'Aanpak chemisch afval moet op Europese schaal' Niet langer storten in de Derde Wereld Franz Fischer komt voorlopig niet thuis Koetsier:5Onrecht in samenleving ontmaskeren en bestrijden DINSDAG 31 JANUARI 19 Interview Florerend verwerkingsconcern gaat fors uitbreiden ROTTERDAM - "Het grootste probleem bij de verwerking van chemisch afval is wat wij noe men het NIMBY-syndroom: Not In My Back Yard oftewel niet in mijn achtertuin. Als ik zelf uitzicht over een weiland had. zou ik ook protesteren, wanneer ze daar een verbrandingsoven voor chemisch afval zouden bouwen. Het is een enorm probleem om dergelijke installaties neer te zetten en de enige oplossing is dat we op Europese schaal gaan denken". door Runa Hellinga Frits Roelofs Heyrmans vertegen woordigt de Nederlandse tak van de Amerikaanse afvalmultinatio- nal Waste Managment Internatio nal, een van 's werelds grootste af valverwerkers. Waste Managment heeft poten in Noord- en Zuid- Amerika, Australië en Nieuw-Zee- land. Nog op beperkte schaal ope reert de afvalgigant ook al in Euro pa. Daar wil het concern zijn activi teiten fors gaan uitbreiden. Het bedrijf is sinds zes jaar eige naar van de in Rotterdam gevestig de Ocean Combustion Service (ge specialiseerd in verbranding van chemisch afval op zee) en verwierf vorig jaar een meerderheidsbelang in de noodlijdende Afvalstoffen Terminal Moerdijk (ATM). In dat bedrijf ("Door de vorige eigenaar behoorlijk verwaarloosd") zal de komende tijd zo'n 20 miljoen gul den worden geïnvesteerd om het milieutechnisch en technologisch aan te passen aan de moderne tijd. Met de overname van het Zweed se afvalverwerkende bedrijf PLM Sellbergs zette Waste Managment vorige week de eerste echt grote stap op de Europese markt. Sell bergs haalt onder meer huisvuil op in heel Zweden en een aantal Spaanse steden. Afvalverwerking is een bedrijfs tak van de toekomst. Waste Manag ment is met zijn winststijgingen van 25 procent per jaar zeer flore rend. Het concern houdt zich bezig met afvalverwerking in de breed ste zin van het woord, van huisvuil tot chemisch en licht radioactieve stoffen. In de Argentijnse stad Buenos Aires heeft Waste Manag ment het beheer over de hele huis- vuilcyclus, van de prullebakken bij de bushalte tot de vuilnisbelten. Soort mafia In België start binnenkort een pro ject voor de inzameling van klein chemisch huisvuil. In de Verenig de Staten, "wegwerpmaatschappij bij uitstek", aldus Roelofs, is het bedrijf vorig jaar begonnen met Minister Nijpels (milieu) kondigde vorige week op een vergadering van de Verenigde Naties in Dakar (Senegal) aan elke export van che misch afval vanuit Nederland te gaan verbieden. Wanneer zo'n ver bod er komt is nog onzeker en hangt af hoe snel er nieuwe instal latie komen voor de verwerking van chemisch afval in Nederland. Nijpels liet in Dakar weten een groot voorstander te zijn van een internationale conventie, waarbij het onnodig gesleep met chemisch afval aan banden wordt gelegd. Be langrijk vindt hij het een program ma op te stellen voor preventie en hergebruik van chemisch afval. Het is naar zijn mening de enige manier om van het probleem af te komen. De moeilijkheid is dat de rijke landen nu nog kans zien goedkoop van hun rommel af te komen door het te storten in arme landen, die de harde valuta overigens goed kunnen gebruiken. De Organisatie van Afrikaanse Eenheid (OAE) be schouwt het storten van chemische afval in dit continent als een "mis daad tegen Afrika en het Afrikaan se volk". De bewindsman meent dat ook het vervoer van schadelijke afval stoffen binnen de Europese Ge meenschap afgelopen moet zijn. Hij wil slechts één uitzondering maken. Deze geldt voor stoffen die beter door enkele landen samen verwerkt kunnen worden. Nijpels denkt bijvoorbeeld aan batterijen, misch niet haalbaar is deze in een enkel land te verwerken. Dit komt omdat het om te geringe hoeveel heden gaat. "Daarom wil ik samen met enkele andere landen komen tot een gezamenlijke verwerking hiervan". een recyclingcampagne om me taal, glas, kranten, karton en ander oud papier in te zamelen. Toch is het inzamelen van