Close-harmony-zangers in herfst op tournee Nederlandse'snelfilms'hebben weinig te melden Wall Street Crash uit 'n failliete groep geboren Spelers Spijkerhoek 'echte kameraden' Circusbaas Nol Renz overleden WOENSDAG 1 FEBRUARI 1989 KUNST PAGINA 23 Dramaserie slaat aan bij kijkers HILVERSUM - De Spijkerhoek is in korte tijd een beroemd pleintje geworden. Veel bekende en onbe kende acteurs en actrices hebben er voor de duur van een serie van dertien delen hun intrek genomen. De eerste uitzending was het meteen raak: 3,5 miljoen kijkers. Inmiddels zijn er al vier afleverin gen uitgezonden. door Bart Vuijk Achter de schermen ziet alles er een stuk minder indrukwekkend uit dan op televisie. In een klein zaaltje is een aantal decors opge trokken die huiskamers, werkka mers, een snackbar en een keuken moeten voorstellen. Het is er vol, krap en heet. 'Spijkerhoek' kent naast.een aan tal oudgedienden ook een paar nieuwe gezichten. Het gezicht dat het meest opvalt is dat van de lang harige Wilfred Klaver, die de rol van motorfanaat Dirk-Jan van de Akker vertolkt. 'Spijkerhoek' is zijn eerste televisieproduktie, en hij heeft succes. Dirk-Jan is in kor te tijd populair geworden bij de kij kers. Voordat hij een rol in 'Spijker hoek' kreeg stond Klaver al drie jaar op het toneel. Dat is trouwens de enige opleiding die hij in dit vak heeft gehad. Klaver is afgestudeerd groepsleider voor de zwakzinni-, genzorg. Hij ziet wel overeenkom sten tussen dat vak en acteren. „In de zwakzinnigenzorg ga je veel met mensen om. En dat is met acteren ook het geval." Dat televisie toch wat anders is dan toneel, ondervond hij gauw ge noeg. „Ik vond het verschrikkelijk toen ik mezelf voor de eerste keer op televisie zag. Ik zat alleen maar naar mezelf te kijken. Maar ik heb er wel van geleerd. Acteren is voor driehonderd procent werken. Je moet honderd procent aandacht hebben voor drie verschillende dingen. En als de opname begint, moet ik me in vijf minuten hele maal opladen." Cross-les Motorrijden kon Klaver niet voor dat hij in 'Spijkerhoek' kwam. „Ik heb voordat de opnames begonnen een maand motorcrossles gehad in Almere. Voorheen had ik alleen nog maar op een brommer gere den. Het is niet moeilijk om tege lijk te rijden en te acteren. De mo tor helpt me eerder bij het spelen." „Het is heerlijk om in zo'n studio rond te wandelen. Ik zal het jam mer vinden als de opnames voorbij zijn. Er hangt een bepaald sfeertje. De spelers zijn heel kameraad schappelijk. Na een dag keihard werken drinken we een borreltje in de foyer. En ik heb een leuke rol", besluit Wilfred Klaver. „Dirk-Jan overkomt van alles." Manouk van der Meulen draait alweer een flinke tijd mee in de filmwereld. In 'Spijkerhoek' is ze als de recalcitrante Monique Star- renburg te zien. Voor deze rol is ze niet te beroerd om uit de kleren te gaan. „Daar heb ik niet zoveel moeite mee, met die blootscènes. Er zijn andere momenten die veel moeilijker zijn om te spelen. De rol van Monique heeft heel weinig met mij gemeen. Al die vieze eigen schappen heb ik wel, maar ik pro beer ze tenminste te verbergen. Ik ben natuurlijk ook egocentrisch, ijdel en jaloers, maar niet in die ma te." In dezelfde periode dat Veronica 'Spijkerhoek' op de buis brengt, is Van der Meulen ook in de NCRV- serie 'Rust Roest' te bekijken. Dit maal speelt ze een verpleegster. „Ook die rol heeft weinig met me gemeen. Die verpleegster is weer tè lief. Ik zou nooit zo willen zijn. Van beide rollen heb ik wel wat in me, maar lang niet zo extreem." Eerlijk Een bekend gezicht in de serie is dat van Pim Peters. Hij zit al twin tig jaar in het acteervak. Behalve wat incidenteel werk voor de tele visie is Peters voornamelijk op het toneel te vinden. Hij staat aan het hoofd van een klein toneelgezel schap, dat voorstellingen verzorgt op middelbare scholen. „Ik ben er heel eerlijk in," antwoordt hij op de vraag wat hij nu liever doet. „Spe len