Uitroeiing dreigt voor indianen in Amazone gebied Trein blijft probleem voor gehandicapte Ontginning regenwouden en jacht op mineralen fataal Remonstranten gaan werken aan eigentijdse belijdenis' Reportage MAANDAG 6 FEBRUARI 1989 veroordeeld tot een boete, waarvan de hoogte pas later zal worden vast gesteld. Beter Juca reageert echter op kritiek op het regeringsbeleid jegens de In dianen met de stelling: "Er is niet een land in Latijnsamerika dat zijn Indianen beter behandelt dan wij". Op vragen naar het onderzoek dat er tegen hem loopt weigert hij te antwoorden, en hij houdt vol dat onder zijn bestuur de FUNAI op het recht pad is gekomen. Over de praktijken uit het verleden merkt hij op dat het bureau geen bewust beleid om te moorden voerde, maar er alleen sprake was van "zor geloosheid en onwetendheid". Juca beweert dat onder zijn be stuur het landoppervlak dat is ge reserveerd is verdubbeld, maar zijn critici beweren dat hij liegt, en dat hij land meerekent dat toch al voor de Indianen was gereserveerd. Os- valdo da Chuna, een arts die tien jaar lang de gezondheidsdienst van de FUNAI runde, meent dat zelfs als Juca de beweerde 30 miljoen hectare voor de Indianen heeft ge reserveerd, de Indianen zelf daar niets van merken. De berichten over gevechten tus sen Indianen en boeren of mijn werkers zijn aan de orde van de dag. Toen vorig jaar bekend werd dat rondtrekkende goudzoekers vijf Yanomami-Indianen hadden doodgeschoten ontketende dit een internationaal protest. De Yano- mami's zijn de grootste overgeble ven stgm; ze tellen ongeveer 10.000 leden, en wonen in de streek Rorai- ma, die grenst aan Venezuela. Goudzoekers Met steun van het leger stuurde de FUNAI helicopters om de goud zoekers weg te halen, maar nam in dezelfde operatie ook een groep artsen, antropologen en missiona rissen mee, die de Indianen bij stonden. Deze groep, de Commis sie ter Instelling van het Yamoma- mi-reservaat, mag niet meer terug keren, maar er bevinden zich nog wel 60.000 goudzoekers, en de rege ring steekt geen vinger uit om hen weg te krijgen. De coördinator van de Commis sie, Carlos Zacquini, is verbijsterd. "Het is ongelooflijk", zegt hij. "De Yanomami's begonnen zich lang zaam bewust te worden van de werkelijkheid om hen heen. Nu wonen de indianen in een concen tratiekamp en sterven ze aan mala ria en tuberculose, maar we kun nen er niets aan doen omdat alleen de FUNAI en het leger erin mo gen". DEN HAAG - Reizen met de trein is voor gehandicapten met een rol stoel nog steeds een traject vol hin dernissen. Van het ene perron naar het andere, trap op trap af, van het perron de trein in. De problemen zijn legio. De Nederlandse Spoor wegen doet veel om de reis voor ge handicapten te veraangenamen. Zo wordt deze week de zogenaam de 'Spoorvlinder' in gebruik geno men: een oprit met hefplateau, die de spleet tussen perron en trein overbrugt. Maar de situatie in en om de stations en in de treinen is nog verre van ideaal, erkent Han Julius, stafmedewerker van de NS. door Erna Cornelissen "Al eind vorige eeuw begonnen de Spoorwegen met begeleid rei zen voor gehandicapten, maar na de Tweede Wereldoorlog hebben wij steeds meer aandacht gekregen voor hun problemen. Toch is het nog steeds moeilijk het hele sys teem toegankelijk te maken voor die groep mensen. We hebben hier nog aardig wat oude stations, er zijn er zelfs bij uit de vorige eeuw. Het is daar moeilijk aanpassingen door te voeren die zo'n complex werkelijk toegankelijk te maken voor bij voorbeeld rolstoelgebrui kers. En dan zijn er natuurlijk de treinen, die ook niet bepaald zijn ingesteld op gehandicapten in een rolstoel". Directeur Deelen van de Alge mene Nederlandse Invaliden Bond (ANIB): "De stations