huis vuil slechts een betrekkelijk onbe langrijke poot van Waste Manag ment. De echte know-how, de gro te investeringen en het onderzoek gaan vooral in het verwerken van chemisch afval zitten. Dat is ook meteen de meest problematische poot van het bedrijf. "Afvalverwerkers, dat is voor de meeste mensen toch een soort ma fia. Er zijn veel bonafide bedrijven, maar die enkeling die de zaak er gens voor een paar tientjes in een sloot gooit of in een put in Afrika dumpt, doet de bedrijfstak veel schade", meent Roelofs. "Wat je daarbij niet moet verge ten, is dat die afvalmafia bestaat bij gratie van de klanten. En daar moe ten grote bedrijven bijzitten, want als je ziet om wat voor hoeveelhe den het gaat, dan kan zo'n scharre laar zijn contract nooit volkrijgen met wat kleine ondernemertjes die hun afval goedkoop kwijt willen". Prijskaartje Dat die scharrelaars hun 'diensten' kunnen aanbieden, is volgens hem een teken aan de wand: "Daaruit blijkt dat er iets schort aan de ver werkingsmethoden en de prijzen die daarvoor gevraagd worden. Men is best bereid zijn chemisch afval te laten verwerken, maar dan moet het prijskaartje wat daaraan hangt wel redelijk zijn". De verwerking van chemisch af val is volgens hem een probleem dat voor een deel op Europese schaal opgelost moet worden. Maar de nationale regelgeving zorgt vaak voor grote problemen. Wij wilden bij ATM in Moerdijk een proeffabriek bouwen voor de verwerking van gechloreerde wa terstoffen. Normaal worden die verbrand, maar dit ging om een chemisch procédé waar je veel gro tere concentraties chloor mee kunt verwerken en een deel van de stof fen kunt hergebruiken. De bedoe ling was uiteraard om na een proef fase een echte fabriek te beginnen. Alleen, dan moet je wel voldoende aanbod aan afval hebben en in Ne derland alleen hebben we dat niet. Maar de Nederlandse wet verbiedt invoer van chemisch afval, dus kon het project niet doorgaan". Dat Nederland moeilijk doet over chemisch afval, is volgens Roelofs wel begrijpelijk: "Ons land is te klein om het probleem alleen aan te kunnen". Maar we moeten er volgens hem ook niet hypocriet over doen: we zijn inmiddels wel een van de grootste exporteurs van huishoudelijk en chemisch afval. De huishoudelijke troep komt bij onze directe oosterburen op de stort terecht, de chemische resten gaan naar Oost-Europa en hij heeft er niet veel vertrouwen in dat ze er daar verantwoordelij ker mee om gaan dan in Ghana of Nigeria. Verwerking De enige echte oplossing is verwer king van het afval, maar daarvoor heeft Europa te weinig capaciteit. Omgang met chemisch afval eist zorgvuldig heid. Maar vaak gaat het naar ar me landen in Afri ka of het Oostblok, die meer geïnte resseerd zijn in harde westerse valuta dan in een vergiftiging van hun bodem. Een verbod op derge lijke export moet daaraan een ein de maken. (foto EPA) Frankrijk is een belangrijk verwer kingscentrum, maar de wachttij den voor de ovens in dat land zijn gigantisch: "Als wij nu wat aanbie den, kunnen we het over anderhalf jaar kwijt". Dat betekent opslag kosten, maar ook milieurisico's. Daar komt bij dat het aanbod aan afval in de komende tijd eerder groter dan kleiner lijkt te worden. Weliswaar zoeken bedrijven steeds meer naar produktiemethoden die minder afval veroorzaken en waar bij reststoffen zoveel mogelijk wor den hergebruikt. Maar in de zuidelijke Europese landen ontstaat nu pas het besef datje bepaalde stoffen niet s in de sloot achter de fabriek kunt laten lopen. Waste Managment ziet daar dan ook een gigantische markt liggen. Roelofs: "Daarom zijn we ook heel blij dat we via Sell bergs toegang op de Spaanse markt hebben gekregen". De capaciteitproblemen in Euro pa zullen er echter niet kleiner door worden en Roelofs verwacht niet dat dat probleem spoedig opgelost zal zijn. De bouw van afvalverwer kende installaties is altijd een tijd- vretende zaak, omdat nu eenmaal niemand die dingen in zijn achter tuin wil hebben. Bovendien ken nen alle landen in Europa hun ei gen milieuregels, wat een geza menlijk beleid niet eenvoudiger maakt. Roelofs betwijfelt of de Europe se economische