Het glas in lood is niet dood Ongelukkige programmering Matthaus Passion Rotterdampas geeft fikse kortingen Cellorecital met plussen en minnen Hetty Blok eert Annie M.G. Schmidt Glazenier Jilleba handhaaft traditie 9 FEBRUARI 1989 ROTTERDAM (ANP) - Nog voor de zomervakentie komt de ge meente Rotterdam met de zoge noemde .Rotterdampas'. Deze per soonlijke pas geeft korting op de prijzen van een groot aantal activi teiten in de Maasstad. De korting loopt soms op tot vijftig procent. De pas. die voor het eerst wordt uitgegeven, geeft bijvoorbeeld kor ting op bioscopen, zwembaden, musea, theaters en de diergaarde Blijdorp. Ook zijn cursussen op creatief en educatief gebied met gereduceerde prijzen te volgen. LEIDEN Het glazeniersambacht in Nederland is een uit stervende traditie. Drs. Carine Hoogveld deed met studen ten uit Leiden en Amsterdam een onderzoek naar deze ou de kunst die al sinds 1200 in ons land bestaat. Zij schreef een boek getiteld 'Glas in lood in Nederland', met een in ventarisatie van alle glazeniers in ons land. Daarin signa leert zij dat glas in lood nauwelijks meer wordt gemaakt en wat we hebben wordt bedreigd door zure regen, vandalis me, sloop en verval. In Leiden zijn nog twee traditionele glazeniers. Zij beschilderen en bewerken het glas en zetten het in het lood. Alle procédés voeren ze zelf uit. Jilleba en zonen aan de Oude Rijn is één van de twee glazeniersbe- drijven in deze stad. Ran Varon (cello) en Reinild Mees (piano) met sonates van Frank Bridge, Franz Schubert en Johannes Brahms. Gehoord op 8 febuari in de Kapelzaal. LEIDEN - Twee hoogtepunten uit de celloliteratuur stonden op het programma van dit zesde concert uit de Strijkersserie: de 'Arpeggione'-sonate van Schu bert en de Sonate no. 2 in F op. 99 van Bahms. Onbekend was het openingsstuk, een sonate van de Engelse componist Frank Brid ge, die zich vooral op het gebied van de kamermuziek heeft bewo gen. Kenmerkend in zijn sonate zijn de lang uitgesponnen melo dische lijnen waarin de bewo genheid als in een golfbeweging aanzwelt en weer wegebt, in een dialoog met een zeer vloeiende pianopartij. Het was een plezieri ge kennismaking met een werk dat in de verte aan de kamermu ziek van Fauré doet denken. Een romantisch getint programma derhalve, gekozen vanuit een duidelijke affiniteit met het ge voelsmatige in muziek. Temperament en expressivi teit kunnen Ran Varon niet ont zegd worden, al is het scala aan klankkleuren die hij uit zijn cello weet te halen te beperkt om adembenemende vergezichten mee te schilderen. Het blijft bij een soort gemiddelde, waarbij de bedoeling meer zichtbaar dan hoorbaar is. Daarbij komt dat zijn techniek vooral wat betreft intonatie niet altijd trefzeker is en hem gisteren in dat opzicht nogal eens in de steek liet. Het leek er op of aan de aandacht voor de melodische lijnen de zorg voor een zuivere intonatie opgeofferd werd, waardoor hel simple frases opeens letterlijk uit de toon vielen. Het begin van het middendeel van Schubert werd bijzonder mooi opgebouwd door cellist en zijn voortreffelijke be geleidster, maar dan opeens weer ontsierd door slordigheden waardoor de luisteraar niet wer kelijk meegevoerd werd. Reinild Mees profileerde zich duidelijker dan naar partner, zo dat de aandacht onwillekeurig naar haar trefzekere en rijk-ge nuanceerde spel verlegd werd. Begeleiden is een kunst van ge ven en nemen, en zij toonde deze kunst uitstekend machtig te zijn. Dat Ran Varon ook nog een grote dosis virtuositeit in huis heeft, maakte de toegift duidelijk, die als in een uitvergroting de plus- en minpunten van zijn spel nog maals onderstreepte. MIES ALBARDA Vijftig jaar geleden begon Gerard Jilleba senior een