting en harmonie, dat ze soms een beetje in het niet zonken bij de heftige-bewogen heid en de diepe 'Leidenschaft' van de Duitstalige muziek. Harpiste Saskia Kwast speelde ter afwisseling enkele welluiden de en ook spectaculaire stukken op haar Art Deco-harp. Met haar fraaie, heldere klanken en haar kloeke spel oogstte zij veel ap plaus. Tot slot mochten wij getuige zijn van de première (en de her haling daarvan bij wijze van toe gift) van 'De Schalmei'. Een lied van Hans Cox op een gedicht van Slauerhoff, speciaal geschreven voor het ensemble, waarin de muziekminnende Iwan alle mu zikale aandacht krijgt in tegen stelling tot zijn ritmisch werken de broers die allen Peter heetten. MONICA SCHIKS 'Immortal' strak en dansbaar Leidse formatie 'Immortal'. Gehoord in het LVC, zaterdag. LEIDEN - Vraag: Hoe houdt een over-enthousiaste band met een so lerende bassist, een friemelige gita rist, en een percussionist/zanger die soms geheel uit bol z'n dreigt te gaan, haar muziek toch nog strak en dansbaar? Antwoord: zorg voor een goede drumcomputer en zet deze tijdens een optreden goed hard. De Leidse wave-formatie 'Im mortal' heeft veel te danken aan de techniek. Tijdens haar LP-presen- tatie ('Blind Birds') zaterdag in een goedgevuld LVC dreigde haar psy chedelische tempo-muziek af en toe te ontaarden in een complete chaos. Keyboardspeler Ruud Brus- see leek met z'n gitaarspelende broertje Hans te wedijveren wie de hoogste tonen uit z'n instrument kon toveren. Bert van der Mark zocht, en vond snelheidsrecords op z'n basgitaar. Maar Mike de Leeuw liet zich niet verstoren. Steeds weer vond zijn zwevende donkere stem steun bij de geprogrammeer de zweepslagen uit het doosje. 'Immortal' kon daardoor bieden wat het zo graag wil: dansbare mu ziek. Op de plaat komt de muziek wat dat betreft niet helemaal uit de verf, maar in een rokerig jongeren centrum groeit de band naar onge kende hoogten. Daar krijgen lek ker klinkende 'Scouts' en 'Leaders', mede door de ondersteunende video-presentatie, de broodnodige sfeer. In de thuishaven van 'Immortal', het LVC, werd die soms mechani sche sfeer op de positieve wyze be oordeeld. "Wij zijn geen doemden kers", zo liet Mike nog weten. Zijn toehoorders wisten dat al lang. Sa mengepakt voor het podium voch ten ze swingend voor elke vierkan te meter. Pas nadat de drumcom puter na twee toegiften het zwijgen was opgelegd, keerde de rust weer. Toen was het publiek zo vermoeid en bezweet dat zelfs de disco met 'Killing Joke' hen niet meer op de been kon brengen. ERIC HOENSON

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23