Negen maanden wachten op stappers van stand MONOGAMIE IS NIET IDEAAL Iteke Weeda PAGINA 10 MAANDAG 6 FEBRUARI 1989 "Ik zal u een tip geven", zegt de Haagse schoenenhandelaar Rijnders, "gaat u eens op zondagochtend naar het hockeyveld in Wassenaar. Daar staan ze langs de kant: een spijkerbroek met een vouw er in, een colbertje en ze lopen allemaal op brogues, brogues van Van Bommel". De brogue is een type schoen van Engelse snit. Het model, met i gaatjes rondom, is tijdloos. Het is de saaie, degelijke stapper van de gereformeerde ouderling, de beter gesalarieerde ambtenaar en de hogere middenklasse. Veel Van Bommel-dragers zweren bij hun 'Bommeltjes', zoals ze vaak liefkozend worden genoemd. door Weert Schenk In het schoenatelier van Greve heeft de tijd stilge staan. De schoenmakers doen hun werk nog op precies dezelfde wijze als vijftig jaar geleden. Er komt geen machine aan te pas. Prijzige schoenen van Greve en Van Bommel een rage De prijs van de schoenen is niet mis, voor velen zelfs af schrikwekkend. Een paar bro gues van de gerenommeerde schoenfabriek Weduwe J»P. van Bommel uit Moergestel kost een kleine 300 gulden. Voor de geheel handgemaakte brogues van concurrent Gre ve uit Waalwijk moet soms meer dan het dubbele worden betaald. "Greve is pure luxe", zegt de schoenenhandelaar die zijn 'Greve'- collectie toont. Vader op zoon De Nederlandse topmerken zijn niet voor iedereen wegge legd. "Arbeiders kopen geen Van Bommels", weet Rijn ders, "ze hebben het geld niet, maar ze kunnen deze klassie ke schoen vaak ook niet ap preciëren. Ik moet het hebben van de categorie boven die klasse." Dat is de reden dat zijn zaak is gevestigd aan een chique plein en niet in een drukke winkelstraat. In sommige welgestelde fa milies loopt iedereen op Van Bommels. Dat gaat van vader op zoon. En van moeder op dochter. Dames dragen graag de elegante blauw-witte schoen met een lipje, die het zo goed doet onder de blauwe plissé-rok en de lichtgele pull. Sommige studentenvereni gingen, onder andere in Lei- den en Nijmegen, 'verplich ten' hun leden Van Bommels te dragen. Rijnders kent dat milieu. "Die lui vragen niet om geen brogues, maar om braaagues". Directeur Frans van Bom mel van de Brabantse schoen fabriek ontvangt af en toe brieven van corpsleden die de 'Van Bommels' niet kunnen betalen en het met hem op een akkoordje willen gooien. Hij gaat er niet op in, maar trots laat hij ze graag lezen. Palestinaslippers Zo beschrijft een student uit Nijmegen de moeilijke positie waarin hij zich bevindt. "Sinds enkele weken ben ik lid van het dispuut 'Liberty'. Alle 14 dispuutsleden dragen Van Bommel (hofleveran- cier)-schoenen. Ik echter draag meestal sandalen (van zo'n 50 gulden uit Japan, ge loof ik)." 'Liberty', is een leuk dis puut", gaat hij voort, "alleen men pest mij nu al weken om mijn schoeisel; ze roepen bij voorbeeld herhaaldelijk: "Vuile foetus, binnen ons dis puut geen Palestina- slip pers". Men schreeuwt ook: "Van Bommels verdragen al les; bier, glas, regen, rook en patat en tevens jens je de foe tus er mee onder zijn gat". De student vindt dat niet zo netjes, maar hij wil zo toch aangeven hoe zeer het kwali- teitsprodukt wordt gewaar deerd. Hij ziet dat zelf ook in; trouwens hij heeft het ook ge- I voeld. En hij is het er ook wel S mee eens dat „een echte kerel I Van Bommels draagt en beter J 's lands economie kan steu- I nen in plaats die van Japan". Rolls Royce De society-look, waartoe de brogues en het andere klassie ke model 'nose-cap' (waar vroeger de pastoor opliep) be horen, is in de mode. Buiten landse massaproducenten brengen deze modellen ook op de markt. Dank zij de mode is voor de weliswaar duurde re, maar kwalitatief stellig be tere schoenen ook meer be langstelling ontstaan. De le- "De ideale relatie is monogaam,". Een Leids student belde mij op met de vraag of ik voor het Cambridge-debat deze stelling wilde verdedigen dan wel aanvallen. Die keuze was niet moeilijk. Ik zou niet eens de stelling 'geluk is