werkplaats in Leiden waar het glas volgens eeu wenoude traditie werd bewerkt. In 1956 werkte Gerard junior als klei ne jongen mee in vaders zaak. Rond 1963 (helemaal precies weet hij het ook niet meerbegon hij of ficieel als leerling bij zijn vader. door Wytzia Soetenhorst "Dit vak leer je hier niet op school, maar echt van vader op zoon. In Duitsland, waar ze een grotere 'glastraditie' hebben dan wij, zijn twee echte vakscholen op het glasgebied. Zo'n opleiding duurt drie jaar en dan ben je vol leerd glazenier. Als hier iemand komt om te werken leert hy alles in het atelier. Voorkennis hebben ze niet, alleen interesse. Ik ben wel voorstander van zo'n school. Het is voor ons moeilijk om nieuwe men sen te krijgen, het vak is onbekend. Een school zou meer bekendheid geven, ervoor zorgen datje makke lijker aan nieuwe mensen komt", vertelt Jilleba junior. Glas in lood wordt nog steeds op de oude manier gemaakt. Natuur lijk gaat het sneller met de moder ne ovens en de gasbranders zorgen ervoor dat het lood makkelijker kan worden gesmolten, maar van nieuwe technieken is volgens Jille ba geen sprake. Brandschilderin gen zijn vooral in kerken te vinden. Op de vaak al gekleurde glasplaten wordt de poeder-verf in een be paald patroon gelegd. Die glaspla ten gaan daarna in een oven, door de hitte treedt verbranding op en zakt de verf in het glas. Zo krijg je een gebrandschilderd raam. Voor het glas in lood dat vaak ter decora tie in huizen te zien is, wordt meestal gekleurd glas gebruikt, met bijvoorbeeld in het midden een brandschildering. Vrolijk Vooral in de jaren dertig zag je veel huizen in Nederland waar het glas in lood werd toegepast om de saaie woningen wat op te vrolijken. Bij na alle huizen uit die vooroorlogse periode hebben wel w.c.'s met raampjes in glas in lood, schuifdeu ren die met het glas zijn opgesierd en bovenhoeken van ramen wer den er vaak mee verlevendigd. Na die tijd verdween het glas in lood bijna helemaal maar tegenwoordig gaat het weer beter. Jilleba: "Bij die nieuwbouwhuizen merkje toch dat mensen zelf wat meer sfeer wil len aanbrengen. In die huizen zie je alleen maar blank glas en kennelijk ontbreekt het aan warmte. We krij- 'Fietsende otters en vissenorkest', Annie M.G. Schmidt-programma door Hetty Blok. Muzzikale begeleiding: Bas Odijk. Gezien op 8 februari in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Zeg of zing 'Niet met de deuren slaan' en iedereen roept bij wijze van Pawlow-reac- tie: 'Ja zuster, nee zuster!' We kennen immers allemaal deze herkenningsmelodie van die veelgeprezen televisieserie uit langvervlogen dagen. Hoezeer de liedteksten van Annie M.G. Schmidt op muziek van Cor Le- maire, Ruud Bos en Harry Ban- nink inmiddels nationaal bezit zijn geworden, bleek gister avond maar weer eens. Hetty Blok bracht in de schouwburg een programma met liedjes en kindergedichten van Annie M.G. Schmidt. Zè is weer even 'Sjaan' als ze 'Will you have a cup of tea' in her innering roept. Het lijkt, alsof het publiek popelt om te kunnen meezingen. Dat mag, en gebeurt dan ook enthousiast, als Hetty blok stencils gaat uitdelen met vier beroemde liedjes uit 'Ja Zus ter, Nee Zuster': 'Mijn Opa', 'De kat van Ome Willem'. 