in een theater is eigenlijk veel leuker. Je hebt daar een wisselwer king met je publiek en je moet knokken om de aandacht vast te velli. houden. Theater is een hard ge vecht, maar wel een warm gebeu ren." Peters praat over zijn rol alsof hij echt de berooide garagehouder Rein van de Akker is. „Mijn doch ter is vrij naïef, net als mijn zoon. Dirk-Jan is verknocht aan zijn mo tor, andere zaken schieten er bij in. Ik kamp met grote geldzorgen. Die komen niet door mijn schuld. Ver der heb ik een leuk gezinnetje om mee te werken. Vooral mijn vrouw is bijzonder aardig," beklemtoont Peters. „En ik ben een heel gewo ne, aardige man. Maar verstand van auto's heb ik niet. Ik kan nog geen wiel verwisselen. Daar wordt ik vaak mee gepest als ik het café binnen kom: „Hee Pim, kun je m'n accu even nakijken?" 1(1) Tonight - Tina Turner en David Bowie 2(2) Can't stay away from you - Gloria Estefan en Miami Sound Machine 3(3) Bring me Edelweiss- Edelweiss 4(8) Buffalo Stance - NNe- neh Cherry 5(5) Somethings gotten hold of my heart - Marc Almond 6(7) Especially for you - Kylie Minoqua en Jason Donovan 7 (11) You got it - Roy Or- bison 8(4) Good life - Inner City 9 (12) Baby, don't forget my number - Milli Vanilli 10 9) Say a little prayer - Bomb the bass 11(6) Firs time - Robin Beck 12 (13) Musica e - Eros Ramazzotti 13 (26) She drives me crazy Fine Young Cannibals 14 (27) Loco in Acapulco - Four Tops 15 (15) Nights over New York - Mc Miker G en DJ Sven 16 (29) Polonaise Hollandaise - Johnny Camaro 17 (10) The way to your heart - Soulsister 18 (31) Love train - Holly Johnson 19 (--) We cheer you up - Bar- barella 20 (16) 'n Sneeuwwitte bruidsjurk - Henk Wijn gaard 21 (22) Skin to skin - Jennifer Warnes en Harry Bela- fonte 22 (24) Doe ze thuis de harte lijke groeten - De Deur zakkers 23 (19) Rag Doll - Aerosmith 24 (17) Lovin' whiskey - lory Block 25 (--) Four letter word - Kim Wilde 26 (-) The lover in me - Shee- na Easton 27 (28) Stakker Humanoid - Humanoid 28 (14) I know him so well - Whitney en Cissy Hous ton 29 (23) How can I fall - Bre athe 30 (-) I'm into folk - Bart Pe ters en The Radio's 31 (25) Love bites - Def Leopard 32 (33) My best friend - Lois Lane 33 (-) Ain't no sunshine (rfe- mis '89) - Bill Withers 34 (30) Keeping the dream alive - Freiheit 35 (-) Wat ruist er door het struikgewas - Franky Boy 36 (18) Two hearts - Phil Col lins 37 (21) Smooth criminal - Mi chael Jackson 38 (20) Never trust a stranger - Kim Wilde 39 (32) Angel of Harlem - U2 40 (35) Twist and shout - Salt n Pepa De twee vrouwelijke en vier man nelijke leden van de wereldberoem de groep Wall Street Crash: 'We brengen songs die de mensen graag horen...' KNOKKE (GPD) - „We zijn ne gen jaar geleden in Londen be gonnen, toen we als groep fail liet waren verklaard. Ons eer ste gezamenlijke optreden was na een week op een financiële ramp uitgedraaid. Vandaar de naam van de groep, met het woordje crash (ondergang) er in". door Ale van Dijk Negen jaar later kunnen de twee vrouwelijke en vier mannelijke le den van de nu wereldberoemde Engelse close-harmony-groep Wall Street Crash het verhaal van hun moeizame start schaterend van het lachen vertellen. Ze doen dat in ons land, waar de groep verblijft van wege een aantal optredens (onder andere op 3 februari in Rotterdam) om komend najaar voor een nieu we toernee terug te keren. De leden van Wall Street Crash zijn nu allemaal rond de dertig jaar. Als twintigers ontmoetten ze el kaar in Londen toen ze meededen in een achtergrondkoor voor een serie tv-shows. Ze hadden alle zes één ideaal: doorgaan in de wereld van de showbusiness. Maar in En geland is de concurrentie voor so listen in het vak nog moordender (foto gpd) dan elders in de wereld. In de uren waarin er niet voor de tv-shows gezongen hoefde te wor den, gingen de zes een eigen reper toire instuderen. Het grote voor beeld was in die jaren de Ameri kaanse topgroep