zijn op veel bruikers ook andere gehandicap ten die de nodige problemen bij het vervoer per spoor ondervinden. Deelen: "Wat denk je dat een dove doet als wordt omgeroepen dat zijn trein vanaf een ander perron ver trekt? Die blijft gewoon staan. Een blinde zou graag willen weten wan neer hy uit moet stappen, maar dat wordt een probleem als de conduc teur de halte niet omroept. Dit soort zaken zijn vrij eenvoudig op te lossen. Voor doven bij voorbeeld moet je mededelingen visueel ma ken. Laat dan een rood lampje branden by het mededelingen bord". Geld ANIB-directeur Deelen: "Ik geloof dat ze bij de NS echt hun best doen voor de gehandicapten. Er is regel matig overleg met de Gehandicap tenraad. Toch geloof ik dat er meer gedaan kan worden, maar dat kan de NS niet alleen. Zij zijn ook ge bonden aan hun financiële ruim te". Steun van de overheid zou dan ook welkom zijn, maar dat zit er op het moment niet in. Han Julius: "We zouden meer willen doen, maar daar ontbreekt het geld voor. De overheid springt in ieder geval voorlopig niet by. Onze dienstverlening moet daarom beperkt blijven. Dat vormt een ern stig probleem, want steeds meer gehandicapten willen van diensten van het spoorwegpersoneel ge bruik maken. Het afgelopen jaar steeg dit aantal van 14.500 tot 16.500 en dat zal in de toekomst ze ker niet minder worden". De wil is er wel bij de Spoorwegen, maar de weg wordt maar moeizaam gevon den. plaatsen niet optimaal toeganke lijk. Probeer maar eens in je rol stoel van het ene perron naar het andere te komen. Op het moment dat je op het goede perron staat, is je trein al lang vertrokken. Trap pen zijn dan bijzonder lastige ob stakels. Of je moet een flinke om weg maken om die te vermijden, óf er komt allerlei tilwerk van spoor wegpersoneel aan te pas. Daar valt nog heel wat aan te verbeteren". Hellngbanen Op 280 van de 360 stations zijn hel- lingbanen aangelegd, die een deel van de problemen kunnen oplos sen. Verder zijn er op verschillende plaatsen liften voor rolstoelgebrui kers, maar daar kleven volgens Ju lius toch bezwaren aan. "Die liften kunnen meestal niet op direct be reikbare plaatsen gebouwd wor den, bovendien is er het probleem van de betrouwbaarheid. Een lift kan blijven steken, dus moet er al tijd iemand mee, die dat in de gaten houdt". Ook de treinen en dan vooral de oudere exemplaren, zijn niet echt berekend op de gehandicapte Ne derlander. "In de nieuwe treinen bieden de reizigerscompartimen ten plaats aan rolstoelgebruikers. Door eenvoudig een bank in te klappen creëer je ruimte voor een rolstoel. Dat is een duidelijke voor uitgang, want zo hoeft geen enkele invalide zijn reis op het balkon door te brengen". Trappen in stations: onoverkomelijke obstakels voor gehandicapten. De overgang van perron naar trein is echter bij alle treinen nog steeds een moeilijk te overbruggen kloof. Op een twintigtal stations is er een zogenaamde Datesbrug in gebruik, die nu na twintig jaar aan vervanging toe is. Julius: "De Da tesbrug is te lang voor gebruik op smalle perrons en daarnaast is het draagvermogen soms niet toerei kend. Elektrische rolstoelen we gen tegenwoordig vaak al meer dan 200 kilo, de persoon niet eens meegerekend". De firma Stabag uit Oudenbosch heeft de zogenaamde 'Spoorvlin der' ontworpen en gebouwd, die de Datesbrug kan gaan vervangen. Donderdag, 9 februari, zal het eer ste exemplaar in Utrecht worden geïnstalleerd. Stabag-directeur H.J. Bax: "De brug krijgt op Utrecht Centraal Station een inten sieve testperiode, waarna de NS besluit of de Spoorvlinder een goe de vervanging voor de Datesbrug is". De firma maakt oorspronkelijk veiligheidsroosters voor de indus trie, zo werden de roosters onder andere in de