ideaal' durven te verdedi gen, evenmin trouwens als 'polygamie is ideaal'. Laat mij deze gedachte maar lie ver aanvallen. Na afloop van het debat zal door stem ming worden gemeten welk standpunt de aanwezigen uiteindelijk kiezen. Het zal me benieuwen; jongeren tussen de 18 en 24 jaar kunnen nogal traditioneel denken door gebrek aan levenservaring'. Het wordt hard knokken, denk ik. Het getuigt allereerst van een groot etno centrisme, van een heilig vertrouwen in de superioriteit van onze eigen cultuur, om monogamie tot ideadl te verheffen. Er zijn in heden en verleden culturen, waarin ge heel andere relatievormen 'normaal' zijn en waren. Ervaringen van geluk en welbe vinden worden beïnvloed door het eigen culturele patroon. Monogamie betekent in feite het huwe lijk van één man en één vrouw, bigamie is tenslotte twee huwelijken van één persoon. Omdat het huwelijk in vroeger tijden di rect gekoppeld was aan de sexualiteit - in de eerste huwelijksnacht hoorde de ont maagding plaats te vinden, in sommige streken werden bellen aan het huwelijks bed gebonden om beneden te kunnen horen of aan deze heilige plicht werd voldaan -, wordt monogamie al gauw op één lijn ge steld met de sexuele relatie. Een relevante vraag is dan: waar begint sexualiteit? Is dat steeds elkaar verliefd in de ogen kijken of een goed en intiem ge sprek, een warme opwindende knuffel, sa men in bed naast elkaar liggen (en TV kij ken)? Laten we het erop houden dat het vooral om het vrijen gaat en niet zozeer om de andere vormen, die beter onder het bre dere begrip erotiek te vangen zijn. Nu leef ik zelf graag sexueel monogaam, dat scheelt een stuk in tijd en energie. Maar erotisch monogaam leven lijkt me jammer; erotiek vind ik een belangrijke impuls in het sociale leven en een motor achter acti viteiten. Dit zijn mijn persoonlijke keuzes, die ik echter niet tot algemene idealen wil verklaren. Van mij mogen anderen twee of meer vrij-relaties prettig vinden, of ander zijds a-seksueel door het leven willen gaan. Wat zal ik trouwens, door te beweren dat monogamie ideaal is, de mensen f rusteren die met veel verve en tot ieders genoegen twee sexuele relaties tegelijkertijd onder houden. Want ze zijn er, ik ben er genoeg te gen gekomen in mijn onderzoeken onder gehuwden en samenwoners. Moet ik zulke mensen meedelen: je doet maar wat je niet laten kunt, maar ideaal is het niet? Ik zal ook het misverstand uit de weg trachten te ruimen, dat een relatie met één persoon per definitie diepgaander en in tenser is dan een relatie met twee of drie mensen. Hele verschillende delen van de persoonlijkheid kunnen aan bod komen in intieme relaties mei meer mensen. Een re latie met één ander lijkt wellicht meer vei ligheid en minder jaloezie op te leveren, maar dat is ten dele schijn. Krampachtig heid rond het monogame ideaal stimuleert bij uitstek jaloerse gevoelens, zelfs als er geen enkele reden toe is. M'n troef ga ik inzetten op het verschil tussen ideaal en praktijk. Want je kunt nog zo hard roepen dat monogamie ideaal is, en dat is veel gedaan, de praktijk is al tijd anders geweest. In het dagelijks leven, ook binnen streng-godsdienstige groepen met een zeer principiële verplichting tot monogamie, is altijd 'vreemd gegaan', 'ge avontuurd', 'geslipperd' en 'geprostitu eerd'. Straks vasthouden aan het ideaal van monogamie heeft steeds geheimhou ding en hypocrisie bevorderd. In het AIDS- tijdperk is eerlijkheid vooreerst belangrij ker dan hoogdravende idealen en ver wachtingen. In de huidige dynamische samenleving kunnen waardenstelsels sterk variëren tussen mensen. Wat in de ene groep een ide aal is, is dat niet in de andere Trouw is voor velen een belangrijke waarde, maar de definiëring en invulling ervan verschil len aanmerkelijk. In twintig jaar tijd zijn we over het algemeen soepeler gaan den ken over allerlei vormen van buitenechte lijke erotiek. Het valt te verwachten dat de ze ontwikkeling langzaam zal doorzetten. Monogamie wordt daarbij niet afgeschaft; de