eenwording in 1992 daar veel aan zal veranderen: "Er gaan toch veel stemmen op die zeggen dat voor de export van che misch afval een uitzondering moet worden gemaakt". Op zee Hoe moeizaam Europa zijn afval problemen oplost, blijkt volgens hem al uit de gang van zaken rond het verbranden van chemisch afval op zee. Vanwege het milieurisico 'hebben de landen afgesproken dat verbranding op zee in 1991 met 65 procent moet worden teruggedron gen. Los van het feit dat hij all werknemer van Ocean Combus tion Service de milieurisico's vai) verbranding op zee aanvecht, zuli len de landen volgens hem niet in staat zijn die afspraak na te komen "Vorig jaar was voor ons een top jaar en we verwachten voor dit jaai een nog veel grotere omzet. Er ii nog niet een paal de grond in van de ovens die straks nodig zijn od de verbranding op zee stop te kun nen zetten. De bouw van zo'n in stallatie kost ongeveer een jaar. Eii als je dan nog kijkt naar de tijd di€ er nodig is om de nodige vergun ningen te krijgen, dan zijn we waar schijnlijk een aantal jaren verder" meent Roelofs BIGGE/OLSBERG - Pastoor Wigger Kober van de katholieke parochie St. Martin in het vier duizend zielen tellende West- duitse dorpje Bigge, heeft eergis teren tijdens zijn preek na de mis met geen woord gerept over de 'heimkehr' - na 44 jaar - van zijn meest spraakmakende parochi aan: de 87-jarige oorlogsmisdadi ger Franz Fischer. In een later stadium zal de pastoor zijn paro chianen echter vanaf de kansel over „de problemen rond de fa milie Fischer" toespreken. door Dick Hörst „Pfarrer" Kober is er vast van overtuigd dat „Herr" Fischer voorlopig niet zal terugkeren in zijn woonplaats Bigge, een vrien delijk dorpje dat deel uitmaakt van Stadt Olsberg, ingeklemd tussen de berghellingen van het Hoch Sauerlapd. Toen hier mid den vorige week het nieuws be kend werd dat Nederland op het punt stond om Gestapo-beul Franz Fischer en zijn 79-jarige trawant Ferdinand aus der Fün- ten „op een nette manier het land uit te schoppen", zoals minister Korthals Altes (justitie) het uit drukte, werd pastoor Kober tele fonisch en later in levende lijve benaderd door Fischers vrouw Elly (84), die haar geestelijk leidsman om raad vroeg. „Mijn eerste reactie", aldus pastoor Kober, „was om na de vrijlating Fischer niet in zijn woonplaats te laten terugkeren. Die raadgeving werd mij ingege ven door de slechte ervaringen met de pers in het verleden". In 1972, toen het Nederlandse parle ment onder Van Agt ook debat teerde over de vrijlating, werd de woning van Frau Fischer weken lang belegerd door journalisten en fotografen. „Mevrouw Fi scher had geen leven meer. Het heeft haar toen erg aangegrepen. En iets dergelijks wilde ik nu voorkomen". Nog maanden nadat in 1972 de internationale pers zich uit het dorp had teruggetrokken, was mevrouw Fischer totaal van streek. Met die herinnering en gesteund door het advies van pastoor Kober heeft mevrouw Fischer vrijdag, kort nadat de vrijlating een feit was, haar wo ning verlaten met onbekende be stemming. Een handvol in Bigge verzamelde (uitsluitend Neder landse) verslaggevers en camera- lieden wachtte afgelopen week einde dan ook vergeefs op de thuiskomst van Franz Fischer. De eerste weken zal Fischer zich niet in zijn woonplaats laten zien. Datzelfde geldt voor Aus der Fünten bij wiens woning in Duisburg Nederlandse journalis ten stonden te posten. Zo gemoe delijk als die activiteiten verlie pen in het vriendelijke Bigge, zo agressief werden dé verslagge vers in Duisburg benaderd. Jon ge neo-nazi's en een enkele Aus der Fünten-sympathisant riepen met opgeheven Hitlergroet-ar- men „oprot-leuzen" tegen de journalisten. Er ontstond zelfs een licht handgemeen toen de demon stranten fotografen en filmers tijdelijk zouden zijn ondergedo ken in Dammer Bruch, even ten zuiden van Wesel. Of zij daar nu nog zitten, werd gisteren niet duidelijk. In Bigge wordt gezegd dat althans Fischer en zijn vrouw „ergens in het Sauerland" tijde-- lijk zijn ondergebracht. De West- duitse Bondsregering zou voor een schuilplaats hebben gezorgd „tpt de persmensen weer ver dwenen