Oosterscheldedam ge bruikt. Het speciale profiel van het materiaal voor de roosters bleek echter ook uitermate geschikt voor rolstoel-opritten. Bax: "We hebben in 1981, het jaar van de gehandicap ten, hellingbaantjes onder andere voor de stations ontworpen. Ook bij nat weer hebben de banden van de stoelen hier nog voldoende grip op. De Spoorvlinder is van hetzelf de materiaal gemaakt". De firma Stabag kwam begin maart vorig jaar met het idee: "We hebben toen het nultype gepresen teerd tijdens een programma van Veronica. Daar kregen we heel po sitieve reacties op; zowel Rijkswa terstaat als de Spoorwegen kwa men met een subsidie voor de ver dere uitwerking van de Spoorvlin der". De Spoorvlinder bestaat uit een oprit met hefplateau, hij is kleiner en kan daarom ook op smalle per rons gebruikt worden. Bovendien heeft de vlinder een groter draag vermogen dan de oude brug. Na tuurlijk zijn er behalve rolstoelge BRASIEA - De in een kos tuum geklede jonge Indiaan liep naar de microfoon van het spreekgestoelte in het Braziliaanse parlementsge bouw, smeerde zwarte verf op zijn gezicht en bleef ver volgens zwijgend staan voor de honderden parle mentsleden. Dit tafereel speelde zich vorig jaar af, toen het parlement debat teerde over de nieuwe grondwet, de achtste in suc cessie. door Susana Hayward/AP De jonge Indiaan was Ailton Kren- ak (33), die zo de aandacht wilde vragen voor het gebrek aan respect voor de rechten van de Amazone- Indianen, en voor de manier waar op "het regeringsbeleid ons heeft vermoord". Krenak is coördinator van Indian Nations of Brazil, een belangenorganisatie van Indianen die 100 stammen vertegenwoor digt. Volgens hem is er sprake van een "race tegen de klok", omdat er spoedig helemaal geen Indianen meer zullen zijn. Volgens antropologen en pleit bezorgers van de rechten van de In dianen maakt de regering zich schuldig aan 'etnocide', omdat door de gewelddadige verovering van het regenwoud van de Amazo ne, de belangen van de winning van mineralen, de ontginning van landbouwgrond en de versprei ding van ziekten de Indianenstam men worden uitgeroeid, en met hen het regenwoud. In de nieuwe grondwet, die in oktober is aangenomen, wordt aan de 250.000 resterende Indianen het "uitsluitend recht" op hun land en de daarin aanwezige hulpbronnen gegeven; voorheen berustte de zeg genschap over deze grond bij de fe derale regering. Het is de parle mentariërs echter een stuk gemak kelijker gemaakt om deze rechten toe te kennen, omdat de Indianen bevolking nog maar 5 procent be draagt van de oorspronkelijke po pulatie van 5 miljoen die er woonde toen de eerste Portugees in Brazilië voet aan wal zette. De Indianen vormen 518 volken en stammen, met 50 verschillende ta len en 170 dialecten. Er wonen in het regenwoud nog 3.000 tot 5.000 Indianen, verdeeld in 40 groepen, die nog nooit met de buitenwereld in aanraking zijn geweest. Deze isolatie is tot nu toe hun redding geweest, want voor veel anderen is contact met de blanken fataal ge weest. Niet alleen door moordpar tijen, maar ook omdat de Indianen overgevoelig zijn voor allerlei ziek ten die de blanken overbrengen, zoals malaria, tuberculose, influen za of zelfs gewone verkoudheid. In de eerste helft van deze eeuw zijn alleen al 87 groepen van India nen verdwenen, grotendeels door vreemde ziekten. Deskundigen gaan er inmiddels vanuit dat twee jaar na het eerste contact met de buitenwereld 45 procent van een gegeven Indianenpopulatie is overleden aan ziekten. Brazilië worstelt nu met zijn 'In- dianenprobleem', 100 jaar nadat men dit in de Verenigde Staten en andere landen heeft 'opgelost' door de Indianen eerst grotendeels uit te moorden en hen daarna in reserva ten te stoppen. In Brazilië