'Gorbatsjov is geen Sinterklaas' Soulsister komt met eerste lp Armeense filmmaker Don Askarian: Romanticus Engelen goed voor glimlach Borrelende cola Lustrumtraditie Lèidsch Muziek Gezelschap in topvorm ZATERDAG 28 JANUARI 1989 Er is morgenavond in het Luxor-theater in Rotterdam een benefietvoorstelling voor de slachtoffers van de aardbevingsramp in Armenië. De voorstelling begint om 19.30 uur en toeganskaarten (verkrijgbaar aan de centrale festival-kassa bij bioscoop Lumière) kosten 25, 50 of 100 gulden. De produktie die wordt vertoond, Komitas, is een film van Don Askarian. Filmhistoricus Jos van der Burg had eerder een gesprek met deze Armeens cineast. door Jos van der Burg ROTTERDAM - Tijdens een praatshow van de officiële Russi sche delegatie op het eerste Inter nationale Documentaire Festival vorig jaar in Amsterdam, trok Don Askarian fors van leer tegen Gor- batsjov. Over zijn collega-filmma kers uit de Sovjetunie, die zich al len enthousiast tot zeer enthousiast toonden over het huidige culturele klimaat onder Gorbatsjov, merkte hij toen op: „Zij zullen over tien jaar zeggen dat ze het slachtoffer van een propagandacampagne zijn geweest."Een paar maanden later t is Don Askarian die praatshow nog niet vergeten. „Zag u hoe 1 ver- schrikt ze allemaal keken toen ik dat zei? Ik weet best wel dat de ene filmmaker moediger is dan de an- 1 dere, U moet echter niet vergeten dat al deze mensen in staatsstu- dio's werken. Zij zijn volledig af- hankelijk van de staat. Het is in de Sovjetunie onmogelijk als onaf hankelijk filmmaker te werken. Je kunt niet buiten de studio's om aan materiaal en' geld te komen". Tussen Askarian en film was het i geen liefde op het eerste gezicht. 'j Hij studeerde geschiedenis en l kunstgeschiedenis in Moskou. «-Toen hij vervolgens dienst weiger de voor het leger, leverde hem dat twee jaar gevangenisstraf op. „Ik wilde niet dienen in een leger dat democratische vrijheden niet ver dedigt, maar juist onderdrukt". Concert van het Leidsch Politie Muziek Ge zelschap met Brassband o.l.v. Cees Brug man. Tamboers o.l.v.- Poel Paling en m.m.v. Dance Compagne Leiden o.l.v. Marjolein Brier. Gehoord 27 januari in de Stadsgehoorzaal te Leiden. Onder het welwillend gehoor van onze burgevader mr. C.H. Goekoop en hoofdcommissaris H. Mostert presenteerde het Leidsch Politie Muziek Gezel schap zich gisteren in topvorm. Voor-een stampvolle zaal "ver toonde" het zijn kunsten als Brassband en Tamboers. Hun programma werd bijna letterlijk gelardeerd met een vlammende BUSSUM (GPD) De Vlaamse popgroep Soulsister staat hoog in de Top Tien met het nummer The Way To Your Heart. Het is een nummer van haar onlangs versche nen eerste lp It Takes Two, die in 1 België goed verkoopt. In Neder land laat het succes wat op zich wachten. De leden van Soulsister twijfelen echter niet: de plaat zal ook in Nederland een hit worden. door Bart Vuijk „In Nederland loopt de plaat nog niet echt, maar in België wel. Dat komt omdat de Belgen ons kennen van live-optredens en de Nederlan ders nog niet. We hebben ons ima ge in Nederland nog niét geves tigd." Aan het woord is Paul Michiels, één van de twee zangers van Soul sister. Hij speelt tevens klavier. Jan Leyers is de andere zanger. De groep is ongeveer driejaar geleden opgericht en bestaat behalve uit de twee leadzangers uit vier instru mentalisten en een manager. „Ja, die hoort ook bij de groep", zegt Jan Leyers nadrukkelijk. „Na elke repetitie hebben we een vergade ring met hem, al duurt die maar vier minuten." Paul Michiels zit al meer dan 25 jaar in het vak. „Toen ik vijftien was, in 1963, stapte ik voor 't eerst op het podium. Vanaf die tijd heb ik gespeeld en tot nu toe heb ik me heel goed geamuseerd", vat de zan ger zijn loopbaan samen. Michiels speelde bij talloze groe pen in Nederland, België en Enge land en maakte zelf tussendoor ook nog enkele singles. In 1986 ont moette hij Jan Leyers. „Jan is de man op wie ik eigenlijk mijn hele leven heb zitten wachten", zegt Mi chiels daarover. Toch