'In een rij- tuigie' en 'Fuchsia'. Vooral dat laatste met die fraaie slotregels van het refrein: 'Ik geef een stek kie van de fuchsia,/ van de fuch- fuch-fuchsiua". Jaren geleden hadden we geen flauw benul van de dubbele bodem die we zon gen. Het is een poets die je pas achteraf begrijpt, want zo kan Annie Schmidt ook zijn. Hetty Blok grijpt echter niet alleen terug naar haar Sjaan- en Zuster Clivia-creatie. Voor het grootste deel bestaat haar pro gramma uit al dan niet gezongen kindergedichten Vandaar ook de titel van haar programma: fietsende otters en vissenorkest, want dat zijn hoofdfiguren uit de rijke verbeeldingswereld van Aiinie M.G. Schmidt. Vissen vor men een orkest, otters mogen niet met de trein mee maar wel op de fiets, een zielige fee met sproeten die succes heeft als spree met voeten, ene Jeroen mag op bevel van de koning snoep in plaats van soep eten en een dappere ridder van Vogelen zang (vijf draken verslagen, één jonkvrouw gered) is desondanks bangin het donker. Een programma zonder enige opsmuk, alle (vakkundige) aan dacht gaat uit naar het werk van Annie M.G. Schmidt, oud en jong (ja zelfs heel jong) luisteren aandachtig. De voorstelling (die om zeven uur begon) duurde al leen wat te kort: om half negen stond men weer buiten. WIJNAND ZEILSTRA Glazenier Jilleba junior aan het werk. Monter. Het lood zakt hem nog steeds niet in de schoenen. (foto Holvast) gen vrij veel aanvragen van parti culieren om iets van glas in lood in hun huis aan te brengen". Zo pessimistisch als de samen stellers van het boek over de uit stervende glas in lood-traditie is Jilleba junior niet. "Voor de oorlog ging het natuurlijk prima. Maar door de massaproduktie moest het allemaal snel en werden er goedko pe materialen gebruikt. Na onge veer dertig jaar moet het glas op nieuw in het lood gezet worden omdat het gaat tochten. Dus in de jaren zestig werd het weer flink druk. Ook nu restaureren we nog steeds -via schildersbedrijven- veel bij particulieren. Verder heb je na tuurlijk nieuwe ramen voor kerken en de restauratie van kerkramen. Wij hebben hier de restauratie van de Hooglandsekerk gedaan en doen verder alle Leidse kerken. De ramen worden door de milieuver vuiling behoorlijk aangetast. Het glas wordt nu al zoveel mogelijk beschermd tegen weersinvloeden. De zure regen bijt de verf van de ra men. In de Sint Janskerk in Gouda al het glas in lood in nieuwe frames gezet en in de oude sponning is een harde ruit geplaatst. Die beschermt het glas aan de buitenkant". Duurder Wat betreft het milieu geeft Jilleba junior Drs. Hoogveld gelijk, de milieuvervuiling tast vaak waarde volle produkten aan. Maar ook op een ander punt signaleert hij dat Hoogveld het bij het rechte eind heeft. "Het is natuurlijk wel zo dat het maken van gebrandschilderde ramen voor kerken steeds minder wordt. Dat komt vooral door de prijzen. Door de arbeidskosten is zo'n raam gewoon erg duur, het is allemaal handwerk, je kan niets even met een machine doen. Als je een gewoon gekleurd glas in lood raam wil kost dat zo'n 600 gulden per vierkante meter. Maar wil je een gebrandschilderd raam dan kom je al snel op 2000 tot 2500 gul den voor dezelfde afmetingen. Vroeger schonken mensen wel eens geld voor zo'n raam aan hun kerk. Tegenwoordig is dat gewoon te duur. Maar daarentegen is er dus wel een toenemende vraag van par ticulieren waardoor wij niet min der werk hebben dan een aantal ja ren geleden. Weet je wat het is, je moet proberen je produkt goed te promoten. Kijken wat de nieuwe mogelijkheden zijn, aan de weg blijven timmeren. Wjj hebben nu glas in lood dat tussen dubbele ra men kan worden gezet. Dat ge beurt op een fabriek voor isola- tieramen en is helemaal nieuw in ons land. Daarom denk ik ook wel eens dat het minder goed gaat met het vak. De glazeniers - zeg dat we twintig traditionele glazeniers in Nederland hebben - zijn over het algemeen wat ouder. Misschien hoeft het voor hen allemaal niet meer zo. Ik heb het voordeel vrij jong te zijn, je moet actief blijven. Er is genoeg te doen". Onderzoek Jilleba is blij met het onderzoek van Hoogveld. Eindelijk is er een inventarisatie van schilderingen en glazeniers in ons land. Hij