bestaat nu concensus dat de Indianen niet in hun geisoleerde positie kunnen blijven. Het grootste probleem is echter om de meest aanvaardbare manier te vinden om hen in de maatschappij te integreren. Julio Gaiger, een advocaat die werkt voor de Inheemse Missie raad, een actiegroep die is gelieerd met de katholieke kerk, meent met de belangengroepen voor Indianen dat zij voldoende moeten worden voorgelicht, waarna ze zelf moeten kunnen beslissen of en in welke mate ze willen gaan meedoen aan het moderne leven. Mijnbouw Het grondgebied dat van oudsher door de Indianenstammen werd bewoond beslaat acht procent van Brazilië, ongeveer twee keer Ne derland, in het regenwoud waar mineralen, waardevolle houtsoor ten en goud in overvloed te vinden zijn. De regering erkent evenwel nog niet de helft van de oorspron kelijke woongebieden van de In dianen als reservaat, en onderzoek door de universiteit van Rio de Ja neiro heeft uitgewezen dat 70 pro cent van het gebied dat oorspron kelijk was erkend als behorend aan de Indianen inmiddels door allerlei mijnbouwbedryven in bezit is ge- De Indianen worden het slacht offer van de grote haast die Brazilië heeft met economische groei waar mee de regering het hoofd wil bie den aan de gigantische economi sche problemen. Brazilië heeft een inflatie van 600 procent, de groot ste buitenlandse schuld van de Derde Wereld, 12 miljoen landloze gezinnen, naar schatting 10 miljoen straatkinderen, en een wijdverbrei de armoede die blijkt uit het feit dat de helft van de bevolking moet rondkomen van 120 gulden per maand. Bij het streven van de regering om het oude ideaal te verwezenlij ken om het Amazone-gebied be woonbaar te maken en de grens met negen Zuidamerikaanse lan den te beschermen worden de In dianen meegesleurd in de ontwik- kelingsdrang. Daarbij gebruikt de regering de oude argumenten dat zij het als haar "morele plicht" ziet om de Indianen de moderne maat schappij binnen te voeren, en hen te "verlossen" uit hun "primitieve staat". Derderangs Antropologen menen echter dat bij het huidige tempo waarmee het Amazonewoud met de grond gelijk wordt gemaakt duizenden India nen het leven zullen laten, en er voor de overlevenden slechts een derderangs burgerschap zal over schieten. "Zij krijgen de slechtste banen, leiden een ellendig leven, en worden alchoholisten of prosti- tuée", meent Ezequias Paulo Her- inger, een antropoloog en India- nenactivist. Bruce Albert, een Franse antropoloog die tien jaar in de Amazone heeft gewerkt, meent dat een handhaving van de geiso leerde positie van de Indianen juist te verkiezen is, maar dat integratie in elk geval gepaard moet gaan met een beleid waarin de gezondheid van de Indianen centraal staat. Brazilië zegt de indianen te willen "verlossen uit hun primitieve staat". Maar juist het isolement van de regenwouden is volgens antropologen tot nu toe hun redding geweest. (foto anp) De kritici van de regering menen dat de situatie onder president Sar- ney, die in 1985 aan het bewind kwam, alleen maar is verslechterd. Dit wordt evenwel krachtig tegen gesproken door Romero Juca Fil- ho, een 33-jarige econoom die aan het hoofd staat van de Nationale Indianen Stichting (FUNAI), het regeringsorgaan dat de belangen van de Indianen moet behartigen. Deze instantie bestaat al sinds 1910, toen zij werd opgericht als In dianen Beschermingsbureau; de naam werd in 1967 gewijzigd na be schuldigingen dat medewerkers van het bureau de Indianen opzet telijk besmetten met mazelen, wa terpokken en influenza om de uit roeiing een handje te helpen. Bij het ontmanteling van het bureau noemde de officier van justitie het "een broeinest van corruptie en willekeurige moorden". De reputatie van dé nieuwe