legt hij er na druk op dat ze geen vrienden zijn. „We zijn wel compagnons. De meeste popgroepen ontstaan door dat enkele vrienden met elkaar een groep beginnen. Wij leerden elkaar kennen door de muziek, dat is ons contactpunt. Soulsister is geen groep die op basis van een 'toffe jongensclub' is geformeerd." Achtergrondmuziek Jan Leyers maakte, voordat hij met Paul Michiels Soulsister begon, achtergrondmuziek voor theater-, film- en televisieprodukties. Zo werden o.m. de shows van Bart Pe ters („ook 'n Belg") door hem van muziek voorzien. Hij is niet zo par does in de popscène gerold als Mi chiels. „Ik ben gediplomeerd wijs geer", zegt hij en dat is tijdens het gesprek te merken. „Ken je de theorie van de absolute leeftijd?" vraagt hij, als hij een antwoord moet geven op de vraag hoe lang hij al op de wereld staat. „Sommi gen worden als vijftig-jarige gebo ren en blijven dat ook hun hele le ven. Anderen zijn hun leven lang zeventien. Volgens die theorie ben ik tweeëntwintig jaar en Paul ze ventien." Volgens de theorie van het Burgerlijk Wetboek is Michiels 40 en Leyers 30. „Binnen Soulsister ben ik het hoofd en Paul de buik", legt Leyers uit. „Ik ben meer beredeneerd, Paul reageert instinctief." Leyers zegt pas tevreden te zijn met een nummer als hij het zelf goed vindt. „Of, zoals een verlicht Frans filo soof uit de achttiende eeuw eens zei, als ik een boek wil lezen', dan schrijf ik er één." Binnenkort begint de formatie aan een tournee door Nederland, te beginnen in Ridderkerk op 24 fe bruari. Ook komt tegen die tijd de nieuwe single van Soulsister uit, met de titel Blame You. Wie daar niet op wil wachten kan de lp It Takes Two kopen. Daar staat het nummer ook op. Jan Leyers en Paul Michielse, de zangers van de Vlaamse band Soulsister. (foto Ton Kastermans) Raymond van het Groenewoud - 'Intiem' (EMI Na zijn samenwerking met Hen- ny Vrienten (voormalige zanger Doe Maar) op 'Habba!' (1985) hebben we een tijd lang niets ge hoord van Raymond van het Groenewoud. In 1986 verscheen weliswaar 'Ontevreden', maar die plaat kreeg nauwelijks publi citeit. Op 'Intiem' presenteert de Belg zich weer als romanticus, lolbroek en levenslustige rock zanger. De plaat ademt de sfeer uit van 'Je veux de l'amour', de hit die Raymond van het Groene woud in 1980 had (overigens geen eigen nummer). Veel ro mantische liefdesliedjes die ti tels dragen als 'Omdat ik van je hou', 'Toujours l'amour' en 'Zo graag dicht bij je zijn'. Laatstgenoemd nummer is schitterend eenvoudig van op zet, zoals veel liedjes op 'Intiem'. Met een minimale muzikale be geleiding en eigenlijk tamelijk clichématige teksten weet Van het Groenewoud toch weer iede re keer de gevoelige snaar te ra ken. Maar behalve romantiek kent 'Intiem' ook de nodige jolige mo menten. In het carnavaleske 'Bostella' wordt de draak gesto ken met 'gezelligheid' en in de opgevoerde polka-muziek van 'Geen boodschap' deelt Van het Groenewoud mee niet over seri euze zaken te willen zingen (zijn boodschappen doet hij alleen 's ochtends in de supermarkt, sa men met de buurvrouw). Twee bekende Belgen doen mee aan deze negende lp van Raymond van het Groenewoud, Bea van der Maat van de Belgi sche band Won Ton Ton en Bart Peeters. Ze mogen allebei in het achtergrondkoortje wat deuntjes meezingen. Op 'Intiem' wordt verder opvallend veel gebruik gemaakt van 'klassieke instru menten'. Een strijkwartet is inge huurd en verder is er onder meer muzikale ondersteuning op trombone, trompet, tuba en viool. Raymond van het Groene woud verlegt het accent op 'In tiem' van ironische rock naar ro mantische balladen. Raymond blijft roepen om 'de l'amour' maar deze steeds anders aange- nnn I bijdragen: Wim Koevoet, Paul rWi I van der Kooij, Erna Straatsma zijn. Ook andere constructies zijn mogelijk. Van primair belang is echter dat ieder volk op democrati sche wijze zijn eigen toekomst moet kunnen bepalen. Tot op dit moment heeft in de Sovjetunie geen enkel volk ook het Russi sche niet dit recht uit kunnen oe fenen". Is het niet