zijn". Pastoor Kober: „Ik heb er lang over nagedacht of ik zondag in mijn preek iets over de zaak zou moeten zeggen. Per slot van re kening maakt Franz Fischer nu deel uit van mijn parochie en ik ken hem goed. In de vijftien jaar dat ik in Bigge pastoor ben, heb ik Fischer vele malen bezocht in de gevangenis in Breda. Alles overwegende heb ik besloten in de kerk voorlopig geen aandacht aan de zaak te schenken. Later zal ik dat.zeker wél doen", aldus de raads- en vertrouwensman Fischer. het werk wilden beletten door te pogen hen de camera's uit de handen te rukken, aldus een NOS-cameraman. Inmiddels is bekend gewor den dat de „Twee van Breda" di rect na hun aankomst in de Bondsrepubliek met hun fami lieleden, door wie zij bij de grens overgang werden verwelkomd, Mevrouw Fischer geniet vol gens Bigge's burgemeester Josef Niggemann sinds 1970 een goed pensioen nadat zij jarenlang als secretaresse op een fabriek had gewerkt. Overigens wil hij over „de zaak-Fischer" nauwelijks meer kwijt dat de opmerking dat Fischer in het voor hem totaal veranderde Bigge „een gevange ne in een vrije wereld" zal zijn. Onder de burgerij van Bigge leeft „de zaak-Fischer" niet of nauwelijks. Veel ouderen zwij- gen of kennen de „Heim ins Reich" terugkerende oorlogs misdadiger niet eens. Vooral de jeugd zegt de naam Fischer niets. Zijn vrouw Elly kent men wel. Ze staat bekend als een vriende lijke, zeer teruggetrokken leven de vrouw. De kerken moeten in hun belij denis de huidige kapitalistische wanorde afwijzen, zei dr. H. Koetsier onlangs. Koetsier (56), die als gereformeerd predikant jarenlang in buiten- en binnen land betrokken was bij kadervor ming en ontwikkelingswerk, is nu bijna vijfjaar directeur van de Dienst in de Industriële Sa menleving vanwege de Kerken (Disk). Deze dienst probeert een brug te slaan tussen de werelden van kerk en werk. Koetsier wond er geen doekjes om. "Weg met de kapitalistische wanorde". Vanwaar die gespier de taal? "De vrije markteconomie", zo lichtte hij nader toe, "is de nieu we afgod van deze maatschappij. Sinds het begin van de jaren 80 zien politici, economen en mana gers de markt, waar vraag en aan bod elkaar ontmoeten, weer als het beste instrument om produk- tie, prijs en arbeid te regelen. Het denken uit de achttiende eeuw is weer helemaal terug. Deze herle ving van een zo min mogelijk ge temperd kapitalisme is een rampzalige ontwikkeling". "De vrije markteconomie is er op gericht winst te maken en sluit automatisch de bevrediging van basisbehoeften uit. Dat gaat ten koste van zeer velen, ook al zijn er in deze wereld voldoende hulpbronnen om het leven van ieder in stand te houden. Miljoe nen mensen in arme en rijke lan den worden opgeofferd aan het kapitalistische systeem. In de Derde Wereld sterven mensen van honger. Daar zie je de harde uitwerking van het rauwe kapita lisme". Tegenkrachten Maar ook in eigen land ziet Koet sier slachtoffers vallen. "De arme kant van Nederland". "Zij wor den ondergeschikt gemaakt aan het eenzijdig geloof in markt en kapitaal. Geld moet geld opbren gen, groeien. De factor arbeid is daaraan ondergeschikt. Fabrie ken worden gesloten, mensen af gevoerd als het rendement er gens anders hoger ligt. De econo mie is de maat van alles". Als dit denken niet wordt ge remd door tegenkrachten, is dat uiterst nadelig voor mens en milieu, meent Koetsier. "Geluk kig begint eindelijk het inzicht door te breken dat het.zo niet lan ger kan. Christenen realiseren zich dat ze volop meedoen in dit systeem. En dat kan niet. Zij moeten toch kwade machten be strijden? Vandaar dat ik nu, tege lijk met andere theologen, de kerken heb opgeroepen een ge loofsuitspraak te doen. Een belij denis is niet iets statisch. Die kun je bijstellen". Het lijkt Koetsier bij uitstek een taak van de kerken om de 'af goderij van het marktdenken' te ontmaskeren. "Kerken hebben een gewetensfunctie. Ze zijn aan de rand van de maatschappij te recht gekomen en praten niet langer vanuit een machtspositie. Hun gezag is nu gebaseerd op hun uitspraken. Zijn die uitspra ken bevrijdend? En wordt daar door het onrecht in de samenle ving