werkelijkheid is beter getekend door de 'stelling' dat monogamie een bewuste keu ze kan zijn voor langere of kortere tijd. Net terug van een verhitte discussie avond. Vóór monogamie als ideaal stemde 46 procent, tégen stemde 43 procent eA 11 procent had geen mening. Een dergelijke stemmenverhouding geeft aan dat het een interessant discussiepunt betreft, een le vensterrein in verandering. door de zeer kostbare brochu res, waarin de toch wat trutti ge collectie wordt gepresen teerd. Mooie foto's van nou- veau-riche in een sfeervolle omgeving van een oud buiten, afgewisseld met informatie over het vakmanschap is meesterschap van Greve. Dat alles op dik, glanzend papier. Het boekwerkje toont duide lijk aan dat Greve zich richt op statuszoekers en de mensen die alleen de allerbeste kwali teit willen. Buiten deze twee hoofd groepen zijn er ook uitslovers, vermoedelijk niet in grote aantallen, die elk nieuw mo del kopen. Zij hebben zo voor vijfduizend gulden schoenen in de kast staan. Ook zijn er lieden die alle kleuren van één bepaald model willen hebben. Hebben ze onder elk pak de juiste schoen, of zoiets. Niet alleen Maar, onderstreept Harm Gre ve, het zijn niet alleen de rijk sten. Ook verpleegsters en ho- reca-personeel, die veel op de benen staan, dragen steeds va ker Greve's. Hij vervolgt met een analyse van de schoenen- markt: "Er is de laatste jaren veel veranderd. Er is niet meer één modebeeld, maar er zijn allerlei invloeden en modelij nen tegelijk. Chic wil wel eens sjofel en omgekeerd. De arts loopt voor het zelfde geld op gympies, terwijl de studenten kicken op dure schoenen". Om te voorkomen dat de in druk mocht zijn ontstaan dat Grève uitsluitend teert op het speciale merkje 'HG' op de schoen, zegt de voorlichter: Een deel van de produktie wordt dan wel verkocht op het merk, op het image maar ik ben er van overtuigd dat je op image alleen geen schoenen kan verkopen. Een Greve- schoen gaat zeker vijftien jaar mee. Je hoeft alleen af en toe te laten verzolen". Het vragen van een prijsop gave vooraf van een dergelijke reparatie is overigens raad zaam, zeker als dat, zoals de handleiding bü de schoenen aanbeveelt, door Greve zelf wordt gedaan. Zelfs bepaalde niet armlastige Greve-dragers vallen bij het zien van de reke ning voor een paar nieuwe zo len van de stoel: 175 gulden. Onder het vloeken klinkt ook het woord 'oplichterij' Met de hand Maar Harm Greve zegt: "De prijzen kloppen. We zijn geen hakkenbar, waar even nieuwe zolen worden opgeplakt. Die hakkenbar is in staat in een keer de Greve-schoenen te verpesten en te verruïneren. Bij ons wordt het hele binnen werk nagekeken en de zolen er met de hand opgenaaid. De schoenen zijn dan weer als nieuw. We spreken dan ook niet van reparatie, maar van De brogue vertijden van Van Bommel en Greve zijn waanzinnig opgelo pen. Alsof het auto's van Mer cedes en Rolls Royce betref fen, moet de detailhandel maanden wachten op hun be stellingen. Niet gek maken Van Bommel, die in combi natie van machines en hand werk ongeveer 180.000 paar schoenen per jaar fabriceert, kampt met levertijden van drie tot vijf maanden. Greve, met een bescheiden produktie van 20.000 bijna volledig handgemaakte schoenen, pro beert al drie jaar de levertijd van negen maanden terug te brengen tot een redelijker ter mijn. Directeur Frans van Bommel, kleinzoon van de oprichter van de schoenfabriek, spreekt van een Van Bommel-rage. "Wij waren heel vroeg met de 'new-look'. We brachten als een van de eersten acht nieu we variaties van de brogues, een model dat in ons land der tig jaar onder het stof had ge legen". Frans van Bommel, gekleed in ruitjesbroek en Bommel tjes aan de voeten, toont zich zeer tevreden over de ontwik kelingen. Maar hij wil zich niet gek laten maken door de ongezond lange levertijden die daar het gevolg van zijn. "We doen wat we kunnen om het binnen de perken te hou den. Dat betekent veel over werk voor het personeel. Maar ik neem er geen 30 man bij als de kans bestaat dat ik