een utopische gedach te te denken dat dit recht ooit toe gekend zal worden aan de inwo ners van de verschillende republie ken in de Sovjetunie? „Waarom utopisch? Het is de enige manier voor de Sovjetunie om te kunnen overleven. Nog maals: het land verkeert na zeven tig jaar communisme in een cata strofale situatie. Worden haar in woners geen democratische rech ten toegekend, dan zal het land nog verder wegzakken. Om de Sovjetu nie te begrijpen moet je teruggaan tot 1917. Nu wordt alles op Stalin geschoven, maar dat is onzin. Stalin was een goede bolsjewiek, die alles van Lenin geleerd had. Hij ontwikkelde slechts verder datge ne wat door Lenin gegrondvest was. Het grote probleem is dat de communistische partij het monop olie van de macht bezit. Een macht die zij na 1917 ijiet ongelooflijk veel geweld, ten koste van miljoenen dóden, uitgeoefend heeft. Vanaf de begintijd van deze Sovjetmacht zijn de nationale minderheden on derdrukt. Er is geprobeerd de Armeniërs hun geschiedenis te ontnemen. Zonder geschiedenis heeft een volk geen eigen identiteit. Zonder herinneringen kan een volk niet voortbestaan. De Armeniërs heb ben hun geschiedenis echter le vend gehouden, o.m. door een le vendige mondelinge traditie. Het is een zeer oud cultuurvolk, dat als enige onder het bewind van Mos kou zijn identiteit enigszins behou den heeft." Angels beyond reason van Lisa Marcus en Barbara Duyfjes. Muziek: Michel Mulders. Filmregie: Luk Blancquart. Gezien op 27 ja nuari in het Lak-theater alwaar nog van avond. LEIDEN - Na het succesvolle Wet Features (1985) en The per fect portrait (1987)) is Angels beyond reason de hekkesluiter van de trilogie Available Angels. Lisa Marcus en Barbara Duyfjes lieten zich voor deze performan ce-voorstellingen inspireren door het werk van de Ameri kaanse fotografe Diane Arbus en dat leverde tot nu toe sfeervolle en bizarre, bijna surrealistische theaterbeelden op. In Angels beyond reason staan de Arbus portretten van de uitge stotenen in de maatschappij cen traal, of dat nou nudisten, geeste lijk gehandicapten, moddervette kinderen of vrouwen zijn. Zij moeten het zien te rooien in de verworden Tuin van Eden die door Duyfjes en Marcus wordt vorm gegeven in film, tekst, mu ziek, beweging en theatrale sketches. De veelheid van deze disciplines maakt de voorstel ling de toegankelijkste van de drie, maar zeker niet de sterkste en persoonlijkste. Met waaiers over de grond rol lend vertellen Eva en Angelica in een prachtige scène over hun heilige overtuiging als kind en gelen te zijn en dus te kunnen vliegen. Ze sprongen vervolgens maar van de zolder. Resultaat: negen dagen coma en wat gebro ken botten. Toch blijven ze op zoek naar het paradijs. De talrijke verwijzingen naar dat paradijs komen onder meer terug in appels en de naaktheid van de twee. Naakt op toneel is fascinerend omdat je spieren en eigenaardigheden van het men selijk lichaam steeds kunt blij ven ontdekken. Nu echter ver bloemt het naakt de relatieve ar moe van de voorstelling. De meeste scènes zijn zelfs flauw en langdradig, op het clichématige af. De hier en daar nogal opgebla zen en gezwollen muziek van Mi chel Mulders suggereert een hoop drama en spanning maar in werkelijkheid ontbreekt dat op toneel. De film laat twee geïso leerde dikkerds in de natuur zien maar hun vervreemding en isola tie komt door de hilariteit van verkleedpartij als dikzakken niet uit de verf. Al met al is Angels beyond rea son een redelijk vermakelijke voorstelling waarin Lisa Marcus zich als komisch talent ontpopt. De kracht van de betovering uit de eerste twee, heerlijk onge rijmde en vervreemdende pro- dukties, is verdwenen. Deze en gelen zijn goed voor een glim lach. INGRID VAN FRANKENHUYZEN Dan Reed Network: ...onverbiddelijke swing... klede boodschap verveelt nog lang niet. E.S. Dan Reed Network - idem (Mercury) Dan Reed is niet de eerste die funk en heavy-rock samensmelt, hij is met zijn Network wel meteen tot de kern doorgedron gen. Een onverbiddelijke swing met de kracht