orga nisatie FUNAI is niet veel beter. Eerder dit ja?r werd Juca in een van de Amazone staten veroor deeld omdat hij illegale contracten zou hebben ondertekend waarbij 50 houtwinningsbedrijven het recht krijgen om in Indianenge- bied bomen te rooien. In twee an dere staten loopt er tegen hem nog een onderzoek wegens soortgelijke praktijken; tot nu toe is hij slechts De Remonstrantse Broeder schap heeft dringend behoefte aan een eigentijdse belijdenis. Anders dreigt ze te verzanden en uiteen te vallen in de diepingrij pende cultuurcrisis waarin wij verkeren. De remonstrantse pre dikant W. Hensen uit Doesburg hield dit pleidooi voor een nieu we geloofsbelijdenis zaterdag bij het afscheid in Utrecht van mr. J. W. Nieuwenhuijsen als algemeen secretaris van de Broederschap. Hensen wordt in zijn opvattin gen gesteund door het 'convent van predikanten'. Dat zal bin nenkort een speciale commissie hiervoor aan het werk zetten. De Remonstrantse Broeder schap heeft altijd veel ruimte ge laten aan de persoonlijke ge loofsopvatting van haar leden. Het onderwerp van de bijeen komst in Utrecht, 'De noodzaak van belijden', was dan ook erg 'onremonstrants', zo werd opge merkt. In haar 370-jarig bestaan heeft de Broederschap maar tweemaal een belijdenistekst aanvaard. De laatste dateert van 1940. Met alle waardering, zei Hensen, is die toch te tijdgebon den. De predikant pleitte voor een belijdenis "die minder in het spoor loopt van de oude kerkelij ke belijdenissen". Actuele the ma's, zoals gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping, zouden daarin een plaats kunnen krijgen. Saamhorig Een nieuwe belijdenis zal de saamhorigheid onder remon stranten ten goede komen, meent Hensen. "Hoewel geloven voor ons altijd een strikt per soonlijk avontuur is, maken wij wel deel uit van een kerkelijke gemeenschap. Wij zijn geen sek te of vereniging van vrijzinnige christenen". Hij waarschuwde voor 'strikt persoonlijk geloofs- individualisme'. "Daarop bouw je geen geloofssaamhorigheid en dus geen kerk". Als de remonstranten aange ven wat voor hen de 'kernmo menten van het christelijk ge loof zijn, leveren zij een waarde volle bijdrage aan de oecumene, verwacht Hensen. "Als waarne mer bij het Samen op weg-pro- ces van hervormden en gerefor meerden moet de Broederschap een eigen gezicht tonen. Juist omdat once traditie en die van de grote kerken in drie en een halve eeuw zo uiteen zijn gegroeid, mo gen wij ons niet hullen in een wollige vrijzinnigheid, die meer te raden dan te duiden heeft". Hensen denkt ook dat 'veel zoekende mensen' zich in een ei gentijdse belijdenis zullen her kennen. "Terwijl velen in de mateloze geestelijke onrust van onze tijd zich heroriënteren in nieuwe rechtzinnigheid, de New Age-beweging en de antroposo fie van Rudolf Steiner, zouden remonstranten duidelijker dan zij gewend zijn van hun hoop moeten getuigen". De scheidende algemeen secre taris Nieuwenhuijsen (46) zei daarop, dat een nieuwe belijde nis niet moet beginnen met grote dogmatische woorden, maar haar vertrekpunt moet hebben in de 'grondervaringen van het menselijk bestaan'. Hij voelt zich het meest aangetrokken door be lijdenissen die uit nood zijn ge boren, zoals in nazi-Duitsland en onder het Zuidafrikaanse apart heidsbewind. Promotie in India De gereformeerde industrie- predikant H. T. Wolters (37) uit Doesburg is zaterdag in Madras, India, gepromoveerd tot doctor in de godgeleerdheid. Zijn pro motors waren de gereformeerde zendingshoogleraar dr. A. G. Ho nig uit Kampen en dr. D. Durai- singh, secretaris van de Raad voor Wereldzending in Londen. Wolters is een van de eerste wes terse theologen die in de Derde Wereld promoveerden. Uitgangspunt voor zijn proef