ze, over vijf jaar als de rage voorbij is, weer op straat moet zetten". Flutprodukt Van Bommel, 'mijnheer Frans' voor zijn 180 werkne mers, heeft inmiddels een vrij aardig beeld van de mensen die zijn schoenen blijven ko pen. "Allereerst is dat het type dat kwaliteit wil. Die mannen dragen ook een Van Gils pak. Een andere belangrijke groep vormen de families die menen dat Van Bommels onweerleg baar bij hun status hoort". Bijna nog belangrijker dan deze categorieën is de groep die weliswaar niet zo veel te besteden heeft en het geld daarom liever uitgeeft aan kwaliteit dan aan flutproduk- ten. Uitspattingen zijn hen vreemd. Heel groot Deze sober ingestelde men sen, volgens Van Bommel veelal te vinden in de gerefor meerde hoek. Om deze prijs bewuste kopers te bereiken adverteert Van Bommel in het EO-programmablad Visie. "Een mooie doelgroep", glim lacht de directeur. Niet alleen de vermeende kwaliteit is een reden om schoenen van Van Bommel of van Greve aan te schaffen. Een niet weg te cijferen aantal landgenoten moet vanwege de uitzonderlijke vormen van hun voeten hun toevlucht ne men tot de stappers van stand. Beide fabrieken hebben maar liefst zes breedte-maten, ook voor dames. Dat is mooi voor mensen met bijvoorbeeld Do- nald-Duckvoeten. Greve gaat zelf nog verder. Die maakt zelfs een soort lede ren roeiboten voor mannen met maat 56. Voor uitzonder lijke kleine herenvoeten is er maat 35. Op verzoek kan ook voor nog extremere voeten nog iets worden gemaakt, maar er moeten dan wel ten minste twintig paar worden afgenomen. Voor beide mer ken geldt: eenmaal, de maat, altijd goed. De verkoper zal nooit zeggen: de schoenen lo pen nog uit. Te krap gekochte schoenen betekent eeuwig el lende. Binnenwerk Frans van Bommel zegt de fir ma H. Greve niet te zien als zijn grote concurrent, omdat de prijsklassen verschillen. Over verschil in kwaliteit laat hij zich niet uit. Harm Greve, de voorlichter van de schoenfabriek die zijn grootvader in 1898 stichtte, geeft toe dat in de etalage niets anders opvalt dan sterk uit eenlopende prijskaartjes. "Het verschil zit in het bin nenwerk", zegt Greve, "dat merk je pas in het gebruik. Kijk dan maar eens hoe de pasvorm zich houdt". Hij vindt dat Van Bommel voor 300 gulden een goede schoen verkoopt. "Maar", zo voegt hy er aan toe, "voor 200 gulden meer koopje een bete re. Je kunt ook wel nagaan: ze hebben drie keer zoveel per soneel als wij, dat tien keer zo veel schoenen maakt. Dat geeft kwaliteits- en prijsver schillen". Greve wil geen enkele con cessie aan de kwaliteit doen, zegt de voorlichter. Zolang er geen machine is die de leerbe- werking beter doet dan de am bachtsman, blijft het hand werk. Door die instelling komen de schoenmakers elk tot een produktie van twee paar 'Gre ve's' per dag. In het 'atelier', wat Harm Greve betere bena ming vindt dan het ordinaire 'fabriek', werken zij nog met de spijkers in de mond, zoals in grootmoeders tijd ook al werd gedaan. Ze zitten twee aan twee op krukken bij een laag tafeltje. Ook dat is in vele jaren niet veranderd. Te dol Harm Greve zegt dat het onge veer acht tot tien weken duurt voordat een schoen door de hele fabriek is. „Als er zieken zijn of de pech van een slechte partij leer doet zich voor, zitje zo op een levertijd van vier maanden". Door de grote vraag naar 'Greve's' liep de levertijd op tot negen maanden. "De men sen zijn geneigd om vier maanden op schoenen te wachten, maar negen maan den is te dol. Onhoudbaar. Dat proberen we terug te brengen. Er worden nu ook nieuwe vaklieden opgeleid. Dat moe ten we zelf doen, want in heel Europa zijn er geen scholen meer voor dit werk". Omdat Greve de produktie moeilijk kan uitbreiden, ligt het voor de hand dat de schoe nen exclusief moeten blijven. Dat streven wordt benadrukt Frans van Bommel be kijkt zijn modellen. PR-man Frank Greve: "Nieuwe vaklieden moetje zelf opleiden want in heel Europa zijn er geen scho len voor dit werk".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 10