van een mokerha mer en een bijna wiskundige af wisseling maken van zjjn naam loze debuutalbum een topper. Goddelijke gitaarsolo's gaan vlekkeloos over in prettige pia no-loopjes en de dosering van springende synthesizers, schelle trompetten en slaggitaren ma ken het beeld compleet. Iedere luisteraar moet plat, daar mag geen twijfel over bestaan. De Networkers beheersen hun instrumenten en de stem van. Dan Reed heeft de scherpte van Phil Collins, is lenig als de broer tjes Finn en geil als Prince. Prin ce is Reed's grote voorbeeld en regelmatig is het alsof His Royal Badness meespeelt en meezingt. Hoge, vunzige koortjes aan het einde van nummers, een elektro nische rap over de menselijke slechtheid en ook de Networkers blijken the chosen ones. Borrelt de muziek als puur Amerikaanse cola, de teksten hebben te vaak iets van oud wa ter. Vrouwen, seks en liefde, op het niveau van 'I wanna rock you all night long' en 'You are my ri tual'. Net wanneer dergelijke re freinen beginnen te vervelen, bouwen ongekend funky bassen de spanning op, slaat de hardste drummer van 1988, Daniel Pred, even toe en steekt de klassiek ge schoolde Brion James Van Ha len naar de kroon. Tussen het swingende hards staan ook subtiele briljantjes als 'Tamin' the wild nights' en hitno teringen lijken binnen handbe reik van de blanke, donkere en gele heren uit Amerika's smelt kroes. Staan ze op de hoezen af gebeeld als relaxte heavy-roc kers, in werkelijkheid zijn het veelbelovende alleskunners met een snelgroeiende live-reputatie en een flinke veroveringsdrang. P.v.d.K. Rush - 'A show of hands' (EMI) Het Canadese symfo-trio Rush is zijn eigen tradities trouw. Tel kens als het vier studioplaten heeft gemaakt wordt er een tijd- perkje van meestal vier jaar afge sloten met een live-dubbelaar. Het vijftiende album van de groep moest dan ook wel, net als het vijfde en het tiende, live en dubbel zijn. Van de drie live-albums die de ze groep zodoende in haar nu vijftien jaar van bestaan de we reld in heeft gestuurd, is het on derhavige veruit het best. Het eerste, daterend uit de hardrock-periode van Rush, klinkt anno 1989 gedateerd, bombastisch en al dat gegil van zanger/bassist lijkt wel afkom stig van een speenvarken. Van het tweede, 'ExitStage Left', deugt het geluid niet. Met als gevolg dat alle nummers die erop staan, hoe goed gespeeld ook, de vergelijking met de stu dioversies niet kunnen door staan. 'A show of hands' echter is de eerste voor honderd procent ge slaagde live-dubbelaar van deze sterke formatie die een unieke ontwikkeling heeft doorgemaakt - vergelijk alleen maar de zang van nu met die van de eerste plaat uit 1974 - en nog lang niet is uitgezocht naar nieuwe wegen. Hoogtepunten zijn de spectacu laire drumsolo van Neal Peart, vol elektronische effecten, de ontroerende, idealistische mee zinger 'Mission', afsluiter 'Closer to the heart' (het enige nummer uit de jaren zeventig) en het inge nieus in elkaar gestoken 'Man hattan Project'. Hoewel er flink gebruik wordt gemaakt van synthesizers en an dere muziekcomputers, waarvan sommige met de voet worden be diend (wat dat betreft is de titel misleidend), klinkt Rush-live nergens geforceerd en zelfs wat luchtiger dan in de studio. De di gitale mix heeft de sound meer dan goed gedaan. W.K. V groep balletdanseressen: de meisjes moesten zich waarma ken op een uiterst klein reepje van het toneel onder warme, niets verhullende lampen. Dat lukte hen overigens uitstekend: een grillig, geconcentreerd, spannend en ontspannend ar men- en benenspel. Met het Wilhelmus dat staande door het publiek in ontvangst werd genomen, begon het gezel schap zijn programma van 21 •s, een niet gering aantal dus. Hier volgt een kleine greep uit dit assortiment. In "Life's Pageant" van Terry Camsey soleerde Johan Breet- veld op de cornet, die een prach tige warme sonore klank bleek te bezitten. Over warme sonore klanken gesproken, die waren ook te beluisteren in het eerste deel van de "Suite Gothique", alsof een kerkorgel (tóch al in