onthuld en bestreden? Daar gaat het om". De kerken aarzelen tot nu toe. "Dat heeft onder mneer te ma ken met het feit dat veel kerkelij ke gemeenten tot de gevestigde tradities behoren. Gelovigen scheiden nog te veel het terrein van het zondagse geloven en de wereld van alledag. Vaak wordt nog beweerd dat maatschappe lijke vragen niets te maken heb ben met de verantwoordelijk heid van de gemeente. Het oude onderscheid tussen horizontalis me en verticalisme. Het bijbelse dubbelgebod is vertikaal én hori zontaal tegelijk. Bijbelse gerech tigheid vraagt naar de positie van kwetsbaren en zwakken in de sa menleving. En met hun positie wordt in het huidige systeem geen rekening gehouden". Elite Volgens Koetsier komt daar nog bij dat de leidinggevenden in de kerken de arbeidswereld slecht kennen. Ook het sociaal-econo mische terrein beschouwen zij als iets vol voetangels en klem men. "We zijn niet opgevoed en getraind om met gelovige ogen de economische pagina's van do kranten te lezen". De kerken moeten luisteren naar de slachtoffers van het sys teem, zegt Koetsier. "In dé be leidsorganen van de kerken ko men de direct getroffenen niet aan bod. Gelovige minimumlo ners, werklozen, daklozen en ar beidsongeschikten zitten in hoge kerkvergaderingen niet aan ta fel. Synodes praten er wel veel over, maar ze hebben deze men sen niet in hun midden". Koetsier heeft geen enkele be hoefte aan een belijdenis van de kerkelijke elite. "De kerken mo gen geen belijdende uitspraak doen over onze economische or de zonder de slachtoffers daar van er direct bij te betrekken. Je moet beginnen bij degenen die de klappen krijgen". Het resultaat van een dergelij ke uitspraak? "Een revolutie of klassenstrijd zie ik niet ontstaan. Maar de mensen aan de onderkant heb ben bondgenoten nodig die be schikken over meer geld, meer invloed en meer specifieke ken nis. We moeten kader kweken. Bewustwording van mensen binnen de kerken kan daarbij een goed hulpmiddel zijn". Brief In een 'apostolische brief van meer dan 200 bladzijden roept de paus alle leken van zijn kerk op, actiever te worden binnen de kerk, de politiek, de economie en de samenleving om zo mee te wer ken aan 'herevangelisering'. De paus wijst op de groeiende godsdienstige onverschilligheid, de verwereldlijking en het atheïsme. "Vroeger was het al fout om zich uit de samenleving terug te trekken, maar nu laden leken die zich van hun maat schappelijke verantwoordelijk heid niets aantrekken een nog grotere schuld op zich". Nog eens onderstreept de paus dat leken zich geen taken moe ten toeëigenen die volgens de Dr. Koetsier ..."Mensen aan de onderkant heb ben bondgenoten nodig"... leer van de kerk aan priesters toekomen. "Zij moeten zich niet zó sterk met kerkelijke zaken be zighouden dat zij aan hun taak in de samenleving niet toekomen. Een grote kloof tussen geloof en leven, tussen de christelijke overtuiging en het dagelijks werk is evenmin te rechtvaardi gen". De paus wil i instellen voor studie van allerlei problemen die met de groeiende rol van leken in de kerk, bijvoor beeld in de eredienst, samenhan gen. Hij vraagt de leken op te ko men voor het recht op leven en arbeid en voor godsdienstvrij heid en de rechten van het gezin. Als bedreigingen voor het gezin noemt het hoofd van de RK Kerk het egoïsme, de propaganda voor voorbehoedmiddelen, de 'more le armoede' en de genotsmentali teit. Hervormde Kerk: beroepen te Nieuwe Pekela J. van Pope- ring Windesheim. Gerefor meerde Kerken: beroepbaar mevrouw A. van Leersum-Hoe- kert Emmeloord. Gereformeer de Kerken Vrijgemaakt: beroe pen te Helpman T. K. van Eerden Kantens. Christelijke Gerefor meerde Kerken: beroepen te Den Haag-Scheveningen L. W. van der Meij Alphen aan den Rijn. Gereformeerde Gemeen ten: bedankt voor Capelle a.d. IJssel Th. van Stuijvenberg Ter- wolde de Vecht. Gereformeerde Gemeenten in Nederland: be dankt voor Opheusden J. Roos Chilliwack (Canada). Remon strantse Broederschap: aange nomen naar Sommelsdijk (voor deelwerk) mevrouw R. Boeijin- ga Alders Dordrecht. Minister Nijpels.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2