noemt het glazeniers wereldje vrij be krompen, volgens hem bestaat er geen contact tussen de verschillen de ambachtslieden. Dat contact kan nu door het boek tot stand ko men, maar ook door de vijf exposi ties die over de glazenierskunst worden georganiseerd. Door het hele land zal glaskunst uit verschil lende tijden en streken te zien zijn. "Of wij daar met Jilleba aan mee doen is nog niet zeker. Morgen be ginnen de besprekingen met men sen van het Haags Gemeentemuse um, maar zo'n expositie kost ont zettend veel tijd. We hebben wel te keningen van bekende schilders uit ons archief aan de organisatie gegeven, ik moet het allemaal nog afwachten. Heel misschien organi seren we deze zomer wel een expo sitie in Leiden, in het kader van ons 50-jarig jubileum". Een bedrijf is overgegaan van va der op zoon, waarbij de vrouw van junior de administratie doet en zes man in het atelier staan. Jilleba se nior is inmiddels 74 en nog elke dag in de werkplaats te vinden. Jilleba junior tekent en beschildert het glas wel, maar regelt ook de import ervan. "Zelf wil ik niet zoals mijn vader tot mijn 74-ste doorgaan. In ieder geval niet tot ik erbij neerval. Over de eventuele opvolging kan ik niet veel zeggen. Ik zal mijn ei gen kinderen niet dwingen om ook in de zaak te gaan maar het zou me toch wel erg aan het hart gaan als we het bedrijf van de hand moeten doen. Niet alleen fbij ons gaat het van generatie op generatie, ook van de ldanten hoor je wel eens: 'Dit heeft u nog bij mijn moeder ge maakt'. Dat is toch prachtig". Bovendien kunnen de bezitters van de Rotterdampas gebruik ma ken van het pakket van de UIT-pas van de Avondbladen Combinatie Rotterdam en daardoor voor min der geld naar beurzen in Ahoy', en meedoen aan sporten als tennis, ae robic en fitness. Iedereen kan de Rotte+dampas kopen. De pas kost 75 gulden en is geldig tot 31 december 1989. Om ie dereen de kans te geven de pas te kopen is deze voor mensen met een uitkering (of AOW) verkrijgbaar voor 35 gulden. Degenen die al lang een minimuminkomen hebben hoeven alleen de administratiekos ten te betalen (10 gulden). De Rotterdampas is een initiatief van de gemeente Rotterdam. In to taal heeft de gemeente er 1,5 mil joen gulden voor vrijgemaakt. Unieke boeken DEN HAAG/DELFT (ANP) - De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag heeft vijf zeer bijzondere 16de eeuwse boeken gekocht. De boeken werden onlangs gevonden door een Delftenaar, P. Arkens- teijn. Hij trof ze tussen de zoge noemde balklaag op de begane grond van zijn 16de eeuwse grach tenhuis aan. De boeken zijn zeer zeldzaam. Vier zijn er zelfs uniek. Er is geen enkel ander exemplaar van be kend. De reformatorische werkjes zijn gedrukt in het midden van de 16de eeuw en behoren alle tot de in die tijd verboden boeken. Arkes- teijn denkt dat de oorspronkelijke eigenaar van het pand een bier brouwer was. „In de tijd waaruit de boeken stammen was dit pand een bierbrouwerij. VLAGGENPROJECT - Het inter nationale vlaggenproject Gran Pa- vese dat in augustus 1988 het werk en verpooseiland Neeltje Jans in de Oosterscheldemonding sierde, is binnenkort in China te zien. Van 2 tot 9 mei wapperen de vijftig vlag gen op het Tiennanmenplein in het centrum van de hoofdstad Beijing. De vlaggenparade is voor China een van de eerste grootschalige kennismakingen met de eigentijd se Westerse kunst. Irritatie tussen Bachkoor Holland en Ex Animo? menoorlog in de Leidse koorwe reld? De woordvoerder van het Bachkoor Holland, Nico de Raad, ziet het niet zo somber in: "Dit is gewoon toeval geweest. Dat er met ons niet te onderhandelen is, is niet waar. Laat ik het sterker uitdruk ken: er is tussen ons en 'Ex Animo' hierover totaal geen