de warme belangstelling van de burgemeester) zijn zware tonen via talloze orgelpijpen prijsgaf. Het nummer "So glad" van Willi am Himes droeg een heel ander karakter: lekker swingend gaf di rigent Cees Brugman zijn band de maat aan, maar écht 'losjes in de heupen' werd hij pas bij "In troducing the Band" waarin om beurten de diverse instrumenten soleerden en steeds een ovatie uit de zaal in de wacht sleepten, de mensen achter het instrument wel te verstaan. Zonder de Tamboers, die onder leiding van Roel Paling een de gelijk stukje slagwerk wegsloe gen, is zo'n avond niet helemaal af. Overal zag ik mensen in de zaal de maat slaan op 't een of an dere onderdeel van 't lijf. Na een pittige mars van Meinert Boekei werd de toegift nog één maal "Introducing the Band", waarop alle mensen in de zaal gingen staan om enthousiast en nét als de dirigent, op de maat, 'losjes uit de heup' mee te wiegen en alle sekties, als daar zijn hoorns, cornetten, flugels, bas sen, trombones en slagwerk, een wervelend applaus aan te bie den. LIDY VAN DER SPEK Fragment uit Don Askarians film 'Komitas', die morgenavond in het Rotterdamse Luxor-theater is te zien. (foto GPD) Bij terugkeer in Armenië besloot hij zich aan film te gaan wijden. Toen al snel bleek dat hij niet de films kon maken die hem voor ogen stonden. de Armeense pro blematiek was een onderwerp dat volledig taboe was besloot bij uit Armenië weg te gaan. Hij houdt zich op'dit moment vooral bezig met het monteren van uit Armenië gesmokkelde (video)opnamen, die de repressie in Armenië als onder werp hebben. Uit die films blijkt dat Armenie geteisterd wordt door geweld. Ge tuigenissen van in elkaar geslagen Armeniërs, afgewisseld met beel den van kort en klein geslagen inte rieurs hun huizen en bedrijven, la ten aan duidelijkheid niets te wen- Don Askarian: „Ik zou zeer ge lukkig zijn als mijn collega-filmma kers in de Sovjetunie eerlijke films over Armenië zouden maken. In dat geval zou ik niet de hele wereld rond hoeven te reizen met films over Armenië. Het grootste deel van de filmmakers is echter confor mistisch en past zich aan. Vandaag aan Gorbatsjov, gisteren aan Brezj- Vraagt u niet teveel in één keer? Is het proces van glasnost en pe restrojka niet iets van lange duur? „Ik spreek liever niet over deze kunstmatige woorden maar over het recht op vrije meningsuiting en het recht op zelfbeschikking van volkeren. In het begin geloofden de Armeniërs Gorbatsjov. Ze ge loofden dat hij eerlijk meende wat hij over democratische rechten te berde bracht. In die tijd droegen ze ook foto's van hem mee in demon straties. Dat is nu afgelopen. Tij dens Zijn bezoek na de aardbeving werd hij uitgefloten en -geschol den. De Armeniërs hebben inmid dels begrepen dat deze perestrojka en glasnost niet als een grondrecht voor mensen erkend wordt, maar gehanteerd wordt als een wapen in de handen van de partij. De partij bepaalt de inhoud van de glasnost en de perestrojka". Bestaat er niet het gevaar dat als Gorbatsjov faalt er een veel repres siever regiem voor in de plaats zal komen? „Het is waar dat de huidige Ar meense activiteit door Gorbatsjov is mogelijk gemaakt. Het nationali- teit-bewustzijn van Armeniërs heeft altijd al bestaan, maar vroe ger werd dat volledig onderdrukt. Toch is Gorbatsjov geen Sinter klaas die zomaar iets geeft. Hij is een kind van zijn partij. Deze heeft hem vooruitgeschoven omdat er voor de Sovjetunie op dit moment geen andere mogelijkheid bestaat. Wat Gorbatsjov probeert te doen is niets anders dan een systeem red den dat zich als catastrofaal bewe zen heeft. Het land verkeert in een rampzalige economische, morele en culturele situatie. Als dit imperium wil voortbe staan kan dat alleen via de toeken ning van democratische rechten. Slechts op deze wijze kan het uit eenvallen van de Sovjetunie voor komen worden. Denkbaar is dat het recht op zelfbeschikking ertoe zal leiden dat de Sovjetunie in de toekomst een soort statenbond zal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 37