Manhattan Trans fer. „Toen de serie tv-shows was ge ëindigd, hebben we wat geld kun nen lenen van een Westduitse ba ron, een goede bekende van een van ons. Met dat geld hebben we voor een week een club gehuurd in de Londense wijk Chelsea. We no digden per brief alle mensen uit, die bij de Engelse tv wat in de melk te brokkelen hadden. Na een week hadden we wel succes, maar het geld was op. En van succes alleen kun je niet leven. Na de laatste avond van ons gezamenlijke optre den meldde zich een man bij ons. „Mijn broer is producer bij de BBC", zo sprak hij. „Hij is op het ogenblik in Amerika, maar hij moet jullie zien. Waar kan hij naar jullie komen kijken?" Ons antwoord: „Na vanavond hebben we geen werk meer. maar wij wisten het voorelkaar te krijgen om nog een avond in het He- athrow-hotel op te treden. De broer was inmiddels teruggekeerd". Die broer bleek Gerry Maxyn, 55 jaar oud nu. Een producer van we reldfaam, want hij begeleidde on der meer Engelbert Humperdinck en Gilbert O' Sullivan naar de top pen van het succes. Gerry neemt het verhaal van de le den van Wall Street Crash over: „Mijn broer had gelijk. Ik was on middellijk gewonnen. Die mensen werkten met zo'n aanstekelijk en thousiasme, daar zag ik grote toe komstmogelijkheden in. Zelfs als de start moest plaatsvinden in het met close-harmony zo verwende Engeland". Gerry zorgde er voor, dat de groep binnen de kortst mogelijke tijd kon optreden in een destijds zeer populaire zaterdagavondshow op de BBC-tv. En als bij toverslag regende het vervolgens uitnodigin gen voor optredens. Via tal van an dere tv-shows steeg de populariteit van de groep razendsnel. Ieder lid van de groep bracht een specialitèit mee. De ene had gedu rende een opleiding goed leren tap dansen en wist veel van choreogra fie. Een ander schreef zelf songs, een derde componeerde, een vier de had ervaring met een popgroep. „In de afgelopen negen jaar heb ben we al die talenten steeds beter gebundeld", legt Gerry uit: „De groep creëert eigen songs, die op eigen albums en singles worden uitgebracht. Die songs ontstaan ^doordat ze er allemaal aan bijscha ven en suggesties doen. Verschil lende nummers veranderen zo, dat ze nauwelijks nog tot het oorspron kelijke idee te herleiden zijn". Lang populair Hoe verklaart Gerry, dat close-har- mony-groepen als Wall Street Crash alle muzikale modes trotse ren en zelfs zeer langdurig populair kunnen blijven, en dan ook nog ver buiten de Engelse grenzen? Gerry Maxyn: „In de eerste plaats omdat we songs brengen, die de mensen graag horen. En we voeren een show op, die de mensen graag zien. Close-harmony-groe- pen zijn op die manier niet aan mo de-grillen onderhevig. Daarnaast maakt de groep zelf repertoire. De muzikale mode van de tijd, waarin dat repertoire ontstaat, klinkt daar door in hun werk door. Op de derde plaats hebben ze er allemaal nog even veel plezier in hebben als ne gen jaar geleden. Dat straalt van hun optreden uit. En dat enthou* siasme heeft me ook al die tijd bij de groep gehouden. Die frisheid komt ook op het publiek over. Ze geven zich elk optreden weer voor de volle honderd percent". Gerry en zijn groep laten zich graag en veel ook in Nederland horen en zien. Gerry:,Na het songfestival in Knokke, waar we als vedette-groep het op het Europese vasteland on bekende talent Laura Skuce en de winnaars van het festival 1988 mochten voorstellen, waren we ook op het Haagse jazzfestival. Ko mende herfst hopen we een tour nee te maken, die ons door heel Ne derland voert en die eindigt in Car ré in Amsterdam. We brengen dan ook in Nederland ons nieuwe al bum uit en een nieuwe single". Festival Rotterdam ROTTERDAM (GPD) - Twee Ne derlandse speelfilms, nog door Huub Bals zelf geselecteerd, heb ben hun wereldpremière in Rotter-, dam beleefd: Bob Vissers Plan Delta en Frans van der Staaks On gedaan Gedaan. Via getrapte ver kiezingen door 'Rotterdam-regis seurs' kwam