schrift waren de opvattingen van de Indiase theoloog dr. M. Tho mas en diens pleidooi voor grote re betrokkenheid van de kerken bij economische en politieke vraagstukken. Thomas heeft bin nen de Wereldraad van Kerken duidelijke invloed gehad als voorzitter van de afdeling 'Kerk en samenleving' en later als lid van het Centraal Comité (alge meen bestuur). Kardinaal Simonis is zater dag bij de paus geweest. Deze ontving de Nederlandse kerklei der in 'particuliere audiëntie'. Si monis is in Rome voor een ge meenschappelijke vergadering van de congregatie voor de ge loofsleer en de raad voor de een heid der christenen. Hij is lid van deze raad, waarvan kardinaal Willebrands het voorzitterschap bekleedt. Over Simonis' gesprek met de paus zijn, zoals gebruikelijk, geen mededelingen gedaan. Maar omdat zaterdag ook de voorzitter van de Belgische bis schoppenconferentie, kardinaal G. Danneels, bij de paus was, vermoeden waarnemers in het Vaticaan dat ook is gesproken over de visie van het rk zieken huis in Nijmegen op kunstmati ge donor-inseminatie en reageer buisbevruchting. Die visie wijkt af van het bisschoppelijk stand punt. Zij willen dat het zieken huis met deze praktijken stopt. Hervormde Kerk: beroepen te Amersfoort P. van der Kraan Bleskensgraaf, te Hoevelaken C. J. P. van der Bas te Noordeloos, te Poortugaal C. Meijer Spaarn- dam-Spaarnwoude; aangeno men naar Genemuiden J. van Oostende Ederveen; bedankt voor Dinteloord A. Talsma Veen- endaal, voor Grouw C. J. G. Keij- zer Haarlem-Schoten, voor Leeuwarden-Huizum en Goutum-Swichum W. P. van der Hoeven Amerongen. Gereformeerde Kerken: be roepen te Krimpen a.d. IJssel (hervormd en gereformeerd) A. E. N. de Bruin Loppersum; aan genomen naar Kollumerzwaag (Fr.) A. J. Damsma aldaar, laat stelijk predikant in Rijnsburg, naar Haren J. G. Arensman Drachten. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Barneveld J. Mol Werkendam. Alphen aan den Rijn. Don derdagavond 9 februari om kwart over 8 geeft Ronald de Jong een (gratis) concert op het Hess-orgel in de Oudshoornse kerk (Lage Zijde) in Alphen aan den Rijn. Op zijn programma staan werken van Bach, Widor en Guilmant. De Jong is sinds juli vorig jaar vaste organist van deze kerk. Het is zijn bedoeling elke maand een concert te geven, met een telkens variërend repertoire. Proces De voorzitter van de rk congre gatie voor de geloofsleer, kardi naal Joseph Ratzinger, spreekt tegen dat hij problemen zou heb ben met het aan de gang zijnde oecumenisch proces voor ge rechtigheid, vrede en behoud van de schepping. Zijn recente rede, waarin hij een vredesconci- lie van alle wereldgodsdiensten, "gezien de ware aard van de kerk", onmogelijk noemde, is verkeerd uitgelegd, zo heeft hij meegedeeld. Ratzinger zei geen moeite te hebben met de komende confe renties in het kader van deze we reldwijde bezinning, namelijk in Basel (mei van dit jaar) en Seoul (maart volgend jaar). Zijn opmer kingen hadden alleen betrek king op het voorstel van sommi gen een 'vredesconcilie van alle godsdiensten' te houden. Binnen de Wereldraad van Kerken was bezorgdheid ont staan naar aanleiding van de toe spraak van Ratzinger. Het Vati caan heeft namelijk niet voldaan aaq het verzoek van de Wereld raad om als mede-organisator op te treden van de 'wereldconvoca tie- in Seoul volgend jaar. Wel heeft het twee mensen aangewe zen om de Wereldraad te helpen bij het organiseren van de bijeen komst. Gevangen. Volgens Amnes ty International zitten in de Sov jetunie nog maar vijf mensen om godsdienstige redenen gevan gen, te weten twee moslims, twee Jehova's Getuigen en een lid van een pinkstergemeente. Amnesty deelde dat mee in Bonn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2