contact ge weest. Ik heb tenminste niets in mijn brievenbus gekregen. Het eni ge wat wij willen is in goede vriend schap met 'Ex Animo' ons concert geven. Bovendien was dit concert al zo'n twee jaar geleden gepland. Maar ik heb-indertijd eens een brief ontvangen van iemand die dacht dat wij gemeentelijke subsidie wil den aanvragen en die vond dat niet terecht. Omdat ik helemaal geen subsidie wilde aanvragen, heb ik toen misschien een beetje bot gere ageerd. Misschien dat daar de irri tatie vandaan komt. Maar nog maals: wij dragen 'Ex Animo' een goed hart toe. Wij hebben boven dien een heel ander publiek, veel mensen ook van buiten de stad. Ze komen voor ons zelfs uit het bui tenland. Ik denk dan ook dat deze twee concerten elkaar niet zullen bijten". Eerherstel voor Rostropovitsj MOSKOU (Rtr/ANP) - De Russi sche violoncellist, componist en di rigent Mstislav Rostropovitsj (61), sinds 1978 Sovjetburger af, is weer toegelaten tot de Sovjetbond van componisten. Wegens zijn openlijke stelljngna- me tegen de repressie van de de mocratische oppositie kwam Ro stropovitsj in 1970 in conflict met Moskou en mocht hij niet meer in het buitenland optreden. In 1974 willigde Moskou een verzoek om een uitreisvisum in: de muzikant wilde weg omdat hij zich in zijn werk gehinderd voelde. Drie jaar later trad Rostropovitsj als vast dirigent in dienst van het National Symphony Orchestra van Washington. In 1978 werd hem het Sovjetstaatsburgerschap ontno men. Vorig jaar kreeg Rostropo vitsj samen met collega-dirigent, wijlen Dmitri Sjostakovitsj, de Me dal of Freedom, de hoogste Ameri kaanse onderscheiding voor bur gers, uit erkenning voor zijn bijdra ge aan de internationale kunst. gauw uitgepraat. En wij, die toch een beetje de oudste rechten heb ben hier, kunnen ook alleen maar op die donderdag. Alleen op die dag was het begeleidingsorkest nog beschikbaar. Ik vind het wel heel vervelend allemaal, maar ach, we hebben toch ons eigen publiek, net zoals het Bachkoor dat heeft. Ik denk gewoon dat beide zalen vol zullen zitten. We denken er dan ook niet aan ons concert naar een ander tijdstip op te schuiven, we zitten nota bene in ons jubileumjaar. We kunnen de Matthaus Passion kwa lijk met Pinksteren uitvoeren. Ze bekijken het maar. Ik begrijp ook de burgemeester in deze zaak niet helemaal. Hij is onze bescherm heer, maar hij zit ook in de Stich ting Pieterskerk die de Pieterskerk op die avond aan het Bachkoor ver huurt. Die man wil gewoon met ie dereen goeie vriendjes blijven". Gespierde taal. Is er dan toch weer sprake van een soort stam- Wethouder Kuijers heeft gisteravond in de Waag de tentoonstelling START '89 geopend. Jonge, talentvolle kun stenaars uit de regio Leiden krijgen met deze expositie de kans om met hun werk naar buiten te treden. (foto j»n LEIDEN - Leiden beleeft binnen kort de première van een merk waardige gebeurtenis. Op 23 maart zal zowel het Bachkoor Holland als de christelijke oratoriumvereni ging 'Ex Animo' een uitvoering ge ven van de Matthaus Passion. Het Bachkoor in de Pieterskerk, Ex Animo in de Stadsgehoorzaal. Tweemaal de Matthaus Passion op één avond, is dat voor een provin ciestad als Leiden niet teveel van het goede? Is hier geen sprake van een ongelukkige programmering? Mevrouw De Zeeuw, woordvoer ster van Ex Animo is er inderdaad niet erg bly mee. "Ja, ik heb het ge zien. We zijn er niet gelukkig mee dat het Bachkoor Holland ook op Witte Donderdag een uitvoering van de Matthaus Passion geeft. Maar het Bachkoor wil gewoon niet onderhandelen met de andere koren in Leiden. Ze zeggen: wij voeren hem uit op die dag en daar mee basta. Dan ben je natuurlek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23