een derde Nederland se produktie in het officiële pro gramma terecht: Pierrot Lunaire, door Pieter van Lierop een door Eric de Kuyper gesuper viseerde workshop-produktie van het Shaffy Theater. En net buiten de festival-marge werd ter gelegen heid van het jubilerende bioscoop complex De Lantaarn/'t Venster Pim de la Parra's Lost In Amster dam op de mensheid losgelaten. Deze minst officiële film van de vier is eigenlijk nog de meest inne mende. Het onderwerp van Lost In Am sterdam lijkt bijzakelijk. Zoals te doen gebruikelijk in de scenario's, van De la Parra gaat het over een man die door diverse beeldschone vrouwen begeerd wordt. Deze keer is Kenneth Herdigein de incarnatie van die eeuwige De la Parra- droom. Kenneth is fotograaf, raakt onderhevig aan crisis (dat is even eens gebruikelijk in scenario's van De La Parra), verlaat zijn vriendin en slaat op drift in Amsterdam. De vriendin (Manouk van der Meulen) laat het er niet bij zitten en schakelt een privé-detective in om haar mannetje weer terug te krijgen. Het lukt warempel. Belangrijker lijkt het voor de ci neast om (en dat is ook niet voor de eerste keer) Amsterdam af te schil deren als fantastische droomstad, nog steeds blijkbaar het magisch centrum van de wereld en bevolkt door cosmopoliete hippe vogels (alle dialogen zijn Engéls) die thuis zijn in de 'inner circles' van mode, muziek en beeldende kunst. Het is een volstrekt fictief Amsterdam maar het laat zich gretig in flatteus zwart-wit fotograferen door Dirk Teenstra, Jan Wich en Nils Post. Lost In Amsterdam laat zich ook met genoegen aankijken. Daarna is de film ook meteen uitgewerkt. Maar het grootste belang lijkt voor Pim de la Parra gelegen te hebben in nog iets anders. Zijn vo rige film, Odyssee d'Amour, had hij gedraaid in niet meer dan ze ventien dagen, Paul Chevrolet in twaalf dagen, maar het persoonlijk record stond nog op acht dagen voor Als In Een Roes. Dat record diende gebroken te worden en met als producent Boudewijn de Groot (jawel, en Wally Tax doet öök mee) is dat dus gelukt. Felicitaties zijn derhalve op zijn plaats. Totdat vorige maand Lost In Am sterdam werd vervaardigd, was overigens niet eens De la Parra de 'Nederlandse recordhouder snelfil- men geweest. Slechts zeven draai dagen had Eric de Kuyper nodig gehad voor het buitengemeen fraai ogende Pierrot Lunaire, al voert het te ver om dit workshop-pro- dukt een volwaardige speelfilm te noemen. We horen op de band een uitvoering van Schönbergs mu ziekstuk Pierrot Lunaire. Een zin gende stem in onuitstaanbaar langoureus Duits. Maar beslist be langwekkend zijn de illustraties die de Shaffy-club daarbij ver schaft heeft in een knap geïmiteer de 'proletarische' studio-stijl, type rend voor het Berlijn van de jaren twintig. Maanverlichte keiensteeg jes met kabbelend water door de goot. Een moordpoging op een dakterras tussen de opgehangen was. Een oud vrouwtje dat zich de trappen opzeüit in een druk be volkte woonkazerne; we herken nen het Shaffy-gebouw zelf. Zoals we in de figuranten ook menig re dactie-lid van het tijdschrift Versus herkennen. Charmant is er het woord voor. Hoe lang Frans van der Staak over de opnamen van Ongedaan Ge daan heeft gedaan, is niet bekend. AMSTERDAM (GPD) - Onder grote belangstelling van de Neder landse circus wereld is Nol Renz vanmiddag in Amsterdam gecre meerd, slechts 48 jaar geworden. Afgelopen vrijdagnacht na een slo pende ziekte overleden, laat Nol Renz aan zijn zoon Herman een cir- cusbedrijf achter, dat hij met zijn vrouw Marina in vele seizoenen heeft weten op te werken tot één der belangrijkste van Nederland. Nol Renz had zo graag nog de splin ternieuwe tent opgebouwd willen zien, die dit voorjaar bij de sei zoenspremière in Amstelveen de OVERLEDEN De Portugese schrijver Fernando Namora, één van de belangrijkste vertolkers van de moderne Portugese literatuur, is op 70-jarige leeftijd overleden. De meeste boeken van Namora be handelen sociale en 'menselijke thema's, waarbij hij zich voorna melijk baseerde op zijn ervaringen als arts op het Portugese platte land. knepen van het métier door te doen, bracht dieren voor, speelde cowboy en messenwerper, was au- toméchanicien en plakkateur tege lijk, engageerde (toen het finan cieel haalbaar was) bekende en be roemde acts uit binnen- en buiten land. Kortom, hij bouwde aan zijn zaak tot deze zich kon meten met de grotere in Europa. kroon op zijn werk zou zijn ge weest. Circus Renz was niet altijd zo groot als het nu is. Dit ruim zeven tig jaar bestaande circus, dat altijd binnen de Nederlandse grenzen is gebleven, heeft oorlogen, familie twisten, rampen en stormen weten te doorstaan. Het op dit moment oudste nog reizende grote circus in Nederland verbaasde enkele gene raties met acrobatische stjnts, pit tige roofdierdressuren en grapjas- Herman jr., getrouwd met serijen. Diana Lycxs (dochter van een roof- Nol groeide op in het circus van dierendompteur), zal de leiding zijn grootvader en vader, leerde de van het circus op zich nemen. 'Boek en film' thema boekenweek AMSTERDAM (GPD) - Het thema van de Boekenweek, die van 8 tot en met 18 maart wordt gehouden, is ditmaal 'Boek en Film'. Als Boeken weekgeschenk fungeert 'De Zwaardvis', dat door Hugo Claus werd ge schreven. In opdracht van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) zorgde verder K. Schippers voor het essay 'Het Witte Schoolbord'. Om het thema van de Boekenweek te onderstre pen zal er tevens door de CPNB een filmfestival worden georganiseerd, onder de titel 'Verfilmde Boeken'. n der Meulen als Laura en Kenneth Herdigein als Max in Pim de la Parra's film Maar het kon best wel eens zijn dat hij, zonder er ruchtbaarheid aan te geven want zijn trots schijnt ergens anders te liggen, nog minder tijd nodig heeft gehad dan De la Parra en De Kuyper. Zijn film ziet eruit of één zonnige zondagmiddag genoeg is geweest. We maken mee hoe acht verschillende personages (profes sionele acteurs als Thorn Hoffman en Olga Zuiaerhoek zijn van de partij) stevig voortbenen over de zelfde stukjes Amsterdam. Tussen door komen ze terecht in puur plat vloerse situaties, alleen of met el kaar. Frans licht het als volgt toe: „Mijn film moest gaan over men sen die iets gedaan willen krijgen. Het waarom laat ik weg. Evenals het gevolg. Watje dan overhoudt, is het moment van de poging". De po ging van wat? Anderhalf uur kun je je dat afvragen, maar zelfs het mee geleverde gedicht van Gerrit Kou- wenaar biedt geen uitkomst. Hoe wel de sterke indruk gewekt wordt dat een en ander nauw verband houdt met het ongemak van in de knoop geraakte schoenveters. Drie weken tydens de bouwvakva kantie had Bob Visser nodig om het werkeiland Neeltje Jans te ge bruiken als imposant decor voor futuristische gebeurtenissen. Eer der had hij er al sfeeropnamen ge maakt toen de pijlerdam nog niet gereed was. Zes jaar geleden toen 'Rotterdam' Vissers film Het Veld Van Eer (die was heel beloftevol) presenteerde, vertelde de cineast al van zijn intentie om een film te ma ken in dat decor van 5,5 miljard gulden. Vandaar ook de titel Plan Delta. Het heeft geresulteerd in by vlagen bijna hallicunerend te noe men beelden, waar nog eens in dringend archiefmateriaal over de watersnoodramp van 36 jaar gele den doorheen is gevlochten. Maar niet gelukt is het om met die uit gangspunten een serieus te nemen speelfilm van de grond te tillen. Er is iets gaande tussen mensen uit de grote stad en een primitieve stam op een stenen-eiland die voor on bepaalde tijd tijdens een waters nood geredde kinderen uit die an dere wereld te logeren hebben ge kregen. Een in bijbeltaal pratende Hans Man in 't Veld probeert vruchte loos overtuigingskracht mee te ge ven aan een wazige rol, tussen in visnetten en todden gehulde, on verstaanbaar pratende Zeeuwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23